Blogul lui Răzvan Codrescu
Răzvan Codrescu: poet, traducător şi eseist de orientare tradiţionalistă, promotor al principiilor şi idealurilor dreptei creştine, fără să fi fost membru al vreunui partid politic nici înainte şi nici după 1989, a debutat publicistic în 1985, cu eseul "Don Quijote şi Prinţul Mîşkin" (în revista "Luceafărul", an XXVIII, nr. 39, p. 8), şi editorial în 1997, cu volumul de eseuri "Spiritul dreptei. Între tradiţie şi actualitate" (Editura Anastasia, Bucureşti).
luni, septembrie 30, 2019
sâmbătă, septembrie 28, 2019
joi, septembrie 26, 2019
INTERMEZZO LIRIC: REST ADAMIC
SUMARUL BLOGULUI
Întoarce-ți, Doamne, îngerii-napoi,
cu trîmbițele lor înfricoșate,
și nu mînia ce pe drept ne bate,
ci mila ta revars-o peste noi!
Mai dă-ne un eon și-n ochii goi
ne-aprinde focul slavei ne-nserate,
doar ne-om spăla cu timpul de păcate
și-om sta cîndva în fața ta ca noi!
Măcar de dragul visului frumos
cu care ne-ai zidit odinioară,
mai lasă-ți susul ca pe-un dar în jos
și mai îndură-a lemnului povară,
nimic să nu rămînă de prisos
și nimenea din rai pe dinafară!
Răzvan CODRESCU
marți, septembrie 24, 2019
O „HARTĂ” A „CIVILIZAȚIEI CERULUI”
SUMARUL BLOGULUI
Pe
părintele Visarion Alexa îl cunosc de pe vremea cînd era redactor la Radio
România Actualități și ținea rubrica „O vorbă bună“ (pînă prin 2012, dacă-mi
aduc bine aminte). Originar din Bacău, a studiat la București Comunicarea și
Relațiile Publice (la Școala Națională de Studii Politice și Administrative),
apoi Teologia, devenind paroh într-un cartier aglomerat și pestriț al Capitalei
(Parohia Pogorîrea Sfîntului Duh – Militari*),
dar rămînînd mereu prezent în mass-media, mai ales ca invitat al multor posturi
de radio și televiziune. În ultimii ani, a fost foarte activ și pe Facebook,
ajungînd, cu o constanță cernută de emfază, un reper duhovnicesc al rețelelor
de socializare. Mi se pare straniu că, în aceste condiții, mai sînt încă unii
care n-au auzit de dînsul – mai ales dintr-o presă de scandal – și nu și-l
amintesc decît ca duhovnic (și el însuși tată de fete) al tinerei Iulia Ionescu
(eleva de clasa a IX-a de la Colegiul Național „Sf. Sava” dispărută pentru
cîteva zile, în 2014, prin „fuga” la o mănăstire din inima Moldovei) sau ca
purtător (întîmplător) al numelui unui mare regizor și scenarist!
Un
om – încă tînăr – a cărui viață a stat (și ca intelectual laic, și ca slujitor
al altarului) sub semnul COMUNICĂRII paideice și mărturisitoare. Dar pînă la
urmă, etimologic și nu numai, comunicarea este, în lamura ei, CUMINECARE,
împărtășire cu Dumnezeu și cu ceilalți – prin cuvînt, dar și mai presus de
cuvinte, cu saltul mereu inefabil de la „literă” la „duh”.
Nimic
mai firesc ca acest dar (care are toate caratele... harului) să se împlinească
în cele din urmă și într-o carte, care nu-i a unui scriitor care „se pretinde”
(lumea e plină și sătulă de neguțătorii de cuvinte), ci a unui părinte
sufletesc care se dăruiește, cu toată experiența vieții și strădaniilor lui,
celor care bîjbîie – sub povara ispitelor acestei lumi – după „dragostea care
nu se trece”.
Îndrumar
întrupat din „viul vieții” și adresat cu precădere celor (încă) tineri și
neîncremeniți în tipare, cartea de față este – înainte și mai presus de toate –
una despre IUBIRE. Dar nu o teologie abstractă a iubirii, ci o teologie vie,
articulată răscumpărător pe nedesăvîrșirile bietei noastre existențe de zi cu
zi, transmițîndu-ne încredințarea că trebuie
și putem să ni le vindecăm din mers,
cu mila și ajutorul lui Dumnezeu, Care iartă și dăruiește, cu iubirea Lui
nebună (manikós eros), chiar mai mult
decît îndrăznim sau ne pricepem noi să cerem.
Părintele
ne pune la îndemînă, în răspărul relelor noastre nărăviri de tîrziu de lume, o
hartă „în 7 cuvinte” a „civilizației Cerului”, care pleacă pe „calea mîntuirii”
de la „jertfirea de sine” (ego-ul
purtat ca o cruce), deschide spre Dumnezeu „eul” prin „tu”, înfrînge „teama”
prin „iubire” și face „iadul” de rușine, pînă ce, „iertat” și „iertător”,
sufletul ajunge să-și afle „libertatea”, supremul „dar al lui Dumnezeu”.
„Harta”
o avem. Să ne rugăm ca Dumnezeu să ne dea și smerita rîvnă de o urma, de-o mînă
cu părintele Visarion și de cealaltă cu îngerul nostru păzitor!
Răzvan CODRESCU
duminică, septembrie 22, 2019
UN BUST PENTRU „URÎCIUNEA PUSTIIRII”!
SUMARUL BLOGULUI
Cineva se mira prin 2008, cînd cu
scandalul împărtășirii cu catolicii, cum de poate lumea să creadă că un ierarh
cu vechime de aproape 50 de ani nu ştie ce face, sau se hotărăşte să trădeze peste
noapte o ortodoxie pe care atîta vreme ar fi slujit-o în mod exemplar. Şi cum
de lumea uită cît s-a dovedit el de cinstit şi de curajos, spre deosebire de
alţii, cînd şi-a recunoscut spăşit colaboraţionismul cu Securitatea, încă de la
începutul anilor ‘90, exorcizîndu-şi astfel trecutul şi dînd prezentului o
lecţie de rectitudine creştinească. Ei bine, în cazul ierarhului învechit în
rele de la Timişoara, nimic nu s-a întîmplat peste noapte şi nimic n-a fost cu
totul nou în tîrziul vieții sale. El nu s-a hotărît brusc „să trădeze”, nici
n-a căzut victimă propriei senectuţi, nici n-a trăit vreun moment de graţie
vizionară, ci a fost toată viața un
delator şi un oportunist, dovedit de-acum chiar cu documentele pe masă.
Cine este viitorul „sfînt ecumenic” (cum
îl numise pe atunci un Cristian Bădiliţă)?
Este omul care, cum însuşi a
precizat, încă din 1948 (adică exact din anul cînd Biserica greco-catolică
primea lovitura de graţie din partea noului regim ateist!) a colaborat regulat
cu Siguranţa/Securitatea comunistă pînă în 1989, deci peste 40 de ani, nu
oricum, ci fiind gras plătit şi răsplătit (o parte din documentaţie – pentru
perioada 1950-1988 – a fost făcută publică de CNSAS, dar există dosare şi pe la
alţii, cu chitanţele de plată cu tot).
Este omul căruia, în 15.01.1963,
monitorul Securităţii îi făcea următoarea caracterizare: „Agentul «POPA VASILE»
[unul dintre numeroasele nume „sub acoperire” ale agentului Nicolae Corneanu] a
continuat şi în perioada 1962-1963, să se comporte satisfăcător în colaborarea
cu organele noastre. Ca urmare a atitudinii sale pozitive atît cu organele
securităţii, cît şi cu organele departamentului cultelor, precum şi cele
administrative locale (regiunea Banat) în anul 1962, a fost promovat în funcţia
de Mitropolit al Banatului [...]. În această perioadă agentul «POPA VASILE» a
fost folosit atît pe plan intern cît şi extern. Pe plan intern în principal a
fost folosit pentru reducerea activităţii religioase în eparhia Banatului,
indicîndu-i-se şi luînd o serie de măsuri în acest sens (înlocuirea elementelor
prea fanatice şi a celor compromişi care funcţionau în cadrul aparatului de
conducere al eparhiei, înlocuirea unor cadre didactice în cadrul seminarului
teologic din Caransebeş, reducerea numărului de elevi, […] comasarea unor
parohii şi reducerea numărului de preoţi etc). Este de menţionat că toate
aceste probleme au fost discutate cu el în prealabil, unele măsuri fiind
propuse chiar de agent. […] Se manifestă ca unul ce nu crede în preceptele şi
dogmele bisericeşti fiind convins că biserica a fost întotdeauna un mijloc de
înşelare a maselor populare, […] a rezultat că s-a preocupat de studiul
ştiinţei marxist leniniste şi de însuşirea ei ce l-au făcut să fie convins de
netemeinicia dogmelor pe care încă mai trebuie să le «apere» şi în acelaşi timp
să îşi dea seama perfect că viitorul nu poate aparţine decît comunismului. Tot
pe plan intern agentul a mai fost folosit pentru influenţarea directă a şefului
Bisericii ortodoxe în contactele pe care le are cu acesta, aceasta în măsura în
care există posibilităţi (avîndu-se în vedere că aceste contacte sînt destul de
rare şi în acelaşi timp Patriarhul se poartă destul de distant cu el). Totodată
agentul a avut şi sarcina de a ne sesiza toate aspectele ce se desprind din
comportarea pe care o are Patriarhul. Pe plan extern agentul a fost folosit
pentru cunoaşterea activităţii pe care o desfăşoară membrii unor delegaţii
bisericeşti din care a făcut şi el parte, delegaţi care au participat la unele
conferinţe religioase internaţionale, […] să-şi creeze legături cît mai multe
în rîndurile celorlalţi participanţi la aceste conferinţe – în special dintre
cei originari din ţările capitaliste, pe care să-i studieze în contactele pe
care le aveau şi să ne informeze despre toate trăsăturile lor caracteristice.
[…] Apreciez că agentul «POPA VASILE» este foarte disciplinat, obiectiv în
prezentarea diferitelor probleme pe care le sesizează, totdeauna întreabă cum
să rezolve anumite probleme ce se ivesc în conducerea eparhiei, se străduieşte
să aplice întocmai indicaţiile ce i se dau...” (din Dosarul Corneanu, accesibil
la CNSAS).
Este omul care nu s-a dat înapoi,
după ce a devenit ierarh (1961; la Timişoara din 1962), să caterisească preoţi
la porunca Partidului sau Securităţii, mai ales dintre „calciştii” de la
sfîrşitul anilor ‘70 şi începutul anilor ‘80 (pe unii – cazul grupului Negoiţă
– continuînd să-i prigonească şi după 1989).
Este omul care, în răspărul
întregului Sinod al propriei sale Biserici, a restituit necondiţionat
greco-catolicilor lăcaşurile de cult revendicate din eparhia sa.
Este omul care, sacrificînd senin
teologia ideologiei, a practicat ostentativ cel mai radical discurs ecumenic
din cadrul ierarhiei BOR, favorizînd constant partea greco-catolică sau
diferitele grupări protestante şi neoprotestante (cu o simpatie aparte pentru
baptişti, mărturisită fără înconjur în nenumărate rînduri).
Este omul care a închis tot timpul
ochii la apartenenţa declarată public a unor preoţi din eparhia sa la lojile
masonice (cazul preotului profesor Eugen Jurcă, bunăoară, intervievat în
revista Buletin masonic, nr. 2/2007,
unde declara că nu vede nici o incompatibilitate între creştinism şi masonerie
şi că şi-a înălţat biserică pe banii „frăţiorilor”), în cele din urmă
încuviinţînd şi profanarea spaţiului sacru al Catedralei din Timişoara prin
nişte ritualuri heterodoxe de tip masonic pe care oricine le poate viziona pe
internet (Ceremonie a cavalerilor de Malta in Catedrala ortodoxa din
Timisoara).
Este omul care în 1998, mîngîindu-şi premiul de excelenţă acordat pentru promovarea de la amvon a „valorilor democratice şi umaniste”, la o masă rotundă a Grupului pentru Dialog Social (locomotiva antiortodoxismului şi laicismului intelectual postdecembrist), declara că „nu înţelege” ce-au ortodocşii lui cu prozelitismul sectar, cu homosexualii sau cu promotorii avortului liber (afirmaţiile sale stupefiante pot fi găsite în arhiva revistei 22).
Este omul care în 1998, mîngîindu-şi premiul de excelenţă acordat pentru promovarea de la amvon a „valorilor democratice şi umaniste”, la o masă rotundă a Grupului pentru Dialog Social (locomotiva antiortodoxismului şi laicismului intelectual postdecembrist), declara că „nu înţelege” ce-au ortodocşii lui cu prozelitismul sectar, cu homosexualii sau cu promotorii avortului liber (afirmaţiile sale stupefiante pot fi găsite în arhiva revistei 22).
Este omul care a declarat senin
într-un interviu (cf. Formula AS, nr.
611 din 2004) că pînă la urmă şi românii ortodocşi vor trebui să-l recunoască
pe Papa drept cap al Bisericii, ca o „consecinţă” sine qua non a unităţii creştinismului.
Nu, nu-i nici o mirare că este şi
omul care s-a împărtăşit mai nou cu catolicii, mai întîi minţind public că n-ar
fi făcut-o (cf. Cotidianul din 27 mai
2008), apoi recunoscînd (telefonic, la dezbaterea AZEC din 4 iunie 2008) că da,
„e perfect adevărat”, dar „sincer” nu regretă. Gestul său „simbolic”, de
aşa-zisă „frăţietate”, nu este, aşadar, decît încununarea senilă a unui lung traseu
al trădărilor şi minciunilor de tot felul, început în urmă cu 60 de ani şi care
n-a cunoscut aproape nici o clipă de răgaz, nici înainte, nici după 1989.
Cît despre aşa-zisa recunoaştere şi
căinţă din 1990, să fim serioşi! A fost mai mult o manevră şmecheră, de
captatio benevolentiae, decît un act efectiv de mărturisire şi de căinţă. Căci
a mărturisit doar vag o colaborare conjuncturală, făcînd mai degrabă pe victima
(„Am acceptat – n-am protestat – să se trimită o telegramă prin care părintele
Calciu era făcut «legionar» care trebuia să fie condamnat de un «regim
democrat». Nu am motive prea multe de a mă lăuda cu ce a fost înainte de
decembrie ‘89. Decembrie ‘89 pentru mine a fost ca un fel de purgatoriu...”),
dar nu a recunoscut nici pe departe CE şi CÎT a făcut. E – mutatis mutandis – ca şi cînd cineva (persoană importantă) ar
declara într-o bună zi, cu titlu de pocăinţă publică (aşa cum se practica în
zorii creştinismului), că nu i-a fost întru totul fidel soţiei sale. Lumea s-ar
gîndi: s-o fi încurcat şi el o dată cu secretara, sau poate numai s-o fi uitat
cu poftă la nevasta altuia, cînd de fapt „infidelitatea” sa ar fi însemnat un
lung şir de acte de incest, de pedofilie şi de zoofilie (regulînd, să zicem,
pînă şi „capra vecinului”). Cam acesta e şi raportul între ceea ce a declarat
şi ceea ce a făcut ierarhul de pe Bega.
Or, în aceste condiţii, fiind de
departe cel mai pătat membru al Sinodului, a avut totuşi incomensurabilul tupeu
de a se complace să treacă, timp de două decenii, în ochii atîtor ignoranţi sau
naivi (mai ales din specia vociferantă a intelectualităţii
antitradiţionaliste), drept „ierarhul-model” al unei ortodoxii româneşti mereu
atacate, pe drept şi pe nedrept.
Iată adevăratul portret al
„sfîntului ecumenic” al d-lui Bădiliţă, căruia acum i se trage bust la
Timișoara! Şi nu-i decît unul în linii mari...
Răzvan CODRESCU
vineri, septembrie 20, 2019
miercuri, septembrie 18, 2019
„SÎNT(EM) LEGHIUNE!”
SUMARUL BLOGULUI
Mihai(l) Neamțu (?): „E o strategie electorală americană, se numește eyestorming: te uiți o dată, vezi de mai multe ori...”
luni, septembrie 16, 2019
AIUD, 14 SEPTEMBRIE 2019
SUMARUL BLOGULUI
CU FOSTUL DEȚINUT POLITIC
DEMOSTENE ANDRONESCU,
ULTIMUL MARE POET ÎN VIAȚĂ
AL TEMNIȚELOR COMUNISTE
(foto: Mircea Crișan)
vineri, septembrie 13, 2019
INTERMEZZO LIRIC: MUCENICIE
SUMARUL BLOGULUI
Afară-i comunism și Labiș
scrie:
„Trăim în miezul unui ev
aprins”...
Voi bine știți ce flăcări v-au
încins
și din cenușa morții cum
se-nvie.
El poate minte sincer, din
prostie,
sau ca un țînc în leapșa vremii
prins,
pe cînd pe voi vă-ncearcă dinadins
un Adevăr tăiat în carne vie.
În minte cine, cît și cum
rămîne,
cînd lumea-și bate joc de
rostul ei?
Vor birui uitările păgîne
sau Dumnezeul Unul pe din Trei?
O, timp bolînd al unei lumi
bătrîne,
nimic nu ești pe lîngă morții
mei!
miercuri, septembrie 11, 2019
luni, septembrie 09, 2019
INTERMEZZO LIRIC: DIN CARTE-N CARTE...
SUMARUL BLOGULUI
Din carte-n carte, timpul
ni se duce
şi viul vieţii jinduieşte-n
noi
ca lanurile arse după ploi
şi ca iubirea sfîntă după
cruce.
De-aievea prea ni-s visele
uituce,
şi prea ne curg cuvintele
şuvoi,
şi prea ne trage gîndul
înapoi,
şi prea stau toate-n noi să
se usuce.
Din vii ce-am fost, ajungem
slovă moartă,
ne măsurăm în tomuri şi în
file,
uităm de bucuriile umile
şi trupul tot mai ostenit
ne poartă,
încît nici moartea, cînd pe
noi tăbară,
nu-şi ostoieşte foamea ei
amară.
sâmbătă, septembrie 07, 2019
TOAMNA SE NUMĂRĂ PARTIDELE
SUMARUL BLOGULUI
DE LA „ROMÂNIA MARE ÎN
EUROPA”
LA „RENAȘTEREA MORALĂ
A EUROPEI”!
Convocare la Adunarea
Constituantă
a Partidului Renașterea
României
AFR are deosebita plăcere să
vă invite pe toți cei care citiți aceste rînduri la Adunarea Constituantă a
Partidului Renașterea României. Adunarea va avea loc la Brașov, sîmbătă 14
septembrie 2019, începînd cu ora 10.
Întrunirea va avea loc la
Hotelul RAMADA din Săcele. Adresa este: Strada
Calea București 13, Săcele, Brașov. Am rezervat Sala de Conferințe TAS.
Partidul Renasterea României
va căuta să coaguleze forțele pro-familie din România intr-o mișcare politică
oficială. Numele partidului pe care intenționăm să-l fondăm se inspiră din
motto-ul campaniei europarlamentare a d-lui Costea, Președintele AFR,
„Renașterea Morală a Europei”
Pe parcursul campaniei
europarlamentare, și mai ales după 26 mai, am purtat multe discuții cu mulți
dintre voi privind direcția, viitorul și soarta celor aproximativ 150.000 de
cetățeni care fie că au votat pentru candidatura d-lui Costea (în număr de
131.000), fie că au dorit să voteze și nu au putut din cauza cozilor lungi (alte
cîteva zeci de mii).
Noi, adică toți cei care am
fost implicați în acest efort comun din noiembrie pînă azi, alcătuim un bazin
electoral imens, care a pus în România bazele unei mișcări politice pro-familie
fără precedent. Prin ajutorul vostru s-a alcătuit în România o rețea imensă de
voluntari, centre de voluntari și grupuri de voluntari și susținători care
acoperă fiecare județ, oraș și orășel din România, din București la Baia Mare
și de la Botoșani la Turnu Severin.
Această rețea a fost
realizată prin eforturile noastre comune, o rețea care ne aparține nouă
tuturor, o rețea pe care am activat-o tot prin eforturile noastre comune și
care e bine să rămînă activată, dar mai ales activă pentru viitor, tot prin
eforturile noastre comune.
Am citit cu atenție zecile
de mesaje pe care ni le-ați trimis prin e-mail de-a lungul anilor privind
viabilitatea formării unui partid politic autentic creștin, creștin-democrat,
pro-familie, pro-viață, pro-democrație, pro-România, pro-noi, pro-viitor,
pro-copiii noștri. Am întreținut, de asemenea, multe conversații telefonice pe
acest subiect cu mulți dintre voi. Ne-am consultat cu diverse persoane și cu
mulți dintre voluntarii care au sprijinit proiectele noastre de-a lungul
anilor.
Am cugetat mult asupra
acestui subiect, obiectivul principal fiind să prevenim dispersarea acestui
grup de oameni minunați, cinstiți, curajoși, care înțeleg importanța
exercitării drepturilor lor constituționale în mod strategic pentru promovarea
intereselor noastre și ale familiilor noastre.
Am ajuns la concluzia,
împreună cu alții, că singura opțiune viabilă în acest sens e formarea unui
partid politic creștin-democrat, ale cărui structuri să fie formate în
întregime din oamenii harnici și cinstiți care au lucrat cu hărnicie și
sinceritate la proiectele noastre de-a lungul anilor, la referendumul din
toamna trecută și la campania europarlamentară a d-lui Costea.
Vă indemnăm, deci, să veniți
la Brașov în număr cît mai mare. E vremea ca mișcarea pro-familie și pro-valori
din România să intre în spațiul politic în mod organizat, alcătuind un grup
distinct cu o identitate distinctă, cu principii la care subscriu milioane de
cetățeni ai României care pînă acum nu și-au găsit locul în alte structuri
politice.
Accentuăm că fondarea
acestui partid politic se face pentru că, în opinia noastră, a venit vremea să
devenim o forță politică în România. Din nefericire, pînă în prezent, mișcarea
pro-familie din România și-a pus nădejdea în partidele politice din România
pentru promovarea intereselor ei.
Am încercat asta la vremea cînd
în România încă se practica votul uninominal. Apoi am încercat orientîndu-ne
după pozițiile partidelor politice privind valorile. Dar ne-au dezamăgit rapid.
Vedeam cum de la zi la zi și de la an la an pozițiile partidelor politice față
de valori deveneau tot mai ambigue, iar apoi deveneau poziții anti-valori.
Vedeam cum în Parlamentul European promovau europarlamentari care îndrăgeau mai
mult secularismul și revoluția sexuală decît valorile creștine care dau viață
și garantează un viitor națiunii și familiilor României.
În consecință, credem că a
venit vremea să ne disociem de partidele politice și să ne exercităm drepturile
constituționale, să ne promovăm propriile interese printr-un partid politic al
nostru.
Pentru detalii adiționale ne
puteți contacta la office@alianta-familiilor.ro, ori la telefonul 743 684 071.
În loc de comentariu
REȚEAUA „LA MAMA RĂNIȚILOR”
O dreaptă constituită încă n-avem, dar ofertele nu lipsesc. Dreapta românească a momentului (2019 – cînd adevărata luptă
politică pare să se dea între stînga marxistă și stînga neomarxistă)?
Alternativa Dreaptă, Alianța Noastră România, Mișcarea politică „România Mare
în Europa” (partidul propriu-zis nu s-a născut încă, ci e abia în chinurile
facerii), Partidul Renașterea României (care stă să iasă din ou, cu sorocul pe
14 septembrie), Partidul Naționalist (în adormire; se trezește numai în ajunul
„Marșurilor Diversității”) și... cam atît. PNȚ (CD?) – dacă a fost vreodată de
dreapta – a ajuns pe mîna limbricului Pavelescu, în diareea haznalei pesediste.
Mișcarea Conservatoare „Axa Neamului” a murit cu Mugur Vasiliu (aș zice că
înainte de a fi apucat să trăiască), iar din Noua Republică (fostă a lui Mihail
Neamțu) nu știu dacă mai există structuri reziduale... (Oare „cuiburile”
neolegionare se mai pun?)
Desigur, de dreapta se dă și PMP (cu Theodor Paleologu la
înaintare), dar cîți mai cred în „steaua” de dreapta a lui Băsescu? Liberalii
(și disidența lor de bordel, ALDE), cum ne-au obișnuit demult, cu cît sînt mai
la stînga, cu atît vor să se dea mai de dreapta, dar nu-i mai crede nici Klaus
Iohannis („fascistul” sorosist al Serviciilor Secrete)...
O mai fi prin vreun cotlon vreun rest de dreaptă (ca Dreapta
Liberală a lui Cataramă sau ca Partidul DAC al lui Berenghi) care mi-a scăpat
mie, cu sau fără voie? Se poate, dar bilanțul rămîne cam tot același*.
Cum cam tot același pare să fi rămas și pariul dreptei de 30 de
ani încoace: SĂ NU CUMVA SĂ FIE UNA! Toți „coagulează” ca fiecare vierme de
mătase în gogoașa lui. Și fiecare „gogoașă” se crede „buricul pămîntului”! Îți
vine să te întrebi dacă (mai) știu unii de alții...
Răzvan CODRESCU
* Pentru ofertele expirate pînă în 2016, a se
vedea cartea mea Tentative de dreapta în
România postcomunistă (Editura Christiana, București, 2019).
joi, septembrie 05, 2019
marți, septembrie 03, 2019
luni, septembrie 02, 2019
PREZIDENȚIALE 2019: CARAGIALE E CU NOI...!
SUMARUL BLOGULUI
Candidați, nu glumă!
Așadar, în prag de septembrie 2019, 22 de catindați (Mădălina
Baroncea se pare că s-a retras în ultima clipă, ca să-l susțină pe Cumpănașu);
în ordine alfabetică: John (Ion) Banu (care-și zice și Muscel), Dan Barna,
Cătălin Berenghi, Ramona Ioana Bruynseels, Viorel Cataramă, Florin Călinescu,
Miron Cozma (da, el este!), Claudiu Crăciun, Alexandru Cumpănaşu, Viorica
Vasilica Dăncilă, Mircea Diaconu, Gheorghe Funar, Kelemen Hunor, Avram Iancu,
Klaus Iohannis, Emanuel Onoriu (romul de coloratură), Theodor (Toader)
Paleologu, Florentin Pandele, Ninel Peia, Liviu Pleşoianu, Bogdan Stanoevici,
Dorin Dimitrie Stoichescu (cică om ca toți oamenii). E lista
„aspiranților” la zi. Vom vedea cîți se vor mai pierde pe drum (unii au
probleme serioase cu adunatul și validarea semnăturilor). Oricum, alții nu vor
mai fi. Se anunță ceva spectacol (doar trăim în țara lui Caragiale!)... (R.
C.)
duminică, septembrie 01, 2019
DE LA BOGDAN G. RĂDULESCU CITIRE
SUMARUL BLOGULUI
AU DREAPTA
CREȘTINĂ CONSERVATOARE
ȘI STÎNGA
PROGRESISTĂ
ACEEAȘI OPȚIUNE
PRO-OCCIDENTALĂ?
Opțiunea pro-ooccidentală face parte firească din
concepția celor din România care vor o dreaptă conservatoare. Cu toate acestea,
poziția pro-occidentală nu poate fi considerată marker-ul definitoriu de
diferențiere. Nu această poziție în sine deosebește conservatorismul național
de stînga progresistă. Stînga progresistă de la noi (USR-istă) se declară ea
însăși pro-occidentală.
Ca atare, trebuie spus apăsat și repetat: chiar dacă
ambele au o opțiune pro-occidentală, acest lucru nu înseamnă automat că tabăra
conservatoare și cea progresistă din România înțeleg unul și același lucru prin
Occident și Europa. Viziunea conservatoare despre direcția pro-Occident,
pro-Europa, este o viziune substanțial diferită de cea a progresiștilor.
Progresiștii vor „o țară ca afară” în sensul în care ei
admiră stadiul (pe care conservatorii îl consideră deviant) al actualului model
occidental promovat de elite culturale și politice din țări membre UE sau din
Statele Unite ale Americii.
Din punctul de vedere al conservatorismului, nu
Occidentul multikulti este un model
de urmat. Nu societățile occidentale trecute la faza de nouă inginerie socială,
difuză și silențioasă, sub presiunea ideologiei de gen, a freudo-marxismului
reprezintă pentru conservatori ținta demersurilor politice de viitor.
Progresismul își dorește o Europă decreștinată, chiar
atee, fără nici o referință la tradiția milenară formatoare a
iudeo-creștinismului. Referința progresistă este Europa văzută ca experiment
futurist de tip Star Trek, un univers
tehnomorf și transumanist, un univers fictiv asemănător cu idealul „societății
fără clase” și cel al „dispariției statului” la care visa Karl Marx în Manifestul communist.
Atașamentul conservatorismului național față de Europa și
de Occident este unul critic și selectiv. Ar trebui ca cei ce se consideră
conservatori creștini să își facă din opțiunea pentru o nouă constituție a UE,
în care să fie obligatoriu menționate rădăcinile creștine ale Europei, un
obiectiv crucial pentru care ar trebui să militeze în anii ce vin. Pînă acum,
un asemenea obiectiv cultural și politic a fost considerat o cauză pierdută. Și
e doar un exemplu de cauză abandonată iresponsabil de creștin-democrația
europeană. Pe terenul decepționant al promisiunilor morale, politice și sociale
neonorate de creștin-democrații europeni au crescut ciulinii populismului atît
de plăcut Moscovei.
În măsura în care detestă eurofobia isterică a
populiștilot și a extremei drepte acefale, în măsura în care ia distanță față
de euro-entuziasmul tîmp al progresiștilor, conservatorismul național ar trebui
să adopte o poziție euro-realistă.
Bogdan George
RĂDULESCU
NOTĂ ELECTORALĂ:
Gruparea pro-rusească din România nu mai are nici o șansă
la prezidențiale. Ca atare, Washington-ului îi este indiferent dacă în România
iese varianta A pro-occidentală sau varianta B pro-occidentală. În ambele
situații, americanii sînt mulțumiți. Poate de aceea nu au preferințe prea
accentuate pentru un anume candidat sau pentru un altul. În ambele variante,
interesele strategice lor sînt conservate. Ceea ce nu e rău deloc. Problema
este că nouă nu trebuie să ne fie indiferent ce versiune pro-occidentală cîștigă
și are pretenția de a „schimba” România. (B.G.R.)
Autorul textului