INDICE DE NUME
Procesiune la Ierusalim, de Adormirea Maicii Domnului
PROCESIUNI ŞI
PELERINAJE ORTODOXE
DE ADORMIREA MAICII
DOMNULUI
Poate fi moartea o sărbătoare? O întrebare deloc uşoară... Marele
praznic al Adormiririi Maicii Domnului (15 august), prin care este comemorată
strămutarea la ceruri a Maicii Vieţii, ar putea fi un răspuns... Că Maica Domnului a fost
luată la Sine de Fiul ei, o mărturisesc Apostolii înşişi. Aceştia, prin
dumnezeiască minune, au fost prezenţi la măreţul eveniment de la Ierusalim, cu
excepţia Sfîntului Apostol Toma – ce va ajunge abia la cîteva zile după
Adormirea Maicii Domnului. Şi, dorind Toma să-şi ia rămas-bun de la Preasfînta
Fecioară, a mers împreună cu ceilaţi Apostoli la Mormîntul acesteia. Atunci,
deschizînd ei mormîntul, au băgat de seamă cu toţii că trupul Născătoarei de
Dumnezeu nu se mai afla acolo, fiind înălţat la Cer de către Fiul său cel preaiubit...
Da, pentru cei care cred în Înviere, moartea poate fi o sărbătoare.
Marile pelerinaje de Adormirea Maicii Domnului, de pe tot cuprinsul Ortodoxiei,
mărturiesc limpede despre acest fapt...
Ierusalim – Mormîntul
Maicii Domnului
Mormîntul Maicii Domnului din
Grădina Ghetsimani este situat într-o peşteră de la poalele Muntelui
Măslinilor, în imediata apropiere a cetăţii, fiind cercetat zilnic de pelerini
din întreaga lume. În fiecare an, de praznicul Adormirii Maicii Domnului, la
Ierusalim are loc o impresionantă
ceremonie religioasă, la care participă mii (uneori chiar zeci de mii) de
pelerini ortodocşi. Procesiunea porneşte de la
Sfîntul Mormînt al Mîntuitorului. Întîistătătorul Bisericii Mormîntului
Maicii Domnului, îmbrăcat ca pentru slujirea Sfintei Liturghii, poartă pe
braţe, în chip solemn, icoana Adormirii Maicii Domnului. În fruntea procesiunii
se află arhierei, sute de preoţi şi călugări din toate ţările ortodoxe.
Mulţimea credincioşilor străbate în cîntări duhovniceşti – cel mai adesea în
rusă, română şi greacă – întreaga cetate a Ierusalimului, pînă la Mormîntul Maicii
Domnului. După ce se aşază icoana Adormirii Maicii Domnului la Mormînt, se slujeşte, în
zori de zi, Sfînta Liturghie arhierească.
Praznicul Lavrei Pecerska
Lavra Sfintei Adormiri a Maicii
Domnului a Peşterilor din Kiev – acesta este numele complet al vestitului loc
de nevoinţă duhovnicească de pe malul Niprului. Mănăstirea a fost întemeiată în
anul 1051, de către Sfinţii Antonie şi Teodosie, doi monahi ruşi de la Muntele Athos. În scurtă vreme
de la fondarea sa, lavra va deveni inima ortodoxiei Rusiei kievene. La Pecerska îşi are
reşedinţa astăzi Mitropolitul Vladimir al Bisericii Ortodoxe Ucrainene
(Patriarhia Moscovei). Sutele de sfinţi din peşterile de aproape ori de departe – aşa cum sînt numite de monahi grotele
în care s-au nevoit şi unde îşi au moaştele schimnicii de odinioară – atrag
necontenit, pe tot parcursul anului, pelerini din Rusia, Ucraina ori Belarus.
Hramul Lavrei Pecerska – Adormirea Maicii Domnului – se bucură de o cinstire
aparte în rîndul pravoslavnicilor răsăriteni. De praznic, pe lîngă miile de
credincioşi ortodocşi, participă la slujbă zeci de ierarhi ruşi şi ucraineni,
precum şi înalte oficialităţi ale statului vecin.
Putna - Ierusalimul
neamului românesc
Mănăstirea Putna, înălţată în cinstea Adormirii Maicii Domnului de către Sfîntul Voievod Ştefan cel Mare (al cărui mormînt se află în biserica mănăstirii), este unul dintre cele mai de seamă centre de pelerinaj din întreg arealul românesc. La slujbele de hram din ziua Adormirii Maicii Domnului participă, an de an, zeci de mii de pelerini – nu doar din ţară, ci şi din Basarabia, Bucovina ori Maramureşul istoric. Putna a fost supranumită de către poetul nostru naţional, Mihai Eminescu, „Ierusalimul neamului românesc”. Începînd cu privegherea din ajunul sărbătorii, la slujbe iau parte, de asemenea, înalţi ierarhi ai Patriarhiei Române, oficialităţi de rang înalt din cadrul statului român – şi, nu de puţine ori, însuşi Patriarhul BOR.
Mănăstirea Putna, înălţată în cinstea Adormirii Maicii Domnului de către Sfîntul Voievod Ştefan cel Mare (al cărui mormînt se află în biserica mănăstirii), este unul dintre cele mai de seamă centre de pelerinaj din întreg arealul românesc. La slujbele de hram din ziua Adormirii Maicii Domnului participă, an de an, zeci de mii de pelerini – nu doar din ţară, ci şi din Basarabia, Bucovina ori Maramureşul istoric. Putna a fost supranumită de către poetul nostru naţional, Mihai Eminescu, „Ierusalimul neamului românesc”. Începînd cu privegherea din ajunul sărbătorii, la slujbe iau parte, de asemenea, înalţi ierarhi ai Patriarhiei Române, oficialităţi de rang înalt din cadrul statului român – şi, nu de puţine ori, însuşi Patriarhul BOR.
Închinare la icoana făcătoare de minuni de la Nicula
Mănăstirea Nicula
De celebrarea
celei mai importante sărbători a Preasfintei Născătoare de
Dumnezeu, la
Mănăstirea Nicula, din judeţul Cluj, participă, în fiecare an, peste o sută de
mii de credincioşi. Mănăstirea datează din cea de-a doua
jumătate a secolului al XIV-lea. Aici este păstrată o vestită icoană făcătoare
de minuni a Maicii Domnului, zugrăvită de
preotul Luca din Iclod, la anul 1681. Icoana a lăcrimat, vreme de 26 de
zile, între 15 februarie şi 12 martie 1699, minunea fiind consemnată de mai
multe documente imperiale habsburgice şi hrisoave bisericeşti. Astfel, în anul 1713,
guvernatorul Transilvaniei, Sigismund Korniş, va lua icoana la castelul său din
Benediug, pentru a se convinge că din ochii Maicii Domnului se preling lacrimi
adevărate. Împreună cu Ioan Vaner, comandantul garnizoanei Dej, şi căpitanul
Gontz Ruszkay, va semna un proces verbal
– întărit fiind acesta cu jurămîntul celor trei martori – despre minunile
icoanei. O înaltă comisie bisericească va întocmi, de asemenea, un
proces-verbal – cu dovezi şi declaraţii sub jurămînt a 27 de martori care au
văzut cu propriii lor ochi lăcrimarea Maicii Domnului. În 1736, va apărea prima
lucrare despre icoana făcătoare de minuni de la Nicula: Historia
thaumaturgae virginis Claudiopolitanae. Dezvoltarea picturii pe sticlă, în
Ardeal, în secolul al XVII-lea, este strîns legată de hramul Mănăstirii Nicula;
localnicii, de marele praznic al Adormirii Maicii Domnului, vînzînd miilor de
pelerini sosiţi la sărbătoare „creaţii proprii” cu chipul Maicii
Domnului înlăcrimate.
Adormirea Maicii Domnului –
hramul oraşului Smolensk
Catedrala Adormirii Maicii
Domnului din Smolensk
– a cărei construcţie a durat mai bine de un secol – a fost sfinţiă în 1772. Conform
unei legende locale, Napoleon Bonaparte, în 1812, după ce a cucerit Smolenskul,
a intrat în Catedrala Adormirii Maicii Domnului din centrul oraşului şi,
impresionat de interiorul şi odoarele
acesteia, a jurat în faţa Sfântului Altar că dacă vreun soldat francez
se va atinge de vreun obiect din catedrală va fi ucis pe loc, de chiar mîna sa.
Pînă în 1941, Catedrala a adăpostit faimoasa icoană făcătoare de minuni a
Maicii Domnului Smolenskaia, ce va
dispărea fără urmă în vremea ocupaţiei germane din cel de-Al Doilea Război
Mondial. La hramul oraşului sosesc, anual, mii de pelerini din întreaga Rusie;
un sfînt epitaf cu icoana Adormirii Maicii Domnului este aşezat – în noaptea
din ajunul praznicului – deasupra uşilor împărăteşti ale catedralei, fiind
atins cu adîncă evlavie de către şirurile nesfîrşite de credincioşi.
De la Bacikovo la Troian
Mănăstirea Bacikovo
– închinată Maicii Domnului – este situată la aprox. 25 km sud de oraşul Plovdiv. A fost întemeiată
la anul 1083 de către doi mari demnitari bizantini de origine gruzină: Grigorie
Bakuriani şi fratele său Abasie. Este a doua mănăstire ca importanţă din Bulgaria,
după Rila. Faima lavrei se datorează mai ales unei vechi icoane gruzine a
Maicii Domnului – mare făcătoare de minuni. Mănăstirea dispune de peste două
sute de locuri de cazare, total insuficiente, însă, pentru marele praznic al Adormirii
Maicii Domnului, cînd miile de pelerini
sosiţi la Bacikovo
nu-şi pot afla acoperiş nici măcar în orăşelul cel mai apropiat (Asenovgrad) –
toate pensiunile şi hotelurile din zonă fiind ocupate cu mult timp înainte de
sărbătoare. Un al doilea mare hram de Adormirea Maicii Domnului este, în
Bulgaria, cel al Mănăstirii Troian – unde, de asemenea, se află o vestită
icoană făcătoare de minuni a Născătoarei de Dumnezeu.
Iviron – Maica Domnului,
ocrotitoare a monahilor
Mănăstirea Iviron a fost
întemeiată în secolul X, de către un general bizantin de origine georgiană –
Ioan Iviritul (care, mai apoi, s-a călugărit împreună cu cei doi fii ai săi).
Vreme de mai multe secole aceasta a adăpostit monahi georgieni. Lavra ocupă
locul al treilea în ierarhia mănăstirilor athonite. Emblematică pentru Iviron
rămîne, însă, icoana făcătoare de minuni, din secolul IX, Panaghia Portaissa (Portăriţa). Hramul cel mare al mănăstirii este Adormirea
Maicii Domnului. Privegherea de toată noaptea din ajunul praznicului
Născătoarei de Dumnezeu şi Liturghia din cea de-a doua zi sînt considerate unice ca fast în
întreaga Ortodoxie, mulţi pelerini fiind convinşi că la Iviron celebrarea
trecerii de pe pămînt la cer a Maicii Domnului preface cu adevărat moartea în
tainic şi luminos praznic ceresc.
Gheorghiţă CIOCIOI
(text apărut inițial în Lumea
credinţei, august 2011)
Hram la Sîmbăta de Sus, cu părintele Arsenie Boca tînăr
Mai puteți citi pe acest blog:
* La Adormirea Maicii Domnului (Sf. Ierarh Martir Antim Ivireanul)
* Luna Maicii Domnului: Femeia şi Cuvîntul (un text de Paul Evdokimov)
* Acatistul Bunei Vestiri (al lui Daniil Sandu Tudor)
* Mariologie ortodoxă (un text de Panayotis Nellas)
* Din poezia religioasă spaniolă (Pero López de Ayala)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu