LA EDITURA
«LUMEA CREDINŢEI»
A APĂRUT DE CURÎND
Pentru o mai bună lămurire
asupra cărţii, reproduc aici, cu îngăduinţa autorului, postfaţa semnată de d-l
dr. Pavel Chirilă.
Medicul
tratează,
Dumnezeu vindecă
De-a lungul ultimilor ani, cancerul a devenit o
boală tot mai perfidă, atacîndu-şi victimele prin mijloacele cele mai
înşelătoare. Întîi se infiltrează în corp, apoi îşi face loc în suflet, sădind
frică şi deznǎdejde. Mii de victime nevinovate au căzut şi cad zilnic pe acest
cîmp de bătălie, răpuse de "gloanţele" unei boli care ştie să atace "diplomatic".
Cancerul este, fără îndoială, o boală modernă, cu
o frecvenţă care creşte vertiginos în epoca noastră. Deşi cancerul a fost
menţionat şi în scrierile antice, el era considerat pe atunci doar o boală
rară. Acest început de secol l-a plasat însă pe locul al doilea ca indicator de
mortalitate, după cel al bolilor de inimă.
Din păcate, în România, situaţia este şi mai
gravă, cancerul provocînd cea mai mare rată de mortalitate dintre toate ţările
europene.
Cancerul nu este doar o boală gravă, ci şi una
înşelătoare, păcălindu-ne la fiecare pas prin modul său de acţiune:
• cancerul nu are niciodată o cauză unică;
• cancerul nu are o cauză precisă – mai
multe cauze, biologice şi spirituale, se pot asocia pentru a declanşa cancerul;
• evoluţia cancerului este inconstantă –
poate dura de la cîteva luni la cîţiva ani sau poate conduce imediat la deces
sau la vindecare;
• boala evoluează diferit de la un bolnav
la altul, chiar dacă forma clinicǎ, stadiul, parcursul şi tratamentul sînt
aceleaşi;
• evoluţia cancerului este lentă, cu
recăderi numeroase pe parcurs – este o boală subacută sau cronică;
• statisticile nu ne oferă un răspuns clar, din
cauza evoluţiei îndelungate a bolii – de aceea şi evaluările se exprimă prin rata de supravieţuire (peste 5 sau 10
ani), nu prin termeni ca "vindecare" sau "staţionare";
• oncologia clasică, din păcate, s-a aplicat prea
puţin asupra stilului de viaţă al bolnavului, adică tocmai asupra
factorului care determină diferenţele evolutive notabile între bolnavi.
Conform tratatului de oncologie al lui Vincent De
Vita [1], pe plan mondial în anul
2008, s-au înregistrat 12,7 milioane de cazuri noi cu cancer, din care 5,6
milioane în ţările dezvoltate şi 7,1 milioane în ţările nedezvoltate
sau subdezvoltate. Numărul de decese înregistrate în acelaşi an este de 7,6
milioane cazuri, din care 2,8 milioane în ţările dezvoltate şi 4,8
milioane în ţările subdezvoltate. Prognoza pentru 2030 nu este nici ea prea
încurajatoare: 21,4 milioane de
cazuri noi, cu 13,2 milioane decese.
Situaţia e chiar mai tragică decît în cazul unei epidemii, căci aceasta apare o
dată la cîţiva ani şi durează o perioadă scurtă de timp, pe cînd cancerul este
o boală endemică, cu o mare răspîndire în masă, care se manifestă continuu şi
în ascensiune.
*
Conceptul de
medicină creştină [2] acordă noţiunii
de sănătate un alt sens decît conceptul laic: sănătatea este o stare
sau – mai bine-zis – un fenomen dinamic şi elastic, în care se consumă
existenţa trupului şi sufletului deopotrivă.
Sănătatea fiinţei umane cere îndeplinirea a trei
condiţii: sănătatea trupului, sănătatea sufletului şi relaţia armonică dintre
ele.
Sănătatea
trupului şi a sufletului se influenţează, se susţin reciproc, dar statutul de
om sănătos îl conferă starea sufletului; paradoxal, există situaţii cînd o
suferinţă trupească devine un factor terapeutic important pentru dobîndirea
sau redobîndirea sufletului; astfel se confirmă sensul mîntuitor al
suferinţei, al crucii.
Dacă o
persoană are o boală trupească – chiar incurabilă –, dar sufletul său este
curat, Îl caută pe Dumnezeu şi îşi doreşte mîntuirea, noi numim acea persoană sănătoasă.
Sfinţii
Părinţi spun că sănătatea trupului nu-l poate împiedica pe om să ajungă în
gheenă şi nu este suficientă pentru a dobîndi Împărăţia.
Sănătatea
integrală, ideală, este starea de perfectă armonie a făpturii în rai, cînd omul
nu a resimţit nici o suferinţă, avînd o comuniune deplină cu Dumnezeu-Creatorul
şi şansa vieţii veşnice prin ascultarea de El. Acest prototip al sănătăţii
desăvîrşite s-a pierdut la căderea protopărinţilor.
Sănătatea este
în acelaşi timp şi o stare duhovnicească specială, care îţi cere imperios,
printr-un îndemn lăuntric, să-I mulţumeşti lui Dumnezeu în fiecare clipă pentru
faptul de a fi sănătos.
La starea de
perfectă sănătate omul aspiră lucrîndu-şi propria mîntuire în mersul lui spre
Împărăţie. Decisivă în această lucrare este starea sufletului, căci trupul
este vindecabil sau nevindecabil, însă sufletul este, hotărît, în orice clipă
vindecabil.
În conceptul
de medicină creştină definiţia bolii se sprijină pe cinci criterii: lezarea
anatomică a trupului; afectarea funcţiei mădularelor; dezechilibrul anatomo-funcţional
al organismului, respectiv stricarea relaţiei trup-suflet; vicierea sufletului;
slăbirea, afectarea sau pierderea relaţiei conştiente cu Dumnezeu.
Prin cădere,
trupul a devenit stricăcios, degradabil, deci bolnav. Prin Adam (adică prin
căderea lui) am devenit îmbolnăvibili,
iar prin traseul personal al vieţii devenim bolnavi.
Tratatele de
medicină laică vorbesc, de regulă, despre cauzele bolilor, dar numai despre
cauzele biologice, fizice, chimice, climatice, microbiologice, alimentare –
cel mult despre unele cauze psihologice (stresul, suprasolicitarea), pe cînd
medicina creştină nu poate concepe evaluarea unui bolnav sau a unei boli fără
a lua în considerare cauzele spirituale.
Or,
semnificaţia bolilor este profundă şi se identifică cu semnificaţia crucii.
Creştineşte vorbind, bolile apar din cauzele cele mai felurite: din cauza
păcatelor; ca profilaxie a trufiei; pentru ca să se arate prin evoluţia lor
minunile lui Dumnezeu; din cauza necredinţei; pentru încercarea credinţei; ca semne premergătoare celei de-a doua veniri;
cînd se rosteşte o veste rea; cînd omul
păcătuieşte din nou după vindecare; dacă luăm Sfînta Împărtăşanie cu nevrednicie.
Un trup neîntreg sau o funcţie trupească alterată
îi scade omului puterea, îi afectează frumuseţea, îi pune în dificultate
relaţia cu ceilalţi.
Boala
sufletului este complexă; ea reprezintă, de fapt, necredinţa sau hotărîrea
sufletului de a se depărta de Dumnezeu, cu tot ce decurge din aceasta.
Exprimarea unui suflet bolnav se vădeşte în trăirea unei vieţi vicioase. Profilaxia
păcatului înseamnă în acelaşi timp şi profilaxia bolii.
Întotdeauna
există o complementaritate între suferinţa trupului şi a sufletului: unul
suferă pentru sau/şi din cauza celuilalt.
Sfîntul Ioan
Scărarul spune că atunci cînd "văpaia neprihănirii a pus capăt celeilalte
văpăi", trupul "nu se mai îmbolnăveşte oricum". El vede în
cauzele spirituale ale bolilor două trepte: "există o boală pentru
curăţirea de păcate şi există o alta pentru smerirea cugetului".
Avva Dorotei, citîndu-l pe Sfîntul Vasile cel
Mare, compară boala cu întunericul, ea apărînd acolo unde lipseşte lumina.
Sfîntul Isaac
Sirul vede şi o altă semnificaţie a bolii: încercarea şi lupta noastră de a
rămîne neclintiţi pe calea dreptăţii; el ne aminteşte că proorocii, apostolii
şi ceilalţi sfinţi de dragul acestei căi
au răbdat necazuri "fie de la oameni, fie de la draci, fie de la
trup". Acelaşi sfînt vede în recidiva unor boli şi faptul că pentru
vindecarea cea dintîi ne asumăm noi un merit, în loc să-I mulţumim lui
Dumnezeu.
Boala te poate
ajuta să vezi că izvorul vieţii este Dumnezeu. Principiul suprem al medicinii
creştine este acesta: Medicul tratează,
Dumnezeu vindecă. În Psalmul 102
Dumnezeu este numit "Cel ce vindecă toate bolile tale". Iar Iisus
Hristos, Mîntuitorul lumii, este Vindecătorul prin excelenţă: "doctorul
sufletelor şi trupurilor noastre", cum Îl numim şi Îl chemăm în rugăciune.
*
Autoarea
cărţii de faţă, în lupta ei cu cea mai temută boală a lumii moderne, aduce o
emoţionantă şi pilduitoare mărturie, din "viul vieţii", nu fără
sentimentul că trăieşte o perpetuă minune, despre şansa dată omului de Dumnezeu
de a birui boala (şi răul în genere) prin credinţă şi rugăciune. Totul este cu
putinţă prin apelul hotărît la Dumnezeu, la Maica Domnului şi la sfinţii care
mijlocesc pentru noi în ceruri [3],
cu condiţia smeritei nevoinţe şi a unei bune îndrumări duhovniceşti. Pe de o
parte, medicul şi duhovnicul nu se exclud, ci se complinesc. Pe de altă parte,
medicul face cît poate, dar Dumnezeu poate infinit mai mult, lucrînd adeseori
chiar prin medic, dar şi în orice alt chip. Mila Domnului e o ofertă
permanentă, la îndemîna oricui, dar, din păcate, mulţi oameni de azi s-au
obişnuit să o ignore, aşa cum îşi ignoră şi propriul suflet, reducînd viaţa la
cele lumeşti şi la cele trupeşti.
Autoarea
acestei cărţi, din propria şi deloc uşoara sa experienţă, trecută "prin
urechile acului", a înţeles esenţialul, pe care s-a străduit, cu har, să-l
împărtăşească şi altora: nici cancerul, nici vreo altă boală trupească nu se
află neapărat sub semnul incurabilului, ci "la Dumnezeu toate sînt cu
putinţă". Medicina – limitată, ca toate lucrurile omeneşti – nu trebuie
desconsiderată, ci complinită prin recursul cu bună încredinţare la
"ajutoarele de Sus". Cine are urechi de auzit, să audă!
Dr. Pavel Chirilă
(Asociaţia Christiana)
[1] Vincent T. De Vita
Jr şi colab., Cancer. Principles & Practice of Oncology, Ed. Walters
Kluwer, 2011, pp. 242-259.
[2] Cf.,
între altele, Dr. Pavel Chirilă, Pr.
Mihai Valică, Spitalul creştin.
Introducere în medicina pastorală, Ed. Christiana, Bucureşti, 2004 (reed.
2009), mai ales pp. 5-23.
[3] Se pot aduna, bunăoară, mii de mărturii ale unor
bolnavi de cancer vindecaţi de Dumnezeu în urma apelului lor la rugăciunile
mijlocitoare ale Sfîntului Nectarie al Eghinei, numit şi Taumaturgul
(Vindecătorul), cu moaşte în biserica Mănăstirii Radu-Vodă din Bucureşti. Multe
cazuri au fost relatate chiar în revista Lumea
Credinţei, care-şi îndeplineşte admirabil, de 10 ani încoace, menirea de
oglindă a vieţii noastre creştine şi de bun sfetnic – atît pentru cei sănătoşi, cît şi pentru cei
bolnavi.
Autoarea cărţii, la apa Iordanului