În ultima vreme, dezamăgiți de superficialitatea și
imunditatea care ne-a inundat împrejurul, tot mai mulți reprezentanți ai
intelectualității și ai spiritualității românești își anunță demisia din agora.
Acum cîțiva ani, scriitorul Răzvan Codrescu a făcut același lucru într-o
discreție deplină. Licențiat al Facultății de Litere din cadrul Universității
bucureștene, profesor, publicist și editor, director literar al Editurii
Christiana, redactor-șef al Editurii Lumea Credinței, vicepreședinte al
Asociației Ziariștilor și Editorilor Creștini, autor a cinci cărți de poezii și
a unsprezece volume de eseuri (de la „Spiritul
dreptei”, în 1997, la „Eminescu şi credinţa”, în 2013),
traducător al „Infernului” lui Dante
Alighieri (volum apărut în anul 2006) şi al „Integralei operei
poetice" a Sfîntului Ioan al Crucii (în anul 2003, în colaborare cu
hispanista Anca Crivăţ), Răzvan Codrescu a decis să denunțe, prin asumarea
absenței personale din spațiul public contemporan, această „«lume pe dos», înstrăinată și de Dumnezeu, și de propriile ei temeiuri istorice și morale, ba și de
propria «animalitate». […] Cea mai urîtă, probabil, dintre
lumile posibile”. (C. C.)
Interviu cu scriitorul Răzvan Codrescu (I):
„Sîntem o țară masiv descreștinată!”
„Tot ce ține de
credință este receptat ca «medieval» și scandalos. De «preacurviile» curente […] nu se
mai sinchisește nimeni”
Iulia Ionescu, o elevă eminentă a Liceului „Sf. Sava”,
din Capitală, dispare de-acasă. După modul dezastruos în care s-au mobilizat și
au acționat în cazul accidentului din Munții Apuseni, autoritățile „se
încordează” și fac o demonstrație de forță aproape fără precedent. Iar
fata e descoperită în trenul cu care se întorcea în București, de la
Mănăstirea Sihăstria Rarăului. Ioan Larion Nicolae, starețul de-acolo, este
acuzat că a găzduit ilegal o minoră și
că i-a mințit pe polițiști în legătură cu asta, Visarion Alexa, duhovnicul
fetei, este înfierat prin ziare că nu le-a dezvăluit părinților intențiile
Iuliei, BOR - că a dezinformat în legătură cu prezența liceenei la vreuna dintre
mănăstirile Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților. Un scandal cam artificial și
disproporționat, întreținut de media, însă în urma căruia nu s-a pierdut ocazia
să se ridice din nou problema oportunității educației religioase: vocalul
deputat Remus Cernea a cerut din nou înlocuirea religiei cu etica în programele
școlare. Sau - clasica deja! - problemă a substituirii confesiunii duhovnicești cu
ședințe de consiliere psihologică. Unde credeți că s-au săvîrșit erori în
această succesiune de întîmplări? Ce să caute anchetatorii în relația dintre
duhovnic și fiii sau fiicele sale duhovnicești?
O presă deopotrivă incultă şi nesimţită a dat buzna cu bocancii în intimitatea
inefabilă şi diafană a unei copile de 15 ani. Nu am suficiente date ca să-mi
dau seama în ce măsură aşa-zisa „fugă” la mănăstire se explică prin chemarea ei
lăuntrică pentru viaţa monahală sau prin criza de comunicare cu familia şi
anturajul. Oricum, nu e treaba mea, nici a presei sau a opiniei publice în
general. Ba nici măcar a şcolii sau a altor instituţii oficiale. În ce priveşte
familia, lucrurile sînt mai delicate şi reglajul nu poate veni decît din
interior. Rolul-cheie, în contextul dat, cred că îi revine duhovnicului,
părintele Visarion Alexa, pe care-l cunosc bine şi în care am toată încrederea.
Cazul
Iuliei a fost, din păcate, ca un revelator al realei noastre stări
duhovniceşti: trăim într-o ţară în care numai 2% se declară atei, în care
aproape 90% „se dau” ortodocşi, în care se predă (cu chinuri, ce-i drept)
religia în şcoli şi în care numărul de biserici şi mănăstiri nou construite îl
întrece, proporţional, chiar şi pe cel din Rusia post-sovietică, dar realitatea
atestată de astfel de episoade (de la cazul Tanacu încoace) este mai mult decît
îngrijorătoare: sîntem de fapt, dincolo de statistici şi „butaforii”, o ţară
masiv descreştinată, în care tradiţia, viaţa bisericească şi exigenţele
sufletului religios nu se mai bucură de nici o înţelegere adecvată şi de nici o
simpatie publică, aproape ca şi în Occidentul mai demult secularizat (şi pe
care e simptomatic că din ce în ce mai mulţi dintre noi şi-l cred şi şi-l iau
drept măsură, inclusiv pe plan spiritual, unde e vai de capul lui). Faptul se
vede mai bine la nivelul presei laice, al clasei intelectuale şi al clasei
politice (care au în mai mare măsură posibilitatea exprimării publice), dar
situaţia nu e cu mult alta nici în rîndurile mai largi ale populaţiei (dovadă chiar
cazul familiei Iuliei şi al anturajului acesteia). Pînă la urmă, la ce atîta
panică şi indignare? Fata s-a dus cîteva zile la o mănăstire, nu la vreun
bordel; nu-i o neisprăvită, ci o elevă eminentă, cu sensibilitate
cultural-religioasă şi asumată îndrumare duhovnicească, nu tocmai lesne de
găsit în generaţia ei; în orice caz, rezultă a fi mult mai deşteaptă şi mai
responsabilă decît majoritatea fîrţîngăilor şi piţipoancelor din presa de
scandal de la noi, care au făcut o fixaţie pe problemele bisericeşti, de care
altminteri sînt complet pe dinafară. Tot ce ţine de credinţă şi de viaţa întru
Hristos este receptat ca „medieval”, nefiresc, scandalos, pe cînd de
vulgaritatea incomensurabilă a vieţii publice şi de toate „preacurviile”
curente (mergînd pînă la perversiune) nu se mai sinchiseşte aproape nimeni
(necum să se „scandalizeze”), receptîndu-le drept „moderne” (deci pasabile şi
normale, conform unei mentalităţi acefale, de stupizi şi imunzi pioni
ideologici)! O „lume pe dos”, înstrăinată şi de Dumnezeu, şi de propriile ei
temeiuri istorice şi morale, ba şi de propria „animalitate” (vorba lui
Topîrceanu: „Omului îi trebuie o mare doză de nesimţire ca să nu roşească în
faţa porcului!”). Cea mai urîtă, probabil, dintre lumile posibile (şi faţă de
care - o spun eu, anticomunistul radical - pînă şi comunismul, cu toate tarele
lui, era mai structurat şi mai sănătos!).
„Pe Irina Cornici (o
biată pripășită la mănăstire, iar nicidecum «măicuță»), nu au omorît-o «exorcizatorii», ci medicii!”
Un alt caz de înfierare prin presă: întemnițarea, pentru
omor din culpă, a preotului Daniel Corogeanu și a măicuțelor de la Mănăstirea
Sfînta Treime din Tanacu, după moartea, în timpul unei slujbe de dezlegare, a
tinerei Irina Cornici. Patru măicuțe au fost aruncate după gratii „pentru
lipsire de libertate în mod ilegal, urmată de moartea victimei”. Corogeanu a
fost caterisit, condamnat la șapte ani de închisoare și a fost eliberat
condiționat, după ce a executat două treimi din pedeapsă. Iată că, de curînd, o
anchetă a BBC dezvăluie că Irina Cornici nu ar fi murit din cauza agresiunii la
care ar fi fost supusă de preot, ci după ce a fost injectată cu șase fiole cu
adrenalină, în ambulanța care o transporta la spital. A contribuit la această
dramă lipsa de experienență spirituală a preotului, faptul ignorat de acesta că
tradiția spune că astfel de slujbe se fac în prezența a cel puțin trei preoți,
zelul măicuțelor?
În „cazul Tanacu”,
aspectul cel mai reprobabil mi se pare pripa, laşitatea mincinoasă şi lipsa de
solidaritate a oficialităţilor bisericeşti, care au „manageriat” dezastruos
problema, sugestionînd justiţia spre o ostilitate de fond şi dînd apă la moara
unei prese descreştinate şi dezbisericite. Pînă la urmă, celor de la Tanacu
le-au făcut dreptate - nu în justiţie, dar în conştiinţa publică - nu oamenii
Bisericii, cum s-ar fi cuvenit, ci... artiştii laici, prin romane jurnalistice
(Tatiana Niculescu Bran), teatru (Andrei Şerban) şi film (Cristian Mungiu),
reuşind chiar o bună audienţă internaţională. Sigur că părintele Corogeanu,
indiscutabil bine intenţionat, s-a întins cumva mai mult decît îi era plapuma
(conform vîrstei şi experienţei sale duhovniceşti), ba chiar s-a mîndrit să-l
înfrunte pe dracul, iar dracul i-a venit de hac... Nu s-a abătut însă, în
principiu, de la tradiţiile şi practicile exorcizatoare încetăţenite în toată
Ortodoxia, ba şi în Occident (cum o atestă chiar industria cinematografică).
Acum, slavă Domnului, sînt în libertate - şi părintele, şi măicuţele -, dar
anii de puşcărie făcuţi pe nedrept nu-i mai poate şterge nimeni şi nimic. Cît
despre „dezvăluirile” BBC-ului, ele nu aduc nimic esenţial nou: domnul
doctor Pavel Chirilă (şi n-a fost
singurul) a atras atenţia, în acelaşi sens, încă din vremea cînd procesul era
pe rol. Pe Irina Cornici (o biată pripăşită pe lîngă frageda mănăstire, iar
nicidecum „măicuţă”, cum au numit-o papagalii presei laice) nu au omorît-o
„exorcizatorii”, ci medicii, care au pasat-o de colo pînă colo înainte de a se
lua cunoscutele măsuri mănăstireşti, iar în cele din urmă, pe Salvare, i-au
administrat o doză fatală de adrenalină, cam de cîteva ori mai mare decît ar fi
putut suporta un om normal. A fost să fie o tragedie, din care s-ar cuveni să
înveţe fiecare cîte ceva, de la vlădică pînă la opincă.
„Se manifestă un
întreg fenomen psihotic: căutarea maniacală de moaște și cinstirea lor în afara
regulilor și dispozițiilor bisericești”
Alt exemplu: scandalul mediatic al deshumării părintelui
Gheorghe Calciu, la Mănăstirea Petru-Vodă, din județul Neamț. Ce s-ar fi
întîmplat dacă nu ar fi reieșit la lumină avertismentul testamentar al părintelui Calciu către părintele Justin Pîrvu, dacă starețul Hariton ar fi
fost mai puțin ferm cu „vînătorii de moaște” și dacă avocatul Andrei Calciu nu
amenința cu tribunalul, acuzînd „profanarea de morminte”? Cînd interviul acesta
va fi fost apărut, cartea dumneavoastră despre „cazul Calciu” va fi văzut deja şi ea lumina tiparului. Dați-mi, vă rog, cîteva repere de abordare a speței,
dezvoltate acolo. Incidentul mi-a adus
aminte de un caz aproape similar: cel al preotului Ilie Lăcătușu, deshumat
în septembrie 1998. Arhiepiscopia
Bucureștilor a luat la cunoștință
despre descoperirea trupului neputrezit și binemirositor, a deschis un dosar de
canonizare. Părintelui i s-au făcut slujbe de dezlegare, regizorul Cornel
Ciomîzgă a realizat filmul documentar „Semne”. Astăzi, fără să fie canonizat
încă, trupul este expus, într-un sicriu de sticlă, în aceeași criptă de la
cimitirul din Giulești. Maestrul Sorin Dumitrescu atrage atenția că „la
nivel ontologic, icoanele și moaștele sînt forme echivalente”. Ambele sînt
niște „morfologii cuvîntătoare”, „făpturi ale unei cărni schimbate în cuvinte,
ale unei cărni devenite discurs”, adică, pe scurt, „carne-text”. Dumneavoastră vorbiți despre o „psihoză a moaștelor”, care „se
învecinează mai degrabă cu superstiția idolatră, decît cu dreapta credință”.
Lăsînd la o parte orice fel de excese pietiste, totuși, de ce sute de mii de oameni vin să se roage la moaștele Sfintei
Parascheva, la moaștele Sfîntului Dumitru, Izvorîtorul de mir, la moaștele
Sfintei Mucenițe Filofteia sau la alte nenumărate moaște?
Cultul moaştelor este
încetăţenit de aproape două mii de ani în toată lumea creştină. Nu este cu
nimic neavenit. A existat şi există însă primejdia unor exagerări, pe care
Biserica s-ar cuveni să le prevină sau să le amendeze cu mai multă
transparenţă, răspundere şi fermitate, mai ales în vremuri decăzute ca ale
noastre, cînd pietatea riscă în mai mare măsură să alunece spre sminteală.
Părintele Calciu însuşi s-a pronunţat limpede asupra acestor lucruri chiar în
pragul morţii şi aproape că „a profeţit” ce avea să se întîmple, iată, la șapte
ani de la îngroparea sa. Cei interesaţi de detalii şi de lămuriri principiale
au acum la îndemînă micul documentar pe care l-am îngrijit la Editura
Christiana: Dezgroparea Părintelui
Calciu. Dosarul unui abuz. Am încercat să contrabalansez, ca unul ce am
fost printre apropiaţii părintelui şi îi preţuiesc cu evlavie memoria,
delirurile presei senzaţionaliste (de data aceasta e vorba mai cu seamă de
televiziuni) şi inflaţia zvonisticii curente, în condiţiile în care dinspre
forurile bisericeşti nu s-a formulat nici un mesaj clar pentru cei aflaţi în
confuzie, nici cît părintele a fost dezgropat (şi uscat cu aeroterma în chilia
părintelui Iustin!), nici după reînhumarea sa (ce pare a se fi făcut mai mult
sub presiunea ameninţărilor cu darea în judecată decît a fricii de Dumnezeu şi
de rigorile Ortodoxiei). Pînă la urmă nu-i în discuţie numai cazul de ultimă
oră al dezgropării abuzive a părintelui Calciu, ci un întreg fenomen psihotic:
căutarea maniacală de moaşte şi cinstirea lor în afara regulilor şi
dispoziţiilor bisericeşti (un fel de pornire obsesivă şi aproape magică de „a
pipăi sfinţenia” cu tot dinadinsul!). Or, cum spunea însuşi părintele Calciu,
„nu toţi sfinţii devin moaşte. Dumnezeu lucrează prin diverse haruri pe care
le pune în anumiţi oameni. Moaştele sînt numai un fel de manifestare a
divinităţii”, iar nicidecum criteriu sine
qua non al sfinţeniei. În ce priveşte osemintele
părintelui Calciu, aşa cum am spus-o şi am repetat-o, nu se poate afirma, în
momentul de faţă, că ar fi vorba nici de moaşte, nici de false moaşte: aceasta
se va limpezi în timp, cu voia lui Dumnezeu şi cu autoritatea insubstituibilă
a Bisericii. Dar faptul de a nu avea osemintele validate ca moaşte nu-i
ştirbeşte cu nimic sfinţenia şi eventualul drum spre sinaxare: el rămîne o
mare figură martirică a secolului XX, înconjurată tot mai vizibil de căldura
evlaviei populare. Nu toţi sfinţii au moaşte, iar un sfînt fără moaşte nu e mai
puţin sfînt.
Interviu cu scriitorul Răzvan Codrescu (II):
„Sfinţenia nu se măsoară cu criterii
politice,
nici martirajul pentru Hristos
nu se anulează prin ele!”
„Cinstim în Valeriu Gafencu nu pe adeptul în tinereţe al
unei direcţii politice, ci pe
mărturisitorul jertfelnic de mai tîrziu”
Știu că, de foarte puțină vreme, ați încheiat lucrul la o enciclopedie a
„sfinților închisorilor”. Despre canonizarea lor, Biserica Ortodoxă Română încă
păstrează tăcere, în condițiile în care Rusia de după Stalin și-a canonizat
mult peste o mie de martiri uciși de „ciuma roșie”, începînd cu țarul Nicolae
și cu familia sa. Consiliul local Tîrgu
Ocna a inițiat recent un proiect de hotărîre privind retragerea titlului de
cetățean de onoare lui Valeriu Gafencu, dar gestul a eșuat pe muchie de cuțit,
după ce s-a lăsat cu proteste în stradă. Se pare că inițiativa a fost
susținută din umbră de Institutul „Elie Wiesel”. De ce, atîta vreme cît în
biografia lui Gafencu rămîne luminoasă vindecarea pastorului Richard Wurmbrand
datorită streptomicinei pe care acest „sfînt al închisorilor” i-a dăruit-o,
expunîndu-se chiar pe sine morții? Deși trupul lui zace pierdut într-o groapă
comună de la Tîrgu Ocna, există deja un
acatist al Sfîntului Nou Mucenic Valeriu, chipul său apare zugrăvit în icoane,
i s-au dedicat texte hagiografice. Să fie toate acestea semnele unui viitor
„dezgheț” al BOR în ceea ce privește această chestiune?
E
mult spus „o enciclopedie”. E un volum de aproape 400 de pagini, cu cam tot ce
s-a publicat pe această temă, din 2003 pînă astăzi, în revista Lumea Credinţei.
E prezentat şi cadrul general al problemei, şi un număr de 30 de figuri
martirice, şi clericale, şi mireneşti, dintre care nu lipsesc (încerc să urmez
ordinea alfabetică) Bartolomeu Valeriu Anania, Arsenie Boca, Sofian Boghiu,
Gheorghe Calciu, Adrian Făgeţeanu, Valeriu Gafencu, Ioan Ianolide, Arsenie
Papacioc, Iustin Pîrvu, Dumitru Stăniloae, N. Steinhardt, Daniil Sandu Tudor,
Petre Ţuţea sau Mircea Vulcănescu. „Sfinţii închisorilor” este o
formulă care pendulează între realitate şi metaforă, pornind de la cel căruia i
s-a spus mai întîi „Sfîntul închisorilor”: marele înduhovnicit Valeriu Gafencu,
mort în temniţa-sanatoriu de la Tîrgu Ocna, în 1952. În ce-l priveşte şi pentru
că a venit vorba, nedreapta campanie evreiască împotriva lui, regizată de
Institutul „Elie Wiesel”, e mai puţin reprobabilă decît conformismul laş al
oficialităţilor româneşti (inclusiv bisericeşti), gata să marşeze, acefal şi nevertebrat,
la orice manevră antinaţională şi anticreştină. Evreilor ar trebui să li se
spună deschis că nu au nici un drept să ne indice nouă pe care eroi sau martiri
ai neamului nostru să-i cinstim şi pe care nu (sub pretext de legionarism sau
de orice altceva), aşa cum nici noi n-am avea dreptul să le indicăm lor pe care
eroi şi martiri naţionali să şi-i cinstească şi pe care nu (sub pretext, să
zicem, că ar fi fost comunişti, sionişti sau francmasoni). Fiecare şi-i ştie şi
e liber să şi-i preţuiască pe ai lui, după cum îi dictează conştiinţa. Că
Gafencu ar fi fost legionar? N-a fost decît „frate de cruce”, ca mai toată
floarea generaţiei lui, dar e drept că a îmbrăţişat acele principii legionare
care se potriveau creştinismului, dovedit pînă la urmă adevărata lui vocaţie.
Sfinţenia nu se măsoară cu criterii politice, nici martirajul pentru Hristos nu
se anulează prin ele. Noi cinstim în Valeriu Gafencu nu pe adeptul în tinereţe
al unei direcţii politice, ci pe mărturisitorul jertfelnic de mai tîrziu, a cărui
probitate morală şi iluminare mistică le mărturisesc toţi cei ce l-au cunoscut
direct (cum a fost, printre atîţia alţii, şi cazul pastorului Wurmbrand) sau
indirect (cum a fost, printre atîţia alţii, şi cazul lui N. Steinhardt), precum
şi tot ce ne-a rămas din însemnările şi dialogurile sale spirituale din anii de
recluziune. Şi în situaţia lui Valeriu Gafencu se află şi mulţi alţii,
legionari şi nelegionari, de la un Mircea Vulcănescu (mort la Aiud, în 1952)
pînă la un Daniil Sandu Tudor (mort tot la Aiud, în 1962) sau pînă la o Mihaela
Iordache (moartă în temniţa de femei de la Ciuc, în 1963). Este, în tragicul
secol XX românesc, un întreg capital de suferinţă şi jertfă pentru Cruce şi
Neam, faţă de care rămînem perpetuu datori, în faţa oamenilor, dar mai ales în
faţa lui Dumnezeu. Şi dacă ruşii au canonizat deja mult peste o mie de
neomartiri ai Gulagului, nădăjduim şi noi că vom avea, mai devreme sau mai
tîrziu, măcar cîţiva neomartiri români nu numai în cer şi în suflete, dar şi în
sinaxar. Cu sau fără voie de la Institutul „Elie Wiesel” (care pînă acum nu a
reuşit să facă decît proba propriei neruşinări).
„Liberalismul nu este
şi nu poate fi o dreaptă autentică, ci mai degrabă l-aş defini ca pe un fel
de «dreaptă a stîngii»”
Domnule Codrescu, ce legătură poate exista între Ortodoxie și ideea de
dreaptă politică? Aceasta din urmă este asimilată, de obicei, sub
„binecuvîntarea” Occidentului, exclusiv cu doctrina liberală. Dumneavoastră
încercați să aduceți în „terapie intensivă” ideea unei drepte național-creștine.
Ce șanse ar mai putea avea o asemenea orientare
pe actualul eșichier politic, împărțit de multă vreme între o dreaptă
liberală și o social-democrație, și de unde ideea de naționalism a fost diluată
pînă la extincție de către globalizare?
Ştiţi
bine că în secolul al XIX-lea împărţirea era clară: conservatorii erau „albii”,
elita boierească pămînteană, dreapta vremii (tradiţionalistă, organicistă,
principial creştină), iar liberalii erau „roşii”, elita burgheză cosmopolită,
stînga vremii (în mai mare măsură tributară spiritului masonic - ideologizant
şi laicizant). Ulterior, lucrurile relativizîndu-se şi dreapta tradiţională
intrînd - şi pe mîna ei (în Apus, mai ales excesele fascismului; la noi, mai
ales excesele legionarismului), şi pe mîna adversarilor (propaganda
mistificatoare a stîngii, idiosincraziile evreieşti etc.) - într-un lung impas
istoric, liberalismul a ajuns să ocupe în mare parte spaţiul politic de la
dreapta, mai ales în opoziţie cu comunismul şi social-democraţia. El nu este şi
nu poate fi însă o dreaptă autentică, ci mai degrabă l-aş defini ca pe un fel
de „dreaptă a stîngii”. Liberalismul, în toate ipostazele lui, e prea
materialist şi prea laicizant spre a se putea recomanda ca dreaptă
propriu-zisă, ca să nu mai vorbesc de raportul lui problematic cu naţionalul.
Or, dreapta fără primatul valorilor moral-spirituale, fără angajare naţională
şi fără respectul tradiţiei (vorbesc de tradiţie, care e vie şi creatoare, nu
de tradiţionalism, care nu-i decît forma osificată a tradiţiei) nu mai este
dreaptă. Că liberalismul este mult mai aproape de stînga se vede şi din
coabitarea lui la noi, în cadrul fostei USL, cu social-democraţia (în
realitatea noastră brută, cu neocomunismul). Oricît de „alb” s-ar vrea sau s-ar
pretinde liberalismul, el tot „roşu” rămîne. Sigur că au existat, în lumea
românească postdecembristă, unele tentative, de regulă firave şi/sau marginale,
de reconstrucţie a unei drepte efective, mai mult sau mai puţin creştine, dar
ele au dovedit mai degrabă (şi dovedesc încă, precum „Mişcarea Populară” sau
„Noua Republică”) că înainte de reconstrucţia unei drepte politice ar fi
necesară, după atîtea decenii de stîngism dizolvant, formarea şi consolidarea
unei mentalităţi de dreapta, cu toate
implicaţiile ei morale, spirituale, intelectuale şi, nu în ultimul rînd,
identitare. Nu poţi face dreapta cu nişte oameni conformaţi mental şi
sufleteşte de o educaţie stîngistă, fie ea comunistă sau democratică. Înainte
de a fi orientări politice, dreapta şi stînga sînt două moduri diferite de
raportare la lume şi viaţă. Eu cred în urgenţa resurecţiei unei Weltanschauung de dreapta mai mult decît
în urgenţa unei eventuale alternative politice (care ar risca să devină o nouă
„formă fără fond” sau o nouă demagogie politicianistă). Ajungem, dacă vreţi, la
vorba cu „carul pus înaintea boilor”... Trebuie hotărîre, vrednicie, răbdare de a construi,
sacrificiu, creativitate - altminteri riscăm, cum zicea Petre Ţuţea, să eşuăm
în derizoriul pripit şi atît de românesc al „aflărilor în treabă”... În orice
caz, aş atrage atenţia că apropierea de tradiţia creştină, prin Biserică şi
cultură, înlesneşte de la sine acest proces de lămurire interioară şi de
coagulare comunitară, căci dreapta este, înainte de toate, direcţia oamenilor
care-L iau în serios pe Dumnezeu.
Cei zece piloni ai adevăratei drepte
Care sînt, în opinia dumneavoastră, reperele relevante ale dreptei?
Sigur
că problema poate fi abordată în multe feluri. În cadrul de faţă, n-o putem
decît cel mult schiţa, reducîndu-i complexitatea la o declaraţie de principii.
Cine e curios de discuţia mai pe larg, precizez că am încercat s-o port în mai
multe cărţi de-ale mele, începînd cu Spiritul
dreptei. Între tradiţie şi actualitate (1997), dar cred că lucrurile-s
cel mai bine structurate în Cartea
îndreptărilor. O perspectivă creştină asupra politicului (2004). Aici, ca
să vă răspund pe scurt, aş lua-o altfel. Există, după părerea mea, vreo zece
repere majore - sau piloni... nu ştiu cum să le spun mai bine - fără de care nu
poate fi vorba de o dreaptă autentică: DUMNEZEU,
PERSOANA UMANĂ, FAMILIA, NAŢIUNEA, TRADIŢIA, OBSERVAREA REALITĂŢII SPECIFICE, RESPECTUL PROPRIETĂŢII,
COMPETENŢA PROFESIONALĂ, MORALITATEA, SPIRITUL DE
SACRIFICIU (acesta din urmă cîntărind cît toate celelalte la un loc). Dacă
lipsesc aceşti piloni, sau chiar numai unii dintre ei, nu mai poate fi vorba de
dreapta. Sînt un fel de condiţii sine
quibus non, pe care nu le-am scos eu acum din căciulă, ci, la o cercetare
atentă, sînt atestate, politic şi cultural, de istoria dreptei creştine europene, ca şi
de cea a dreptei tradiţionale româneşti, atîta cîtă a fost.
„Din păcate, noi am optat adesea să-i maimuţărim pe alţii
decît să ne definim şi să ne asumăm un profil propriu”
În cartea sa „Cultura Duhului”, ieromonahul Rafail Noica anunță falimentul
spiritual al Bisericii Apusene. Tot mai mulți vestici se botează în Ortodoxie
și cred în aceasta ca în singurul izvor autentic din care omul se poate adăpa
cu adevăr, pe drumul său spre îndumnezeire. În ultimul timp, s-a lansat
ideea unui monahism ortodox specific românesc, deosebit deopotrivă de
monahismul catolic, cît și de cel pravoslavnic. Puteți să-l definiți cu mai
multă precizie?
Sub
aspect spiritual, Apusul are, într-adevăr, probleme mari, dar să nu ne
închipuim că la noi, în Răsărit, problemele lipsesc, numai pentru simplul motiv
că ne-am născut ortodocşi. Tradiţia trebuie onorată prin fapte, iar noi o
onorăm din ce în ce mai puţin. Despre monahism se cade să vorbească monahii sau
marile competenţe teologice. Eu nu mă încumet, oricît m-ar interesa fenomenul
şi oricît aş fi gravitat cu discreţie în jurul lui. Sigur, ar fi de dorit, nu
numai pentru monahism, ci pentru ortodoxia românească în general, să-şi
lămurească în mai mare măsură o specificitate a ei, în raport cu firea şi limba
noastră, dar mai ales cu sinteza noastră unică de ortodoxie şi latinitate,
precum şi cu aşezarea noastră la cumpăna dintre Răsărit şi Apus, poate cu
chemarea de a fi punte spirituală în egală măsură cu aceea de a fi „strat de
cultură la gurile Dunării”, cum spunea Eminescu. Din păcate, noi am optat
adesea să-i maimuţărim pe alţii decît să ne definim şi să ne asumăm un profil
propriu. Cultural, i-am maimuţărit mai ales pe francezi, apoi pe nemţi, o vreme
pe sovietici, iar astăzi pe americani. Spiritual, i-am maimuţărit mai ales pe
ruşii pravoslavnici şi pe greci. Parcă n-avem destulă încredere în noi înşine,
parcă n-avem curajul originalităţii fireşti, care zace latent în cele mai
dinlăuntru ale noastre. Ne rămînem datori şi nouă înşine, Îi rămînem datori şi
lui Dumnezeu.
„Dan Puric […] se pricepe de minune să-şi pună talentul şi
popularitatea în slujba lui Hristos şi a tradiţiei naţionale catalizate de
duhul creştin”
Și o ultimă observație, urmată de cîteva scurte întrebări: de cîtva timp,
se poate observa că, în spațiul public românesc, discursul național-ortodox
este purtat nu de către teologi sau de către fețe bisericești, și nu în lăcașe
de cult, ci de către personalități ale culturii profane, în spații laice.
„Fenomenul Puric” este relevant în acest sens. Extraordinarul actor și regizor
a devenit, în cîțiva ani, un fel de Osho mioritic, care propovăduiește, cu
farmec și eficiență, un mesaj tradiționalist harismatic. Care să fie cauza
acestui, să-i zicem, „transfer de competență”, domnule Codrescu? Capacitatea
persuasivă a actorului de a transmite înțelesurile profunde poate înlocui taina
harică a predicii duminicale? Sau la mijloc stau niște carențe profesionale și
lăuntrice ale lumii clericale de la noi, în care adesea se acuză accesul
fraudulos prin lipsă de vocație? Contribuie la aceasta factorii contextuali,
cum ar fi alimentările venite dinspre media asupra Ortodoxiei, o anumită stare
de spirit indusă de sentimentul globalizării și de ecumenism, comoditatea de-a
crede că adevărurile divine pot fi accesate mai rapid prin panseuri, calitatea
disputată a învățămîntului teologic?
Cauzele
pe care le-aţi sugerat în formularea întrebării au fiecare contribuţia sa la
starea de fapt cu care ne confruntăm. Discursul bisericesc oficial ne apare
cumva defazat în raport cu actualitatea, cu provocările realităţii curente, cu
sensibilitatea noilor generaţii. Uneori, oamenii Bisericii lasă impresia că
trăiesc într-o lume paralelă cu a noastră... E curios cît de puţin a învăţat
lumea teologică românească de la un spirit ortodox atît de viu şi de fascinant
ca N. Steinhardt - monahul Nicolae de la Rohia -, primenitor harismatic al
cuvîntului mărturisitor, la buna (re)întîlnire dintre cult şi cultură, dintre
tradiţie şi actualitate... Sau din dialogul necurmat şi informal cu tinerii al
părintelui Gheorghe Calciu, „războinicul întru Cuvînt”, poate cel mai de seamă
predicator român al Ortodoxiei luptătoare la răscruce de veacuri şi de
milenii... Sau de la părintele Galeriu, care a ştiut să rămînă cuminte în
vechea paradigmă, dar s-o reîmprospăteze din mers, atent la semnele vremii...
Sau din marea lecţie globală a mişcării spirituale a „Rugului Aprins”,
sugrumată de comunism, dar deschizătoare de căi nebănuite, din păcate
insuficient valorificate de recepţia livrescă a posterităţii... O mare răspundere (ca să nu zic de-a dreptul
vină) pentru acest blocaj comunicaţional şi pentru această deconectare de la
„viul vieţii” a discursului „popesc” o are, desigur, învăţămîntul nostru
teologic, aproape la fel de osificat ca şi în comunism. Persistă un anumit
divorţ păgubos - şi un fel de suspiciune reciprocă - între religie şi cultură,
între lumea Bisericii şi lumea Cetăţii, între literă şi duh. El se reflectă şi
în proasta colaborare dintre Biserică şi intelectualitate, de la care ar fi
fost mult mai mult de aşteptat în cei 25 de ani de postcomunism. Cum-necum,
discursul creştin venit dinspre laicatul ortodox are un plus de realism şi de
vitalitate, este mai liber şi mai tranzitiv, suplinind uscăciunea rutinei
clericale. Dan Puric - pentru că l-aţi nominalizat, şi pe bună dreptate - este,
în această privinţă, un caz grăitor, care se pricepe de minune să-şi pună
talentul şi popularitatea în slujba lui Hristos şi a tradiţiei naţionale
catalizate de duhul creştin (de la marii interbelici pînă la supravieţuitorii
temniţelor comuniste, printre care s-au numărat şi mulţi dintre marii duhovnici
ai neamului). Pînă la urmă decisiv este nu atît ce spune Dan Puric
(aceleaşi lucruri le pot spune - şi chiar le spun, poate chiar mai riguros - şi
alţii), cît cum spune. N-aş zice că e un „transfer de competenţă” (nici
n-ar fi de dorit), ci mai degrabă o diferenţă de abilitate discursivă (fără
compromisuri esenţiale). Multe au laicii de învăţat de la clerici, dar multe ar
avea şi clericii de învăţat de la laici, dacă ar practica smerenia în aceeaşi
măsură în care o predică. În fond, în sensul cel mai larg şi mai adînc,
Biserica sîntem cu toţii, iar „preoţia împărătească a laicilor” nu-i deloc de
dispreţuit, cum Părinţii ştiau foarte bine, iar Dumnezeu - Care împarte harurile - o ştie mai bine decît
toţi.
Interviu
realizat de
Ciprian Chirvasiu
(Adevărul)
Interviul a fost luat în luna februarie şi dat publicităţii în luna martie 2014.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire