SUMARUL BLOGULUI
O
CONVORBIRE CU
DR.
PAVEL CHIRILĂ
(urmare)
Există ierarhi masoni?
Nu ştiu. Am văzut tot felul de liste, dar nu sînt
credibile, căci nu există o dovadă scrisă sau mărturii demne de crezare.
Am cunoscut însă un preot mason şi nu ştiu dacă episcopul
lui ştie.
Nu aş vedea această problemă ca o confruntare socială
între două forţe, în care unii atacă, iar alţii se apără. Dar ştiu că Biserica
lui Hristos este victorioasă în veci şi nici porţile iadului nu o pot dărîma.
Mai degrabă aş vrea să accentuez că un creştin care intră, printr‑un jurămînt,
în orice organizaţie sau asociere cu fundament spiritual necreştin, sau
puternic sincretist, îşi pătează haina Botezului şi intră într‑o zonă
sufletească sfîşietoare, căci a fi creştin şi necreştin în acelaşi timp, închinîndu‑te
la mai mulţi dumnezei, este imposibil.
Dacă un episcop mason
hirotoneşte un preot, e validă preoţia aceluia?
Nu ştiu. E o problemă canonică; dificil de răspuns pentru
mine. Probabil că este validă dacă preotul nu ştie adevărul.
M‑aş bucura să existe creştini buni care să facă misiune
în mijlocul lor pentru a‑i ajuta să descopere Biserica lui Hristos ca singura
cale de mîntuire.
Cîndva am scris un mic studiu pentru a face un diagnostic
diferenţial între Biserică şi masonerie şi pentru a veni în ajutorul celor care
vor să iasă din lojă. La scurt timp m‑a căutat un tînăr care mi‑a cerut mai
multe exemplare. El a intrat în masonerie, a mai convins încă 20 de tineri să
intre, ulterior a ieşit pentru că a realizat incompatibilitatea dintre cele
două apartenenţe, a mai convins încă 7 să iasă, dar duhul lui nu avea linişte pînă
nu îi convingea şi pe ceilalţi 13 să se lepede.
Am asistat şi la o altă scenă: doi prieteni, cunoscute
personalităţi, au făcut o donaţie substanţială unei mănăstiri din judeţul Neamţ
ca să‑şi finalizeze o operă socială– un azil pentru bătrîni şi cazuri sociale.
Călugării au luat banii (euro) şi în următoarele zile i‑au atacat vehement în
presa lor scrisă şi pe site că sînt masoni. Comportamentul lor a fost
deplorabil; în felul acesta nu pot fi convingători şi nu pot dovedi că au
dragoste faţă de toţi oamenii.
În general, împărtăşiţi –
ca mădular al Bisericii – hotărîrile sinodale?
Da, cu mici excepţii:
- nu mă împac uşor cu ideea că Sfîntul nostru Sinod a
binecuvîntat uşor conceptul de „moarte cerebrală“, concept atît de controversat
în întreaga lume – şi uneori contestat chiar de cercetătorii atei;
- nu mă împac uşor cu ideea că maicile de la Tanacu au
fost acuzate de crimă prin comunicatul Sfîntului Sinod, fără nici o cercetare
medico‑legală, juridică şi canonică.
Condamnarea lor este o eroare juridică gravă, făcută de
un complet de judecată fără frică de Dumnezeu. Un singur ierarh le‑a vizitat în
închisoare.
E greu să faci închisoare cînd eşti vinovat; e încă mult
mai greu să faci închisoare cînd eşti nevinovat. Pentru un episcop sau pentru întregul Sinod (căci
comunicatul a fost asumat de toţi episcopii) maicile sînt ceea ce sînt copiii
pentru un părinte mirean.Din momentul cînd au dat comunicatul, membrii Sfîntului
Sinod nu au mai ştiut nimic de acele maici şi de preotul lor, cu excepţia unei
mîini întinse fostei stareţe de către ÎPS Teofan.
Am văzut ce se întîmplă în politică: cînd un politician (demnitar
sau nu) fură, toţi politicienii, colegii de partid, de guvern sau de parlament,
devin „ceata lui piţigoi: dai într‑unul, ţipă doi“, adică îi iau apărarea.
Ce frumos ar fi fost ca Sfîntul Sinod să le fi luat
apărarea (pe drept). Sinodalii ar fi dovedit astfel că au duhul
înainte-vederii, pentru că ulterior s‑a demonstrat, chiar dacă judecătorii au
judecat strîmb, că sora Irina a murit din cauza celor 6 fiole de adrenalină, nu
din cauza regimului aplicat de călugări.
Nu este tîrziu nici acum ca Sfîntul Sinod să refacă un
proces moral, numind o comisie (complet) cu jurişti, medici legişti, canonişti,
martori şi, dovedind nevinovăţia, să le spună maicilor că regretă acel
comunicat. Acel regret exprimat ar anula toată greşeala. E atît de simplu...
Dacă acele maici şi preotul lor s‑au rătăcit pe undeva
sau au căzut din treapta lor cea dintîi, e cazul să ne considerăm şi noi
(întreaga comunitate eclezială românească) vinovaţi.
În fine, dacă tot m‑aţi întrebat despre hotărîrile
sinodale, aş mai zice că uneori, prin stil şi conţinut, comunicatele de presă –
mai ales în relaţia cu puterea laică – depăşesc cu succes diplomaţia bizantină.
Am înţeles din textele Faptelor şi din scrisorile pauline că sinaxa împărtaşiţilor este cu
deosebire preţioasă pentru înaintarea Bisericii ca un marş prin lume spre
Împărăţie. Această comunitate care în primele secole era singura
care rămînea în Biserică pînă la sfîrşitul Sfintei Liturghii, este umbrită în
prezent şi copleşită de marea masă a participanţilor la ritualurile Bisericii
(botezaţi nepracticanţi, masoni, ecumenişti, filantropi necredincioşi,
umanişti, sincretişti, politicieni oportunişti etc.). Putem însă spera că din
acest grup heterogen tot mai mulţi vor fi atraşi spre Sfînta Euharistie şi
numărul celor care se împărtăşesc va creşte.
Pe de altă parte, constat uneori cum ierarhia invită pe
locurile ,,de sus“ la masă oameni străini de Biserică.
Am cunoscut un om – membru în Consiliul Naţional al
Bisericii (unul dintre cei 9) – care era mason şi mi‑a spus că civilizaţia
biblică este întemeiată pe incest (pentru că toţi oamenii s‑au născut din Adam
şi Eva) şi mi‑a atras atenţia să nu mai vorbesc de rău homosexualitatea,
deoarece se supără Uniunea Europeană.
Între comunitatea euharistică şi comunitatea eclezială
pare că nu este o contopire totală profundă şi sinergică.
Misiunea episcopului şi importanţa lui deosebită (căci
,,Biserica este acolo unde este episcopul“) cred că tocmai aceasta este: să
bucure şi să ocrotească sinaxa euharistică mai mult decît pe împăratul.
O anumită distanţă faţă de poporul dreptcredincios este
exprimată şi din titlurile tot mai pompoase pe care şi le alege clerul: „Prea
Cuvioase“, „Prea Sfinţite“, ,,Înalt Prea Sfinţite“, ,,Înaltul“, „Înalt Prea
Cuvioase“, „Arhimandrit“, „Arhiereu“, „Protosinghel“, „Sanctitate“ (mai nou),
„Stăpînul“ sau „Stăpîne“ etc., căci aproape nu se mai termină. Aceste formule
de adresare mai mult folosesc mirenilor ca exerciţiu de smerenie.
Acest obicei nu a fost în Biserica primară, el s‑a
încetăţenit o dată cu secularizarea, pentru a nu fi mai prejos de puterile
lumeşti (care, oricum, înălţimea Bisericii nu o cunosc). Am auzit că Patriarhul
Iustinian ar fi cerut clerului şi mirenilor să‑i spună „Părinte Patriarh“.
Masonii spun şefului lor „Prea Puternice...“!
Citind cu atenţie scrisorile pauline, remarcăm travaliul
imens prin care iubirea şi virtuţile creştine penetrau viaţa şi societatea păgînă
din vremea aceea. Şi chiar au reuşit, căci pescarii din Galileea au schimbat
faţa lumii şi au trimis idolatria, viciile şi neiubirea în bezna istoriei.
Acum, chiar în zilele noastre asistăm la un fenomen
invers căci foarte multe manifestări păgîne, atee sau antihistrice legiferează
păcatul şi maculează tot mai periculos viaţa şi societatea creştină, adică
pătrund chiar în Biserică.
Milioane de oameni botezaţi în numele Sfintei Treimi îşi
legiferează în societatea lor civilă homosexualitatea, concubinajul,
prostituţia, avortul, educaţia sexuală în şcoli etc. – sau dacă nu contribuie
la legiferare, în orice caz nu se opun unor asemenea legiferări.
„Părutu‑s‑a nouă şi
Duhului Sfînt“ – această frumoasă frază lucrează şi în timpul nostru la fel ca
în trecut?
Sînt convins că da. Un teolog grec spune că, dacă în Sfîntul
Sinod este cel puţin un ierarh în starea de îndumnezeire, toate hotărîrile
sinodale sînt valide.
Eu cred foarte mult în autoritatea sinodală. Fără această
autoritate şi fără să o respectăm, există riscul unei disoluţii a vieţii
bisericeşti.
Unii ierarhi sînt aleşi prin voia lui Dumnezeu, alţii
poate prin voia oamenilor şi prin îngăduinţa lui Dumnezeu, dar ei constituie un
corp autoritar care conduce Biserica în timp şi care are un dialog – măcar
defensiv – cu puterea politică (putere care, oricum, dă dovadă că nu prea
iubeşte Biserica). (Va urma)
(Din Prof. Univ. Dr. Pavel Chirilă,
Întîmplări
din Biserică şi Spital.
Dialog
consemnat de Răzvan Codrescu,
Ed. Christiana, București, 2014, pp. 35-71)
Mai puteţi citi pe acest blog:
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire