LA CE VĂ AŞTEPTAŢI ?
În şedinţa de lucru din ziua de miercuri, 25 februarie 2009, Sfântul Sinod a adoptat, în unanimitate, hotărârea nr. 638/2009 în legătură cu problema noilor paşapoarte electronice care includ date biometrice:
1. Ia act de scrisoarea nr. 638 din 28 ianuarie 2009 a Preafericitului Părinte Patriarh Daniel adresată Ministerului Administraţiei şi Internelor prin care se solicită o serie de precizări în legătură cu noile paşapoarte electronice care includ date biometrice. (vezi anexa 1).
De asemenea, ia act de lămuririle aduse prin adresa nr.3622071 din 5 februarie 2009 a Ministerului Administraţiei şi Internelor – Direcţia Generală de Paşapoarte (vezi anexa 2) din care rezultă două asigurări importante:
a. A avea un paşaport este un drept şi nu o obligaţie, paşaportul fiind un document eliberat la cerere pentru cei ce doresc să călătorească în afara spaţiului Uniunii Europene. Astfel, se deduce că cei care invocă obiecţii de conştiinţă sau motive religioase au libertatea să nu solicite acest nou tip de paşaport;
b. Fiecare cetăţean are dreptul de a cunoaşte în mod direct conţinutul datelor personale incluse în noul paşaport electronic care include date biometrice.
2. Constată că însăşi opinia Comisiei Europene exprimată, la 16 martie 2005, prin Grupul European pentru etica în ştiinţă şi noile tehnologii este împotriva implantării în corpul uman a cip-ului electronic: „utilizarea pentru scopuri nemedicale a implanturilor de informare şi comunicare constituie o potenţială ameninţare la demnitatea umană şi societatea democratică” (pct. 6.4), iar „implanturile destinate supravegherii ... ar putea fi folosite de către autorităţile statale, indivizi sau grupuri pentru a creşte puterea lor asupra altora” (pct. 6.4.4).
3. Întrucât unele persoane au reticenţe faţă de paşapoartele biometrice, se va interveni pe lângă instituţiile Statului Român (Preşedinţie, Parlament, Guvern) cu solicitarea de a se adopta măsurile necesare pentru modificarea şi completarea legislaţiei în vigoare prin extinderea prevederilor referitoare la cazuri de urgenţă (paşaport temporar) şi la cazuri când, din motive de conştiinţă sau religioase, persoana nu doreşte paşaport electronic care include date biometrice.
4. În viitor, orice iniţiativă de interes general bisericesc, care provine dintr-o eparhie, trebuie, mai întâi, analizată şi dezbătută la nivelul centrului eparhial şi al sinodului mitropolitan, iar apoi să fie înaintată Sfântului Sinod, spre dezbatere şi hotărâre.5. Văzând tulburarea provocată de opiniile confuze şi contradictorii cu privire la noile paşapoarte biometrice, Sfântul Sinod îndeamnă clerul, monahii şi credincioşii să rămână statornici în credinţa în Mântuitorul Iisus Hristos, Biruitorul iadului şi al morţii, să sporească în rugăciune şi fapte bune, vieţuind creştineşte în familie, mânăstire şi societate, fără a răspândi panică şi îngrijorare prin preocupare excesivă pentru lucruri trecătoare. Astfel, Dumnezeu ne va lumina, ne va apăra de tot răul şi ne va ajuta să săvârşim binele.
Biroul de Presă al Patriarhiei Române
Forul Ortodox Român (F.O.R.) – organizaţia federativă a asociaţiilor ortodoxe din România – luând act de comunicatul Biroului de Presă al Patriarhiei Române şi de felul în care a fost prezentată presei hotărârea Sfântului Sinod al BOR din 25 februarie 2009 de către purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, pr. Costel Stoica, face următoarea declaraţie:
1. Comunicatul Biroului de Presă al Patriarhiei Române nu precizează nicăieri că Sinodul nu a fost complet. Din adunare a lipsit ÎPS Bartolomeu, unul dintre cei cinci mitropoliţi ai Bisericii Ortodoxe Române. Se ştie că în data de 19 februarie 2009, Sinodul Mitropolitan al Clujului, Albei, Crişanei şi Maramureşului, alcătuit din opt ierarhi şi prezidat de Mitropolitul Bartolomeu s-a exprimat categoric, în unanimitate, împotriva introducerii paşapoartelor biometrice, invocînd argumente teologice şi lipsa unei dezbateri publice prealabile.
Prin urmare, Sinodul nu a fost complet, din el lipsind unul dintre cei mai respectaţi şi iubiţi ierarhi ai BOR, aflat pe poziţii contrare faţă de hotărîrea din 25 februarie 2009, declarată ulterior „unanimă”.
Cerem să fie făcută publică, fără întârziere, stenograma integrală a dezbaterii sinodale, pentru a vedea pe ce baze s-a ajuns la concluziile comunicate. Altminteri este justificată impresia că Sinodul a luat o hotărâre doar în baza unei declaraţii, de altfel jignitoare, venită din partea Ministerului de Interne, prin care ortodocşilor li se oferă „dreptul” de a nu solicita noile paşapoarte, adică de a nu călători. Amintim că dezbaterile Sinoadelor Ortodoxe ecumenice s-au făcut întotdeauna cunoscute credincioşilor, pentru a arăta felul în care s-a ajuns la o concluzie sau alta, făcînd referire şi la opinia exprimată de fiecare episcop în parte prezent la sinod (vezi Actele Sinoadelor Ecumenice). E un exemplu obligatoriu de urmat într-un caz de importanţă capitală ca acesta.
2. Comunicatul Biroului de Presă al Patriarhiei Române nu oferă o soluţie corectă la problema pusă în dezbatere, fiind mai degrabă o tentativă de intimidare, prin recurs la autoritate, a celor care au propus o dezbatere democratică în sînul Bisericii, în calitate de cetăţeni ai statului român. Prin exprimările ambigue ale acestui comunicat, care nu poartă semnătura Sfântului Sinod, ci doar pe aceea a Biroului de Presă al Patriarhiei Române, se produce o tulburare mult mai mare decât aceea pe care Sinodul şi-a propus să o stăvilească.
3. Este inadmisibilă logoreea purtătorului de cuvânt al Patriarhiei Române, pr. Costel Stoica (la Realitatea TV), care lasă impresia că se identifică cu Sfântul Sinod, depăşindu-şi, în declaraţiile sale de presă, atribuţiile sale de purtător de cuvânt şi asumându-şi rolul de judecător în numele Bisericii.
Pr. Costel Stoica nu a fost încă judecat pentru declaraţia sa că “Biserica Ortodoxă încuviinţează avortul în cazul violului”, făcută vara trecută în cazul fetei de 11 ani însărcinate în urma unui viol. Cazul a fost folosit de lobby-ul pro-avort pentru a încerca liberalizarea şi mai pronunţată a unei legi care a permis deja uciderea în 19 ani peste 7 milioane de suflete.
Declaraţia sa de ieri, 26 februarie 2009, prin care a smintit adunarea credincioşilor, contrazice flagrant tradiţia biblică şi canonică a Bisericii, precum şi rezoluţiile emise de un organ bisericesc – Comisia de Bioetică.
Considerăm că, înainte de a-l lăsa pe pr. Costel Stoica să reprezinte Patriarhia Română, Sfântul Sinod ar trebui să-l judece pentru astfel de declaraţii necugetate făcute în presă. Acum, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei, folosindu-se de prilejul anunţării unei hotărâri de Sinod, a făcut dezvăluiri din viaţa sa privată, declarând că el şi „colegii săi” îşi vor face paşaport biometric „pentru a fi printre primii”, ceea ce este o sfidare a celor pe care Sinodul declară că îi menajează pe motive de conştiinţă şi de credinţă, dar şi o manipulare a opiniei publice incompatibilă cu funcţia respectivă.
4. Având în vedere declaraţiile necugetate şi necanonice ale purtătorului de cuvânt al Patriarhiei, potrivnice duhului şi literei Sfintei Scripturi, cerem Sfântului Sinod să confirme că încercările de reducere la tăcere a credincioşilor în stil miliţienesc nu reprezintă punctul de vedere al Sinodului, ci eventual o nouă iniţiativă personală a purtătorului de cuvânt.
Sfântul Sinod trebuie să rămână garantul păcii şi al armoniei, pronunţându-se categoric şi fără echivoc ori de câte ori cineva încearcă să răpească libertatea credincioşilor.
Forul Ortodox Român
27 februarie 2009
Forul Ortodox Român (F.O.R.), structură federativă fără personalitate juridică, a fost fondat la 29 noiembrie 2008, prin consensul reprezentanţilor a 60 de organizaţii civice cu caracter cultural şi social, care au participat la Conferinţa Asociaţiilor Laicatului Ortodox Român (C.A.L.O.R.). F.O.R. este coordonat de liderii organizaţiilor: Fundaţia „Sfinţii Martiri Brâncoveni”, Asociaţia Pro Vita – Bucureşti, A.R.T.R.I. şi Asociaţia „Rost”.
20 comentarii:
La cu totul alt comunicat. Pacat! Sa ne ajute Dumnezeu!
Mie comunicatul mi se pare rezonabil. Nu si declaratiile suplimentare ale mereu neinspiratului Costel Stoica, care nu stiu cu ce nevoile a vrajit doi patriarhi si a facut Dealul de pomina!
Nici eu nu sînt de părere că pe părintele Stoica l-ar da "inspiraţia" afară din casă, dar dacă a rezistat atîţia ani în postul respectiv, inclusiv după pretinsa "primenire", înseamnă că are şi unele calităţi...
Stoica este o pacoste acolo in dealul patriarhiei dictatoriale si e chipul si asemanarea lui daniel, care se scrie cu litera mica...comunicatul es strict secular si impreuna lucrator la lucrarea inregimentarii antichristice...corabia s-a spart..deci sa ne salvam singuri...
Durere si rusine
Daca un sinod sfatuieste ca eu copiii mei putem sa bagam degetele in priza, ca au zis functionarii ministerului cutare ca nu patesc nimic, nu ma va determina sa incerc priza cu degetele.
Daca un sinod citeaza din documentele europene ca din Sfintele Canoane, iar cand ar trebui sa citeze din Canoane tace si face apel la calm, se cheama ca nu e foarte bine situat in raport cu aceste Sfinte Canoane.
Problema nu e nici dogmatica, nici canonica, iar daca sinodul nu vede pericole si nu intelege ce zic sfintii contemporani, mai mult decat vede si intelege coruptul, vandutul si aservitul minister de interne atunci asta imi este o durere, o mahnire si o rusine, cu atat mai mult cu cat o face in unanimitate.
Daca se vor pocai, li se va ierta, dar daca cineva va gresi in fata vaditei prezente a Duhului Sfant in lucrarea si in cuvantul Sfintilor contemporani ma tem si ma tanguiesc ca nu stiu daca li se va mai ierta.
Cuvinte cu greutate ale purtatorilor de Duh:
http://apologeticum.wordpress.com/2009/02/25/noul-apel-al-parintelui-iustin-parvu/
http://www.razbointrucuvant.ro/2009/02/24/parintele-arsenie-e-o-mare-primejdie-nu-trebuie-acceptat-cu-niciun-chip/
Daca citim cu atentie in istorie vom observa ca unele hotarari ale sinoadelor locale au fost acceptate de intreaga Biserica ,ne putem gandi ce simplu era ca Sf.Sinod sa recunoasca cele hotarate la Cluj ca fiind ale intregii ortodoxii romanesti...
Anonimului de la 9:05 AM:
Să nu fi fost la Cluj. Sau să fi fost la Cluj, dar să nu fi fost Anania. Sau să fi fost la Cluj, să fi fost Anania, dar să nu fi fost Daniel...
Când Sf. Scriptură și Canoanele Bisericii Ortodoxe sunt înlocuite cu directivele UE, după părerea mea înseamnă că urâciunea pustiiirii este in locul cel sfânt...Nu s-a pus în discuție tendința unor forțe oculte de a controla total pe om, întrucât aceasta coincide perfect cu dorința dealului patriarhal de a stăpâni și de a dicta după chipul și asemănarea și interesele lui. S-au rușinat de Cuvântul Scripturii și au ales duhul lumii...Dumnezeu sa-i ierte si sa-i lumineze!
@ Mihai
Sunt de acord cu dumneavoastra . Se fac prea multe trimiteri la directivele astea . Ar trebui ca in manualele de logica sa se vorbeasca si de argumentul "ad UE".
Se fac multe trimiteri la continutul lor , dar se vorbeste mai putin de maniera in care sunt emise .
Comunicatul se vrea a fi unul echilibrat , dar e mai degraba o echilibristica nereusita . Este un exercitiu de imagine reusit in fata UE si pentru "elitele " societatii civile , insa nimic mai mult .
Libera circulatie ar trebui sa fie un drept , iar mijloacele suplimentare de siguranta , cum sunt cele care ar fi oferite de pasapoartele biometrice , o optiune individuala .
Daca orice dezbatere trebuie sa primeasca girul celor de la Bucuresti si atunci cand vine vorba despre credinta , atunci este vorba despre o atitudine destul de secularizata . Si Biserica trebuie sa devina o birocratie ? Una in care calitatea de sorbonard sa fie o conditie sine qua non pentru intelegea justa a situatiei ?
Oamenii pe care ii cunosc sunt impotriva folosirii unor asemenea mijloace de identificare . In numele cui vorbeste acest sinod ?
,,La ce va asteptati?"
Asteptam(nu ma mai astept) caldura si dragostea unui cuvant venit din partea unui parinte, a unui tata duhovnicesc care vorbeste direct cu copiii sai, pentru ca ii iubeste si ii pasa neincetat de ei.
Asteptam sa vad cum dincolo de superioritatea nivelului ierarhic dat prin Taina Hirotoniei intru Episcop, dincolo de inalta aprofundare teologica , sa vad, sa simt vocatia, dragostea aceea fierbinte de parinte, de tata duhovnicesc pentru fii lui, vorbindu-le direct, cu toata intelepciunea care dezleaga lamuritor intrebarile uneori insistent de enervante ale copiilor . Caci oare un ierarh, sau un patriarh nu este mai intai de toate numit parinte? Si dragostea unui tata nu e aceeasi pentru toti fii lui?
Dar nu suntem atat de vrednici de un asemenea pogoramant ...
C.N.
@Sorin
Sinodul (incomplet) vorbeste in numele lui Costica Stoica si viceversa. Ei cu ale lor si noi cu ale noastre, dupa cum bag de seama (pentru a treia oara).
Gafa teologică de proporții a Sinodului BOR a produs o mare durere în conștiința credincioșilor, care vad disprețul și ironia fața de convingerile lor religioase și îngrădirea dreptului de a călători în afara spațiului european. Dacă Sinodul a angajat un miștocar în persoana milițianului Stoica atunci problema este extrem de gravă. Arată că ne sfindează prin persoana unui măscărici teologic, care confundă BOR cu propria-i moșie. Și acum o întrebare teologică de natură canonică: se contrazice Duhul Sfânt în luarea hotărârilor sinodale mitropolitane și patriarhale? Sau sunt mai multe duhuri care lucreaza după comandă europeană...Unde a lucrat Duhul Sfânt corect, la Cluj sau la București? Când sinodalii de la Cluj au ajuns la București, s-a răzgândit Duhul Sfânt sau a fugit sau nu a încăput de duhul zeflemitor al dealului patriarhal...? Iată câteva întrebări la care ar trebui să se dea un răspuns. În care duh să mai creadă creștinul? Dacă se răspunde: în Duhul unde este plenitudinea Bisericii, atunci ne întrebăm la Cluj care duh a lucrat? Și întrebările pot continua...
...în contextul celor spuse mai sus, cred că nu este vorba de un comunicat dat în duhul dragostei și al grijei față de păstoriți, ci de un dictat patriarhal croit după directivele UE și nu după Sf. Scriptură...
S-aibă biocip Costel,
n-ar mai da-o-aşa în bară
şi-ar mai răsufla şi el
de sudălmi şi de ocară.
Nu cred ca cineva - laic sau cleric - poate fi indreptatit sa critice Sinodul si pe purtatorul de cuvant al acestuia in asemenea termeni. Nu este vorba daca se are sau nu se are dreptate intr-un detaliu sau altul, ci pur si simplu de maniera de adresare, de tonul de somatie care s-a adoptat si care nu e deloc respectuos nici macar la nivelul politetii elementare. Trebuie sa invatam sa ne masuram cuvintele, pentru ca altfel, cu asemenea haiducisme, nu facem decat sa marim tensiunile si sa distrugem orice disponibilitate la un dialog. Care mai e diferenta fata de discursul Roncea?
Pana acum, dintre organizatiile crestine ortodoxe nou constituite, se pare ca numai AZEC stie sa gaseasca un ton urban si civilizat de adresare publica. Restul face numai deservicii decentei publice si unitatii Bisericii.
Apropo de AZEC: nu mai face parte din FOR? Dupa tonul comunicatului, se poate deduce ca nu...
@ anonimului care se refera la FOR si a AZEC:
Docamdata AZEC s-a autosuspendat din FOR, pentru ca are probleme la nivel de conducere, dupa ce Razvan Bucuroiu a demisionat din functia de presedinte. Dar, dupa clarificarile interne, cu siguranta va reveni in FOR, unde-i este locul.
Cit despre tonul si limbajul comunicatului FOR, va intreb: cind arde casa te duci si-i inviti politicos afara pe cei pe care vrei sa-i salvezi, eventual le mai tii si paltoanele sa se imbrace? Probabil ca nu.
Cu toate acestea, aratati-mi locul in care am jignit pe cineva, am dat dovada de decenta si de nemasurare a cuvintelor. Situatia cerea exact cuvintele astea. Iar Sfintul Sinod ar face bine sa le ia in serios.
Biserica trece printr-o tulburare gravissima, iar Sfintul Sinod, din pacate, a incercat sa scape de problema mimind o rezolvare.
Dupa mine, o solutie onesta era ca Sinodul mare sa isi asume punctul de vedere al Sinodului de la Cluj. Sau, daca nu se putea, macar sa ne spuna in baza caror argumente teologice sau de alta natura, considera ca documentele de identitate biometrice nu ne lezeaza nici credinta, nici drepturile si libertatile civile (Pentru ca Biserica trebuie sa fie interesata inclusiv de drepturile si libertatile credinciosilor sai, indiferent ce spun ateii).
Anonim scria: "Trebuie sa invatam sa ne masuram cuvintele, pentru ca altfel, cu asemenea haiducisme, nu facem decat sa marim tensiunile si sa distrugem orice disponibilitate la un dialog". O întrebare: cu cine credeți că poartă un dialog sinodul? poate cu poliția și cu directivele UE...si cu alte ocultisme...dar în nici un caz cu credincioșii BOR pe care-i lasa să fie cip-uiți și-i sfidează, și-i trimite la ale lor obligații mai lumești și nu la cele de a veghea, adică cu tresvie...față de cei ce vor să transforme omul în marfă. Hotărârile sinoadelor ecumenice și a celor locale au fost receptate de credincioși, inclusiv viața liturghică a fost confirmată de credincioși atunci când spuneau sau spun Amin, adică așa este. Credincoșii își exercită funcția sobornicească/catolicească, adică universală ca și membri activi și nu roboți liturgici...Uitați-vă în catehismul ortodox ce înseamnă soborniciteate...Biserica nu e formată doar de Sinod sau soboare ci de credincioșii care iau parte activă la viața Bisericii și care confirmă sau infirmă hotărîrile unui sinod. E dreptul lor și al nostru. Or in situația dictatului de la București hotărârea sinodală nu ne reprezintă conștiința și nici firescul credinței noastre vigilente...
Lipsa de transparenţă şi deficitul de căldură părintească de care dă regulat dovadă Sf. Sinod în ultima vreme produce o anume iritare în rîndurile credincioşilor, iar uneori această iritare se traduce în mai mari sau mai mici abuzuri de expresie. A compara însă recentul Comunicat al F.O.R. cu "discursul" unor infractori curenţi ai limbajului este, desigur, o nedreptate în plus. Cred că toate părţile trebuie să identifice din mers dreapta măsură, iar cine e responsabil să înţeleagă ce este de înţeles.
Întrucât discuțiile cu privire la documentele biometrice din sinod nu s-au concluzionat printr-o hotarare sinodală, subiectul este prezentat doar intr-o conferință de presă separat, sugerandu-se doar "disponibilitatea" sinodului de a depune diligențe pentru găsirea unei soluții, pe care sinodalii nu o consideră necesară, deoarece nu este o problemă telogică și nici chiar civică, cred ca suntem in fața unei provocări de proporții și că trebuie să privim problema cu maxima atenție. Din punct de vedere canonic singura hotărâre sinodală exprimată valid este aceea a sinodului local de la Cluj. Simulacru sinodal din dealul patriarhal este o jignire a Bisericii Ortodoxe și un dictat rușinos. Până atunci să postim și să ne rugăm să-și revină această masă sinodală manipulată și adusă la tăcere ca niște roboți sinodali…Post ușor și cu folos!
Asa sa ne ajute bunul Dumnezeu!
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire