EXEGEZA PATRISTICĂ A VECHIULUI TESTAMENT
SUMARUL BLOGULUI
INDICE DE NUME
Isaia a avut o origine şi educaţie aleasă, fiind posibil chiar să se fi înrudit cu familia regală. El era fiul lui Amoţ, care, conform unei tradiţii rabinice, era fratele regelui Amaţia. Ştim despre profet că era căsătorit şi avea doi copii. Cronologic, îi urmează profetului Amos, iar activitatea sa se întinde pe parcursul a patru decenii, aproximativ 740-700 î. Hr. Tot conform tradiţiei, se spune că Isaia ar fi fost ucis la începutul domniei regelui idolatru Manase (690 î. Hr.).
Contemporan cu căderea Regatului de Nord (722 î. Hr.), Isaia a prins vremuri agitate şi în Iuda, context în care şi-a îndemnat, încurajat ori mustrat conaţionalii, deseori intervenind şi pe lîngă regi, fie că a fost sau nu ascultat. Prezicînd pe Mesia mai detaliat decît oricare alt profet, Sfinţii Părinţi l-au supranumit Evanghelistul Vechiului Testament.
Cartea îşi are numele după autorul său: Iesaiah [1] în Biblia Hebraica, Ησαιας în Septuaginta şi Isaia propheta în Vulgata.
Cartea Isaia alătură profeţii, cuvîntări şi istorisiri care s-au rostit sau scris vreme de 40 sau chiar 50 de ani. Acestea nu sînt grupate cronologic decît într-o măsură, autorul urmărind expunerea ideilor într-o coerenţă proprie lor. Putem împărţi scrierea în două părţi mari:
Partea I – cap. 1-35: cuprinde profeţii şi cuvîntări adresate contemporanilor, în diferite timpuri şi prilejuri;
Adaos istoric – cap. 36-39, vorbind despre invazia lui Senaherib în Iudeea şi retragerea subită a asirienilor (701) şi despre boala şi vindecarea regelui Iezechia. Acest adaos constituie şi un fel de concluzie a primei părţi.
Partea a II-a – cap. 40-66, tratează despre mîntuirea drepţilor, cuprinzînd în general profeţii de mîngîiere şi îndemnuri profetice.
Cum am anticipat, importanţa Cărţii Isaia constă în principal în prezicerile mesianice deosebit de clare, atît despre Mîntuitorul Hristos, cît şi despre cadrul în care va activa Acesta.
[1] ישעיה
4 comentarii:
Frate Codrescu,va rog sa-mi explicati sau sa ma trimite-ti la explicatii deja existente cu privire la scrierea numelui Iisus cu doi sau cu un i.Aveti o explicare justa la scrierea cu î din a sau â din i si ma gandeam ca ma puteti ajuta si in cazul sus amintit!Scuze daca nu am postat unde trebuie, dar nu sunt un blogger cu experienta .
Dacă ați fi căutat, ați fi găsit explicația pe internet. Am făcut-o eu pentru dvs.:
Prenumele vechi evreiesc este Ieșua, care înseamnă „YHWH mîntuiește”, și a fost adaptat de traducătorii Septuagintei la greacă sub forma Iησους Iēsoûs. Prenumele în limba română provine din limba slavonă, Їисоуса, care l-a preluat din limba greacă, unde la inițială este un hiat. Grafia Iisus este deci etimologică, ea reproducînd sunetul η din Ιησούς, care în latină a fost redat ca e (Iesus). Tendința de a se citi ca i în greacă a început din Evul Mediu. Transliterarea Iisus în limba română, folosită în Bibliile ortodoxe și în majoritatea literaturii ortodoxe moderne, este o recurență slavonă, fidelă scrierii grecești (alfabetul chirilic este derivat din alfabetul grec, iar Biserica Ortodoxă Română a folosit alfabetul chirilic pînă în 1860). Argumentului etimologic pentru scrierea Iisus i se adaugă faptul că, pe lîngă limba greacă, sursa tuturor limbilor europene pentru numele Iisus, atît în ebraică (Iehoșua, Ieșua), cît și în limbile europene începând cu latina (Iesus și în latina medievală Jesus, în care j nu reflectă sunetul scris așa în franceză, ci semivocala i [j]) numele este pronunțat cu două vocale înainte de primul s, anume [i-e], [i-i] sau [j-e], iar în limbile moderne sunetul inițial poate fi [ʒ] (fr. Jésus) sau [dʒ] (engl. Jesus).
@ Anania
Numele este si trebuie sa ramana din cinci sunete si cinci litere, ca in original si in majoritatea limbilor vechi si moderne.
Poate ne dă o explicație chiar autorul Ioan Sorin Usca, atît în ce privește numele Iisus, cît și supranumele Hristos.
Dacă s-ar face cum trebuie Religie la școală (ca instruire culturală, nu ca prozelitism), astfel de lucruri ar fi știute în mod curent. Scopul Religiei ca OBIECT DE ÎNVĂȚĂMÎNT nu ar trebui să fie cateheza (aceasta se face la biserică și în familie), ci informarea în domeniu, ca imperativ al CULTURII GENERALE, indiferent de credință sau confesiune. Școala e pentru a învăța carte, nu pentru a îndoctrina ideologic sau religios. Copiii noștri fac Religie, dar ies din școală... analfabeți (și mă îndoiesc că mult mai „bisericoși”).
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire