SUMARUL BLOGULUI
Spre
jumătatea anilor ’80, pe cînd eram încă profesor stagiar de limba română și mai
zelos decît oricînd să iau vremurile în răspăr, sfidînd, în felul și după
puterile mele, materialismul și ateismul regimului comunist, m-am apucat să
redactez – cu gîndul de a-l face să circule măcar într-un cerc restrîns, mai
ales printre tineri (elevi, studenți, dar și colegi de generație, de regulă
complet lipsiți de cunoștințe religioase) – un soi de manual catehetic,
intitulat O introducere în creștinism din
perspectiva ortodoxiei răsăritene. Era de fapt și o lămurire de sine,
sintetizînd și sistematizînd ceea ce cumulasem în cîțiva ani de lecturi și
meditații. Simțeam nevoia să împărtășesc un crez, dar și să exersez o anume
subversivitate, nu fără o notă ușor teribilistă de patetism juvenil. Proiectul
era ambițios și nu l-am realizat decît parțial, ajungînd să scriu – și să
transcriu caligrafic (prin vara lui 1989), cu intenția de a dactilografia
ulterior – numai partea dedicată expunerii doctrinare, pe care am socotit-o cea
mai importantă.
Evenimentele
din decembrie 1989 au pus de la sine demersul meu într-un con de desuetudine.
Noua libertate religioasă a dus la fireasca explozie a literaturii aferente,
iar Biserica și-a putut exercita de-acum nestingherită misiunea ei catehetică,
așa că n-am mai avut motivația de a duce la capăt modestul meu „catehism”
subversiv, rămas mai degrabă ca simplu document al unei deveniri personale (sau
cel mult al zbaterilor unei epoci nefericite, pe care slavă Domnului că am
depășit-o mai repede decît aș fi putut eu să sper atunci cînd îmi începusem
demersul auctorial).
Ca
să nu rămîn cu sentimentul unei osteneli cu totul zadarnice, am decis totuși să
public, cu minime restructurări, reformulări sau adaosuri, ceea ce apucasem să
scriu, folosindu-mă de contextul oferit de revista Puncte cardinale, unde materialul a apărut în serial, mai mulți ani
de-a rîndul (din august 1991 pînă în septembrie 1995), cu titlul Curs elementar de religie creștină și
sub semnătura Vasile A. Marian. Am
primit semne că unora le-a fost de folos – și îmi place să cred că altora le-ar
mai putea fi de folos și astăzi, așa că reiau serialul din Puncte cardinale și pe acest blog (cu unele actualizări – de regulă, între paranteze drepte – și mici
îndreptări tacite), măcar ca provocare la o mai bună așezare în orizontul
credinței (pe care cineva ar putea-o dobîndi pornind de aici și mergînd spre
surse mai înalte). Astăzi, fără îndoială, aș aborda altfel multe dintre aceste
probleme, dar am încredințarea că reformularea și adîncirea lor rămîne treaba
altora mai autorizați decît mine, sub tutela insubstituibilă a Bisericii,
căreia îi sîntem cu toții smerite mădulare, cu multele noastre păcate și cu
puținele noastre virtuți. (R. C.)
CE ESTE RELIGIA
(3)
11. Religia în
raport cu filosofia
Nici
prin originea, nici prin scopurile și nici prin mijloacele ei religia nu poate
fi asimilată demersului filosofic, deși există anumite elemente și aspirații
comune, cum ar fi viziunea totalizatoare asupra existenței sau setea de
absolut. Teologia - forma cea mai elaborată a cugetării religioase, bazate pe revelație - nu trebuie confundată nici măcar cu metafizica sau cu
filosofia religioasă, care este simplă gîndire speculativă pe marginea
problematicii religioase, liberă de rigorile dogmatice ale teologiei,.
Este
adevărat că ele au avut uneori o întîlnire rodnică în istoria spirituală a
omenirii. Este cunoscut, bunăoară, cazul gîndirii filosofico-religioase
indiene. În ultima vreme s-au pus tot mai mult în evidență originile
mitico-religioase ale filosofiei antice grecești, continuatoare în alt registru
a vechii sophía, înțelepciunea sacră,
ce a constituit pînă tîrziu dezideratul ultim al gîndirii eline.
Constituirea
teologiei creștine, în primele veacuri de după Hristos, n-a fost străină de
experiența filosofiei păgîne, mai ales platonice, neoplatonice și aristotelice,
valorificate din plin în formularea și sistematizarea noilor adevăruri
revelate. Pe de altă parte, istoria filosofiei rămîne îndatorată și ea, cu
cîteva dintre marile ei teme, unor teologi creștini de o mare acuitate
teoretică (Fericitul Augustin, Toma de Aquino, Nicolaus Cusanus și mulți
alții). Chiar și mai aproape de noi, curentul filosofic existențialist, de
pildă, a avut și o viguroasă ramură creștină. În România interbelică filosofia
și teologia s-au întîlnit fericit în discursul filosofic al unui Nae Ionescu
sau al unui Lucian Blaga. Și exemplele s-ar putea lesne înmulți. Filosofia,
în sensul pe care i-l dăm noi astăzi, își are originea în om, în neliniștea
iscoditoare a minții sale, așezate mereu în orizontul întrebării.
A devenit
oarecum banală afirmația că la începuturile filosofiei a stat „mirarea” pe care
omul a încercat-o în fața lumii și care l-a dus la strădania de a-și explica
existența prin puterea propriei gîndiri. Scopul filosofiei este cunoașterea
rațională a lumii, aproximarea unei ordini posibile și inteligibile în aparența
haotică a realității. Filosofia încearcă să pună lumea în definiții logice,
fără a face apel la vreo transcendență reală și fără a amesteca în demersurile
ei credința, iubirea sau alte sentimente omenești. Intelectualistă prin natura
ei, filosofia rămîne suspendată în răceala gîndirii pure. Iar dacă se întîmplă
cumva (și se cam întîmplă) ca realitatea să nu se potrivească ideilor ei, ea nu
se sfiește să-ți răspundă cu Hegel: „Cu atît mai rău pentru realitate”! Chiar
atunci cînd filosofia se întîmplă să-și propună nu numai cunoașterea, dar și
modelarea realității conform preceptelor ei, ea rămîne în „aici” și în „acum”,
căci, cu toate orgoliile și cu toate seducțiile puse în joc, împărăția ei este
din lumea aceasta. Ea rămîne neputincioasă tocmai în fața morții, problema
majoră a destinului nostru. Sau poate încerca să demonstreze chiar și nemurirea
sufletului, cu mijloacele cele mai subtile ale rațiunii, așa cum făcuse Socrate
în fața discipolilor săi, înainte de a-și bea cucuta, dar demonstrația aceasta,
chiar fără cusur, nu-i va putea împiedica pe ceilalți să se teamă și să plîngă
(a se vedea dialogul platonic Phaidon).
În vreme ce Socrate, în Athena filosofilor, se străduia să-i convingă rațional
asupra nemuririi sufletului pe acei ucenici care-l încuviințau printre hohote
de plîns, la noi, sub cerul barbar, credincioșii lui Zalmoxis știau să moară
rîzînd...
Dar,
în fond, Filosofia nici nu există ca atare; există numai filosofii și
filosofiile lor. Cîte capete, atîtea idei... Este firesc ca aceste capete să
ajungă a se bate între ele, ca ideile să se excludă una pe cealaltă, rămînînd
ca omul buimăcit sau excedat de atîtea teorii să ajungă a se întreba cu
scepticul Pilat: Quid est veritas?
(„Ce este adevărul?”).
„Concluzia
pe care o tragem din priveliștea acestor măreții în ruină este că spiritul
omenesc, capabil să dorească viața desăvîrșită, nu e totuși capabil s-o și
conceapă prin singurele sale puteri... Modelul vieții desăvîrșite nici un
muritor nu ni-l poate da... Desăvîrșirea presupune o evadare din condiția
omenească, o ridicare a noastră peste noi înșine”. Din universalitatea vieții
religioase a omenirii rezultă limpede „că omul, chiar în afară de creștinism,
socotește viața desăvîrșită nu de ordin omenesc, ci de ordin dumnezeiesc. Și
dacă el a aspirat către ea, iar toate încercările lui de a o realiza pe cont
propriu s-au ruinat în tragedie, chiar cînd omul acesta s-a chemat Platon sau
Aristotel, desăvîrșirea nu putea veni decît din ordinea supranaturală, de unde
omul însuși o invoca” (Nichifor Crainic, Ortodoxie
și etnocrație, București, 1937, pp. 48-49).
Religia,
spre deosebire de filosofie, are, așa cum am arătat, o origine îndoită: în
voința omului de a se urca spre divinitate, dar și în voia divinității de a se
coborî spre om (de a i se revela acestuia). Spre divinitate omul tinde însă nu numai cu mintea, ci și cu
tot sufletul său. Religia nu se împotmolește în convenția raționamentelor
logice, nu pentru că ar disprețui rațiunea, ci pentru că are conștiința
experimentală a limitelor ei. Ea știe că rațiunea poate fi un util „vehicul” al
adevărului (de aceea teologia nici nu s-a dispensat de ea), dar nicidecum
„organ” al acestuia. Angajîndu-l pe om cu mintea și cu inima deopotrivă, ea
valorifică puterea de credință și de iubire de care este capabil sufletul
omenesc. Ea nu este rece și abstractă, ci vie și pasională.
Scopul
religiei nu este cunoașterea (oricum implicită în experiența religioasă), ci
mîntuirea. De aceea ea nu-l va raporta pe om la orizontul limitat al acestei
lumi, ci la orizontul nelimitat al divinității. „Împărăția Mea nu este din
lumea aceasta”, îi spune Hristos neîncrezătorului Pilat, heghemonul ordinii
seculare (Ioan 10, 36).
„Filosofia
e măreția omului; știința e puterea lui. Dar ce poate filosofia și ce poate
știința în fața morții?... Moartea e limita tuturor puterilor omenești”
(Nichifor Crainic, op. cit., p. 100).
Religia singură, care nu se reduce la aceste puteri mai degrabă iluzorii, ne
poate înarma împotriva morții. Credința în nemurirea sufletului este, de
altfel, miezul viu al tuturor religiilor lumii.
Mai
trebuie spus, în fine, că nici o religie nu iubește „cearta de vorbe”, lupta
stearpă de opinii, anarhia subiectivității omenești. Omul religios nu este,
precum filosoful, furat de mirajul „originalității” sale, căci nu raportează
totul la sinele său, ci-și raportează sinele la „totul” divin, care-i modelează
sufletul și viața. Religia nu pune preț pe discursuri, ci pe trăiri. Orice idee
este inutilă cîtă vreme nu ne face mai buni și nu ne deschide spre nemurire.
12. Religia și
cultura în cadrul spiritualității
Religia nu doar că nu se confundă cu nici una dintre
ramurile culturii omenești (filosofie, literatură, artă, știință), dar nici nu
este ea însăși o altă ramură a acestei culturi. Poate fi adevărat că „un
sentiment de rămași-pe-din-afară” ne dă impulsul interior de a încerca să
recuperăm prin cunoașterea și creația culturală ceva din frumusețea și armonia
paradisului pierdut (Nichifor Crainic). Poate fi iarăși adevărat că operele de
cultură sînt tot atîtea încercări ale omului de a-și „revela” în termeni
metaforici misterele existenței, în virtutea „singularității calitative” pe
care o posedă în univers (Lucian Blaga). Oricare ar fi însă impulsul interior
ce-l poartă pe om spre activitatea
culturală, aceasta nu-i decît titlul lui de noblețe în perspectivă istorică, în vreme ce activitatea religioasă este cea care îl proiectează într-o
magnifică perspectivă supraistorică.
Religia și cultura sînt cele două moduri ale activității spirituale a omului, uneori convergente, alteori
divergente de-a lungul istoriei, dar fără a se putea confunda vreodată.
Nu trebuie însă uitat că religia se află la originea
imemorială a întregii spiritualități omenești. Cultura (extensie a cultului, după Jacob Burckhardt) s-a zămislit treptat din
și în mijlocul vieții religioase, „emancipîndu-se” relativ tîrziu de sub tutela
religiei. Se poate chiar afirma că adevărata cultură n-a fost niciodată
antireligioasă, evitînd – conștient sau doar instinctiv – „matricidul”.
Cazul originii artelor este grăitor în acest sens.
Primele manifestări artistice ale omului – și aici acordul pare unanim – au
avut o transparentă semnificație magico-religioasă (picturile rupestre). S-a
vorbit, în legătură cu ele, despre „o religie a cavernelor” (A. Leroi-Gourhan),
puternic contaminată de magie. Mai tîrziu, viața religioasă a dus la ridicarea
templelor (adevărata origine a arhitecturii ca artă), la înfrumusețarea lor cu
fresce (dezvoltarea picturii murale de origine preistorică) sau statui
(nașterea sculpturii). Din cultul oficiat în temple (sau în alte locuri
consacrate) s-au ivit pe rînd, începîndu-și istoria ca arte sacre, muzica,
dansul și poezia. Frumusețea era închinată în întregime divinității. Artele „au
ieșit din Biserică”, în mod deliberat, abia în vremea Renașterii (secolele
XIV-XV), iar orgolioasa „emancipare” a artelor de religie, mergînd pînă la
„prostituarea” lor actuală, s-a extins programatic abia în ultimele două-trei
veacuri.
Se poate deci observa lesne că religia nu este nicidecum
subordonată culturii, ci mai degrabă supraordonată
acesteia. Spre a nu cădea într-o confuzie grosolană, ne vom feri deci de a
subsuma religia culturii, cum s-a procedat adesea în vremea din urmă, fără nici
o îndreptățire și fără nici un folos. Însuși Lucian Blaga (1895-1961), marele
filosof român al culturii, a operat această reducție nelegitimă, considerînd
religia o simplă ramură în arborele stufos al culturii. El a teoretizat
atotputernicia stilurilor culturale, „abisal” determinate și spațio-temporal
diversificate. Religia s-ar supune și ea fatalității factorilor stilistici. Dar
afirmația nu poate fi valabilă decît cel mult pentru anumite aspecte formale
ale religiei, pentru plăsmuirile mitice sau pentru feluritele „aventuri”
parareligioase. Nichifor Crainic avea dreptate să observe că marile religii (și
mai cu seamă creștinismul) nu se supun „legilor genetice obișnuite după care se
nasc și mor formele artei, ale filosofiei, ale culturii în general”, căci
religia autentică are (și) o origine supranaturală (cf. Puncte cardinale în haos, București, 1936, p. 179). Concepția
filosofică a lui Lucian Blaga, cu toate sugestiile rodnice și seducțiile ei,
s-a dovedit de altfel destul de vulnerabilă în fața unei critici severe și
avizate, întreprinse nu doar dintr-un punct de vedere strict teologic, ci și
dintr-unul mai larg filosofic, de către părintele Dumitru Stăniloae (1903-1993)
în cartea sa Poziția d-lui Lucian Blaga
față de creștinism și ortodoxie (Sibiu, 1942). Cel care caută să așeze
religia, cu manifestările ei cele mai înalte, pe patul procustian al culturii
nu pot fi socotiți decît detractori ai celei dintîi, chiar și atunci cînd par
să-i fie favorabili. Așa, de pildă, „D-l Blaga – scrie părintele Stăniloae –
procedează cu religia ca unul care sugrumă pe cineva spunîndu-i vorba de
mîngîiere” (p. 37).
Tot ce se poate afirma, pe baza observării atente a
istoriei spirituale, este că dialogul perpetuu dintre religie și cultură
cunoaște anumite alternanțe de accent,
unele epoci fiind dominate de o viziune teocentrică
a lumii (Antichitatea timpurie, Evul Mediu), iar altele de o viziune antropocentrică (Antichitatea tîrzie,
Epoca Modernă). Pornind de aici, Nae Ionescu (1890-1940) a încercat cîndva să schițeze
o istorie tipologică a spiritului omenesc. În epocile teocentrice cultura este
slujitoare (ancilla) a religiei, pe
cînd în epocile antropocentrice ea cunoaște o tendință spre autonomie,
neglijînd religia sau chiar ridicîndu-se împotriva ei. Pe prima am putea-o numi
cultura ancillară, iar pe cea de-a
doua cultura luciferică (în sensul
răzvrătirii biblice). Noi se pare că trăim astăzi amurgul unei epoci de
„luciferism” cultural și poate că ne aflăm în pragul unui nou Ev Mediu, cum
profețea încă de prin anii ‘20 un Nikolai
Berdiaev. Și poate că în sensul acesta avea dreptate și un André Malraux să
afime că „secolul XXI va fi unul religios sau nu va fi deloc”...
Fără a se confunda deci, religia și cultura alcătuiesc la
un loc spiritualitatea omenească,
adică totalitatea manifestărilor de ordin spiritual ale omului istoric,
paralelă cu civilizația sa, prin
care înțelegem totalitatea manifestărilor sale de ordin material-utilitar.
Acestea două – spiritualitatea și civilizația – sînt sferele noastre specifice
de manifestare istorică. Idealul ar fi, se înțelege, deplina lor armonizare în
conștiința umanității. Din nefericire, vremea noastră cunoaște însă un dublu
divorț: între religie și cultură (în cadrul spiritualității) și între
spiritualitate și civilizație (în cadrul general al activității specific omenești).
Cultura tinde să se laicizeze radical, iar spiritualitatea este tot mai mult
sacrificată civilizației. „Idealurile” sînt tot mai des înlocuite cu simplele
„scopuri”, materialismul și utilitarismul ajungînd să triumfe în conștiința
unei umanități bolnave (și cu atît mai bolnavă cu cît se crede mai sănătoasă,
sub imperiul manipulărilor ideologice). Omul de azi confundă tot mai mult ceea
ce este important cu ceea ce este
doar urgent; civilizația
despiritualizată îl preface pe om într-un biet sclav al nevoilor imediate. Este
dureros, de pildă, să constați cît de mult se vorbește astăzi despre politică
și despre economie și cît de puțin se vorbește despre morală și despre cultură.
Mai toți sînt convinși de necesitatea unei reforme economice, dar abia dacă se
pomenește sporadic și de o imperioasă reformă morală. Sîntem gata să schimbăm
lumea, dar nu și pe noi înșine...
Omul a ajuns să preschimbe astfel, asemenea sălbaticilor
de odinioară, aurul și nestematele măreției sale spirituale pe sticlele colorate
ale comodităților cotidiene. Oare cînd vom ajunge să înțelegem că ultima
consecință a unei civilizații văduvite de spirit nu poate fi decît o nouă
barbarie?
Privitor la raportul strict dintre religie și cultură,
putem afirma în concluzie că, deși sînt înrudite prin sfera lor comună (cea a
spiritualitîții), se deosebesc totuși fundamental atît prin originea, cît și
prin finalitatea lor. Cultura are numai o origine naturală, în vreme de religia are și o origine supranaturală.
Finalitatea culturii este fie creația, fie cunoașterea, în vreme ce finalitatea
religiei este salvarea/mîntuirea omului și a lumii în genere (cunoașterea,
implicită și în religie, fiind aici doar un reflex al actului mistic).
Dar poate că înainte de a încheia nu ar fi de prisos o
lămurire asupra acestor două tipuri de cunoaștere esențial diferite.
Cunoașterea culturală (filosofică, științifică, artistică), oricît de sus ar
ținti, rămîne totuși una omenească, mai mult ipotetică decît certă, adesea
contradictorie și în mod fatal limitată. Ea este o cunoaștere cu scopul în sine
și apare nu de puține ori însoțită de un fel de orgoliu luciferic, ca în
scenariul creștin al păcatului originar („vi se vor deschide ochii și veți fi
ca Dumnezeu”, le soptește oamenilor diavolul cu chip de șarpe). Mijloacele cunoașterii
profane rămîn rațiunea, simțurile materiale și experimentul empiric. Religia,
spre deosebire de cultură, nu pune preț pe cunoaștere ca scop în sine, în actul
religios cunoașterea fiind implicită, nu prioritară. Ea vine „pe deasupra”, ca
un dar divin, în raport proporțional cu gradul de spiritualizare al fiecăruia.
Omul religios cunoaște fără orgoliu, în lumina credinței, deci pe cale
supranaturală, prin experiență duhovnicească. Cunoașterea sacră nu mai este una
limitat-omenească, ci una care scoate conștiința din contingent. Pe scurt,
cunoașterea culturală își are rădăcinile împlîntate în lumea de aici, pe cînd
cunoașterea religioasă are rădăcini împlîntate în lumea de dincolo. Prima
slujește omului istoric, pe cînd cea de-a doua slujește omului veșnic (chiar
dacă amîndouă se desfășoară „în timp”).
Firește că nici un spirit religios normal n-a condamnat
vreodată și nici n-ar putea condamna în bloc cunoașterea nereligioasă. Ea este
utilă omului actual, fiind condamnabilă numai în măsura în care este atinsă de
orgoliu, căutînd să se substituie cunoașterii religioase, atribuindu-și puteri
și merite pe care nu le are și nici nu le poate avea prin natura ei. Ea ajunge
să păcătuiască deci abia prin năzuința (mărturisită sau nu) de a fi unică și
absolută. E limpede că numai o rearmonizare a culturii cu religia, bazată pe
respect reciproc și pe păstrarea domeniului propriu fiecăreia, ar putea asigura
pașnica și fertila cumpănire a cunoașterii în genere.
Din nefericire, se pare că noi am ajuns în starea pe care
cu amărăciune o profețise Apostolul: „Căci va veni o vreme cînd oamenii nu vor
mai suferi învățătura sănătoasă, ci – dornici să-și desfete auzul – își vor
grămădi învățători după poftele lor, își vor întoarce auzul de la adevăr și se
vor abate către basme” (II Timotei 4,
3-4).
Religia singură îl mai poate salva pe om acolo unde
civilizația și cultura s-au dovedit neputincioase. Hristos îi întinde iarăși
mîna lui Petru, pe care stau să-l înghită talazurile istoriei. Va apuca omul mîna
aceasta mîntuitoare sau va alege să piară „pe cont propriu”?
*
Am încercat, în capitolul pe care îl încheiem aici, să
eliberăm religiosul de buruienile care stau să-l înăbușe în conștiința tulbure
a lumii contemporane. Dacă „civilizațiile omenirii nu pot fi înțelese atîta
vreme cît nu este înțeleasă religia lor” (Raffaele Petazzoni), e tot atît de
adevărat că nici religia însăși nu poate fi adecvat înțeleasă dacă n-o abordăm
în esențialitatea ei, deconspirînd ceea ce-i este doar accidental sau în mod
nelegitim atribuit. Altminteri am risca să amestecăm lucrurile pînă la a cădea
în perplexitate și în scepticism, pierzîndu-L pe Dumnezeu chiar pe calea pe
care Îl căutam.
Înarmați cu aceste deslușiri preliminare, putem păși
de-acum în universul propriu-zis al religiilor, tăindu-ne cu răbdare calea spre
Iisus Hristos – Dumnezeul cel viu – și spre taina luminoasă a Crucii Sale
„preacinstite și de-viață-făcătoare”. (Va
urma)
Răzvan CODRESCU
Mai puteți citi
pe acest blog: