ZOLTAN ISTVAN ȘI DISCIPOLII LUI
Românii (şi australienii) îl au pe John Săvulescu, iar
maghiarii (şi americanii) pe Zoltan Istvan. Sînt două persoane puţin cunoscute
în spaţiul românesc, dar bine cunoscute la nivel internaţional prin aspiraţiile
lor şi mai ales prin influenţa pe care
fiecare o exercită în domeniul în care
activează. Săvulescu şi
Istvan au multe în comun, dar şi multe care îi diferenţiază. Amîndoi îl ispitesc pe homo sapiens, dar din perspective
diferite. Îl tentează cu perfecţiunea, dar în timp ce Săvulescu promite perfecţiunea în trupul în care el s-a
născut, Istvan i-o promite într-un corp transuman, robotic, făcut din cabluri, metale
şi materiale plastice. Săvulescu oferă un trup uman care poate trăi o viaţă
lungă şi în perfectă sănătate, dar cu caracteristici şi performanțe
predeterminate şi pînă acum nemaicunoscute lui. La polul opus, Istvan îi oferă
tranziţia din trupul uman într-unul post-uman şi, în final, imortalitatea.
John Săvulescu
Născut în 1963 în Melbourne, Australia, românul Săvulescu e un
nume dominant în bioetică. A fost student al australianului Peter Singer, iar actualmente e
unul dintre cei mai
devotaţi discipoli ai lui. La rîndul lui, Peter Singer, profesor la
Universitatea Yale din Statele Unite, e, după cum se ştie, probabil cea mai
influentă voce în
domeniul bioeticii din zilele noastre, fiind cunoscut pentru postulaţia lui că
dreptul la viaţă se dobîndeşte doar din momentul în care fiinţele umane născute
devin conştiente de sine (self aware).
Acest punct e determinat, în timp, de momentul în care copiii se recunosc în
oglindă. Pînă atunci ei nu dobîndesc dreptul de a trăi şi jurisprudenţa nu are
obligaţia să le recunoască un drept la viaţă din momentul naşterii. E de la sine înţeles că pentru
Singer şi cei care gîndesc că el, inclusiv Săvulescu, copiii nenăscuţi nu au dreptul la viaţă,
după cum nu îl au nici fiinţele umane care, din diferite motive, nu sînt conştiente de ele însele: unele persoane în
vîrstă, cei debili, copiii născuţi cu malformaţii cognitive, cei suferinzi de
boala Alzheimer etc.
Adică nu puţine fiinţe acum în viaţă şi dintre care multe locuiesc cu noi în
casele noastre: copii,
părinţi, bunici ori alte rubedenii. Singer e
unul dintre ideologii de seamă ai mişcării pentru eutanasie şi ai infanticidului
de la începutul Mileniului III.
Săvulescu a preluat multe dintre ideile lui Singer şi le promovează în numeroasele
articole pe care le-a scris, cărţi pe care le-a publicat, dar şi în universităţile în care a conferenţiat, începînd din Australia
şi pînă la Universitatea Oxford din Marea Britanie. E şi editorul influentei publicaţii Journal
of Medical Ethics.
Ideea fundamentală cu care Săvulescu e creditat e noţiunea de procreative beneficence, adică „bunăstarea procreativă”. Simplu şi pe înţelesul tututor, Săvulescu susţine
că părinţii şi societatea în general au obligaţia să folosească tehnologia
curent disponibilă pentru a afecta pozitiv dezvoltarea embrionului uman încă în
uter. Scopul ultim este ca embrionul să se transforme în fiinţă umană perfectă,
fără nici o meteahnă. Ea
este modificată încă în uter pentru a-i ridica viitoarele performanțe fizice şi
cognitive, cît şi prevenirea bolilor care debilitează omul după naştere. Iar
embrionii care nu au şanse să devină sănătoşi, nici măcar prin intervenţii medicale
şi tehnologie, trebuie anihilaţi înainte de naştere. Unele ţări scandinave au
pus deja în practică
doctrinele lui Săvulescu,
Islanda dezvăluind nu demult că, la nivel de politică socială, avortează copiii nenăscuţi cu malformaţii,
Danemarca dînd de înţeles, tot recent, că intenţionează să adopte o politică
similară, iar Suedia că nu e cu mulţi paşi în urmă.
Zoltan Istvan
În contrast, Zoltan Istvan nu e preocupat de condiţia
actuală a fiinţei umane, ci cu transformarea ei în fiinţă post-umană. Născut în
Statele Unite în 1973, într-o familie de imigranţi maghiari, Istvan a fost o vreme reporter
pentru National Geographic, apoi jurnalist şi futurist, iar în urmă a devenit un discipol fidel al transumanismului.
Locuieşte în San Francisco, are doi copii, iar soţia lui lucrează la o clinică
de avort. Cu timpul, pasiunea lui
Istvan pentru transumanism l-a transformat într-una dintre vocile lui cele mai prolifice şi influente. Gîndirea
transumanistă, însă, nu e
uniformă, ci difuză şi pe alocuri
contradictorie. Dar toţi transumaniștii au în comum o caracteristică distinctă: o
credinţă oarbă, un optimism radical şi de neclintit că tehnologia poate
transforma, şi cu
siguranţă va transforma, în mod radical fiinţa umană, condiţiile noastre de viaţă, ne va modifica
înspre bine şi în mod radical trupurile, minţile şi capacităţile. Vom deveni,
zic ei, „animale şi mai
evoluate”. Spre
deosebire de Săvulescu, Istvan
şi transumaniștii promit
imortalitatea, soluţionarea problemei morţii şi a mortalităţii prin transformarea
omului în fiinţă transumană. Nu demult New York Times a dedicat aproape 20 de pagini acestui om care are
certitudinea că nu va muri, ci va birui moartea, dobîndind un trup nou, imortal,
încă pe parcursul vieţii lui.
Campania prezidențială
a lui Zoltan Istvan
În 2015 şi 2016 Istvan a candidat la preşedinţia SUA.
New York Times l-a descoperit pe
traseul campaniei în timp ce făcea călătoria lungă de la Oceanul Pacific
(California) la Oceanul Atlantic (Florda), în toamna anului 2015. Călătoria a fost lentă şi l-a
dus şi prin Arizona, New Mexico şi Texas. În Austin, Texas, a organizat, în prezenţa unui grup de transumaniști texani, un
eveniment de campanie, Austin fiind cotat ca al doilea Silicon Valley al
Americii. Întrebat de un jurnalist de la televiziunea locală dacă nu cumva vrea
să se substituie lui Dumnezeu, Istvan a zis-o fără ezitări: „Da, ne jucăm de-a Dumnezeu”.
Întrebat ce l-a determinat să candideze la preşedinţia Americii, Istvan a mărturisit că a fost dorinţa de a tehnologiza societatea, şi, în special, „transformarea omului însuşi în tehnologie, în maşini mai mult decît fiinţe umane”. Principalele idei ale platformei lui erau reconfigurarea istoriei, a lumii noastre într-o societate supratehnologizată, finanţarea masivă de către stat a ştiinţei şi tehnologiei care prelungesc viaţa şi crearea de fiinţe hibride umano-robotice. Majoritatea covîrşitoare a participanţilor şi fanilor lui Istvan erau bărbaţi tineri. Fetele tinere şi femeile lipseau aproape cu desăvîrşire, ele probabil nefiind pasionate de subiect ori, mai probabil, neinteresate de a fi în compania unor bărbaţi tineri cu capetele în nori. Din cînd în cînd fanii lui Istvan scandau, după cum era de aşteptat: Vote for Zoltan if you want to live forever! („Votaţi-l pe Zoltan dacă vreţi să trăiţi veşnic!”).
Întrebat ce l-a determinat să candideze la preşedinţia Americii, Istvan a mărturisit că a fost dorinţa de a tehnologiza societatea, şi, în special, „transformarea omului însuşi în tehnologie, în maşini mai mult decît fiinţe umane”. Principalele idei ale platformei lui erau reconfigurarea istoriei, a lumii noastre într-o societate supratehnologizată, finanţarea masivă de către stat a ştiinţei şi tehnologiei care prelungesc viaţa şi crearea de fiinţe hibride umano-robotice. Majoritatea covîrşitoare a participanţilor şi fanilor lui Istvan erau bărbaţi tineri. Fetele tinere şi femeile lipseau aproape cu desăvîrşire, ele probabil nefiind pasionate de subiect ori, mai probabil, neinteresate de a fi în compania unor bărbaţi tineri cu capetele în nori. Din cînd în cînd fanii lui Istvan scandau, după cum era de aşteptat: Vote for Zoltan if you want to live forever! („Votaţi-l pe Zoltan dacă vreţi să trăiţi veşnic!”).
Pe traseul lung şi adeseori anevoios, Istvan s-a
oprit pe la diferite baze militare pentru a protesta împotriva arsenalului nuclear al
Americii. Unui om cu vederi ieşite din comun îi stă bine şi un vehicul la fel de ieşit din comun. În sensul acesta Istvan
nu a dezamăgit. A modificat o rulotă de 13 metri dîndu-i forma unui sicriu cu
care încetişor a parcurs cei mai bine de 3000 de kilometri dintre cele două
oceane, purtînd cu el două mesaje simple: (1) eliminarea morţii şi (2) candidatura lui la preşedinţia SUA.
Jurnalistul de la New York Times l-a
acompaniat pe Istvan pe parcursul a 600 de mile (950 de kilometri), din New Mexico
pînă în Texas. Platforma electorală a lui Istvan era prezentată în cuvinte
simple: „Platforma
imortalităţii” şi „Tirania morţii
asupra oamenilor”. Şi-a numit
rulota immortality bus, adică „autobuzul nemuririi” şi a pus pe el
inscripţii sugestive, de tipul Science wins over death, adică „Știinţa triumfă asupra morții”. Jurnalistul
descrie rulota lui Istvan ca pe o rablă care consumă ulei şi care tot la 90 de minute
trebuia oprită pentru a completa uleiul motorului. De la o vreme jurnalistul
devenise îngrijorat că rulota s-ar putea prăbuşi într-o prăpastie (şi, ironic,
transumaniștii ar putea
muri) ori nu va putea
trece munţii dintre New Mexico și Texas.
Voluntarii de campanie
Istvan şi-a găsit pentru campania prezidențială voluntari pe măsură, aceştia fiind, aproape în exclusivitate, tineri
bărbaţi care împărtășeau idei
transumaniste, cu interese şi
scopuri similare. Erau tineri visători, idealişti şi stranii în gîndire şi
comportament. Tineri obsedaţi ori frustraţi de natura finită a fiinţei umane, de mortalitatea ei. Tineri atei
care aspirau să trăiască veşnic ori se simţeau înstrăinaţi de doctrina creştină
a vieţii veşnice, rezervată şi promisă doar celor care cred în Dumnezeu. I-au spus
jurnalistului că vor să se asigure că noua administraţie americană va aloca
fonduri pentru cercetări ştiinţifice cu scopul de a prelungi viaţa. Erau tineri
care doreau să trăiască veşnic, nu doar 500 de ani, cum promit transumaniștii. Unul dintre ei a mărturisit ce l-a determinat să
se convertească la transumanism: teama de moarte. La 9 ani a căzut de pe bicicletă şi s-a
temut că va muri. Spaima de moarte l-a făcut să îmbrăţişeze transumanismul.
Unii dintre tineri proveneau din familii creştine conservatoare, dar erau
nemulţumiţi că viaţa veşnică este interzisă celor care păcătuiesc în trup.
Pentru ei nu există Dumnezeu ori dumnezei. Dumnezeul unic şi adevărat, în
opinia lor, e ştiinţa (Science is the new God,
the new hope – „Ştiinţa e noul Dumnezeu, noua nădejde”). Preocuparea lor ultimă e viaţa veşnică dobîndită prin ştiinţă, iar calea
veşniciei e ştiinţă, nu credinţă. Providenţa e eliminată în favoarea credinţei în progresul
ştiinţific. Creştinismul promite viaţa veşnică în afara trupului muritor, compus din carne, oase şi sînge, pe când transumaniștii promit o viaţă eternă
într-un trup nou, clădit de homo sapiens
din metale şi cabluri, adică tot materie.
Tinerii transumaniști trăgeau nădejdea, asemenea lui Istvan, că ştiinţa
va progresa atît de mult încă pe parcursul vieţii lor încît vor dobîndi
imortalitatea. Jurnalistul îi găsea stranii pe aceşti tineri, ei abţinîndu-se
de la consumul de carne, alcool, droguri, sex, tutun, fără să bea nimic decît
apă. Consumau doar salate şi calorii puţine pentru a-şi prelungi viaţa, ca să ajungă la convertirea
din fiinţe umane în fiinţe post-umane. În limbajul transumanist procesul acesta
e cunoscut sub numele de longevity escape
velocity. Tinerii voluntari ai campaniei lui Istvan îi păreau jurnalistului a fi mai mult călugări ascetici
înstrăinaţi de lume decît tineri care doreau să-şi trăiască viaţa din plin.
Erau şi abstinenţi, aşteptînd momentul din viitor cînd vor putea întreţine relaţii sexuale cu
roboţi. În imaginaţia lor transumanismul nu e lipsit de sex, dar sexul
transumanist e diferit de cel uman. Numit robosex,
sexul transumanist consistă din relaţii sexuale cu roboţi, ceea ce nu mai
e, de fapt, doar de domeniul viitorului. Luna trecută, publicaţia britanică The
Independent a publicat un articol privind această modă în extindere
la tinerii japonezi (articol aici). Ni se spune că transumaniștii vor asambla roboţi, numiţi sexbots, în care vor pune inteligența artificială care-i va face capabili să întreţină
relaţii sexuale. Întrebaţi de către jurnalist ce au împotriva sexului cu fiinţe
umane, unul dintre tineri i-a spus că e riscant să întreţii relaţii sexuale cu
fiinţe umane, pentru că ele sînt
infidele, infectează cu boli venerice, poţi muri şi nu mai prinzi epoca
veşniciei transumaniste. Merită, deci, să aştepţi. Presupusa răsplată, după cum se
vede, e mare, tinerii transumaniști renunţînd la sexualitatea umană în nădejdea unei
sexualităţi transumane perfecte și fără riscuri.
Ironic, dar şi amuzant, traseul caravanei lui Istvan
i-a pus pe tineri în contact cu realitatea şi gîndirea oamenilor de rînd. În
Texas, pe parcursul a sute de kilometri de drum, au fost frapaţi de mesajele publicitare de tipul, Make America Great Again, Deport Obama, Don't Mess with Texas, dar mai ales de panoul publicitar al unei
biserici: If you die today, where will
you spend eternity? („Dacă mori azi unde îţi vei petrece veşnicia”?). Într-un motel
texan au dat peste literatura religioasă despre eternitate. Pentru tinerii
voluntari destinul lui homo sapiens este
să-şi petreacă eternitatea în pămînt.
Drepturile roboţilor
și ale transumanilor
Florida, însă, nu a fost punctul final al campaniei
lui Istvan. Din Florida, el urma să-şi conducă rulota pînă în Washington DC, cu
intenţia de a posta, asemenea
lui Martin Luther acum 500 de ani, „Declaraţia Drepturilor
Transumaniste” pe poarta principală a clădirii Congresului American (Declaraţia
poate fi citită aici). Notabil printre drepturi este ceea ce Istvan
numeşte morphological freedom, adică „libertatea
morfologică”, dreptul
fiinţei umane şi post-umane la propria modificare. Scopul ultim al călătoriei lui, mărturisea
Istvan, a fost să-i facă pe muritori să se întrebe dacă „e potrivit să folosim ştiinţa şi tehnologia pentru a
aboli moartea şi a deveni o specie şi mai puternică?”.
În 2014 Istvan a publicat o cărticică care îi enunţa
ideile. Numită The Transumanist Wager („Pariul Transumanist”), volumul descrie un ţinut imaginar numit Transhumania, locuit în
întregime de fiinţe post-umane care fac război cu tehnocraţii Statelor Unite. E
uşor de ghicit cine cîştigă bătălia şi pariul. Istvan nu şi-a găsit o casă de
editură care să-i publice
cartea şi a publicat-o singur. Istvan se aseamănă unui profet. Oamenii trebuie
convinşi cît mai devreme, zice el, că imortalitatea poate deveni o realitate pe parcursul
vieţii lor. Dar dacă unii oameni preferă mortalitatea în locul imortalităţii? Dacă pentru ei
frumuseţea vieţii e moartea, sfârșitul vieții într-un trup corupt şi expirat şi trecerea lor la
adevărata viaţă? Astfel de oameni, zice Istvan, trebuie convinşi să gîndească la fel ca el.
Transumanismul
în armata americană
Amuzant? Nu tocmai. Transumanismul se conturează tot
mai pregnant în minţile şi vieţile noastre. Îi tentează prevalent pe tineri, şi mai ales pe cei pasionaţi de tehnologie, îndeosebi bărbaţi.
Transumanismul e deja şi pe mesele de proiectare ale celor care ne decid
soarta. Şi, o dată cutia
Pandorei deschisă, nu mai poate fi închisă. Am dat peste un exemplu grăitor
într-un recent articol din The Atlantic: The Military is Altering the Limits of Human Performance („Armata modifică limitele performanţei umane”). Conform articolului, un obiectiv al armatei SUA este
ca în funcţiile ei esenţiale, cum ar fi piloţii, de exemplu, soldaţilor să li
se implanteze vectori ori senzori care să-i conecteze cu roboţi, pentru a le
mări capacitatea de luptă şi acuitatea reacţiilor la pericole ori stimuli
externi ostili. Vectorii şi senzorii sînt ataşaţi corpului şi transmit
informaţii roboţilor. Roboţii interpretează datele şi transmit înapoi
corpului o capacitate mărită de rezistenţă şi de a reacţiona cu acurateţe.
Astfel, un soldat va putea lupta şi se va putea concentra dincolo de
capacitatea lui umană obişnuită, nu va obosi şi îşi va putea oxigena trupul mai
mult şi mai uşor decît inamicii lui. Autorităţile militare americane speră să pună în
practică aceste inovaţii pînă în 2020. Acesta, însă, e doar începutul (restul îl puteţi
citi aici).
ALIANȚA FAMILIILOR DIN ROMÂNIA
Str. Zmeica nr. 12, sector 4, București
Tel. 0741.103.025; Fax 0318.153.082
office@alianta-familiilor.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu