SUMARUL BLOGULUI
Codreanu văzut de Al. Bassarab
Răspund prin această postare rugăminţilor sau sugestiilor mai multor cititori ai blogului. Reproduc, cu minime modificări, textul apărut în volumul meu (demult epuizat) În căutarea Legiunii pierdute (Ed. Vremea, Col. “Fapte, Idei, Documente”, Bucureşti, 2001, pp. 9-46). Textul e lung, iar corpul de note extrem de stufos: nu va fi o lectură uşoară pe blog. Cred totuşi că cei cu adevărat interesaţi vor izbuti s-o ducă pînă la capăt, nu fără oarecare folos. Azi aş fi scris poate textul altfel şi aş fi adîncit sau nuanţat anumite aspecte, dar nu ştiu cînd şi dacă voi mai găsi răgazul necesar pentru aşa ceva. Prietenului Radu Preda i-am făgăduit de aproape un an o analiză mai extinsă pe tema “Mişcarea Legionară şi creştinismul”, pentru un proiectat volum colectiv. O am în minte, dar n-am reuşit s-o aştern în scris, mereu intervenind fel de fel de alte “urgenţe”, la care mă obligă angajamentele curente din care-mi cîştig existenţa. Stagnează şi planurile mai vechi, urzite cu prietenul Claudiu Târziu, pentru o Enciclopedie a dreptei româneşti şi pentru o primă ediţie critică şi comentată a cărţii Pentru legionari (care va trebui scoasă pînă la urmă – ca document istoric, nu ca îndreptar ideologic – din bătaia de joc editorială care se perpetuează de şapte decenii încoace). Poate că Dumnezeu mă va învrednici pînă la urmă să realizez măcar o parte din aceste planuri (chiar dacă interesul pentru astfel de lucruri devine tot mai restrîns, iar simpla lor abordare neconformistă încă mai poate compromite cariere şi reputaţii). Oricum, îmi cer iertare – şi sper înţelegere – că principala mea prioritate “neoficială” este şi va rămîne pentru încă multă vreme noua versiune românească a Divinei Comedii (care deocamdată s-a cam împotmolit şi ea prin Cîntul XXII al Purgatoriului). Pentru cei cărora textul de mai jos li se va părea nesatisfăcător sau insuficient, amintesc că au pe acest blog, postată mai demult, o vastă bibliografie, la care pot apela pentru un aspect sau altul al problemei, din cele mai diverse perspective. (R. C.)
Surîsul unei alte lumi...
I
Ceea ce ştiu generaţiile mai tinere ale României despre Corneliu Zelea Codreanu (13 sept. 1899 – 30 nov. 1938), supranumit “Căpitanul”, întemeietorul şi conducătorul Mişcării Legionare pînă în anul 1938 (cînd a fost asasinat, împreună cu alţi 13 capi legionari aflaţi în detenţie, din ordinul lui Carol II şi prin mijlocirea lui Armand Călinescu), se reduce, din păcate, la cîteva mistificări monocorde, menite să impună imaginea publică a unui asasin exaltat, anticomunist şi antidemocrat deopotrivă, năimit, sub o spoială de creştinism, ideologiei şi intereselor naziste. Propaganda antinaţională şi anticreştină constituie probabil singura formă de continuitate din viaţa publică românească a ultimelor opt decenii; din acest punct de vedere, între regimul democratic (antebelic sau postdecembrist) şi regimul comunist nu există nici o deosebire semnificativă. România contemporană s-a mişcat constant (cu excepţia anilor tulburi ai războiului) în cercul vicios al stîngii, în care nici o în-dreptare nu este cu putinţă. Legionarii încercaseră să rupă acest cerc, în contextul efemer al unei Europe de dreapta; tentativa lor a eşuat în mod tragic, dar amintirea fermităţii lor continuă să tulbure “liniştea” oamenilor de stînga, care au dus – şi continuă să ducă – ţara la ruină. Spaima de legionarism reprezintă, în adînc, spaima politicianismului de propriile lui păcate, pe care le-ar putea plăti cîndva, la o dreaptă judecată a Istoriei.
“Criminal”, “fascist”, “extremist”, “reacţionar”, “fanatic”, “şovin”, “antisemit” – iată numai cîteva dintre etichetele denigratoare puse cu “generozitate” pe lupta şi jertfa lui Corneliu Codreanu. Ele au devenit curente în conştiinţa multora, ca urmare a necunoaşterii sau neînţelegerii realităţilor istorice şi spirituale ale României interbelice. Ne-a fost impusă cu consecvenţă o adevărată dogmă ideologică, fundamentată pe mitul propagandistic al “sălbăticiei” legionare. E povestea cu hoţul care strigă: “Prindeţi hoţul!”... Legionarismul a devenit astfel imaginea publică a tuturor relelor de ieri şi de azi (“sperietoarea” fiind folosită pînă la saturaţie şi după 22 decembrie 1989), iar Corneliu Codreanu, ca şef al Mişcării, e considerat de regulă drept “capul răutăţilor”. Atît de mult au fost repetate aceste lucruri, atîta cerneală s-a vărsat şi atîta patimă a fost investită în această denigrare concertată, încît pentru anumite minţi comode problema nici nu mai merită discutată! Cînd se rosteşte numele lui Codreanu sau al Mişcării Legionare, multora li se pare că ştiu totul dinainte...
Omul acesta, mort la 39 de ani (ca şi Eminescu, de care-l leagă în eternitate, dincolo de obîrşiile bucovinene, aceeaşi evlavie faţă de tradiţia naţională şi aceeaşi preocupare de destinul nostru comunitar), a fost deopotrivă personalitatea publică cea mai pios adorată şi cea mai crunt urîtă a României Mari. “O personalitate harismatică”, fără îndoială, aşa cum se văd siliţi s-o recunoască, fie şi numai cu jumătate de gură, pînă şi adversarii lui ireductibili. Dar ce mai înseamnă “harisma” într-o lume desacralizată? Ea pare receptată îndeobşte ca expresie simptomatică a unei stări patologice, pusă în legătură mai degrabă cu fascinaţia diabolică decît cu harul divin...
O parte a opiniei publice româneşti, formată la şcoala stîngismului de sorginte franceză sau a aşa-numitei “prese din Sărindar” (Adevărul, Dimineaţa, Lupta etc.), a fost convinsă, încă din anii '30, că tînărul luptător naţionalist era un soi de monstru democratofag, iar Mişcarea sa – un cap de pod al nazismului în România! Şi totuşi, pentru cine ar fi fost dispus să se informeze corect, de la surse, în cărţile lui stătea scris negru pe alb: “Mişcarea Legionară nu se întemeiază exclusiv nici pe principiul autorităţii [ca mişcările politice radical-totalitare – n. n.] şi nici pe acela al libertăţii [ca mişcările politice anarhic-democratice – n. n.]. Ea îşi are temeliile înfipte în principiul iubirii creştine. În el îşi au rădăcina atît autoritatea, cît şi libertatea. Dragostea e împăcarea între cele două principii: autoritate şi libertate. Dragostea se află la mijloc, între ele şi deasupra lor, cuprinzîndu-le pe amîndouă în tot ce au mai bun şi înlăturînd conflictele dintre ele. Dragostea nu poate aduce nici tiranie, nici împilare, nici nedreptate, nici răzvrătire sîngeroasă, nici războire socială. Ea nu poate însemna niciodată conflict”. Sau, trecînd de la teorie la practică: “Niciodată Mişcarea Legionară, pentru a birui, nu va recurge la ideea de complot sau de lovitură de stat. Consider aceasta ca o prostie. Mişcarea Legionară nu poate birui decît o dată cu desăvîrşirea unui proces interior, de conştiinţă, al Naţiunii Române. Cînd acest proces va cuprinde pe majoritatea românilor şi se va desăvîrşi, atunci biruinţa va veni automat, fără comploturi şi fără lovituri de stat” (Circulara Nr. 58, “Către Şefii de Regiuni”, 26 februarie 1937). Iată deci adevăratul înţeles al “biruinţei legionare”: ea nu trebuia să fie urmarea unui război civil sau a unei forme oarecare de violenţă politică, aşa cum se crede îndeobşte, ci capătul de drum al unei năzuite prefaceri moral-spirituale, al unei metanoia de proporţii naţionale!
Fără comploturi şi lovituri de stat?! – se revoltă prejudecata curentă. Dar evenimentele din '40-'41?! Răspunsul cel mai simplu ar fi acela că autorul rîndurilor citate mai sus nu poate fi făcut răspunzător de evenimente petrecute la doi ani şi mai bine de la moartea lui; în ce-l priveşte, Corneliu Codreanu, prin Circulara Nr. 148 (“Către legionari, ziarişti, autorităţi şi publicul românesc”), din 21 februarie 1938, după instaurarea dictaturii regale, dizolvase Partidul “Totul pentru Ţară” (expresia politică a Legiunii) şi invitase la non-violenţă, excluzînd explicit eventualitatea unei lovituri de stat şi prefacerea României, zicea el, “într-o Spanie însîngerată”. Tot aşa cum, în scrisoarea deschisă către Nicolae Iorga (care avea să-i fie fatală, prilejuind arestarea sa pentru... “ofensă”!), excludea explicit orice răzbunare asupra acestuia: “Eu nu mă pot bate cu D-ta. N-am nici geniul, nici vîrsta, nici condeiul şi nici situaţia D-tale. N-am nimic. D-ta ai totul. Dar din adîncul unui suflet suflet lovit şi nedreptăţit îţi strig, şi îţi voi striga şi din adîncul gropii: Eşti un necinstit sufleteşte [...] Nu veţi întîmpina nici Dvs., Domnule Profesor Iorga, şi nici toţi ceilalţi care v-aţi asumat răspunderea unei sîngeroase şi nedrepte opresiuni, nu numai nici o violenţă, ci nici măcar o opunere...” (26 martie 1938).
Dar dincolo de poziţia testamentară a lui Codreanu (întărită şi de faimoasele Însemnări de la Jilava), evenimentele din 1940, care aveau să-l aducă în fruntea statului pe generalul Ion Antonescu (cel ce va scoate armata împotriva legionarilor cîteva luni mai tîrziu), n-au fost rezultatul strict al unui complot sau al unei lovituri de stat legionare (chiar dacă adepţii lui Horia Sima au pretins acest lucru), ci ale unui context foarte complex, de care n-avem voie să nu ţinem seamă; Antonescu a preluat puterea în urma abdicării regelui Carol II (şi cu împuternicirea formală a acestuia), ca rezultat al unor multiple presiuni (evenimentele europene, partidele, legionarii, armata, nemulţumirea generală); el i-a chemat pe legionari la guvernare, decretînd chiar “statul naţional-legionar”, datorită popularităţii şi rectitudinii lor (care-i făcuseră să fie şi principalii beneficiari – pe fondul “pactului de neagresiune electorală” cu Iuliu Maniu şi Gheorghe I. Brătianu, Partidul Evreiesc şi Gruparea C. Argetoianu, încheiat în noiembrie – ai ultimelor alegeri libere, din decembrie 1937), dar, cum Antonescu avea să şi declare mai tîrziu (în procesul pe care i l-au făcut comuniştii), numai după ce marile partide tradiţionale îi refuzaseră, mai mult sau mai puţin răspicat, propunerile de colaborare. Cît priveşte evenimentele din ianuarie 1941, cunoscute îndeobşte sub denumirea de “rebeliunea legionară”, ele au constituit, în realitate, mai degrabă o perfidă acţiune antonesciană (cu dovedit sprijin german) împotriva unei Gărzi de Fier devenite incomode (şi incontrolabile, cum o dovediseră cu prisosinţă actele reprobabile din noiembrie 1940); legionarii încercau să facă presiuni asupra şefului statului, dar sub consemnul non-violenţei; provocaţi prin foc deschis, reacţia lor a fost mai degrabă una defensivă, permiţînd însă o amplă înscenare (de genul celei din decembrie 1989), care a indus panica în întreaga populaţie; pe seama legionarilor au fost puse, de către maşina de zvonuri a presei (aflate sub cenzură oficială) şi a Siguranţei, o serie întreagă de intenţii şi fapte imaginare (ce aveau să cunoască o lungă carieră propagandistică, sub toate regimurile ulterioare), cu scopul de a-i compromite definitiv şi de a-i scoate de pe scena politică, prefăcîndu-l pe Antonescu într-un “salvator providenţial” al ţării. Dar chiar admiţînd punctul de vedere oficial (perpetuat şi-n istoriografia comunistă, ale cărei sechele le resimţim pînă azi), răspunderea, încă o dată, n-ar putea să cadă nici asupra lui Codreanu, nici asupra vechii elite legionare; aceştia fuseseră decimaţi în 1938 şi 1939, într-un adevărat genocid public, totalizînd sute de victime; este ceea ce se numeşte, în mod curent, “decapitarea” Mişcării Legionare. Noii conducători aleşi în vîltoarea evenimentelor tragice s-au străduit pe cît le-a stat în putinţă să păstreze unitatea şi funcţionalitatea Mişcării, comiţînd însă şi destule abuzuri sau greşeli (ce-i drept, într-o vreme a tuturor confuziilor, nu numai la noi, dar şi în întreaga Europă). Legionarismul mai că şi-a uitat temeiurile moral-spirituale, afişînd un spirit preponderent politic şi aproape paramilitar, dînd frîu liber intrigii şi răzbunării, astfel că a reuşit “să irosească un important capital de popularitate în doar cîteva luni” (Eugen Weber). Oricît ar fi de neplăcut pentru anumiţi supravieţuitori ai Mişcării, astăzi nu putem să nu tragem o linie de demarcaţie în istoria legionară, între ceea ce unii au numit “codrenism” şi “simism” (noţiuni poate relative, dar care acoperă, principial, nu doar o realitate cronologică, ci şi una tipologică). Legendara “unitate legionară” (la care Codreanu ţinuse atît de mult – a se vedea, de pildă, Pentru legionari, ed. cit., pp. 323-324 – şi care pe vremea lui fusese o realitate incontestabilă) a fost compromisă în anii războiului şi s-a spulberat, pare-se iremediabil, în exilul postbelic.
Între cele două războaie mondiale (ca şi după 1989, de altfel), cea care făcea şi desfăcea reputaţii era presa centrală, nedisimulat stîngistă, controlată de plutocraţia din umbră (“mogulii” vremii): “presa de negustori”, cum o numise Octavian Goga. Aşa se face că, spre exemplu, un Nicolae Titulescu, diplomat abil, dar promotor consecvent, prin politica sa pro-sovietică, al intereselor antinaţionale şi anticreştine, personaj despre care un deputat francez putuse afirma că era atît de corupt încît “ar fi plătit ca să se lase cumpărat”, a fost transformat într-o glorie a politicii româneşti şi europene, trecînd ca atare pînă în ziua de azi, în vreme ce un Corneliu Codreanu, martir al cauzei creştine şi naţionale, pe care nimeni nu l-a putut ademeni sau cumpăra vreodată, a fost stigmatizat ca “duşman al umanităţii” şi chiar ca “trădător” al propriului său popor! Cum să nu-i înţelegi amărăciunea finală: “Nu ştiu dacă a existat vreodată în viaţa publică a României un om care să fi fost atacat cu atîta înverşunare, patimă şi rea-credinţă de întreaga presă şi de toate cluburile iudeo-politicianiste, aşa cum am fost eu de la arestarea mea, în tot timpul instrucţiei, în scopul de a-mi pregăti condamnarea în faţa opiniei publice. N-a fost nimeni, în tot trecutul politic românesc, asupra căruia să se fi concentrat atîta ură. Nimeni n-a fost lovit ca mine, fără a avea posibilitatea să mă apăr, fără ca cineva să mă poată apăra” (vineri, 3 iunie 1938; Însemnări..., ed. cit., pp. 32-33)?! Sau: “De 60 de zile nu schimb nici o vorbă cu nimeni, căci nimeni din cei de aici nu are voie să vorbească cu mine. Şi atacat în acelaşi timp în fiinţa mea morală, acuzat de trădare, declarat străin, ca nefiind român nici după tată, nici după mamă, arătat ca duşman al Statului, copleşit de lovituri şi legat cu mîinile la spate, adică neavînd nici o posibilitate de apărare, cu inima strînsă la gîndul suferinţei, jignirilor, maltratărilor celorlalţi ai mei, familie şi camarazi, am simţit că mi s-a rupt unul dintre cele trei fire nevăzute care-l leagă pe creştin de Dumnezeu: nădejdea...” (miercuri, 15 iunie 1938; ibidem, p. 49).
Labilitatea morală, conformismul laş, orgoliul sau naivitatea i-a făcut pe anumiţi români de seamă, unii dintre ei intelectuali subţiri (cazul Petre Pandrea) şi chiar foşti “apostoli” ai naţionalismului românesc (un Nicolae Iorga sau un Pamfil Şeicaru, antum; un Nichifor Crainic sau un Emil Cioran, postum), să contribuie cu girul personalităţii lor la crearea şi perpetuarea unei imagini profund false a lui Corneliu Codreanu, aşa cum au făcut-o şi în alt caz ilustru: cel al profesorului Nae Ionescu (simpatizant şi apologet al lui Codreanu şi al Mişcării sale). Astfel, ca să luăm unul dintre exemplele cele mai concludente, Nicolae Iorga, cel ce propovăduise pe vremuri “cruciada românismului” şi – în acelaşi spirit cu un A. C. Cuza – susţinuse ofensiva antisemită în paginile Neamului românesc, dar şi de la catedra universitară, a ajuns să tune şi să fulgere, pe aceeaşi voce cu “hidra masonică” (sintagmă curentă în presa de dreapta a vremii), împotriva foştilor săi studenţi şi discipoli naţionalişti, a lui Corneliu Codreanu şi a legionarilor în genere (deşi ştiuse să aprecieze jertfa lui Moţa şi Marin “pentru credinţa lor creştină şi pentru cinstea poporului lor, pentru ce este etern, scump şi curat în latinitatea nebolşevizată”), contribuind din plin la “decapitarea” Legiunii, pe care nu se sfiise s-o sugereze chiar într-una dintre secţiunile Senatului: “Ei, Domnilor! V-aţi speriat? V-aţi speriat de nişte copiii? Eu, Domnilor, l-am întrebat odată pe Colonelul Boyle [ataşat militar anglo-canadian, salvatorul coloniei româneşti din Odesa revoluţiei bolşevice – n. n.]: «Cum ai putut Dumneata, Domnule, să salvezi singur colonia românească din Odesa, în vremea revoluţiei bolşevice?». Şi Colonelul Boyle mi-a răspuns: «Domnule Profesor, eu sînt canadian şi vînător, iar la noi, în Canada, vînatul cel mai al dracului e cîinele sălbatic. Te atacă în haită. Poţi să dobori Dumneata unul, doi, patru; cei ce rămîn te sfîşie. Ei, dar de eşti vînător cu experienţă, vei observa Dumneata că în grămada care atacă este unul care conduce. Pe acela de-l ţinteşti între ochi, toată liota se împrăştie!». Mă aflam – îşi amintea în 1958, în exil, teologul Gh. Racoveanu (1900-1967) – în localul redacţiei «Cuvîntului» cînd a sosit acolo, revoltat, Nae Ionescu: «Auzi, măi, Nebunul! Auzi ce vorbeşte?! Ăsta e îndemn la asasinat!». Şi Nae Ionescu mi-a povestit ce spusese Iorga la Senat...”.
Nu mult după aceea, în noaptea de Sfîntul Andrei a anului 1938, conducătorul “haitei” a fost “ţintit între ochi”; şi, într-un fel, “liota s-a împrăştiat”, în ciuda aparentului triumf temporar din 1940, care în cele din urmă s-a dovedit fatal pentru imaginea publică a legionarismului, atît prin excesele sale interne, cît şi prin valul de ură mistificatoare pe care acestea l-au generat. Deşi fără să o dorească, rămăşiţele propriei Mişcări (îngroşate artificial cu aşa-numiţii “septembrişti”) au făcut memoriei lui Codreanu şi legionarismului antebelic un deserviciu la fel de mare ca şi cei mai înverşunaţi dintre detractorii lor! Psihologiceşte, faptele îşi pot găsi motivaţia; moraliceşte şi politiceşte, ele au echivalat cu un dezastru. Vechea elită legionară a fost ucisă, în cea mai mare parte, prin “terorismul de stat” al anilor '38-'39 (mai ales în fatidicele nopţi de 29 spre 30 noiembrie 1938 şi 21 spre 22 septembrie 1939); oştirea rămasă în urmă, cu generali investiţi în pripă, s-a sinucis moral şi politic în anii următori (ce-i drept, şi sub presiunea acelei istorii care “a făcut pipi pe noi”, cum obişnuia să spună Mircea Eliade). Cu toate acestea, legionarismul rămîne, în istoria noastră modernă, una dintre cele mai originale şi mai complexe experienţe, care continuă să ne oblige. Probabil că vremea unei abordări nepătimaşe şi neideologizate a “fenomenului legionar”, precum şi reconsiderarea efectivă a figurii lui Corneliu Codreanu vor fi posibile numai după ce ultimii supravieţuitori implicaţi (de o parte sau de alta a baricadei) vor părăsi scena şi numai după ce istoriografia românească se va emancipa complet de habitudinile obedienţei comuniste sau de complexul creat, mai nou, de un anume “terorism ideologic” (Roger Garaudy) de sorginte occidentală... Drumul a fost deschis deja de către istoricul Gh. Buzatu şi mai tinerii săi colaboratori.
Corneliu Codreanu şi tatăl său
la liceul militar de la Mănăstirea Dealu
II
În volumul Spiritul dreptei…, am încercat cîteva precizări de principiu cu privire la trecutul legionar, dar şi la anumite manifestări neolegionare (pendulînd, de regulă, între nostalgie şi teribilism), din perspectiva mai largă a dreptei creştine româneşti. Îmi îngădui să reiau aici o parte din ele, adăugînd şi unele observaţii noi.
Legionarismul a avut, ca orice înjghebare istorică, virtuţile şi viciile lui, din care avem deopotrivă de învăţat. Experienţă complexă, în acelaşi timp spirituală şi politică, el poartă inevitabil pecetea unui anumit context istoric, intern şi internaţional. Altfel spus, legionarismul trebuie înţeles ca o expresie istoriceşte determinată a dreptei creştine româneşti (care nu începe şi nu se sfîrşeşte cu marea şi controversata “aventură” legionară). Pe de altă parte, dacă Mişcarea aceasta a avut un asemenea răsunet în epocă (nici o altă grupare politică sau spirituală românească n-a mai atras în aceeaşi măsură atenţia străinătăţii şi n-a mai mobilizat atîtea energii naţionale) şi dacă, în ciuda diabolizării la care a fost supusă, continuă să aibă ecouri vii pînă azi, faptul se datorează şi numeroaselor “capete strălucite ale culturii noastre contemporane” (ca să uzez de o sintagmă a d-lui Andrei Pleşu) pe care a ştiut să şi le atragă (ca membri sau doar ca simpatizanţi) şi care, principial vorbind, o vor “gira” în eternitate.
Din cele de mai sus decurg cîteva consecinţe importante, a căror ignorare poate fi foarte păgubitoare atît pentru corecta abordare istorică a problemei legionare, cît şi pentru eventuala constituire a unei noi drepte creştine româneşti (care nu poate face abstracţie de experienţele trecutului).
În primul rînd, este la fel de greşit şi nefolositor să fie exaltate, în mod unilateral, virtuţile legionarismului ca şi să fie evidenţiate, obsesiv, numai viciile lui. Din punctul de vedere al unei posibile drepte actuale, inconsecvenţele sau erorile istorice ale legionarismului nu trebuie eludate, tocmai pentru a nu fi cumva repetate. Iar faptul că anumite inconsecvenţe sau erori se aglomerează, cronologic vorbind, după 1938-39, nu este neapărat, din unghiul de vedere al generaţiei de azi, rezultatul vreunei tendenţiozităţi (“antisimiste” sau de alt gen), ci o constatare obiectivă, ce reclamă o judecată corespunzătoare.
În al doilea rînd, Mişcarea Legionară s-a deosebit esenţial de toate celelalte formaţiuni din viaţa publică românească tocmai prin dimensiunea ei spiritualistă, foarte evidentă şi foarte productivă pînă la dispariţia lui Corneliu Codreanu şi a vechii elite legionare (noiembrie 1938 – septembrie 1939). Unora le-a putut crea chiar impresia de a fi fost mai mult o mişcare spirituală (“mistică” chiar, după Mircea Eliade, membru activ al ei, prudent mai tîrziu, dar niciodată renegat) decît una politică sau socială. Martirajul lui Ionel Moţa şi Vasile Marin, ca şi cel al lui Corneliu Codreanu însuşi, apoi martirajul luptătorilor anticomunişti din munţi (Arsenescu, Arnăuţoii etc.) şi al unor adevăraţi “sfinţi” ai închisorilor postbelice (gen Valeriu Gafencu), întăresc această imagine. Pînă şi un creştin de origine evreiască, precum regretatul N. Steinhardt, vine să o confirme. Aceeaşi a fost, pe de altă parte, chiar dacă din perspective diferite, şi concluzia cîtorva serioşi analişti occidentali ai fenomenului legionar (Julius Evola, Walter Hagen [Wilhelm Hoettl], Andreas Hillgruber, Eugen Weber, Ernst Nolte, Armin Heinen, Philippe Baillet etc.). În absenţa unei reale educaţii şi trăiri creştine, legionarismul nu poate fi nici înţeles, nici reactualizat. Împotmolirea în politic a unor nostalgici ai Legiunii arată formalismul şi neputinţa lor lăuntrică. Proliferarea “partidelor” sau “cuiburilor” neolegionare, fără o suficientă platformă moral-spirituală, este pură “aflare în treabă”.
În al treilea rînd, legionarismul nu mai este repetabil ca atare, adică în formele lui originare. Mai întîi că nu toate aceste “forme” (de la structurile organizatorice şi pînă la un anumit tip de discurs) au fost egal de inspirate. Apoi – şi aici este nodul problemei – formele respective, bune sau rele, funcţionale sau nefuncţionale, au fost determinate de anumite condiţii specifice, de ansamblul realităţilor epocii interbelice. Fiecare epocă generează, dacă este vie şi creatoare, forme politice sau culturale proprii. Maimuţăreala epigonică nu poate fi formulă de supravieţuire. Este o lipsă de realism care frizează iresponsabilitatea să nu ţii seama, astăzi, de schimbarea totală a contextului, atît pe plan intern, cît şi pe plan extern. Mentalitate, limbaj, structură socială, raporturi de forţe – toate sînt altele. Nu mai există marele context european de dreapta. Nu mai există – după 50 de ani de comunism – nici “poporul” şi nici “elitele” de altădată. Nu mai există nici măcar “harisma” vreunui “Căpitan”... Ba mai mult decît atît: comuniştii au reluat şi au compromis definitiv anumite astfel de “forme” (“tabăra de muncă” sau “munca voluntară”, “şedinţa”, “uniforma”, “cîntecul patriotic”, propaganda “omului nou” ş. a.). Unor generaţii crescute exclusiv în comunism Cărticica şefului de cuib ar putea să le trezească amintiri extrem de neplăcute...
Aş vrea să fim bine înţeleşi: aici nu este vorba de a renunţa la nişte adevăruri sau la nişte principii (idei, credinţe), ci la expresia perimată şi adeseori mecanică a acestora, ducînd nu doar la ridicol, dar şi la o legitimă îndoială asupra realei lor asimilări.
O dată făcute aceste precizări principiale, trebuie reluate în discuţie principalele două acuzaţii care li se aduc legionarilor: cultul violenţei (împins pînă la asasinatul politic) şi şovinismul (identificat, în ordinea concretă, cu antisemitismul).
Că, în anumite împrejurări, legionarii s-au dedat la violenţe reprobabile, aceasta este o realitate. Că ar fi avut “cultul violenţei” sau că şi-ar fi făcut din asasinat “un punct de doctrină”, aceasta este exagerat şi chiar fals. A existat, ce-i drept, cu mult înainte de înfiinţarea propriu-zisă a Legiunii Arhanghelul Mihail (24 iunie 1927), faimoasa conspiraţie tineresc-teribilistă din 1923 a aşa-numiţilor “văcăreşteni” (în fruntea căreia se aflase Codreanu însuşi); ea a rămas în stadiul unui proiect romantic de iz paşoptist (“... răzbunarea nedreptăţilor şi a lungului lanţ de umiliri suportate de neamul nostru”, în speţă o “listă neagră” cu personajele considerate cele mai fatidice din viaţa publică românească) şi Justiţia a decis achitarea inculpaţilor (cu excepţia lui Moţa, care trăsese în Vernichescu, trădătorul grupului complotist, rănindu-l). Codreanu nu va întîrzia însă să ia distanţă faţă de asemenea proceduri şi va evolua tot mai explicit spre o atitudine de rezistenţă non-violentă (modelul Gandhi?), împinsă pînă la jertfă. În cărţile lui, care constituie îndreptarele absolute ale legionarismului, violenţa este mai degrabă dezavuată, iar de îndemnuri la asasinat nu poate fi vorba. Legiunea s-a întemeiat sub cu totul alte gînduri: “Ochii lor [ai puternicilor zilei – n. n.] stau aţintiţi asupra noastră. Ei pot să ne provoace. Am mai pornit odată tăcuţi şi liniştiţi la Ungheni şi am fost provocaţi şi duşi apoi pînă la marginea prăpastiei... Ce vom face dacă ne vor mai provoca? Vom scoate din nou pistoalele şi vom trage, pentru ca să ne putrezească oasele în închisori şi planurile noastre să se sfarme? În faţa acestor perspective ce ni se deschideau, ne-a încolţit în minte gîndul retragerii în munţi. Acolo unde românul a primit lupta cu toate puhoaiele duşmane [...] Decît să ni se usuce trupurile şi să ne sece sîngele din vine în închisorile urîte şi triste, mai bine să ne terminăm viaţa murind cu toţii în munţi, pentru credinţa noastră [...] Vor trimite să ne prindă şi să ne omoare. Vom fugi; ne vom ascunde; vom lupta; iar la urmă vom fi, desigur, răpuşi. Căci noi vom fi puţini, urmăriţi de batalioane şi de regimente româneşti. Atunci vom primi moartea. Sîngele nostru al tuturora va curge. Acest moment va fi cel mai mare discurs al nostru adresat neamului românesc; şi cel din urmă” (Pentru legionari, ed. cit., p. 312). Şi mai departe: “Vom merge pe linia legilor ţării, neprovocînd, ocolind orice provocare, nerăspunzînd la nici o provocare. Cînd însă nu vom mai putea suferi, sau cînd piedici de netrecut ni se vor pune în cale, drumul nostru va trebui să fie spre munte. Nu e bine să încercăm răscoale de masse, căci astăzi ar fi măcinate cu tunul şi ar fi să împrăştiem numai nenorocire şi jale. Trebuie, din contră, să lucrăm singuri, în număr restrîns şi numai pe a noastră întreagă răspundere [...] Nu se poate ca această jertfă a noastră să nu fie înţeleasă de români, să nu le cutremure sufletul şi conştiinţele şi să nu fie un punct de pornire, un punct de înviere a lumii româneşti” (p. 313; în paranteză fie spus, “lumea românească” s-a dovedit mult mai puţin sensibilă la jertfele de sînge decît şi-o închipuise, sublim-idealist, nefericitul Codreanu). “Noi nu voim să întrebuinţăm forţa. Nu voim să întrebuinţăm violenţa. Ne este suficientă experienţa din trecut, cînd fără voia noastră am fost atraşi pe calea violenţei. La orice violentare, noi nu mai răspundem în nici un fel: suportăm” (Circulara Nr. 148). Lui Iorga (care-i numise pe legionari “suflete de asasini”) îi scrie: “Datoria elementară a unui om corect este ca să se informeze şi la omul pe care-l judecă, nu numai la agenţii mincinoşi ai Domnului Armand Călinescu (care lansaseră ieri pe piaţă zvonul că 16 echipe, sub conducerea lui Alexandru Cantacuzino, vor să-l omoare pe D-sa). [...] Voi, care ne acuzaţi de violenţă, după ce aţi întrebuinţat împotriva noastră cele mai mari violenţe, împingîndu-ne la disperare şi păcat, voi, cărora dacă cineva v-ar fi dat numai o palmă aţi fi reacţionat la fel cu mine, fără să mai fi trecut prin chinurile fizice şi umilinţele prin care am trecut noi, vouă, necinstiţilor sufleteşte, vă vom dovedi acum că nu vom reacţiona în nici un fel la toate provocările voastre” (a se vedea trimiterile anterioare). În faimosul “Cuvînt pentru legionari” (rostit la a zecea aniversare a Legiunii şi păstrat şi în înregistrare sonoră), îndeamnă încă o dată: “Priviţi-i drept în ochi pe toţi tiranii voştri! Înduraţi cu resemnare orice lovitură, suportaţi orice chin, căci jertfa noastră, a tuturora, va fi temelia de fier, de trupuri frînte şi de suflete chinuite, a biruinţei!”. Jurnalul de la Jilava, citat anterior, mărturiseşte în acelaşi sens.
Se ridică întrebarea: raportînd cuvintele la fapte, este Codreanu ipocrit şi/sau paradoxal? Numai în aparenţă. La o analiză atentă, este un om a cărui gîndire şi conştiinţă a străbătut un traseu evolutiv, de limpezire a atitudinilor într-un sens creştin, nu fără realismul şi onestitatea de a recunoaşte că “există o mare deosebire între linia pe care mergem noi şi linia Bisericii Creştine. Linia Bisericii este cu mii de metri deasupra noastră. Ea atinge perfecţia şi sublimul. Nu putem coborî această linie pentru a explica faptele noastre. Noi, prin acţiunea noastră, prin toate faptele şi gîndurile noastre, tindem către această linie, ne ridicăm spre ea, atît cît ne permite greutatea păcatelor cărnii şi condamnarea la care am fost sortiţi prin păcatul originar. Rămîne de văzut cît am putut fiecare, prin sforţările noastre pămînteşti, a ne înălţa către această linie” (Pentru legionari, ed. cit., pp. 420-421). Rabinului David (ci nu Alexandru!) Şafran, în convorbirea de la Casa Verde (vezi şi mai jos), îi spune, în acelaşi sens: “Eu nu vreau să provoc ură sau răbufnire. Mi-e sufletul curat. Nu ştiu dacă toţi legionarii gîndesc ca mine. Dacă un evreu a fost lovit, rănit sau jignit pe plan moral, iartă-i pe răufăcători! Nu-s nici ei decît oameni... Nu pe omul superior încercăm noi să-l şlefuim, ci pe omul om” (în cartea sa Pentru legionari, la p. 307, definind Legiunea, prin temeiurile ei, ca pe “o şcoală” spirituală, afirmase: “De aceea, piatra unghiulară de la care porneşte Legiunea este omul, nu programul politic. Reforma omului, nu reforma programelor politice. «Legiunea Arhanghelul Mihail» va fi, prin urmare, mai mult o şcoală şi o oaste decît un partid politic [...] Din această şcoală legionară va trebui să iasă un om nou, un om cu calităţi de erou”).
Înainte de a impune altora asemenea exigenţe, Codreanu a experimentat el însuşi traseul sinuos al unei deveniri “înnoitoare” (în sensul creştin al “dezbrăcării” treptate de “omul cel vechi”, al unei spiritualizări prin rugăciune, meditaţie şi asceză). E o diferenţă considerabilă (pe care numai cineva rău-voitor o poate contesta) între tînărul exaltat din perioada luptelor studenţeşti de la începutul anilor '20 şi liderul grav şi măsurat al ultimilor ani: cel cu care se întreţinuse rabinul Şafran sau pe care venise să-l viziteze la Bucureşti un Julius Evola; cel cu care Iuliu Maniu nu ezitase să încheie un important pact politic şi despre care un Nae Ionescu putuse afirma (prin 1936): “Minunea pe care a făcut-o Corneliu Codreanu e aşa de mare încît de-acum îl depăşeşte şi pe el”... Cam acesta a fost, de altfel, drumul străbătut de toţi întemeietorii Legiunii. O realitate vie (fie un om, fie o mişcare) nu poate fi judecată reducţionist, printr-un stadiu sau printr-un act izolat al devenirii ei. Din păcate, pe un Codreanu şi pe un Moţa nu toţi i-au înţeles adecvat; şi nu este vorba aici de adversari (care n-au putut sau n-au vrut s-o facă), ci chiar de o parte a propriilor “camarazi”. Aceştia i-au urmat, mai mult sau mai puţin conştient, cu precădere pe foştii “tineri furioşi”, pătrunzîndu-se prea puţin (sau prea superficial) de “misticismul jertfelnic” al maturităţii lor (Moţa, în faimosul articol “La icoană”, apărut mai întîi în Pămîntul strămoşesc din 1 august 1927, apoi aşezat în fruntea Craniilor de lemn, explica la rîndu-i: “De la icoană şi altar am pornit, apoi am rătăcit o bucată de vreme purtaţi de valurile omeneşti şi n-am ajuns la nici un mal [...] Acum, cu sufletul greu, răzleţiţi, sfîrtecaţi, ne strîngem la adăpost, la singura căldură şi alinare, tărie şi reconfortare a noastră, readucătoare de puteri, la picioarele lui Iisus, în pragul orbitoarei străluciri a cerului – la icoană... Noi nu facem – şi n-am făcut o singură zi în viaţa noastră – politică... Noi avem o religie, noi sîntem robii unei credinţe” – subl. mea). Opera lui Codreanu a fost înţeleasă prea puţin în latura ei spirituală (care o deosebea esenţial de fascismele occidentale şi mai ales de nazism); ispita politicului (în contextul favorizant al unei Europe de dreapta) s-a dovedit mai puternică, anticipînd “devierile” de mai tîrziu. Horia Sima însuşi – astăzi tot mai contestat, chiar şi de unii dintre partizanii săi frenetici de pînă mai ieri – a fost exponentul acestei categorii. Mişcarea Legionară a trăit mai tot timpul această tensiune între “secular” şi “spiritual”, care face parte din tragedia ei internă.
Mircea Vulcănescu, om de dreapta, dar nu legionar (unii pretind că în închisoare el ar fi ajuns la o altă înţelegere a legionarismului, ceea ce scapă însă oricărui control), s-a apropiat de cheia problemei: “Eu nu cred că Moţa a plecat în Spania pentru a se impune, prin acte de eroism personal, la conducerea Mişcării, împotriva lui Codreanu – cum zic unii – şi nici c-a plecat spre a muri [...] – cum zic alţii. Eu cred că Moţa a plecat la judecată. La judecata lui Dumnezeu. Ca să răzbune o trădare, ucisese. Şi, oricît ar fi fost achitat de juraţi şi oricît ar fi socotit justificat faptul, dacă omul credea în adevăr în Dumnezeu – şi sînt dovezi că Moţa era credincios – nu se poate ca faptul să nu-i fi dat căinţe amare. Lucrul acesta s-a întîmplat şi cu Corneliu Codreanu, care ucisese pe prefectul Manciu şi care – credincios fiind şi el – era deseori frămîntat de remuşcări care-i brăzdaseră faţa cu o cută adîncă de regret şi care-i întunecaseră – sub duritatea lor obişnuită – ochii albaştri”.
Se repetă mereu că Mişcarea Legionară s-a născut printr-un asasinat: împuşcarea lui Manciu de către Codreanu. Afirmaţia este de două ori inexactă. Mai întîi, aşa cum am văzut, de jure n-a fost vorba de un asasinat, iar în această privinţă există autoritatea lucrului judecat. În al doilea rînd, Legiunea propriu-zisă s-a înfiinţat la trei ani de la episodul Manciu. Codreanu nu a mai recidivat în utilizarea personală a violenţei, nici n-a putut fi implicat în cele două asasinate comise, din iniţiativă şi pe cont propriu, de aşa-numiţii “Nicadori” (asasinii lui I. G. Duca – 1933) şi “Decemviri” (asasinii “Iudei legionare” Mihai Stelescu – 1936), care s-au predat de bună voie autorităţilor şi şi-au primit pedepsele cuvenite (mai tîrziu, ei au fost asasinaţi în detenţie, o dată cu Codreanu). Să notăm acest fapt: organizaţia socotită cea mai criminală din întreaga istorie a României nu a săvîrşit în 11 ani (1927-1938) decît două asasinate (dintre care unul a constituit o răfuială internă), şi acelea fără ştirea conducerii superioare a Mişcării; iar Corneliu Codreanu, socotit drept cel mai mare criminal al României interbelice, n-a săvîrşit şi n-a fost implicat în nici o singură crimă (cu excepţia uciderii unui călău notoriu, în legitimă apărare)!
Lui Codreanu i s-a reproşat însă mai ales altceva (inclusiv la procesul din mai 1938, unde, în disperarea lipsei de probe, acuzatorii au scormonit tot trecutul celui acuzat, încercînd să speculeze orice amănunt, chiar cînd era vorba lucruri asupra cărora Justiţia se pronunţase deja!): anume că nu s-a dezis de criminali (ceea ce ar constitui dovada indirectă a încuviinţării crimelor respective). Cazul studentului Beza (atentat pus abuziv pe seama Mişcării Legionare) dovedindu-se irelevant, la proces s-a insistat pe cazul Moţa (în contextul mai larg al vechiului complot al “văcăreştenilor”) şi pe cele ale “Nicadorilor” şi “Decemvirilor”. În ce-i priveşte pe Moţa şi pe “văcăreşteni”, Codreanu a spus (declaraţie ce confirmă observaţiile de mai sus): 1) sub aspect juridic – “Ar putea fi invocată această chestiune contra mea de oricine, afară de cineva din Justiţie, care nu se poate ridica împotriva autorităţii lucrului judecat, pentru că s-ar dezice” şi 2) sub aspect psihologic şi moral – “Gîndiţi-vă, eram de 20-22 de ani, eram va să zică un copil şi, în mentalitatea noastră de copii de pe vremea aceea, aşa am văzut noi lucrurile. Dar de cînd omul începe să trăiască şi pînă cînd îşi termină viaţa, trece timp, se adună înţelepciunea. La început omul judecă într-un fel, i se pare că-i grozav. Sînt trepte de acestea de dezvoltare ale minţii omeneşti şi acţiuni pe care după douăzeci de ani le vezi altfel. Poate acum 20 de ani aş fi făcut un alfabet secret, tocmai pentru că era o anumită vîrstă care te împinge să judeci lucrurile aşa cum le-am judecat şi eu pe vremea aceea. Dar de atunci şi pînă acum este o distanţă mare în timp. Se vede în atitudinea mea, care este aproape contrarie atitudinii iniţiale pe care am avut-o împreună cu toţi băieţii noştri. Este contrarie, din cauza vîrstei... Dar nu poate cineva să fie urmărit permanent în viaţa sa pentru că în copilăria lui, cînd era visător, i se părea că ar putea să se lupte cu toată Europa. Nu cred acest lucru”. În ce priveşte cazurile – mai recente şi mai problematice – ale “Nicadorilor” şi “Decemvirilor”, Codreanu (care nici nu le-a ordonat, nici nu le-a încuviinţat actele comise, dar care evitase o lepădare necavalerească de nefericiţii camarazi căzuţi în păcat dintr-un spirit justiţiar şi jertfelnic rău întrebuinţat) a spus, mai sintetic (discuţia se purtase şi-n ziua anterioară): “Eu i-am luat pe ei nu în ceea ce au făcut, ci în suferinţa lor, în suferinţa unor oameni care stau în închisoare, care suferă [şi-au asumat suferinţa - n. n.] pentru o credinţă”.
În cazul acestora din urmă (alături de care avea să moară asasinat şi cu care avea să fie îngropat în groapa secretă de la Jilava, cîteva luni mai tîrziu), Codreanu nu a greşit, cel puţin creştineşte vorbind, atunci cînd s-a solidarizat cu “suferinţa” lor, dar a greşit – iar retrospectiv această greşeală apare tot mai evidentă – atunci cînd a îngăduit în sînul Mişcării sale un adevărat cult al acestora, rău văzut din afară, dar nu mai puţin primejdios şi înlăuntrul Legiunii (lăsîndu-se loc liber pentru confuzia nepermisă între dreptatea principială sau sacrificiul de sine al împricinaţilor şi gravitatea actelor comise – împinsă, în cazul Stelescu, pînă la bestialitate). Dincolo de intenţiile lui Codreanu, unii au crezut că atipicii asasini ar putea fi prefăcuţi în modele de fidelitate legionară...
În orice caz, legionarii, aceşti paradoxali cavaleri ai muceniciei, şi-au plătit cu vîrf şi îndesat atît virtuţile cît şi păcatele, judecata lor nearbitrară aparţinînd, desigur, numai lui Dumnezeu (Celui cu Care năzuiseră “să împace” cîndva neamul românesc). Cert este că la tragedia generică a legionarismului se adaugă – încă mai mişcătoare, prin măreţia şi complexitatea personajului – tragedia neînţelesului şi nedreptăţitului Corneliu Codreanu, acest om cu elanuri de sfînt şi cu renume de bandit...
Portretul clasic al Căpitanului
III
Să venim acum la controversatul raport dintre legionarism şi “antisemitism”. Legionarii, pe fondul general al epocii, s-au considerat datori să divulge şi să contracareze anumite “manevre” evreieşti (Codreanu fusese dintotdeauna ferm în această privinţă, “problema evreiască” constituind una dintre obsesiile vieţii lui), dar nu şi-au propus niciodată, în mod programatic, o acţiune antievreiască globală şi exterminatoare, de felul celei imputate nazismului. O dovadă în acest sens este şi faptul că soarta evreilor a fost mult mai blîndă în România decît în ţările învecinate, iar rarele violenţe fizice împotriva acestora (culminînd cu aşa-zisul “pogrom de la Iaşi”, din iunie 1941, dată la care legionarii fuseseră deja anihilaţi de mai multe luni de către Antonescu, în înţelegere cu Hitler) n-au fost în primul rînd de sorginte legionară, ci mai degrabă puse în cîrca legionarilor, din interese lesne de bănuit (cum a fost şi cunoscuta mistificare cu “cadavrele de la abator”, ticluită în birourile vechii Siguranţe, apoi preluată cu voluptate de propaganda comunistă). Altminteri un Codreanu a putut sta de vorbă decent, chiar la Casa Verde, în 1937, cu rabinul David Şafran, căruia i-a şi făcut o puternică impresie. “Nu a fost o discuţie de cabinet – îşi amintea rabinul 40 de ani mai tîrziu –, ci s-au amestecat aici durerile lumii... Adevărurile lui şi ale mele ardeau, chinuiau gînd şi suflet, cerşindu-şi răspunsuri, argumente, pentru a ne despărţi, în cele din urmă, ca prieteni”. În finalul întrevederii, pretinsul “mîncător de evrei” îi întinsese mîna şi-i spusese: “Am avut mare plăcere de întîlnirea noastră. Nu ştiu dacă am rezolvat probleme, dar am învăţat fărîme din taina infinită a credinţei. Eu nu vreau să provoc ură sau răbufnire. Mi-e sufletul curat. Nu ştiu dacă toţi legionarii gîndesc ca mine. Dacă un evreu a fost lovit, rănit sau jignit pe plan moral, iartă-i pe răufăcători! Nu-s nici ei decît oameni... Nu pe omul superior încercăm noi să-l şlefuim, ci pe omul om”. Nae Ionescu, deşi “ideolog al Legiunii”, a avut în preajma lui numeroşi discipoli evrei (Mihail Sebastian, Ion Călugăru, Oscar Lemnaru ş. a.). În vremea Statului Naţional-Legionar, poetul legionar Radu Gyr (Radu Demetrescu), pe atunci Director General al Teatrelor, sprijină deschiderea unui teatru evreiesc în Bucureşti (Baraşeum), lucru pe care nici o altă ţară europeană cu regim progerman nu l-a mai făcut. Jurnalul fericirii al lui N. Steinhardt, citat deja, stă şi el mărturie pentru o viziune mai nuanţată asupra fenomenului legionar, ca şi convorbirile sale cu Ioan Pintea, unde citim, printre altele, în legătură cu anii de regim carceral: “Referitor la fraţii legionari, nu pot spune decît că purtarea lor faţă de mine a fost frăţească. Mi-a venit în ajutor şi reputaţia mea de evreu osîndit pentru că a refuzat să fie martorul acuzării într-un proces legionar; oricum, s-au purtat cu mine impecabil şi cu acel spirit de solidaritate de care au dat dovadă, în locul în care mulţi alţii şi-au pierdut cumpătul, omenia şi stăpînirea de sine” (p. 173). Tot aşa cum pe Eminescu “antisemitismul” ideologic nu-l împiedicase să aibă relaţii foarte cordiale cu un M. Gaster sau cu un H. Tiktin, nu-i împiedicase nici pe atîţia intelectuali legionari să aibă prieteni buni printre evrei (a se vedea prieteniile dintre Mircea Eliade şi Mihail Sebastian, Constantin Noica şi Edgar Papu, Petre Ţuţea şi Oscar Lemnaru etc.). Au existat legionari căsătoriţi cu evreice creştinate şi legionari de sînge evreiesc (cazul Vasile Marin, al cărui cumnat, Cătălin Ropală, era el însuşi legionar; cazul Vasile Noveanu ş. a.). Lui Codreanu îi sînt atribuite, cu destulă certitudine, următoarele cuvinte: “… şi vă rog să reţineţi pentru totdeauna că nu împotriva evreilor ca atare trebuie să se îndrepte lupta necruţătoare a unui legionar autentic, ci contra celor ce fac rău României şi Bisericii creştine”. Ceea ce ar fi cazul să se înţeleagă este că opţiunea legionară (de ieri sau de azi) nu implică automat “violenţa oarbă împotriva evreilor”, chiar dacă anumite excese, ale unor persoane sau ale unor grupuri marginale, nu se pot tăgădui (fără să fi fost vorba vreodată de proporţii pogromiste). D-l Andrei Pleşu (loc cit.) se arăta oripilat, bunăoară, de imperativul exprimat de Codreanu prin cuvintele: “înlăturarea primejdiei jidăneşti”. Desigur, ele nu sună bine astăzi. Expresia trebuie însă judecată prin raportare la limbajul curent al epocii respective şi la ansamblul realităţilor concrete de atunci. Pentru legionari, “primejdia jidănească” se confunda cu aceea a “bolşevizării” ţării, lucru care se va şi întîmpla mai tîrziu tocmai cu contribuţia masivă a evreilor (ce au făcut şi mai toată agitaţia comunistă de dinainte de 1945, dar şi mai toată opera de comunizare internă din anii următori).
E greu de stabilit astăzi dacă legionarii autentici (nu pleava oportunistă a “septembriştilor” din 1940, care – cu puţine excepţii – n-aveau în comun cu legionarismul decît cămaşa verde) au ucis evrei sau nu. Cert este că nu asta a fost principala lor preocupare şi că nu prea e de crezut că o adunătură de “pogromişti” ar fi putut fi urmată de bunăvoie de atîtea personalităţi de elită, martirizate ele însele – cu sutele sub Carol II (mai ales în perioada noiembrie 1938 – septembrie 1939), cu miile sub Antonescu (începînd din ianuarie 1941, pe mulţi trimiţîndu-i în linia întîi a frontului, cum s-a întîmplat şi cu poetul Radu Gyr, întors destul de grav rănit) şi cu zecile de mii sub comunişti (pînă spre începutul anilor '60). “Că au fost omorîţi evrei în România sub comandă legionară nu «se demonstrează», ci se atestă prin documente”, afirma acelaşi Andrei Pleşu. Dar ce înseamnă “documente”, în cazul de faţă? Nu cumva se reduc ele la nişte mistificări propagandistice şi la simplele declaraţii tendenţioase ale unor evrei resentimentari? În primul caz, ar fi ca şi cînd s-ar da credit poveştilor cu “terorişti” din decembrie '89 sau zvonurilor lansate în timpul mineriadei din iunie '90 (cu “maşina de bani” de la sediul liberalilor, cu armele de la sediul ţărăniştilor, cu drogurile de la Universitate, pe care nimeni nu le-a văzut, dar de care mulţi au rămas pînă astăzi convinşi). În al doilea caz, se ridică o problemă de principiu: de ce pe unii i-am crede pe cuvînt, iar pe alţii nu? Împotriva afirmaţiei lui Petre Ţuţea că “legionarii n-au omorît nici un evreu”, fostul ministru de Externe monta un întreg scenariu al discreditării, bazat pe un raţionament deconcertant: că dacă bătrînul Ţuţea se amuza uneori să facă “afirmaţii enorme”, atunci tot ce nu-i convine d-lui Pleşu trebuie să intre în această categorie a enormităţii! În schimb, celeilalte tabere autorul îi acorda credit necondiţionat...
Situaţia se repetă curent, confirmînd observaţiile profesorului Israel Shahak din lucidul său rechizitoriu împotriva “iudeo-nazismului”: “Foarte mulţi neevrei (printre care creştini – preoţi sau laici practicanţi – şi marxişti de toate nuanţele) consideră, într-un mod foarte ciudat, că pentru a «ispăşi» persecuţiile suportate de evrei, este bine, printre altele, să nu se ridice împotriva nelegiuirilor lor, ba mai mult chiar, să se facă părtaşi la minciunile pioase în ce îi priveşte pe aceştia. Acuzaţia grosolană de «antisemitism» (sau, în cazul evreilor, de «ură faţă de sine»), pe care o primeşte cel ce denunţă discriminarea impusă palestinienilor, sau cel ce atrage atenţia asupra unor fapte contrare «versiunii oficiale» a religiei sau trecutului evreilor, este cu atît mai izbitoare prin forţa şi ostilitatea sa cu cît ea este lansată de «prieteni ai evreilor». Existenţa şi vasta influenţă a acestui grup în toate ţările occidentale, dar mai ales în Statele Unite (şi în celelalte ţări anglofone), le-a permis rabinilor şi specialiştilor iudaismului talmudic să-şi răspîndească minciunile nu numai fără a fi contestaţi, dar şi primind un ajutor considerabil”.
Ne mişcăm, prin urmare, în privinţa legionarismului, între o “legendă neagră” de uz popular, cultivată de toate fronturile stîngii şi radicalizată obsesiv în mediile evreieşti, şi o “legendă aurită”, perpetuată de foştii membri sau simpatizanţi ai Mişcării şi avînd o circulaţie (din ce în ce) mai restrînsă. Între aceste două legende se află suspendat, deocamdată, adevărul istoric, pe care uneori străinii îl dibuiesc mai lesne, dincolo de patimi şi complexe, inclusiv în esenţa lui moral-spirituală... (Să fim noi oare un blestem pentru propria noastră istorie, sau să fie istoria însăşi un blestem pentru noi?!)
Nici un observator onest nu poate eluda faptul că există o diferenţă sensibilă între ce au vrut legionarii să fie, în mod ideal, şi ce au ajuns ei să fie de fapt, în vîltoarea evenimentelor. Dar poate că un Miguel de Unamuno avea dreptate să spună că Dumnezeu ne va judeca după năzuinţele noastre şi că ne va hărăzi să rămînem, în eternitatea eternităţii, nu cei care am fost, ci cei care am vrut să fim...
Răzvan CODRESCU
Codreanu inspectînd un şantier legionar
A se vedea, între altele, Gh. Buzatu, Corneliu Ciucanu, Cristian Sandache,
Radiografia dreptei româneşti (1927-1941), Ed. FF PRESS, Bucureşti, 1996. Nu pot să nu semnalez şi docta punere la punct pe care d-l Buzatu a întreprins-o la adresa obscurului publicist I. Constantinescu, autorul cărţii
Despre exegeza extremei drepte româneşti. Însemnări polemice (Editura Junimea, Iaşi, 1998): “Adevăr şi mistificare în istoria Mişcării Legionare (I)”, extras din
Europa XXI, vol. VII-VIII/1998-1999 (publicaţie sub egida Academiei Române – Filiala Iaşi şi a Centrului de Istorie şi Civilizaţie Europeană), Editura Academiei Române, pp. 229-254. Pe de altă parte, nu pot să nu regret angajarea fie şi trecătoare a istoricului ieşean în P.R.M., ceea ce-i diminuează considerabil creditul moral şi chiar deontologic.
34 comentarii:
Lung, dar a meritat!
A doua fotografie nu am mai vazut-o niciodata. Stiti cumva unde si cand a fost facuta?
Din păcate, nu.
Fotografia a aparut in lucrarea "Apocalipsa ucigasa" a lui Vasile Blanaru-Flamura, Editura SEPCO, Bucuresti, 2002, p.181.
Sub fotografie scrie: "1934, vara, pe Valea Seaca, in drum spre muntele Rarau din Campulungul Bucovinei. Corneliu Codreanu, in mijlocul familiei unui veteran legionar, Gavril Uriciuc.Fotografia a fost facuta de V. Blanaru-Flamura care, in acea zi, l-a insotit pe Capitan mergand la tabara de munca legionara instalata in acel loc."
Semnalez o eroare in text: "cum s-a întîmplat cu şi cu poetul Radu Gyr".
Exceptional ! A meritat sa-mi prajesc ochii pe monitor !
Intreb, nu s-ar putea posta sub forma de document word, lucrarea din care tocmai ati reprodus cateva pagini ?
multumesc mult de raspuns si poate de postare document
o bucovineanca
Anonimului de la 5.01 PM:
Multumesc mult. Nu cunoşteam această lucrare a lui V. Blănaru-Flamură. Am profitat de ocazie ca s-o înregistrez şi în dosarul bibliografic postat pe blog. Aş fi recunoscător să mi se semnaleze orice alte titluri care lipsesc de acolo, pentru că, în ciuda fsptului că e atît de vast, dosarul respectiv e departe de a fi exhaustiv. Mi-au scăpat şi mie multe, mai ales în anii din urmă.
Anonimului de la 7.35 PM:
Vă mulţumesc pentru semnalarea erorii. Deja am operat îndreptarea.
Anonimului de la 9.11 PM:
Anumite interese şi angajamente editoriale nu mă lasă, dar sper să pot reedita cartea într-un viitor apropiat.
Abia acum inteleg cu adevarat ce mare figura a fost Codreanu si ce a vrut el de fapt. De ce ni se ascund noua tinerilor atatea lucruri sau ne sunt prezentate atat de deformate? Cine are interesul?
Pentru Daniela:
Bănuiesc că întrebările sînt retorice. Răspunsurile MELE se află deja în text. Dar poate e dispus să vă răspundă ALTCINEVA, care are de adăugat (căci eu n-am făcut decît să schiţez cadrul problemei). E un subiect care ar merita, cred, dezbătut cît mai pe larg.
Draga Razvan,
Articolul este admirabil si imi face intotdeauna placere sa-l citesc, nu doar pentru ca sint de acord in aproape toate aceste privinte cu tine, ci mai ales pentru echilibrul cu care ai izbutit sa te misti pe o linie atit de “incorecta politic”.
Cred, insa, ca penultimul paragraf cere anumite limpeziri. Nu am pretentia ca voi limpezi eu articolul tau, “imaginea” legionarilor si, cu atit mai putin, istoria. Ci tin sa atrag atentia celor aplecati spre relativizare, ca distanta dintre “ce au vrut sa fie” legionarii si “ce au ajuns ei sa fie de fapt” are dimensiuni ce variaza enorm, ca sens si cantitate, dupa cum e vorba, sa zicem, de unii “septembristi” sau de unii ca Valeriu Gafencu ori parintele Gheorghe Calciu.
Caci, in definitiv, “Ce au ajuns legionarii sa fie de fapt?” e o intrebare la care nu se poate raspunde “scurt pe doi”. Nu toti au ajuns cam in acelasi punct, prin urmare, diferenta nu poate fi in acelasi fel “o diferenta sensibila”.
E adevarat ca unii au ajuns sa fie ceea ce s-ar putea intelege (ori chiar se stie precis) ca “au ajuns ei să fie de fapt, în vîltoarea evenimentelor”.
Dar e tot atit de adevarat ca altii s-au apropiat de “ideal”, pe un traseu foarte lung si nesmintit asimptotic. Ca au facut-o in camasa verde, in haina preoteasca sau monahala ori in haine de rind, nu cred ca importa. Nu are importanta nici macar daca se mai simteau “legionari” sau mai erau “legionari” dupa vreun criteriu exterior. Si iar nu cred ca e importanta proportia celor doua categorii, ci masura eficientei spirituale a celei de-a doua.
Dar poate ca atunci cind spui “ce au vrut legionarii să fie”, prin “legionari” intelegi “Miscarea Legionara”. Iar atunci lucrurile sint deja mai limpezi.
Numai ca Dumnezeu nu va judeca Miscarea Legionara, indiferent de nazuintele ei.
Dumnezeu ii va judeca numai pe oameni. Si, daca e sa raminem in marginea aforismului lui Unamuno, El va judeca, poate, nu doar dupa ce a vrut fiecare sa fie, ci dupa ce ar fi putut sa vrea sa fie fiecare si dupa ce ar fi putut deveni daca si-ar fi cultivat talantul.
Dar, in mod cert, la Judecata nu va fi asa de simplu.
Dragă Lucian,
Ai desigur dreptate dacă luăm în considerare nu Mişcarea Legionară în ansamblul ei, ci fiecare persoană concretă, cu destinul ei individual.
E bine că ai atras atenţia asupra nuanţei respective.
În ce priveşte Judecata finală - nu ştiu. Dumnezeu ştie.
Un Sfant al neamului romanesc, ca si Mota cu Marin! Dar asa cum evreii de demult si-au ucis Proorocii, asa se pare ca si noi ne-am ucis in secolul XX Sfintii. Iar astazi scurmam ca animalele cu ratul in tarana lor!
D-le Codrescu,
In Romania literara Zigu Ornea aprecia ca suneti "Un doctrinar legionar de azi": "Dl Răzvan Codrescu este un doctrinar al reanimatei mişcări legionare despre care dl prof. Neagu Djuvara a apreciat, în a sa Istorie a Românilor, că e "cea mai teribilă aberaţie" a zilelor noastre. Dl Codrescu nu se încurcă însă cu astfel de aprecieri îndreptăţite şi scrie de zor cu numele său sau cu pseudonime (...) în periodicul legionar Puncte cardinale, fiind acolo doctrinarul prin excelenţă. Şi-a adunat aceste texte doctrinare legionare în două precedente volume (Spiritul dreptei. Între tradiţie şi actualitate şi Exerciţii de "reacţionarism". Între zóon politikón şi homo religiosus) şi acum revine cu al treilea De la Eminescu la Petre Ţuţea, cu subtitlul "pentru un model paideic al Dreptei româneşti". Primul fals pe care îl introduce, chiar din subtitlu, dl Răzvan Codrescu este ideea că personalităţile pe care le invocă (inclusiv Corneliu Zelea Codreanu) ar aparţine de orientarea dreptei româneşti. În realitate ele se subsumează extremei drepte româneşti." etc.
Cum comenati dvs. acest articol? Multumesc.
http://www.romlit.ro/un_doctrinar_legionar_de_azi
Tot de la Z. Ornea citire:
"Am mai spus-o, introducerea în sumarul acestui volum a unui studiu despre C.Z. Codreanu, printre personalităţile cugetătoare, este, negreşit, un act fraudulos. Este intitulat Codreanu şi "fenomenul legionar" şi este cel mai cuprinzător din volum (are aproape 50 de pagini). Dar scopul d-lui Răzvan Codrescu este să reabiliteze personalitatea politică a lui Codreanu şi, implicit, a fostei mişcări legionare de pînă în 1941, pentru a justifica aberaţia (repet aprecierea d-lui Neagu Djuvara) reapariţiei ei după 1990. E adevărat, Codreanu nu poate fi făcut responsabil pentru rebeliunea din ianuarie 1941. Dar pentru asasinatele din anii treizeci (cel al lui I.G. Duca şi al lui Mihai Stelescu) este, cu siguranţă, responsabil. Pentru că nimic nu se făcea, ca execuţie de pedeapsă, într-o astfel de organizaţie, coordonată militar, fără acordul sau dispoziţia forurilor conducătoare. Apoi e reluată ideea lui Horia Sima, din cartea sa Era libertăţii (1982) că nu legionarii au pregătit, cum atestă toate documentele, rebeliunea pentru a-l debarca pe Antonescu şi a acapara ei întreaga putere în stat, ci, dimpotrivă, generalul a declanşat o lovitură de stat, scoţînd armata împotriva legionarilor înarmaţi, totuşi, pînă în dinţi. Deşi dl Răzvan Codrescu pare a fi codrenist şi nu simist, se foloseşte de această stratagemă a lui Sima pentru a contribui la reabilitarea mişcării legionare, toată prezentată ca pură şi eroică. Cît priveşte asasinarea lui N. Iorga şi Virgil Madgearu, fireşte că dl Codrescu nu le consideră ca făptuite de legionari, ci "iniţiate de un grup rebel, manipulat, poate, de forţe ostile României". Şi citează, pentru asta, un interviu al lui Sima din 1961. Dar în Era libertăţii (1982) tot Sima afirmă că a doua zi după asasinate a stat de vorbă cu şeful echipei de asasini care exalta actul "ca o valoare legionară supremă... A vorbit în accente mistice de răzbunarea Căpitanului, de ticăloşia lui Iorga şi Madgearu, de porunca lăsată de Căpitan să-l răzbunăm... Ascultîndu-l, am trăit un moment de mare emoţie". Tot dl Codrescu nu ezită să-i considere (cum fac azi toţi legionarii, cu deosebire octogenarii legionari nostalgici) să-i considere pe asasinii lui Iorga şi Madgearu că au ascultat de forţe ostile României, adică agenturi de spionaj străine. Aici doctrinarul legionar se transformă, prea zelos, într-un pledant în favoarea legionarismului, pe care îl absolvă de toate fărădelegile comise."
Nu la prima vedere si mie mi se pare ca vreti sa faceti din negru gri si din gri alb.
Sunt sigur ca peste cateva decenii cineva va face acelasi lucru in legatura cu comunismul si comunistii.
Nu ma pot abtine ca dupa un astfel de articol sa nu va cer imperativ :-)
Vrem o noua editie !
Dar si sa va semnalez cu tristete, un alt articol pe care eu inca il consider naiv, al lui Vlad Stoicescu - evz de azi - despre groapa comuna descoperita de curand in Moldova.
Iar faptul ca au fost blocate toate comentariile pentru acest articol de catre redactie ... no comment !
Nici macar ce spune presedintele Israelului Shimon Peres despre acele vremuri nu se poate spune.
Dar poate am si eu naivitatile mele.
Insa cartea trebuie sa o re-editati ! :-)
Chiar daca ati facut un simpozion despre martirii neamului si cu asta ati suparat pe multi !
Sau tocmai de aceea :-)
Cu consideratie,
E.Badauta
Extraordinara postare, mii de multumiri. Eu stiu de legionari din Delirul lui Preda si acum ma minunez cat poate sa deformeze adevarul.
Dumnezeu sa-l ierte pe Paunescu!
Am citit cu interes materialul. Sunt extrem de utile si notele de subsol. Mi se pare o abordare obiectiva.
P.S. Probabil printr-o raportare asemanatoare la subiect, desi nu atat de argumenatata, am luat mai multe capace, in anii astia. Nu stiu de ce, uneori poate fi atat de greu sa incerci sa vezi lucrurile asa cum sunt. Probabil ca, la un moment dat, istoria va aseza lucrurile la locul lor. Eu cred ca raportarea corecta la personalitatea lui Corneliu Codreanu si a fenomenului legionar este importanta si in spatiul public.Si cred ca o atare raportare corecta iti ofera si coloana vertebrala.Spunand acest lucru, ma gandesc in primul rand la mine, deoarece ma gandeam uneori, ca poate ar fi interesant sa scriu ceva despre cautarile si raspunsurile pe care le-am gasit in acesti ani. Si acest subiect este o realitate.
Pentru "Lup din Apuseni":
Se intelege ca nu va puteam posta sarja de badaranie si va marturisesc ca ma simt onorat de faptul ca nu ma (mai) simpatizati.
Pentru Pavel:
Ce altceva ati fi vrut sa spuna raposatul Z. Ornea, Dumnezeu sa-l ierte, decit ceea ce a spus o viata intreaga?!
Nu zic limitele mentale, dar necinstea sa sufleteasca se vede din aceea ca ma numeste inca din titlu "doctrinar legionar", desi eu nu sint si n-am fost membru sau militant al vreunui partid politic, pe de o parte, iar pe de alta parte am spus de nenumarate ori (inclusiv in textul de fata) ca eu unul sint de parere ca Legiunea e doar un capitol de istorie si ca n-o mai consider posibila ca atare azi, din motive pe care le-am si enumerat punctual. Cum sa fie cineva "doctrinar" al unui partid din care n-a facut parte, care nu mai exista si pe care nici nu-l mai considera posibil?!
Sper ca la dvs. suspiciunea insinuanta e doar o forma de prudenta si ca sinteti mai inteligent si mai onest decit semnatarul aberatiilor pe care le citati.
Textul e bine scris si echilibrat, numai ca aproape nimeni nu pretuieste in Romania pozitiile echilibrate: prolegionarii vor spune ca sunteti antilegionar, iar antilegionarii vor spune ca sunteti ultralegionar. Ati vrut sa faceti un lucru bun si corect, dar o sa constatati ca de fapt v-ati dat foc la valiza!
Nu avet nimic de spus, dle Codrescu, despre Adrian Paunescu si despre cum poetul oficial al Romaniei comuniste e celebrat ca idol national de Romania democrata?
Pentru Alexandru:
"Valiza" mea arde de vreo douăzeci de ani...
Pentru Anonimul de la 11.33 AM:
Este indecent. Nu vreau să spun mai mult acum, pentru că ar însemna să cad la rîndul meu într-o altfel de indecenţă.
Domnule Codrescu, va citesc de multa vreme blogul insa nicioata n-am fost mai mahnit decat aceasta ultima postare a dvs. Chiar sa uitati ca intr-o vreme cand presa urla de tratamentul aplicat de Hitler evreilor, CZC decreta ca in 48 de ore de la ,,biruinta,, Romania se va alatura Germaniei naziste? Sa nu pomeniti nimic de profanarea placii memoriale a lui Duca de catre grupuri de legionari intorsi de la celebrul Congres studentesc de la Targu Mures.
Speunti ca altceva a vrut Codreanu iar Sima ar fi deviat Miscarea. Intocmai precum comunistii lunatici care o tin cu ,,una a vrut Marx, urmasii au deviat,,. Atatea asemanari intre comunisti si legionari de care nu pomeniti nimic. Nu cred ca s-a facut inca o comparatie intre ceea ce scria CZC din inchisoare si Gheorghe Gheorghiu-Dej, acelasi discurs care, admit, impresioneaza. Iar daca regimul lui Sima ar fi durat mai mult, pandant cu victoriile nazismului, va spun sincer ca, asa cum va dibuiesc din poza, cu tenul mai masliniu, nu stiu daca n-ati fi fost si dvs linsat pe strada intocmai ca Radu Gyr, care fusese snopit pe strada in epoca de niste legionari de la Casa Verde, crezandu-l evreu dupa trasaturi.
C.
Lucrurile de care pomeniţi sînt ştiute, răspuse şi judecate. Eu am căutat să aduc în discuţie şi lucruri mai puţin cunoscute, care, adăugate celorlalte, dau o imagine mai complexă şi reclamă şi o judecată mai complexă. Eu nu mi-am propus să spăl Legiunea de păcate în ochii oamenilor, nici să mă substitui Judecăţii divine, ci doar să arăt că, dincolo de păcate sau cu tot cu ele, ea a avut şi virtuţi, ceea ce explică de ce în marea aventură legionară se regăsesc, cum îi place să spună d-lui Marcel Petrişor, toată gama tipurilor umane, de la sfînt pînă la tîlhar.
În orice caz, a-l compara pe Codreanu cu Gheorghiu-Dej este cel puţin lipsă de discernămînt.
Nu ştiu cîţi legionari în carne şi oase aţi cunoscut dvs., dar mie mi s-a întîmplat să cunosc destul de mulţi, care nu ştiu dacă erau sfinţi, dar tîlhari sigur nu erau. Faţă de aceşti oameni, în multe privinţe admirabili, ca să nu mai vorbesc de atîţia martiri ai închisorilor comuniste sau ai rezistenţei armate din munţi, am resimţit obligaţia morală a unor nuanţări. Alte "interese" nu am avut şi nu am (ba în interesul meu ar fi fost, mai degrabă, să tac din gură, cum mi s-a şi spus adesea). Am ales să spun ceea ce am crezut de cuviinţă şi nu mă simt dator să dau socoteală nimănui, decît lui Dumnezeu şi propriei mele conştiinţe. Iar fiecare poate să creadă ce vrea (ergo: cît îl lasă inima sau cît îl duce capul) - mîhnit sau nu, cu acest blog sau fără.
Domnule Codrescu, fac parte din generatia decreteilor, iar la scoala am invatat numai si numai idiotenii
adevarata istorie am cautat-o chiar si dupa lovitura de stat din 89, in carti aparute - cu mult curaj si daruire - in tiraje foarte restranse, genul celeia din care ati postat pe blog. Apoi, am invatat istoria de la un Radu Marculescu, de la Grigore Caraza,- exceptionala AIUD INSANGERAT - Dan Lucinescu, Dumitru Bordeianu, pr. Iustin Parvu care au avut curaj si au spus o realitate pe care nu aveam de unde sa o cunosc. Toata tineretea mea a fost o minciuna. Ajunsesem sa-mi fac parintii mincinosi cand imi povesteau prin ce au trecut ei - mama este fiica de mosier- si suferintele prin care a trecut.Ranile lor nu s-au vindecat nici acum.
Faceti un lucru extraordinar cu aceste postari. Nimeni nu poate pretinde ca stie adevarul absolut, decat acolo Sus, dar aici pe pamant, asa cum ati facut pana acum, sa faceti si in continuare, spuneti/scrieti istoria adevarata ca de minciuni sunt satula ! Mi-au papat cei mai frumosi ani din viata comunistii !
Revin cu rugamintea, cand veti reedita cartea din care ati postat acum pe blog, va rog anuntati acest lucru, pentru ca sunt cel putin cateva persoane care sunt insetate de adevar.
Doamne ajuta !
o bucovineanca...
E uimitor in aceste comentarii cum unii oameni nu vor sa vada decat ori numai partea rea, ori numai partea buna a lucrurilor!
Anonimului de la 8.48 PM:
Am selectat şi am postat numai primul paragraf al comentariului dvs., care conţine o mirare legitimă. Din păcate, restul comentariului dvs. este făcut în nişte termeni mult prea neurbani (ca să nu spun altfel), pe care nu-i agreez pe acest blog.
E regretabil primitivismul perspectivelor unilaterale (numai negru sau numai alb), cu refuzul oricărei nuanţări, dar nu aţi nimerit tonul critic potrivit. Dacă sînteţi dispus să reformulaţi decent, şi eu sînt dispus să vă postez integral data viitoare.
În ce-l priveşte pe răposatul Z. Ornea, oricîte am avea să-i reproşăm şi oricît ne-ar fi de nesuferit, nu-l putem califica drept "analfabet" şi "oligofren", credeţi-mă!
Unei comentatoare nepostate (conform dorinţei sale):
A nu fi foarte inteligent nu înseamnă a fi oligofren şi a nu fi foarte informat nu înseamnă a fi analfabet. În ce priveşte lipsa de onestitate, ea nu ţine de planul strict intelectual, ci reprezintă o cu totul altă discuţie.
Buna ziua!
Cautand ceva despre Miscare, am gasit astazi articolul Dumneavoastra. Vreau sa va felicit - ati facut un demers obiectiv, iar raspunsurile catre cititori dau ultimele ale tuse unui tablou onest si echilibrat. Ati raspuns multor dintre intrebarile mele privind acest fenomen unic si irepetabil in istoria romaneasca.
Indraznesc cu 2 rugaminti:
1) Reeditati cartea. Va face un serviciu celor insetati de cunoastere si avea cu siguranta succes: uitati-va cat interes a suscitat interventia lui Cristoiu de la emisiunea doamnei Eugenia Voda.
2) As vrea sa va public si eu pe ''umilul'' meu blog, evident cu citarea sursei. Daca nu va dreanjeaza, desigur!
Am în vedere reeditarea cărţii. Textul îl puteţi prelua, cu singura condiţie (pe lîngă fireasca indicare a sursei) să îl reproduceţi întocmai, inclusiv cu întregul regim al italicelor şi boldurilor. Să dea Dumnezeu să merite efortul.
Sigur, voi incerca sa preiau ''ad literam'' si '' ad virgulam'' :)
Tristetea mea este ca prea putini pot vorbi astazi detasat si obiectiv despre Miscare si Codreanu.
In general opiniile variaza intre fanatismul PRO al unor pusti retarzi, asmutiti de propaganda comunistoida a unor fosti securisti ''pocaiti'' (a se citi transformati din marxisti-leninisti in vajnici ortodox-nationalisti) si dezlantuirea CONTRA a unor intelectuali romani obsedati de ''political corectness'', respectiv a unor intelectuali de sorginte evreieasca ( a caror obiectivitate in acest subiect este mai mult decat discutabila). Sa fie aceste derapaje doar zvacnirile lugului drum al noptii catre zi sau norii negri ce anunta repetarea exceselor trecutului? Doar bunul Dumnezeu stie... Sa ne dea sanatate si minte limpede!
Atunci... "ad litteram" şi fără "political correctness", pe "lungul drum al nopţii către zi"!
DOAMNE, ce conducatori avem acum !!!
Cocote rosii vandute Cominternului si ocultei internationaliste. Amin.Vino Doamne!
Domnule Codrescu, n-am mai avut rabdare pana la reeditare si am cautat prin anticariate cartea Dumneavoastra ''In cautarea Legiunii pierdute''. Ieri am gasit-o pe okazii.ro, am cumparat-o imediat, am deschis-o si mi s-a intamplat ceva ce n-am mai trait din facultate: am ramas pironit pe banca de la metrou citind-o cu nesat. Eu unul aveam nevoie de o astfel de carte, dupa atatea cautari, indepartari si intoarceri la Miscarea Legionara.
Ce pacat ca nu mai avem sansa elanului jertfelnic al acelor ani.
Ce pacat ca intelectualii romani sunt atat de letragici astazi. In acelasi trist registru, raman dureroase intrebari fara raspuns: cum ar fi aratat statul national legionar, daca Miscarea nu ar fi fost decapitata in '38-'39? Am mai fi pierdut Ardealul de Nord? Ar mai fi fost posibile ingrozitoarele derapaje ''septembriste'', care au dat in ochii publicului larg ultima tusa a unui tablou atat de greu de inteles si atipic?
Va felicit pentru curajul cu care ati scris si despre bunele, dar si despre relele ei! Sa va dea Domnul in continuare forta si sa mai scrieti la fel de onest, oricat v-ar contesta extremistii din ambele tabere... SANATATE MULTA!
Incontestabil,poporului EVREU i se pot recunoaste infinite merite pentru ce a dat umanitatii insa au fcut multe lucruri pentru care au tras atatea de-a lungul istoriei lor . apropo de istorie; ILIESCU a fost taxat cand si-a permis sa spuna ca ; ''ar trebui sa ne gandim ca de-a lungul istoriei nu numai poprul evreu a suferit". Tot despre evrei am gasit in cartea scrisa de N. RADULESCU NIGER ,STRAIN IN TARA LUI , unde se refera la faptul ca : mai toate revoltele taranesti porneau impotriva ARENDASILOR EVREI''carte ce n-a mai fost reeditata pe tota peroada comunista.In filmul american ORA 25 ,in care ANTONI QWIN joaca in rolul personajului ION din ardeal ,caruia i se spune intr-o secventa ca:EVREU intre ROMANI se poate insa invers NU.Asa ca dle CODRESCU mergeti inante.!RADU din CTA.
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire