Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de
către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
D-l Grigore Caraza versus
ÎPS Bartolomeu Valeriu Anania
2006
ÎN JURUL UNEI NEÎNŢELEGERI
Cu privire la campania de denigrare orchestrată în primăvara
acestui an împotriva ÎPS Bartolomeu Valeriu Anania, fostul Arhiepiscop şi
actualul Mitropolit de la Cluj, revista noastră a luat atitudine cu o suită de
articole referitoare atît la tensiunile actuale din lumea ortodoxă românească
(supralicitate şi mistificate în mare măsură de către mass-media), cît şi la anumite situaţii din trecut, vizînd
deopotrivă instituţia bisericească şi statutul moral al unor ierarhi implicaţi
mai direct în evenimentele de ultimă oră: ÎPS Andrei Andreicuţ, ÎPS. Laurenţiu
Streza şi, nu în ultimul rînd, ÎPS Bartolomeu Anania – pînă deunăzi “leul
Ardealului”, “marele scriitor şi cărturar ortodox”, dar peste noapte devenit…
vrăjmaşul “Ardealului lui Şaguna”, “legionarul”, “torţionarul de la Aiud”,
“securistul”, “masonul”, ahtiatul de putere şi privilegii, Antihristul în
straie arhiereşti! Delirul denigrator al presei (în care a excelat din nou
fostul lăutar al Cenaclului “Flacăra”, d-l Ion Zubaşcu [1], antiortodoxul monomaniacal al României libere de vreo zece ani încoace) se vădeşte în tot
penibilul lui fie şi numai din simpla alăturare a acestor etichete
contradictorii: oricît s-ar strădui un om într-o viaţă, e cam greu să fie atît
de multe lucruri la un loc!
În apărarea fostului deţinut politic Valeriu Anania s-au
pronunţat în Puncte cardinale două
voci îndeobşte respectate pînă azi în mediile de dreapta: inginerul Traian
Popescu (“Macă”) [2], în numărul pe
luna martie [3], şi istoricul
Demostene Andronescu (redactor-şef adjunct al publicaţiei), în numărul pe luna
aprilie [4], la rîndul lor foşti
deţinuţi politici (dar şi poeţi marcanţi ai închisorilor comuniste), trecuţi
inclusiv prin “reeducarea” de la Aiud. Dacă d-l Traian Popescu
punea problema în termeni mai generali şi cu accent pe mărturia personală, d-l
Demostene Andronescu (desigur şi în virtutea profesiei sale) proceda mai
punctual, analizînd sursele denigrării (preluate necritic şi tendenţios de d-l
Zubaşcu) şi aducînd contraargumente pertinente, dacă nu chiar zdrobitoare,
susţinute numai în fundal de propria sa experienţă concentraţionară de 12 ani
(dintre care ultimii 7 petrecuţi chiar la Aiud).
Împotriva articolului semnat de d-l Andronescu (“Cazul
«călugărului Anania»”) am primit în urmă la Redacţie un “drept la replică”
ofuscat şi vitriolant, cum de puţine ori ni s-a întîmplat în cei 16 ani de
apariţie a revistei. Nu, să nu vă închipuiţi că ar fi replicat cumva d-l
Zubaşcu, care era principalul vizat; cel care tună şi fulgeră, reclamîndu-şi
dreptatea cu orice preţ, este unul dintre cei la care articolul se referă numai
tangenţial şi pe care l-am cunoscut ca pe o “legendă a închisorilor” (stînd
multă vreme în celulă cu prinţul Alexandru Ghyka, a devenit el însuşi o măsură
a dîrzeniei, ieşind cu fruntea sus în 1964, iar mai tîrziu, rearestat, a
refuzat eliberarea, sfidînd deopotrivă regimul şi destinul!): marele luptător
anticomunist Grigore Caraza, în urmă autorul cărţii de memorii Aiud însîngerat (Ed. Vremea, Bucureşti,
2004), pe care la vremea respectivă, în pofida subiectivismului ei ulcerat, am
prezentat-o cu cordială înţelegere în paginile revistei, din respect pentru
trecutul de luptă al autorului [5].
Înainte de a-i amenda – cu argumente precise şi fără
virulenţă – afirmaţiile referitoare la “călugărul Anania” (a se vedea partea a
doua a articolului incriminat), d-l Andronescu i-a făcut d-lui Caraza un mic
portret camaradereşte compătimitor, pe care ceea ce s-a petrecut în urmă nu face decît să îl
confirme în esenţa lui:
“Pe Grigore Caraza îl cunosc foarte bine. Îmi este chiar
prieten.. Un prieten drag şi pentru care am o deosebită consideraţie. A fost
unul dintre cei mai îndîrjiţi opozanţi împotriva samavolniciilor comise în
închisori, precum şi împotriva acţiunii de dezumanizare şi batjocorire a fiinţei
umane din timpul reeducării de la Aiud. În toţi cei peste 20 de ani pe care i-a
petrecut în temniţe nu a făcut nici cel mai mic compromis. A trăit eroic pînă
la capăt, de parcă era lipsit de instinct de conservare. Dar (pentru că există
şi în cazul lui un dar) Grigore
Caraza a ieşit din închisoare cu sufletul schilodit şi cu o serie de
resentimente şi de complexe. El nu face parte dintre cei pe care suferinţa i-a
înţelepţit, făcîndu-i mai buni şi mai înţelegători. Nu l-a făcut nici mai rău,
ci doar i-a împietrit sufletul. Nu are nici un fel de înţelegere nici pentru
limitele, nici pentru neputinţele celorlalţi. El are întotdeauna dreptate şi nu
acceptă să fie contrazis. Cu un eu hipertrofiat, pare a nu mai avea nici simţul
măsurii, nici pe cel al ridicolului. Hiperbolizînd totul, face uneori afirmaţii
care frizează absurdul…” (şi textul
continuă cu exemple de astfel de afirmaţii, pe care ar fi oţios să le mai
reluăm aici).
Deşi n-a fost decît contrazis
punctual, d-l Caraza s-a simţit ofensat şi atacat, prevalîndu-se în acest
sens mai ales de subtitlul articolului respectiv (“Răspuns unei tentative
abjecte de asasinat moral”). Ceea ce nu vrea în ruptul capului să înţeleagă şi
să accepte d-l Caraza este că reacţia noastră nu a fost una anume împotriva sa,
ci împotriva celor care s-au folosit de afirmaţiile sale hazardate pentru a-şi
atinge scopul denigrator, în speţă împotriva d-lui Zubaşcu, care nu este la
prima “tentativă abjectă de asasinat moral”, ci şi-a făcut din aceasta
principala sa ocupaţie. Dacă am fi vrut să-l “atacăm” pe d-l Caraza, am fi
făcut-o încă de la apariţia cărţii. De domnia-sa a venit vorba contextual, ca
şi de ceilalţi (Nistor Chioreanu, Ion Pacepa, Aurel Sergiu Marinescu) pe care
d-l Zubaşcu, virtuoz sinistru al insinuării, răstălmăcirii şi
decontextualizării, şi-i ia ca “tovarăşi de drum” pe calea pe care este plătit
să meargă.
Ceea ce iarăşi nu vrea să înţeleagă şi să accepte d-l
Caraza este că a nu fi de acord cu cineva într-o privinţă sau alta nu înseamnă
cu tot dinadinsul a-l duşmăni sau desconsidera: sîntem oameni cu toţii şi stăm
în mod fatal sub relativitatea omenescului, nimeni nu poate revendica dreptatea
absolută, situaţiile sînt complexe, părerile pot diferi. Poţi
să ţii la cineva şi să-l respecţi, dar să nu-l aprobi într-o judecată sau
într-o acţiune; iar dacă ai tăcea sau chiar l-ai aproba evaziv numai ca să-i
menajezi lui suspiciunile şi ţie sentimentele, atunci n-ai fi cinstit cu tine
însuţi (şi, dacă faci gazetărie, cu cei care te citesc).
D-l Caraza s-ar putea să fie indignat de decizia noastră redacţională de
a nu-i publica “dreptul la replică” (pe care însă nu-l putem împiedica să-l
publice în altă parte, după cum ne-a ameninţat la telefon). Trebuie însă să
încerce să înţeleagă că ceea ce ne-a trimis domnia-sa nu este propriu-zis un drept la replică, adică un răspuns la obiect,
concis, punctual şi bine argumentat, ci o diatribă înveninată, care poate
că pe dumnealui l-a “răcorit”, dar de convins n-are cum să convingă pe nimeni
care-i nepătimaş şi dedat cu exerciţiul exigenţelor probatorii.
Mai întîi că replica este mult prea lungă (5 pagini
dactilo!) în raport cu sfertul de articol prin care a fost vizat direct. În al
doilea rînd, violenţa tonului se îmbină cu insinuarea răutăcioasă, iar şarjele
stigmatizatoare, lipsite de o bază faptică pe măsură, sînt extinse de la “călugărul
Anania” şi “asociatul lui Ana şi Caiafa” (Demostene Andronescu) la alte
persoane neagreate de autor (ca poetul Zahu Pană, de pildă, pe care nici mort
nu vrea să-l cruţe), ceea ce este şi neelegant, şi neavenit. În al treilea rînd,
domnia-sa nu aduce nimic nou faţă de ceea ce a colportat în volumul de memorii
(din citate sau din auzite) şi lasă impresia că nici nu l-a întîlnit în
închisoare pe “călugărul Anania”, căci altminteri ar fi relatat şi vreo experienţă
personală cu acesta, pe cînd dumnealui îi tot invocă pe alţii, citînd mai mult
sau mai puţin trunchiat şi nesfiindu-se să-şi ia ca martori deopotrivă pe un I.
M. Pacepa, pe un Nistor Chioreanu şi pe un A. S, Marinescu, fără să se mai
întrebe dacă pot avea acelaşi credit şi dacă pot fi băgaţi în aceeaşi oală.
Ceva este în neregulă cînd pui la îndoială statura morală unui Demostene
Andronescu, dar eşti gata să dai credit necondiţionat unui ins dubios ca A. S.
Marinescu, sau cînd te prevalezi de micile păcate ale unui Zahu Pană, dar eşti
gata să pleci urechea la o cutră ca I. M. Pacepa!
Dar lucrul cel mai grav este acela că d-l Caraza ignoră
senin toate contraargumentele punctuale ale d-lui Andronescu (care a dovedit,
între altele, că Pacepa, chiar dacă se referă tangenţial şi calomnios şi la
“arhimandritul Bartolomeu Anania”, îi vorbea lui Ceauşescu în America despre altcineva, la data respectivă
“călugărul Anania” fiind demult întors în ţară,
ceea ce i-a scăpat şi d-lui Zubaşcu; sau că regretatul Nistor Chioreanu se
înşelase evident asupra materialului “antilegionar” pe care ar fi urmat să-şi
pună la rîndul lui semnătura silită), nu le rediscută în nici un fel, “nu se
sinchiseşte”. Dumnealui pare a fi intrat la o idee şi a fi impenetrabil la tot
ce-i ameninţă fixitatea. În felul acesta totul devine un “dialog al surzilor”,
iar întrebarea legitimă care se iscă în conştiinţa oricărui observator lucid
este: Cui prodest?
Într-un P. S. din replica sa, d-l Caraza insinuează, ca
“lovitură sub centură”, şi că d-l Andronescu ar fi fost într-o relaţie impură
cu “teribilul torţionar, comandant al închisorii de la Aiud” Gheorghe Crăciun,
drept care formulează întrebarea parşiv-acuzatoare: “Pentru care motiv, Domnule
Andronescu, aţi mers acasă la Gheorghe Crăciun şi i-aţi făcut cadou cartea
Dumneavoastră de poezii, cu autograf?”. Aici se întîmplă că ştiu direct şi
îndeaproape cum au stat lucrurile. D-l Demostene Andronescu s-a lăsat tîrît în
această mică aventură naivă la iniţiativa năstruşnică a d-lui Marcel Petrişor, care
şi-a închipuit, în atmosfera de “romantism postrevoluţionar” de la începutul
anilor ‘90, că un Gheorghe Crăciun ar putea fi tras de limbă. În memoriile
d-lui Andronescu, atîtea cîte au apărut pînă azi [6], judecata asupra lui Crăciun este aspră şi fermă, nelăsînd loc
nici unei bănuieli de absurdă “simpatie”, iar cartea de versuri a d-lui
Andronescu (Peisaj lăuntric, Ed.
Puncte Cardinale, Sibiu, 1995) nici nu apăruse la data nefericitei vizite! D-l
Caraza pare a avea însă predilecţia de a pleca urechea cu stranie uşurinţă la tot ce se
şuşoteşte balcanic prin tîrg, pripindu-se să tragă concluzii radicale, care
nici nu-i slujesc şi nici nu-l onorează (cu atît mai mult cu cît este vorba, în
cazul de faţă, nu de un străin oarecare, ci de un prieten relativ apropiat, pe
care eu unul l-am auzit nu o dată, de-a lungul vremii, vorbind cu mare preţuire
de “fratele Grigore Caraza, o legendă vie”; şi, în paranteză fie spus, în casa
d-lui Andronescu l-am şi văzut ultima oară pe d-l Caraza, în urmă cu vreun an,
la o caldă întrevedere între camarazi...).
Am inima strînsă privind, dinspre generaţia mea, cum oameni
de o asemenea statură, pe care ne-am învăţat să-i avem repere şi modele de
dîrzenie şi rectitudine, pot ajunge în astfel de crize umorale şi de impasuri
sterile, de parcă şi-ar fi propus să-şi lichideze singuri legenda, în amurg.
Nici nu mai contează, aici, cît de pur sau de impur va fi fost “călugărul
Anania”, ci mai degrabă ce se întîmplă cu noi toţi în acest tîrziu noroios al
istoriei, în care riscăm să risipim sau să tîrîm în derizoriu
tot ce am adunat mai înainte, fapt de care adevăraţii duşmani profită din plin
şi cu rînjetul pe buze.
Răzvan CODRESCU
[1] Decedat în 2011. Dumnezeu să-l ierte. [Nota Blog]
[2] Decedat în 2010. Dumnezeu să-l odihnească. [Nota Blog]
[3] Traian Popescu, “În spiritul
adevărului”, în Puncte cardinale, anul XVI, nr. 3/183,
martie 2006, p. 10 (rubrica “Demistificări”). [Nota Blog]
[4] Demostene Andronescu, “Cazul
«călugărului Anania». Răspuns unei tentaţii abjecte de asasinat moral”, în Puncte cardinale, anul XVI, nr. 4/184, aprilie 2006, p. 10 (cu urm.
în p. 14), sub aceeaşi rubrică. [Nota
Blog]
[5] Smaranda Florian, “Un senior
al excelenţei”, în Puncte cardinale, anul XIV, nr. 12/168,
decembrie 2004, p. 15 (rubrica “Cruciaţii
secolului XX”) – recenzie a
volumului Aiud însîngerat. Autorul
lui trăieşte încă la Piatra Neamţ, nonagenar, bolnav şi, din păcate, încremenit
în aceleaşi idiosincrazii. [Nota Blog]
[6] La data respectivă era vorba de fragmente publicate mai ales în
paginile Punctelor cardinale. Acum cf. Demostene Andronescu, Reeducarea de la Aiud. Peisaj lăuntric.
Memorii şi versuri din închisoare, Editura Christiana, Bucureşti, 2009. [Nota Blog]
* Răzvan Codrescu, “În jurul unei neînţelegeri”, în Puncte cardinale, anul XVI, nr. 7/187,
iulie 2006, pp. 1-2.
D-l Demostene Andronescu
Mai puteţi citi pe
acest blog:
(1999)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire