SUMARUL BLOGULUI
INDICE DE NUME
Revista Puncte cardinale a fost
întemeiată în ianuarie 1991 de către veteranul de război şi fostul deţinut
politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
Cartea recenzată
2003
ISTORIA ÎN ACTUALITATE:
PENELE ARHANGHELULUI [1]
Dezbaterile
din ultimele decenii despre cazul Nietzsche sau despre cazul Heidegger au
coincis cu acuzaţiile de adeziune la Mişcarea Legionară formulate la adresa
unor intelectuali români de faimă europeană, ca Mircea Eliade şi Emil Cioran.
După un procedeu întrebuinţat nu numai de poliţiile secrete ale regimurilor
totalitare, au fost fabricate chiar documente false, care să le ateste
“culpabilitatea”; avocaţii apărării, la rîndul lor, s-au străduit să-i
“delegionarizeze”, invocînd circumstanţe atenuante sau absolvindu-i de orice
vină.
Claudio Mutti, un important cercetător al
fenomenului sociopolitic şi cultural din România interbelică, autor a numeroase
studii, printre care şi o scurtă monografie despre Mircea Eliade (1989),
editor, traducător şi publicist italian, perfect cunoscător al limbii române,
s-a încumetat să întreprindă – pe baza unei solide documentaţii bibliografice –
o amplă investigaţie sine ira et studio
cu privire la legăturile lui Nae Ionescu, Mircea Eliade, Emil Cioran,
Constantin Noica şi Vasile Lovinescu cu Mişcarea Legionară. Cartea sa, sugestiv
intitulată Le penne dell'Arcangelo (Penele Arhanghelului), a fost publicată
iniţial în Franţa şi Italia, pentru ca în 1997 să apară şi în traducere
românească (Florin Dumitrescu), sub îngrijirea şi cu postfaţa lui Răzvan
Codrescu, la Editura Anastasia din Bucureşti.
Autorul îşi propune din capul locului să facă lumină
în ce-i priveşte pe cei cinci intelectuali români, dincolo de acuzaţiile infame
ale unora, dar şi de zelul apologetic al altora. Astfel, volumul cuprinde cinci
scurte monografii (cea dedicată lui Vasile Lovinescu răspunde în mai mică
măsură scopului cercetării, pe cînd cele mai documentate sînt cele dedicate lui
Nae Ionescu şi lui Mircea Eliade) şi două anexe: “Inchiziţia marxistă împotriva
lui Mircea Eliade” şi “«Cazul» Eliade traversează Alpii”.
Studiul beneficiază de o foarte interesantă prefaţă
semnată de Philippe Baillet, un excelent cunoscător al fenomenului românesc
interbelic. Printre altele, Baillet vorbeşte despre o certă specificitate a
Mişcării Legionare în cadrul fascismelor europene, concluzionînd, ca şi alţi
cercetători avizaţi, că Mişcarea Legionară nu e decît un “fals fascism”, dat
fiind caracterul ei religios, precum şi doctrina jertfei, cu rădăcini adînci în
creştinismul românesc. În acest sens, apelul făcut de prefaţatorul francez la
mărturia lui Mircea Eliade e revelator prin sine însuşi şi nu mai are nevoie de
vreun comentariu. Istoricul religiilor afirmă, în volumul II al Memoriilor sale, că pentru Corneliu
Codreanu “Mişcarea Legionară nu constituia un fenomen politic, ci era de esenţă
etică şi religioasă. Repetase de atîtea ori că nu-l interesează cucerirea
puterii, ci crearea unui «om nou»”. Necesitatea jertfei, leit-motiv al doctrinei
legionare, e explicată de Baillet prin persistenţa temei arhaice – legate de
creştinism prin intermediul poeziei populare (vezi Balada Meşterului Manole) – a zidirii spirituale.
Contribuţia lui Claudio Mutti este cu atît mai
binevenită cu cît istoriografia noastră, cu prea puţine excepţii, este
tributară, sub aspect metodologic, acelui mod de a gîndi unilateral şi
tendenţios exprimat în jargonul ideologiei democratice. Manualele de istorie
definesc Mişcarea Legionară ca pe o unealtă a Germaniei hitleriste şi o acuză,
printre altele, de a fi propagat o “ideologie monstruoasă”. În multe studii
româneşti sau străine, Garda de Fier este pur şi simplu etichetată drept aripa
paramilitară a Mişcării Legionare, pe cînd acesta nu este decît unul dintre
numele sub care a activat politic Mişcarea Legionară. În realitate, fenomenul e
mult mai complex şi mai nuanţat, iar înţelegerea lui presupune ca gîndirea să
se elibereze de numeroasele prejudecăţi privitoare la istoria modernă şi
contemporană a României.
Studiul lui Claudio Mutti nu este un studiu critic
de istorie literară şi nici un studiu de istorie generală, ci mai degrabă un
studiu de istoria ideilor, ce-şi
propune să dizolve nu doar prejudecăţile noastre, născute din ignoranţă, dar şi
acuzaţiile şi punctele de vedere ostile. Autorul încearcă să determine
specificitatea Mişcării Legionare în cadrul fascismului sau al fascismelor,
ajungînd la concluzia că fenomenul are un caracter profund religios,
legionarismul fiind, cel puţin în faza lui iniţială, o mişcare de regenerare
naţională în spirit creştin. În acest sens, Claudio Mutti citează ilustrul
punct de vedere al medievistului italian Franco Cardini, după care Garda de
Fier reprezintă mai degrabă o mişcare religios-militară decît o mişcare
politică: dată fiind strînsa ei legătură cu tradiţiile româneşti, se impune o
cercetare sociologică şi antropologico-etnologică, mai mult decît o abordare
ideologico-politică. Revoluţia legionară e o revoluţie interioară, de
regenerare morală, bazată pe o pedagogie comportamentală exemplară (a se vedea
taberele de muncă şi cooperativele comerţului legionar). După Petre Ţuţea,
legionarismul n-ar fi altceva decît naţionalismul absolut, aşezat însă pe un
temei greşit: naţionalismul integral, care, după părerea sa, era impracticabil
în condiţiile istorice respective. Chiar Philippe Baillet, în prefaţa mai sus
menţionată, defineşte Mişcarea Legionară nu ca pe un partid politic, ci ca pe
un ordin în care neofitul, pînă să devină membru cu drepturi depline, trebuie
să treacă diferite probe. După expresia lui Codreanu, revoluţia legionară
“înainte de a fi o mişcare politică, teoretică, economică etc. [...] este
o şcoală spirituală: în care dacă va intra un om, la celălalt capăt va trebui
să iasă un erou”.
Semnificativ, în această privinţă, este şi următorul
citat extras de Mutti dintr-un articol al lui Mircea Eliade, “O revoluţie
creştină” (1937): “… nici una din revoluţiile care s-au făcut, sau sînt în drum
a se face, nu s-a desfăşurat atît de total sub semnul spiritualului, ca cea a
tineretului român. Nici una, mai ales, n-a încercat o atît de desăvîrşită
«reactualizare» a creştinismului răsăritean. De multe sute de ani, se părea că
creştinismul răsăritean nu mai poate crea forme istorice […]. Şi iată, deodată,
la zece ani de la sincopa ortodoxiei ruseşti […], apare o nouă formă de viaţă
istorică, revoluţionară, alimentată de ortodoxie!”. La fel de semnificativă
este mărturisirea de credinţă a istoricului religiilor publicată în Buna Vestire tot în acelaşi an: “Cred în
această biruinţă pentru că, înainte de toate, cred în biruinţa duhului creştin.
O mişcare izvorîtă şi alimentată din spiritualitatea creştină, o revoluţie
spirituală care luptă în primul rînd împotriva păcatului şi a nevredniciei
– nu este o mişcare politică. Ea este o revoluţie
creştină. […] Dar niciodată un neam întreg n-a trăit o revoluţie cu toată
fiinţa sa, […] niciodată un neam întreg nu şi-a ales ca ideal de viaţă călugăria şi ca mireasă – moartea…”.
După Eliade, revoluţia legionară reprezintă cea mai
semnificativă schimbare cunoscută de România modernă, îndeosebi prin faptul că
această revoluţie tinde să creeze o nouă aristocraţie a spiritului, avînd vie
conştiinţa propriei misiuni istorice şi a “învierii neamului”.
Cum se explică, prin urmare, adeziunea, acestor intelectuali
de primă mărime la Mişcarea Legionară? Care va fi fost imboldul unei asemenea
opţiuni şi cum s-au manifestat aceşti cinci intelectuali în respectivul context
socio-politic şi cultural? Reînnodînd la un nivel superior tradiţia
naţionalismului formulat de Eminescu, elita intelectuală românească a perioadei
interbelice a aderat în mare parte la legionarism; aceasta se datorează, în
primul rînd, faptului că, în România ca şi în alte părţi, principalii
protagonişti ai bolşevismului erau, în epocă, elemente de origine alogenă. În
vreme ce cuzismul avea însă un caracter fundamental antisemit, legionarismul
(mai ales dacă luăm în considerare prima sa fază, pînă la asasinarea lui
Codreanu) a avut un caracter esenţial religios. În această privinţă, Constantin
Noica se arăta preocupat în publicistica lui, printre altele, de a diferenţia
Mişcarea Legionară de cuzismul care o precedase. Din punctul său de vedere,
legionarismul a descoperit parazitul ascuns înlăuntrul firii românului, nu un
parazit din afară.
Emil Cioran, după ce se disociase în mod public de
propriul trecut, într-un interviu acordat lui Gabriel Liiceanu, în 1990, îl
acuza pe profesorul Nae Ionescu de a-i fi tîrît generaţia într-un joc politic
periculos şi nefast, întrucît, cum se ştie, profesorul de metafizică a fost
considerat de mulţi “eminenţa cenuşie” a Mişcării. Tot Cioran, într-un alt
interviu, acordat în 1972 lui François Bondy, explică adeziunea
intelectualităţii române la legionarism printr-un soi de alienare, nu fără
legătură cu caracterul profund fatalist al românului, astfel că Garda de Fier
ar fi reprezentat pentru generaţia lui nici mai mult nici mai puţin decît “un
leac al tuturor relelor: al plictiselii ca şi al blenoragiei”. Acelaşi Cioran,
care în anii ‘30 era însufleţit de un fanatism nelimitat, declara că Balcanii
constituiau “spaţiul ideal al delăsării şi al ratării”. Cioran a urmat o cale
mai degrabă paralelă cu cea a Mişcării Legionare, căci el era un
antitradiţionalist. În Schimbarea la faţă
a României, Cioran se lasă purtat de un fanatism fără echivoc. Aceasta îl
face să vorbească de o adevărată “transfigurare a României” – nu o
transfigurare abstractă, mediocră, goală de sens, ci una vie, frenetică,
exultantă, reprezentativă pentru “mentalitatea tinerilor în noua Românie”. Lui
Cioran îi repugna sistemul parlamentar, considerat o “ruşine a speciei umane,
simbol al unei umanităţi degenerate, fără pasiuni şi fără convingeri”.
Aversiunea sa faţă de democraţie i-o împărtăşeşte, într-o scrisoare, şi lui
Eliade: “Orice gest de distrugere a democraţiei în România e un act creator”,
astfel că pentru el “revoluţia legionară e ultima şansă a României”.
Cît despre Nae Ionescu, acesta s-a dovedit, în
activitatea sa universitară, un adept al “creştinismului metafizic”: profesorul
avea un cult pentru tradiţia doctrinei creştine în desfăşurarea ei
organică. După expresia lui Mircea
Vulcănescu, Nae Ionescu s-a dovedit a fi “un om de stînga în politica socială”,
dar “un reacţionar de extremă dreaptă în tehnica politică”. El a făcut din ziarul
Cuvântul principala tribună pentru
denunţarea “abuzurilor guvernamentale” (după ce organul fusese aproape un
oficios al Palatului regal), criticînd pe faţă politica lui Carol II şi a
camarillei acestuia. Profesorul a jucat, prin marea sa autoritate intelectuală,
rolul de îndrumător direct al unei însemnate părţi a elitei legionare, cu care
a menţinut o legătură permanentă. Nu degeaba Nae Ionescu a fost considerat
maestrul spiritual al generaţiei anilor ‘30. În 1933 Cuvântul a fost suspendat, iar Nae Ionescu arestat şi închis la
Jilava. A murit în 1940, asasinat, pe cît se pare, din ordinul amantei lui
Carol II [2]. Arestat şi internat în
lagărul de la Miercurea Ciuc, Nae Ionescu, cu conferinţele sale (adunate mai
tîrziu în volumul Fenomenul legionar [3]), transformă lagărul într-o
adevărată universitate. Poetul Radu Gyr, internat şi el în lagărul respectiv,
îşi amintea: “Nae Ionescu domina lagărul, cu formidabila lui linie de gîndire
şi de scrutare a evenimentelor, cu prestigiul cu care, bolnav, suporta suferinţa,
cu demnitatea şi nobleţea cu care întîmpina toate şicanele jandarmilor şi toate
rigorile cumplite ale lagărului” (Radu Gyr, “Suferinţă, jertfă şi cîntec”,
trad. în Al passo con l'Arcangelo. Ritmi
legionari, Parma, 1982).
Nici
unul dintre aceşti corifei ai “culturii angajate” n-a fost înscris în Legiune
în sensul formal şi birocratic al termenului, deşi există unele mărturii (cea
mai elocventă fiind cea a lui Evola) conform cărora Mircea Eliade ar fi făcut
parte din cuibul “Axa”, condus de Mihail Polihroniade; totuşi au trăit cu toţii
– şi nu putea fi altfel – spiritul.epocii lor.
Gabriel STĂNESCU
Autorul volumului recenzat
CLAUDIO MUTTI – CERCETĂTOR
AL FENOMENULUI LEGIONAR
Traduceri şi ediţii
Ion I. Motza, L’uomo nuovo [Cranii de lemn], Edizioni di
Ar, Padova,
1978 (după care s-a făcut şi traducerea spaniolă a lui
Antonio Medrano:
El hombre nuevo, Ediciones Ojeda, Barcelona, 1999).
Codreanu, Corneliu Z., Circolari e manifesti [Circulări şi
manifeste], Edizioni all’insegna del Veltro, Parma, 1980.
Codreanu, Corneliu Z., Il Capo di Cuib [Cărticica şefului de cuib], Edizioni di Ar, Padova, 1981; reed.
2002.
*** Al passo con l’Arcangelo.
Ritmi legionari [Cîntece legionare], Edizioni all’insegna
del Veltro, Parma, 1982.
Banea, Ion, Il
Capitano [Căpitanul], Edizioni all’insegna del Veltro, Parma, 1983 (apărută în acelaşi an şi la München, în Colecţia
“Europa”/Ion Mării).
Codreanu, Corneliu Z., Per i legionari. Guardia di Ferro [Pentru legionari], Edizioni di
Ar, Padova, 1984.
Testamento di Ion Motza [Testamentul lui Ionel Moţa], Edizioni
all’insegna del Veltro, Parma, 1984.
Sima, Horia,
Il crollo di un’oligarchia [Sfîrşitul
unei domnii sîngeroase], 2 vols., Edizioni all’insegna
del Veltro, Parma, 1985/1986.
*** Il Processo Codreanu [Procesul lui Codreanu din mai 1938], a cura di Horia
Cosmovici, Edizioni all’insegna del Veltro, Parma, 1989.
Motza, Ion I., Corrispondenza
col Welt-Dienst (1934-1936) [Corespondenţa cu “Serviciul Mondial”:
1934-1936], Edizioni all’insegna del Veltro, Parma,
1996.
Ionescu, Nae, Il
fenomeno legionario [Fenomenul
legionar], Edizioni all’insegna del Veltro, Parma, 1998.
Studii şi
articole
a) în volume:
– Mircea
Eliade e la Guardia di Ferro, Edizioni all'insegna del Veltro, Parma, 1989;
trad. rom.: Mircea Eliade şi Garda de
Fier, Editura Puncte Cardinale, Sibiu, 1995.
– Les plumes
de l'Archange. Quatres intellectuels roumains à la face de la Garde de Fer: Nae
Ionescu, Mircea Eliade, Emil Cioran, Constantin Noica, Éditions Hérodes,
Chalon-sur-Saône, 1993 (cu o prefaţă de Philippe Baillet); trad. it.: Le penne dell'Arcangelo. Intellecttuali e
Guardia di Ferro, Società Editrice Barbarossa, Milano, 1994 (versiune
revăzută şi adăugită); trad. rom.: Penele
Arhanghelului. Intelectualii români şi Garda de Fier (Nae Ionescu, Mircea
Eliade, Emil Cioran, Constantin Noica, Vasile Lovinescu), Editura
Anastasia, Bucureşti, 1997.
– “Evola e la Romania”, introducere la Julius Evola,
La tragedia della Guardia di Ferro, a
cura di Claudio Mutti, Fondazione “Julius Evola”, Roma, 1996; trad. rom.:
Julius Evola, Naţionalism şi asceză.
Reflecţii asupra fenomenului legionar, Editura FRONDE, Alba Iulia-Paris,
1998 (“Evola şi România” – pp. 11-38, cu precizarea: “Introducere revăzută şi
adăugită pentru ediţia românească”).
– “Nota editoriale” la Constantin Papanace, La genesi ed il martirio del Movimento
Legionario Romeno, Il Cinabro, Catania, 1998.
– Eliade,
Vâlsan, Geticus e gli altri. La fortuna di Guénon tra i Romeni, Edizioni
all’Insegna del Veltro, Parma, 1999 (cartea este tradusă în româneşte şi îşi aşteaptă
editorul român [4]).
– “Nota editoriale” la I. Antonescu, A. Constant, Per una Romania legionaria, Settimo
Sigillo, Roma, 2000.
– Mircea
Eliade, Legiunea şi noua inchiziţie, Editura Vremea, Bucureşti,
2001.
b) în
periodice:
– “La spiritualité
légionnaire”, în Totalité, anul VII,
nr. 18-19, 1984, pp. 204-208.
– “Emil Cioran e il suo pensiero politico”, în Storia Verità, nr. 3, august-septembrie
1991/ nr. 4, octombrie-noiembrie 1991.
– “Cioran e la Guardia di Ferro”, în Avanguardia, anul X, nr. 73, noiembrie
1991; trad. rom.: “Emil Cioran şi Garda de Fier”, în Puncte cardinale, anul VI, nr. 1/61, ianuarie 1996, pp. 6-7.
– “Socrate
tra i legionari”, în Avanguardia,
anul XI, nr. 77, martie 1992.
– “Morto
esule legionario romeno” , în L'Umanità,
1 iulie 1993.
– “Processate il professore”, în L'Italia settimanale, septembrie 1993
(sub pseudonimul C. Veltri).
– “Heidegger sui Carpazi”, în Orion, anul II, nr. 11, noiembrie 1993.
– “Elena Codreanu: le mie prigioni” , în L'Italia settimanale, aprilie 1994 (sub
pseudonimul C. Veltri).
– “Quando Indro esaltava Codreanu”, în L'Italia settimanale, 3 august 1994 (sub
pseudonimul Omar Muti).
– “Elena Codreanu racconta”,
în Orion, decembrie 1994; trad. rom.:
“Elena Codreanu povesteşte...”, în Puncte
cardinale, anul V, nr. 2/50, februarie 1995, pp. 6-7.
– “Vasile Lovinescu e il suo ambiente”, în Heliodromos, serie nouă, nr. 9, iarna
1995, pp. 17-25.
– “Codreanu e l'Italia”, în Pagine libere, aprilie 1995.
– “Il «Capitano» in Italia. I rapporti fra Codreanu
e la nostra nazione”, în Storia del XX
secolo, anul II, nr. 12, aprilie 1996, pp. 37-40; trad. rom.: “«Căpitanul»
în Italia”, în Puncte cardinale, anul
VI, nr. 8/68, august 1996, p. 5.
– “L'inquisizione marxista
contro Mircea Eliade”, în Pagine libere,
septembrie 1996, pp. 48-50; trad. rom.: “Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade”, în Puncte cardinale,
anul VII, nr. 2/74, februarie 1997, p. 3, reluat în anul IX, nr. 4/100, aprilie
1999, p. 18 (cf. şi Penele Arhanghelului..., ed. rom. cit.,
pp. 121-129).
– “I legionari romeni nella
guerra di Spagna”, în Storia del XX
secolo, noiembrie 1996, pp. 51-57; trad. rom.: “Legionarii români în
războiul din Spania”, în Puncte cardinale,
anul VII, nr. 1/73, ianuarie 1997, pp. 4-5.
– “Ifigenia legionaria”, în Origini, nr. 13/1997, pp. 10-14; trad.
rom.: “Ifigenia legionară”, în Puncte
cardinale, anul XI, nr. 11/131, noiembrie 2001, pp. 6-7.
– “Ion Moţa şi «Serviciul Mondial»”, în Puncte cardinale, anul VIII, nr. 4/88,
aprilie 1998, pp. 10-11.
– “Mircea Eliade vad
alatt”, în Pannon Front [Budapesta],
1 iunie 1999.
– “Corneliu Codreanu e l’Italia”,
în Raido, anul IV, nr. 16, 1999.
– “Codreanu secondo
Montanelli”, în Origini [supliment al
revistei Orion], februarie 2000.
– “A colloquio con Elena
Codreanu”, în Origini [supliment al
revistei Orion], februarie 2000.
– “Mircea Eliade e l’Olocausto”, în Orion, nr. 200, mai 2001, pp.
39-41; trad. rom.: “Mircea Eliade şi Holocaustul”, în Puncte cardinale, anul XI, nr. 12/132, decembrie 2001, p. 15.
– “Le penne dell’Arcangelo: rivoluzione
conservatrice in Romania?”, în Orion,
nr. 201, iunie 2001.
–
“Anche Cioran sotto processo?”, în Orion,
nr. 203, august 2001. [5]
[1] Recenzie (aici retradusă în Redacţie, din limba italiană) la Claudio Mutti, Les plumes de
l'Archange. Quatres intellectuels roumains à la face de la Garde de Fer: Nae
Ionescu, Mircea Eliade, Emil Cioran, Constantin Noica, Éditions Hérodes, Chalon-sur-Saône, 1993 (cu o
prefaţă de Philippe Baillet); trad. it.: Le
penne dell'Arcangelo. Intellecttuali e Guardia di Ferro, Società Editrice
Barbarossa, Milano, 1994 (versiune revăzută şi adăugită); trad. rom.: Penele Arhanghelului. Intelectualii români
şi Garda de Fier (Nae Ionescu, Mircea
Eliade, Emil Cioran, Constantin Noica, Vasile Lovinescu), Editura
Anastasia, Bucureşti, 1997. Citatele din autorii români interbelici au fost
date după sursele originale. Am adăugat recenziei o bibliografie a
contribuţiilor autorului italian la cercetarea istoriei şi spiritualităţii
legionare.
[2] În jurul morţii premature (la numai 50 de ani) a profesorului Nae
Ionescu s-au formulat fel de fel de supoziţii conspiraţioniste şi
senzaţionaliste, dar pînă la producerea unor probe pertinente ele par mai
degrabă fantezii de epocă. [Nota Blog]
[3] Principalul monograf de pînă astăzi al profesorului Nae Ionescu, d-na
Dora Mezdrea, pune serios la îndoială autenticitatea textelor respective. [Nota Blog]
[4] Versiunea românească a cărţii a apărut chiar în 2003, cu titlul Guénon în România. Eliade, Vâlsan, Geticus
şi ceilalţi. Succesul lui Guénon printre români, la Editura Vremea din
Bucureşti (cu o prefaţă de Florin Mihăescu, o prezentare de Enrico Montanari
şi o postfaţă de Răzvan Codrescu). [Nota
Blog]
[5] Pentru o bibliografie mai bogată şi actualizată, a se vedea “Dosarul bibliografic” din ediţia a doua a cărţii mele În căutarea Legiunii pierdute (Ed. Christiana, Bucureşti, 2012),
pp. 363-365. [Nota Blog]
* Gabriel Stănescu, “Istoria în actualitate: Penele Arhanghelului”, în Puncte
cardinale, anul XIII, nr. 1/45, ianuarie 2003, p. 12, cu adaosul
redacţional “Claudio Mutti – cercetător al fenomenului legionar”, p. 13 (ambele
sub rubrica “Memoria dreptei”).
Autorul recenziei
(Dumnezeu să-l odihnească)
Mai puteţi
citi pe acest blog:
(1999)
* Antologia Punctelor cardinale (LXXXI) – “Rost – «manifestul românesc» al unei noi generaţii” (2002)