Blogul lui Răzvan Codrescu
Răzvan Codrescu: poet, traducător şi eseist de orientare tradiţionalistă, promotor al principiilor şi idealurilor dreptei creştine, fără să fi fost membru al vreunui partid politic nici înainte şi nici după 1989, a debutat publicistic în 1985, cu eseul "Don Quijote şi Prinţul Mîşkin" (în revista "Luceafărul", an XXVIII, nr. 39, p. 8), şi editorial în 1997, cu volumul de eseuri "Spiritul dreptei. Între tradiţie şi actualitate" (Editura Anastasia, Bucureşti).
joi, august 31, 2017
marți, august 29, 2017
AFR: DECLINUL CONSERVATORISMULUI (I)
SUMARUL BLOGULUI
Am primit și dau mai departe...
CE A MAI RĂMAS
DIN MIȘCAREA CONSERVATOARE? (1)
Conservatorismul
e în declin şi pe cale de dispariţie în Europa Occidentală şi în Canada, iar
mişcarea conservatoare îşi pierde suflarea. Lucrurile acestea se petrec sub
ochii noştri de cîţiva ani. Rapiditatea cu care mişcarea conservatoare se
destramă e uimitoare. Ce o va înlocui? Cu excepţia Statelor Unite,
conservatorismul pare să fi dispărut în întregime din Occidentul euro-american. În Marea
Britanie şi Canada conservatorii au avut oportunitatea să relanseze ideologia
conservatoare, dar liderii lor au ales să ignore declinul conservatorismului politic.
Ce i-o fi determinat? În Canada, conservatorii au ajuns la putere după o
perioadă lungă de dominaţie politică a premierului Pierre Trudeau, iar la
începutul acestui secol au dominat politica federală canadiană vreme de mai
mulţi ani. Premierul Stephen Harper e creştin evanghelic şi a candidat la
funcţie promovînd o platformă conservatoare. O dată ajuns în funcţie, însă, nici nu a dus o
politică conservatoare, nici nu a urmărit o agendă socială conservatoare.
A avut oportunitatea să schimbe legile inumane ale Canadei privind avortul şi să anuleze
legiferarea căsătoriilor homosexuale, dar nu a făcut-o. Nici nu a urmărit alte
cauze conservatoare. Dimpotrivă, după alegeri, a anunţat, spre dezamăgirea
creştinilor canadieni care l-au votat şi catapultat în funcţie, că nici măcar nu va supune dezbaterii legislaţia
privind avortul ori căsătoriile homosexuale. A numit în funcţie o sumedenie de
judecători federali care au dezamăgit. În timpul administraţiei lui, judecătorii numiţi de el au
legalizat prostituţia, iar anul trecut, în timpul administraţiei Trudeau, eutanasia.
Marea Britanie, Norvegia etc.
Aceeași traiectorie străină conservatorismului social şi
politic a fost - și este încă – urmată și de
conservatorii britanici. Premierul laburist Tony Blair, de stînga, dar care
totuşi ținea să se identifice ca fiind
creştin, a cedat presiunilor colegilor de partid şi, în anii ‘90, a făcut paşi decisivi spre instituţionalizarea
revoluţiei sexuale în
Marea Britanie. Premierul conservator David Cameron, care l-a succedat, şi care şi el se pretindea creştin, dar
în termeni mai timizi decît Blair, i-a mobilizat pe conservatorii
britanici să legalizeze căsătoriile homosexuale. A şi promovat o politică
externă care a facilitat extinderea homosexualităţii în Lumea a Treia. Printre
altele, a impus consulatelor britanice să încheie căsătorii homosexuale în
ţările în care erau acreditate, chiar dacă ţările respective nu recunoşteau
căsătoriile homosexuale, ori căsătoriile urmau să fie făcute între persoane
care nu deţineau cetăţenie britanică. În urma referendumului din iunie 2016, care a decis
retragerea Marii Britanii din Uniunea Europeană, Theresa May a devenit premier al Marii
Britanii. May se prezenta şi ea drept creştină, ca lider al mişcării
conservatoare din Marea Britanie. Se declară creştină practicantă în Biserica
Anglicană, dar este de acord cu
căsătoriile și chiar adopţiile
homosexuale, ba le-a și promis
homosexualilor că le va promova interesele, iar recent i-a încurajat liderii Bisericii Anglicane să permită
oficierea căsătoriilor homosexuale în bisericile pe care le păstoresc.
La fel ca în Marea Britanie
şi Canada se întîmplă în
majoritatea ţărilor occidentale europene, precum şi în Australia. În primul rînd e vorba de
continuarea procesului de instituţionalizare a secularismului şi a valorilor
lui, inclusiv instituţionalizarea revoluţiei sexuale.
De pildă, conservatorii Norvegiei, nu socialiştii, au
instituit căsătoriile homosexuale în Norvegia, iar anul trecut au dat o lege care le permite
norvegienilor să-şi schimbe on-line sexul biologic într-unul dorit. Cine doreşte, intră on-line, completează un formular, îl semnează şi instantaneu
sexul persoanei respective e schimbat legal!
În Suedia, pe parcursul deceniului trecut, partidul
conservator creştin suedez s-a opus inițial legalizării căsătoriilor homosexuale, dar pînă la urmă a
cedat.
Germania e un alt exemplu trist, care din nefericire ne validează argumentul. La fel
ca Harper, Blair, Cameron şi May, Angela Merkel se consideră creştină. E fiică de pastor luteran,
născută şi crescută în Germania comunistă, şi pe tot parcursul vieţii ei
politice s-a opus avortului şi căsătoriilor homosexuale. Practic, însă, nu a
făcut nimic să limiteze avortul în Germania şi, după cum se ştie foarte bine, a
facilitat, luna trecută, legalizarea căsătoriilor homosexuale. Partidul ei,
Uniunea Creştin-Democrată, nu-i de acord cu
Merkel în privința căsătoriile
homosexuale, dar, sperînd să obţină voturile seculariștilor de stînga, şi-a sacrificat convingerile
creştine pentru a-şi asigura majoritatea în alegerile programate luna viitoare.
În final, amintim şi de Malta, care pînă acum doi ani se împotrivea cu
forţa, atît la nivel intern, cît şi în Parlamentul European, căsătoriilor
homosexuale, avortului şi eutanasiei. Malta îşi promova imaginea de ţară
autentic catolică şi ca fiind primul ţinut creștinat de Sfîntul Apostol Pavel. Dar anul acesta
conservatorii Maltei au cedat şi ei, legalizînd, luna trecută, căsătoriile
homosexuale, iar zilele acestea dezbat legalizarea avortului şi a
eutanasiei.
Din nefericire, exemple similare sînt numeroase, în
Italia şi Spania, dar mai ales în Portugalia, unde conservatorii au legalizat
căsătoriile homosexuale şi avortul. Iar zilele acestea se dezbate legalizarea
căsătoriilor homosexuale în Australia. Conservatorii deţin majoritatea în
parlamentul federal australian, dar premierul australian, conservatorul Malcolm Turnbull,
susţine legalizarea căsătoriilor homosexuale. Predecesorul lui, Tony Abbot,
creştin şi el, s-a opus căsătoriilor homosexuale şi a respins iniţiativele de
legalizare. Acum doi ani şi-a cedat funcţia premierului actual, cu condiţia ca Australia să nu organizeze un referendum de legalizare a căsătoriilor homosexuale pe durata
mandatului lui Turnbull. În ultimele săptămîni, însă, patru membri ai
partidului conservator australian au anunţat că se vor alătura opoziţiei şi vor
cere supunerea la vot în parlament a legii căsătoriilor homosexuale. Se crede
că în acest fel cei patru parlamentari vor asigura majoritatea parlamentară
necesară pentru legalizarea căsătoriilor homosexuale în Australia.
Un exemplu şocant şi grăitor:
Raportul Wilton Park
Între 6 şi 9 septembrie anul trecut, Wilton Park, o
Agenţie Executivă a Ministerului Afacerilor Externe al Marii Britanii, a ţinut o conferinţă cu titlul
sugestiv Opportunities and Challenges:
the Intersection of faith and human rights of LGBTI+ persons („Oportunităţi şi
provocări: intersectarea credinţei şi a drepturilor homosexualilor”).
Nimeni nu ştie cine a fost invitat la conferinţă ori pe ce
criterii. Cert e că recent a fost emis un Raport al Agenţiei Britanice Wilton
Park care cere reinterpretarea Bibliei pentru a o face compatibilă cu ideologia
revoluţiei sexuale şi homosexualitatea şi predarea unor perspective
pro-homosexuale la orele de religie dn şcoli şi biserici, dar mai ales în seminariile de teologie. Raportul,
de fapt, e mai mult un Ghid care-i are în vedere mai ales pe creştinii evanghelici din Lumea a Treia, care, după cum
se ştie foarte bine, sînt foarte numeroşi, devin tot mai influenţi şi reprezintă probabil cea
mai conservatoare ramură a creştinismului contemporan din întreaga lume. În
Africa, la sud de
Sahara, 13% din
populaţie e evanghelică şi în creştere, dar ei reprezintă 38% din întreaga
populaţie evanghelică la nivel global. Cu ajutorul evanghelicilor americani, evanghelicii din
aceste ţări africane au fondat, în doar cîteva decenii după prăbuşirea
colonialismului european, multe universităţi şi colegii. De fapt, în unele dintre aceste ţări,
cum ar fi Uganda, numărul universităţilor şi colegiilor evanghelice e mai mare decît
numărul celor fondate ori finanţate de stat. Avînd în vedere că Ghidul Wilton Park a fost
alcătuit şi publicat de către un Minister al Marii Britanii, se dă de înţeles că
politicile promovate de el sînt, de fapt, politici oficiale ale Guvernului
Britanic.
Redăm cîteva dintre punctele acestui Ghid. Ghidul informează că intenţia
conferinţei din septembrie anul trecut a fost să promoveze, simultan,
drepturile religioase şi drepturile homosexualilor. Adevărul este că el
promovează drepturile homosexualilor în detrimentul libertăţii religioase şi de
conştiinţă. În primul rînd, noţiunea de toleranţă e distorsionată. Ghidul
transformă noţiunea de
toleranţă într-o practică ce „impune oamenilor să fie de acord cu principiile etice
şi ideologice ale persoanelor LGBTI" (requiring people to agree with the
ethical beliefs and ideological agenda of LGBTI activists, with anyone who does
not do so brandished as «intolerant» and even disseminators of «hate»”) Al doilea aspect, deosebit de deplorabil, e limbajul
agresiv şi peiorativ la adresa creştinilor evanghelici. Printre altele,
misionarii creştini sînt numiţi agenţi care propovăduiesc vederi intolerante şi
au impus în ţările sărace hateful
attitudes towards homosexuality, transgender and intersexuality („atitudini pline
de ură privind homosexualitatea, transgenderismul şi intersexualitatea”). Creştinii
evanghelici sînt portretizaţi ca oameni care „au intensificat ura şi o propagă în diferite părţi ale lumii care pînă atunci
erau tolerante”. Teologia biblică
creştină e descrisă ca o variantă „heteropatriarhală a creştinismului, impusă de misionarii occidentali” (heteropatriarchy of Christianity brought by
Western missionaries).
În mod direct, Ghidul îi numeşte pe evanghelicii americani principalii purtători ai urii
împotriva homosexualilor în ţările nedezvoltate: In recent years, the spread of Islamization and the
growth of US based
Protestant Evangelical Churches have intensified hatred, diseminating it în pats of the world
which had previously
excercised greater tolerance. To some extent, evangelicals and Islamic states
have made a common cause in international fora to
inhibit LGBTI human rights”. („În ani recenţi, extinderea Islamismului şi
expansiunea Bisericilor Protestante Evanghelice din Statele Unite au intensificat ura, difuzînd-o în
diferite părţi ale lumii unde pînă acum se practica toleranţa. Într-o oarecare măsură, evanghelicii şi statele
islamice au făcut cauză comună în forurile internaţionale pentru a stopa drepturile
homosexualilor”). Cît despre
prescripţia principală pentru combaterea influeunței evanghelicilor, Raportul Wilton Park e clar şi
ţinteşte rădăcina: Biblia. (A strategy is needed to tackle
this serious global problem... but common components include challenging the
interpretation of sacred texts – „E nevoie de o strategie de contracarare a acestei
probleme globale... dar un aspect comun trebuie să fie reinterpretarea textelor
sacre”)
O îngrijorare deosebită exprimată în Raportul Wilton Park e că
evanghelicii au acces la un număr mare de persoane, în comparaţie cu
oficialităţile ori programele de asistență occidentale. Cum? Datorită numărului lor mare de
şcoli, spitale, orfelinate şi alte instituţii şi programe caritabile pe care ei
le finanţează în Lumea a Treia. O altă îngrijorare exprimată e că în unele ţări
sărace evanghelicii au reuşit să-i convingă pe parlamentari să dea legi
împotriva avortului, a căsătoriilor homsexuale, să incrimineze homosexualitatea
ori să prevină depenalizarea ei. Tot ei, adăugă Raportul, sînt responsabili
pentru poziţiile anti-homosexuale pe care ţările sărace le promovează în
forurile internaţionale, în primul rînd în ONU, şi apoi la nivel regional, cum
ar fi în Organizaţia Unităţii Africane. O măsură de prevenire a influenţei Bisericilor Evanghelice ar
fi interzicerea de către ţările sărace a şcolilor şi spitalelor lor, dar mai
ales a instituţiilor lor teologice şi a seminariilor. Se cere şi expluzarea
misionarilor occidentali şi sistarea ori revocarea vizelor lor.
O altă măsură sugerată e ceea ce în limbajul juridic
occidental se numeşte lawfare, o expresie derivată din cuvîntul warfare („stare de război”), adică un „război prin
acţiuni judecătoreşti”. Cee ce denotă acţiuni
judecătoreşti în ţările occidentale ori în tribunalele locale împotriva
organizaţiilor evanghelice şi a liderilor evanghelici care propovăduiesc
adevărurile biblice privind sodomia. Un exemplu care de cîţiva ani domină bătălia în
tribunale împotriva evanghelicilor e cazul homosexualilor ugandezi împotriva
lui Scott Lively, americanul din Massachusetts acuzat de ură împotriva
homosexualilor. Cu ani în urmă, Lively a făcut multe vizite în Uganda şi alte
ţări africane, unde a
atenţionat parlamentarii asupra pericolelor agendei homosexualilor occidentali
şi le-a sugerat măsuri concrete pentru limitarea influenţei homosexualilor în
ţările lor. Homosexualii ugandezi l-au dat în judecată în Statele Unite, iar cazul e
încă pe rol. Conceptul de lawfare,
însă, nu ne este străin nici nouă, creştinilor din România, noi fiind deja afectaţi de „procesul icoanelor” şi de „procesul orelor de religie”, cazuri care au fost lansate de atei pentru a ne
limita drepturile şi libertatea religioasă. Aceeași strategie e folosită, tot în România, de
homosexualii occidentali care au iscat şi finanţat Cazul Coman, care vrea să
impună României recunoaşterea căsătoriilor homosexuale încheiate în
străinătate.
În ce-i privește pe evanghelicii
din ţările sărace, Raportul Wilton Park sugerează ca avocaţii care-i reprezintă pe homosexuali în ţările occidentale să cheme în instanţă „liderii
religioşi” din ţările
sărace, în măsura în
care ei spun lucruri negative la adresa homosexualităţii ori incită la ura (Religious leaders should be held to account
for their promotion of hatred against LGBTI people, including the exporting of
hate speech, which can lead to violence and death. Queer lawyers and allies are
well placed to challenge hate speech through administrative law and litigation). În plus,
Raportul alocă statului un
rol activ în contracararea influenţei pastorilor evanghelici. Statului i se cere să finanţeze
o interpretare nouă a Scripturii, care să elimine rasismul şi homofobia. Un exemplu e
textul biblic din Facerea 19 privind
Sodoma şi Gomora, despre care Raportul Wilton Park afirmă: Understanding
of key religious texts which appear to perpetuate discrimination should be improved by using well
reputed scholarly texts to challenge accepted versions, for example the story
of Sodom and Gomorrah from Genesis Chapter 19. Statului i se impune și sarcina de a asigura că în clasele ori orele de
religie creştină, şi mai ales în seminarii, vor fi predate ideologia homosexuală, feminismul şi
toleranţa faţă de homosexualitate şi homosexuali. (Queer theology, feminist theology and a theology of inclusion need
wider currency, paticularly în seminaries ... feminist theology can be used to
challenge the anti-gender ideology of the religious right... Sunday school
teachers address sexual and reproductive health and rights...).
E incredibil că
acest Raport parvine din Marea Britanie, finanţat şi publicat de un Guvern care
se dă drept conservator,
pe durata mandatului unui premier care se crede un enoriaş fidel al Bisericii
Anglicane şi lider al partidului conservator britanic! E incredibil că acest Raport reprezintă, putem spune, o
perspectivă oficială a Guvernului Marii Britanii! Și e incredibil, mai ales, avînd în vedere că Marea
Britanie a dat lumii faimoasa King James
Bible, care a introdus creştinismul în toate ţările (cu excepţia
Indiei) în care Marea
Britanie şi-a extins puterea colonială!
Un exemplu de la noi:
Uniunea Salvaţi România
Din nefericire, mişcarea conservatoare politică e în declin şi
în România, iar exemplele pe care le vedem în Occident le vedem tot mai des şi la noi. Președintele
Iohannis se trage din Partidul Naţional-Liberal, care se recomandă ca partid de dreapta. Dar este evident că preşedinte nu vederi
conservatoare, nici nu
promovează o politică socială conservatoare. Nu manifestă simpatie pentru mişcarea pentru viaţă ori pentru
familie, numindu-ne, pe noi, cei 3 milioane de semnatari ai iniţiativei
constituţionale de protejare a căsătoriei şi familiei, „fanatici religioşi”.
Un alt exemplu care arată că mişcarea conservatoare
din România e debusolată şi gîfîie sînt incredibilele, iresponsabilele şi denigratoarele
afirmaţii recente pe care d-l Vlad Alexandrescu, vice-președinte al USR, le-a făcut la adresa Coaliţiei pentru Familie.
USR se identifică tot ca partid mai degrabă de dreapta, moderat conservator. Nici pe departe. Autentică mişcare
conservatoare din România sîntem noi, mişcarea pentru familie, pentru valorile
creştine, pentru tradiţie, pentru suveranitatea naţională, pentru dreptul la
viaţă al copiilor nenăscuţi. Un partid politic care se consideră de dreapta, şi
mai ales un lider al unui astfel de partid, nu ar face afirmaţii denigratoare la adresa
noastră. USR e singurul partid din România care la nivel oficial a decis să nu
sprijine proiectul de revizuire a Articolului 48. D-l Alexandrescu a ales să ne ofenseze, afirmînd despre
Coaliţia pentru Familie, într-un mesaj video, că este o forţă politică „obscură”, finanţată „de la Răsărit” şi care vrea
să imprime frică în societatea românească! Și adăugă dînsul: „Trăim în ultima vreme sub imperiul unei frici, care
pare că doreşte să fie dusă de Coaliţia pentru Familie, o coaliţie care deci
doreşte să impregneze
societatea românească de frică, de aşteptări cu totul nejustificate, doreşte să
ne facă să funcţionăm sub imperiul temerii”! [Acuzaţiile d-lui Alexandrescu pot fi citie şi auzite în întregime aici]
D-l Alexandrescu
denigrează mişcarea pentru familie şi afirmă neadevăruri
crase. Nu ne amintim să ne fi căutat ori sunat să ne pună
întrebări, să ne cunoască, să afle ce ne preocupă, ce ne motivează, cine sînt
cei 3 milioane de oameni cinstiţi, respectuoşi şi responsabili ai României care
au semnat petiţia de revizuire constituţională. Dimportivă, ideile şi afirmaţiile propagate de dînsul, şi mai
ales limbajul pe care îl foloseşte, sînt luate cuvînt cu cuvînt din
materialele propagandistice ale mişcării homosexuale şi a celor din Occident
care ni se împotrivesc de mai mulţi ani, dar şi mai înverşunat de jumătate de an încoace. D-l Alexandrescu promovează în România, la adresa
noastră, fake news și importă în România acuzaţiile occidentalilor ostili.
Sperăm, însă, că
nici d-l Alexandrescu, nici Uniunea
Salvaţi România nu ne vor solicita voturile. Dimpotrivă, îi încurajăm pe cei 3 milioane de semnatari să citească atent buletinele de
vot la următoarele alegeri și să vadă dacă nu cumva d-l Alexandreacu, cel care i-a jignit acum o săptămînă,
vrea să-i reprezinte în Parlament. Ne-a păcălit o dată, dar sperăm că pentru ultima oară.
ALIANȚA FAMILIILOR DIN ROMÂNIA
Str. Zmeica nr. 12, sector 4, București
Tel. 0741.103.025; Fax 0318.153.082
office@alianta-familiilor.ro
duminică, august 27, 2017
REACȚII LA MESAJUL PAPAL
SUMARUL BLOGULUI
Sînt semne extrem de îngrijorătoare că
monstruoasei coaliții dintre fundamentalismul islamic și stînga europeană i se
raliază însăși... Biserica Romano-Catolică. Dacă nu mai este în stare să
însuflețească Occidentul, Biserica pare a se fi decis să contribuie măcar la
moartea lui! Să fie marele „aggiornamento” al vremurilor de pe urmă? S-ar zice
că pentru Europa secularizată CIUMA din afară e nimic pe lîngă CANCERUL
dinăuntru... (R. C.)
Papa Francisc a cerut ca statele
europene
să-i primească pe toți imigranții,
pe toți membrii familiilor lor,
și să le dea slujbe și cetățenie
Fostul
ministru al Afacerilor Europene, Pierre
Lellouche, actual deputat de Paris, semnează un editorial mușcător în Le Figaro. Iată textul:
Fără îndoială,
trebuie privit ca un semn al Providenței faptul că luni 21 august, ziua în care
asasinul de la Barcelona a fost împușcat de poliția catalană, Papa Francisc,
întrerupîndu-și vacanța estivală, a crezut de cuviință să lumineze lumea și
Europa în legătură cu „integrarea imigranților”.
În timp ce
familiie încă își plîngeau morții, întrebîndu-se cum de hispano-marocanii,
despre care se spune că sînt perfect integrați, au putut masacra cu sînge rece
zeci de civili nevinovați din țara care i-a primit – și în timp ce aceeași
întrebare se pune în aceste zile peste tot pe unde au avut loc atentate de
același fel, fără a mai vorbi despre Marsilia, unde este în continuare ascuns
numele șoferului camionetei – Papa se face că aceste violențe nici n-ar exista.
Acest Papă
argentinian vrea să dea lecții Europei: vrea vize umanitare pentru toți
imigranții, refugiați politici sau nu, unificări ale familiilor extinse, privindu-i
pe toți ascendenții și descendenții, „frații și surorile” tinerilor debarcați
în Europa; el vrea acces liber la cetățenie și la slujbă, în respectul
„culturii” fiecăruia.
Mai mult, ne
spune Sanctitatea Sa, în numele „principiului moralității persoanei umane,
securitatea personală a imigranților trebuie să prevaleze în fața securității
naționale”.
Acest text este
cu adevărat devastator. El depășește cu mult funcția autorului său, în ceea ce
privește atribuțiile suverane ale Statelor, care sînt în primul rînd
securitatea cetățenilor lor și controlul frontierelor.
În numele dogmei
sale – destul de surprinzătoare pînă la urmă pentru oricine cunoaște istoria
Bisericii, dar fără îndoială menite să seducă publicul din lumea a treia (mai
ales african), care constituie astăzi grosul batalioanelor de credincioși –
Papa își arogă dreptul de a impune Europei un fel de ordine „morală” de
deschidere totală și fără condiții a frontierelor sale și a cetățeniilor pentru
oricine dorește să se instaleze pe continent. Și aceasta indiferent de
consecințele sociale, economice și de securitate ale unei imigrații în masă
necontrolate.
Cum Sanctitatea
Sa are consilieri buni, nu poate ignora cifrele: Africa singură, aflată la 14
kilometri de coastele europene, va număra peste 30 de ani 2,5 miliarde de
oameni, iar presiunea migraționistă este deja, și aceasta se vede de acum,
foarte puternică, ba chiar scăpată de sub control: 1,5 milioane de imigranți,
mai multe sute de mii în 2016 și 2017.
Franța primește
200.000 de imigranți „legali” și 100.000 de ilegali în fiecare an, iar imensa
lor majoritate nu au nici o legătură cu refugiații politici. Sînt doar niște
tineri care au decis, cu telefonul mobil în mînă, să-și încerce șansa în
Europa, acolo unde televiziunea le spune că se trăiește mult mai bine.
Papa se mai
preface că ignoră faptul că imensa majoritate a acestor imigranți sînt
musulmani (Africa de Nord, de Est și de Vest, Afganistan), iar acest lucru se
petrece în timp ce islamul este bîntuit de puternice curente de violență și
cucerire, între musulmani (șiiți și sunniți, așa cum vedem în fiecare zi în
Siria, Irak sau Yemen), dar și contra Occidentului „necredincios”, totul pe
fondul teribil de periculoasei descompuneri a frontierelor și a statelor din
Orientul Mijlociu.
Iată care este
fundalul miilor de atentate islamice comise în fiecare an în lume. Basmul cu
„nici o legătură” este foarte în vogă zilele acestea: „Islamul nu are nici o
legătură cu terorismul, nu e vorba decît de dezechilibrați, ba chiar de
nebuni”; „Imigranții nu au nici o legătură cu autorii atentatelor” etc.
Se pune
întrebarea: vrea Papa să salveze Biserica din Africa sau din America de Sud
îngropînd Europa?
În orice caz,
intervenția Papei complică serios sarcina guvernelor europene, începînd cu
Franța, unde președintele Macron, convins că trebuie făcută diferența între
refugiații politici și imigranții economici, se străduiește să convingă statele
aflate pe celălalt mal al Mediteranei să deschidă centre de primire pentru
solicitanții de azil.
Europa și Franța
nu aveau nevoie de această lovitură de copită, fie ea și papală.
«Les déclarations du pape sur les migrants
encouragent le suicide de l’Occident»
Philippe
de Villiers, le fondateur du Puy
du Fou, revient sur les propositions du pape François sur les migrants, publiées lundi 21 août. Il s’inquiète d’une rupture
conceptuelle dans le discours de l’Église et d’un message favorisant le
déracinement et le mondialisme. (Samuel Pruvot, Famille chrétienne)
Est-il
légitime, pour un pape, de s’inviter dans un débat aussi sensible que celui des
migrants?
Sur le principe,
oui. La doctrine sociale de l’Église établit et développe une «théologie de la
cité». L’Église a le droit, et même le devoir, d’éclairer les fidèles sur la bonne manière de gérer le
bien commun et d’organiser la société. Cela dit… cette déclaration du pape
François sur les migrants me semble favoriser, par son contenu et sa portée, un
vrai suicide de l’Occident.
Le
pape voudrait-il vraiment anéantir l’Occident?!
On dirait qu’il
veut punir l’Europe dont il ne parle jamais des racines chrétiennes. Chez
Jean-Paul II, Benoit XVI et ses prédécesseurs, il existe une «théologie des
nations». Elle repose sur le quatrième commandement : «Tu honoreras ton
père et ta mère». Ce commandement implique de rendre un culte à ses parents et
à ses ascendants et donc à sa patrie. Cela implique un amour de prédilection à
laquelle la nation appartient car elle constitue une famille de familles. A en
croire saint Augustin, la politique est, en ce sens, la plus haute forme de la
charité.
En quoi les
propos du pape François sont-ils si révolutionnaires?
Il abolit toute
possibilité de régulation des flux migratoires. François inaugure une
nouvelle théologie mondialiste mortifère pour l’Europe. Le premier élément
saillant de son discours est le fait que les États seraient illégitimes face
aux migrants. Je fais allusion à cette phrase incompréhensible qui accorde un
primat à la «sécurité personnelle» sur la «sécurité nationale». Jusqu’à
présent, les États avaient une justification régalienne: c’était la sécurité
nationale qui garantissait la sécurité personnelle. Le pape opère donc un
renversement complet qui ressemble à une prime à l’anarchie. Ce discours
installe l’Église dans une proximité douteuse avec les mondialistes du
transhumanisme et de la marchandisation du monde, qui veulent eux aussi la
suppression des souverainetés, des frontières et des États. Dans son
catéchisme, l’Église a toujours défendu le droit du migrant de migrer en cas de
nécessité, mais aussi le droit légitime des États à limiter les flux migratoires.
C’est ce balancement et cet équilibre que le pape semble envoyer aux
oubliettes.
Mais vous
conviendrez que le pape n’est pas vraiment l’allié du mondialisme libéral et
libertaire?
Il semble
confondre l’universalisme catholique avec le mondialisme le plus débridé. Le
pape François propose d’annuler toute différence entre les clandestins, les
immigrants légaux et les citoyens… Résultat? La citoyenneté apparait comme un
concept périmé quand on prône un «droit d’installation préalable pour les
migrants». En effet, la caractéristique singulière du citoyen par rapport à
l’étranger est la pérennité du séjour. Le multiculturalisme prôné par François
deviendrait selon lui le seul modèle conforme à l’Évangile. Le migrant, avec un
grand M, apparaît dans une vision quasi christique. Le patriotisme devient un
péché. On ne pourrait être catholique et patriote. C’est la doxa des
mondialistes.
Quel est le
risque, pour l’Europe, de renforcer les droits des migrants au nom de la
protection des personnes?
Le risque de se
dissoudre. L’Europe est en train de devenir une marqueterie communautaire,
multiconflictuelle et multidéculturée. Dans son point 21, le pape évoque le
transfert des identités culturelles, autrement dit le refus de l’assimilation.
Concrètement, cela porte le risque de l’islamisation de l’Europe avec le voile,
le halal, etc. Les chrétiens d’Orient nous ont avertis : «Regardez ce qui
nous arrive car demain il vous arrivera la même chose».
Vous ne
comprenez pas la sollicitude du pape François pour les migrants?
Cette
sollicitude me semble à sens unique. A aucun moment, le pape François ne parle
de l’immense détresse matérielle, morale et spirituelle des citoyens des pays
d’accueil, de leur insécurité et de leur confrontation si douloureuse au
quotidien avec une autre société aux mœurs incompatibles.
Vous voulez
parler de cet islam que vous évoquez dans «Les cloches sonneront-elles encore demain» (Albin Michel)?
Oui. Ce discours
« migrationiste » du pape François risque de mettre en colère
beaucoup de Français, de générer beaucoup d’incompréhension chez les chrétiens
et de réjouir certains imams radicaux. Il parait bien imprudent de désarmer les
consciences et de sous-estimer ainsi la dimension guerrière d’une religion qui
est conquérante par essence. Du point de vue de l’Histoire, le grand mouvement
de l’islam a recommencé en direction de l’Europe. Nous sommes devant un phénomène
inédit du djihad qui planifie une conquête pacifique de notre continent.
L’islam fait le pari que l’Europe va se coucher: qu’il n’y aura de
sursaut ni démographique, ni spirituel, ni civilisationnel.
Mais pour
revenir à la sollicitude du pape, elle est quand même inscrite dans l’Évangile?!
À condition de
ne laisser personne au bord du chemin. La sollicitude de François est
hémiplégique. D’abord pour les pays d’accueil submergés et qui souffrent dans
leur chair des attentats ; ensuite pour les pays d’Afrique où tant de gens
dans la misère refusent malgré tout de quitter leur pays. Dans son livre «Dieu ou rien», le cardinal Sarah demande aux africains
de développer l’Afrique et de ne pas se déraciner. Faute de quoi, ils seront
malheureux. Car un homme déraciné est un homme appauvri, coupé de sa sève
et de sa mémoire. Il faut aider les peuples pauvres là où ils vivent plutôt que
les pousser à l’errance et à la misère du déracinement. J’ai une expérience
personnelle de ce que je vous dis. J’aime profondément l’Afrique. Depuis
longtemps, le Puy du Fou aide des pays comme Madagascar. Il faut
donc aider les pays d’origine – ce que le mondialisme refuse de faire car il
encourage la transhumance de l’homme traité comme une marchandise. Un certain
capitalisme cherche les bras les moins chers du monde, le pape François s’en
est d’ailleurs fait l’écho. C’est pourquoi sa position est incompréhensible.
Les siècles à venir jugeront sévèrement toutes les élites mondialistes qui ont
déraciné des populations entières après les avoir appauvries. Que sera Rome
demain dans une Europe chrétienne qui ne sera plus rien de ce qu’elle fut et de
ce qui constitue sa richesse? Une Europe livrée à la concurrence de deux
mondialismes : le mondialisme islamique et le mondialisme hédoniste qui se
nourrissent l’un l’autre. Aujourd’hui, la question de l’Europe est simple. Je
supplie le pape de la regarder en face : c’est la question de la survie de
la chrétienté. J'ai peur que ce pape soit celui du Camp des saints (NDLR: roman de Jean Raspail).
P. S. Un
prieten mă întreabă: „Papa Francisc e prea bun sau e prea
prost? Sau e prost de bun?”. Am ezitat să risc un răspuns și m-am scos cu un
„Dumnezeu știe”... (R. C.)
vineri, august 25, 2017
O AMINTIRE DESPRE CORNELIU COPOSU
SUMARUL BLOGULUI
În numărul din 26
martie 1994 al cotidianului România
liberă (p. 11), seniorul Corneliu Coposu îi acorda unei tinere ziariste, pe
nume Roxana Badralexi [1], un interviu în care se lăsase înduplecat „să ne
vorbească despre el însuşi“. Interviul era plin de afirmații discutabile (dacă
nu chiar năstrușnice) [2], dar ceea ce a atras în mod deosebit atenția au fost
referințele persiflante la adresa colegilor de generație legionari, culminînd
cu aserțiunea despre „fetele“ din Mişcare (o parte încă în viaţă şi cu ani grei
de puşcărie, ca şi liderul țărănist): „Erau şi multe fete în Mişcare. toate [subl. mea], urîte şi pline de
complexe, ajungeau într-un loc în care li se dădea şi lor importanţă“... Cît
necavalerism (ca să nu zic altfel) din partea unui pretins senior! Chiar dacă
există destule reproșuri care li se pot face legionarilor și chiar dacă pe
vremea aceea „frumuseţea“ şi „lipsa de complexe“ ar fi fost un monopol
ţărănist, indelicateţea tot rămîne de nescuzat. Iar cel intervievat pare a fi
ţinut cu tot dinadinsul s-o transforme de-a dreptul în abjecţie, adăugînd că...
„şi la comunişti era la fel“. Ergo:
ce mi-e Ana Pauker, ce mi-e Marieta Iordache (viitoarea maică Mihaela, cu care
Corneliu Coposu era de-un leat)! „Bolşevicele noastre!“, cum ar fi spus Al.
George, „libăralul“. Curat ţărănism!
Două luni mai
tîrziu, a avut loc la Paris (Domus Medica) simpozionul intitulat „Exilul
românesc: identitate şi conştiinţă istorică“ (organizat și finanțat de
regretatul Aureliu Răuță, cu numeroşi invitaţi din ţară [3]: Corneliu Coposu,
Emil Constantinescu, Doina Cornea, Alexandru Paleologu, Octavian Paler, Petre
Mihai Băcanu, Roxana Iordache, Ion Gavrilă Ogoranu, Marcel Petrişor, Banu
Rădulescu, Teodor Baconsky, Radu Creangă şi mulţi alţii, moderator fiind
regretatul Paul Barbăneagră [4]). „În această sesiune urmărim să găsim o punte
de înţelegere între lumea din ţară şi noi, cei din exil. Am văzut, deja, că
limbajul ne este comun, că problemele pe care ni le punem pentru a salva ţara
de comunism ne sînt comune. Este un prim pas important, ce face posibilă ulterior
şi găsirea soluţiilor“, preciza în alocuțiunea sa Aureliu Răuță. „Don Aurelio”
(cum i se spunea în Spania și în mediile legionare) mi-a mărturisit chiar
de-atunci cît era de încîntat – şi în acelaşi timp amuzat – că adunase acolo
oameni de vîrste şi orientări atît de diferite [5] (care adevărul este că au
ţinut destul de greu la un loc): meritase cheltuiala de 200.000 de dolari!
Numărîndu-mă
printre invitați, m-am dus la simpozionul respectiv cu proaspătul număr pe luna
mai al Punctelor cardinale, în care,
pe ultima pagină, cu titlul foarte vizibil, se afla articolul meu „Pentru cine
bat clopotele, domnule Coposu?”, referitor la interviul menționat. Bătrînii cu
trecut legionar (printre care şi organizatorul şi sponsorul simpozionului) erau
foarte rău impresionaţi de spusele lui Corneliu Coposu, şi mai ales de cele
privitoare la „fetele“ din Legiune [6]. „Seniorul“ – venit în împrejurarea
aceea la Paris, cu surorile şi cu anturajul, pe bani „legionari“ – era cam
mofluz şi a fost curios să mă cunoască („tinerelul acela cu Punctele cardinale...“ [7]),
întinzîndu-mi o mînă rece şi privindu-mă suspicios (cum recunosc că era şi
firesc în condiţiile date). O Roxana Iordache, ca o „fată de casă“, a fost
trimisă să mă certe. Se crease o anume tensiune, care ameninţa să strice
atmosfera de „unitate“ pe care se mizase.
Şi iată că a
doua zi, dis-de-dimineaţă, s-a petrecut ceva cu totul neaşteptat şi aproape
incredibil, care a „reechilibrat“ într-o oarecare măsură lucrurile. Hotelul mai
degrabă modest în care fusesem instalaţi avea restaurantul la subsol. Lumea
începuse să coboare pentru micul dejun. Era deja acolo un mic grup de „legionari“,
care comentau nu ştiu ce inepţie despre simpozion apărută în presa din ţară,
iar la cîţiva paşi eu cu Octavian Paler, care voia să nu mai primească Punctele cardinale la Redacţia României libere, ca pînă atunci, ci
direct acasă (nu din comoditate, desigur!), lucru pentru care trebuia să-mi dea
adresa poştală. M-a surprins că nu avea cărţi de vizită (sau poate le epuizase,
fiind extrem de popular), astfel că s-a apucat să-mi scrie adresa pe o filă de
agendă. Nici nu începuse bine cînd sus, în capul scărilor, apare Corneliu
Coposu, în cămaşă şi cu mînecile suflecate, afişînd un aer de bună dispoziţie
şi coborînd treptele cu surprinzătoare zvelteţe.
– Tînăr, tînăr,
domnule Coposu! – i-a zis, zîmbind, unul dintre „legionari“ (Ioan Halmaghi,
parcă).
– Păi da! Cum e
cîntecul?... Sfîntă...
Şi, coborînd
scara, „Seniorul“ a început să fredoneze imnul... „Sfîntă tinereţe legionară“!
Mărturisesc că
am rămas eu însumi cu gura căscată. După primul şoc, „legionarii“ s-au grăbit
să-i ţină isonul. Octavian Paler înlemnise aplecat deasupra filei de agendă,
făcîndu-se că tot scria la adresa aceea; nu îndrăznea nici să ridice capul,
nici să tragă cu ochiul în dreapta sau în stînga! „N-am văzut, n-am auzit!“...
Ajuns „Seniorul“ jos – strîngeri de mîini, îmbrăţişări, ba chiar şi o pupătură...
Om politic abil,
Corneliu Coposu prinsese momentul, evaluase rapid situaţia (un „beci“ la Paris,
lume puţină, nici un risc major...) şi recîştigase spontan o bunăvoinţă
pierdută, dezamorsînd – măcar în parte – tensiunea care se crease în ajun.
Cineva a şi
fotografiat momentul, dar fotografia... nu cîntă.
Octavian Paler,
alb ca varul, mi-a întins adresa, dar ocolindu-mi privirea. Cred că a fost
abonat pînă la moarte la o revistă pe care n-a citit-o niciodată...
Răzvan CODRESCU
[1] Ajunsă ulterior şefă de cabinet a
lui Ion Diaconescu (pe cînd acesta era preşedinte al Camerei Deputaţilor) şi
consilier (?) al d-lui Theodor Paleologu (pe cînd acesta a fost ministru al
Culturii şi Cultelor).
[2] Am comentat mai pe larg interviul
respectiv într-un articol din Puncte
cardinale, reprodus și în Cartea
mărturisitorilor... (București-Pitești, 2014, pp. 430-433).
[3] Îmi amintesc că puterea
neocomunistă de acasă a regizat o replică sincronă la Sinaia (sub aceeaşi firmă
a Exilului), aspru criticată de Octavian Paler în cadrul unei mese rotunde la
TVR 2: „contra-nunta“ de la Sinaia, prin care Cotroceniul ar fi încercat să
abată atenţia de la adevărata „nuntă“ românească de la Paris.
[4] Din exil au fost prezenţi, printre
alţii, Monica Lovinescu, Virgil Ierunca, Nicolae Stroescu-Stânişoară, Alexandru
Ciorănescu, Pavel Chihaia, Cicerone Poghirc, Sanda Stolojan, Antonia
Constantinescu, Dana Konya-Petrişor, Theodor Cazaban, Dumitru Bacu, Ion Ioanid,
Christian Mititelu, Bujor Nedelcovici, Ion Varlam, Matei Cazacu, George Bălaşu,
Ion Halmaghi, Iancu Bidianu, Ana-Maria Marin, Basarab Nicolescu, Ioana
Brătianu, Ariadna Combes (Cornea), Dinu Zamfirescu, Alexandru Herlea. Au fost
şi cîteva absenţe notabile: din diaspora, cea a părintelui Gheorghe Calciu
(împiedicat de motive obiective) sau a capriciosului Paul Goma, iar din ţară,
între altele, a d-nei Lucia Hossu-Longin (mai greu de explicat, cu atît mai
mult cu cît realizatoarea „Memorialului durerii“ s-a aflat la Paris în acele
zile!).
[5] Cineva l-a întrebat, insinuant,
dacă nu s-ar fi cuvenit să fie acolo şi Maiestatea Sa, Regele Mihai I (erau
mulţi regalişti de faţă, destul de constipaţi, mai ales din cercurile ţărăniste
şi liberale). „Nu“, a fost răspunsul, scurt şi seren, fără alte adaosuri. Pentru
el, regele n-a încetat nici o clipă să fie cel care a trădat Ţara şi Neamul la
23 august 1944...
[6] Unele dintre ele doamne venerabile,
pe atunci încă în viaţă, cîteva chiar prezente la simpozion (ca doctorița
Ana-Maria Marin) – şi deloc „urîte“ şi „complexate“, chiar la peste 80 de ani.
[7] Eu nu eram nici legionar (deşi
prostia asta s-a tot spus despre mine, numai pentru că am încercat să abordez
corect subiectul), nici chiar „tinerel“ (ci tocmai nel mezzo del cammin); au fost alţii, mult mai tineri şi mai
„necruţători“, ca de pildă studentul Radu Creangă (fiul cunoscutului ziarist
Mihai Creangă), care la sfîrşitul simpozionului – criticînd gerontocraţia
ţărănistă şi tratamentul general al tinerilor în societatea românească – cred că
a ţinut discursul vieţii lui.
miercuri, august 23, 2017
23 AUGUST 1944: CABALA „DOBITOCILOR”
SUMARUL BLOGULUI
INDICE DE NUME
„La 30
august [1944] stăteam şi eu pe marginea trotuarului şi priveam tancurile [rusești].
Jur că nu rîdeam, nu salutam, nu aplaudam, nu exclamam; stăteam şi priveam pur
şi simplu, uite aşa. Mă simt strîns de braţ [de către tata] şi blagoslovit
cu un DOBITOCULE pronunţat desluşit şi apăsat – stai şi te uiţi, tîmpitule,
staţi şi vă uitaţi cu toţii şi nu ştiţi ce vă aşteaptă, uite-i cum rîd, or să
plîngă lacrimi amare şi tu la fel…”
(N.
Steinhardt, „Jurnalul fericirii”)
Pe cît de lucid era evreul Oscar Steinhardt în 1944, pe atît de stupid era românul Corneliu Coposu în 1945:
„ASSOCIATED PRESS: Ce însemnătate atribuiţi actului de la 23 August 1944?
Pe cît de lucid era evreul Oscar Steinhardt în 1944, pe atît de stupid era românul Corneliu Coposu în 1945:
„ASSOCIATED PRESS: Ce însemnătate atribuiţi actului de la 23 August 1944?
CORNELIU COPOSU: Însemnătate
capitală. Este momentul istoric al unui început de eră nouă, actul de botez al
unei epoci noi de democraţie, care nădăjduim că va aduce libertatea demult
aşteptată, prosperitatea şi independenţa neamului românesc”!!!
Cît de DOBITOC poți să fii ca să
faci o asemenea afirmație în 1945 și să n-o retractezi pînă la moarte (1995),
după ce țara a trecut prin 45 de ani de comunism, iar tu, „tovarășul de drum”
al „ciumei roșii”, ai trecut prin 17 ani de închisoare politică?!
Ca România să ajungă în iadul comunist (dar și în prelungirea lui de azi) n-au contribuit doar Armata Roșie, jegurile ilegaliste de acasă (românești și neromânești) sau trădătorii occidentali de la Yalta, ci chiar politicienii noștri „democrați” (care i-au primit pe ruși cu flori și urale), cu complicitatea unui rege de paie: cu toții au scris – și au rămas mîndri de ea! – o pagină sinucigașă de cecitate și iresponsabilitate națională, demnă de o istorie antologică a prostiei omenești. Așa se întîmplă cînd ideologiile o iau înaintea realităților... (R. C.)
CITIȚI ȘI CRUCIȚI-VĂ!
Ca România să ajungă în iadul comunist (dar și în prelungirea lui de azi) n-au contribuit doar Armata Roșie, jegurile ilegaliste de acasă (românești și neromânești) sau trădătorii occidentali de la Yalta, ci chiar politicienii noștri „democrați” (care i-au primit pe ruși cu flori și urale), cu complicitatea unui rege de paie: cu toții au scris – și au rămas mîndri de ea! – o pagină sinucigașă de cecitate și iresponsabilitate națională, demnă de o istorie antologică a prostiei omenești. Așa se întîmplă cînd ideologiile o iau înaintea realităților... (R. C.)