Blogul lui Răzvan Codrescu
Răzvan Codrescu: poet, traducător şi eseist de orientare tradiţionalistă, promotor al principiilor şi idealurilor dreptei creştine, fără să fi fost membru al vreunui partid politic nici înainte şi nici după 1989, a debutat publicistic în 1985, cu eseul "Don Quijote şi Prinţul Mîşkin" (în revista "Luceafărul", an XXVIII, nr. 39, p. 8), şi editorial în 1997, cu volumul de eseuri "Spiritul dreptei. Între tradiţie şi actualitate" (Editura Anastasia, Bucureşti).
joi, mai 31, 2018
marți, mai 29, 2018
AFR DESPRE PARTENERIATELE CIVILE
O CAPCANĂ PENTRU ROMÂNIA:
PARTENERIATELE CIVILE
României i se pregăteşte o capcană: capcana
parteneriatelor civile. Iar milioanelor dintre noi care am semnat pentru
revizuirea Articolului 48, ni se pregăteşte o altă surpriză: căsătoriile între
persoane de acelaşi sex pot deveni o realitate în România... indirect.
Parlamentul le poate legaliza în mod direct, abrogînd paragraful din Codul
Civil care le interzice, şi, simultan, definind căsătoria ca fiind o relaţie
între două persoane fără deosebire de sex. Indirect, însă, ele pot deveni o
realitate și prin instituirea parteneriatelor civile. Fără excepţie, în
toate ţările unde parteneriatele civile au fost instituite s-a ajuns la
căsătorii homosexuale. Legalizarea parteneriatelor civile este obiectivul
Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD). În ultimele
săptămîni CNCD insistă ca România să accepte, simultan cu revizuirea
Articolului 48 privind căsătoria, şi instituirea parteneriatelor civile. CNCD
exploatează lipsa de cunoștințe în acest domeniu a majorităţii covîrşitoare a
populaţiei României. Pentru a institui parteneriatele civile CNCD are însă nevoie
de sprijinul partidelor politice şi se lucrează îndeaproape cu diverşi parlamentari
la un proiect legislativ. Cînd și dacă se va ajunge la acest punct, vă vom
prezenta lista parlamentarilor şi a partidelor politice care sprijină
parteneriatele civile.
O îngrijorare similară este că şi partidul de la
guvernare, PSD, începe să declare tot mai frecvent o deschidere spre
legalizarea parteneriatelor civile în România, dar folosind o terminologie mai
nuanţată: „cupluri” în loc de „parteneri”. Fie cupluri, fie parteneri, parteneriatele
civile sînt o capcană pentru România. Dacă Articolul 48 va fi revizuit,
iar parteneriatele civile instituite, ne vom afla exact în aceeași poziţie în
care sîntem astăzi - nu am realizat nimic! O explicaţie a acestei mari
dileme – dar şi capcane – este subiectul comentariului nostru de aici.
Căsătoria,
familia
şi egalitatea
între familii
CEDO a declarat
de mai multe ori că nu există un drept la căsătorii între persoane de acelaşi
sex recunoscut de Convenţia Europeană a Drepturilor Omului. A declarat, de asemenea,
că statele ori părţile contractante nu au obligaţia să instituie parteneriate
civile de nici un fel, nici între persoane de sex opus, nici între persoane de
acelaşi sex. România, deci, nu are obligaţia, impusă de Convenţie ori CEDO, de
a legaliza ori institui căsătorii între persoane de acelaşi sex ori
parteneriate civile. CEDO, însă, a declarat, în repetate rînduri, că
parteneriatele civile constituie o variantă a familiei, inclusiv a familiei
naturale ori tradiţionale, şi că, o dată legiferate, ţările care le legiferează
trebuie să le acorde tratament egal cu familia naturală şi tradiţională,
constituită din bărbat şi femeie. Cu alte cuvinte, CEDO a decis că un cuplu
constituit într-un parteneriat civil între persoane de acelaşi sex constituie nu
căsătorie, dar familie, şi că acest tip de familie trebuie tratat în mod egal
cu familia naturală, constitutită dintr-un bărbat şi o femeie. Conform CEDO,
nu se permite discriminare între parteneriatele civile formate din persoane de
acelaşi sex şi familia constituită din bărbat şi femeie.
Cînd
parteneriatele civile au început să devină modă, multe ţări le-au adoptat, zicînd,
de fapt, „de ce nu?”. Grecia e un caz tipic. Grecii au căzut în capcană, dar
nădăjduim că România nu va apuca pe aceeași cale. Cu ani în urmă, grecii au
instituit parteneriate civile între persoane de sex opus. Adică, în mod negîndit,
pentru a fi în rînd cu restul Europei, au legiferat concubinajul. Homosexualii
greci au chemat Grecia în instanţă, iar CEDO a declarat că Grecia i-a
discriminat, legiferînd doar parteneriate civile între persoane de sex opus,
dar nu şi între persoane de acelaşi sex. În consecinţă, i s-a impus Greciei să
instituie parteneriatele civile între persoane de acelaşi sex. Notăm, însă, că
CEDO a menţionat că Grecia nu avea obligaţia să legifereze parteneriate civile
între persoane de sex opus, dar pentru că le-a instituit, a avut obligaţia
adiţională de a institui şi parteneriate civile între persoane de acelaşi sex.
Italia a parcus şi ea aceeași traseu, iar acum cîţiva ani CEDO a impus Italiei
să instituie parteneriate civile între persoane de acelaşi sex. Un scenariu
similar se derulează şi în Austria, unde conservatorii s-au opus legalizării
căsătoriilor homosexuale. Anul trecut, însă, Curtea Constituţională a Austriei
a impus guvernului austriac să legifereze căsătoriile homosexuale, deoarece
Austria deja a instituit parteneriatele civile, iar principiul egalităţii de
familie impune legalizarea căsătoriilor şi „familiilor” între persoane de
acelaşi sex.
Încercările de a
echivala căsătoria cu parteneriatele civile au apărut pentru prima dată în anii
‘90 şi de atunci presiunea continuă şi se resimte peste tot în lumea
occidentală, în parlamente şi tribunale. Au fost demarate şi continuă să fie
demarate aproape exclusiv de homosexuali. Rar se aud voci din partea cuplurilor
heterosexuale care cer instituirea parteneriatelor civile pentru cupluri de sex
opus. De fapt, e ironic – şi veţi fi surprinşi să ştiţi – că în Marea Britanie
autorităţile au refuzat să instituie parteneriate civile între persoane de sex
opus, iar cazurile aduse în instanţă de cupluri heterosexuale pentru instituirea
lor au fost respinse. La fel în Austria. Austria e însă un caz cu totul aparte,
pentru că un cuplu heterosexual austriac a început o acţiune judecătorească
împotriva Austriei la CEDO după ce autorităţile au refuzat să le acorde statut
de parteneriat civil. Autorităţile le-au spus tinerilor că au la dispoziţie
căsătoria heterosexuală. Adică, heterosexualii să se mulţumească cu instituţia
căsătoriei, iar homosexualii cu parteneriatele civile. Cuplul austriac a chemat
Austria în instanţă la CEDO, dar anul trecut CEDO le-a respins acţiunea. CEDO a
declarat că pentru heterosexuali nu există un drept la parteneriate civile şi,
în consecinţă, nu se pot plînge de discriminare. E greu de înţeles ori
justificat această contradicţie discriminatorie în gîndirea judecătorilor de la
CEDO.
De ce ne opunem
instituirii
parteneriatelor
civile?
Explicaţia pe care o dăm astăzi privind pericolele parteneriatelor civile
nu este nouă. Am mai făcut-o în trecut, dar o facem din nou cu nădejdea că
publicul românesc va înţelege miza enormă a legalizării lor în România:
inevitabil, în timp, parteneriatele civile vor duce la legalizarea căsătoriilor
homosexuale. Formula preventivă este, deci, să nu fie instituite parteneriate
civile de nici un fel. Există motive bine întemeiate şi enorm de multe care
impun interzicerea legalizării parteneriatelor civile în România, pe lîngă
faptul că ele vor duce la legalizarea căsătoriilor homosexuale.
În primul rînd, căsătoria şi familia sînt
instituţii, iar parteneriatele civile o modă socială tranzitorie. Legalizarea
concubinajului nu este o idee bună. Ea înseamnă legalizarea haosului social. Cu
ani în urmă am analizat şi publicat pentru cititorii noştri un comentariu
despre cel mai vechi text legislativ cunoscut istoriei, Codul lui Hammurabi, din perspectiva familiei şi a căsătoriei.
Scris pe piatră, Codul a fost datat
la între 1700 şi 1800 înainte de Hristos. A fost prima încercare, cunoscută pînă
în prezent, făcută de societate de a institui ordine şi reguli în relaţiile de
familie şi căsătorie. Articolul 128 din Cod
defineşte familia ca fiind un legămînt între un bărbat şi o femeie. Oare
de ce să fi făcut generaţia aceea de oameni acest lucru? Explicaţia e simplă.
Înainte de instituirea căsătoriei ca instituţie predomina haosul social.
Bărbaţii părăseau femeile însărcinate şi femeile trăiau în grup, împreună cu
copiii lor, pentru a putea supravieţui. Se practica o variantă rudimentară a
concubinajului, care a generat haos social. Pentru a ieşi din haos, oamenii au
instituit familia şi căsătoria, le-au transformat în instituţii şi au
reglementat accesul la ele, tocmai pentru a preveni întoarcerea la haosul
social anterior. Un lucru este cert: cînd
familia şi căsătoria au fost transformate în instituţii protejate şi
reglementate de lege, motivaţia principală a fost procrearea şi creşterea
copiilor şi, implicit, succesiunea ordonată a generaţiilor. De
aceea, Codul lui Hammurabi pedepsea
adulterul cu moartea, interzicea abandonul copiilor ori al familiei, iar
divorţul era permis doar în situaţii extreme. De exemplu, un bărbat care îşi
părăsea soţia din motive de sănătate trebuia să-i plătească sume mari de bani
pentru a-i asigura nevoile.
În al doilea rînd, parteneriatele civile nu au nici o
utilitate socială. Pentru prima
dată în istorie, concubinajul a fost legalizat, sub formă de parteneriat civil,
în Danemarca, în 1989. În 1989 concubinajul a fost transformat într-o
instituţie socială sancţionată de lege. Concubinajul, însă, este o modă
trecătoare, care, din motive obiective, nu poate fi – şi nici nu trebuie să fie
– echivalat cu familia ori căsătoria. Parteneriatele civile nu au nici un rost
şi sînt total lipsite de utilitate socială. La ce folosesc ele? Este o
întrebare-cheie. Din 2009, cînd am lansat comentariile noastre săptămînale, nu
am dat nici măcar peste un singur articol de specialitate care să sprijine,
chiar la un nivel minim, ideea că parteneriatele civile au utilitate socială.
Dacă nu sînt utile, de ce să fie transformate în instituţii care, inevitabil,
vor fi echivalate cu familia şi căsătoria naturală? Dimpotrivă, căsătoria şi
familia naturală posedă utilitate socială: procreare, creşterea copiilor,
coeziune socială între cele două sexe, coeziune socială între copii şi părinţi,
perpetuarea în mod ordonat a speciei umane, succesiunea ordonată a generaţiilor
şi cadrul ideal pentru dezvoltarea emotivă şi sexuală a copiilor.
În al treilea rînd, valoare socială a căsătoriei e
inestimabilă. Acum 130 de ani,
Curtea Supremă a Statelor Unite a emis decizia Maynard v. Hill, enunţînd principiul după care „căsătoria e
fundamentul familiei şi al societăţii, fără de care nu poate exista nici
civilizaţie, nici progres”. Şaizeci de ani mai tîrziu, în 1948, Declaraţia Universală
a Drepturilor Omului afirma acelaşi lucru în Articolul 16. Ambele documente, de
fapt, parafrazează şi sprijină ceea ce generaţia de oameni care a adoptat Codul lui Hammurabi acum 3800 de ani
deja a realizat şi înscris pe obelisc. E ironic că prima declaraţie privind
familia şi căsătoria cunoscute istoriei a fost săpată în piatră, dăinuind
astfel pînă în zilele noastre. Decizia Maynard a adăugat,
privind căsătoria, că ea „creează cea mai importantă relaţie a vieţii şi
influenţează moravurile şi civilizaţia omenirii mai mult ca oricare altă
instituţie”. A observat, de asemenea, că „asocierea permanentă a celor două
sexe este una din cele mai elewmentare caracteristici ale civilizaţiei”.
Studiile sociologice făcute de-a lungul veacurilor confirmă statutul
privilegiat de care căsătoria – nu parteneriatele civile – s-a bucurat şi
trebuie să se bucure în societate. Ea conferă obligaţii legale soţilor,
cauzează stabilitate şi coeziune socială, contribuie mai mult ca oricare altă
instituţie la dezvoltarea personală şi la bunăstarea individului, protejează
mai bine că ori care altă instituţie bunăstarea fizică şi emoţională a femeilor
şi copiilor.
În trecut, am
publiat date vaste privind diferenţele enorme între căsătoria naturală şi
concubinaj. Redăm din nou cîteva dintre ele. Privind stabilitatea socială,
diferenţele sînt ca de la cer la pămînt. Nu negăm că divorţul e o problemă şi
cauzează instablitate socială, dar instabilitatea cauzată de divorţ este minimă
în comparaţie cu instabilitatea socială care caracterizează concubinajul. În
anii ‘90, peste 60% din căsătoriile americane erau intacte şi nu sfîrșeau prin
divorţ. În contrast, în aceeași perioadă de timp longevitatea concubinajului în
America era de doar 1,3 ani. Zece la sută din cuplurile care trăiau în
concubinaj stăteau împreună mai mult de 5 ani, doar o treime mai mult de 2 ani
şi numai 40% mai mult de un an.
În al patrulea rînd, parteneriale civile reduc nivelul căsătoriilor. Instituirea parteneriatelor civile, adică legiferarea concubinajului, a dus la reducerea drastică a numărului căsătoriilor şi la creşterea la fel de drastică a numărului copiilor care cresc cu un singur părinte ori cu părinţi necăsătoriţi. În Suedia s-a observat ascendenta rapidă a concubinajului în detrimenul căsătoriei. Tinerii suedezi preferă concubinajul căsătoriei. Disparația familiei ca instituţie este cea mai accentuată în Suedia, urmată de Norvegia. Suedia are numărul cel mai ridicat din lume de copii care trăiesc cu doar un singur părinte. Periodic, copiii sar de la un părinte la altul. Adică, au un singur părinte constant, mama de exemplu, dar tot la un an sau doi mama îşi schimbă prietenul, ori intervin lungi perioade de timp cînd copilul trăieşte doar cu mama.
În al patrulea rînd, parteneriale civile reduc nivelul căsătoriilor. Instituirea parteneriatelor civile, adică legiferarea concubinajului, a dus la reducerea drastică a numărului căsătoriilor şi la creşterea la fel de drastică a numărului copiilor care cresc cu un singur părinte ori cu părinţi necăsătoriţi. În Suedia s-a observat ascendenta rapidă a concubinajului în detrimenul căsătoriei. Tinerii suedezi preferă concubinajul căsătoriei. Disparația familiei ca instituţie este cea mai accentuată în Suedia, urmată de Norvegia. Suedia are numărul cel mai ridicat din lume de copii care trăiesc cu doar un singur părinte. Periodic, copiii sar de la un părinte la altul. Adică, au un singur părinte constant, mama de exemplu, dar tot la un an sau doi mama îşi schimbă prietenul, ori intervin lungi perioade de timp cînd copilul trăieşte doar cu mama.
Un al exemplu,
care ne-a atras atenţia recent, este Canada, unde căsătoriile homosexuale au
fost instituite în 2002. Cardus e un think tank canadian specializat în canadian family reasearch („studii privind familia în Canada”) şi
în the importance of family stability în
strenghtening civil society („importanța stabilităţii familiei în întărirea
societăţii civile”). NU demult, Cardus a publicat un raport
conform căruia în 1961 94% din copiii canadieni pînă la 14 ani locuiau cu
părinţi căsătoriţi. În 2011 procentul a scăzut la 64% şi, conform recensămîntului
din 2016, la 62%. În 1996, 10,5% din copiii canadieni locuiau cu părinţi care
trăiau în concubinaj. Pînă în 2016, acest procent a crescut la 17%, o
creştere de 62% în 20 de ani (vezi aici).
În al cincilea rînd, căsătoriile homosexuale,
parteneriatele civile şi concubinajul au efecte negative asupra copiilor. Acest subiect
l-am discutat în mod detaliat şi deseori între 2012 şi 2016. Menţionăm din nou
două articole privind subiectul, care au făcut înconjurul lumii: Mark
Regnerus (profesor de Sociologie la University of Texas), How
Different are the adult children of parents who have same-sex relationships?
Findings from the New Family Structure Study, publicat în Social
Science Research (2012),
și Paul Sullins (profesor de Sociologie la Catholic University of
America), Invisible Victims: delayed Onset Depression among Adults with
Same-Sex Parents, publicat de Hindawi Publishing Corporation
(2016).
Menţionăm şi
ultimul material peste care am dat privind subiectul și care tocmai a fost
publicat luna trecută [martie 2018]. E cartea lui Helen M. Alvaré, profesoară
de Drept la Scalia Law School de la George Mason University din Washington.
Cartea, care de fapt este un tratat de jurisprudenţă privind deteriorarea
condiţiilor de viaţă ale copiilor în familii netradiţionale, e intitulată Putting
Children's Interests First în US Family Law and Policy („Afirmarea
primordialităţii intereselor copiilor în dreptul şi politica americană”).
Capitolul 2 al cărţii (pp. 58-65) discută condiţiile tragice în care trăiesc
copiii Americii născuți și/sau crescuți în familii netradiţionale. E intitulat Nonmarital Births and Child Outcomes
(„Naşterile
în afara căsătoriei şi dezvoltarea copiilor”). Alvaré e de acord cu noi, afirmînd că volumul de studii care
confirmă toxicitatea structurilor de familie netradiţionale asupra copiilor e
voluminos. În propriile ei cuvinte, Regarding
this enormous body of literature, I will only establish that there are sound
reasons to believe that children conceived nonmaritally experience
disadvantages which stem în large part from the common challenges that follow
from being born to unmarried parents („Privind acest volum gigantic de
literatură de specialitate, doar vreau să conving că există motive bine
întemeiate să credem că minorii concepuţi în afara căsătoriei suferă
dezavantaje care rezultă în mare măsură din provocările bine cunoscute care
decurg din naşterea într-o familie unde părinţii nu sînt căsătoriţi”).
Important, Alvaré blamează
haosul social care-i afectează pe copii pe fondul „revoluţiei sexuale”, pentru
care ea foloseşte expresia the rise of
sexual expressionism („ascensiunea expresivităţii sexuale”).
Ce cîştigăm dacă
instituim
parteneriatele
civile?
Cine are de cîştigat
din asta? Nimeni. Și mai ales nu copiii. Cu cît familia şi căsătoria se destramă,
iar concubinajul e încurajat prin legalizarea lui sub forma parteneriatelor
civile, cu atît mai mult statul trebuie să intervină și să aibă grijă de copii.
Noul soţ al mamei divorţate ori părăsite de prietenul ei devine statul, iar
noul părinte al copilului devine tot statul. Acest fenomen e deosebit de
pronunţat în Norvegia, Suedia, Danemarca şi Marea Britanie. Danemarca, însă,
începe să se confrunte masiv cu realităţile destrămării căsătoriei şi familiei.
Dacă în 1989 a acţionat ca să destrame căsătoria legalizînd parteneriatele
civile, în 2018 încearcă să o fortifice. În martie 2018 Danemarca a abrogat
divorţul instantaneu. Divorţul se poate obţine doar la cel puţin 90 de zile de
la înregistrarea actelor de divorţ. Se speră că între timp soţii se vor împăca,
iar familia va supravieţui.
Egalitate şi
discriminare
Unde e egalitate,
acolo e discriminare. Discriminarea e rezultatul inevitabil al urmăririi
egalităţii radicale. Dacă CEDO insistă că familiile homosexuale sînt egale
cu familiile naturale, nici statul și nici noi nu le putem trata inegal.
Partenerii homosexuali vor trebui trataţi ca soţi, ca părinţi, şi ca avînd aceeaşi
autoritate. Iar statul va căuta să imprime în fiecare dintre noi acceptarea
parteneriatelor pe picior de egalitate cu căsătoria. Va lua cîtva timp, dar ceea
ce se întîmplă în Occident se va întîmpla şi în România. În numele egalităţii,
parteneriatele civile nu vor mai putea fi criticate, nu vom mai putea spune că
ele nu constituie căsătorii, că sînt „familii de tip fake [false]” ori că nu au nici un rost. CNCD ne va pedepsi, vom fi
daţi în judecată. Va fi doar o chestiune de timp pînă cînd ni se va interzice,
chiar din punct de vedere teologic ori biblic, să mai spunem că parteneriatele
civile constituie o legiferare a păcatului şi a imoralităţii sexuale. Va fi
doar o chestiune de timp pînă cînd cofetarii creştini, tipografiile creştine şi
firmele în general vor trebui să acorde homosexualilor „căsătoriţi” aceleaşi
beneficii pe care le acordă familiilor naturale. Noi vom fi discriminaţii. Va
fi doar o chestiune de timp pînă cînd homosexualii vor putea adopta copii. La
început Mihai va cere, şi în timp i se va permite, să adopte copiii lui Ion,
iar apoi Ion şi Mihai împreună vor cere să li se acorde dreptul să adopte copii,
aşa cum acum pot face doar Gheorghe cu Maria... CEDO deja a luat decizii în
sensul acesta. La fel şi tribunalele federale americane. Repercusiunile sînt deja
enorme, devastatoare şi iremediabile. Se va produce cea mai mare revoluţie
socială cunoscută istoriei, iar revoluţia sexuală va triumfa în detrimentul
societăţii normale. Normalitate fără de care ea va muri. Unii vor numi
instituirea parteneriatelor civile un semn al progresului, dar istoria va da
verdictul cel mai obiectiv, ultim şi iremediabil, bifînd tragedia unei
sinucideri planetare a umanității „postmoderne”.
ALIANȚA FAMILIILOR DIN ROMÂNIA
Str. Zmeica nr. 12, sector 4,
București
Tel. 0741.103.025; Fax 0318.153.082
office@alianta-familiilor.ro
duminică, mai 27, 2018
«INTELECTUALII LUI BĂSESCU»
SUMARUL BLOGULUI
Aud tot mai des sintagma denigratoare „intelectualii
lui Băsescu”*. Nu m-am numărat
printre ei, nu le împărtășesc întotdeauna pozițiile și nu desfășor, deci, nici
o pledoarie pro domo, dar mi se pare
intolerabil ca fel de fel de fîrțîngăi și de pițipoace (mai ales pe maidanele
virtuale) să-i judece astăzi ca pe niște infractori ai scenei publice,
identificîndu-i cu toate păcatele așa-numitului „băsism” (o tragicomedie demult
expirată).
Băsescu a avut intuiția (sau a fost sfătuit) că
ar fi bine să încerce să adune în jurul său nu doar pe proștii țării, ca
Dragnea, ci pe deștepții ei. O parte din elita intelectuală (căreia i s-a tot
reproșat că doar cîrtește, dar nu se implică) a încercat să valorifice un
context care nu i se mai oferise pînă atunci, în iluzia că, adunată la un loc
și sprijinită fie și minimal, ar fi putut drege sau construi ceva. Socoteala în
sine nu era greșită, dar n-a fost să fie așa, pentru că Băsescu însuși n-a
putut suporta pînă la urmă vecinătatea intelectualilor și nu s-a priceput ce și
cum să facă și să dreagă cu ei. Drept care, treptat, aceștia s-au întors
fiecare la uneltele sale (oarecum cu „coada între picioare”), iar escrocii și
impostorii au triumfat încă o dată (aceasta este însăși povestea României
postdecembriste).
A le imputa așa-zișilor „intelectuali ai lui
Băsescu” această tentativă nereușită și a le purta perpetuu pică pentru ea, ba
a le pune și valoarea între paranteze, nu este decît încă o noapte a minții
românești.
Răzvan CODRESCU
* Intră aici, de-a valma, Andrei Pleșu, Horia-Roman
Patapievici, Vladimir Tismăneanu, Teodor Baconschi, Adrian Papahagi, Mihail
Neamțu, Sebastian Lăzăroiu, Traian Ungureanu, Radu Preda, Daniel Funeriu, Sever
Voinescu, Bogdan Tătaru-Cazaban, Mircea Cărtărescu etc.
vineri, mai 25, 2018
DECEPȚII LIRICE: CÎNTECE DE CLOACĂ
I
Noi
sîntem azi învinșii – nu de-alții, ci de sine
–
ai unei lumi pe care n-am
îndrăznit nimic,
c-atîta-i fiecare de mare sau
de mic
cît s-a-ntrecut cu visul și-a
făptuit de bine.
Noi am rămas milogii de pe la
porți străine,
ne-ncrezători că bobul ne poate
da în spic,
și idealul nostru e-al unui
neam pitic
și resemnat în cloaca putorii
levantine.
Mai marii noștri umblă-n
genunchi, cu limba scoasă,
să pupe dosul falnic al cui e
mai stăpîn,
iar mîrla ține pasul pe urma
lor vîscoasă
și nu-i pe lume șarpe să nu-l
hrănim la sîn.
Duhnim de vii a scîrnă, dar
nici nu ne mai pasă,
și balele-atîrnate pecete ne
rămîn!
II
Nu vrem decît să umplem cu chef
un timp larvar
și nu ne pasă-n urmă ceva de
mai rămîne
din noi în amintirea acestei
lumi bătrîne,
cum nici n-avem de-o alta
nevoie sau habar.
Ca bestia ce n-are decît
instinct primar
sau ca răznita pleavă a
liftelor păgîne,
noi n-avem alte doruri sau
visuri să ne mîne
decît o poftă oarbă de tot ce-i
mai murdar.
Chiar Dumnezeu să vină, l-am
bate iar pe cruce,
cu ghearele și colții rînind în
carnea lui,
ca în ispita slavei să nu ne
poată duce,
ci să ne lase-n pacea ce numai
sfîntă nu-i
din cloaca scîrnei noastre
călduțe și uituce,
în care lesne poate păcatul
face pui!
III
Priviți ce mîndru trece, lăsînd
în urmă bale,
tot viermele pe care în cloacă
l-am hrănit!
Putoarea se alege de noi la
asfințit,
dar pasul nu ne-ar duce nici
morți pe-o altă cale!
Nici porcul nu se-ntoarce-n
nămolul scaldei sale
ca noi în scîrna-n care pe lume
ne-am ivit:
de n-am avea în ceruri un rest
de neam sfințit,
ne-ar înghiți pămîntul sau
ne-ar zvîrli din poale.
Ne-a dat un rai pe lumea
aceasta Dumnezeu,
dar am sfîrșit spurcîndu-l din
munte pîn’
la mare,
iar azi ne luăm desaga și-l
părăsim la greu,
lăsîndu-l la cheremul prostiei
tutelare:
atît de ultimi sîntem la toate
și mereu
că-i e și morții parcă sictir
să ne omoare!
Răzvan CODRESCU
miercuri, mai 23, 2018
UNDE N-ARE DREPTATE?
SUMARUL BLOGULUI
Să fie indezirabil
vorbitul „pe înțeles” și recapitularea adevărurilor simple? E poate aici
explicația faptului nefericit că o anumită elită intelectuală, prea mîndră de
deșteptăciunea ei și confundînd firescul cu banalul, n-a reușit, în acești 30
de ani de postcomunism, să intre într-un dialog viu și într-o empatie reală cu
publicul mai larg, ci s-a izolat tot mai mult în excelența ei sfidătoare. De
aici și identificarea apriorică și generalizatoare a naționalismului cu
populismul. România postdecembristă este și victima acestei prăpastii
sufletești și comunicaționale căscate între „elite” și „vulg”, cu voie sau fără
de voie, pe urmele toxice ale comunismului. Vina o poartă ambele părți, dar a
„domnilor” e mai mare, căci de la ei și pretențiile sînt mai mari. Contextul a
fost exploatat impur de populismul de stînga, cu toate consecințele în plan
electoral. În răspărul acestei rupturi păguboase, avem poate aici o bună lecție
de smeremie academică, în căutarea esențialului pierdut. (R. C.)
„POPOARELE CARE NU SÎNT BINE CONDUSE PIER ÎNCET”
Cuvîntul
Profesorului Univ. Dr. Ioan-Aurel Pop,
noul Președinte al Academiei Române, este încurajator, pentru că în el vedem
chipul lucid al cărturarului român care-şi iubeşte ţara, conştient de tarele
acesteia, dar mai ales de valorile ei. Este românul care vorbeşte cu durere
despre trădările şi vînzările la care am fost şi sîntem supuşi, care înţelege
perfect profunzimile şi potenţialul extraordinar al neamului românesc. Avem
aici o radiografie extrem de precisă a situaţiei naţiunii române, la o sută de
ani de la Marea Unire. Nu mai sîntem uniţi între noi pentru că nu ne mai iubim
şi nu mai avem încredere în neamul nostru, și asta nu numai din pricina
globalizării induse de noile tehnologii mediatice, ci mai ales din pricină că,
atît din afară, cît şi din interior, s-a luptat ca noi să devenim „un aluat
moale”, uşor de modelat de cei ce ar vrea ca românii să piară de pe acest pămînt. Dar
mesajul este, totuşi, optimist – dacă vom avea conducători buni, spune noul
Preşedinte al Academiei Române, şi nu vînzători de ţară, adăugăm noi. (G. F.)
–
Domnule Ioan-Aurel Pop, prăznuim Centenarul Unirii. Cum ne găsește acest
Centenar ca neam? Sîntem mai uniți decît înaintașii?
–
Noi nu prea știm să prăznuim așa cum s-ar cuveni întotdeauna. Simțul de
ceremonie este un atribut al popoarelor civilizate, așezate, prospere. Noi nu
am avut vreme de ceremonii, pentru că ne-am străduit mereu mai mult să
supraviețuim decît să viețuim, aici, „în calea răutăților”.
Aparent, Centenarul ne găsește bine, pentru că existăm într-o țară aproape la fel de întinsă ca Marea Britanie; pentru că sîntem membri ai UE și NATO, adică facem parte din clubul selecților și nu din „blocul comunist”, cum se întîmpla acum trei decenii; pentru că trăim, respirăm, călătorim (cel puțin o parte dintre noi), în vreme ce alte neamuri au dispărut din lume, s-au topit în alte popoare etc. Înaintașii de acum 100 de ani și de mai înainte au trăit o apoteoză a unirii, au avut o obsesie a unirii și au avut conștiința că făuresc o Românie nouă pentru eternitate. Noi ne-am cam blazat și credem că toate ni se cuvin fără eforturi mari. Romanii, din care ne tragem, cel puțin în parte, aveau o vorbă: Nihil homini natura sine magno labore dat, adică „Natura nu dă nimic omului fără mare stăruință”. O țară și o națiune nu se fac o dată pentru totdeauna, ci se construiesc și se primenesc mereu.
Aparent, Centenarul ne găsește bine, pentru că existăm într-o țară aproape la fel de întinsă ca Marea Britanie; pentru că sîntem membri ai UE și NATO, adică facem parte din clubul selecților și nu din „blocul comunist”, cum se întîmpla acum trei decenii; pentru că trăim, respirăm, călătorim (cel puțin o parte dintre noi), în vreme ce alte neamuri au dispărut din lume, s-au topit în alte popoare etc. Înaintașii de acum 100 de ani și de mai înainte au trăit o apoteoză a unirii, au avut o obsesie a unirii și au avut conștiința că făuresc o Românie nouă pentru eternitate. Noi ne-am cam blazat și credem că toate ni se cuvin fără eforturi mari. Romanii, din care ne tragem, cel puțin în parte, aveau o vorbă: Nihil homini natura sine magno labore dat, adică „Natura nu dă nimic omului fără mare stăruință”. O țară și o națiune nu se fac o dată pentru totdeauna, ci se construiesc și se primenesc mereu.
Poate
că sîntem mai uniți decît acum un secol, dar adesea doar prin declarații
bombastice, uitînd de unirea cotidiană, de binele zilnic pe care se cuvine să-l
facem în numele unirii, de credință, de adevăr și de dreptate. Mulți dintre noi,
în loc să facem binele aici, la noi, prin profesionalism, prin zbateri
continue, prin luptă, ne ducem pe alte meridiane și ne punem experiența în
slujba altor „uniri” și a altor „patrii”.
În
concluzie, Centenarul nu ne găsește așezați și mulțumiți și nici țara nu o
găsește întreagă, așa cum au făcut-o liderii luminați în 1918…
„Identitatea
popoarelor –
o
realitate foarte puternică astăzi”
–
Ce este identitatea națională și de ce avem nevoie de identitate națională?
–
De mii de ani trăiesc oameni la Dunăre și la Carpați, pe Olt și pe Mureș, pe
Siret și pe Nistru, și asemenea oameni, chiar dacă s-au perindat mereu, nu au
lăsat vreodată acest pămînt nelocuit și nechivernisit. De peste o mie de ani, românii
s-au aflat, alături de alții, între truditorii gliei de pe aceste locuri. Nu
este de prisos să le cunoaștem originile, taina limbii vorbite, credințele,
dorurile și jalea, nuntirile și prohodurile, trecerile și petrecerile. Așa, vom
înțelege mai bine, poate, de ce „lacul codrilor albastru” este încărcat de
„nuferi galbeni”, sau cum au reușit arhitecții de la 1500 să facă minunea de
Mănăstire a Argeșului, înveșnicită, în credința populară, prin sacrificiul Anei
și al Meșterului Manole, sau cum ajunge un om matur ca Ion al Glanetașului să
se închine și să sărute pămîntul reavăn, descoperindu-se ca la rugăciunea de
dinaintea icoanei. Gesturi similare fac toți oamenii, de oriunde și de oricînd,
dar aura care le însoțește pe cele mai sus evocate se-arată numai la acest
popor și numai pe acest pămînt, semn că românii și România au un fel al lor de
a fi. Secolul trecut de la Marea Unire este un bun prilej de a-i face și pe
alții – prieteni, neprieteni sau indiferenți – să ne vadă, să ne cunoască și să
ne înțeleagă, cu identitatea noastră de români.
Simplu
spus, identitatea românească este felul de a te simți român, iar această
simțire vine prin limbă, credință, origine, nume, tradiție, obicei, strai, pămînt
și cer etc. Avem nevoie de identitate națională ca să nu fim ai nimănui. La
unele popoare, naționalitatea se confundă cu cetățenia și nu te poți bucura de
nimic pe lumea asta dacă nu ai identitate națională.
–
Cum se raportează alte popoare la identitatea lor?
–
Toate popoarele se raportează la identitatea lor, iar unele o fac chiar în mod
ostentativ, atrăgîndu-ți atenția că ele există, că au un mesaj de dat lumii, că
nu se lasă în voia sorții. Americanii se laudă de multe ori că ei sînt
universaliști și nu naționaliști. Este însă de ajuns să vezi anumite
manifestări ale vieții cotidiene și să te convingi de contrariu. Astfel,
circulă lozinci de genul Buy only
American! („Cumpără numai ceea ce este american”), la școală se vorbește
zilnic despre „părinții patriei”, toate sărbătorile sînt americane, de la Columbus Day pînă la Thanksgiving etc. Polonezii se
caracterizează prin Biserică și prin Chopin, sîrbii prin sacrificiul de la
Kossovopolje (1389), italienii prin Risorgimento
etc.
Am
întîlnit mereu intelectuali străini care să vorbească despre identitatea
proprie, care să critice „naționalismul” altora, dar nu am întîlnit niciodată
polonezi, unguri, americani, francezi ori germani care să se critice pe sine în
felul în care o fac românii. În rest, identitatea popoarelor este o realitate
foarte puternică astăzi, chiar și atunci cînd acest lucru este negat sau nu
este recunoscut pe față.
„A
respinge țara înseamnă
a te respinge pe tine”
–
Noile mass-media – mă refer la Internet, mai ales – ne-au introdus în ceea ce
McLuhan numea „sat global”. Care credeţi că sînt efectele acestui fenomen
asupra modului de a fiinţa al românilor, a aşezării, a statusului mental al
noilor generaţii?
–
„Satul global”, despre care scria
McLuhan, ne-a apropiat, dar ne-a și îndepărtat unii de alții în același timp. Sîntem
mai vecini și mai străini concomitent, mai aproape și mai departe… Ne ducem să
ne vedem rudele și prietenii în Australia sau în America, dar nu ne vedem cu
vecinii de scară și nu vorbim cu colegii de grupă. Sau vorbim – dar pe net,
prin Facebook!
Românii
sînt și ei prinși în acest vîrtej. Generația mea, care a prins și alte vremuri,
încearcă să redeștepte anumite cutume, anumite valori ale tradiției, dar se
lovește uneori de un zid dur. Dacă, de exemplu, încerc să le explic
adolescenților, tinerilor, taina muncii tăcute la cîmp, la seceră și la coasă,
a țăranilor de odinioară, horele din sat, doina și jalea, nuntitul și
prohoditul etc. îmi dau seama că ei nu au cum să înțeleagă toate astea.
Motivele sînt legate, firește, de globalizare, de accelerarea ritmului
Planetei, de modernizare. Sînt însă și motive mai profunde. Generația mea,
chiar dacă nu a fost toată rurală, a avut șansa să mai miroasă pămîntul reavăn,
să simtă fînul proaspăt cosit, să vadă curgînd sudoarea muncii fizice, sub
soare dogoritor ori sub vînt și viscol.
În
plus, a mai avut o șansă, anume aceea de a se împărtăși din toată experiența
universală prin lecturi solide și prin dascăli de excepție, dăruiți școlii și
națiunii. Azi toate acestea s-au pierdut. Zestrea omenirii zace în cărți, pe
care nu le mai citește nimeni. Necazul este că nu se citesc integral nici e-book-urile
sau cărțile electronice. Prin urmare, dacă nu luăm măsuri, riscăm să devenim
toți otova, cu mințile odihnite și goale, instrumente bune de manipulat de
către forțe malefice, care stăpînesc comunicarea și care au puterea să ne
îndrepte pe calea dorită de ele.
Din
păcate, întîlnim foarte des un sentiment de respingere față de țară, mai ales
atunci cînd vorbim de civilizație. Este justificat acest sentiment?
Sentimentul
despre care vorbiți este rezultatul acelorași manipulări. Legarea solidă de
țară, sentimentul apartenenței la familie, la comunitate, la națiune și la
credința oamenilor țării este primejdios pentru globaliști, pentru că îi face
pe oameni profunzi, critici, circumspecți, fideli. Românii sînt un popor
deschis și primitor și s-au lăsat ușor antrenați în acest proces dirijat, de
„deschidere” fără limite.
Pe
de altă parte, noi am trecut prin mai bine de patru decenii de comunism, care a
fost demonizat pe bună dreptate și care ne-a făcut să ne simțim vinovați,
înjosiți, victime etc. Nu-i vorbă, nici în trecut nu am dus-o foarte bine,
aici, ca „enclavă latină la porțile Orientului”, bîntuită de inamici, jefuită
de regate și imperii orgolioase, ciuntită mereu de oameni și teritorii. Țara nu
a prea fost a noastră, pentru că ne-o luaseră alții demult și ne-am refăcut-o
cu greu. Pentru că nu am fost în rînd cu marile puteri și nici nu am gustat din
sentimentul elitei, ne-am lăsat ușor amăgiți și ne-am dezgustat de noi înșine.
A respinge țara înseamnă a te respinge pe tine, pentru că ce este țara fără
oameni, fără români? Or, noi nu găsim nimic mai bun să facem decît să hulim România
așa de mult cum nici un inamic străin nu reușește! Firește, ne apucă uneori
remușcările și dorul, ne ceartă parcă părinții și bunicii deveniți țărînă, ne
mustră icoanele din „casa dinainte” sau de pe tîmpla bisericii, dar ne
„revenim” repede și nu facem nimic ca să îndreptăm situația.
Dimpotrivă,
în loc să ne purtăm crucea și să spunem străinilor cine sîntem și de ce vorbim românește,
de ce credem în Dumnezeu colindînd și de ce mai strîngem fînul doinind, ne
declarăm altceva decît români și trecem mai departe. Sînt neamuri mult mai
oropsite și mai umilite de soartă decît al nostru, dar nu-și declină
identitatea, originea, tradiția.
Material
realizat de
Mihaela Raluca Tănăseanu
luni, mai 21, 2018
CORNELIU CIUCANU: GHICULEŞTII ŞI DREAPTA INTERBELICĂ
SUMARUL BLOGULUI
Dreapta românească
dintre cele două războaie mondiale [1]
cumulează şi dezvoltă teme, direcţii,
idei din perioada anterioară, ce se circumscriu dezbaterii politico-doctrinare
declanşate în circumstanţele adoptării direcţiilor generale de afirmare ale
statului român modern şi ale naţiunii române. Disputa dintre tradiţie şi
înnoire lansată la nivel programatic în plan cultural-politic, pe fondul
problematicii complexe reliefate de evoluţia societăţii româneşti – intrate
fără echivoc pe calea modernizării şi instituţionalizării de tip occidental –, a condus spre noi concepte privind naţiunea
şi statul ca entităţi organice, privind sufletul
naţional/mistica naţională şi misiunea istorică a naţiunilor, concepte
opuse ficţiunii contractualiste
liberale şi voluntarismului demagogic abstract de extracţie iacobină [2]. Paradigma formelor fără fond lansată la 1867 de Titu Maiorescu este preluată
şi adaptată de o serie de intelectuali şi oameni politici, care o
contextualizează problematic în aproape toate sectoarele de activitate.
Practic, putem stabili certe corespondenţe între formula maioresciană şi ideile
politice şi culturale lansate şi argumentate de generaţia intelectuală interbelică,
pe un traseu ideologic intermediar marcat de publicistica lui M. Eminescu, de
scrierile lui V. Conta, A. D. Xenopol, N. Iorga, A. C. Popovici, D.
Drăghicescu, C. Rădulescu-Motru, A. C. Cuza. De la
articolul-program lansat de T. Maiorescu la Itinerariul spiritual [3] şi
Manifestul Crinului Alb [4], semnat de Ion Nistor, Sorin Pavel şi
Petre Marcu Balş (Pandrea), dezbaterea cultural-politică vizează aceleaşi teme
de reflecţie şi, în general, aceleaşi inadvertenţe/incompatibilităţi între
politicile aplicate de instituţiile liberale ale statului şi realităţile
profunde ale societăţii româneşti, ignorate de noua elită liberală şi, în
consecinţă, bruscate prin aceste intervenţii pripite ale clasei politice.
Evocarea acestor manifeste – program ale generaţiei interbelice restabileşte
clar coexistenţa tematică a unor idei în cadrul ambelor discursuri
(junimist-conservator antebelic şi naţionalist-creştin interbelic) şi/sau metamorfoza
unor concepte conservatoare în principiile cultural-politice enunţate de
generaţia anilor ’30, crescută sub influenţa gândirismului şi a trăirismului
naeionescian.
După 1918, pe
fondul vechiului discurs naţionalist reprezentat de N. Iorga şi A. C. Cuza, se
articulează – pe baza noilor condiţii interne social-economice, ca şi sub
influenţa factorilor externi (revoluţia bolşevică din Rusia, în care un rol
predominant director l-au avut evreii) – o nouă formulă cu implicări şi corespondenţe
mai ales în viaţa studenţească a României Mari. Astfel, la Universitatea
ieşeană mişcarea studenţilor naţionalişti se naşte direct ca reacţie la
manifestările de stînga – unele cu un declarat caracter bolşevic – ale unor
organizaţii a studenţilor basarabeni şi evrei, bănuite sau chiar bîntuite de
elemente şi doctrine comunizante [5].
La această amplă mişcare a tineretului universitar, tradiţionalist şi
contestatar, se vor ralia, sub imboldul instinctului de clasă sau sub
promisiunea unei uşoare ascensiuni sociale şi politice, o serie de elemente ale
vechii aristocraţii româneşti. Aceste elemente provenite din cadrele politice
conservatoare, sau cu tradiţie conservatoare în familie, aderă la structurile
Dreptei, într-o perioadă de dominare evidentă a societăţii de către mica
boierime îmburghezită, aflată în raporturi clientelare cu Partidul Liberal,
ieşit fortificat sub aspect social şi logistic după sfîrşitul războiului din
1916-1919 şi aplicarea reformelor electorală şi agrară. Accesul la funcţii în
stat fiind blocat de către aceste elemente, provenite din rîndurile
comercianţilor, a burgheziei de funcţii sau din cadrul boierimii supuse
procesului de îmburghezire – fenomen sesizat de istoricul Dan Berindei –,
descendenţii marii boierimi caută cu precădere alte debuşee de afirmare:
armata, mediul universitar, diplomaţia, sau aderă la mişcarea naţionalistă în
perspectiva unei cariere politice.
În concluzie, cauzele
deplasării spre dreapta radicală a unor elemente de prim rang ale aristocraţiei
româneşti ţin de noul context istoric conturat în viaţa social politică a ţării
după sfîrşitul războiului şi constituirea României Mari. Cele două reforme,
electorală şi agrară, au condus la o bulversare a scenei politice româneşti. În
primul rînd, prin adoptarea votului universal se modifică substanţial structura
electoratului. Aplicarea prevederilor cuprinse în decretele-lege din 1918-1919
s-a experimentat cu prilejul primelor alegeri din statul naţional unitar.
Acumulînd o serie de antipatii interne şi reticenţe externe, Ion I. C. Brătianu
şi-a depus demisia la 12 septembrie 1919. Generalul Artur Văitoianu a primit
mandatul de formare a unui nou guvern, care avea drept scop organizarea
alegerilor parlamentare. Alegerile din noiembrie 1919 au consemnat o largă
participare la vot, comparativ cu perioada anterioară. Numai în Vechiul Regat
s-au înscris pe listele de alegători 1.299.823 de cetăţeni, faţă de doar
101.339 alegători participanţi la alegerile din 1911. Semnificativă ni se pare creşterea numărului cetăţenilor cu
drept de vot pe parcursul perioadei interbelice, de la 3,4 milioane de
alegători în 1926, la 4,6 milioane în 1937, menţionînd cifra de aproximativ 100.000 de alegători, cîţi erau la 1912. Totodată, consemnăm şi creşterea indicelui
de proporţionalitate între aleşi şi alegători. Astfel, un deputat era ales în
1914 de către 400 de cetăţeni, iar la 1920 de către 50.000 [6].
Împroprietărirea a
diminuat considerabil baza materială şi financiară a marilor proprietari de
terenuri agricole, grupaţi cu precădere în Partidul Conservator. Pe de altă
parte, în contextul introducerii votului universal, partidele conservatoare
pierd contactul cu masele de votanţi. Aceste formaţiuni politice trebuiau să se
desprindă de tipul de politică făcută la club şi să caute noi debuşee
electorale la sate şi la periferia oraşelor, unde erau privite cu ostilitate de
către ţărani, atît din considerente sociale (conservatorii erau îndeosebi
boieri, mari proprietari funciari), cît şi din perspectiva gernanofiliei şi colaboraţionismului cu inamicul, teme larg
exploatate mai ales de către liberali. Pe de altă parte, formaţiunile de
sorginte conservatoare trebuiau să-şi mărească numărul de membri şi să
constituie noi filiale în mediul rural. Doar presa de partid, menţinută la un
anume nivel intelectual şi doctrinar, şi practic inabordabilă pentru marea masă
a alegătorilor, rămînea un instrument insuficient şi inoperant la nivelul
propagandei la sate şi în zonle defavorizate ale societăţii. În plus,
conservatorii au arătat o anumită reticenţă în abordarea directă a
alegătorilor. Ei aveau repulsie faţă de discursurile aproximative, demagogice,
utilizate pe larg şi cu real succes de către adversarii politici. Liberalii
erau mult mai dinamici, volubili şi comunicau mult mai bine cu cei de jos,
chiar dacă mesajul lor era populist şi lipsit de valoare oratorică. Timpul şi
evenimentele politice au demonstrat că, o dată cu votul universal, politica de
club nu mai era o soluţie iar dispariţia instituţională a formaţiunilor
conservatoare, poate fi explicată şi prin faptul că s-au dovedit absolut
inadaptabile la noile metode şi instrumente ale luptei politice, impuse şi
induse ansamblului social-economic şi politic românesc de realităţile multiple
şi complexe relevate după primul război mondial [7]. Dacă partidele de sorginte conservatoare cad în desuet şi
dispar de pe scena politică românească este interesant de observat că teme şi
idei-forţă ale doctrinei conservatoare sînt recuperate de formaţiunile de dreapta
[8]. Doctrinarii Dreptei
reinventează ipostaze-canon ce vizează binomul boier-ţăran, indestructibil în
faţa ofensivei instituţionale moderniste de extracţie străină, a mimetismului
păgubos practicat de clasa politică interbelică. Retrospectiv, dimensiunea
devenirii şi continuităţii istorice româneşti pe baza autohtonismului şi
ortodoxismului are ca fundament aprioric relaţia boier-ţăran, fundamentată în
secole de încercări. Instituţiile, moravurile occidentale, clasele înstrăinate
şi alogenii – agenţii noilor relaţii de tip capitalist – vin să perturbe
această armonie cimentată în veacuri de restrişte. Concurenţa dintre aceste
categorii sociale şi etnice (boieri patrioţi şi ţărani, pe de o parte şi
întrăinaţi/străini, pe de altă parte) este acutizată de interpretările
post-junimiştilor (C. Rădulescu-Motru, N. Iorga, A. C. Cuza, I. C. Filitti) şi
de ideologii naţionalişti-creştini interbelici (în variantă gîndiristă, trăiristă,
ortodoxistă şi autohtonistă), este pregnant reliefată de opoziţia dintre
ruralul nealterat şi citadinul cosmopolit. Naţionalismul de la începutul
secolului XX căuta să compenseze starea de înapoiere a populaţiei şi lipsa de
coeziune socială, prin identificarea obstinantă cu naţiunea, a tuturor
categoriilor sociale. Respingînd aprioric socialismul, considerat germen al
disoluţiei sociale şi naţionale, motor al revoluţiilor şi anarhismului,
naţionaliştii erau conservatori şi tradiţionalişti în esenţă, antiliberali în
discurs, atîta timp cît semnalau laturile negative ale modernismului de tip
liberal [9]. Astfel, tematica de
sorginte conservatoare este adoptată tacit şi adaptată noilor realităţi
interbelice de către formaţiunile de dreapta, şi în special de către Mişcarea
Legionară.
Interesul
descendenţilor marilor familii boiereşti pentru mişcarea radicală
naţionalist-creştină s-a manifestat cu precădere în anii ’30, cînd ascensiunea
curentului naţionalist devenise o realitate. Astfel, identificăm în structurile
organizatorice ale dreptei naţionalist-creştine, respectiv ale Mişcării
Legionare, elemente care aparţin aristocraţiei româneşti. Spre exemplificare
menţionăm numele generalului Gh. (Zizi) Cantacuzino-Grănicerul, stă-stră-nepot
al domnitorului Şerban Cantacuzino, a lui Alexandru şi Andronic Cantacuzino,
nepoţi ai şefului Partidului Conservator, Gh. (Gogu) Cantacuzino-Nababul, a lui
George Manu – un alt nepot al Generalului, fiul surorii sale Elisabeta (Zeta),
căsătorită cu Iancu Manu, fiul generalului Gh. Manu, fost prim-ministru, şef al
Marelui Stat Major şi ministru de Război. În acest cadru select, descris de
descendanţa princiară a unor membri ai Legiunii, amintim figurile lui Mihail
Sturdza, diplomat de carieră şi ministru de Extrene în perioada
septembrie-decembrie 1940, a fiului său, Ilie-Vlad Sturdza, şi a fraţilor Ghica
de la Iaşi, care se integrează în
mişcarea naţionalist-creştină încă din faza „turbulenţelor studenţeşti” de la
Universitatea ieşeană. Astfel, în contextul ofensivei elementelor de stînga – unele
chiar cu apartenenţă dovedită la mişcarea comunistă –, care monopolizaseră
activitatea studenţească, fraţii Ghica se raliază grupului de studenţi de la
Facultatea de Drept, cu intenţia declarată de a bloca ascensiunea bolşevismului
în mediul universitar. Alături de Corneliu Zelea Codreanu găsim pe fraţii
Ghica, Grigore, Alexandru şi Constantin [10],
primii doi foşti colegi la Liceul Militar de la Mănăstirea Dealu, destinat în
primul rînd fiilor de ofiţeri şi foşti ofiţeri. Elevii mănăstireni erau selectaţi în urma unor examene foarte riguroase.
Cu timpul au avut acces la această şcoală militară şi elevi de condiţie mai
modestă, fără o descendenţă militară precisă, aşa cum a fost cazul tînărului
Petre Marcu, cunoscut mai tîrziu sub numele de Petre Marcu Balş sau Petre
Pandrea, publicistul de stînga şi avocatul preferat al comuniştilor în mai
multe procese din epocă. Grigore, Constantin (Dinu) şi Alexandru Ghica erau
fiii lui Grigore Ghica, militar de carieră, şi ai Constanţei, născută Câmpineanu.
Constanţa era fiica magistratului C. Câmpineanu, nepoata revoluţionarului
paşoptist, întemeietor al Societăţii Filarmonice, alături de Heliade-Rădulescu
şi C. Aristia, la 1835. Bunicul Constanţei era un anti-rus convins, membru al Partidei naţionale munteneşti. Familia Câmpineanu
era o familie boierească din Muntenia, pomenită pentru prima dată în documente
în anul 1659, pe timpul domniei lui Mihnea al III-lea. Constanţa era şi nepoata
de frate a omului politic liberal Ion Câmpineanu, parlamentar şi ministru în
mai multe legislaturi şi cabinete. Era o
femeie voluntară, hotărîtă care avea ceva din zbuciumul revoluţionar al
bunicului paşoptist. Tatăl fraţilor Ghica, Grigore Ghica a îmbrăţişat de tînăr
cariera armelor intrînd apoi în magistratură. El face parte din ramura
moldoveană a Ghiculeştilor, fiind fiul lui Alexandru Ghica şi nepotul lui
Grigore Ghica Vodă (1807-1857), domnul Moldovei post-paşoptiste şi, totodată,
stră-stră-nepot al Grigore Alexandru Ghica Vodă, domnul ucis de turci la
Beilic, la 1777. Dacă primul strămoş celebru moare decapitat în urma
împotrivirii sale de a ceda Moldova de Nord – numită mai tîrziu Bucovina –, un
alt străbun de referinţă al familiei Ghica, domnul Moldovei din perioada
1849-1856, s-a distins printr-o administraţie înţeleaptă, a încurajat literatura şi libertatea presei.
În epocă, Grigore Ghica Vodă era un mare partizan al unirii, însă moare relativ
tînăr, în Franţa, în 1857, anul hotărîrilor Divanurilor ad-hoc din cele două principate.
Grigore,
Ion-Constantin (Dinu) şi Alexandru Ghica au urmat cursurile Facultăţii de Drept
din Iaşi, fiind colegi cu Corneliu Codreanu, intrînd astfel, inevitabil, în
contact cu tezele naţionaliste şi anti-iudaice propovăduite de profesorul A. C.
Cuza, care a deţinut şi funcţia de decan al facultăţii. Grigore şi Constantin au
fost membri fondatori ai Asociaţiei Studenţilor Creştini, constituite la 20 mai
1922, organizaţie a studenţilor ieşeni care, treptat, se va dezvolta şi va
acapara viaţa şi activitatea studenţescă din România interbelică. De altfel, în
contextul mişcărilor studenţeşti din anii 1922-1923, derulate sub semnul
principiului şi lozincii numerus clausus,
statutele, regulamentele şi dezideratele Asociaţiei Studenţilor Creştini de la
Iaşi vor fi adoptate de toate centrele studenţeşti care, în baza unui convent,
se vor constitui în Uniunea Asociaţiilor Studenţilor Creştini din România, avînd
ca principal organ de presă ziarul Cuvântul
Studenţesc (primul număr: 7 ianuarie 1923). Din 1926, organizaţia
reprezentativă a studenţimii române din perioada interbelică se va intitula
Uniunea Naţională a Studenţilor Creştini din România (UNSCR) [11].
După formarea Ligii
Apărării Naţional-Creştine, în martie 1923, s-a luat hotărîrea construirii unui
cămin studenţesc cultural-creştin, sustras de sub autoritatea Rectoratului, iar
iniţiatorii primesc un ajutor bănesc substanţial din partea doamnei Constanţa
Ghica. Totodată, mama fraţilor Ghica, angajaţi şi ei în mişcarea cuzistă, pune
la dispoziţia studenţilor naţionalişti un teren pe strada Carol [12]. Terenul era destinat cultivării
zarzavatului pentru nevoile echipelor voluntare ce făceau cărămizi la Ungheni.
În realitate o notă a organelor de Siguranţă informa că în grădina doamnei
Ghica studenţii şi elevii organizaţi de Codreanu ţineau şedinţe secrete şi
efectuau exerciţii paramilitare. O descindere a poliţiei, în frunte cu
prefectul C. Manciu, are drept consecinţă arestarea tinerilor naţionalişti [13]. La Prefectură studenţii şi
elevii arestaţi au avut parte de un tratament destul de dur din partea autorităţilor.
Codreanu a fost şi el bătut de agenţi, iar mai tîrziu a fost agresat public
alături de surorile sale Silvia şi Iridenta, o dată în grădina Copou, mai apoi
pe strada Lăpuşneanu, de către acelaşi Manciu. A urmat împuşcarea lui Manciu în
faţa Tribunalului Iaşi şi procesul lui Codreanu. S-a pus problema unei
conspiraţii din partea procurorilor, la care avocaţii apărării au replicat prin
argumentarea legitimei apărări. O mărturie oarecum tîrzie tinde să facă lumină
în această problemă. Colegi de celulă în penitenciarul Aiud, Alexandru Ghica
mărturiseşte lui Petre Pandrea că, după bătăile şi umilinţele suportate la Iaşi
de Codreanu şi de surorile sale, viitorul lider legionar s-a retras la Schitul
Rarău cu cîţiva prieteni, inclusiv fraţii Ghica. Confidenţele făcute de prinţul
Ghica fostului coleg mănăstirean
acreditează hotărîrea lui Codreanu de a riposta dur la orice alt abuz al
prefectului Manciu. După spusele prinţului Ghica, acesta se simţea umilit şi
dezonorat de atitudinea prefectului faţă de el şi surorile sale şi era decis
să-l împuşte pe Manciu cu prima ocazie.
Un alt fapt ce
merită consemnat – şi care denotă ataşamentul şi prietenia fraţilor Ghica faţă
de viitorul şef al Mişcării Legionare – sînt sumele băneşti acordate lui
Codreanu, atît în 1922, cît şi în 1926, cu ocazia plecării acestuia la studii
la Berlin, Jena şi mai apoi Grenoble.
Avocatul Al. Ghica
era un foarte apreciat lider LANC şi un intim colaborator al lui A. C. Cuza şi
al lui Gh. Cuza, fiul profesorului. Un document de arhivă evocă incidentul din
5 mai 1927, cînd A. C. Cuza, Gh. Cuza, Al. Ghica şi un număr de 12 studenţi,
care se întorceau de la Roman, unde profesorul Cuza îşi depusese candidatura
pentru Camera Deputaţilor, au fost agresaţi de un grup de aproximativ 400 de
evrei. Incidentul s-a soldat cu rănirea mai multor studenţi, dar şi a organelor
de ordine (comisarii Botez, Filip, Grigorean şi agentul Axinte) care interveniseră
pentru salvarea studenţilor cuzişti [14].
La întoarcerea lui Codreanu din Franţa, în 1927, Alecu Ghica este mesagerul
acestuia pe lîngă A. C. Cuza în contextul scindării statutarilor. Codreanu
milita pentru unitatea Ligii Apărării Naţional-Creştine şi pentru împăcarea lui
A. C. Cuza cu fracţiunea Şumuleanu-Găvănescu-Iliescu, fapt care l-a îndepărtat
de acesta.
În anii '30, fraţii
Ghica nu mai activează vizibil în mişcarea naţional-creştină, poate şi din
pricină că au ocupat funcţii în magistratură [15]. Totuşi, Alexandru Ghica a renunţat la magistratură şi a
practicat avocatura, fiind înscris în Baroul de Ilfov (1936-1940). S-a
căsătorit cu fiica omului politic liberal Mihail Orleanu, devenind, astfel,
cumnat cu avocatul Mihai Orleanu, viitorul prefect legionar al judeţului
Covurlui din timpul guvernării legionaro-antonesciene. De asemenea, Alecu Ghica
era cumnat cu omul politic liberal Victor Slăvescu, economist de prestigiu,
ataşat, după 1938, de regimul autoritar condus de Carol al II-lea. În 1937 Al.
Ghica se înscrie oficial în Mişcarea Legionară şi activează în cuibul „Cloşani”,
condus de avocatul Al. Vergatti. La alegerile din decembrie 1937, Al. Ghica a
candidat pe listele Partidului „Totul pentru Ţară” şi a fost ale deputat de
Tutova. În timpul marii prigoane a
fost arestat şi întemniţat, semnînd aşa-numita Mărturisire de credinţă, alături de fondatorii Legiunii şi alţi
comandanţi legionari, pentru a evita noile represalii ale regimului carlist [16]. Abdicarea lui Carol al II-lea şi
proclamarea statului naţional-legionar, în septembrie 1940 a readus Mişcarea
Legionară pe scena politică. În noua conjunctură Grigore Ghica este numit
preşedinte al Tribunalului Iaşi, întrucît nu a voit să renunţe la viaţa tihnită
de magistrat, dar şi pentru faptul că nu avea încredere în noul comandament
legionar, cu atît mai puţin în Horia Sima, iar fratele său a fost numit
director al Siguranţei Generale (16
septembrie 1940 – 23 ianuarie 1941, director general al Poliţiei). La 23 ianuarie 1941, Alexandru Ghica a
fost arestat, iar în urma unui proces, la 15 iunie 1941 a fost condamnat la 15
ani muncă silnică pentru rebeliune şi înaltă trădare, pedeapsă executată la
penitenciarele Aiud (1941-1942, mai-septembrie 1944, mai 1945-octombrie 1946,
iunie-octombrie 1948), spitalul penitenciar Braşov (1942-1944,
februarie-aprilie 1945), Alba-Iulia (septembrie-octombrie 1944), Suceava
(octombrie 1946-iunie 1948).
Evenimentele din
ianuarie 1941 au aruncat Mişcarea Legionară din nou în afara legii. Unii
legionari se refugiază la Berlin dar marea majoritate, printre care şi
Alexandru Ghica, a fost întemniţată la Aiud. Pentru prinţul Ghica a urmat o
lungă perioadă de recluziune, din 1941 pînă în 1964. Cert este că, deşi în
timpul guvernării legionare între H. Sima şi Al. Ghica au fost nu o dată
situaţii tensionate, totuşi Ghica nu a
vrut să se dezică de şeful Mişcării în perioada antonesciană, cînd o simplă
petiţie-tip, de desolidarizare faţă de Sima, i-ar fi adus libertatea,
reabilitarea şi probabil revenirea în magistratură. În 1963, o dată cu
celebrele demascări de la Aiud, prinţul Ghica respectă recomandările din
străinătate ale şefilor legionari din exil, dar şi hotărîrea luată de foştii
comandanţi ai Mişcării de a se „desolidariza” de Sima şi de Legiune în general.
Această tactică a fost abil adoptată de vechile grade legionare pentru a oferi
un exemplu mai tinerilor deţinuţi legionari, aşa-numiţii rezistenţi, care denunţau orice compromis cu autorităţile
comuniste, fapt considerat inoportun de şefii legionari din închisori şi de cei
din străinătate, interesaţi, în această situaţie, în primul rînd de salvarea
fizică a foştilor combatanţi. Practic, legionarii erau într-o continuă prigoană
din ianuarie 1941. Ei nu au făcut obiectul decretului de amnistie intrat în
vigoare după 23 august 1944 şi sub acest aspect se înţelege pe deplin manevra
iniţiată de Nicolae Petraşcu, Vică Negulescu ş. a. De altfel, chiar şi în
condiţiile grele de detenţie, spiritul combativ anticomunist şi respectul pentru
fostele grade şi ierarhia legionară stabilită de Căpitan şi Comandant au
rămas aproape intacte [17].
Dr. Corneliu CIUCANU
[1] Vezi îndeosebi Gh. Buzatu,
Corneliu Ciucanu, Cristian Sandache, Radiografia
Dreptei româneşti. 1927-1941, Iaşi, Editura Tipo Moldova, 2010 (prima
ediţie, Bucureşti, Editura FF Press, 1996); Dragoş Zamfirescu, Legiunea Arhanghelul Mihail de la mit la
realitate, Bucureşti, Editura Enciclopedică, 1997; Constantin Petculescu, Mişcarea Ligionară. Mit şi realitate, Bucureşti,
Editura Noua Alternativă, 1997; Adrian Gabriel Lepădatu, Mişcarea legionară: între mit şi realitate, Bucureşti, Editura Cartier,
2005; Cristian Sandache, Istorie şi
biografie. Cazul Corneliu Zelea Codreanu, Bucureşti, Editura Mica Valahie,
2005; Corneliu Ciucanu, Dreapta românească
interbelică. Politică şi ideologie, Iaşi, Editura Tipo Moldova, 2009.
Consemnăm, totodată, şi studiile semnate de către eminenţi istorici străini:
Andreas Hillgruber, Hitler, Könik Carol
und Marschall Antonescu. Die deutsch-rumänischen Beziehungen 1938-1944,
Wiesbaden, ediţiile 1954 şi 1965 (ediţia românească: Andreas Hilgruber, Hitler, Regele Carol şi mareşalul Antonescu.
Relaţii germano-române: 1938-1944), Bucureşti, Editura Humanitas, 1994,
2007); Hans Rogger, Eugen Weber, (eds), The
European Right. A Historical Profile, Berkeley şi Los Angeles, 1965, cu un
capitol despre România al lui Eugen Weber, pp. 501-574 (vezi şi ediţia în limba
română: Hans Rogger, Eugen Weber, Dreapta
europeană. Profil istoric, Bucureşti, Editura Minerva, 1995); Nicholas M.
Nagy-Talavera, The Green Shirts and the
Others. A History of Fascism in Hungary and Romania, Stanford, Hoover
Institution Press, 1970 (lucrarea a fost tradusă şi în româneşte la Editura
Hasefer, Bucureşti, 1996); Armin Heinen, Die
Legion „Erzengel Michael” in Rumänien. Soziale Bewegung und politische
Organisation. Ein Beitrag zum Problem des internationalen Faschismus,
München, R. Oldenbourg Verlag, 1986. (ediţia în limba română: Legiunea „Arhanghelul Mihail”. Mişcare
socială şi organizaţie politică. O contribuţie la problema fascismului
internaţional, Bucureşti, Editura Humanitas, 1999); Francisco Veiga, Istoria Gărzii de Fier. 1919-1941. Mistica
ultranaţionalismului, Bucureşti, Editura Humanitas, 1993 (ed. originală: La mistica del ultranacionalismo. Historia
de la Guardia
de Hierro. Rumania, 1919-1941, Barcelona, 1989).
[2] Nicolae Iorga, „Ideile abstracte
şi statul organic”, în Sfaturi pe
întuneric, vol I, Bucureşti, Editura Minerva, 1996, p.195-196.
[3] Vezi Mircea Eliade,„Itinerarul spiritual”,
în Cuvântul din 6 septembrie
1927. Tema va fi reluată şi dezvoltată în mai multe numere ale ziarului, în
perioada septembrie-noiembrie 1927.
[4] Este vorba de o altă reacţie a
noii generaţii în care semnatarii se ridică împotriva bătrînilor acuzaţi de ignoranţă sau rea-voinţă manifestul (Gândirea, nr. 8-9/1928, pp. 311-317)
reia tema junimistă a formelor fără fond, semnalînd eroarea împrumuturilor şi mimetismul în viaţa
politică şi culturală ţării.
[5] Arhivele Naţionale ale Republicii
Moldova (ANRM), fond 680, inv. 1, dosar 3 457 (II), f. 673. Într-o notă-sinteză
din noiembrie 1931, organele de Siguranţă din Basarabia consemnează
începuturile, evoluţia şi translarea mişcării naţionaliste cuziste şi mai apoi
a Gărzii de Fier peste Prut. Anterior acestui proces, organele informative româneşti
sesizează caracterul subversiv şi
afilierea ideologică făţişă la Internaţionala a III-a de la Moscova a
grupului studenţesc ieşean – Societatea Studenţilor Basarabeni – condus de
Timotei Marin, Th. Văscăuţeanu, fraţii Derevici etc. Curentul de stînga
existent la Universitatea ieşeană a fost remarcat de toţi istoricii serioşi
care s-au ocupat de geneza curentului de dreapta interbelic. Mişcările
studenţeşti naţionaliste din perioada 1919-1923 au apărut ca reacţie împotriva
stîngii şi au vizat stoparea bolşevismului internaţionalist
şi ateu în Universitate.
[6] Ion Agrigoroaiei, România interbelică, vol. I, Iaşi,
Editura Universităţii „Al. I. Cuza”, 2001, p. 112.
[7] Vezi Ion Bulei, Sistemul politic al României moderne, Bucureşti,
Editura Politică, 1987 (cap. „Conservatorismul
politic”, pp. 461-527).
[8] Vezi Ion Bulei, „Conservatorismul românesc”, în Alina Mungiu-Pippidi (coord), Doctrine politice. Concepte universale şi realităţi româneşti,
Iaşi, Editura Polirom, 1998, pp. 91-92.
[9] Armin Heinen, op. cit., pp. 75-77. Vezi şi
James P. Niessen, „Naţionalismul românesc:
o ideologie a integrării şi a mobilizării”, în Peter F. Sugar, Naţionalismul
est-european în secolul al XX-lea, Bucureşti, Editura Cartea Veche, 2002,
pp. 226-227.
[10] Grigore (născut 26 iulie 1899, Iaşi –
decedat, 2 martie 1966, Bucureşti); Ghica Ion-Constantin (născut 26 decembrie 1900, Iaşi – decedat, 4
decembrie 1969, Bucureşti);
Alexandru (n. 8 februarie 1903, în Iaşi – decedat 16 aprilie 1982,
Galaţi).
[11] Vezi Dora Mezdrea, Nae
Ionescu. Biografia, vol.III, Brăila, Editura Istros, 2003, p. 437.
[12] Pe acest teren s-a construit mai tîrziu Casa Armatei din
Iaşi.
[13] Arhiva Serviciului Român de
Informaţii (ASRI), fond „Diverse”, dosar nr. 7518, f . 140-142.
[14] Arhivale Naţionale Istorice Centrale (ANIC), fond
Ministerul Justiţiei, Direcţia Judiciară, dosar nr. 111/1930-1932, vol 2, ff.
775-777.
[15] În perioada 1932-1936 a fost magistrat la Tribunalele de la
Tutova şi Tîrgu Bujor (judeţul Covurlui).
[16] ASRI, fond „Diverse”, dosar nr. 7518, f . 140-142.
[17] Cf. Dosarele istoriei, nr. 4/1997, pp. 60-61.
Prințul Alexandru Ghica [Ghyka] -
o legendă a temnițelor comuniste