PĂRINTELE CALCIU
LA EDITURA CHRISTIANA
A ieşit
de sub tipar volumul «Fiţi jertfelnici!».
De la cuvintele către tineri la mărturiile testamentare, purtînd semnătura
părintelui Gheorghe Calciu (1925-2006). Apărut în colecţia “Cruciaţii secolului
XX” a Editurii Christiana, noul volum este îngrijit, prefaţat şi adnotat de
Răzvan Codrescu, avînd şi o postfaţă semnată de Lucian D. Popescu (reprodusă şi
mai jos). Ediţia o preia şi o întregeşte substanţial pe cea apărută în colecţia
“Alfa şi Omega” a Editurii Nemira în 2001 (Războiul
întru cuvînt. Cuvintele către tineri şi alte mărturii), sub aceeaşi
îngrijire. Este cel mai complet portret editorial al părintelui Calciu din
ultimii săi 28 de ani de viaţă şi slujire întru Hristos (1978-2006), preluînd
ca titlu unul dintre îndemnurile părintelui din ultima sa scrisoare către
familie, prieteni şi ucenici (datată 12 noiembrie 2006 şi reprodusă în noul volum sub titlul “Testamentul părintelui Calciu”).
SUMARUL EDIŢIEI
Un portret biografic (Răzvan
Codrescu) – pag. 5
Notă
asupra ediţiei – 37
CUVINTE CĂTRE
TINERI
Primul cuvînt către tineri:
Chemare (8 IV 1978) – 43
Al doilea cuvînt către tineri:
Să zidim biserici! (15 IV 1978)
– 47
Al treilea cuvînt către tineri:
Cer şi pămînt (22 IV 1978)
– 51
Al patrulea cuvînt către tineri:
Credinţă şi prietenie
(29 IV 1978) – 56
Al cincilea cuvînt către tineri:
Preoţia şi suferinţa
umană (5 V 1978) – 61
Al şaselea cuvînt către tineri:
Despre moarte şi
înviere (12 V 1978) – 67
Al şaptelea cuvînt către tineri:
Iertarea (19 V 1978) –
74
Cuvînt suplimentar către tineri:
Cuvîntul către
teologi (1978) – 82
Nou cuvînt către tineri:
Nou cuvînt către tineri:
Hristos a înviat în inima
ta! (1998) – 90
ALTE MĂRTURII
Prefaţa la D. Bacu, Piteşti (1988) – 101
Interviu acordat
revistei Puncte cardinale (1991) – 109
O convorbire la
Mănăstirea Petru-Vodă (1998)
– 115
Biserica şi lumea
contemporană
(Prefaţa la volumul Romfest 2000) – 120
Călătorie prin duhul României (2003) – 127
40 de ani de la graţierea deţinuţilor politici (2004) – 161
Ultimul interviu amplu:
“Biserica face politica lui Hristos” (aprilie 2006) – 167
Cuvîntul înainte la Ioan Ianolide,
Întoarcerea la Hristos (septembrie 2006) – 179
Un interviu neterminat (octombrie 2006) – 191
Ultima cuvîntare publică (10 octombrie 2006) – 195
ADDENDA
Scrisoarea către
C.I.E.L. (1978) – 211
Scrisoarea către Papa
Ioan Paul II (1978) – 214
Sentinţa de
caterisire a părintelui Calciu (1984) – 216
Contestaţia
părintelui Calciu (1984) – 226
Răspunsul oficial la
contestaţia părintelui (1984) – 230
Din
scrisorile către “Europa Liberă”
în pragul exilului (1984-1985) –
232
Către Senatul
Universităţii Bucureşti (1998)
– 236
Ultima
scrisoare, către enoriaşi
şi fiii duhovniceşti (31 octombrie 2006) – 238
Testamentul părintelui Calciu (12
noiembrie 2006) – 241
Bibliografie
Gheorghe Calciu – 244
Postfaţă (Lucian D. Popescu) – 246
POSTFAŢA EDIŢIEI
Părintele Gheorghe
Calciu a rostit cele Şapte cuvinte către
tineri avînd puterea cu care Sfîntul Ioan Botezătorul a strigat în pustie.
Părintele Calciu a făcut auzite aceste predici în pustia României comuniste,
iar consecinţele imediate ale afirmării Adevărului au fost, în ceea ce l-a
privit, foarte aproape de cele suferite de Înainte-Mergătorul. Părintele Calciu
a mers la închisoare mai mult de 5 ani pentru aceste cuvinte şi pentru Cuvînt,
dar în închisoare Cuvîntul i-a salvat viaţa în două rînduri, cînd a fost pe
marginea morţii [1]. Şi după ieşirea
din închisoare, unde în întreaga sa viaţă a stat vreo 21 ani, i-a dăruit ani
lungi, cu o limpezime spirituală păstrată pînă la sfîrşit. Iar cele Şapte cuvinte către tineri au devenit,
încă de la început, cele mai citite, ascultate, povestite şi repovestite
predici rostite în limba română.
În lumea modernă şi,
prin excelenţă, în lumea contemporană oamenii nu mai sînt interesaţi de
predici. În mai toate limbile, oamenii de azi dau o conotaţie peiorativă
expresiei “a ţine predici” şi o asociază cu propriul refuz superior. În România
lucrurile stau la fel. Cîndva, românul zicea şugubăţ că trebuie “să faci ce
zice popa, iar nu ce face popa”, dar de o bună bucată de timp românul a intrat
şi el în rîndul lumii şi nu vrea să mai ia seama nici măcar la “ce zice popa”.
Acolo unde nu a
fost comunism, orgoliul omului autonom a făcut aproape totul, dar la noi
comunismul a fost elementul cu rolul cel mai important în îndepărtarea omului
de cuvîntul preotului. În vremea comunismului, “omul nou” avea vîrîtă în cap
ideea că dogma e o prostie şi că religia e opiumul popoarelor [2]. Auto-cenzura funcţiona în cazul
preoţilor încă şi mai eficient decît la alţi vorbitori în public, pentru că
preoţii ştiau că erau sever monitorizaţi de Securitate, după ce între 1947 şi
1964 ei fuseseră “categoria socio-profesională” care dăduse cea mai mare
proporţie de condamnaţi politic din România. Apoi e cert că nu e uşor lucru
să predici, iar riscul de a te pierde, ca predicator, în formalism şi
banalitate, este mare. Aşa se face că, din cauze endogene şi exogene preoţimii,
în România anilor ’70 devenise deja un loc comun că predica este o chestie “popească”, iar
prin asta se înţelegea ceva în cel mai bun caz searbăd şi şablonard, dacă nu
cumva ceva complet eronat atît în formă, cît şi în fond.
Într-o astfel de
lume, părintele Gheorghe Calciu a rostit nişte predici care au interesat în cel
mai înalt grad – uneori chiar au îngrozit – pe foarte mulţi, din cele mai
diferite categorii: prieteni şi duşmani, credincioşi şi atei, români şi străini.
Au fost difuzate în repetate rînduri la posturile de radio de limbă română din
străinătate, au fost publicate mai întîi în germană, înainte de a fi tiparite
în română, au fost traduse în engleză şi tipărite în America mult înainte de a
ajunge el acolo. Eugen Ionescu a scris despre ele în Le Monde, iar Mircea Eliade către “Religious New Service”.
“Succesul” imediat
al acestor predici are de-a face cu cîteva aspecte ale lor remarcabile: un
aspect al îndrăznelii întru Hristos, un aspect afirmativ teologic şi un aspect
al adecvării la trebuinţele unor oameni care boleau duhovniceşte pe neştiute
şi care, în consecinţă, trăiau trupeşte într-un ritm lent şi chinuitor.
Îndrăzneala celor Şapte cuvinte către tineri a fost percepută
de unii mai mult ca o revoltă anticomunistă. Niciodată după instaurarea
comunismului în România nu se mai vorbise în ţară public şi răspicat, despre
cît de potrivnic lui Hristos şi rînduielii Lui este marxismul aplicat (şi, din
păcate, nimeni nu a mai făcut-o nici după aceea, pînă în 1989). Pentru
orînduirea comunistă şi pentru cei care o slujeau, lucruri mult mai mărunte
erau considerate periculoase. De pildă, un informator al Securităţii l-a
“turnat” pe părintele Calciu pentru că, venit în biblioteca seminarului să
facă o slujbă de sfinţire, a refuzat, în prezenţa mai multor persoane, să stropească
rafturile cu cărţi de filosofie marxistă, iar Securitatea a declanşat în
secret o anchetă în care au fost audiaţi toţi cei care fuseseră de faţă [3]. Or, predicile din Postul Paştilui
lui 1978 au fost percepute de autorităţile lumeşti şi bisericeşti exclusiv
ca acte de opoziţie anticomunistă. Aspectul anticomunist a fost supralicitat nu
doar de Securitate, dar şi de anticomunişti. De pildă, de postul de radio
Europa Liberă, care a difuzat predicile în mai multe rînduri, pînă prin 1986.
Dar, în realitate,
extraordinara îndrăzneală anticomunistă a părintelui Calciu era un
accesoriu contextual al unei îndrăzneli superioare, o îndrăzneală spirituală,
predată explicit de Hristos: “Acestea vi le-am grăit, ca întru Mine pace să
aveţi. În lume necazuri veţi avea; dar îndrăzniţi! Eu am biruit lumea” (Ioan 16, 33). Părintele Calciu nu era
anticomunist pentru că ar fi fost liberal, democrat sau capitalist, sau
pentru că nu ar fi putut “suporta” comunismul. Lucrarea lui a fost numai o re-acţiune, adică o replică stringent
necesară la acţiunea comunismului, care era una anti-hristică, pentru că “cine
nu este cu Mine este împotriva Mea şi cine nu adună cu Mine risipeşte” (Matei 12, 30).
Deşi părintele
Calciu nu a fost în primul rînd în opoziţie faţă de comunism, ci în consens cu
Hristos, este evident că el a fost cel mai însemnat dintre toţi – destul de
puţinii – oponenţi ai regimului comunist şi a avut poziţia cea mai proeminentă,
coerentă şi cavaleresc consecventă. Iar acest lucru va trebui consemnat nu doar
de istoria bisericească.
Sub aspect
teologic, predicile părintelui Calciu sînt corecte, însă nu sînt capete de
operă teologică, în sens scolastic, adică nu fac demonstraţii ample şi nu
descîlcesc teorii complicate. Miza nu era aceasta [4]. Părintele Calciu face afirmaţii teologice adresate mai
degrabă în duh decît în literă, pentru că “litera ucide, iar duhul face viu” (II Corinteni 3, 6). Sînt
afirmări limpezi şi consistente, într-o splendidă limbă română, ale unor
adevăruri teologice care erau ţinute pe atunci, din felurite motive, sub obroc
bisericesc.
Stilistic,
predicile sînt evidente modele omiletice, care ar trebui studiate sistematic în
şcolile teologice pentru concizia, consistenţa şi frumuseţea lor, dar mai ales
cu observarea căldurii inimii predicatorului şi a armoniei dintre cuvîntul şi
actul preoţesc jertfelnic.
Cel de-al treilea
aspect este cel care explică în cea mai mare măsură enorma reverberaţie
cuvintelor părintelui Calciu. România era sub acţiunea distructivă a
comunismului. Se distrugeau biserici şi mănăstiri. Biserica era subminată cu o
forţă brută din afară şi cu una rafinată dinlăuntru. Intuiţia firească a omului
pentru bine şi frumos era pervertită în fel şi chip (cu diverse metode anti-educative,
care îşi arată deplina izbîndă abia astăzi). Poate că cei care acţionau în
acest fel, unii dintre ei slugi oarbe, nu realizau care era efectul cel mai
grozav al acţiunilor lor. Dar adevărul este că cel mai rău nu era rezultatul
dărîmării unor ziduri, deşi era vorba de distrugeri inestimabile. Şi nici măcar
rezultatul obţinerii unei populaţii formate în majoritate din indivizi
schilodiţi spiritual, deviaţi cultural şi înstrăinaţi de frumoasele tradiţii
ale neamului lor, deşi aceasta era o crimă împotriva umanităţii. Ci rezultatul
cel mai distrugător, dizolvant, al acestor acţiuni malefice era cel de pierdere
a legăturii omului cu Creatorul său, de dezrădăcinare din lumea Sa.
Părintele Calciu
şi-a rostit predicile pentru recuperarea unei dimensiuni civice în conştiinţa
comunităţii ecleziale şi, mai ales, întru restaurarea relaţiei personale a
omului cu Hristos. Posibilitatea acestei restauraţii era vestea cea bună care
a vibrat esenţial în cele şapte cuvinte adresate de părintele Calciu. Iar jertfa
personală a predicatorului, precum şi, după putere, a unora dintre tinerii săi
prieteni, au temeluit lucrarea sa. Şi Hristos Însuşi a fost Cel Care a lucrat
tainic în cuvintele acelea şi le-a făcut atît de cunoscute.
Un intelectual
român spunea recent, cu relaxarea unui entomolog care îşi fixează obiectul de
studiu în insectar, că românii nu au avut literatură de samizdat [5]. Cu deferent umor caragialian, a
adăugat că românii au avut numai “samizdatul mîncării”. Dar cele Şapte cuvinte către tineri ale părintelui Gheorghe Calciu sînt un contraexemplu pentru cei
ce au înclinaţia să vadă în România comunistă numai samizdatul mîncării şi
vitejia de a spune bancuri. Pentru că aceste predici au fost vehiculate cu
mijloacele veritabilului samizdat. Eu însumi le-am citit la mijlocul anilor
’80, adică la vreo 6 ani după rostirea lor, dactilografiate cu riscuri enorme,
pentru că toate maşinile de scris erau pe atunci înregistrate la miliţie.
Prin urmare, deşi nu pot spăla obrazul ştiutelor slăbiciuni
româneşti, aceste cuvinte pornite din Duhul Bisericii au procurat totuşi o
fărîmă de demnitate – inclusiv de samizdat – în contraponderea neputinţei
obsedantului ultim deceniu de comunism.
După 1989, ca multe
alte lucruri, cuvîntul preoţesc a fost şi el eliberat dinăuntru şi din afară.
S-au auzit predici şi cuvîntări precum cele ale Mitropolitului Bartolomeu
Anania, ale părintelui Constantin Galeriu, ale ieromonahului Rafail Noica sau
ale altora, care, cu larga lor respiraţie culturală şi duhovnicească, desfid
orice suficienţe şi maliţiozităţi potrivnice “în principiu” omileticii.
Şi totuşi, cele mai
citite predici – drept dovadă fiind retipăririle cerute de librari – sînt cele Şapte cuvinte către tineri. Iar dovada
este cu atît mai semnificativă cu cît aceste predici nu fac parte, din păcate,
din bibliografia recomandată seminariştilor sau studenţilor teologi.
Ce interes mai
trezesc astăzi aceste predici cititorilor, în afară de cel documentar? Poate că
răspunsul l-a dat ieromonahul Seraphim Rose încă din 1982, cînd, trăind într-o
ţară cu care România de azi seamănă destul de mult, scria [6]:
Predicile Postului Mare, adresate iniţial de părintele
Gheorghe Calciu elevilor Seminarului Ortodox şi studenţilor din România, sînt
la fel de potrivite pentru tinerii Americii şi, în general, ai lumii
occidentale. [...]
La Părintele Calciu, Hristos este cu totul deosebit. El
îi chemă pe tinerii a căror inimă este îndurerată, căutătoare şi nemîngîiată şi
care ar dobîndi deplina credinţă ortodoxă în Hristos numai de-ar îndrăzni să o
facă sau numai de s-ar găsi cineva care să îndrăznească să-L propovăduiască
lor şi totodată să-i cheme să se afierosească Domnului şi să primească să
apuce pe calea mîntuirii pe care El ne-a dat-o în Biserica Sa.
Vocea Părintelui Calciu nu este doar pentru România. Oare
se va găsi vreun tînăr a cărui inimă arzînd de dragoste pentru Hristos şi
Biserica Sa în America – sau în oricare alt tărîm unde Ortodoxia a prins
rădăcină şi a început a creşte – care să nu fie înduioşat pentru poporul său
cînd îl aude pe Părintele Calciu spunînd: “Poporul acesta al nostru este ca un
lan copt, care aşteaptă să fie secerat pentru Hristos.”, “Să fiţi secerători,
să fiţi păstori! Şi, mai ales, rugaţi-vă lui Dumnezeu să dea neamului acestuia
secerători buni, care să nu-şi iubească nici părinţii şi nici copiii mai mult
decît pe Hristos”. “Dacă într-un singur an ar ieşi o mie de preoţi tineri,
pătrunşi de duhul jertfelniciei, preoţi aşa cum ne cere Hristos, în mai puţin
de un an faţa spirituală a ţării noastre s-ar schimba”.
Probabil că e
firesc ca în lumea noastră – deşteaptă şi proastă totodată, a-tot-informată
fără noimă şi alterată de imaginaţii liber-schimbiste – nouă să ne devină tot
mai greu să ne întrebăm, cum o făcea ieromonahul Seraphim Rose, dacă se va găsi
vreun tînăr care să nu fie înduioşat
pentru poporul său cînd citeşte predicile părintelui Calciu. Mai curînd
sîntem tentaţi să ne întrebăm cîţi sau dacă se vor găsi unii să se înduioşeze
pentru aşa ceva.
Şi totuşi se
întîmplă lucruri mărunte care ne dau peste cap luciditatea curentă. În 2006,
cînd înainte de îngropare, trupul părintelui s-a aflat în Biserica Seminarului
Teologic din Bucureşti, s-a citit neîntrerupt din Psaltire. Erau persoane care
îl cunoscuseră pe părintele Calciu, dar şi elevi de seminar trimişi de
dascăli. Destul de mult după miezul nopţii a venit un seminarist de vreo 15
ani, cu chip cuviincios şi maturizat înainte de vreme. Nu îl cunoscuse pe
părintele Calciu decît din multele poveşti ale tatălui său, şi el mort de ceva
vreme, care fusese elevul părintelui Calciu la seminar, şi din predicile pe
care, desigur, le citise. Aşa încît, atîtea ştiind, acest adolescent, între
alţi seminarişti care erau trimişi fără voia lor, ceruse el însuşi să fie
rînduit în miez de noapte la citirea Psaltirii.
Or, astfel de
lucruri probează că nu sînt obturate de tot canalele mistice prin care se
vehiculează kerigmatic, ca la începuturi, veştile cele bune la care poate
avea acces orice fel de om care răspunde chemării lui Hristos.
Pentru că
determinante în existenţa părintelui Gheorghe Calciu au fost nu darurile lui
intelectuale extraordinare, nu excelenţa culturală, nu talentul oratoric, nu
bărbăţia, nu umorul, nici celelalte calităţi de acest fel. Ci acestea au fost
guvernate de dragostea sa care nu a căzut niciodată, de vrednicia jertfelnică
şi de apropierea harului.
Nu l-am auzit
niciodată zicînd: “Lupta cea bună am luptat”. Ar fi fost “îndreptăţit”... Dar
l-am văzut de multe ori, spre sfîrşit, împreună cu prietenul lui cel mai bun –
cei doi prieteni, şi închişi, şi liberi, străbătuseră împreună o viaţă şi
trecuseră pe lîngă mai multe morţi – şi i-am auzit adesea rostind tainic
într-un glas: Înfrînt nu eşti atunci cînd sîngeri,/ Nici ochii cînd
în lacrimi ţi-s./ Adevăratele înfrîngeri/ Sînt renunţările la vis.
Lucian D. POPESCU
[1] Prima dată s-a întîmplat atunci cînd doi condamnaţi pentru omor deosebit de grav (unul îşi omorîse mama şi
celălalt soţia), au fost închişi în celulă cu el, ca să îl ucidă. După cîteva
săptămîni de provocări şi mari dificultăţi, condamnaţii i-au mărturisit ce scop
aveau şi i-au spus că s-au răzgîndit: “Omorîm pe cine vrem noi, nu pe cine vrea
Securitatea”.
2 Şi e surprinzător că încă şi astăzi este
covîrşitor dominantă necunoaşterea faptului că dogma este un instrument de tip
filosofic, o teză doctrinală cu nimic deosebită, din perspectivă
instrumental-teoretică, de un postulat filosofic. Şi a faptului că esenţa
religiei, credinţa – esenţă atît de blamată de atei – este în realitate
practicată în mod echivalent de atei, care cred
că Dumnezeu nu este.
3 Arhiva
C.N.S.A.S. dosar informativ I 155109, vol.4, filele 62 şi 69.
4 Nu era
nevoie de o luptă pe cîmpul teologiei sistematice. La începutul anilor 2000,
părintele Calciu spunea că, orice compromisuri ar fi făcut ierarhii înainte de
1989, ei au marele merit de a nu fi făcut compromisuri în legătură cu dogmele.
5
Observaţia, făcută în prezenţa lui Adam Michnik la Ateneul Român in 2011, corespunde, grosso
modo, realităţii, dar este nedreaptă din cauza scoaterii din context. Iar
contextul este că în ţări ca Polonia şi Cehoslovacia, de pildă, autorităţile
îngăduiau intelectualilor incomparabil mai multe decît în România, unde pînă
şi o “meditaţie transcendentală” a avut consecinţe dezastruoase pentru
practicanţi. Iar unii dintre aceştia, virtuali autori de samizdat, au putut
scrie în mod oficial fie lucruri inteligente (adresate publicului), fie lucruri
penibile (adresate autorităţilor), dar nu au fost în stare să scrie pentru
samizdat pentru că pe atunci pricepuseră perfect că aşa ceva nu era posibil în
România decît cu preţul plătit de părintele Calciu.
6 “A Brief Introduction to
the Seven Homilies of Fr.George Calciu”, în The Orthodox Word, nr.102
(1982), Saint Herman Brotherhood Press, Platina, CA, S.U.A., pp.16-17, şi
reluat ca introducere în Christ Is
Calling You. A course in catacomb pastorship, Saint Herman Brotherhood,
Platina, CA, S.U.A., 1997, p. 21 (traducerea fragmentului din engleză îmi
aparţine).
Mai
puteţi citi pe acest blog:
* Părintele
Calciu: portret biografic (cu bibliografie)
* Părintele
Calciu e cu noi: Biserica în lumea contemporană
* Intermezzo
despre mînie (un text al Părintelui Calciu)
* Ultima
cuvîntare publică a Părintelui Calciu (consemnată de Lucian D. Popescu)
* Parastasul
de 4 ani al Părintelui Calciu (consemnare de Erast Călinescu)
* Hristos
a înviat în inima ta! (Noul cuvînt către tineri al Părintelui Calciu)
* Prigoana
cea dinăuntru (Cazul Părintelui Gheorghe Calciu)
* O
nouă ediţie Gheorghe Calciu
31 mai 2012 – a plecat la Domnul
RăspundețiȘtergereNicolae Mazăre
din grupul misticilor de la Aiud
http://bucovinaprofunda.wordpress.com/2012/06/06/31-mai-2012-a-plecat-la-domnul-nicolae-mazare-din-grupul-misticilor-de-la-aiud/
Parintele Calciu a fost o mare constiinta crestin ortodoxa romaneasca si exemplul lui ar trebui sa fie urmat de noile generatii de preoti si teologi daca vrem sa reinviem ca Biserica si neam.
RăspundețiȘtergereFelicitari pentru demersul editorial care sper sa aibe si pe cititorii pe care ii merita !
M. B.
Pe cand lansarea?
RăspundețiȘtergere@ Iulian
RăspundețiȘtergereRămîne de văzut. Voi anunţa, desigur, şi pe blog.