SUMARUL BLOGULUI
Astăzi publicăm a şasea şi ultima parte a recenziei
cărţii lui A. N. Wilson,
publicată anul trecut, Charles
Darwin, Victorian Mythmaker („Charles
Darwin, victorianul făuritor de
mit”). Părţile
anterioare pot fi accesate pe site-ul AFR:
http://www.alianta-familiilor.ro/charles-darwin-adio-teorie/. Comentariul de
astăzi se axează în mod special pe ultimele capitole ale cărţii,
care explică influența darwinismului şi a evoluţionismului în
general asupra marxismului, ateismului şi mişcărilor
nihiliste şi totalitare ale secolelor
XIX şi XX. Începem însă comentariul de astăzi cu un mic rezumat a unui vast
articol publicat în august 2018 de New York Times, care sprijină una din tezele
majore ale cărţii lui Wilson şi pe care am redat-o deja de mai multe ori în
comentariile noastre precedente: evoluţionismul e în derivă, îşi modifică
tezele inițiale de la zi la zi,
pentru a le face compatibile cu noile descoperiri ştiinţifice,
care, în loc să confirme evoluţionismul,
îl dovedesc a fi fals. Cu alte cuvinte,
e vorba de o încercare susţinută a adepţilor darwinismului de a menţine relevanța
teoriei evoluţioniste a lui Darwin pentru zilele în care trăim,
iar evoluţionismul compatibil cu noile descoperiri din domeniul geneticii şi
biologiei. O teză fundamentală a cărţii lui Wilson este
că evoluţionismul, în forma lui clasică,
e pe moarte. Unul dintre cei care i-au dat o lovitură de moarte
este puţin cunoscutul om de ştiinţă american Carl Woese.
Carl Woese
încurcă
iţele darwinismului
Pe 13
august New York Times a publicat un articol de peste 20 de
pagini care confirmă lipsa de viabilitate a darwinismului la începutul
Mileniului III şi încercările disperate ale adepţilor darwinismului să-i
menţină relevanța. Articolul discută viaţa
şi descoperirile în domeniul biologiei moleculare ale lui Carl Woese, microbiolog la
Universitatea din Illinois, pe care autorul îl numeşte The Scientist who Scrambled Darwin's Tree of
Life („Omul de ştiinţă care a modificat pomul vieţii al lui Darwin”). Subtitlul articolului e How the microbiologist Carl Woese
fundamentally changed the way we think about evolution and the origins of life („Cum microbiologul Carl Woese a schimbat în mod fundamental felul în
care gîndim despre evoluţionism şi originea vieţii”). Articolul
poate fi citit aici.
Woese a
început să pună darwinismul şi evoluţionismul la îndoială încă din 1977. New York Times îl numeşte the most important biologist of the 20th century
that you've never heard of („cel mai important biolog al secolului XX, de care nimeni nu a auzit”). Motivul este că Woese a descoperit aspecte ale compoziţiei
noastre moleculare care fundamentally
reshaped what we think we know about life's history, the process of evolution
and the functional parts of living beings, including
ourselves („au
redefinit în mod fundamental ce credeam că ştim despre istoria vieţii,
procesul evoluţiei şi părţile funcţionale ale fiinţelor vii, inclusiv noi”). În anii ‘90 Woese a
făcut nişte descoperiri importante, care au dovedit
că gîndirea darwinistă clasică was
inadequate („a fost inadecvată”). De fapt, New York Times îl
consideră pe Woese atît de important în modificarea gîndirii evoluţioniste pe cît a fost Martin Luther în domeniul creştinismului şi
teologiei, adăugînd la creştinism o a treia ramură principală, protestantismul.
Woese, afirmă New York Times în articolul citat, was the
foremost challenger and modifier of Darwinian orthodoxy („a fost cel mai important provocator şi modificator al ortodoxiei
darwiniste”).
Woese a
demonstrat, zice autorul, că we are not
precisely who we thought we were. We are composite creatures, and our ancestry
seems to arise from a dark zone of the living world a group of creatures about
which science, until recent decades, was ignorant. Evolution is
trickier, far more complicated than we realized („Nu sîntem exact ceea ce am crezut că sîntem.
Sîntem creaturi complexe, şi originea noastră pare să se tragă dintr-o zonă
obscură a lumii vietăţilor, un grup de creaturi despre care ştiinţa, pînă acum
cîteva decenii, nu ştia nimic. Evoluţia e mult mai complicată şi înșelătoare decît am crezut”). De fapt, în opinia lui Woese, contrar darwinismului, fiinţa umană îşi trage origininea nu din maimuţe,
ci din alte surse.
Spre anii tîrzii
ai vieţii, Woese a început să-l dispreţuiască pe Darwin,
găsindu-i teoriile şi raţionamentele stranii şi invalidate de descoperirile din
domeniul microbiologiei şi biologiei moleculare. În cuvintele autorului, as Woese got older... he harbored an
increasing disdain for Charles Darwin, distinct from but alongside his
disdain for microbiology
(„Pe măsură ce a îmbătrînit, Woese a dezvoltat
sentimente de dispreţ faţă de Charles Darwin, distincte de, dar
simultan cu dispreţul pentru microbiologie”). De ce? Pentru că, în opinia lui Woese, Darwin
himself, and the neo-Darwinian synthesis of ideas that became orthodoxy during
the 20th century, saw evolutionary change as inherintly incremental and gave
litttle attention to the processes of inheritance, variation and reproduction
aş they occur among microbes, as opposed to animals and plants („Darwin
însuşi, şi sincretismul ideilor neo-darwiniste,
care au devenit dogma în secolul XX, au văzut schimbările
evolutive ca fiind relativ mici şi nu au acordat atenţia necesară proceselor
ereditare, variate şi reproductive care se produc în microbi, spre
deosebire de animale şi plante”).
Asta nu
înseamnă însă că Woese este teist ori că a promulgat o teorie creaţionistă a
originii speciei umane. Discutăm poziţiile lui doar pentru a demonstra una din
temele principale ale articolelor noastre şi ale cărţii lui Wilson:
evoluţionismul darwinist e în derivă, se menţine tot mai greu pe linia de
plutire şi descoperirile ştiinţifice din ultimele decenii contrazic
evoluţionismul darwinist în formele lui originare
şi clasice. Cu alte cuvinte, Darwin devine tot mai irelevant
teoriei darwiniste şi tezele lui tot mai marginalizate.
Nihilismul
lui Darwin
În multe
privinţe, Darwin nu a practicat ce a propovăduit. O formulă centrală în teoria
evoluţionismului a fost procrearea, proces care în opinia lui Darwin elimină speciile slabe şi le perpetuează pe cele mai putermice şi bine
adaptate mediului. Darwin a fost, însă, surprins de faptul că, spre deosebire de lumea
animalelor, societatea civilă îşi protejează
membrii vulnerabili şi caută să le păstreze viaţa. În Originea omului Darwin lamentează faptul că fiinţele
umane au abrogat procesul natural de eliminare a elementelor slabe din
societate, ceea ce duce la slăbirea vitalităţii rasei umane. Eliminarea
speciilor slabe e o regulă la animale, dar la fiinţele umane ea nu e aplicată, ceea ce, în opinia lui Darwin, este highly injurious to the race of man („dăunează
grav rasei umane” – p. 311) Din această perspectivă, Darwin a sugerat ca fiinţele umane inteligente să nu se căsătorească cu cele mai puţin
inteligente, iar societatea civilă să interzică săracilor şi celor needucaţi să
aducă pe lume copii!
Această
doctrină a lui Darwin, zice Wilson, a generat eugenismul modern. Ideile
eugeniste ale lui Darwin au devenit foarte populare în Germania, fiind
promovate în special de Ernst Haeckel (1834-1919). Haeckel a construit piramida
raselor umane, aşezînd rasa negroidă la baza piramidei şi rasa ariană în vîrful ei. Darwin a corespondat cu Haeckel. În septembrie 1874
Haeckle i-a scris lui Darwin că „darwinismul a făcut progres mare în
Germania în ultimii ani, în mod special printre filosofi”.
Haeckel promova ideea că selecţia naturală, aplicată în
lumea animalelor, trebuia aplicată şi în domeniul raselor umane. Haeckel e
creditat de darwinişti pentru că „a transformat evoluţionismul într-o
religie a germanilor, o religie fără creaţie, Dumnezeu, rai sau iad” – p. 319).
Darwin a
devenit, de fapt, ateu. Asta e convingerea şi concluzia finală a lui Wilson.
Wilson respinge ideea că Darwin ar fi re-descoperit credinţa în
divinitate spre sfîrşitul vieţii. Wilson redă
cîteva fraze dintr-o scrisoare trimisă de Darwin unui nobil rus, Nikolai Aleksandrovici Mengden, care l-a întrebat dacă
crede în Dumnezeu. Darwin îi răspunde: „Sînt ocupat şi înaintat în vîrstă şi cu
sănătatea şubredă. Ştiinţa nu are nimic de a face cu Hristos... Cît despre
mine, nu cred că vreodată a existat revelaţie divină” – p.
320). Cu adevărat, Darwin era bătrîn – dacă nu ca
ani, în orice caz sufletește. La 62 de ani afirma despre sine
însuşi: „Mă simt atît de bătrîn ca Matusalem”. Iar la 72 de ani, Darwin reconfirma că nu crede în divinitate, într-o scrisoare adresată avocatului britanic Francis
McDermott. Întrebat de acesta dacă crede în Noul Testament, Darwin răspunde: „Noiembrie 24, 1880: Stimate Domn, regret să vă informez că nu cred în
Biblie ca fiind o carte de revelaţie divină şi deci nu cred în Iisus Hristos ca
Fiu a lui Dumnezeu” – p. 352).
Ironic, în 2015 această scurtă scrisoare trimisă de Darwin lui McDermott a fost
vîndută la licitaţie cu 197.000 de lire sterline!
Au fost anii
în care Darwin a lucrat la a şasea şi ultima ediţie a Originii
speciilor, modificînd treptat ideile evoluţioniste originale
ale primei ediţii atît de mult încît, în opinia lui Wilson, ultima ediţie almost... contradicted... the original sunny
confidence of evolutionism („aproape că a contrazis credința naivă originară a evoluţionismului”). Tot în acei ani, Darwin redactează
şi ultimul manuscris al vieţii lui, în care încearcă să explice de ce
fiinţele umane sînt atît de diferite de animale. De ce oamenii vorbesc, dar maimuţele nu? De ce fiinţele umane cred într-o Divinitate şi se
închină unei Fiinţe Supreme, dar animalele nu? De ce fiinţele umane
se gîndesc la viaţa de după moarte şi la veşnicie, dar animalele nu? Acestor întrebări relevante, scrie Wilson, nici
Darwin, nici adepţii lui nu le-au putut da răspunsuri cît de cît
convingătoare.
Darwin şi
Marx
Darwin a fost
şi un simpatizant a lui Karl Marx, un lucru care se reliefează în corespondenta
lui cu Marx şi în gîndurile pe care cei doi şi le-au împărtăşit. Karl
Marx i-a trimis lui Darwin ediţia a doua a lui Das Kapital (1873), iar Darwin i-a trimis o notă de apreciere, confimind că cei doi, cu
toate că au avut pasiuni intelectuale diferite, „au
extins cunoşterea... şi vor aduce fericire şi bunăstare omenirii” – p. 328). Cercetătorii au
descoperit însă că Darwin nici măcar nu a deschis exemplarul din Das Kapital trimis
de Marx. Engels, însă, i-a contopit pe cei doi, afirmînd,
în evocarea făcută de el cu prilejul morţii lui Marx, că „aşa după cum Darwin a descoperit legile evoluţiei în natura umană, Marx
a descoperit legile evoluţiei în istoria omenirii” – p.
328). Fără îndoială, în afirmaţia lui Engles există un sîmbure
de adevăr. Darwin şi Marx au propovăduit eliminarea unui grup de fiinţe de
către altele, Darwin a speciilor slabe de către cele tari prin selecţia naturală, iar Marx a asupritorilor de către cei asupriţi prin lupta de clasă.
Ideile au
consecinţe, iar ideile greşite cauzează victime. Acest adevăr se aplică cu
multă acurateţe şi lui Darwin. Ideile lui au fost îmbrăţişate de Hitler şi de
alţi tirani ai secolului XX. Asta e una dintre concluziile finale ale lui Wilson: „Este corect să afirmăm că Darwin a avut o influenţă directă şi
dezastruoasă nu doar asupra lui Hitler, ci asupra întregii gîndiri politice de
la mijlocul secolului XX” (It
remains fair, however, to say that Darwin was a direct and disastruous
influence, not only on Hitler, but on the whole mid-twentieth-century political
mindset – p. 346).
Ironic, Marx
şi Darwin au murit în acelaşi deceniu al secolului XIX şi în aceeași țară, Marea Britanie – Darwin în 1882, iar Marx în 1883. Impactul lor, ca și mai tîrziu al lui Freud, a fost însă imens. În doar cîteva deceniii – înainte
de moartea celor doi şi după moartea lor – s-a produs în Marea Britanie o decreștinare în masă a clasei intelectuale britanice,
fără precedent. Cei doi, împreună cu Freud, au construit o platformă
ştiinţifică materialistă, care însă devine tot mai şubredă de la zi la zi.
Intelectualii britanici au devenit înfometaţi după o „religie
nouă”. Una pe care au găsit-o în religia secularismului, o religie de care
Occidentul încă suferă şi al cărei sfîrşit încă nu se întrevede la orizont. În final, însă, e posibil ca adevărul să fie acela exprimat de
Lord Salisbury în 1894, vorbind despre evoluţionism: We
live în a small bright oasis of knowledge surrounded on all sides by a vast
unexplored region of impenetrable mystery („Trăim într-o oază strălucitoare şi mică
de cunoştinţe, dar care e împresurată
din toate părţile de o regiune vastă şi neexplorată a misterului”). Cuvintele Lordului Salisbury ne amintesc de cele scrise
acum 2000 de ani pentru noi de Apostolul Pavel: cunoaştem în parte şi ştim în
parte, dar într-o zi, cînd vom fi cu Dumnezeu,
vom şti totul. Acesta este adevărul. Pînă atunci rămîne să avem credinţă că
lucrurile sînt aşa cum ne-au fost date în Sfintele Scripturi.
ALIANŢA
FAMILIILOR DIN ROMÂNIA
Str. Zmeica
nr. 12, sector 4, Bucureşti
Tel.
0741.103.025 Fax 0318.153.082
www.alianta-familiilor.ro
office@alianta-familiilor.ro
Carl Woese (1928-2012)