SUMARUL BLOGULUI
INDICE DE NUME
Mănăstirea Tismana
Din trecutul nostru „incorect politic”, dar mărturisitor
în fața lui Dumnezeu, fac parte, pe lîngă figurile arhicunoscute (Radu Gyr, Mircea Vulcănescu, Valeriu Gafencu, Petre Țuțea etc.), „vînate” sistematic
de Institutul Elie Wiesel și de politrucii noilor ideologii dominante, și multe
figuri vrednice de pomenire, dar aproape uitate de lumea largă. Evocarea lor,
măcar cu prilejuri aniversare sau comemorative, rămîne o datorie a conștiinței
noastre creștine și naționale. O astfel de figură este și Maica Tatiana
Răduleț, prezentată în rîndurile de mai jos. (R. C.)
Tatiana Victoria Răduleț
CUVIOASA MAICĂ
TATIANA RĂDULEŢ
(1921-1986)
Victoria Răduleţ,
fiica lui Nicolae şi a Anei, s-a născut pe 22 iulie 1921, la Berivoii Mari, în părțile
Făgăraşului. Familie numeroasă – patru fraţi, două surori. Situaţie materială
modestă. Şi credinţa ca întărire înaintea necazurilor. Nici nu ar putea fi
altfel, cît timp Dumnezeu îi încearcă pe cei pe care îi iubeşte. Dovada – mănăstirea
de pe malul rîului Berevoi, una dintre cele năruite de tunurile generalului
Bukow în 1761. Ziduri prăbuşite, monahi arşi. Sau fugiţi în Valahia.
După cele
şase clase urmate în sat, Victoria, viitoarea maică Tatiana, pleacă la
Bucureşti, pentru a învăţa meserie. Ucenicia – patru ani. Angajată, apoi, la
atelierul de croitorie al mătuşii sale, la care și locuieşte. Viaţa
duhovnicească rămîne legătura cu lumea de acasă, dar depărtarea oferă și ea răspuns
unor întrebări pînă atunci ignorate. Conştiinciozitatea, răbdarea, laudele,
venitul stabil, raporturile cordiale cu cei ce alcătuiesc universul
atelierului, grija mătuşii, sfaturile unchiului sînt părţi ale crochiului ce se
apropie de definitivare. Gîndul copilăriei
are rădăcini atît de profunde încît nu surprinde faptul că, în 1950,
potrivit părintelui Siluan Antoci, o aflăm parte a obştii Mănăstirii Bistriţa
olteană (Siluan Antoci, Monahii ortodoxe purtătoare de lumină în întunericul
comunist, vol. I, Editura Doxologia, Iaşi, p. 121).
Doi ani mai
tîrziu este numită stareţă a Mănăstirii Tismana, devenită, nu cu mult timp înainte,
mănăstire de maici. Din apropierea raclei Sfîntului Cuvios Grigorie Decapolitul, veghind la buna rînduială
a ctitoriei Sfîntului Nicodim cel
Sfinţit. Un drum firesc prin prisma ascultării. Deosebit de dificil prin cea a
protejării tezaurului încredinţat, în vremuri
atît de ostile Bisericii,. Pentru a îngădui continuarea vieţii monahale
fără îngrădire, Patriarhul Justinian acordă mănăstirilor oltene statutul de...
cooperative. La Tismana se produc
bidinele din păr de porc.
Subterfugiul
determină autorităţile să organizeze cu meticulozitate, în 1957, acţiunea de
demascare a „elementelor ostile”, prin simpla lor existenţă, regimului. Asupra
maicii starețe planează bănuiala sprijinului pentru mişcarea de rezistenţă din
Oltenia, pornind de la arestarea colonelului Iulian Popovici, fost comandant al
Jandarmeriei din Odessa în perioada administraţiei româneşti, la Polovragi (cf. Adrian Nicolae Petcu, „Maica Tatiana Răduleţ în temniţa comunistă”,
în Ziarul Lumina, 10 ianuarie 2013). Acţiunea „Cerna” vizează
demascarea conducerii coooperativei „Propăşirea” de la Tismana.
Acuzaţiile – primirea de către stareţă, în
cadrul „colectivului”, a unor foste elemente legionare şi a unor
cetăţeni sovietici, alături de complicitate la delapidarea de fonduri. Cea dintîi
învinuire se referă la duhovnicul mănăstirii, părintele Veniamin Nicolae, şi la
maica Nicodema Vasilache, precum şi la maicile născute în Basarabia. A doua vină este pe deplin
fantezistă, cît timp maicile nu sînt retribuite, ci primesc cele necesare, ca
şi materia primă, din partea conducerii. Teama sau neadaptarea la viaţa de
mănăstire aduc din partea unora dintre monahii, denunţuri împotriva stareţei.
Aşa cum precizează Viorica Stănuleţiu Călinescu, nu este cel dintîi atac al
Securităţii la adresa Tismanei, părintele Gherasim Iscu, ultimul stareţ al
ctitoriei Sfîntului Nicodim, fiind cel mai cunoscut dintre victime (cf. Viorica
Stănuleţiu Călinescu, Lacrima prigoanei. Din lupta legionarelor române, vol.
I, Editura Sînziana, Bucureşti, 2009).
Cuvioasa
Tatiana este preocupată de protejarea obştii. Trimite monahiile bîntuite de
slăbiciune la Gura Motrului, dezasamblează fiecare dintre învinuiri, oferă
acces la evidenţele contabile şi la indicatorii ce probează productivitatea
cooperativei. La prima vedere, la Tismana lucrurile revin la normal. În iunie
1959 stareţa este chemată la Craiova, pentru ultime clarificări. Situaţia este „rezolvată”
prin arestarea maicii Tatiana și condamnarea sa la 16 ani de muncă silnică!
Este închisă în penitenciarele Craiova şi Jilava. Decretul 411/1964, prin care
deţinuţii politici sînt puşi în libertate, nu se aplică în cazul său, în
octombrie acelaşi an fiind mutată la Formaţiunea 0726 Tîrguşor. Eliberarea se
produce abia în 1972, după ani grei de „carceră, bătaie, nemîncare, lipsă de
aer”.
Acuzaţia de
bază – militantă activă a cultului ortodox (Siluan Antoci, op. cit, p. 129), este probată pe deplin. O vreme se află la Mănăstirea
Căldăruşani, beneficiind de ajutorul părintelui Veniamin Nicolae, ce se
nevoieşte în ctitoria lui Matei Basarab.
Însă drumurile la mănăstirea de metanie, cum precizează rapoartele Securităţii,
sînt frecvente, avînd calitatea de mărturisire a dorinţei fierbinţi de a se
întoarce acasă. Rugăciunile îşi află împlinirea în decembrie 1977, cînd maicii i se permite să reintre în obştea
părăsită în urmă cu 18 ani.
Departe de a
fi simplă revenire la cele din mijlocul cărora a fost smulsă, întoarcerea rămîne
continuare a nevoinţei. Anii de închisoare au lăsat urme adînci. Noile maici descoperă în fosta stareţă pe cea „care şi-a pierdut
minţile, ieşind din mănăstire goală”. Cele alături de care organizase, la sfîrşitul
deceniului al VI-lea, supravieţuirea Tismanei, au adormit sau fac parte din
obştea altor mănăstiri. Printre puţinele monahii ce îi stau alături se numără cuvioasa
Nicodema Vasilache, revenită, după şase ani de închisoare, în 1964, la
mănăstire. Mulţumită acestei mîngîieri, problemele psihice, singurătatea nu sînt
decît poteci către rînduirea timpului rămas potrivit cuvîntului Evangheliei.
Trece la
cele veşnice la 24 februarie 1986. Înmormîntată în cimitirul mănăstirii, numele
său rămîne mărturisire a asumării muceniciei. Astfel poate să fie desluşită
ultima parte a luptei sale, care începe în 1993, o dată cu punerea pietrei de
temelie a bisericii din Berivoi. Doi ani mai tîrziu este sfinţit paraclisul, de
către vlădica Antonie Plămădeală. În anul 2005, de praznicul Înălţării
Domnului, Î.P.S. Visarion Bălţat sfinţeşte biserica pe locul în care, la mijlocul
secolului al XVIII-lea, tunurile habsburgice se nevoiau a şterge duhul
Ortodoxiei.
Nu puţini sînt mucenicii. Cei de odinioară. Cei
contemporani. Fiecare dintre ei – mărturie. A cîştigării singurei împliniri
nepărelnice. Cuvioasa Maică Tatiana este una dintre ei.
Vincenţiu DASCĂLU
Mănăstirea Berivoi
Pentru cei interesați:
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire