SUMARUL BLOGULUI
Întrucît Apologeticum a înţeles să scuipe pe mîna întinsă şi să-mi facă proces de intenţie în stil neosecuristic, mă simt dezlegat să fac la rîndul meu cîteva precizări de la care iniţial îmi propusesem să mă abţin.
Nu cred că vreun cititor serios al acestui blog îşi va fi închipuit că eu aş fi postat „la prima vedere” un text precum cel al d-lui Liviu Ailoaei (pe care nu-l cunosc) dacă informaţiile conţinute în el ar fi fost singulare şi neplauzibile. Se întîmplă însă că majoritatea informaţiilor furnizate acolo de autor îmi mai parveniseră anterior din cele mai variate surse (neconcertate între ele, ba chiar ignorîndu-se unele pe altele). Circulă multă lume pe la Petru-Vodă şi pe la Părintele Iustin (din zonă sau mai de departe, mai tineri sau mai vîrstnici, laici, preoţi sau monahi, de regulă oameni foarte serioşi şi demni de toată încrederea), aşa că se cam ştiu cele petrecute acolo şi nu lipsesc termenii de verificare sau de comparaţie.
Însumînd ceea ce am ajuns eu să aflu din numeroase alte surse (scrise sau nescrise), pot afirma cu mîna pe inimă că măcar 80% din ce spune d-l Liviu Ailoaei în introducerea respectivă este conform cu realitatea. Desigur, este o realitate incomodă şi care comportă multe nuanţe, dar nu-i vorba nicidecum de simple ficţiuni denigratoare, cum ar vrea să le prezinte Apologeticum et comp. (adică tocmai adevărata oficină on-line a mistificărilor manipulatoare, aşa cum s-a vădit şi în alte împrejurări recente, îndeobşte cunoscute frecventatorilor de site-uri şi bloguri ortodoxe – sau pretinse ca atare).
Singurul oarecum nedreptăţit în context (de d-l Ailoaei şi nu numai) este monahul Filotheu, despre care ştiu că nici nu era în ţară cînd s-au conceput şi s-au pus afişele, şi care, oricît ar părea de incredibil, a ajuns chiar la altercaţie pe tema respectivă cu maica Fotini, dîndu-şi seama că de data aceasta chiar „s-a sărit calul”, într-un mod compromiţător atît pentru Mănăstirea Petru-Vodă şi pentru Părintele Iustin, cît şi pentru vechea lor gaşcă conspirativă (care a prefăcut, folosindu-se cu şiretenie de idiosincraziile ideologice şi de prestanţa publică a Părintelui Iustin, un abuz civil – „cipuirea” biometrică – într-o problemă mistică şi apocaliptică).
Oricare ar fi fost în contextul imediat poziţia monahului Filotheu (care altminteri nu-i străin de o lungă evoluţie a lucrurilor spre acest impas îngrijorător), afişele „scandaloase” au existat (şi au fost colportate şi pe aiurea), ca şi permanentele manipulări prin imagine şi cuvînt de pe Apologeticum, ca şi predicile teologului controversat Danion Vasile rostite la Petru-Vodă, ca şi întreaga panică întreţinută pe tema respectivă de mai bine de un an încoace, pe muchia de cuţit dintre zel şi sminteală.
Şi atunci, unde a minţit atît de imoral şi de fioros d-l Liviu Ailoaei (pe care eu „mi-am permis” să-l postez pe blog, chipurile, „pe neverificate”)? Cei din jurul lui Apologeticum confundă – sau vor să se confunde – adevărul incomod cu minciuna interesată. Sînt gata să facă proces de intenţie oricui nu le cîntă în struna lor răsuflată, semianalfabetă şi monomaniacală. Pun pe seama tuturor propria lor dispoziţie spre impuritatea operativă şi diversiunea alarmistă. Cred că toată lumea trebuie musai să fie năimită, ca şi ei, unei idei fixe sau unor cercuri de tensiune, mai mult sau mai puţin obscure. Pînă una-alta, ei sînt însă, cu voie sau fără voie, adevăraţii responsabili de tulburarea (şi eventuala sminteală) care s-a făcut şi pe care acum zadarnic se mai străduiesc să o ascundă sub perdeaua de fum a invectivelor şi indignărilor belicoase.
La unii ca ei se referea mai deunăzi, cu discreţie părintească, şi preotul profesor Mihai Valică, pe care altminteri „nucleul dur” de la Petru-Vodă (unde sînt şi destui vieţuitori „netalibanizaţi”) îl ţine drept „tovarăş de drum”, mai cu seamă în chestiunea cipurilor biometrice: “Taina Spovedaniei reprezintă «Tribunalul iertării», iar nu al condamnării, şi de aceea trebuie să dăm soluţii de vindecare şi nu sentinţe de condamnare şi de excludere faţă de penitent. [...] Deci să exercităm Sf. Taină a Spovedaniei ca mijlocitori şi împreună-lucrători cu Hristos şi cu Duhul Sfînt, iar nu în locul lui Hristos şi al Sfîntului Duh. Celor care nu sînt duhovnici sau păstori sufleteşti, în cazul de faţă, li se potrivesc cuvintele Sfinţilor Părinţi: dacă eşti oaie, nu te pune în locul păstorului! Dacă te faci păstor oaie fiind, talibanizezi şi transformi Biserica în inchiziţie morală şi nu o laşi să fie Spital Duhovnicesc şi mijloc de îndumnezeiere”.
Dar „inchizitorul” nu se simte niciodată „cu musca pe căciulă”: muştele trebuie să fie întotdeauna pe căciulile celorlalţi...
Toate acestea ar fi mult mai uşor de suportat, ca excrescenţe ortodoxiste ale derizoriului nostru „balcanic” (pe care-l respirăm curent, cel puţin de la Caragiale încoace) dacă n-ar fi la mijloc, exploatată sistematic şi fără scrupule, figura de înălţime martirică şi rugătoare a Părintelui Iustin Pârvu, care ar fi meritat, desigur, altfel de bătrîneţi şi altfel de ucenici...
Iată însă că Părintele, chiar dacă îşi poartă din ce în ce mai greu crucea vîrstei şi a sănătăţii tot mai şubrede, mai are încă puterea, cu ajutorul lui Dumnezeu, să recumpănească lucrurile şi să-şi înghită amărăciunea (pe care a mărturisit-o multor apropiaţi şi în repetate rînduri). Afişele au dispărut şi afirmaţiile s-au nuanţat, dar terenul rămîne sensibil şi se cere multă grijă şi răspundere din partea tuturor pentru ca MĂSURA să devină cu adevărat lucrătoare, salvînd zelul de ispitele smintelii. Aşa să ne ajute Dumnezeu.
Răzvan CODRESCU
7 comentarii:
Si uite asa lumea mai intra si pe blogul asta... ce sa-i faci... cainele moare de drum lung si codrescu de grija Petru Voda..
Anonimului de la 8.09 PM:
M-am gîndit eu că pînă la urmă cineva tot o să-şi dea seama ce urmăresc... Cineva deştept şi, puteam să jur, anonim... Dar cînd voi sui eu acolo sus, în topul blogurilor, credeţi c-o să-mi mai pese că m-au propulsat ortodocşii?! Parcă mă şi văd curtat de catolici şi de masoni, care cum sui, cum pun mîna pe tine, să le faci şi lor blog pe spinarea ortodocşilor...
Văd că vă plac proverbele. Să vă spun şi eu unul: "Zgomot mult şi păr puţin", a zis dracul cînd a tuns pisica...
Ce bine ar fi daca fiecare si-ar face strict treaba lui: cei de la Petru Voda sa se roage, iar Razvan Codrescu sa scrie poeme! Asa, e risipa multa si zizanie în zadar.
Dumnezeu sa ne ierte!
De pe Apologeticum, o postare despre prezumtiva venire a Papei in Romania:
...“Sabia Ortodoxiei trebuie scoasa, sa se vada ca este ascutita, iar de va fi nevoie vom taia si din capete! Traim un moment istoric” si vom fi martori multor uraciuni savarsite in Biserica, insa nu trebuie sa ne inspaimantam, nu suntem singuri, aparam Adevarul si El pe noi!
Parintele Mihai Valica nici nu stia cat adevar cuprinde caracterizarea 'apologetilor' drept talibani. Cine, in toata ortodoxia, de-a lungul si de-a latul, inainte vreme si mai apoi, a indemnat/amenintat cu TAIEREA CAPETELOR?
Cine scoate sabia, de sabie va pieri!
Nici eu nu cred că era momentul cel mai potrivit pentru o nouă venire a Papei - şi încă invitat de Sf. Sinod! E o notă proastă pentru ierarhii noştri, la care devine tot mai evident că interesele bat principiile şi că solidaritatea europeană precumpăneşte asupra de celei ortodoxe, de parcă ar fi slugoii bărboşi ai ordinii seculare.
De temut de Papa nu mă tem însă, cum nu mă tem nici de implementarea cipurilor biometrice, pentru că infinit mai presus de toţi pontifii veacului şi de toate tehnologiile abuzive este Hristos Domnul, Cel Care "a biruit lumea" şi "a sfărîmat porţile iadului", şi Care "nu ne-a dat un duh de frică", ci de dragoste şi încredere răbdătoare, poruncindu-ne să nu ne temem, să îndrăznim în Numele Lui şi să înfruntăm cu semnul Sfintei Cruci toate "semnele" lumii acesteia, şi mai ales pe cele ale Antihristului ce va să vie.
Sabia noastră se cade să fie Cuvîntul, iar pavăza noastră "inima înfrîntă şi smerită", pe care "Dumnezeu nu o va urgisi". A mă teme panicard de "eretici" şi de "cipuri" înseamnă a pune la îndoială puterea şi dreptatea lui Dumnezeu.
Răul trebuie să vină, dar ce ne învaţă Domnul? Nu să deznădăjduim, nu să ne panicăm, nu să facem spume la gură, nu să retezăm capete, ci să răbdăm pînă la capăt cu credinţă, păzind în trezvie rugătoare cele dinăuntru de otrava celor din afară, căci atunci ne vom mîntui.
Prin ce spun şi prin cum spun, cei de la Apologeticum (nu zic "cei de la Petru-Vodă", căci ar fi o generalizare forţată şi nedreaptă)
fac nu doar figură de "talibani" ai Ortodoxiei, dar par să nu mai aibă nimic în comun cu adevăratul duh evanghelic.
Mi se întăreşte impresia mai veche că avem de-a face cu nişte frustraţi politic care se defulează în plan religios şi care au ca îndreptar de gîndire şi acţiune mai degrabă "Cărticica şefului de cuib" (şi aceea rudimentar înţeleasă!) decît Evanghelia lui Hristos.
Din toată complexa lecţie istorică a legionarismului (care cuprinde şi destule lucruri bune) ei au reţinut şi perpetuează monocord tot ce a fost mai prost şi mai perdant, încăpăţînîndu-se să nu realizeze că în felul acesta compromit şi ortodoxia românească, şi propria lor cauză, şi memoria unei generaţii jertfelnice, şi posibilităţile de reconstrucţie realistă şi responsabilă a unei noi drepte creştine româneşti. Şi au căpuşat Mănăstirea Petru-Vodă, recte pe bunul Părinte Iustin, pentru că au simţit că-i pot exploata impur nostalgiile tinereţii legionare şi că-i pot tîlhări ideologic capitalul de duhovnicie şi de sfinţenie. Dar aşa cum pe necredincioşi îi miluieşte, în paradoxala lui iconomie, "Dumnezeul în care spun că nu cred", tot aşa pe credincioşii smintiţi îi bate - cînd şi cum socoteşte El - "Dumnezeul în care spun că cred"...
Parintele Justin trebuie sa afle toate aceaste lucruri. I le spune careva?
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire