SUMARUL BLOGULUI
TEOLOGIA MISTICĂ
ȘI DOGMATICĂ (3)
3. Dumnezeu – Sfînta Treime
Învățătura revelată despre Sfînta Treime reprezintă dogma
de căpătîi și misterul cel mai înalt al religiei creștine. Ea se întemeiază pe
Sfînta Scriptură și pe Sfînta Tradiție, fiind axa oricărei mărturisiri a
credinței adevărate. „Nu avem altă alegere – scrie Vl. Lossky – decît Treimea
sau iadul! Aceasta este o problemă crucială în sensul literal al acestui
cuvînt: dogma treimică este o cruce a gîndirii omenești. Suișul apofatic este
un suiș mistic pe Golgota. Iată de ce nici o speculație filosofică nu s-a putut
vreodată ridica la taina Sfintei Treimi. Iată de ce nici mințile omenești n-au
putut să primească această dezvăluire desăvîrșită a dumnezeirii decît după ce
Hristos, prin crucea Sa, a biruit moartea și prăpastia iadului. Iată de ce, în
sfîrșit, revelarea Treimii se răsfrînge în Biserică întocmai ca un dat pur
religios și ca adevărul universal prin excelență” (Teologia mistică..., sfîrșitul capitolului III).
Noi mărturisim astăzi Treimea dumnezeiască așa cum a
mărturisit-o vechea Biserică nedespărțită și au formulat-o vechile Sinoade
Ecumenice, învățînd că (urmăm expunerea din Simbolica
lui Hr. Andruțos, trad. rom. cit., p. 123): Dumnezeu, deși Unul în ființă (eis ten ousían),
este Întreit în ipostasuri (hipostáseis); Tatăl, Fiul și Sfîntul
Duh, inseparabil (adiairétos) uniți, sînt persoane de aceeași ființă (homoousía) și egale (isótima) între ele; se disting numai
prin proprietățile (idiómata) numite
personale: adică Tatăl ca nenăscut (aghénnetos), Fiul ca născut (ghennetós) și Duhul ca purces
(ekporeutón) – am dat în paranteză
termenii teologici consacrați din limba greacă, grafiați însă, pentru înlesnirea
lecturii mai puțin avizate, cu litere latinești.
Așadar, pe deasupra unicității
lui Dumnezeu din monoteismul Vechiului Testament, Noul Testament descoperă
celor credincioși tainicul adevăr al trinității
lui Dumnezeu. În multe locuri se vorbește limpede despre cele trei persoane ale dumnezeirii celei una, fie indicîndu-le în mod deosebit,
fie laolaltă: „Pe Dumnezeu nimeni nu L-a văzut vreodată; Fiul cel Unul-Născut,
Care este în sînul Tatălui, Acela L-a făcut cunoscut” (Ioan 1, 18). „Iar Eu și Tatăl Meu una sîntem”, spune Iisus (Ioan 10, 30). Și mai încolo: „Tatăl este
în Mine și Eu în Tatăl” (10, 38). Iar cu privire la Duhul Sfînt, Domnul spune:
„Cînd va veni Mîngîietorul, pe Care Eu Îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul
Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine” (Ioan 15, 26). Înainte de a Se înălța la
cer, Mîntuitorul le poruncește apostolilor: „Drept aceea, mergînd, învățați
toate neamurile, botezîndu-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfîntului
Duh” (Matei 28, 19). Apostolii
binecuvîntau cu cuvintele: „Harul Domnului nostru Iisus Hristos și dragostea
lui Dumnezeu [Tatăl] și împărtășirea Sfîntului Duh să fie cu voi cu
toți” (a se vedea II Corinteni 13,
13).
Sfînta Tradiție mărturisește deopotrivă unitatea treimică
a lui Dumnezeu. Simbolul Apostolic
(cea mai veche dintre mărturisirile de credință creștine) zice: „Cred în
Dumnezeu Tatăl cel Atotputernic... și în Iisus Hristos, unicul Său Fiu, Domnul
nostru. Cred și în Duhul Sfînt”. Simbolul
Atanasian este și el limpede în această privință: „Trebuie să venerăm pe un
Dumnezeu în Treime și Treimea în Unime, nici confundînd Persoanele, nici
împărțind Ființa. Alta este persoana Tatălui, alta a Fiului și alta a Sfîntului
Duh; totuși Una este dumnezeirea Tatălui și a Fiului și a Sfîntului Duh, egală
în glorie și veșnică în maiestate”.
Botezul s-a făcut dintru început prin mărturisirea și
invocarea Sfintei Treimi, o dată cu întreita scufundare („în numele Tatălui și
al Fiului și al Sfîntului Duh”). Cînd își face semnul crucii, creștinul
rostește numele treimic al lui Dumnezeu,
urmat de închinarea Amin (în trad. rom.:
„Așa să fie!”). Mărturisirea dogmei trinitare este concentrată în Doxologia cea
mică: „Mărire Tatălui și Fiului și Sfîntului Duh” (la care corul răspunde: „Amin”).
Sfinții Părinți revin mereu asupra acestei dogme
cardinale. Sfîntul Maxim Mărturisitorul spune (Capete despre dragoste, II, 29): „Cînd zice Domnul: «Eu și Tatăl
una sîntem» (Ioan 10, 30), arată
identitatea Ființei. Iar cînd spune: «Eu sînt întru Tatăl și Tatăl este întru
Mine» (Ioan 10, 38), arată
nedespărțirea ipostasurilor [persoanelor dumnezeiești]... Deci trebuie să
păstrăm și pe Dumnezeu cel Unul, dar să mărturisim și cele trei ipostasuri,
după marele Grigorie [Sfîntul Grigorie de Nazianz, numit adesea și «Cîntărețul
Sfintei Treimi» – n. n.]; și pe fiecare [dintre ipostasuri] cu proprietatea sa
personală. Căci «se împarte», dar «neîmpărțit», și «se împreunează», dar «neîmpreunîndu-se»,
după același. De aceea neînțeleasă este și «împărțirea», și «împreunarea»”. Iar
Sfîntul Grigorie Sinaitul ne învață (Capete
de acrostih, 27): „Trebuie să mărturisim cu evlavie nenașterea, nașterea și
purcederea, cele trei însușiri personale, nemișcate și neschimbate ale Preasfintei
Treimi: pe Tatăl ca nenăscut și fără de început, pe Fiul ca născut și împreună
fără de început, pe Duhul Sfînt ca purces din Tatăl – dat prin Fiul, precum
zice Damaschin [Sfîntul Ioan Damaschin, autorul faimoasei Dogmatici citate deja] – și împreună veșnic cu aceștia”.
Taină a tainelor, cu neputință de pătruns pe deplin de
către mintea omenească, Sfînta Treime ne-a fost revelată prin Iisus Hristos,
fie direct (ca în locurile citate mai înainte), fie indirect (ca în Ioan 4, 8 și 16, unde ni se spune că
„Dumnezeu este iubire”). Înțelegerea Iubirii Divine este esențială pentru
înțelegerea Sfintei Treimi. „Deși nu putem defini mai îndeaproape ce este
iubirea, știm însă din experiență că ea este cel mai nobil și mai frumos dintre
sentimentele pe care omul le poate avea. Ea este bucuria de a face altuia
bucurie. Astfel stînd lucrurile, înseamnă că iubirea e în funcție de existența altuia, că e comunitară, că nu poate
exista acolo unde există doar o singură persoană. De aceea, dacă «Dumnezeu
este iubire», urmează că în El există mai
multe Persoane, între care este o
veșnică mișcare de iubire de la una la alta” (Teologia dogmatică și simbolică, ed. cit., vol. 1, p. 370, subl. n.).
Sfîntul Grigorie de Nazianz arată că „monada” se mișcă înspre „diadă” și se
oprește în „triadă”. Dogma Sfintei Treimi reprezintă astfel modelul absolut al armoniei prin iubire
și al desăvîrșitei comunități
interpersonale. „Biserica însăși este o unitate de ființă și o comuniune de
viață în iubire, după chipul Sfintei Treimi” (Ion Bria, op. cit., p. 388).
Mulți au încercat să aproximeze, prin imagini și
analogii, acest mister insondabil, în dorința de a depăși „contradicțiile
logice” care se ivesc. În privința unor astfel de „imagini” și „asemănări” se
cuvine însă să avem în vedere că „este cu neputință să se găsească în lume o
imagine care să exemplifice în ea însăși, în chip exact, modul de existență al
Sfintei Treimi. Căci cum ar fi cu putință ca ceea ce este făcut (creat), compus,
stricăcios, schimbător, circumscris și coruptibil să arate în chip clar Ființa
dumnezeiască cea mai presus de ființă și liberă de toate acestea?” (Sfîntul
Ioan Damaschin, Dogmatica, trad. rom.
cit., p. 27). Și se mai cuvine să avem în vedere și această observație simplă,
dar fundamentală: „Nu este însă necesar ca exemplele să se potrivească perfect
și complet. În exemple este necesar să se observe și asemănarea, și deosebirea,
căci altfel nu mai este exemplu. Căci asemănarea întru totul ar fi identitate și
nu exemplu!” (ibidem, p. 227).
Este notorie soluția încercată de Fericitul Augustin:
aceea de a afirma treimea în Dumnezeu fără a nega unitatea numerică,
considerînd cele trei persoane ca relații
înlăuntrul vieții divine. Aceste relații
treimice ar corespunde cu relațiile eu-lui cu el însuși, respectiv a-și
aminti, a cunoaște, a iubi. Omul însuși, care-și cunoaște ca pe o unitate
viața, spiritul și firea proprie, experimentează o imagine a unității de
substanță și în același timp a distincției între aceste întreite relații.
Această analogie psihologizantă, combătută de răsăriteni, a avut o mare
dezvoltare în Apus.
Dintre analogiile mai cunoscute în Răsărit, o putem cita
pe aceea a Sfîntului Ioan Damaschin (încercare de demonstrație analogică a
con-substanțialității și co-eternității Tatălui și Fiului): „După cum focul
există deodată cu lumina din el, și nu este mai întîi focul și pe urmă lumina,
ci deodată; și după cum lumina se naște întotdeauna din foc și este întotdeauna
în el, tot astfel și Fiul se naște din Tatăl, fără să se despartă deloc de El,
ci fiind pururea cu El” (Dogmatica,
trad. rom. cit., p. 24).
Merită menționată, pentru spiritul ei mai apropiat de cel
de astăzi, și încercarea „matematică” a lui Nicolaus Cusanus (sec. XV) de a
explica și împăca antinomiile dogmei trinitare. Se ia, de exemplu, un triunghi ABC. Să ne închipuim că laturile lui
tind către dimensiunile maxime. Pentru aceasta ele trebuie să crească toate
deodată. Lungindu-se deci latura BC,
se lungesc corespunzător și laturile AB
și AC. O dată cu acestea, unghiul a tot crește, iar unghiurile b și c se tot micșorează. Cînd latura BC ajunge la maximum, adică la infinit, tot infinite ajung și
laturile AB și AC. O dată cu acestea, unghiul a
devine de 180 de grade, ceea ce înseamnă că laturile care îl formau au devenit
o linie dreaptă, confundîndu-se cu latura BC.
Rezultă că triunghiul inițial, mărit la infinit, nu mai rămîne o figură cu trei
laturi și cu trei unghiuri, ci se transformă într-o linie dreaptă! Laturile și
unghiurile nu se mai deosebesc unele de altele, nici nu se mai opun unele
altora, ci ajung să coincidă, ca și
cînd ar fi același lucru (a se vedea P. P. Negulescu, Filosofia Renașterii, Ed. Eminescu, București, 1986, p. 111 – cu reprezentarea
grafică – și pp. 117-122). Aplicînd exemplul la Sfînta Treime (bineînțeles, cu
rezervele de rigoare), se poate spune că, după cum în cazul citat linia dreaptă
infinită, deși se arată unică, e totuși compusă din trei laturi diferite, tot
așa și în dumnezeire, care este de asemenea infinită, există o unică Ființă,
dar trei Persoane. Deci principiul suprem al lumii ar fi un maximum absolut, în
același timp unitar și trinitar (ajungîndu-se la coincidentia oppositorum, idee centrală în cugetarea lui N.
Cusanus).
Dar încă o dată: toate acestea sînt simple analogii
omenești, pe care ne putem sprijini înțelegerea relativă, iar nu explicații
propriu-zise. De altfel, Mărturisirea ortodoxă (vestitul catehism al lui Petru Movilă) are grijă să ne prevină în
acest sens (cum am văzut că făcuse și Sfîntul Ioan Damaschin): „Prin nici un
fel de asemănare nu este cu putință să se învedereze desăvîrșit această taină
și să se înfățișeze deslușit minții noastre în ce chip Dumnezeu este Unul în ființă
și Trei în ipostasuri. Și cum că prin nici o asemănare nu se poate cunoaște
aceasta, o mărturisește Însuși Dumnezeu, numit Iehova, prin proorocul Său, care
spune: «Cu cine Mă veți pune alături și Mă veți face egal, cu cine Mă veți asemăna,
ca să fiu deopotrivă?» (Isaia 46, 5),
așa încît nici o minte, nu numai omenească, dar nici îngerească, nu poate să
înțeleagă, nici vreo limbă să tîlcuiască. De aceea trebuie să spunem cu
Apostolul: «Noi surpăm iscodirile minții și toată trufia care se ridică
împotriva cunoașterii lui Dumnezeu, ci tot gîndul îl robim spre ascultarea lui
Hristos» (II Corinteni 10, 5)”
(Partea întîi, X; ed. 1981, p. 30). Adevărurile ultime, revelate, nu cad sub
explicația rațională, nici sub demonstrația pozitivistă, ci se cer asumate prin
credință. Și noi credem Apostolului, care zice: „Căci trei sînt care mărturisesc în cer: Tatăl, Cuvîntul [adică Fiul] și Sfîntul Duh, iar Aceștia trei Una sînt”
(I Ioan 5, 7).
Așadar, sintetizînd, dreapta credință creștină
mărturisește că Dumnezeu este Unul după Ființă (adică după natura sau firea Sa
dumnezeiască) și Întreit după Ipostasuri (adică după modul Său de ființare):
Tatăl. Fiul, Sfîntul Duh (Sfînta Treime sau Trinitate, Căreia I se mai spune la
noi, cu o vorbă populară și arhaică, Sfînta Troiță). Între aceste trei Persoane
sau Ipostasuri există, prin urmare, o
identitate de natură, de voință și de lucrare, ele deosebindu-se numai prin trăsăturile sau însușirile personale, mai
exact prin modul diferit de a poseda unica Ființă divină: Tatăl este nenăscut (vădindu-se ca „principiu” sau
„rădăcină” a dumnezeirii); Fiul este născut
din Tatăl, „mai înainte de toți vecii”; Duhul Sfînt este purces din Tatăl (și trimis în lume prin mijlocirea Fiului, dar nu din
sau de la Fiul – Filioque –, cum greșit învață apusenii). „Nenașterea”, „nașterea”
și „purcederea” sînt deci atributele proprii și tainice ale Persoanelor
dumnezeiești, după modul specific
fiecăreia de a împărtăși aceeași
dumnezeire.
Dogma ne învață, mai departe, că Persoanele sînt întru
totul egale, eterne și nedespărțite;
niciodată și nicicum nu poate fi una fără cealaltă, nici una mai presus de
cealaltă. Ființa dumnezeiască se comunică întreagă
de la o Persoană la celelalte, fiecare păstrînd însă cele ale Sale. Persoanele
Sfintei Treimi se întrepătrund, se înconjoară reciproc, locuiesc una în alta,
fiecare aflîndu-se întreagă în celelalte două. Acest mod de existență al
Persoanelor dumnezeiești (imposibil de înțeles și de exprimat pînă la capăt cu
rațiunea omenească și în limbajul curent) se numește, în terminologia teologiei
dogmatice, perihoreză (cuvînt de
origine grecească, însemnînd „împreună-petrecere”). Perihoreza se întemeiază pe
deoființimea Persoanelor treimice (deoființimea – de la „de o ființă” –
este echivalentul teologic românesc al grecescului homoousios; cf. și Ion
Bria, op. cit., la articolul
respectiv). (Va urma)
Răzvan CODRESCU
Mai puteți citi
pe acest blog:
Curs
elementar de religie creștină (I)
Curs
elementar de religie creștină (II)
Curs
elementar de religie creștină (III)
Curs elementar de religie creștină (IV)
Curs elementar de religie creștină (V)
Curs elementar de religie creștină (VI)
Curs elementar de religie creștină (VII)
Curs elementar de religie creștină (VIII)
Curs elementar de religie creștină (IX)
Curs elementar de religie creștină (X)
Curs elementar de religie creștină (XI)
Curs elementar de religie creștină (XII)
Curs elementar de religie creștină (XIII)
Curs elementar de religie creștină (XIV)
Curs elementar de religie creștină (XV)
Curs elementar de religie creștină (XVI)
Curs elementar de religie creștină (XVII)
Curs elementar de religie creștină (XVIII)
2 comentarii:
Numai atat despre Filioque?!
Stați liniștit, urmează, aici e numai prima parte a subcapitolului.
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire