SUMARUL BLOGULUI
SEMNELE VREMII
Agenda social-teologică
a Sfîntului și Marelui
Sinod Panortodox
(Urmare)
În loc de concluzii:
teologia socială ca provocare și șansă
Cum
sper că s-a putut înțelege din paginile anterioare, dorința de a pune în dialog
datele credinței cu cele ale vîrstei istorice nu este o misiune deloc facilă.
Dacă nu sînt mereu și cele mai bune, argumentele în favoarea „abstinenței”
etice sînt în orice caz cele mai numeroase. Principial, implicarea este văzută
ca fiind pur și simplu periculoasă pentru integralitatea credinței, de unde
cultivarea sistematică a dublei identități, pentru a nu vorbi în termeni
clinici de schizofrenie. Să nu tragem însă concluzii eronate: intervenția de
față nu pledează pentru un „desant” ortodox în mijlocul unei lumi oricum
schimbate în raport cu ceea ce, imaginar și doar parțial real, a fost ea de-a
lungul istoriei, începînd cu primele secole creștine și pînă în zorii
modernității. În însăși schimbarea lumii stă, de fapt, responsabilitatea
noastră de a face Evanghelia lui Hristos cunoscută fiecărei generații istorice
și culturale.
Provocare
și șansă în egală măsură, abordarea social-teologică sau etică a vîrstei
istorice în care se află Ortodoxia de azi are dublul merit nu doar de a
reobișnui comunitatea de credință cu rigorile mărturiei în fața societății, dar
și de a redeschide ochii acesteia din urmă pentru propriile ei rădăcini și
valori. Cum am lua-o: secularizată, în sensurile cele mai diferite ale
termenului, dezrădăcinată sau chiar pierdută, pentru unii, lumea rămîne pînă la
propria ei extincție nu doar creația de cîndva, de demult, a lui Dumnezeu, ci
și spațiul permanentei Lui pedagogii. Măcar cel tîrziu o dată cu Întruparea a
devenit limpede că toate ale creației au un rost care se cere luat în seamă.
Simplu spus, a nu dori să înțelegi, inclusiv teologic, timpul care ți-a fost
dat este echivalent cu refuzul de a fi „contemporan” cu Dumnezeu.
Radu Preda
UBB/INTER
Bibliografie
orientativă
Αναστάσιος, Αρχιεπίσκοπος Τιράνων και πάσης Αλβανίας, Παγκοσμιότητα και ορθοδοξία. Μελετήματα ορθοδόξου προβληματισμού, Ακρίτας, Αθήνα, 2000; în românește: Anastasios
Yannoulatos, Ortodoxia și
problemele lumii contemporane, trad. G. Mîndrilă, C. Coman, Bizantină,
București, 2003.
Antoine
Arjakovsky, En attendant le concile de l'Église
Orthodoxe. Un cheminement spirituel et œcuménique, Cerf, Paris, 2011.
Ecumenical Patriarch
Bartholomew, In the World, Yet Not of the
World: Social and Global Initiatives, Fordham University Press, New York, 2009.
Ecumenical Patriarch
Bartholomew, On Earth As In Heaven:
Ecological Vision and Initiatives (Orthodox Christianity and Contemporary Thought), Fordham University
Press, New York, 2011.
Athanasios Basdekis (Hg.), Orthodoxe Kirche und Ökumenische Bewegung.
Dokumente – Erklärungen – Berichte. 1900-2006, Otto Lembeck, Frankfurt am
Main/ Bonifatius, Paderborn, 2006.
Alexander Belopopsky, Dimitrie Oikonomou (ed.),
Orthodoxy and Ecology. Resource Book, Syndesmos Publications, Bialystok, 1996.
Christina von Braun, Wilhelm Gräb, Johannes Zachhuber (Hg.),
Säkularisierung. Bilanz und Perspektiven
einer umstrittenen These (Religion – Staat – Kultur. Interdisziplinäre
Studien aus der Humboldt-Universität zu Berlin 5), LIT, Berlin, 2007.
John Breck, The Sacred Gift of Life. Orthodox
Christianity and Bioethics, St. Vladimir's Seminary Press, Crestwood/New
York, 1998; în românește: Darul sacru al vieții, trad. PS Irineu Pop
Bistrițeanul, Patmos, Cluj-Napoca, 2001.
Alfons Brüning, Edmund van der Zweerde (eds.), Orthodox Christianity and Human Rights (Eastern Christian Studies
13), Peeters, Leuven, 2012.
Alain Ducellier, Le Drame de Byzance. Idéal et échec d’une
société chrétienne, Hachette, Paris, 1976.
Église Orthodoxe Russe, Les
fondements de la doctrine sociale, Introduction par le Métropolite Cyrille
de Smolensk et de Kaliningrad, Traduction du russe par Hyacinthe Destivelle,
Alexandre Siniakov, Claire Jouniévy, Cerf/Istina, Paris, 2007.
H. Tristram Engelhardt jr, The
Foundations of Christian Bioethics, Swets & Zeitlinger, Lisse, 2000; în
românește: Fundamentele bioeticii creștine. Perspectiva ortodoxă,
prezentare de Sebastian Moldovan, traducere de Mihail Neamțu, Cezar Login și
Ioan I. Ică jr, Deisis, Sibiu, 2005.
Georges Florovsky, „The Social Problem in the Eastern Orthodox Church”, in Idem, Christianity and Culture
(Collected Works 2), Nordland, Belmont (Mass.), 1974, pp. 131-142.
Ingeborg
Gabriel (Hg.), Politik
und Theologie in Europa. Perspektiven ökumenischer Sozialethik, Matthias-Grünewald, Ostfildern, 2008.
Ingeborg
Gabriel, Cornelia Bystricky (Hg.), Kommunismus im Rückblick.
Ökumenische Perspektiven aus Ost und West (1989-2009),
Matthias-Grünewald, Ostfildern, 2010.
Ingeborg Gabriel,
Stefan Tobler, „Der
Glaube und die Menschenrechte. Ein Dokument der Russischen Orthodoxen Kirche
sorgt für Diskussionsstoff”, Herder
Korrespondenz 64 (2010), pp. 29-34.
Karl Gabriel, Christel Gärtner, Detlef Pollack (Hg.),
Umstrittene Säkularisierung.
Soziologische und historische Analysen zur Differenzierung von Religion und
Politik, Berlin University Press, Berlin, 2012.
Günther Gassmann, Hermann Fischer, Thomas Erne, Art.
„Rezeption”, in TRE 29 (1998), pp.
131-155.
Miguel María Garijo Guembe, Thomas Bremer, Johannes
Oeldemann, Dagmar Stoltmann (Hg.), Orthodoxie im Dialog. Bilaterale Dialoge der orthodoxen und der
orientalisch-orthodoxen Kirchen 1945-1997. Eine Dokumentensammlung (SOPHIA.
Quellen östlicher Theologie), Paulinus, Trier, 1999.
Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί Πάσης Έλλάδος ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ, Ρίζωμα χαρᾶς καί ἐλπίδας. Ὁ λόγος καί ὁ ρόλος τῆς Ὀρθοδοξίας στήν Ἑνωμένη Εὐρώπη, Ἒκδοση τοῦ Κλάδου Ἐκδόσεων τῆς Ἐπικοινωνιακῆς καί Μορφωτικῆς Ὑπηρεσίασς τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, Ἀθήνα, 2002.
Anne Jensen, Die Zukunft der Orthodoxie.
Konzilspläne und Kirchenstrukturen (Ökumenische Theologie 14), Einsiedeln,
Zürich, 1986.
Pantelis Kalaitzidis, Orthodoxy & Political Theology (Doxa
& Praxis. Exploring Orthodox Theology), World Council of Churches
Publications, Geneva/Volos, 2012.
Pantelis Kalaitzidis, Ὀρθοδοξία &
Νεωτερικότητα. Προλεγομένα,Ἲνδικτος, Ἀθήναι, 2007; în românește: Ortodoxie
și modernitate. O introducere (Theologia Socialis 9), trad. F.-C. Ghiț,
Eikon, Cluj-Napoca, 2010.
Παντελησ Καλαϊτζιδης, Νικοσ Ντοντοσ (ed.),
Ορθοδοξία και Νεωτερικότητα, ΙΝΔΙΚΤΟΣ, Ἀθήναι, 2007.
Anastasios Kallis, Auf dem Weg zu einem Heiligen
und Großen Konzil. Ein Quellen- und Arbeitsbuch zur orthodoxen Ekklesiologie,
Theophano, Münster, 2013.
Burkhard Kämper, Hans-Werner Thönnes (Hg.),
Das Verhältnis von Staat und Kirche in
der Orthodoxie (Essener Gespräche zum Thema Staat und Kirche 45),
Aschendorff, Münster, 2011.
Kyrill (Patriarch von Moskau und der ganzen Rus’), Freiheit
und Verantwortung im Einklang. Zeugnisse für den Aufbruch zu einer neuen
Weltgemeinschaft, aus dem Russischen übersetzt von Xenia Werner, herausgegeben von Barbara Hallensleben, Guido Vergauwen, Klaus Wyrwoll, Verlag
des Instituts für Ökumenische Studien der Universität Freiburg (Schweiz),
2009.
Christophe Levalois, Prendre soin de l’autre. Une vision
chrétienne de la communication (Orthodoxie), Cerf, Paris, 2012.
Andrej Lorgus, Bertram Stubenrauch (Hg.),
Handwörterbuch Theologische
Anthropologie. Römisch-katholisch / Russisch-orthodox. Eine Gegenüberstellung,
Herder, Freiburg, 2013.
Γεώργιου Ι. Μαντζαριδη, Χριστιανικὴ Ἠθικὴ ΙΙ, Ἐκδόσεις Π. Πουρναρᾶ, Θεσσαλονίκη, 2003;
în românește: Georgios I. Mantzaridis,
Morala creștină II, traducere de Cornel C. Coman, Bizantină, București,
2006.
Vasilios N. Makrides, „Die soziale
Verantwortung in der Sicht der Orthodoxen Kirche”, in Anton Rauscher (Hg.), Handbuch
der Katholischen Soziallehre, Duncker & Humblot, Berlin, 2008, pp. 249-254.
John Meyendorff,
„The Christian Gospel and Social Responsibility. The Eastern Orthodox Tradition
in History”, in Forrester Church, Timothy
George (eds.), Continuity and Discontinuity in Church History
(Studies in the History of Christian Thought 19), Brill, Leiden, 1979, pp.
118-130.
Harding Meyer, Damaskinos Papandreou, Hans Jörg Urban,
Lukas Fischer (Hg.), Dokumente
wachsender Übereinstimmung. Sämtliche Berichte und Konsenstexte
interkonfessioneller Gespräche auf Weltebene, Band I: 1931-1982, Band II:
1982-1990, Band III: 1990-2001, Bonifatius, Paderborn/ Otto Lembeck, Frankfurt
am Main, 1991, 1992, 2003.
Roberto Morozzo della Rocca, „Ortodossia e modernità“, in Giovanni Filoramo (a cura di), Le religioni e il mondo moderno, Vol. I, Daniele Menozzi (a cura di), Cristianesimo, Einaudi,
Torino, 2008, pp. 298-324.
Damaskinos Papandreou, „Zur
Vorbereitung des Panorthodoxen Konzils”, in Wilhelm
Nyssen, Hans-Joachim Schulz, Paul Wiertz (Hg.), Handbuch der Ostkirchenkunde, Band III, Patmos,
Düsseldorf, 1997, pp. 261-286.
Basilio
Petrà, L’etica ortodossa. Storia, fonti, identità (Questioni di etica
teologica), Cittadella, Assisi, 2010.
Basilio
Petrà, Tra cielo e terra. Introduzione alla teologia morale ortodossa contemporanea, Dehoniane, Bologna, 1991.
Miroslav Polzer, Karl W. Schwarz, Vincenc Rajsp,
Johann Marte (Hg.), Religion und Wende in Ostmittel- und
Südosteuropa 1989-2009 (Pro
Oriente 33), Tyrolia, Innsbruck/Wien, 2010.
Radu Preda, Comunismul. O modernitate eșuată (Theologia Socialis 5), Eikon,
Cluj-Napoca, 2009.
Radu
Preda, „Criza financiar-economică și
reacțiile Bisericilor Ortodoxe locale. O panoramă social-teologică”, Studia Universitatis Babeș-Bolyai – Theologia Orthodoxa 1 (2011), pp. 145-164.
Radu Preda, „Die
Sozialtheologie als (selbst)kritische Frage. Die orthodoxe Kirche und die
Wiederentdeckung der Ethik”, în Henning
Klingen, Michael Hoelzl, Peter Zeillinger (Hg.) Extra ecclesiam... Zur
Institution und Kritik von Kirche (Jahrbuch Politische Theologie 6), LIT, Münster etc., 2013, pp. 150-178.
Radu Preda, „Kommunismus als Trauma. Sozialtheologische
Überlegungen aus rumänischer Sicht”, Ost-West.
Europäische Perspektiven 12, 2 (2011), pp. 109-116.
Radu Preda, Ortodoxia
& ortodoxiile. Studii social-teologice (Theologia Socialis 10), Eikon,
Cluj-Napoca, 2010.
Radu Preda, „Sozialtheologie. Eine Herausforderung
für die orthodoxe Kirche am Beispiel Rumäniens”, in Ingeborg Gabriel, Franz Gassner (Hg.), Solidarität und
Gerechtigkeit. Ökumenische Perspektiven, Matthias-Grünewald, Ostfildern, 2007, pp. 109-133.
Gilles Routhier, La
réception d’un concile (Cogitatio Fidei 174), Cerf, Paris, 1993.
Noël Ruffieux, «Un concile panorthodoxe sans les orthodoxes?», Contacts 239 (2012), pp. 280-305.
Liviu Stan, Mirenii în
Biserică. Importanța elementului mirean în Biserică și participarea lui la
exercitarea puterii bisericești. Studiu canonic-istoric (Seria
teologică 13), Tipografia Arhidiecezană, Sibiu, 1939.
Elisabeth Theokritoff, Living
in God's Creation: Orthodox Perspectives on Ecology (Foundations), St. Vladimir's
Seminary Press, Crestwood/New York, 2009.
Puteţi citi pe acest
blog: