SUMARUL BLOGULUI
Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de
către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob
Constantinescu şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de
20 de ani (240 de numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel
Constantinescu, Răzvan Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia
Banea (n. Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul
revistei şi i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a
sprijinitorilor mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici.
Pentru detalii despre această antologie on-line, a se citi aici.
(R. C.)
Mitropolitul Nicolae Corneanu împărtăşindu-se cu catolicii (mai 2008)
2008
DE LA ECUMENISM LA APOSTAZIE
Păstorul cel bun îşi pune viaţa
pentru oile sale. Iar cel plătit, care nu este păstor adevărat, şi nu îl doare
inima de oi, cînd vede lupul venind, lasă oile şi fuge, iar lupul răpeşte şi
risipeşte oile. Dar pe lîngă păstorul cel bun şi năimitul la turmă se mai
găseşte şi lupul în haină de păstor. Sfîntul Apostol Pavel îşi avertiza fiii
duhovniceşti că vor intra între ei lupi îngrozitori, ce vor rupe din turmă, şi
că dintre ei, chiar, se vor ridica asemenea (ne)oameni. Dar prin ce spun Sfintele
Scripturi că lucrează şi se cunosc aceşti lupi răpitori? Prin aceea că vor grăi
învăţături răstălmăcite, ca să ducă în înşelare pe creştini. Deci, prin cuvîntul
Scripturii – care este absolut pentru orice creştin [1] –, vedem că lupi îngrozitori sînt numiţi cei care învaţă
poporul creştin o aşa-zisă învăţătură a lui Hristos care de fapt e
răstălmăcire. Şi ce trebuie să facă păstorul cel bun cînd vede aceşti lupi?
Dacă fuge, este năimit şi nu păstor. Dacă se alătură lor, este fie lup ca şi
ei, fie şacalul ce urmează lupii. Dacă este păstor adevărat, luptă pentru a-şi
apăra oile, chiar cu preţul vieţii. Nu este uşor, dar nici nu este altă cale,
dacă vrei să te numeri cu păstorii cei buni.
Dar cine sînt păstorii Turmei lui
Hristos? Desigur, episcopii şi locotenenţii lor, adică preoţii. Aceştia sînt primii
care au misiunea sfîntă de-a apăra Dreapta-credinţă, dacă au iubire de oameni
şi frică sau iubire de Dumnezeu, căci fără Dreapta-credinţă nu este mîntuire. De
ce S-ar fi răstignit Hristos, de ce ar fi răbdat atîtea chinuri, de ce ne-ar fi
învăţat atîtea, dacă ne putem mîntui şi fără El, fără Jertfa şi Învierea Lui,
fără Cuvîntul Lui? Dar Însuşi Hristos spune că fără El nu putem nimic, deci
nici vorbă de mîntuire în afara Lui. Şi tot El spune că El e viţa, iar
mlădiţele care se despart de El sînt aruncate afară. Şi iarăşi ne spune, tot
El, că singur El este Calea, Adevărul şi Viaţa, şi că la Tatăl nu ajungem decît prin El. Iată deci că, după
învăţătura lui Hristos, nu există mai multe credinţe care mîntuiesc, ci doar
cea lăsată Bisericii de Fiul lui Dumnezeu. De aceea preoţii şi episcopii, dacă-i
iubesc pe oameni, sînt obligaţi să apere şi să vestească Învăţătura lui
Hristos, fără de care toţi se osîndesc pentru veşnicie. Doar auzind şi învăţînd
Credinţa lui Hristos omul poate, sprijinit de puterea harului lui Dumnezeu, să
lupte cu minciuna, cu păcatele şi cu patimile, ca să cîştige mîntuirea,
sfinţirea, îndumnezeirea. Deci, doar prin apărarea şi propovăduirea
Dreptei-credinţe ne putem arăta păstori adevăraţi şi iubitori de oameni; iar nu
prin acceptarea drept adevăr a învăţăturilor răstălmăcite.
Totuşi, în anume împrejurări, o
înţeleaptă îngăduinţă poate fi bună. Sfîntul Vasile cel Mare, după ce
înfăţişează temeiul respingerii botezului ereticilor anti-trinitari, spune că
poate fi, totuşi, primit, dacă prin aceasta sînt (re)aduşi la Biserică mulţi
dintre cei înstrăinaţi. Părintele Stăniloae, martir al prigoanei comuniste, a
fost unul dintre cei care, pe asemenea temeiuri, a încercat sprijinirea unui
ecumenism înţelept. Prin acest ecumenism Părintele înţelegea de fapt o lucrare
de vestire a Credinţei lui Hristos între eterodocşi, în paralel cu o mai bună
înţelegere a ideilor acestora, tot în scopul unei cît mai eficiente
propovăduiri apostolice. Scrierile sale sînt pline de blînde, însă limpezi
observaţii asupra teologiilor eterodoxe, despărţind cu un discernămînt plin de
har ideile false de părţile păstrate din învăţătura Bisericii. Dar... pas cu
pas, an după an, Părintele Stăniloae a văzut că toate bunele sale intenţii sînt
zădărnicite de o putere ascunsă, dar extrem de puternică: interesul lumesc. Şi,
văzînd cum lupta sa pentru un ecumenism ortodox este anulată, văzînd cum
politicianismul şi interesele lumeşti dau curs unui alt ecumenism, anti-ortodox,
a înţeles un lucru simplu, la fel de inacceptabil pentru lume ca şi ascultarea
faţă de Iisus Hristos: ecumenismul este
erezie, de fapt este pan-erezie.
Şi s-a retras din aceste acţiuni în care făcea notă discordantă, în care era
singurul care încerca, inutil, să păstreze o linie ortodoxă. A devenit mai
tranşant, mai expeditiv în exprimări, sperînd că poate aşa va putea să-i apere
pe credincioşi de negura ce se ridica asupra Bisericii. A reuşit? Doar pentru
unii. Mulţi alţii au fost înghiţiţi de rătăcirea ecumenistă, o rătăcire care
încearcă să anuleze dreptul lui Hristos de a fi Calea, Adevărul şi Viaţa, sau a
Bisericii lui Hristos de a fi păstrătoare a Adevărului. Cum s-a întîmplat cu
ostenelile Părintelui Stăniloae s-a întîmplat şi cu pogorămintele pe care Sfîntul
Sinod al Bisericii Ortodoxe Române le-a făcut. În loc de a aduce pe eterodocşi
la Biserică, au ajutat doar la înstrăinarea celor slabi în credinţă, la
vulnerabilizarea lor în faţa atacurilor anti-ortodoxe. Faţă de blîndeţea, de
multe ori aflată dincolo de hotarul fireştii răbdări, a Sfîntului Sinod,
religiile eterodoxe au răspuns cu o politică prozelitistă completă, extrem de
bine organizată şi teribil de făţarnică. Chiar acţiunile prozelitiste
desfăşurate în paralel cu acţiuni ecumeniste în care se vorbeşte şi se iau
hotărîri împotriva prozelitismului (atenţie!) arată această făţărnicie. Ca să
dăm o singură pildă, la Balamand s-a semnat, atît de Vatican, cît şi de
ortodocşi, condamnarea Uniaţiei din secolul XVIII şi încetarea oricărei lucrări
din partea Catolicismului în această direcţie. Dar cea mai agresiv
anti-ortodoxă grupare din România este tocmai cea a ritului bizantin aşa-numit "Greco-Catolicism"
[2]. Mijloacele folosite de aceasta sînt
cele bine cunoscute din arsenalul Opus
Dei şi Inchiziţiei. Se ajunge pînă la o propagandă a urii neîncetate faţă
de Ortodoxie, în faţa credincioşilor catolici de rit bizantin, combinată cu
acuzaţii în mass-media de lipsă de
iubire din partea... Ortodoxiei! În faţa credincioşilor simpli se prezintă o
istorie a României şi a Bisericii falsificată pînă la inimaginabil. Am avut
prilejul să aud cum un ţăran din Apuseni îmi spunea convins: "Noi, românii,
am fost catolici pînă în secolul XVIII, cînd ne-a atras la Ortodoxie călugărul
Sofronie, că aşa ne-a spus părintele nostru"!!! Am putut auzi predici şi
citi pe Internet declaraţii pline de ură faţă de Biserica Ortodoxă Română din
partea unor clerici catolici de rit bizantin; dar tot pe aceştia i-am văzut şi
auzit la televizor vorbind "plini de durere" despre "lipsa de
iubire şi toleranţă" a ortodocşilor! Farse juridice numite "procese",
în care toate normele de drept românesc şi internaţional sînt răsucite în fel
şi chip, măsuri administrative ilegale şi nenumărate alte procedee s-au folosit
şi se folosesc de către "greco-catolici" pentru prigonirea
ortodocşilor români. Totodată, tinerii promiţători din facultăţi şi chiar din
seminarii sînt vizaţi de agenţii Vaticanului pentru burse în Apus, unde se
urmăreşte să fie bine educaţi în spirit romano-catolic. Asemenea burse,
ajutoare, excursii etc. sînt folosite şi pentru atragerea preoţilor sau
episcopilor într-o direcţie cît mai ecumenistă, în sensul depărtării lente, dar
sigure, de adevărata teologie ortodoxă izvorîtă din scrierile şi trăirea
Sfinţilor Părinţi.
Rezultatul a zeci de ani de
excesive pogorăminte a adus Biserica Ortodoxă Română în situaţia în care unii
dintre păstori (mulţi chiar fără să o conştientizeze) au ajuns în tragica
postură de năimiţi sau lupi în piei de oaie (sau haine de păstor, în fine).
Progrese către unitatea în Adevăr nu
s-au făcut, dar mulţi acceptă astăzi şi o unitate în minciună, doar interesul să le fie satisfăcut. S-a ajuns la
contradicţii legale incredibile. Teoretic, neascultarea faţă de ierarh este o
abatere extrem de gravă, şi cu atît mai mult cea faţă de Biserică – fie privită
ca Biserică locală, adică Sfînt Sinod, fie ca Biserica Universală, adică
Sinoadele Ecumenice şi hotărîrile unanime ale Ortodoxiei. Practic, prin
acceptarea majorităţii "Tainelor" catolice – de pildă – s-a anulat
valoarea ascultării. Dacă cei care nu ascultă de Sinoadele Ecumenice şi de Sfîntul
Sinod au "Taine valide" pe motiv că au ţinut cîndva de Ortodoxie
(acum vreo mie de ani!), de ce nu ar avea "Taine valide" orice disident
faţă de Sfîntul Sinod? Mai ales că abia s-a despărţit de Ortodoxie, deci are "continuitate
apostolică", cel puţin în aparenţă?
La concluzia că poate fi
independent de Sfîntul Sinod al B.O.R. şi faţă de toată Ortodoxia pare a fi
ajuns şi (încă) Mitropolitul Nicolae Corneanu. Acesta s-a împărtăşit duminică,
25 mai 2008, din mîna nunţiului papal, la "sfinţirea" unui lăcaş de
cult romano-catolic de rit bizantin (aşa-zis "greco-catolic"). Prin
gestul său, Mitropolitul Banatului a batjocorit Sfîntul Sinod al B.O.R., care a
interzis expres "împărtăşirea reciprocă" atît cu romano-catolicii, cît
şi cu alte culte cu care se poartă discuţii ecumenice. Mai mult, ierarhul
Nicolae Corneanu a batjocorit întreaga Biserică Ortodoxă, încălcînd numeroasele
canoane ale Sinoadelor Ecumenice care interzic un asemenea gest cu toată
străşnicia. De asemenea, a batjocorit jertfele şi sîngele tuturor martirilor
ardeleni care vreme de o mie de ani au apărat Ortodoxia în faţa prigoanei
neîncetate a Catolicismului. Sfinţii Sofronie, Ioan din Galeş, Moise Măcinic,
Visarion Sarai, Oprea şi nenumăraţi alţii au fost batjocoriţi pe faţă prin
acest act, la fel de făţiş cum a fost scuipat în faţă Mîntuitorul de cei ce
L-au răstignit. Pentru că fie aceşti sfinţi au fost nişte nebuni intoleranţi,
fie ierarhul de la Timişoara
s-a alăturat lui Iuda şi Satanasie Anghel. De ce? Simplu şi clar: nimic
esenţial nu s-a schimbat în Catolicism în ultimele secole. Nimic din ceea ce
despărţea Catolicismul de Biserica lui Hristos nu a fost îndreptat. Mai rău,
s-au adăugat şi alte erezii la cele profesate în secolul XVIII. De la "infailibilitatea
papală" la "imaculata concepţie", sînt numeroase adăugirile
eterodoxe şi nu există nici o îndreptare în doctrina catolică. Nicolae
Corneanu, slujind unui ecumenism fanatic şi fără limite, a călcat în picioare
jertfele şi mărturisirea Sfîntului Grigorie Palama, care a arătat limpede că
doctrina catolică a "energiilor create" înseamnă anularea oricărei legături
între om şi Dumnezeu. Or, spune Sfîntul Grigorie Palama şi pecetluiesc
nenumărate sinoade ale întregii Ortodoxii, din secolul XIV încoace, această "anulare"
înseamnă fie monotelism, fie dioprosopism, ambele erezii fiind condamnate de
Sinoadele Ecumenice. Iar condamnările, ca şi mărturisirea Sfîntului Grigorie
Palama, sînt acceptate şi pecetluite de toată
Biserica lui Hristos! De care Biserică Mitropolitul Nicolae Corneanu s-a
despărţit duminică, 25 mai 2008.
Spun unele guri că acest gest de
răzvrătire s-a datorat unor neînţelegeri cu noul Patriarh [3]; că a fost un semn de ameninţare către Bucureşti, de genul "Lasă-mă
în pace sau trec la catolici!". Cu atît mai rău, dacă este aşa! Ispitele
neînţelegerii trebuie trecute cu înţelepciune, mai ales de păstorii turmei. Iar
o asemenea "negociere" a Credinţei lui Hristos este apostazie în cea mai clasică formă.
Dincolo de răul teribil pe care
Mitropolitul Nicolae Corneanu şi l-a făcut prin gestul său, dincolo de osînda
sub care se află prin întreita batjocorire a Sfîntului Sinod, a Bisericii
Universale şi a istoriei martirice a Neamului Românesc (totdeauna ortodox), stă
un rău şi mai mare. Dacă Sfîntul Sinod nu va lua o atitudine fermă faţă de
acest gest, ne putem aştepta ca orice episcop şi orice cleric să se unească
liniştit cu orice "confesiune" sau, de ce nu, cu orice religie.
Iubiţi păstori, lupii au intrat
în Turma lui Hristos! Vă veţi pune viaţa pentru această Sfîntă şi Cuvîntătoare
Turmă?
Preot al lui Hristos,
Mihai-Andrei ALDEA
Autorul articolului
Addenda
COMUNICATUL DE PRESĂ GRECO-CATOLIC
Duminică 25 mai 2008, în prezenţa Excelenţei Sale Mons. Francisco Javier Lozano, Nunţiu Apostolic în România, a PS Alexandru Mesian, Episcop greco-catolic de Lugoj, a zeci de preoţi români şi străini, şi a mii credincioşi veniţi din toată ţara, alături de invitaţi speciali dintre care îi amintim pe dl. Gheorghe Ciuhandu, primarul Timişoarei, şi pe ÎPS Nicolae Corneanu, Mitropolitul ortodox al Banatului, s-a sfinţit biserica greco-catolică din Timişoara cu hramul "Sf. Maria – Regina Păcii şi a Unităţii". Cu această ocazie a avut loc un eveniment extraordinar, şi care a onorat întreaga audienţă, cu o semnificaţie religioasă şi istorică cel puţin egală cu cea a Revoluţiei anti-comuniste pornite de la Timişoara. Conform martorilor oculari, în cadrul Sfintei Liturghii, la momentul împărtăşaniei, ÎPS Nicolae Corneanu, Mitropolitul ortodox al Banatului, a plecat din mijlocul credincioşilor şi a urcat la altar, unde a cerut permisiunea de a se împărtăşi. Ca răspuns, Excelenţa Sa Mons. Francisco Javier Lozano, Nunţiul Papal în România, conform tradiţiei [sic!], i-a dat în mînă Înalt Prea Sfinţiei Sale Nicolae Sfîntul Trup, după care i-a fost înmînat potirul cu Sîngele Domnului, din care Înalt Prea Sfinţia Sa Nicolae s-a împărtăşit singur. Un eveniment similar nu s-a mai întîmplat din anul 1700, cînd românii ardeleni au refăcut [sic!] unirea cu Biserica Catolică... (Cf. site-ul www.greco-catolica.org)
COMUNICATUL DE
PRESĂ ORTODOX
În legătură cu informaţia apărută în mass-media,
potrivit căreia, duminică 25 mai 2008, în biserica greco-catolică din Timişoara
cu hramul "Sfînta Maria – Regina Păcii şi a Unităţii", Înalt Prea
Sfinţitul Nicolae, Mitropolitul Banatului, a cerut permisiunea de a se împărtăşi,
facem următoarele precizări:
Patriarhia Română nu deţine date concrete şi verificate
despre eveniment. Ca atare, la proxima şedinţă a Sfîntului Sinod al Bisericii
Ortodoxe Române, care va avea loc la începutul lunii iulie 2008, Înalt Prea
Sfinţitul Mitropolit Nicolae poate fi solicitat să ofere explicaţiile cuvenite
Sfîntului Sinod în legătură cu subiectul în cauză [4]. Pînă atunci, Arhiepiscopia Timişoarei poate oferi explicaţiile
de rigoare.
Totuşi, în principiu, Patriarhia Română precizează faptul
că dialogul actual al Ortodoxiei cu Biserica Romano-Catolică, deja destul de
fragil, nu poate fi ajutat, ci mai degrabă complicat prin gesturi considerate
de unii "profetice", iar de alţii problematice.
Este de dorit să cultivăm nu miraculosul sau
senzaţionalul, ci seriozitatea şi credibilitatea în relaţiile dintre Biserici
aflate în dialog pentru refacerea unităţii creştine. (Biroul de Presă
al Patriarhiei Române)
COMUNICAT A.Z.E.C. / 28 MAI 2008
Asociaţia Ziariştilor şi Editorilor Creştini (A.Z.E.C.) apreciază
promptitudinea Comunicatului dat publicităţii de Biroul de Presă al Patriarhiei
Române în cazul "gestului" comis de Î.P.S. Nicolae Corneanu,
Mitropolitul Banatului, în ziua de 25 mai a. c., la sfinţirea bisericii
greco-catolice din Timişoara cu hramul "Sf. Maria – Regina Păcii şi a Unităţii",
şi în special precizarea de principiu că "dialogul actual al Ortodoxiei cu
Biserica Romano-Catolică, deja destul de fragil, nu poate fi ajutat, ci mai
degrabă complicat prin gesturi considerate de unii «profetice», iar de alţii
problematice", de dorit fiind "să cultivăm nu miraculosul sau
senzaţionalul, ci seriozitatea şi credibilitatea în relaţiile dintre Biserici
aflate în dialog pentru refacerea unităţii creştine".
Considerînd că ne aflăm în faţa unui incident de o maximă
gravitate, fără precedent în lumea ortodoxă, credem că ar fi binevenită o şedinţă extraordinară a Sfîntului
Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, care să dea încă o dată încredere
credincioşilor ortodocşi în ierarhia Bisericii lor şi să curme inflaţia
speculaţiilor mediatice.
Pînă la întrunirea Sfîntului Sinod, le recomandăm membrilor noştri (şi
facem apel şi la ceilalţi colegi din presă) să adopte o atitudine măsurată, şi
mai ales să evite concluziile şi generalizările pripite. (Consiliul Director al A.Z.E.C.)
[1] Creştin
înseamnă ucenic al lui Hristos (Fapte
11, 26). Deci se poate numi cu adevărat creştin doar cel ce caută să cunoască
şi să împlinească poruncile lui Hristos – ceea ce este totuna cu Învăţătura lui
Hristos sau Credinţa Creştină (a se vedea şi Ioan 6, 68; 8, 31-32; 14, 15, 21 şi 25-26; 15, 7-10 etc.).
[2] Greco-catolicismul românesc
a fost desfiinţat de Vatican în perioada interbelică. În locul său s-a aşezat
de către Papalitate Catolicismul "de
rit bizantin".
[3] Se spune că P.F. Daniel i-ar fi sugerat retragerea, pentru că
dosarul de Securitate al colonelului Nicolae Corneanu şi verdictul de poliţie
politică primit de acesta murdăresc imaginea Bisericii şi produc sminteală, cu
toată îndelunga, proverbiala răbdare a românilor. [Mitropolitul nu s-a pocăit
niciodată cu adevărat, nici n-a avut onoarea şi eleganţa de a se retrage, ci a
murit în scaun, decrepit, în toamna lui 2014, succesorul său fiind ÎPS Ioan
Selejan - Nota Blog]
[4] Iată Decizia
Sfîntului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române privind comportamentul sacramental şi
liturgic al clerului şi credincioşilor ortodocşi care a urmat: "În
şedinţa de lucru, din zilele de 8-9 iulie 2008, Sfîntul Sinod al Bisericii
Ortodoxe Române a luat în discuţie împărtăşirea Înalt Prea Sfinţitului Părinte
Nicolae, Mitropolitul Banatului, la o Liturghie greco-catolică şi concelebrarea
Prea Sfinţitului Părinte Sofronie, Episcopul Oradiei, cu un ierarh
greco-catolic la slujba de sfinţire a Aghiazmei Mari. Sfîntul Sinod a
dezaprobat gesturile necanonice ale celor doi ierarhi, care au produs tulburare
în Biserică. Apoi, Sfîntul Sinod a luat act de regretul şi pocăinţa acestora,
pe care le-a primit ca prim semn de îndreptare. În legătură cu comportamentul sacramental şi
liturgic al ierarhilor, preoţilor, diaconilor, monahilor, monahiilor şi
credincioşilor mireni ai Bisericii Ortodoxe Române în relaţie cu alte culte, pe
temeiul Sfintelor Canoane şi al învăţăturii de credinţă ortodoxă, Sfîntul Sinod
a hotărît că nu este îngăduit nici unui ierarh, preot, diacon, monah,
monahie sau credincios mirean din Biserica Ortodoxă Română să se împărtăşească
euharistic în altă Biserică creştină. De asemenea, nu este îngăduit nici unui
cleric ortodox să concelebreze Sfintele Taine şi Ierurgii cu slujitori ai altor
culte. Cei ce nu se
supun acestei hotărîri pierd comuniunea cu Biserica Ortodoxă şi, în consecinţă,
vor suporta sancţiuni canonice corespunzătoare stării pe care o ocupă în
Biserică: depunerea din treaptă sau caterisirea, în cazul clericilor, şi
oprirea de la împărtăşanie a credincioşilor mireni" (Biroul de Presă al
Patriarhiei Române). [Nota Blog]
* Pr. Mihai-Andrei Aldea, "De la ecumenism la apostazie", în Puncte cardinale, anul XVIII, nr. 6/210,
iunie 2008, pp. 1-2 (rubrica "Apostazii").
Una dintre numeroasele dezbateri publice de la vremea respectivă
Mai puteţi citi pe
acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) – "Cine se teme de naţionalism?"
(1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) – "Mircea Eliade – «credinciosul fără
Dumnezeu»?" (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (IV) – "Fiziologia trepăduşului"
(1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) – "«Resurecţia» lui Nichifor Crainic
între bucurie şi dezamăgire" (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) – "Necesara despărţire a apelor"
(1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) – "Distincţii necesare" (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – "Spiritul viu al dreptei"
(1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – "Dimensiunea transcendentă a politicului:
Mişcarea Legionară" (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) – "Necesitatea unei viziuni de
dreapta..." (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) – "Apelul unui licean către «oastea
naţionalistă»" (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) – "Confruntarea dintre Memorie şi
Uitare" (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – "Martin Luther şi evreii..."
(1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – "Dreptatea d-lui Pleşu" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) – "Pe marginea unei decepţii"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – "Unde d-l Pleşu nu mai are
dreptate" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – "Viaţa – proprietate de stat"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – "Sensul unităţii creştine"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – "Căderea Cuvîntului în cazuri"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XX) – "O reacţie a d-lui Patapievici"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – "San Juan de la Cruz: Romances"
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – "Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – "Domnul Petru Creţia şi
«legionarul de 1,65»" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – "Iarba verde de acasă…"
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – "Doar o vorbă să-ţi mai spun…"
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVbis) – "«Doar o vorbă să-ţi mai
spun...»" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – "Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – "Între zoón politikón şi homo
religiosus" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – "Apocalipsa şi ştiinţa"
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – "Stafia comunismului la
Paris" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – "«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – "Falimentul speranţei" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – "Masoneria şi organizaţiile
internaţionale" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – "Ispita «iubirii»" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – "Apostrof-area ca asasinat
moral" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – "Fabulă cu trandafir" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVI) – "Biserica să nu se teamă de
puternicii zilei!" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVII) – "Aspecte ale dialogului
religie-cultură…" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVIII) – "Puncte cardinale 100":
"La aniversară", "Măcel de Buna Vestire",
"Marginalii" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIX) – "Cronica unei gafe
editoriale" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XL) – "Epica Holocaustului…" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLI) – "Lecţia americană" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLII) – "Demonizarea Americii" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIII) – "«Dictatura bunului simţ»…"
(1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIV) – "În sfîrşit, Acasă…" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLV) – "Anul Eminescu", "Oda (în
metru antic): deschiderea nivelelor de receptare" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVI) – "Cine eşti dumneata, domnule
Neştian?" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVII) – "Demitizarea" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVIII) – "Maxime Egger: Cum am devenit
ortodox" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIX) – "Marea iertare" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (L) – "Maica Mihaela" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LI) – "Un luceafăr pe columna
cezarilor" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LII) – Interviu cu Alain de Benoist (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIII) – "Radu Gyr sau despre gratuitatea
eroismului" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIV) – "Supără realitatea sau formularea
ei?" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LV) – "Marginalii la o scrisoare a lui
Mircea Eliade" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVI) – "Odihna de Eminescu" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVII) – "Mesianismul Dreptei" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVIII) – "Misiunea românilor în
istorie" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIX) – "Obligaţiile unei conştiinţe
morale" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LX) – "Naţionalismul şi România de
azi", "Menirea generaţiei noastre" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXI) – "Lichidarea unei legende"
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXII) – "Pentru o Europă unită a
naţiunilor" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIII) – "Kitsch-ul în literatura
politică naţionalistă" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIV) – "Despre a fi altfel" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXV) – "Pentru un naţionalism
european" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVI) – "Caracterul naţional al
Ortodoxiei" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVII) – "Un evreu renegat avertizează
America" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVIII) – "In memoriam: Horia
Bernea", "Muzeul Ţăranului Român după Horia Bernea" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIX) – "Europa lui Hristos" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXX) – "Ziua judecăţii" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXI) – "Interviu cu istoricul Neagu
Djuvara" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXII) – "Elitele şi partidele
politice" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIII) – "Revolta «omului recent»"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIV) – "Naţionalism şi democraţie"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXV) – "Perversiunea
naţional-comunistă" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVI) – "Isteria antifascistă"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVII) – "Moştenirile lui Horia
Bernea" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVIII) – "Veşti triste din Spania"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIX) – "Mai bine prea tîrziu decît
niciodată!" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXX) – "Centenarul Petre Ţuţea
(1902-2002)" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXI) – "Rost – «manifestul românesc» al
unei noi generaţii" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXII) – "Istoria în actualitate: Penele
Arhanghelului" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIII) – "Cultul monştrilor" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIV) – "Nu-i pace sub măslini..."
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXV) – "Aceşti evrei visători şi
utopiile lor păguboase" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVI) – "De la vulgaritate la
perversiune" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVII) – "Dimensiunea cosmică a
dorului" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVIII) – "Călătorie în «buricul
pămîntului»" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIX) – "Taina fratelui" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XC) – "Conceptul de medicină
creştină" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCI) – "Cazul Paulescu văzut cu ochii
altora" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCII) – "Political correctness?"
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIII) – "Tîlcuirea patristică a Psalmului
50" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIV) – "Un clown pentru
Nobel?" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCV) – "Chilia isihastului în lume"
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVI) – "Paul Goma «antisemit»?"
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVII) – "Catedrala Mîntuirii
Neamului..." (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVIII) – "Mircea Dinescu între ignoranţă
şi abjecţie" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIX) – "August roşu: circ fără
pîine" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (C) – "«Insurecţia» de la 23 august văzută
prin ochii unui soldat german" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CI) – "Erosul care mişcă lumile"
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CII) – "Sfinţita rugăciune" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIII) – "Păcatul lui Onan" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIV) – "Dante, Infernul, Cîntul
XXXIV" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CV) – "Acatistul Sfinţilor Români din
închisori" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVI) – "Giulgiul din Torino: o provocare
perpetuă" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVII) – "Tentative de purificare"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVIII) – "La despărţirea de Papa Ioan Paul
II..." (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIX) – "Cine a fost Teodor M.
Popescu?" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CX) – "Cuvînt prevenitor despre idolatrie
şi magie" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXI) – "Cultul eroilor la români"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXII) – "Miza unui linşaj mediatic"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXIII) – "Biblia lui Robespierre"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXIV) – "Imoralitatea apartenenţei la
francmasonerie" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXV) – "Împotriva falsului ecumenism"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXVI) – "De la Facere la Apocalipsă"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXVII) – "O uşă interzisă" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXVIII) – "Pe marginea unei
blasfemii" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXIX) – "Un portret al Căpitanului la
copilărie" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXX) – "«Am vrut să-l împuşc pe
Ceauşescu»" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXI) – "Ciobanul şi «futelniţa»"
(2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXII) – "Luciferismul de larg
consum" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXIII) – "Adevărata dramă de la
Petru-Vodă" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXIV) – "În jurul unei neînţelegeri"
(2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXV) – "Ofensiva homosexualilor"
(2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXVI) – "Ultima biruinţă a lui Ştefan cel
Mare" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXVII) – "«Sfîntul» Mişa din
Clejani" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXVIII) – "Memento Gulag în
Vendeea" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXIX) – "La plecarea dintre noi a
Părintelui Calciu" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXX) – "Tinereţe fără bătrîneţe"
(2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXI) – "O nouă carte la Editura Puncte
Cardinale..." (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXII) – "Despre poziţia Bisericii faţă
de stăpînire" (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXIII) – Două traduceri din Annick de
Souzenelle (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXIV) – "Suferinţa ca
binecuvîntare" (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXV) – "Cele trei atacuri ale diavolului
asupra lui Hristos" (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXVI) – "Luciferismul în ţara lui
Caragiale" (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXVII) – "Sperietoarea şi modelul"
(2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXVIII) – "José Antonio Primo de
Rivera..." (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXIX) – "(De) ce uită Occidentul?"
(2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXL) – " Principale diferenţe între
Catolicism şi Ortodoxie"; "O istorisire de demult..." (2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXLI) – "Poezia carcerală (1): Valeriu
Gafencu" (2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXLII) – "Adevăr, Biserică,
ecumenism" (2008)
* Antologia Punctelor cardinale (CXLIII) – "De
la un tînăr cititor al Punctelor cardinale" (2008)
* Antologia Punctelor cardinale (CXLIV) –
"Poezia carcerală (2): Radu Gyr" (2008)
* Antologia Punctelor cardinale (CXLV) – "Paul
Goma – lupul singuratic" (2008)
* Antologia Punctelor cardinale (CXLVI) –
"Biserica şi Securitatea" (2008)
* Antologia Punctelor cardinale (CXLVII) – "
Poezia carcerală (3): Nichifor Crainic" (2008)