Blogul lui Răzvan Codrescu
Răzvan Codrescu: poet, traducător şi eseist de orientare tradiţionalistă, promotor al principiilor şi idealurilor dreptei creştine, fără să fi fost membru al vreunui partid politic nici înainte şi nici după 1989, a debutat publicistic în 1985, cu eseul "Don Quijote şi Prinţul Mîşkin" (în revista "Luceafărul", an XXVIII, nr. 39, p. 8), şi editorial în 1997, cu volumul de eseuri "Spiritul dreptei. Între tradiţie şi actualitate" (Editura Anastasia, Bucureşti).
sâmbătă, iunie 30, 2018
joi, iunie 28, 2018
REEDITAREA UNEI CĂRȚI REFERENȚIALE
SUMARUL BLOGULUI
Demostene Andronescu,
Reeducarea de la Aiud. O radiografie memorialistică,
Reeducarea de la Aiud. O radiografie memorialistică,
ediția a doua, îngrijită și prefațată de Răzvan Codrescu,
Ed. Manuscris, Pitești, 2018
Ed. Manuscris, Pitești, 2018
PREFAȚĂ LA EDIȚIA A DOUA
„Reeducarea” este o noțiune anevoie de înțeles pentru cine n-a trăit
experiența traumatizantă a comunismului; ba chiar e anevoie de înțeles și
pentru cei ce au trăit doar experiența lui soft,
de dincoace de zidurile închisorilor, nu și pe cea hard, consumată îndărătul lor, mai ales pînă spre jumătatea anilor ‘60.
Reeducarea ni se înfățișează ca o răsturnare diabolică
a idealului creștin de metanoia (gr. μετάνοια, „schimbarea minții”).
Creștinul credincios, prin osîrdie liberă și cu ajutorul harului dumnezeiesc,
aspiră să se dezbrace de „omul cel vechi”, rob al păcatului și al morții (căci
„plata păcatului este moartea” – Romani
6, 23), și să se îmbrace în „omul cel nou”, întrupat în Cel fără de păcat și
fără de moarte, în Hristos, „Noul Adam”, în Care sîntem chemați să fim una,
trecînd viața prin înviere, pentru ca „precum a împărățit păcatul prin moarte,
așa și harul să împărățească prin dreptate, spre viața veșnică, întru Iisus
Hristos, Domnul nostru” (Romani 5,
21). Pe dos, comunismul ateu și materialist propune și el un „om nou”, dar unul
fără memorie și fără transcendență, rupt de tradiție și de Dumnezeu,
depersonalizat și masificat, „înnoit” nu prin exercițiul libertății, ci prin
teroare fizică și psihică, exercitată de statul dictatorial, uzurpator al absolutului
divin în ordinea pămîntească. Dacă „omul nou” al creștinismului se împlinește
la intersecția umanului cu divinul, „omul nou” al comunismului se împlinește la
intersecția bestialului cu diabolicul. E greu de apreciat dacă în ceea ce se
numește în mod curent „fenomenul Pitești”, de pildă, a prevalat mai degrabă
bestialitatea sau mai degrabă demonismul. În orice caz, dacă metanoia este „proiect” al dragostei
divine, reeducarea ne apare ca
„proiect” al urii satanice, confirmînd, poate mai mult decît orice altă oroare
a istoriei recente, tragica profeție a controversatului Corneliu Codreanu: „De vor intra trupele ruseşti pe la noi şi vor
ieşi învingătoare, în numele Diavolului, cine poate să creadă, unde este mintea
care să susţină că ele vor pleca de la noi înainte de a ne sataniza, adică bolşeviza?” [1]. Bolșevismul, orice formă ar lua
și oriunde s-ar manifesta, este, cu o evidență care sfidează metaforele,
„partea diavolului”, întruchiparea modernă cea mai pregnantă – în termeni
augustinieni – a acelei civitas terrena
sive diaboli opusă cu înverșunare ireductibilă idealului închipuit de civitas Dei. Și cum legionarii lui
Codreanu au reprezentat, cu plusurile și cu minusurile lor, „singura mișcare
politică românească ce lua în serios creștinismul și Biserica” (Mircea Eliade [2]),
nu-i de mirare că ei au fost principalii vizați de cei ce au conceput și au
aplicat monstruosul experiment al reeducării.
În reeducarea de tip comunist, mai cu seamă așa cum s-a aplicat în
închisori, „schimbarea minții” nu s-a vrut doar simplă „spălare a creierului”,
ci reorientare perversă a lui spre divorțul activ al omului de propria lui
„omenitate” și de ordinea firească a lumii lui Dumnezeu.
De la sfîrșitul anilor ‘40 la începutul anilor ‘60, reeducarea a cunoscut felurite faze și forme, cum
s-au străduit să arate cei care i-au studiat cu atenție istoria [3]. Memoria
publică reține îndeosebi cele două ipostaze majore ale ei: cea inițială, de la
Pitești (1949-1951), și cea finală, de la Aiud (1961-1964). De o violență și de
o perversitate fără precedent în istorie și fără echivalent în tot lagărul
comunist, Piteștiul a atras cu precădere atenția, încă de timpuriu (prima
dezvăluire publică a experimentului, datorată lui D. Bacu [4], datează din 1963
[5], cînd temnițele politice încă nu se lichidaseră), iar bibliografia care s-a
adunat între timp este impresionantă [6]. Despre Aiud s-a scris mai puțin (și
adeseori doar tangențial), deși baza documentară, arhivistică și memorialistică,
este enormă.
Cartea de față [7], aflată acum la a doua ediție [8], este cea mai bună
radiografie de pînă astăzi a reeducării de la Aiud, avînd dublul avantaj de a
fi scrisă de un participant direct la cele relatate și care se întîmplă să fie
și un profesionist al istoriei.
Demostene Andronescu s-a născut la 3 decembrie 1927, în com. Cîmpuri,
jud. Vrancea. O vreme copil de trupă, apoi „frăţior de cruce”, îşi face
studiile medii şi superioare la Bucureşti. În 1952 absolvea Facultatea de
Istorie, dar nu i se va permite să-şi susţină licenţa decît în 1969, iar o
slujbă potrivită cu pregătirea sa nu va obţine decît în 1972 (pe lîngă Academia
Română), după ce ani de-a rîndul fusese nevoit să presteze muncă necalificată
(„Mi se spunea «Depanatorul»”). Între 1952 şi 1964, cu o întrerupere de doar cîteva
luni, este deţinut politic, trecînd pe la Jilava, Gherla şi Aiud (de unde s-a
eliberat cu ultimul lot de deţinuţi politici și cu comoara neprețuită a celor
peste o sută de poezii concepute mental în anii de detenție). După eliberare,
se căsătoreşte (soţia, „Zaza”, pe numele de fată Victorița Eftimie, l-a lăsat
văduv în 1996) şi devine tatăl unei fete, Mălina Ştefana, astăzi reputată
jurnalistă şi traducătoare. După 1989 (a participat activ la evenimentele din decembrie,
ajungînd pînă în sediul fostului Comitet Central), devine membru al AFDPR și se
consacră jurnalisticii (a fost timp de 20 de ani – 1991-2010 – redactor-șef
adjunct al revistei lunare Puncte
cardinale, unde au văzut treptat lumina tiparului și memoriile sale
penitenciare [9]), iar în 1995 a debutat editorial [10] cu volumul de versuri Peisaj lăuntric (dedicat „Generaţiei
mele de Don Quijoţi striviţi de prea marele lor vis”), ilustrat de graficianul
Ștefan Orth. Ulterior i-au mai apărut următoarele volume: Reeducarea de la Aiud. Peisaj lăuntric. Memorii și versuri din
închisoare, Editura Christiana, București, 2009; De veghe la cumpăna vremilor. Articole, cronici, recenzii, Editura
Christiana, București, 2011; Peisaj lăuntric. Versuri,
ediția a III-a, Fundația Sfinții Închisorilor, Pitești, 2014 (ilustrații: Cristina
Stratulat), și ediția a IV-a, Editura Manuscris, Pitești, 2017, cu excelenta
prefață a d-nei Marina Dumitrescu. Mai cunoscut ca poet decît ca publicist și
memorialist, a avut, în anii din urmă, nenumărate apariții la radio și la
televiziune, inclusiv în emisiunea „Profesioniștii” a d-nei Eugenia Vodă. Deși
îl prefer și eu tot în ipostaza mai intimă de poet, cred că memorialistul
merită la fel de multă atenție.
Radiografia reeducării de la Aiud întreprinsă aici nu este o simplă
înşiruire de fapte cutremurătoare şi grăitoare prin ele însele, pe care autorul
le-a trăit pe pielea lui, la care s-a întîmplat să fie martor sau asupra cărora
s-a informat din relatările altora. Memoriile sale nu sînt nicăieri descriere
nudă, ci angajează o întreagă hermeneutică
a faptelor şi a secvenţelor dialogale, cu fine observaţii şi analize
psihologice, morale, istorice şi politice. Personajele – victime sau călăi – au
la rîndul lor o viaţă narativă aparte, sînt complexe şi adeseori paradoxale,
îşi păstrează o marjă de taină insondabilă, întreţesută, derutant şi
provocator, atît în ascendenţa, cît şi în descendenţa tragică a umanului. Portretele
cele mai favorabile le sînt făcute, indiscutabil, profesorului George Manu şi
prinţului Alexandru Ghica [Ghyka] (a se vedea capitolul „Grupul
«recalcitranţilor»“). Nimeni nu este însă angelizat sau diabolizat fără rest
(un capitol se intitulează chiar „Să nu-ţi faci idoli din oameni în viaţă!”),
poate cu excepţia sistemului,
atotputernic peste indivizi, funcţionînd ca o maşinărie infernală, ca un perpetuum mobile al ororii, şi întrecînd
ameţitor puterea curentă de imaginaţie.
De regulă, poetul nu-l încurcă pe prozator, care-şi desfăşoară analiza
narativă cu un fel de rigoare despătimită, mereu atent la detaliul
semnificativ, grijuliu să-şi aleagă cuvintele şi să-şi cîntărească expresiile,
după o măsură etică a adevărului împinsă pînă la urzeala gramaticală. Puţini
autori de memorii din închisoare au ajuns la o asemenea limpezime a frazei şi
la o asemenea coerenţă interpretativă a ansamblului, în care fiecare parte este
intim necesară întregului. Totul se preface într-o mare lecţie de istorie (vie nu
numai prin trăirea nemijlocită, dar şi prin intensa re-trăire reflexivă),
într-o valorificare paideică a suferinţei, de un creştinism sacrificial, dar
niciodată ostentativ, caracteristic de altfel „sfinţeniei” concentraţionare –
adevărat exerciţiu sui generis al raiului
în adîncimile iadului.
Se va găsi, probabil, şi cine să-i reproşeze memorialistului, deliberat
incomod, pe de o parte o aparentă concesivitate faţă de „cozile de topor” ale
„puterii populare” (gardieni, torţionari, politruci etc.), ca bunăoară colonelul
Gheorghe Crăciun [11], iar pe de altă parte o aparentă impietate critică faţă
de personaje ilustre ale luptei anticomuniste, ca greu încercaţii Radu Gyr,
Nichifor Crainic sau Nicolae Petraşcu. E, în realitate, numai efortul sincer şi
dezinteresat de onestitate şi obiectivare, autoimpus din capul locului (a se
vedea Introducerea) şi explicabil, poate, dincolo de alte scrupule convergente,
şi prin aceea că autorul este istoric de formaţie [12]. Bun cunoscător al
literaturii penitenciare de pînă la el, citează amplu şi uneori polemizează
urban cu autorii anteriori (ca, de pildă, insidiosul Petre Pandrea, sau
intransigentul Ion Cârja), desfăşurînd o argumentaţie proprie riguroasă,
conexată la experienţa vie, care ştie să nu se lase derutată de livresc.
Analiza „istorică” şi analiza „lirică” sînt cele două oglinzi paralele
în care se reflectă demersul mărturisitor şi care, la o privire mai atentă, se
completează fără să se trădeze şi fără să se substituie. În fond şi la urma
urmelor, viaţa însăşi, mult mai comodă de comentat decît de trăit, este amestec
indefinit de subiectiv şi obiectiv, de certitudine şi aproximaţie, de sondabil
şi insondabil. Dacă este în aceste memorii şi vreo judecată îndoielnică, în
spatele ei nu se află o intenţionalitate impură, ci doar fatalele limite ale
umanului, cu care ne confruntăm, într-un fel sau altul, cu toţii, chiar dacă nu
sîntem grabnici s-o recunoaştem. Cinstea sufletească a lui Demostene Andronescu
mi se pare mai presus de orice discuţie, iar dacă nu mi s-ar fi părut astfel,
atunci nu m-aş fi angajat ca îngrijitor al ediției, pentru că ştiu bine că
acestea nu sînt lucruri cu care să te joci nepedepsit.
Editura Manuscris se onorează reeditînd această carte de referință, iar
autorul cred că poate avea cu prisosință sentimentul datoriei împlinite.
Răzvan CODRESCU
[1] Circulară
din 30 mai 1936.
[2] Memorii,
vol. II, Editura Humanitas, București, 1991, pp. 26-27.
[3] Cf., de
pildă, Constantin I. Stan, Crucea
reeducării. O istorie a „reeducărilor” în temniţele comuniste din România
(1948-1964), Editura Christiana, Bucureşti, 2010.
[4] Dumitru Bacu (1923-1997), macedonean,
el însuși deținut politic între 1949 și 1956, dar fără să fi trecut prin iadul
de la Pitești (asupra căruia s-a documentat oral, de la martori direcți, în
ultimii săi ani de închisoare – 1953-1956 – și în primii ani de după eliberare
– 1956-1959).
[5] D. Bacu, Pitești
– centru de reeducare studențească, Colecția Dacoromanica, Madrid, 1963
(mărturie redactată între 1958 și 1962), urmată de o primă traducere în limba
engleză: The Anti-Humans. Students
„Reeducation” in Romanian Prisons, „Soldiers of the Cross”, Eaglewood,
Colorado, 1971, iar pe la jumătatea anilor 1970
citită în serial și la postul de radio „Europa Liberă”.
[6] Cf. lista
bibliografică inclusă în D. Bacu, Pitești
– centru de reeducare studențească, cu o prefață de Pr. Gheorghe Calciu,
ediția a IV-a, îngrijită de Răzvan Codrescu, Editura Christiana, București,
2011, pp. 257-263.
[7] Apărută inițial în același volum cu opera lirică a
autorului: Demostene Andronescu, Reeducarea
de la Aiud. Peisaj lăuntric. Memorii și versuri din închisoare, cu o
prefață de Răzvan Codrescu, Editura Christiana, București, 2009.
[8] Revăzută de autor și beneficiind în subsol de un bogat
corp de note editoriale.
[9] Începînd din numărul 8-9/1993. Din păcate, o parte din
ele au fost scoase într-un volum-pirat, iar apoi puse şi pe internet, fără
ştirea autorului. Pentru ediția din 2009 (vezi mai sus) materialul a fost
reelaborat, iar în ediția de față își capătă forma definitivă.
[10] La Editura Puncte Cardinale din Sibiu.
[11] Acesta – nota
bene – apare zugrăvit asemănător şi în Memoriile
lui Valeriu Anania (Editura Polirom, Iaşi, 2008, passim). Mult mai radical apare prezentat, la Demostene Andronescu,
securistul Enoiu („Portretul fiarei la tinereţe”).
[12] Memoriile au şi cîteva anexe documentare de mare
preţ, extrase din dosarele CNSAS şi grupate la sfîrşitul textului, care trimit
spre aceeaşi exigenţă deziderativă. La o adică, memorialistul dovedeşte că ştie
să fie – şi poate fi – necruţător şi cu sine însuşi, chiar în mai mare măsură
decît cu alții.
marți, iunie 26, 2018
duminică, iunie 24, 2018
SIMONA HALEP ȘI CHARLIE HEBDO
SUMARUL BLOGULUI
Êtes-vous Charlie?
Charlie Hebdo publică
de multe ori, poate de cele mai multe ori, nişte desene care sînt în realitate
insulte şi calomnii grosolane, pe care destul de puţini au curajul să le
califice drept glume de prost-gust (cel mult) şi pe care mai toată lumea
civilizată le acceptă, ba chiar le apără, cu justificarea că unui jurnalist i
se permite orice pentru că reprezintă dreptul la opinie şi la expresie. Dar de
unde vine şi unde se duce Charlie Hebdo
şi, mai ales, ce a avut cu Simona Halep?
Charlie Hebdo a apărut
în 1970 după ce amploaiaţii revistei Hara-Kiri
rămăseseră fără serviciu pentru că – în mod corect după măsura zilei de azi –
făcuseră mişto de moartea lui Charles de Gaulle. Un mişto grosolan şi fără
absolut nici un sens, cum, de altfel, e orice băşcălie pe seama morţii unui om,
şi cu atît mai mult dacă e vorba de cineva ca de Gaulle. Eventuala scuză cu „demitizarea”
e o prostie fenomenală dacă „demitizarea” ia forma unui scuipat pe coşciugul
lui de Gaulle, şi nu are nici un rost să fie analizată. Unii susţin că numele Charlie a fost pus tot la mişto, adică
tot de la de Gaulle, care, chipurile, i-a năşit! Deci cam de aici vine Charlie Hebdo.
Unde se duce Charlie
Hebdo? Asta e o întrebare dură. E posibil ca răspunsul să fie sugerat de
cel al unei întrebări ajutătoare: care este gradul de subtilitate şi curaj la
care se poate deda Charlie Hebdo?
Umblă vorba că Charlie
Hebdo, moşită de nişte stîngişti care, programatic, n-au nimic sfînt, face
mişto de oricine şi orice, iar în materie de religie, face mişto şi de
creştini, şi de musulmani, şi de mozaici. Şi, într-adevăr, aşa se vede dintr-o
parte, dar ar trebui să aruncaţi o privire pe desenele lor (puteţi folosiţi motorul
Google, pentru că e politic corect) şi să vedeţi care e proporţia de băşcălie
(a se citi obscenităţi, insulte şi calomnii) adresată fiecăreia dintre aceste
religii. Şi iarăşi e interesant să vedeţi cîte dintre acele desene sînt mostre
de umor subtil şi cîte sînt pur şi simplu orduri (vorba francezului adevărat). Pentru
că s-ar putea să n-o găsiţi (ceea ce, la urma urmei, ar fi mai bine), vă îndemn
să vă gîndiţi ce sens, din orice fel de perspectivă, are „caricatura”
reprezentînd Sfînta Treime în poziţia unei copulaţii homosexuale...
Dar să nu îşi închipuie cineva că Charlie Hebdo îşi permite orice doar faţă de religie şi credincioşi.
De exemplu, ca să facă mişto de cineva anume, Charlie Hebdo a găsit de cuviinţă să caricaturizeze acea persoană
în forma unui copil cu sindrom Down.
Pe de altă parte, Charlie
Hebdo are limitele sale autoimpuse. La 2.07.2008 a publicat o poantă care
colporta zvonul că Jean Sarkozy, fiul lui Nicolas Sarkozy, intenţiona să treacă
la iudaism în contextul în care urma să se căsătorească cu o evreică dintr-o
familie fabulos de bogată, Jessica Sebaoun-Darty. Poanta era formulată aşa: „Tînărul
ăsta o să ajungă departe!”. Chestiunea a fost taxată prompt drept...
antisemitism, iar Charlie Hebdo i-a
cerut lui Maurice Sinet, amploaiatul care „gafase”, să-şi prezinte scuzele (nu
se ştie exact cui). Respectivul, mai curajos chiar decît însăşi revista Charlie Hebdo, a răspuns cu îndrăzneală
că „mai bine-şi taie ouăle” (aşa se zice că s-a exprimat el, n-am ce face), iar
Charlie Hebdo a făcut cam ce îi
făcuse lui statul francez cînd cu de Gaulle: l-a dat afară.
Or, întîmplările astea răspund întrebărilor despre
subtilitatea, bărbăţia şi consecvenţa lui Charlie
Hebdo.
Mai rămîne întrebarea: Ce a avut Charlie Hebdo cu Simona Halep?
Eu cred că Charlie
Hebdo nu a avut şi nu are nimic cu Simona Halep. Mie îmi este limpede că
habar nu au fiinţele din spatele, de sub şi de deasupra lui Charlie Hebdo ce fel de om este Halep.Pentru
că, dacă îţi dai seama cine este ea, trebuie să fii complet iraţional să faci
poante slabe pe seama ei. (În legătură cu ce cred eu că e mai preţios la Simona
Halep, am scris în urmă cu cîţiva ani, cu prilejul unui admirabil act ei din
2014 http://razvan-codrescu.blogspot.com/2014/10/).
Charlie Hebdo nu ştie multe: vrea să
fie ceva haios şi să şocheze. Pe vremea cînd se numea Hara-Kiri, o mărturisea franc, zicîndu-şi în subtitlu Journal bête et méchant, ceea ce eu
găsesc că se tălmăceşte: Ziar tîmp şi
infect.
Prin urmare, din acest unghi, Charlie Hebdo e nevinovat, căci nu ştie ce face.
Altfel stau lucrurile, însă, cu ceea ce au făcut nişte
români – fie în mod retributiv, fie în mod justificativ.
Unii, din prima categorie, au făcut ca Charlie Hebdo: au modificat acel desen, au făcut un colaj şi au
pretins că, în realitate, caricatura nu se referă la Simona Halep, ci la soţia
preşedintelui Franţei, despre al cărei zîmbet au pretins în subtext că ar fi
asemănător cu rînjetul desenat. E un fel de „Ba pe-a mă-tii!”. E grosolănia
după care, pe stradă, nu te mai poţi da surprins că eşti agresat fizic de
mitocanul care a început porcăiala. Alţi români le-au arătat degetul mijlociu
pe feisbuc. Mizeria acestor răspunsuri româneşti are o singură traducere în
franceză: Je suis Charlie aussi!
Alţii s-au scremut să explice că, de vreme ce francezii în
general şi Charlie Hebdo în special fac
mişto de oricine – „pînă şi de fotbaliştii de culoare din naţionala franceză!”,
ăsta era exemplul suprem –, trebuie înţeles bine şi acceptat imediat că ei, în
baza cutumei locale, au dreptul moral, başca juridic, să facă și ce-au făcut cu
numele Simonei Halep.
Iar unii, continuînd pervers ceea ce mi s-a părut a fi o apologie
a mizeriei, au susţinut ritos că, reprezentînd-o caricatural pe Simona Halep
strigînd „Fier vechi!”, Charlie Hebdo nu
ar ironiza-o pe ea, pe români sau pe ţigani, separat ori împreună, ci că i-ar
ironiza pe cei care (francezi mai cu seamă) au idei preconcepute (parti-prís) în legătură cu românii şi, poate
mai grav, cu ţiganii din România.
Nu ştiu cine a lansat această interpretare pe care am
găsit-o la următorii glăsuitori. Unul este un venerabil român licenţiat în
filosofie, bine descurcat în comunism, despre care se spune sotto voce că a fost consilierul Anei
Pauker (iar eu nu pot verifica informaţia), dar despre care este cert că a
lucrat la Ministerul de Externe între 1948 şi 1951 (deşi proaspăt revenit de la
studiile post-universitare pariziene), ca șef de secție la Editura pentru Limbi
Străine între 1951 și 1954, ca redactor-șef la Editura de Stat pentru
Literatură și Artă între 1954 şi 1969, şi despre care este cert că a fost
ministru în primul guvern Petre Roman (el declarînd că şi-a dat demisia după mineriada
din iunie, dar Petre Roman declarînd contrariul, iar formal fiind printre cei
remaniaţi în sincopa celor două guverne Roman), toate astea arătînd că a fost
stîngist dintotdeauna, deci unul cu genuină aderenţă la dedesubturile lui Charlie Hebdo. Venerabilul poartă numele
Mihai Şora. Un altul este Radu Paraschivescu, ziarist sportiv nuanţat şi eseist,
moralist de ocazie, posedat de un simţ al umorului de mare calitate şi, iată, ameţitor
de sofisticat (a recunoscut, altminteri şi el că poanta lui Charlie Hebdo e slabă rău). Am mai găsit
acelaşi lucru şi în reportajul unei ziariste mai puţin cunoscute, dar cu
scriitură onestă, al cărei nume mi-a scapat (de tot) şi care a relatat că a
întrebat pe stradă în Franţa diverse persoane despre această daraveră, dintre
care una a dat (deşi părînd ea însăşi îndoită) respectiva explicaţie.
Că pe unii îi poate duce gîndul la această interpretare, e ceva
dovedit per se. Interpretarea e
posibilă, aşa cum e posibil ca unii să vadă roşu în loc de verde din motive
fiziologice (nu că nu-s normali, dar sînt altfel), iar ca alţii, din raţiuni
obscur (pentru mine) hermeneutice să spună că, într-un anumit context, un gri jegos
livrează sensul unui alb imaculat sau că scatologicul fetid le evocă lăcrămioare.
Pe de altă parte, este exclus ca cei de la Charlie Hebdo să fi intenţionat ca prin
respectiva golănie să ironizeze stereotipurile rasiste anti-româneşti sau
anti-ţigăneşti. Pentru că, dacă eroicul şi rebelul Charlie Hebdo ar fi fost în stare să presteze astfel de
giumbuşlucuri interpretative, acest lucru ar fi fost evident pentru absolut
toată lumea, astfel că în mod cert un Maurice Sinet nu şi-ar fi pierdut serviciul
la faza cu antisemitismul. Pentru că – nu-i aşa? – în chestiunea respectivă, stereotipul
era de o notorietate globală (sau globalizată, sau globalizantă, nici nu mai
ştiu cum e corect), iar nu doar de o biată notorietate cel mult
dîmboviţean-pariziană.
À propos, justiţia
franceză l-a repus în drepturile sale de amploaiat pe Maurice Sinet, spre
colosalul ridicol al onorabilei şi veselei reviste care de pomană se întristase
pe ea de frică. Şi oare ce duşman mai mare decît ridicolul poate exista pentru
cineva ca Charlie Hebdo, cineva care vrea
să existe pe aripile umorului? Dar Charlie
Hebdo este inexpugnabil: nu are simţul ridicolului...
Însă, ceea ce este rău pentru români nu poate fi producţia
lui Charlie Hebdo, care apare a fi
dincolo de bine şi de rău, ci felul în care putem reacţiona noi.
În fine, cercul s-a încheiat frumos prin eleganţa şi
simplitatea cu care Simona Halep parcă a şters cu buretele stropeala derizorie
a unei furtuni dintr-un pahar cu apă. Purtată de graţia care o înalţă în ceea
ce face ea mai bine, Simona Halep a răspuns unui ziarist care o ispitise în
legătură cu această povestioară măruntă, spunînd că nu vrea să comenteze acest
lucru şi că „nu este în măsură” să spună nimic despre asta. Deşi stînjenită de
întrebare, ea a transmis limpede că nu a fost stînjenită de faptul care a
provocat-o. În acest fel reţinut şi elegant, Simona Halep nu s-a plasat în
poziţia de inferioritate a nepriceputului, ci a s-a înălţat deasupra acestei crime
de mahala a cărei victimă ea nu a putut fi şi în proximitatea căreia ea nu s-a
aflat în realitate niciodată. Măsura Simonei Halep, iar asta s-a văzut în multe
alte ocazii, este o măsură cu adevărat spirituală, o măsură care nu judecă şi o
măsură care nu este adecvată insaţietăţii vulgare pentru circ.
În limbajul sportului, care este aproape rudimentar faţă de
măsura Simonei Halep, purtarea ei se numeşte fair-play, acest cuvînt împrumutat desemnînd cel mai de preţ lucru
în sport. Căci fair-play-ul are de-a
face cu kalokagathia Antichităţii. E
vorba să te porţi şi frumos, şi bine, în contextul oricărei adversităţi, fie şi
marţiale.
Şi cînd toate vor trece, Charlie
Hebdo nu va fi menţionat nici măcar într-o obscură notă de subsol a
existenţei sportive şi spirituale a Simonei Halep. Şi asta nu se va datora
răstălmăcitorilor benigni
ai măscărilor. Ci doar Simonei Halep, cea care l-a sărutat pe obraz pe oricare
român care s-a simţit scuipat de Charlie,
cea care va fi ştiut cu viaţa ei să răspundă atît de
frumos şi de simplu parşivei întrebări care i-a înşelat pe atîţia înţelepţi din
această lume: Êtes-vous Charlie?
Lucian D. POPESCU
vineri, iunie 22, 2018
«CARTEA MĂRTURISITORILOR» LA A DOUA EDIȚIE
SUMARUL BLOGULUI
ÎN ACEASTĂ LUNĂ,
LA EDITURA MANUSCRIS
POSTFAȚĂ LA EDIȚIA A DOUA
Ediția a doua a Cărții mărturisitorilor, pe lîngă
îndreptatea tacită a unor mici erori sau inconsecvențe strecurate în textul
primei ediții [1] (dar și
consemnarea unor decese survenite între timp [2]), include, în Addenda,
trei texte noi: „Despre iertare, pornind de la Repetiție la moarte...” (cartea de memorii din detenție a doamnei
dr. Galina Răduleanu, fiica preotului și luptătorului anticomunist Boris
Răduleanu), „Dumitru
Cristea sau poezia ca destin” și „Ortodoxia românească și rezistența
anticomunistă”, la care se adaugă prezenta postfață. Am optat să așez în Addenda – ci nu la locul lor, în ordinea
cronologică a cărții – primele două texte menționate, pentru a nu fi nevoit să
modific paginația ediției întîi (ceea ce m-ar fi obligat la refacerea
întregului „Indice de persoane” – operațiune extrem de anevoioasă, pe care o
rezerv unei eventuale ediții viitoare, mai consistent adăugite). Numele și/sau
trimiterile noi au fost adăugate indicelui inițial, fără alte mențiuni.
Mă simt dator, în postfața acestei noi ediții, cu cîteva precizări
terminologice, pe care le-am omis în ediția întîi, lăsînd loc unor nedumeriri
sau neînțelegeri, mai ales cu privire la titlul și subtitlul cărții, pe care
unii le-au receptat ca fiind ambigue sau bombastice. Este vorba, mai exact, de
cuvintele-cheie „mărturisitor” și „învrednicire”.
Martir, martor, mărturisitor –
trei termeni echivalenți, provenind din același vechi etimon grecesc: martyr (cel care depune mărturie pentru
adevăr în fața unei instanțe de judecată). În înțeles larg, martirul este cel
care își face datoria și își asumă riscul de a spune adevărul cu orice preț. În
înțeles bisericesc, martirul este cel care suferă și moare pentru Hristos și
Biserica Lui. Pentru înțelesul bisericesc, termenul de martir (mărturisitor)
este dublat în limba română de acela de mucenic,
cu un alt etimon, de origine slavă, care înseamnă chin și din care se trage și
cuvîntul muncă (se vorbește de
„muncile iadului” sau de faptul că dracul îl „muncește” pe om, după cădere).
Mucenicul este cel chinuit, muncit pentru credința pe care o are și o
recunoaște (și care nu-i doar a lui, ci a unei întregi comunități, cu care
trăiește și moare solidar).
În primele veacuri,
Biserica s-a întemeiat pe jertfele a milioane de martiri/mucenici ai dreptei
credințe. De atunci și pînă astăzi, jertfele mucenicești s-au adunat, punctînd
întreaga istorie, dar secolul XX este singurul comparabil cu mucenicia primelor
secole, atît prin număr, cît și prin oroare. Comunismul a făcut peste
100.000.000 de victime, dintre care multe au murit în numele Crucii, opunîndu-se
ideilor și practicilor ateiste impuse prin teroare oficială, „de partid și de
stat”. Avem în urma noastră o întreagă civilizaţie a jertfei şi tot ce-i
durabil în istorie se întemeiază pe o formă sau alta de asumare mărturisitoare,
de eroism şi martiraj.
Istoria modernă a
României s-a născut parcă premonitor sub semnul jertfel pentru Cruce și Neam
(Sfinții Martiri Brâncoveni) și a fost punctată de jertfelnicia mai multor
generații, culminînd cu neomartirii din temnițele comuniste și mergînd pînă la
jertfa pentru libertate a celor peste o mie de tineri din decembrie 1989 (în
așa-zisa „Revoluție Română”, care, în paranteză fie spus, numai revoluție n-a
fost; dar aceasta este o altă discuție, ce nu anulează curajul și jertfa de
sine a victimelor nevinovate, pe care Dumnezeu nu le trece cu vederea și cărora
posteritatea este datoare să le păstreze cu reverență memoria).
Mărturisitorul se învredniceşte, așadar,
să fie martor al adevărului. Dar pentru că adevărul este de multe ori
incomod, s-a întîmplat adesea ca mărturisitorul să devină martir, adică
martor jertfelnic, mergînd, dacă e nevoie, pînă la sacrificiul suprem.
Desigur, vrednicia,
în înțelesul avut aici în vedere, nu-i doar simplă hărnicie (care nici ea nu-i
de lepădat). Adevăratul sens al vredniciei se vădeşte din formula de consacrare
bisericească rostită în trei limbi: Axios. Dignus est. Vrednic este! Grecescul
Axios trimite cu precădere la ideea de valoare (axiologia = știința valorilor), iar latinescul Dignus
est trimite cu precădere la ideea de demnitate. Vrednicia ține, în sensul ei înalt, de valoare și
demnitate. În-vrednicirea este,
deci, asumarea unor valori superioare, slujirea lor demnă şi mărturisirea lor
fără preget şi cu orice risc. Nimic nu-i mai de preț decît ca omul să se
în-vrednicească în fața și în numele lui Dumnezeu.
Ca neam creştin, se
cade cu atît mai mult să ne cinstim mărturisitorii,
de la martirii primelor veacuri,
pe a căror jertfă s-a temeluit Biserica, pînă la neomartirii secolului XX, cei mai mulţi muceniciţi în temniţele şi
lagărele comuniste. Vrednicia lor este – sau s-ar cuveni să fie –
sămînţa în-vrednicirii noastre, dinaintea lumii şi dinaintea lui
Dumnezeu.
Unii dintre
martirii cunoscuți au intrat deja în calendarele bisericești. Alții vor intra,
probabil, într-un viitor mai mult sau mai puțin apropiat. Sînt însă și
eroi-martiri care nu vor ajunge niciodată în sinaxare, pentru că și-au dat
viața pentru comunitate, dar fără să afirme neapărat un crez religios. Cu toții
merită însă prețuirea și cinstirea noastră, chiar dacă nu sînt și nu vor fi
numărați cu sfinții. Artista Silvia Radu – în expoziția intitulată „Grădina cu
îngeri” – a ales să-i numească generic „îngeri”, ca veghetori puri și exemplari
ai destinului nostru comunitar. Căci înger
înseamnă „trimis”, slujitor al unei ordini mai înalte, ambasador al cerului
pe pămînt [3]. Cît despre grădină, paradigma ei absolută este
Edenul biblic, unde îngerii sînt acasă și stau de veghe. „Grădina cu îngeri” a
Silviei Radu ne transpune – cum și-ar dori și cartea de față – într-un Eden al
conștiinței românești, populat cu îngerii păzitori ai trecerii noastre prin
veac, înveșniciți ca pilde ale jertfelniciei mărturisitoare, fără de care nimic
nu se împlinește și nu durează. Pe jertfele lor dăinuim ca Biserică și ca Neam,
ei ne sînt repere și modéle. Ei întruchipează, în ultimă instanță, Adevărul nostru
în cumpăna eternității. Iar îndemnul esențial și tacit este acela de a-i mărturisi noi înșine pe mărturisitori și de a ne învrednici să ducem mai departe, fiecare
după puteri, crucea mărturiei lor.
Răzvan
CODRESCU
[1] Răzvan Codrescu, Cartea mărturisitorilor. Pentru o istorie a
învrednicirii românești, Editura Rost/ Fundația Sfinții Închisorilor,
București – Pitești, 2014, 722 pagini. Editura Manuscris – sub egida căreia
apare această nouă ediție și care deține drepturile asupra cărții – este
continuatoarea directă, pe linie editorială, a Fundației Sfinții Închisorilor.
[2] Grigore Caraza, Ilie Tudor,
Maria Constantinescu, Aspazia Oțel Petrescu, Mina Dobzeu.
[3] În
creștinism există o tradițională vecinătate între sfințenie și condiția
îngerească. Nu sîntem îngeri, dar ne putem înălța la cote angelice. Despre
marii nevoitori ai creștinismului s-a spus nu o dată că „și-au agonisit loruși
stare îngerească”. Însuși prototipul sfinților creștini, Sfîntul Ioan
Botezătorul, a fost supranumit „Îngerul Pustiei” (și chiar este reprezentat
uneori iconografic cu aripi îngerești).
miercuri, iunie 20, 2018
„CE CULOARE ARE CIUMA...”: O CONVORBIRE PE FACEBOOK
SUMARUL BLOGULUI
Postez și aici,
la sugestia mai multor prieteni, o convorbire înjghebată în subsolul de comentarii
al unei postări de pe Facebook.
Postarea cu
pricina a fost următoarea:
DACĂ E SĂ FACEM
COMPARAȚII...
Nu
știu cîtă pertinență poate avea compararea celor două imagini, dar nu trebuie
uitat că diferența esențială este alta: în prima imagine e aproape numai
populația Bucureștiului, ieșită în stradă din proprie inițiativă, pe cînd în a
doua imagine e o populație pestriță adusă cu japca de prin toată țara. (Nu mai
vorbesc de raportul dintre cantitatea și calitatea umană...)
Iată și convorbirea respectivă, scoasă dintre celelalte comentarii (numeroase și destul de inegale):
RĂZVAN CODRESCU: Ceea ce s-a întîmplat pe Arena Națională nu are nici o legătură cu
așa-zisa mișcare #rezist,
decît în mintea obsedaților acefali intrați la o idee fixă și care văd
„rezistenți” peste tot, cum vede năucul cai verzi pe pereți. Pe Arena
Națională, 20000 de bucureșteni normali la cap și sinceri admiratori ai Simonei
Halep au huiduit o țoapă – nu pentru inepțiile pe care le-a debitat pionierește
cu două seri înainte, ci pentru indelicatețea manifestată față de Simona Halep
chiar în ziua evenimentului.
CRISTI JOANTĂ:
„Așa zisa”?...
RĂZVAN CODRESCU: Da, „așa-zisa”, pentru că mai mult de jumătate din cei care ies în
stradă n-au nici o legătură cu ea (decît în anumite minți înfierbîntate).
CRISTI JOANTĂ: De acord că mulți nu au legătură, nu știu dacă jumătate , dar, cu
toate astea, nu e o „asa-zisă” mișcare... Și cred ca ei au mințile cele mai înfierbîntate...
sau ce or avea în capetele lor seci.
RĂZVAN CODRESCU: Nu știu să vă spun, cap cu cap. Poate Dumnezeu să știe. De partea
cealaltă, a „ciumei roșii”, vi se pare că ar fi capete mai puțin seci?
CRISTI JOANTĂ: Absolut, nu. Dar nu despre asta mi se pare că era vorba. Și de ce
neapărat partea cealaltă, a ciumei roșii? Cred că știți la fel de bine ca și
mine că, în afară de cretinii #rezist și adepții ciumei roșii, mai există și alte categorii de
oameni. Care gîndesc cu capul lor... și care nu se lasă înregimentați de clișee,
sloganuri, ajutoare de la stat și mai știu eu ce altele.
RĂZVAN CODRESCU:
Mai rămîne ca ei să se vadă și să se audă.
CRISTI JOANTĂ: De existat, există. Și știți la fel de bine ca și mine. Cu ajutorul
lui Dumnezeu se vor face auziți într-o bună zi.
RĂZVAN CODRESCU: Doamne, ajută!MARCO JURA: Eu îi critic și pe unii, și pe alții, de aia nu mă suportă nimeni. Dacă zic rău de Johannis, mă aplaudă pesedeii, dar mă hulesc admiratorii președintelui. Dacă zic rău de PSD, îmi aud ,;de bine” din cealaltă parte. Curios e că intelectuali sînt și unii, și alții, dar trag la rame în sens opus.
RĂZVAN CODRESCU: Pentru că refuzăm înțelepciunea minimală că nu te poți lupta cu
toți dușmanii deodată. Trebuie luați pe rînd, începînd cu cei mai învechiți în
rele, și nu strică abilitatea de a te folosi conjunctural de unii împotriva
altora. Dacă vreau să scap de „ciuma roșie”, nu strig împotriva celor care
strigă împotriva ei. După ce am terminat cu un rău, încep lupta cu celălalt. E
o strategie elementară, iar în lipsa ei nu facem decît să ne paralizăm reciproc
și să întreținem boala, ba chiar devenind tovarășii ei de drum.
MARCO JURA:
La punctul ăsta a greșit și Codreanu, că i-a băgat pe toți corupții la un loc și
nu a pactizat cu nici o parte. Exceptînd un acord cu Maniu, atît. Și, ca să nu
fie dubii, nu pun vreun semn de egalitate între mine și el, că nu e cazul, ci
doar iau exemplu.
MARCO JURA:
Nu spun o noutate dacă afirm că acest #rezist
nu e o făcătură națională, ci e importat, avînd rădăcini în învățăturile lui
Marx sau Stalin. În România ele nu pot fi scoase (încă) la iveală, deoarece
trebuie să le dea unora senzația că ar fi de dreapta. Deși nu e mare lucru să dăm
vălul la o parte și să vedem că lupta împotriva patriotismului, a Bisericii, a
obiceiurilor, susținerea mișcării LGBT, și altele, numai de dreapta nu sînt.
RĂZVAN CODRESCU: Așa este. Dar hai să terminăm întîi cu urmașii vechiului marxism
(care a făcut răul cel mai mare acestei țări, de la Gheorghiu-Dej și Ana Pauker
pînă la Liviu Dragnea și Viorica Dăncilă, via Ceaușescu-Iliescu), iar apoi vom
continua lupta cu noul marxism (care deocamdată trebuie lăsat – și chiar
sprijinit pe alocuri – să lucreze împotriva vechiului marxism, căruia singuri
se vede de 28 de ani că nu-i putem veni de hac)!
CRISTI JOANTĂ: Noul marxism e mult mai violent decît ceea ce numiți dumneavoastră
urmași ai vechiului marxism. Iar pe Dragnea
et co nu îi văd ca pe urmași ai bolșevicilor de care vorbiți. Îi doare pe
ei undeva de ideologii etc. Sînt doar niște afaceriști. Iar să te faci frate cu
dracu’ nu mi se pare o soluție. Nici practică și nici morală.
RĂZVAN CODRESCU: Vechiul marxism nu se mai manifestă atît ideologic (ba chiar
mimează, după caz, fie democrația, fie naționalismul), cît comportamental: este vorba de un anumit tip uman ieșit din vechiul
activist de partid, adevăratul „om nou” lăsat moștenire de comunism: șmecher,
hoț, incult, mitocan, naționalist la modul demagogic sau patriotard, fără nimic
sfînt (chiar dacă dispus la un anumit populism ortodoxist, exploatabil
electoral), musai antioccidental (Occidentul e iadul capitalist, fără nuanțe și
fără excepții), inerțial prorus, obsedat de confiscarea dictatorială a puterii,
pe care nu o poate înțelege și exercita decît ca mafie „de partid și de stat”
(aceste noțiuni în mintea lui se suprapun și se confundă), „noi și-ai noștri”
trecut din registrul caragialesc în registrul marxist-leninist („Cine nu-i cu
noi e împotriva noastră”). Aceste jeguri sinistre ale istoriei (care ar fi
rămas niște nimeni de prin coclauri, dacă n-ar fi existat comunismul) se
folosesc, ca și înaintașii lor, de prostia maselor populare, a poporului
menținut în sărăcie și incultură pentru a fi cît mai lesne manipulat. Sînt
puternici pentru că, dincolo de faptul că nu se împiedică în nici un fel de
scrupule, au moștenit structurile și osînza vechiului PCR și vechii Securități.
Iliescu este adevăratul lor tătuc postceaușist, care le-a asigurat succesiunea și
prosperitatea după 1989 sub paravanul „democrației originale” și care le-a și
rămas președinte de onoare (căci altă onoare nu cunosc). Ei au pus mîna, treptat,
pe toate pîrghiile economice, politice și chiar instituționale, atît la nivel
central, cît mai ales la nivel local, dar au trebuit, conjunctural, să mimeze,
cu dinții strînși, și un anumit europenism democratic, pe care în realitate nu
dau doi bani și de care încearcă să se debaraseze din mers, pe măsură ce își
simt tot mai mult sacii suiți în căruță. Intelectualii – mai greu manipulabili –
sînt adversarii lor odioși de 70 de ani încoace, „dușmani ai poporului” care
trebuie, pe cît posibil, marginalizați și discreditați în ochii mîrlei majoritare
(iar, dacă se lasă, cumpărați și folosiți ca „tovarăși de drum”). „Domnul”,
„intelectualul” e tot ce urăște mai visceral „ciuma roșie”, al cărei principal
efort și pariu, de 28 de ani încoace, este să întrețină mentalitatea proletară
a lui „Noi muncim, nu gîndim”, la care se reduce pînă la urmă întregul mecanism
al dictaturii (fie fățișe, fie camuflate). Nu-i de nici o mirare că pentru ei
nostalgicii lui Ceaușescu sînt oricînd preferabili așa-zișilor „tefeliști” și
că se hrănesc abject din toate inerțiile gloatei, pe ale cărei voturi
iresponsabile și-au construit o „legitimitate” perversă, pe care o
întrebuințează discreționar pentru strictele lor interese prezente, într-un
dispreț total atît față de trecutul, cît și de viitorul țării. Aceasta este „ciuma
roșie”, emanația fetidă a vechiului marxism, blestemul istoric de sub care n-am
fost încă vrednici să ieșim și care ne-a adus în cea mai mare fundătură a
istoriei noastre. Iar dacă nu înțelegem asta nici măcar în ceasul al
doisprezecelea, atunci chiar că ne merităm soarta.
CRISTI JOANTĂ: Analiza dumneavoastră este foarte pertinentă... dar ce ne facem cu
noul marxism, mult mai visceral și intolerant? Și ei, la fel ca și ceilalți, se
folosesc tot de prostia maselor, de astă dată „educate”, care aruncă cu noroi în
tot ce este românesc și chiar sfînt nouă: țară, Biserică, tradiții... absolut
tot le pute! Și vor o țară ca afară. Mi se par, prin prisma agendei pe care o
au, mai periculoși decît vechii comuniști. În plus, nu m-ar mira ca, la un
moment dat, să își dea mîna... Presupun că nu mă bănuiți de vreo simpatie fesenistă,
dar prefer baba care se roagă în fața icoanei, incultă și fără dinți (cu atît
va rămîne Liicheanu în istorie, dacă va rămîne), tefelistului cool, venit și el tot de la coada vacii,
dar care e european și occidental și căruia îi pute tot ce e românesc. Asta ca
să lămurim puțin și „calitatea umană”.
RĂZVAN CODRESCU: Nu știu dacă babele știrbe mai sînt și rugătoare (retorica asta îmi
place și mie), iar eu, făcînd portretul unui dușman, nu ignor pe celălalt (ba
chiar aș îndrăzni să spun: pe ceilalți). Mereu va fi un dușman cu care să ne
luptăm, iar pe măsură ce Apocalipsa se apropie, dușmanii vor fi din ce în ce
mai mulți și mai perverși. Ține de discernămîntul nostru să nu luptăm cu un
dușman făcînd jocul altui dușman, ci să-i ajutăm să se mănînce între ei, pînă
ce, vorba lui nea Petrache [Petre Țuțea], „vor rămîne
cîți am botezat eu”. Problema este că deocamdată (ca să nu zic de 28 de ani)
noi, la dreapta, nu reușim să alcătuim un front unitar, ci, încet-încet, am
ajuns mai degrabă „tovarășii de drum” ai național-comunismului deghizat în
pseudo-democrație populistă. Dumnezeu să ne lumineze, că întunericul e mare de
tot – și în afara, și înlăuntrul nostru. Iar dacă Dragnea și Dăncilă sînt
pariul nostru „salvator” cu istoria, atunci aproape că îmi vine să mă dau cu
legebetiștii (ca în bancul ăla care circulă pe Facebook: - Unde te duci, fiule?
- La miting, tată. - Sper că ești gay”...).
Vai de capul nostru unde am ajuns, mîncîndu-ne între noi, de la vlădică la
opincă, și lăsînd să se puiască sub ochii noștri și relele vechi, și relele
noi, de nu mai știi dacă ciuma e roșie sau albastră!
CRISTI JOANTĂ:
Da, retorica asta e frumoasă... dar nu e doar retorică, în principiu e o
realitate. De ce dreapta nu a reușit să facă un front comun (deși acum se încearcă
ceva), știm la fel de bine și eu, și dumneavoastră... Nu, Dragnea și restul nu
sînt pariul nostru, cel puțin nu al meu. Cît despre ideea de a-i face să
se mănînce între ei, nu scriați chiar dvs mai sus că noii marxiști trebuie
chiar sustinuți? Cît despre ciumă, nu e nici roșie , nici albastră... la bază.
RĂZVAN CODRESCU: Iată că noi nu reușim să ne lămurim unii pe alții, iar ciuma –
roșie, albastră, neagră... sau cum o fi ea – merge triumfal înainte! Se pare că
la stînga interesul e mai mare decît ura, iar la dreapta ura e mai mare decît
interesul. Dar avem o retorică frumoasă...
CRISTI JOANTĂ: Eu cred că în mare parte sîntem lămuriți. Dar ne cam place
retorica. Că e frumoasă, nu? Și ne mai cunoaștem între noi. Cred că tot la stînga
e și ura mai mare. Dreapta suferă de șefie și prea multe idei. Cel puțin asta văd
eu de 28 de ani.
RĂZVAN CODRESCU: Nu știu de ce suferă, dar e bolnavă tare. Iar după 28 de ani mă tem
că vorbim despre o boală cronicizată. Rămîne de văzut doar cu cine murim de
gît.
CRISTI JOANTĂ: De acord.
luni, iunie 18, 2018
TOLEDO SUB ASEDIUL MINCIUNII
SUMARUL BLOGULUI
Alcázarul din Toledo
Sin novedad en el Alcázar...
Acum cîteva săptămîni am fost la Toledo, iar asta, în afară
de enorma statisfacţie a vederii admirabilelor urme ale superbei istorii
spaniole (a nu se uita că superb vine
dintr-un cuvînt latin care însemnează „trufaş”, chiar dacă în română s-a
pierdut în cele din urmă orice nuanţă peiorativă), mi-a procurat şi cîteva
surprize neplăcute legate de istoria Alcázarului.
Există unele realităţi legate de această istorie, care nu
sînt contestate, credeam eu, de nimeni, nici măcar de vreunul dintre
ultra-corecţii politic ai zilelor noastre. Alcázarul este o cetate medievală
construită pe locul unui palat roman, refăcută de Carol I al Spaniei (Carol
Quintul) şi Filip al II-lea şi trecută pînă în 1936 prin mai multe stricăciuni
şi reparaţii. În 1936, în timpul Războiului Civil, naţionaliştii, retraşi în
Alcázar şi conduşi de colonelul Moscardó, au fost asediaţi de republicani între
21 iulie şi 27 septembrie 1936, republicanii fiind deja susţinuţi masiv de
Stalin şi de comuniştii de aiurea. Venind din sud, chiar din Africa, la
începutul ofensivei sale care avea ca ţintă Madridul, generalul Franco a spart
asediul şi i-a salvat pe militarii şi foarte mulţii civili care au rezistat în Alcázar.
Însă, chiar dacă rămăsese necucerită sub tirurile de artilerie republicane,
cetatea fusese sever deteriorată.
Sînt, desigur, multe de spus despre asediu, dar mă rezum la
a aminti simplist aceste fapte de notorietate, pentru că în legătură cu asta,
de fapt, a venit surpriza cea mare.
Aveam la mine un ghid turistic publicat de National Geografic, alcătuit de o anume
Fiona Dunlop, ghid tipărit în traducere la noi de grupul de firme care
funcţionează, culmea, sub denumirea „Adevărul”. La o primă vedere, părea o
lucrare de gen bine pusă la punct, de la care eu nu aştept în realitate decît o
orientare printre mărunţişurile pentru care, ca turist, nu vreau să pierd
timpul căutîndu-le. Se întîmplă de regulă ca un astfel de ghid, bine ales, să
te servească excelent. Iar National
Geografic mi se părea că sună bine.
După ce am vizitat tot ce se putea din Alcázar şi i-am
povestit fiicei mele tot ce ştiam despre asediu – pentru că, în mod cert, dacă
urmăreai numai ce spune audioghidul, fotografiile şi planşele, puteai pleca
de-acolo fără să înţelegi prea mult –, am zăbovit în grădina castelului şi
mi-am aruncat ochii şi pe ce zicea Fiona Dunlop, girată de National Geografic şi tradusă, poate caragialeşte, de vechiul
nostru „Adevērul”. Şi, între altele, am găsit următoarele despre cetatea
Alcázar:
„...incendiile succesive din secolul al XVIII-lea şi al
XIX-lea au devastat-o pînă în temelii. O altă distrugere s-a petrecut în timpul
Războiului Civil, cînd armatele lui Franco au instituit un asediu şi au
bombardat-o timp de zece săptămîni”. Indicaţia bibliografică este: Spania, Fiona Dunlop, colecţia „National
Geografic Traveler”, Editura Adevărul Holding, p. 242, Buc., 2010, proiect
susţinut de ColonHelp (conform copertei a patra).
Înţeleg şi, pentru că m-am obişnuit, nu mă tulbură motivele,
chiar dacă neelegante, care i-au făcut pe curatorii Alcázarului să nu indice în
nici un fel mormîntul lui Moscardó, ba, mai mult, să ţină capela închisă astfel
încît cu greu să poţi observa cine e acolo. Înţeleg de ce ignoră în texte şi
imagini eroismul naţionaliştilor, mai ales pe cel al lui Moscardó, care a
refuzat, la fel cu Guzmán el Bueno în secolul al XIII-lea, să cedeze
şantajului, astfel că adversarii i-au ucis mişeleşte fiul. Înţeleg de ce ignoră
atrocităţile republicanilor. Înţeleg de ce expun, fără jenă şi cu comentarii
favorabile, un steag folosit de republicani, roşu, cu seceră şi ciocan, cu o
lozincă internaţionalistă pe ruseşte şi în litere chirilice. Nu sînt şocat de
ele cum nu sînt şocat de insinuarea bizară că Franco a intervenit în Toledo din
interes propagandistic. Înţeleg şi de ce în istoriografia contemporană şi
acceptată se susţine simplist că şi naţionaliştii, şi republicanii au comis
violenţe echivalente, deşi naţionaliştii nu au comis nimic care măcar să se apropie
de faptele republicanilor care au violat şi ucis călugăriţele şi preoţii căzuţi
sub mîna lor, pentru simplul motiv că Îi slujeau lui Hristos, sau au dezgropat
şi profanat cadavre demult înhumate doar pentru că aparţineau clerului. Înţeleg
toate astea, pentru că sînt obişnuit cu variile fente ale istoricilor de sub
vremi.
Dar e cu totul tulburător să citeşti la edituri cu nume
pretenţioase o minciună atît de înfiorătoare cum că Alcázarul din Toledo a fost
distrus cu tunul de Franco, care l-a asediat timp de zece săptămîni! Asta e cum
ai spune, de exemplu, că „la Waterloo Napoleon i-a bătut de le-a sunat apa-n
cap la englezi şi la prusaci” sau, ceva mai elaborat, că „în
lagărele naziste evreii s-au ucis între ei ca să-i compromită pe germani pînă
la venirea lui Mesia – prima sau a doua, după caz”. Fireşte, astăzi sîntem bine
feriţi de ultimele două tîmpenii, dar nu mulţumită unei rigori morale şi în
nici un caz datorită acelui surogat jalnic şi impotent care e numit „deontologie”,
ci pentru că nimeni, oricît de mizerabil, nu are vreun interes să se lanseze în astfel de afirmaţii.
Nu uriaşa minciună în sine m-a tulburat. Nu m-a tulburat nici
faptul că ne minte Adevărul sau National Geografic. Ci m-am tulburat
pentru că am redevenit, la fel ca în comunismul de dinainte de 1990, captivul
unui sentiment de revoltă neputincioasă în faţa grosolăniilor dictate
ideologic, în faţa răstălmăcirilor cotidiene la care în comunism puneau umărul
atît de mulţi oameni care nici măcar nu erau activişti de partid profesionişti.
Oameni care, compromişi de acele mizerii, au găsit totuşi puterea imorală sau
amorală să contribuie în multe registre la construirea ideologiei sui generis a superbului capitalism
post-comunist din România de după 1990.
Abureala ideologică în sine nu este atît de supărătoare. Şi
cred că asta vine din faptul că ideologia este în fibra ei – de cele mai multe
ori, dacă nu întotdeauna – o abureală. Supărătoare este minciuna asupra
faptului concret, în lucrarea sau în referinţa istorică.
În istoriografia comunistă se minţea masiv. Lucian Boia, cel
care în post-modernitatea românească are aura rostitorului de adevăr incomod, a
recunoscut că în comunism, ca istoric, el însuşi a minţit, şi a mărturisit că
apoi, o dată cu sfîrşitul comunismului, şi-a promis solemn sieşi că nu va mai
face asta niciodată. (Zic „Doamne, fereşte-l!”, cînd mă gîndesc la ce
cunoaşteri sau re-cunoaşteri abrupte
l-ar putea împinge vreo altă masivă schimbare politică de proporţia celei de
după 1989...) Şi am crezut şi eu, ca şi simpaticul, competentul şi mobilul
istoric Lucian Boia – el făcător, iar eu numai consumator de texte şi vorbe de
largă răspîndire – că am scăpat cu toţii măcar de blestemul minciunii grosolane
vis-à-vis de faptul istoric. Dar,
aflat în mica grădină a Alcázarului toledan, mi-a îngheţat sîngele în vine,
constatînd contrariul.
Şi, culmea, mistificarea faptului istoric concret se
datorează şi azi unei ideologii care, camuflată sau nu, este tot de extracţie
marxistă şi demonică. Pentru că este evident că demonul lui Marx nu doar că a
continuat să bîntuie neîncetat fascinatul Occident frankfurtian, ci că golemul
marxist îi munceşte eficient şi în toate felurile pe proşti şi pe deştepţi de-a
valma. În folosul cui, n-aş putea să spun. Şi, de fapt, mi se pare că, în
absolut, nu e nimeni care să se folosească de pe urma chestiei ăsteia.
În cele din urmă, poate că ceea ce a scris Fiona Dunlop nu
este decît gafa unei autoare specializate în turismul halelilor, nicidecum în
turism cultural. Pentru că cele mai apreciate două producţii ale Fionei Dunlop
(asta dacă nu cumva internetul mă înşeală copios, caz în care lucrurile devin
încă mai grave) sînt o cărţulie despre tapasurile spaniole şi una despre
bucătaria nord-africană a Medinei.
Şi cred că, în contextul tuturor omisiunilor, inversiunilor
şi perversiunilor la care se dedă lumea din care facem parte, ceva perfid
lucrează prin unii oameni care, uneori, nici nu consimt la aceasta. În felul
ăsta, o persoană ca Fiona Dunlop ajunge să devină incapabilă să reproducă
realitatea istorică aflată probabil dintr-un compendiu de istorie serios,
pentru că ceva irepresibil o face ca, inconştient, să o redea întoarsă pe dos.
Asta dacă nu cumva cel culpabil de perversiune este, în aceiaşi termeni, cel
care „traduce” pentru... Adevărul.
Şi mă întreb dacă cititorii care nu sesizează un astfel de
fals nu sînt şi ei deja confiscaţi de rezultatul aceluiaşi dresaj şi dacă nu
cumva, în cazul în care textul ar fi fost corespunzător realităţii istorice, nu
l-ar fi corectat politic chiar ei în mod automat inversîndu-l pe linia sinuoasă
dintre retina, cortexul şi inima lor.
Iar dacă este aşa, în faţa nebuniei şi întunericului cele mai din afară, de acum înainte nu vom mai avea de spus
decît: Sin novedad en el Alcázar...
Lucian D. POPESCU
sâmbătă, iunie 16, 2018
O MINCINOASĂ ȘI OPERA EI
Prima definiţie de dicţionar a operei este aceea de „acţiune conştientă îndreptată spre un anumit scop”[DEX 1996:722].
Ca urmare, opera poate să fie bună sau rea, poate avea scopuri bune sau rele etc.
M-am
ferit, cît am putut, de-a lungul anilor, de a face reclamă operelor îndreptate
spre rău, mai ales atunci cînd intenţia rea din spatele lor era
vădită. Chiar şi critica începe să devină, de la un punct încolo, inutilă
pentru contracararea unor asemenea produse. Ca atunci cînd un film sau o
scriere mustesc de rasism, de fanatism împotriva unei religii, a unui popor sau
a unei persoane, de afirmaţii subiective sau/şi total fanteziste etc., etc.
De
ce aş scrie împotriva unor asemenea opere? Ca să le fac reclamă? Cel care este
om corect va vedea răutatea autorului, răutatea şi nedreptatea din opera sa.
Iar cel care nu este corect oricum nu vrea să recunoască adevărul, nici dacă
este în faţa lui.
Şi
Republica România de astăzi are, ca toate regimurile bolnave, „artişti de
curte”, „filosofi de curte”, „cronicari de curte” etc., oameni care sug şi ei,
prin supunere faţă de clasa politică, din şuvoiul de bani stors de politicieni
la popor. În toate epocile au existat asemenea (ne)oameni care, conştienţi sau
nu de limitele talentului lor, dar categoric limitaţi moral, au slujit puterea
în schimbul avantajelor: bani, funcţii, promovare şi altele asemenea.
Scriitori
mediocri – şi chiar mult sub-mediocri – au fost (şi sînt) promovaţi de felurite
regimuri pentru că le slujesc (aparent) interesul. La fel se întîmplă şi cu
anumiţi muzicieni, jurnalişti, filosofi, cineaşti etc.
Ce
rost are – mi-am zis mereu – să critici mizeriile pe care le produc?
Pe
de-o parte, totdeauna ei ajung la groapa de gunoi a istoriei, oricît de lăudaţi
şi promovaţi ar fi de regimul căruia îi aparţin.
Pe
de altă parte, conduşi de principiul „cine nu ne laudă ne urăşte”, nu pot
înţelege o critică, oricît de îndreptăţită şi delicat făcută, decît drept
„agresiune” la care trebuie să răspundă extrem. Sînt asemenea mafioţilor idioţi
care îşi arogă dreptul de a-i ataca pe alţii dar se sufocă de indignare dacă
aceştia se apără şi ripostează. (Pentru a vedea asemenea cazuri priviţi bine
Parlamentul, Preşedinţia şi Guvernul Republicii România; de aproape trei
decenii ne tot oferă nenumărate exemple.)
Soluţia
mea a fost să încerc să prezint adevărul în domeniile în care l-am putut
cunoaşte; încercînd să mă feresc de orice poate să pară măcar „atac la
persoană”. Astfel încît şi cei care doresc adevărul să-l poată găsi, dar şi cei
care au promovat minciuna să aibă loc de întoarcere, de îndreptare.
Aşa cum era de aşteptat, această purtare nu m-a ferit de atacuri dintre cele mai abjecte, de tot felul de denigrări nu foarte rar de-a dreptul demente, de tot felul de minciuni.
Aşa cum era de aşteptat, această purtare nu m-a ferit de atacuri dintre cele mai abjecte, de tot felul de denigrări nu foarte rar de-a dreptul demente, de tot felul de minciuni.
Ca
singură pildă, o conferinţă în care atrăgeam atenţia asupra faptului că e
greşit să dăm vina pe alte naţionalităţi sau etnii pentru starea României –
aceasta e în mîinile noastre şi de noi depinde – a fost prezentată de nişte
neo-comunişti drept o conferinţă în care aş fi învinuit celelalte naţionalităţi
sau etnii pentru starea României! Adică exact pe dos decît spusesem, ceea ce se
putea verifica uşor pe înregistrări.
Dar
cine mai este interesat de surse, cîtă vreme bîrfa, vorbirea de rău, calomnia, sînt
atît de interesante şi de dorite?
Totuşi,
iată, sînt oameni de bună-credinţă ce nu renunţă la încercarea de a îndrepta
lucrurile, de a scoate adevărul la iveală. Chiar şi împotriva scriitorilor de
curte ai Statului mafiot de astăzi.
Cu mult curaj, drd. Florin Duţu analizează o carte ce pretinde a-l prezenta pe Părintele Arsenie Boca, dar care în realitate este o denigrare a acestuia şi a altora. Analiza – spre deosebire de carte – este făcută serios, ştiinţific, indicîndu-se sursele reale, cadrul legal şi dîndu-se toate elementele necesare pentru a se cunoaşte adevărul. O sinteză excepţional de bine realizată, critica d-lui Florin Duţu dezvăluie rapid răutatea din spatele cărţii şi lipsa de onestitate a autoarei acesteia.
Cu mult curaj, drd. Florin Duţu analizează o carte ce pretinde a-l prezenta pe Părintele Arsenie Boca, dar care în realitate este o denigrare a acestuia şi a altora. Analiza – spre deosebire de carte – este făcută serios, ştiinţific, indicîndu-se sursele reale, cadrul legal şi dîndu-se toate elementele necesare pentru a se cunoaşte adevărul. O sinteză excepţional de bine realizată, critica d-lui Florin Duţu dezvăluie rapid răutatea din spatele cărţii şi lipsa de onestitate a autoarei acesteia.
Nivelul
de monstruozitate al falsificării făcută de autoarea cărţii (Tatiana Niculescu)
se poate măsura prin calomnierea, în aceeaşi lucrare, a Mitropolitului Nicolae
Bălan al Ardealului. Acesta, care a salvat de la deportare şi moarte zeci de
mii de Evrei din Transilvania sudică (românească) în timpul regimului
Antonescu, acesta, care a organizat salvarea a mii şi mii de Evrei din nordul
Transilvaniei (ocupat de Unguri), este „prezentat” cititorilor prin intermediul
unor materiale pornografice bolşevice! Dovedite ca falsuri şi a căror preluare
drept „surse” constituie o încălcare a legii şi o lipsă totală de moralitate.
Dar se vede limpede că inaugurarea de către Uniunea Europeană a statuii
satanistului Karl Marx a dezlănţuit pătimaşa iubire de Comunism a multora! Pentru
Tatiana Niculescu, precum şi pentru mulţi alţi îndoctrinaţi comunist,
afirmaţiile ocupaţiei sovietice în România şi ale regimurilor bolşevice create
de această ocupaţie constituie adevăruri absolute, superioare realităţii, oricît
ar fi aceasta de clar documentată.
Insinuările
murdare, plagiatul, falsificarea surselor „citate”, preluarea drept „surse
credibile” a zvonurilor adunate şi înflorite de informatorii Securităţii (sau
pur şi simplu născocite de aceştia) – iată cîteva din mijloacele prin care se
construieşte caricatura prezentată drept portret de către autoarea amintită.
Cel puţin în această operă jurnalista care a scris-o se dovedeşte a fi o
mincinoasă; asta pentru că preluarea şi perpetuarea minciunilor se face
sistematic, dovedind intenţia. Mai mult, există minciuni ce aparţin direct
autoarei, după cum dovedeşte cu surse (reale) d-l Florin Duţu.
Departe
de a fi prima lucrare de acest fel a Tatianei Niculescu, opera de calomniere a
Părintelui Arsenie Boca se înscrie pe linia unei cerinţe politice neocomuniste:
duşmanii de clasă trebuie „demascaţi”, adică, mai cinstit spus, trebuie
acoperiţi cu mizerii. Iar primii duşmani de clasă ai Neocomunismului sînt
aceiaşi cu cei ai Comunismului: clericii şi credincioşii ortodocşi, mai ales
cei care s-au distins ca vieţuire şi operă.
Cu
titlul „Tatiana Niculescu
romanţează şi falsifică biografia Părintelui Arsenie Boca”, materialul
semnat de Florin Duţu încearcă o regăsire a adevărului. O regăsire a adevărului
despre felul în care se scrie o lucrare serioasă, despre felul în care se
documentează o lucrare serioasă, despre felul în care se scrie biografia unui
om. Pentru cine este interesat de corectitudine, de adevăr, mai ales pe
subiectul Arsenie Boca, articolul trebuie citit. Dumnezeu să îl întărească pe
autor şi să dea autoarei operei calomnioase pocăinţă. (Da, ştiu, nu este o
încheiere trendy, nu se
potriveşte cu veacul neo-marxist în care ne aflăm!)
Mihai-Andrei ALDEA