Blogul lui Răzvan Codrescu
Răzvan Codrescu: poet, traducător şi eseist de orientare tradiţionalistă, promotor al principiilor şi idealurilor dreptei creştine, fără să fi fost membru al vreunui partid politic nici înainte şi nici după 1989, a debutat publicistic în 1985, cu eseul "Don Quijote şi Prinţul Mîşkin" (în revista "Luceafărul", an XXVIII, nr. 39, p. 8), şi editorial în 1997, cu volumul de eseuri "Spiritul dreptei. Între tradiţie şi actualitate" (Editura Anastasia, Bucureşti).
joi, iulie 30, 2020
ADRIAN PAPAHAGI: O ȘANSĂ IMENSĂ
UE permite României să obțină 80 miliarde de euro. Cea
mai mare parte din acești bani (63 mld) o constituie fonduri nerambursabile,
iar 17 mld vor fi împrumutați cu dobînzi mici — pentru prima dată în istorie, România
se va putea împrumuta beneficiind de rating-ul
excelent al Germaniei, Olandei sau Austriei, adică la dobînzi mult mai
avantajoase.
Să comparăm: Ceaușescu a împrumutat vreo 10 miliarde de
dolari ca să construiască o industrie depășită tehnologic din start și
neperformantă, apoi a aruncat timp de un deceniu țara în cea mai neagră sărăcie
pentru a rambursa accelerat datoria. În decembrie 1989 ne-am trezit morți de
foame, cu o industrie majoritar inutilă, pe care moștenitorii Securității au
făcut-o rapid praf.
„Suveraniștii” să nu-și închipuie că fără UE am înflori
și am deveni un soi de Elveție! În primul rînd, dacă UE s-ar destrăma, încă
vreo 5 milioane de români, adică toată forța de muncă reală, toți tinerii ar
întinde-o pe loc în Occident. Ar rămîne o țară coruptă, îmbătrînită, jefuită de
Bădălăi, Dragne și alte lighioane pesediste, o ruină fără viitor, la care ar
privi pofticios Putin și prietenul lui, Viktor Orbán.
Din
fericire, această oroare nu se va întîmpla.
Revenind
în prezent, depinde de patriotismul, cinstea și priceperea guvernelor din
următorii ani (sper ca PSD să nu mai ajungă la guvernare) ca aceste 80 miliarde
de euro să fie atrase integral pînă în 2027 și să se transforme în granturi
pentru întreprinderi performante, orașe renovate, autostrăzi, căi ferate și
trenuri rapide, școli și spitale, natură curățită și regenerată, noi culturi
agricole, cărți tipărite, spectacole puse în scenă și cercetări finanțate etc.,
nu în mită electorală și vile de politicieni.
Cu
10-15 din acele 80 de miliarde România își poate construi autostrăzile de care
are nevoie, astfel încît să se poată călători rapid de la Suceava, Iași sau
București spre Oradea, Arad, Timișoara, și de-acolo spre Occident. Chișinăul
poate fi legat de Iași pe autostradă cu sprijin românesc, din fonduri
guvernamentale.
Pot
munci mulți ani pe aceste vaste șantiere sute de mii de români care și-au
pierdut locul de muncă în Italia sau Spania, sau care nu vor mai avea acces în
Anglia după consumarea Brexit. Pot crește firme autohtone de construcții, se
poate acumula capital autohton. Pot fi atrase fabrici, depozite, hale, hub-uri de transporturi rutiere de-a
lungul acestor autostrăzi. Poate crește mobilitatea internă a muncitorilor.
Cei
ce reduc UE la ideologia stîngistă – care mă agasează și pe mine – au motive să
privească lucrurile mai optimist. În foarte multe țări, cetățenii s-au săturat
de instrumentalizarea marxistă a sexului, rasei și clasei, precum și de poliția
gîndirii. Protestul scriitoarei J. K. Rowling față de teroarea LGBT+, sau
scrisoarea celor 80 de intelectuali francezi care denunță strategia hegemonică
a „decolonialismului” sînt semnale în acest sens. La fel este celebra
declarație de la Paris din 2017 a intelectualilor conservatori. Însuși Emmanuel
Macron a declarat că Franța nu are statui de dărîmat.
UE
e o șansă imensă pentru Europa și pentru România. Problema e stîngismul
radical, agresiv, utopic cu care fiecare națiune și întregul Occident trebuie
să lupte dacă vor să-și păstreze identitatea, libertatea și prosperitatea.
Războiul
conservatorilor nu e cu UE, ci cu dizolvanta ideologie stîngistă – în România,
în UE și, în general, în civilizația occidentală.
Adrian PAPAHAGI
marți, iulie 28, 2020
INTERMEZZO LIRIC: AMURG DE POVESTE
SUMARUL BLOGULUI
Din vechiul grajd al
dragostelor mele
de-ar fi s-aleg, la ceasul meu
tîrziu,
mîrțoaga care-i numai os și
piele,
să-i dau jăratec, aș putea
s-o-nviu?
Și aș putea să zbor cu ea
departe,
spre visul meu de peste mări și
țări,
ca să mă lupt pe viață și pe
moarte
cu zmeii vinovatelor uitări?
Dau grajdului, codindu-mă,
tîrcoale
și rîd de mine scepticii
grăjdari,
pe
cînd castelul trist, cu turle goale,
e
bîntuit de morții mei hoinari.
„S-a
scurs nisipul din clepsidră, frate:
e
prea tîrziu, să fii și Făt-Frumos!”…
Și
totuși încă inima-mi mai bate,
cu
dor de sus, oricît aș fi de jos.
Mîrțoaga-i
poate-acolo și m-așteaptă,
dar
sînt eu vrednic de măsura ei?
Și
nu cumva batjocura e dreaptă,
oricît
de strîmbi ar fi grăjdarii mei?
Tu,
cel ce-aievea ești, iar nu poveste,
mă
știi întreg, cu rele și cu bune:
de
rost mai are și de timp mai este,
mai
fă cu mine-o ultimă minune!
Răzvan CODRESCU
duminică, iulie 26, 2020
PARADOX XXI
SUMARUL BLOGULUI
Rusia
nu-și cere scuze pentru comunism, nu-l reneagă pe Stalin, nu regretă că a
ocupat Budapesta în 1956 și Praga în 1968, sau, mai recent, Crimeea, nu se
scuză pentru jurnaliștii și opozanții sinuciși
strategic, nici pentru execuțiile opozanților prin UK sau altundeva.
China
nu se scuză pentru minciunile care au dus la epidemia de Covid, pentru
reprimarea manifestanților din Hong Kong, și nimeni nu-i cere explicații pentru
genocidul uigurilor.
Turcia
convertește liniștită Sf. Sofia în moschee, sufocă opoziția, ucide kurzii, dar
nimeni n-o trage la răspundere.
Nici
o țară arabă nu-și cere scuze pentru atentatele comise de resortisanții ei în
numele Islamului, pentru crimele împotriva creștinilor, fie ei copți, nigerieni
sau pakistanezi, sau pentru persecuțiile pe care le îndură propriul popor.
Dictaturi
sinistre mint, ucid, poluează, atentează, infectează, destabilizează lumea, dar
agitatorii stîngiști nu văd decît discriminările imaginare și „injustiția
socială” din lumea liberă.
Numai
europenii, care au dus civilizația peste tot, au construit spitale și școli în
lumea a treia, au trasat străzi și căi ferate, au legiferat împotriva
obiceiurilor barbare (cum ar fi arderea văduvelor în India sau mutilarea
fetelor în Africa), au eradicat boli și au diminuat analfabetismul, au creat
întreprinderi și locuri de muncă în toată lumea, au exportat bunăstarea și
drepturile omului peste tot – numai ei trebuie să-și ceară scuze pentru că
există, pentru că au o istorie (amestecată, cum e istoria), pentru că sînt ce sînt.
În
timp ce Occidentul democratic este somat să se sinucidă pentru vini istorice
reale sau imaginare, satrapiile orientale sînt libere să comită cele mai
sinistre atrocități!
Adrian PAPAHAGI
sâmbătă, iulie 25, 2020
VINEREA NEAGRĂ A CREȘTINISMULUI
24 IULIE 2020
Vezi mai mult AICI.
SONET LARVAR
Bisericile noastre-ajung
moschei
și nu simțim durere, nici
rușine:
din douăzeci de secole creștine
rămîne-o turmă stearpă de mișei.
Să fim nevolnici doar, încă-ar
fi bine,
dar viermuim de toată scîrna
grei
și umblă moartea-n noi de capul
ei,
rîzînd
de cruce cît de strîmb ne vine.
Ne
dau cu tifla liftele păgîne,
iar
noi ne facem zi de zi mai mici:
din
viermi ajungem tot mai mult limbrici,
iar
morții plîng în raclele bătrîne.
Din
lumea ta ce s-a ales, Hristoase,
și
cum ne rabzi în carne și în oase?!
Răzvan CODRESCU
vineri, iulie 24, 2020
DANTE, «PARADISUL», CÎNTUL XXIII
SUMARUL BLOGULUI
Divina Comedie a lui Dante Alighieri
în noua versiune românească a lui Răzvan Codrescu
PARADISUL
Cîntul XXIII
În pragul cerului al optulea (al stelelor fixe sau înstelat), Dante și
Beatrice contemplă, transfigurați (fiecare în felul său), Triumful lui Hristos,
Ce apare ca un soare orbitor pentru văzul trupesc, străluminînd duhurile
fericiților. Învrednicit, în sfîrșit, a vedea surîsul Beatricei în toată
splendoarea lui, îi contemplă frumusețea cerească și se declară neputincios să o
redea în cuvinte (n-ar putea-o face, zice el, nici toți poeții lumii inspirați
de cele nouă muze – cf. v. 55 și urm.).
După înălțarea lui Hristos în Empireu, fericiții proslăvesc apoteoza Sfintei
Fecioare, încununată și cîntată serafic de Arhanghelul Gabriel, care-o petrece
în Empireu, după Fiul ei, în timp ce fericiții îi înalță un imn de laudă (Regina coeli). În finalul cîntului este
evocat Sfîntul Apostol Petru (cel ce deține, după tradiție, cheile raiului),
pregătind cititorul pentru cîntul următor (în care autorul va sta de vorbă cu Sfîntul
Petru, a cărui binecuvîntare o va primi).
1 Cum pasărea-n
frunzișul ei iubit,
cînd bezna nopții le ascunde toate,
la cuib și pui se-ntoarce negreșit
4 cu-atîta drag de ei și mult se zbate
de grija lor, ca foamea să le-aline
oricît i-ar fi de mare truda poate,
7 și-n așteptarea zilei care vine
la pîndă stă pe-un ram răzleț, cu dor
de soare și de zările senine,
10 la fel sta dreaptă doamna mea, de zor
cătînd anume către locu-n care
e soarele mai mult stăruitor:
13 încît, văzînd ce rîvnă și-ncordare
avea-n priviri, fusei precum acel
ce-ar vrea mai mult și speră cu ardoare.
16 Fu scurt răstimpul – mă refer la cel
dintre-așteptare și vedere – pînă
ce ceru-și limpezi lumina-n el.
19 Și zis-a Beatrice: „Să-ți rămînă
triumful lui Christos în minte ție
și cum din ceruri stelele ne mînă!”.
22 Avea în ochi atîta bucurie
și fața ei întreagă strălucea
cum nu mi-e dat s-arăt în vorbe mie.
25 Precum în nopți senine poți vedea
pe Trivia zîmbind printre surate
ce-n veci podoabe bolții-i sînt cu ea,
28 văzui prin mii de focuri cum răzbate
un soare ce, la fel ca pe la noi,
le-ncinge cu vipia lui pe toate;
31 iar în preaviul strălucirii toi
se străvedea esența luminoasă
pe care n-o îndură ochii goi.
34 O, Beatrice, pază preafrumoasă!
Grăitu-mi-a: „Puterea cea mai mare
te copleșește și ca orb te lasă.
37 E-nțelepciunea și puterea care,
plinind al lumii dor îndelungat,
făcu-ntre ceruri și pămînt cărare”.
40 Cum focul este în văzduh scăpat
din norul care nu îl mai încape
și-n chip de fulger să-l vedem ni-i dat,
43
la fel stătea și
mintea mea să scape
din sinea ei, de-atare-ncînt prea plină,
cîte-a făcut uitîndu-le aproape.
46 „Privește-mă cum sînt! E mai deplină
acum, din ce-ai văzut, privirea ta
și-al meu surîs îl poți răbda-n lumină”.
49 Eu stam asemeni cui s-ar deștepta
din visul lui și-ar căuta-n zadar
să-și amintească-anume ce visa,
52 cînd îi
primii cuvîntul ca pe-un dar
așa de preț încît pe totdeauna
mi-o dăinui-n răbojul minții clar.
55 De vocile poeților ca una,
prin Polimnia și-ale ei surate,
și-ar îndulci cîntarea lor întruna,
58 spre-a-mi fi de ajutor, nici ele toate
nu i-ar putea reda surîsul sfînt
din zariștea luminii ne-nserate.
61 De-aceea eu, cînd paradisu-l cînt,
din loc în loc poemul sfînt mai sare,
ca un drumeț de drumul greu înfrînt.
64 Dar cine știe-n biata mea spinare
ce grea povară a purta mi-e dat,
mi-acordă, cred, de poticneli iertare.
67 Pe unde prora-n larg mi-a apucat
nu poți răzbi c-o luntre prăpădită,
nici cu un biet luntraș înfricoșat.
70 „De ce te fură fața-mi îndrăgită
și nu te-ntorci spre splendida grădină
ce-i în lumina lui Christos sădită?
73 Aici e roza-n care-a fost să vină
Cuvîntu-n trup și crinii-nmiresmați
ce petrecură lumea spre lumină”.
76 Așa grăi Beatrice; și, mînați
de sfatul ei, îndată se lăsară
de contemplare ochii-mi fascinați.
79 Precum prin nouri razele brăzdară
cîndva văzduhul spre un cîmp de flori,
așa și ochii mei se desfătară
82 de revărsarea-aceea de splendori,
văzînd de sus cum capătă lucoare,
dar nu și sursa splendidei lucori.
85 O, tu,
putere binevoitoare
ce-ți pui pecetea-n ele,-n sus te-ai dus,
lăsîndu-mi ochii urma să-ți măsoare!
88 Slăvitul nume-al florii-n rugă spus
și-n zori, și seara, duhul mi-l împinse
spre focul cel de toate mai presus.
91 Și de cum văzul ochilor cuprinse
și ce și cît e-n steaua-aceea vie,
ce-nvinge sus, precum și jos învinse,
94 văzui din cer cum scoborî vipie,
rotind în jurul ei ca o cunună
ce-i consfințea stelara măreție.
97 Orice cîntare care dulce sună
aicea jos și sufletu-l desfată
ți s-ar părea doar zvon de nori cînd tună
100 pe lîngă lira-aceea minunată
ce-ncununa safirul slavei vii,
însafirînd acea cerească roată.
103 „Eu sînt iubire îngerească și
veghez nespusa bucurie care
în poala-i dorul nostru-l împlini;
106 și veghea mea te-o-nconjura atare,
slăvită doamnă, pînă-ți vei urma
odrasla-n cer, sporind a lui splendoare”.
109 Așa-și
pecetlui cîntarea sa
arhanghelul, iar numele Maria
tot corul de lumini îl intona.
112 Regala mantie-n care măreția
volumelor cerești se-adună toată,
iar duhu-și varsă-ntreagă-n ea vipia,
115 și-avea interna poală-ndepărtată
de noi, așa că n-o puteam vedea
de unde-n sus dădeam cu ochii roată:
118 de-aceea nu putu privirea mea
de-ncoronata faclă să se țină,
ce cu sămînța-i se-nălță și ea.
121 Și cum, după ce-a supt, un prunc se-anină
de maica lui,vădindu-și și-n afară
iubirea lui curată și deplină,
124 la fel și ceata numai foc și pară
și-ntinse-n sus văpăile, vădind
ce mult țineau la cea în veci Fecioară.
127 Apoi, în fața-mi rămînînd, cu jind,
Regina coeli prinseră-a cînta,
suav, de și-azi fiorii mă cuprind.
130 O, cîtă roadă-adună-n sinea sa
cel ce-a lucrat cu sîrg lumeasca glie
și a știut-o bine semăna!
133 Aici trăiești și guști cu bucurie
din ce ai strîns în Babilon odată,
prin plîns, nu prin de aur lăcomie.
136 Aici, sub cel cu Maică ne-ntinată
și Tată-n cer, își gustă-nalta stare,
cu-ntreg soborul vechi și nou deodată,
139 cel ce-ale slavei chei în mîini le are.
Mai puteţi citi pe acest
blog:
* Dante, Infernul, Cînturile I-III (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Purgatoriul, Cînturile I-III (versiunea Răzvan Codrescu)
* "Ce mai face traducerea Divinei Comedii?" (Purgatoriul, Cîntul XIX)
* Dante: Papè Satàn, papè Satàn, aleppe! (Inf., VII, 1)
* Dante, Purgatoriul, Cîntul XXII (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Purgatoriul, Cîntul XXIII (versiunea Răzvan Codrescu)
* Intermezzo liric: Dante (Vita Nuova, XXVI)
* Dante, Purgatoriul, Cîntul XXIV (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Purgatoriul, XXV (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Purgatoriul, Cîntul XXVI (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Purgatoriul, Cîntul XXVII (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Purgatoriul, Cîntul XXVIII (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Purgatoriul, Cîntul XXIX (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Purgatoriul, Cîntul XXX (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Purgatoriul, Cîntul XXXI (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Purgatoriul, Cîntul XXXII (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Purgatoriul, Cîntul XXXIII (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Paradisul, Cîntul I (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Paradisul, Cîntul II (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Paradisul, Cîntul III (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Paradisul, Cîntul IV (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Paradisul, Cîntul V (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Paradisul, Cîntul VI (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Paradisul, Cîntul VII (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Paradisul, Cîntul VIII (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Paradisul, Cîntul IX (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Paradisul, Cîntul X (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Paradisul, Cîntul XI (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Paradisul,
Cîntul XII (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Paradisul, Cîntul XIII (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Paradisul, Cîntul XIV (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Paradisul, Cîntul XV (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Paradisul, Cîntul XVI (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Paradisul, Cîntul XVII (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Paradisul, Cîntul XV (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Paradisul, Cîntul XVI (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Paradisul, Cîntul XVII (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Paradisul, Cîntul
XVIII (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Paradisul, Cîntul XIX (versiunea Răzvan Codrescu)
* Dante, Paradisul, Cîntul XX (versiunea Răzvan
Codrescu)
* Dante, Paradisul, Cîntul XXI (versiunea Răzvan
Codrescu)
* Dante, Paradisul, Cîntul XXII (versiunea Răzvan
Codrescu)