SUMARUL BLOGULUI
Revista
Puncte cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de către veteranul
de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o
întrerupere, timp de 20 de ani (240 de numere). Nucleul redacţional a fost
alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan Codrescu, Demostene Andronescu,
Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n. Constantinescu). Generaţia închisorilor
comuniste a fost sufletul revistei şi i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor
colaboratorilor şi a sprijinitorilor mai importanţi ai revistei poate fi
accesată aici. Pentru detalii despre această antologie
on-line, a se citi aici. (R. C.)
2010
SCHIMBAREA LA FAȚĂ
A LUI EMIL CIORAN:
CREDINCIOS, ERETIC SAU ATEU?
Abordarea critică
a interpretării religioase a lui Cioran
Emil Cioran, vrînd să se
încadreze în cercul de discuţie cu privire la evoluţia culturii române moderne,
a exprimat o atitudine radicală, antitradiţională, denunţînd condiţia de
inferioritate în care se află cultura română. Această atitudine este reflectată
cu precădere în Schimbarea la faţă a României,
unde propune transformarea, „schimbarea firii” României, după modelul „Schimbării
la Faţă” a Mîntuitorului Hristos.
Problema pe care o urmăreşte
prezentul studiu constă în analizarea stării duhovniceşti a lui Cioran, atunci
cînd avansează propunerile şi soluţiile cu privire la schimbarea României. Este
onest autorul cînd face „radiografia” poporului român, cînd îl „diagnostichează”,
dar mai ales cînd îi prescrie „tratamentul”? Nu cumva, din pricina „pasiunii şi
orgoliului”, cade în desuetudine, în ispitele fanatismului (ataşament excesiv,
pătimaş pentru o idee, dublat de intoleranţă) sau în ateism? Dacă Emil Cioran a
căzut în vreuna dintre aceste extreme, atunci soluţiile propuse de el mai sînt
valabile? Răspunsul la această problemă are o relevanţă deosebită în raport cu
lucrarea Schimbarea la faţă a României,
întrucît conţinutul acestei cărţi este construit prin apelări foarte dese la
termeni, idei şi doctrine ale credinţei ortodoxe. Pentru a afla răspunsul, vom
iniţia o cercetare detaliată a părerilor şi convingerilor lui Cioran cu privire
la religie în general şi la credinţa ortodoxă în special, urmărind cu
prioritate Schimbarea la faţă a României,
dar şi alte lucrări ale sale: Demiurgul
cel rău, Tratat de descompunere, Pe culmile disperării, Istorie şi utopie, Silogismele amărăciunii, Amurgul
gîndurilor.
Aşadar, vom urmări dacă Cioran,
în demersul său de a propune soluţii pentru transformarea României, a folosit
un limbaj religios din convingeri spirituale sau ca metodă denigratoare la
adresa credinţei „orientale” (din convingeri atee). Dacă se demonstrează că a
doua ipoteză este veridică, atunci autorul a fost onest, obiectiv? Mai sînt
viabile soluţiile propuse? Putem afla astfel dacă Cioran a fost un adevărat
credincios, un “reformator” sau un ateu, dacă a fost obiectiv cînd a propus „schimbarea
la faţă a României” şi dacă aceasta este cu adevărat relevantă şi actuală.
Problema stării duhovniceşti a
lui Cioran este o problemă importantă în cartea Schimbarea la faţă a României,
care la rîndul ei este o lucrare fundamentală pentru cultura română, prin aceea
că reprezintă un punct de vedere radical şi coerent cu privire la evoluţia şi
afirmarea culturală a României în context european.
Concepţiile lui Cioran –
între lege şi fărădelege?
Cioran îşi intitulează lucrarea fundamentală inspirat fiind de sărbătoarea
creştină a „Schimbării la Faţă” a Mîntuitorului Iisus Hristos, prăznuită în
data de 6 august. Cu ajutorul metaforei, el încearcă crearea unei „asemănări”
între România şi Iisus Hristos. Cu ocazia praznicului Schimbării la Faţă, Iisus
a luat cu Sine pe apostolii Petru, Iacov şi Ioan, şi S-a schimbat la Faţă
înaintea lor, Faţa Lui strălucind ca soarele, iar veşmintele Lui făcîndu-se
albe ca lumina. Astfel, Iisus a demonstrat ucenicilor că este şi Fiul lui
Dumnezeu, arătîndu-le firea Sa divină, din care iradiau energiile necreate. Mîntuitorul
a vorbit cu cei doi reprezentanţi de seamă ai Vechiului Testament, Moise şi
Ilie, care vestiseră acest eveniment. În acest context, Apostolul Petru, mai
curajos din fire, a propus: „Doamne, bine este să fim noi aici; dacă voieşti,
voi face aici trei colibe: Ţie una şi lui Moise una şi lui Ilie una”. Dar în
acest timp, „un nor luminos i-a umbrit pe ei” şi au auzit: „Acesta este Fiul
Meu Cel iubit, în Care am binevoit, pe Acesta ascultaţi-L!”. Auzind ucenicii
glasul lui Dumnezeu Tatăl, Care garanta pentru Mesia, „au căzut cu faţa la pămînt
şi s-au spăimîntat foarte”. Iisus le-a spus să nu povestească nimănui ceea ce
au văzut, pînă cînd va învia din morţi [1].
Plecînd de la acest episod biblic, Cioran vede o relativă asemănare între România
şi Iisus. El propune ca România să-şi schimbe firea, mentalitatea, precum Iisus
Hristos şi-a “schimbat Faţa”, revelînd ucenicilor că nu este doar om, ci şi
Dumnezeu.
În capitolul „Tragedia culturilor mici” din Schimbarea
la faţă a României, Cioran crede că fiecare cultură minoră trebuie să-şi
împlinească menirea, prin raportare la culturile mari, prin căutarea împlinirii
profeţiei de a se afirma, această profeţie fiind privită ca una mesianică [2].Prin
mesianism, Cioran înţelege împlinirea unei misiuni prin sacrificiu (mesianism
spiritual), printr-o atitudine profetică, prin conştientizarea rolului deosebit
al unui popor în destinele omenirii. Prin această concepţie, Cioran
demonstrează patriotism, dorind desăvîrşirea neamului, dar poate părea
idealist, nu departe de sectanţii actuali ai „Noului Ierusalim”, care consideră
România ca fiind „noul pămînt al făgăduinţei”.
Pentru împlinirea mesianismului românesc,
Cioran propune României modelul Rusiei, care prin revoluţie a reuşit să se
fixeze în centrul istoriei, chiar dacă iniţial a avut ca „impediment” (ca şi
noi...) tradiţia bizantină [3],
fondul oriental. Ruşii au avut şi au încă visul reînvierii Constantinopolului,
ca nou centru al lumii: Moscova se consideră ,,a treia Romă”, aceasta este
idealul ei eshatologic. Cioran observă faptul că occidentalii, care sînt
romano-catolici sau protestanţi, nu au sentimentul eshatologic, nu-l concep „în
sensul creştin al unei rezolvări finale pe un plan transcendent, ci pe un plan
imanent” [4].
Românii au nevoie de un profetism
naţional diferit de tradiţionalism, un profetism care să vizeze viitorul
împlinirii naţionale. Cioran se crede
un profet care prooroceşte menirea poporului român, considerînd că „tot ce nu e
profeţie în România e un atentat împotriva României” [5]. Profeţia eshatologică presupune (pre)vestirea şi posibilitatea
unei „mîntuiri”, de aceea Cioran, „în setea demiurgică” şi în „pasiunea pentru România”,
propune salvarea culturii române din anonimat [6].
Făcînd referire la Vladimir
Soloviov, care afirma că „naţiunile nu sînt ceea ce gîndesc ele, ci ceea ce
cugetă Dumnezeu despre ele în veşnicie”, Cioran observă că nu e vorba de o
predestinare, ci că „în faţa lui Dumnezeu, naţiunile nu pot fi salvate, decît
în măsura în care Îl realizează” [7].Aşadar,
salvarea noastră este prin afirmare, prin împlinire, prin desăvîrşire în timp,
în istorie.
În capitolul „Adamismul românesc”, Cioran aproape că se roagă („Doamne!”),
dar în Amurgul gîndurilor spune: „Fă,
Doamne, ce mai poţi pînă nu-ţi trîntesc oasele mele în cap!” [8]. De fapt, Cioran nu se roagă, ci
deplînge lipsa renaşterii ţării. Autorul şi-ar dori să fie un „demiurg”
care să aibă o singură obsesie: „plăsmuirea ţării”. El îşi doreşte
diferenţierea de acel Demiurg rău, care poate fi caracterizat prin „doliul
ironiei” [9], Dumnezeu fiind „căderea
perpendiculară peste spaima noastră” [10].
În acest cadru primordial nu
putea lipsi Adam, dar nu cel din paradis, ci cel căzut. Cultura românească este
comparată cu Adam, care a realizat consecinţele păcatului neascultării abia
după ce a fost scos din rai. Cultura română este adamitică, stare de care putem
fi conştienţi numai cînd ne deşteptăm din „somnul istoriei”. De aceea se
recomandă ca fiecare să fie „dumnezeul” istoriei, fiecare să se implice în
misiunea profetică românească. Dacă Adam regreta paradisul pierdut, noi „n-avem
nimic înapoi, pentru a avea regrete”, că adamismul românesc presupune lipsa
concretului în trecut şi afirmarea fiecărei probleme ca „pentru întîia oară” [11]. Adamismul e o doctrină gnostică
din primele veacuri ale creştinismului, ai cărei adepţi, pentru a recîştiga
puritatea originară, umblau goi, proclamînd întoarcerea la condiţiile de viaţă
ale lui Adam [12]. Cioran afirma
faptul că „toţi reedităm destinul lui Adam”, dar în comparaţie cu Adam, care
avea ce regreta, noi nu avem altceva decît datoria construirii temeliei României
şi dezvoltării, afirmării ei.
Cioran acuză absenţa dramatismului în trăirea
destinului românesc, lipsa deznădăjduirii, întrucît prin mesianism înţelege
lupta şi suferinţa pentru realizarea unei idei [13], ceea ce la noi ar lipsi. Dar mă întreb: care popor a mai
suferit cît a suferit poporul român, unde mai putem vedea atîta dramatism în
trecutul ţării, cînd au fost oameni mai încrezători, mai plini de nădejde în
Dumnezeu decît bătrînii noştri? Strămoşii noştri au apărat „sărăcia şi nevoile
şi neamul”, ei au apărat identitatea naţională, sufletul românesc. Decît să
cadă în deznădejde, românii s-au mulţumit cu voia lui Dumnezeu, au fost
convinşi că aşa cum rînduieşte Dumnezeu e bine. Mesianismul românesc s-a manifestat prin durere,
suferinţă, sacrificiu, toate acestea pentru apărarea „trupului şi a
sufletului” ţării.
Încă de la formarea poporului român, jertfa
pentru libertate, credinţă şi demnitate s-a putut observa prin martiriul
sfinţilor români din primele veacuri creştine, dar şi prin sacrificiul românilor
din Ardeal şi al tinerilor ucişi în închisorile comuniste, în procesul de
reeducare. Toţi aceştia şi mulţi alţii au demonstrat că au trăit şi au murit
pentru o idee: pentru apărarea identităţii naţionale, pentru creştinism
(exemplul Sfîntului Ştefan cel Mare). Deci, Cioran se avîntă în speculaţii
puerile, relativizînd lucrurile esenţiale, pe a căror bază a evoluat poporul român.
Tertullian afirma că sîngele creştinilor este sămînţa creştinismului. Aşa pot
afirma şi eu că sîngele înaintaşilor noştri, vărsat pentru România, vărsat pentru
o idee, este sămînţa din care ne-am născut noi.
Referitor la comparaţia culturii româneşti cu Adam, Cioran subliniază şi
existenţa unui păcat originar al României,
de a cărui existenţă depind toate ,,golurile psihologice şi istorice” [14]. Acest păcat originar este definit
ca „un viciu substanţial”, ca „lipsa unui dinamism primordial”. Precum acest
păcat se transmite urmaşilor în mod habitual, tot aşa şi viciul substanţial al
poporului român se transmite din generaţie în generaţie.
Cioran inventariază „golurile psihologice şi istorice” ale românilor şi
constată faptul că românii sînt „păcătoşi”. Ei au păcătuit prin: resemnare,
dezmăţ, autodispreţ, doliu permanent, scepticism, lipsa curajului de afirmare,
timiditate, lipsa autocriticii, orientarea spre Orient, pietate, umilinţă,
bunătate. După această „spovedanie publică”, Cioran dă şi un canon de
îndreptare: „şansa mîntuirii” este „gustul devenirii”, „saltul istoric”,
modelarea mesianismului spre soteriologie [15].
Cu un „duhovnic” precum Cioran e greu să nu te „mîntuieşti”. Totuşi, aceste
aşa-zise „păcate” ale poporului român nu denotă decît smerenie şi încredere în
Dumnezeu. Românul, pe lîngă
faptul că s-a născut poet, mai este şi spiritual, făcînd haz de necaz. În
legătură cu soluţia (epitimia) propusă, Cioran susţine că dacă problema
misiunii noastre nu va deveni „o doctrină de mîntuire”, atunci „sîntem
pierduţi, adică ne vom pierde în noi înşine” [16].
Păcatele capitale ale lui Cioran
În Pe culmile disperării, Cioran afirmă: „Creaţia e o salvare
temporară din ghearele morţii” [17],
căci „orice experienţă religioasă începe acolo unde sfîrşeşte domnia
demiurgului”, unde este denunţat şi negat [18].Starea spirituală a lui Cioran este schimbătoare.
El afirmă: „Sînt bine dispus: Dumnezeu e bun, sînt posac: Dumnezeu e rău, sînt
indiferent: Dumnezeu e neutru. Stările mele îi conferă atribute
corespunzătoare” [19].Necredinţa l-a deznădăjduit, l-a făcut să
afirme că Dumnezeu este „şomaj al spiritului în lipsa neliniştii” [20].
Afirmînd că „nici un popor mare
nu moşteneşte o religie şi o acceptă ca atare” şi că „un popor trebuie să-şi
adapteze o religie la forma lui de viaţă, pînă a o face creaţie naţională” [21], Cioran nu ţine cont de faptul că românii
s-au născut şi au crescut creştin-ortodocşi, că sînt statornici şi nu se joacă
cu religiozitatea, adaptînd-o în funcţie de interesele politice, cum au făcut „marile”
popoare. Românii sînt „fii moştenitori” ai credinţei creştine, nu fii adoptaţi,
sînt păstrătorii şi transmiţătorii tainei creştine. Pentru Cioran, taina „e un
cuvînt pe care-l folosim ca să-i înşelăm pe ceilalţi, ca să-i facem să creadă
că sîntem mai profunzi decît ei” [22].
Tocmai din neînţelegerea tainei credinţei creştine, Cioran cade în deznădejde
şi necredinţă.
Cioran consideră că „unui om care crede în Dumnezeu, viitorul nu-i mai
poate aduce nimic” [23].Dar un adevărat creştin trăieşte permanent „tensiunea”
eshatologică, aşteptarea ardentă a venirii Domnului, valorizîndu-şi existenţa
prin simţirea că moartea nu e un sfîrşit, ci un început. Dacă religia creştină
ar propovădui o lipsă a evenimentelor viitoare, atunci ar însemna complacere,
dar creştinismul cere tocmai valorificarea prezentului pentru desăvîrşirea în
viitor. Se urmăreşte astfel transfigurarea, îndumnezeirea omului, nu plafonarea
lui, ci o continuă transformare, sfinţire. Deşi Cioran afirmă că obsesia
veşniciei îl scoate pe om din viaţă, totuşi convingerea creştină este că omul
trăieşte „aici şi acum”.
Problema ortodoxiei în concepţia lui Cioran este una care ne poate ajuta să
tragem concluziile acestui demers. Cioran susţine lipsa dinamicităţii
ortodoxiei, pe care totuşi o vede ca fiind naţională. Făcînd referire la
Eminescu, care spunea că de am fi fost catolici eram mult mai departe, Cioran
afirmă: „… poate nu mai eram” [24].Deşi afirmă că „defectele de evoluţie ale României
nu sînt de natură religioasă”, că „nu ortodoxia e de vină, ci noi”, totuşi
ortodoxiei îi prevede un viitor sumbru: „Demult şi-a pierdut din căldură şi
dacă azi e domoală, mîine va fi neutră sau rece” [25].Mă întreb, totuşi,
cum de ortodoxia iese mereu învingătoare din „războaiele” purtate cu „duşmanii”
ei, rămînînd mereu vie şi actuală? „Ortodoxia trăieşte în ritmul crucificator
şi pascal. Ortodoxia, această pasăre Phoenix a creştinismului, uimeşte prin
capacitatea de a renaşte din propria cenuşă. Dincolo de sîngele martirilor se vede Jertfa
Crucii, iar dincolo de aceasta, Miracolul Învierii” [26].
Cred că Cioran a avut anumite depresii şi
oscilaţii sufleteşti cînd a scris Schimbarea la faţă a României. Dacă
uneori afirmă că un popor indiscret, precum cel român, nu poate crede în
Dumnezeu, alteori afirmă: „În România sînt mulţi oameni care cred în Dumnezeu” [27]. El vede adevărata religiozitate
ca fiind fanatică, războinică, profetică şi intolerantă – dacă s-ar putea, ca
în timpul Inchiziţiei. Dar românii au ştiut întotdeauna să fie creştini
autentici, nu clone, iubind toleranţa, pacea, libertatea religioasă, atît de
apreciate azi în Uniunea Europeană. Noi ne-am născut şi am crescut într-un
mediu coordonat de valorile creştine, ştiind că dreapta credinţă (orto-doxia)
presupune iubirea vrăjmaşilor şi smerenia. Cioran totuşi nu înţelege şi
continuă: ,,Cine nu încearcă să-şi biruie semenii, apoi pe Dumnezeu... acela
renunţă, fie din înţelepciune, fie din neputinţă, la propriul destin” [28]. Deşi Evanghelia vesteşte pacea şi
iubirea, Cioran o consideră o „carte agresivă, una dintre cele mai veninoase” [29], iar pentru faptul că Evanghelia a
împăcat creatura cu Creatorul este considerată „o greşeală de neiertat a
creştinismului” [30].
Ceea ce-l nemulţumeşte cel mai mult pe Cioran este „orientarea spre
Orient”, fondul nostru bizantin. Pentru faptul că a plecat de la această prejudecată,
moştenită cu siguranţă din Occident, Cioran nu a cercetat întîi în profunzime
ortodoxia, deşi era fiu de preot. Astfel, în loc să vadă realitatea din
credinţă ortodoxă, culorile vii în care sînt pictate bisericile, simbolizînd
transfigurarea din moarte la viaţă şi de pe pămînt la cer, el vede totul în „cenuşiul
picturii bizantine”; în loc să observe faptul că poporul român, în decursul
istoriei, în suferinţe şi nevoi, a stat în genunchi în faţa lui Dumnezeu,
aceasta fiind o demnitate, el vede „un destin de ţară îngenuncheată”. În loc să
remarce faptul că în vremea în care românii îşi zideau biserici şi mănăstiri
alte popoare nu aveau preocupări duhovniceşti, el afirmă că „cel mai mare chin
pe capul românului ar fi construirea unei catedrale”. Deşi astăzi bisericile
din nordul Moldovei sînt considerate minuni ale ortodoxiei, în Grădina Maicii
Domnului (România) [31], Cioran le
considera „bisericuţe triste şi mici, improvizaţii de credinţă” [32].Sincer,
decît catedralele imense din Occident, care sînt mereu goale şi inspiră un
sentiment de izolare şi distanţă între om şi Dumnezeu, prefer bisericuţele şi
mănăstirile româneşti, care sînt pline în duminici şi sărbători, transmiţînd
relaţia dintre Dumnezeu şi oameni, prin frumuseţea cultului ortodox şi prin
trăirea liturgică. Ortodoxia se caracterizează prin discreţie şi smerenie. Şi
adesea în lucrurile mici se văd oamenii mari.
Cioran e revoltat că „moartea a fost integrată în ordinea firească şi a
fost primită cu duioşie şi fără dramatism”, românul simţindu-se prea la el
acasă între viaţă şi moarte. El reproşează oarecum românilor că nu au stat
niciodată prea departe de Dumnezeu [33]. Dar românii au avut mereu discernămînt, au ştiut să aleagă valorile şi să se
dedice lor, chiar cu preţul vieţii, dobîndind prin moarte viaţa veşnică. Românul
vorbeşte cu veşnicia, nu cu lucrurile trecătoare.
Cioran propune o Românie în delir, un eroism revoluţionar, care să înlăture
fondul oriental, împropriind formele occidentale şi transformînd Bucureştiul în
noul Constantinopol. Dar aici putem observa cum se contrazice singur. Dacă
înlăturăm fondul oriental (aici putem considera că ar dori şi renunţarea la
credinţa ortodoxă, „cenuşie”, „cu bisericuţe mici” etc.), cum mai putem
transforma, „schimba la faţă” Bucureştiul în noul Constantinopol?
Constantinopolul era chiar inima tradiţiei bizantine, ortodoxe. Cred că românii
ar fi datori nu numai să păstreze tradiţia ortodoxă, dar şi să o aprofundeze pînă
la apogeu, pînă la mîntuire.
Deşi Cioran afirmă că „Dumnezeu n-a devenit actual decît prin Hristos” [34],totuşi
în alt loc spune: „Sîntem vreunul capabil să înţelegem forţa care i-a mînat pe
cavaleri în cruciade să moară sub zidurile cetăţilor orientale, pentru a
dezrobi mormîntul unui om, presupus Dumnezeu?” [35]. Neîncrederea în divinitatea Mîntuitorului este exprimată şi
cu alte ocazii: „conştiinţa a făcut din animal om şi din om demon, dar ea n-a
făcut încă din nimeni un Dumnezeu, în ciuda lumii care se mîndreşte de a fi
omorît unul pe cruce” [36]. Lui
Cioran îi este mai uşor să-l privească pe Iisus ca pe „un dictator” [37] decît ca pe un Dumnezeu întrupat.
De la lipsa credinţei puternice putem vedea ce uşor se poate aluneca în erezie
şi chiar în ateism: „Dumnezeu e neantul suprem” [38], „neantul în ipostaza de consolator” [39], „dacă aş crede în Dumnezeu, înfumurarea mea nu ar avea
margini”, „Dumnezeu e o halucinaţie sonoră”
[40], iar „nihilismul este forma de
limită a bunăvoinţei” [41].Cioran nu conştientizează faptul că un ateu,
negînd divinitatea, nu face altceva decît să afirme că Dumnezeu există…
Concluzii
Verdict: inconsistenţă,
incoerenţă, fărădelege, erezie, ateism. Soluţiile propuse de Cioran sînt
actuale şi relevante, dar mijloacele sînt greşite.
Prin urmare, putem afirma că, în
luciditatea sa excesivă, Cioran „s-a schimbat la faţă”, dar nu în mod pozitiv,
ci dînd dovadă de inconsistenţă, incoerenţă şi fărădelege cînd foloseşte
interpretarea teologico-religioasă, ajungînd chiar la adevărate blasfemii.
Deşi probabil şi-a dorit propunerea unor soluţii reale, totuşi Cioran a
demonstrat că nu a fost onest în „radiografierea” poporului român. Din pricina
pasiunii şi orgoliului a căzut în desuetudine, în fanatism religios (agrea
ideea inchiziţiei), în erezii (probabil din pricina oscilaţiilor şi
depresiilor) şi chiar în ateism, punînd la îndoială divinitatea lui Hristos.
Spuneam mai sus că Cioran a folosit în Schimbarea
la faţă a României un limbaj religios. De ce oare? Am putut sesiza că nu
din convingeri spirituale, ci mai degrabă ca metodă denigratoare la adresa
credinţei orientale, ortodoxe, din convingeri atee. De multe ori, cititorul
este tentat să-l venereze pe Cioran pentru inspiraţia şi iluminarea
neomenească, de moment, dar după doar cîteva paragrafe se poate convinge de
oscilaţiile sale, de ereziile şi de convingerile sale atee.
Pot afirma că Cioran este tipul românului născut creştin, din tată-n fiu,
dar care nu a reuşit sau poate nu a vrut să înţeleagă rolul, rostul, menirea
credinţei ortodoxe, frumuseţea şi discreţia ei.
Soluţiile propuse de Cioran (transformarea,
afirmarea, schimbarea la faţă a României) sînt viabile, relevante, actuale,
totuşi mijloacele prin care şi-ar dori să se producă această transformare nu sînt...
ortodoxe (intoleranţă, revoluţie, război, fanatism). El propune împroprierea
formelor occidentale şi înlăturarea fondului oriental, dar astăzi, în Uniunea
Europeană se urmăreşte păstrarea şi valorificarea identităţii naţionale şi nu
copierea (plagierea) altor forme culturale. Prin urmare, românii trebuie să-şi
valorifice fondul naţional, creştin-ortodox, cu rîvnă, dragoste, credinţă,
nădejde şi smerenie, ţinînd seama de cuvîntul Mîntuitorului: ,,Cel ce se înalţă
se va smeri, iar cel ce se smereşte se va înălţa”.
Soluţiile lui Cioran privind
evoluţia României rămîn actuale, ca o tensiune eshatologică a devenirii, a
afirmării, a desăvîrşirii, a sfinţirii,
dar acestea se pot concretiza prin păstrarea identităţii naţionale, a
bazei solide clădite prin sudoare şi sînge. Statornicirea în tradiţie
conlucrează cu dinamismul modernităţii, cele două fiind mijloace complementare
ce urmăresc împlinirea profeţiei mesianice a României: „schimbarea la faţă”
prin mijloace mai „ortodoxe”.
Mai puteţi citi pe acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) – "Cine se teme de naţionalism?"
(1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) – "Mircea Eliade – «credinciosul fără
Dumnezeu»?" (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (IV) – "Fiziologia trepăduşului"
(1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) – "«Resurecţia» lui Nichifor Crainic
între bucurie şi dezamăgire" (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) – "Necesara despărţire a apelor"
(1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) – "Distincţii necesare" (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – "Spiritul viu al dreptei" (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – "Dimensiunea transcendentă a
politicului: Mişcarea Legionară" (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) – "Necesitatea unei viziuni de
dreapta..." (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) – "Apelul unui licean către «oastea
naţionalistă»" (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) – "Confruntarea dintre Memorie şi
Uitare" (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – "Martin Luther şi evreii..."
(1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – "Dreptatea d-lui Pleşu" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) – "Pe marginea unei decepţii"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – "Unde d-l Pleşu nu mai are
dreptate" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – "Viaţa – proprietate de stat"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – "Sensul unităţii creştine"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – "Căderea Cuvîntului în cazuri"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XX) – "O reacţie a d-lui Patapievici"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – "San Juan de la Cruz: Romances"
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – "Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – "Domnul Petru Creţia şi
«legionarul de 1,65»" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – "Iarba verde de acasă…"
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – "Doar o vorbă să-ţi mai spun…"
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVbis) – "«Doar o vorbă să-ţi mai
spun...»" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – "Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – "Între zoón politikón şi homo
religiosus" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – "Apocalipsa şi ştiinţa" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – "Stafia comunismului la
Paris" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – "«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – "Falimentul speranţei" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – "Masoneria şi organizaţiile
internaţionale" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – "Ispita «iubirii»" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – "Apostrof-area ca asasinat
moral" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – "Fabulă cu trandafir" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVI) – "Biserica să nu se teamă de
puternicii zilei!" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVII) – "Aspecte ale dialogului
religie-cultură…" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVIII) – "Puncte cardinale 100":
"La aniversară", "Măcel de Buna Vestire",
"Marginalii" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIX) – "Cronica unei gafe
editoriale" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XL) – "Epica Holocaustului…" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLI) – "Lecţia americană" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLII) – "Demonizarea Americii" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIII) – "«Dictatura bunului simţ»…"
(1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIV) – "În sfîrşit, Acasă…" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLV) – "Anul Eminescu", "Oda (în
metru antic): deschiderea nivelelor de receptare" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVI) – "Cine eşti dumneata, domnule
Neştian?" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVII) – "Demitizarea" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVIII) – "Maxime Egger: Cum am devenit
ortodox" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIX) – "Marea iertare" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (L) – "Maica Mihaela" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LI) – "Un luceafăr pe columna
cezarilor" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LII) – Interviu cu Alain de Benoist (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIII) – "Radu Gyr sau despre gratuitatea
eroismului" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIV) – "Supără realitatea sau formularea
ei?" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LV) – "Marginalii la o scrisoare a lui
Mircea Eliade" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVI) – "Odihna de Eminescu" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVII) – "Mesianismul Dreptei" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVIII) – "Misiunea românilor în
istorie" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIX) – "Obligaţiile unei conştiinţe morale"
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LX) – "Naţionalismul şi România de
azi", "Menirea generaţiei noastre" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXI) – "Lichidarea unei legende"
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXII) – "Pentru o Europă unită a
naţiunilor" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIII) – "Kitsch-ul în literatura
politică naţionalistă" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIV) – "Despre a fi altfel" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXV) – "Pentru un naţionalism
european" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVI) – "Caracterul naţional al
Ortodoxiei" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVII) – "Un evreu renegat avertizează
America" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVIII) – "In memoriam: Horia
Bernea", "Muzeul Ţăranului Român după Horia Bernea" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIX) – "Europa lui Hristos" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXX) – "Ziua judecăţii" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXI) – "Interviu cu istoricul Neagu
Djuvara" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXII) – "Elitele şi partidele
politice" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIII) – "Revolta «omului recent»"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIV) – "Naţionalism şi democraţie"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXV) – "Perversiunea
naţional-comunistă" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVI) – "Isteria antifascistă"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVII) – "Moştenirile lui Horia
Bernea" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVIII) – "Veşti triste din Spania"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIX) – "Mai bine prea tîrziu decît
niciodată!" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXX) – "Centenarul Petre Ţuţea (1902-2002)"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXI) – "Rost – «manifestul românesc» al
unei noi generaţii" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXII) – "Istoria în actualitate: Penele
Arhanghelului" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIII) – "Cultul monştrilor" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIV) – "Nu-i pace sub măslini..."
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXV) – "Aceşti evrei visători şi
utopiile lor păguboase" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVI) – "De la vulgaritate la
perversiune" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVII) – "Dimensiunea cosmică a
dorului" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVIII) – "Călătorie în «buricul
pămîntului»" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIX) – "Taina fratelui" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XC) – "Conceptul de medicină
creştină" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCI) – "Cazul Paulescu văzut cu ochii
altora" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCII) – "Political correctness?"
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIII) – "Tîlcuirea patristică a Psalmului
50" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIV) – "Un clown pentru
Nobel?" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCV) – "Chilia isihastului în lume"
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVI) – "Paul Goma «antisemit»?"
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVII) – "Catedrala Mîntuirii
Neamului..." (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVIII) – "Mircea Dinescu între ignoranţă
şi abjecţie" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIX) – "August roşu: circ fără
pîine" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (C) – "«Insurecţia» de la 23 august văzută
prin ochii unui soldat german" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CI) – "Erosul care mişcă lumile"
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CII) – "Sfinţita rugăciune" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIII) – "Păcatul lui Onan" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIV) – "Dante, Infernul, Cîntul
XXXIV" (2005)
*Antologia
Punctelor cardinale (CV) – "Acatistul Sfinţilor Români din
închisori" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVI) – "Giulgiul din Torino: o provocare
perpetuă" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVII) – "Tentative de purificare"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVIII) – "La despărţirea de Papa Ioan Paul
II..." (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIX) – "Cine a fost Teodor M.
Popescu?" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CX) – "Cuvînt prevenitor despre idolatrie
şi magie" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXI) – "Cultul eroilor la români"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXII) – "Miza unui linşaj mediatic"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXIII) – "Biblia lui Robespierre"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXIV) – "Imoralitatea apartenenţei la francmasonerie"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXV) – "Împotriva falsului ecumenism"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXVI) – "De la Facere la Apocalipsă"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXVII) – "O uşă interzisă" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXVIII) – "Pe marginea unei
blasfemii" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXIX) – "Un portret al Căpitanului la
copilărie" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXX) – "«Am vrut să-l împuşc pe
Ceauşescu»" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXI) – "Ciobanul şi «futelniţa»"
(2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXII) – "Luciferismul de larg
consum" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXIII) – "Adevărata dramă de la
Petru-Vodă" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXIV) – "În jurul unei neînţelegeri"
(2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXV) – "Ofensiva homosexualilor"
(2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXVI) – "Ultima biruinţă a lui Ştefan cel
Mare" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXVII) – "«Sfîntul» Mişa din
Clejani" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXVIII) – "Memento Gulag în
Vendeea" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXIX) – "La plecarea dintre noi a
Părintelui Calciu" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXX) – "Tinereţe fără bătrîneţe"
(2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXI) – "O nouă carte la Editura Puncte
Cardinale..." (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXII) – "Despre poziţia Bisericii faţă
de stăpînire" (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXIII) – Două traduceri din Annick de
Souzenelle (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXIV) – "Suferinţa ca
binecuvîntare" (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXV) – "Cele trei atacuri ale diavolului
asupra lui Hristos" (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXVI) – "Luciferismul în ţara lui
Caragiale" (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXVII) – "Sperietoarea şi modelul"
(2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXVIII) – "José Antonio Primo de
Rivera..." (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXIX) – "(De) ce uită Occidentul?"
(2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXL) – " Principale diferenţe între
Catolicism şi Ortodoxie"; "O istorisire de demult..." (2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXLI) – "Poezia carcerală (1): Valeriu
Gafencu" (2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXLII) – "Adevăr, Biserică,
ecumenism" (2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXLIII) – "De la un tînăr cititor al Punctelor
cardinale" (2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXLIV) – "Poezia carcerală (2): Radu
Gyr" (2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXLV) – "Paul Goma – lupul
singuratic" (2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXLVI) – "Biserica şi Securitatea"
(2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXLVII) – "Poezia carcerală (3): Nichifor
Crainic" (2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXLVIII) – "De la ecumenism la
apostazie" (2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXLIX) – "Taina decadenței" (2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CL) – "Dezbatere A.Z.E.C.: Cazul Nicolae
Corneanu" (2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CLI) – "Cele două Românii (XV)"
(2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CLII) – "De ce Bram Stoker aici?!"
(2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CLIII) – "Despre dreptul de proprietate
într-o perspectivă ortodoxă" (2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CLIV) – "Interviu cu regizorul Nicolae
Mărgineanu..." (2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CLV) – "Dezbatere A.Z.E.C.: Pașapoartele
biometrice..." (2009)
* Antologia
Punctelor cardinale (CLVI) – "Sufletul românesc între Răsărit
și Apus: V. O viziune românească a existenței" (2009)
* Antologia
Punctelor cardinale (CLVII) – "Gabriel Constantinescu: 3
răspunsuri pe lună [august]" (2009)
* Antologia Punctelor cardinale (CLVIII) – "De vorbă cu Claudiu Târziu" (2009)
* Antologia Punctelor cardinale (CLIX) – "O potaie gureșă" (2009)
* Antologia Punctelor cardinale (CLX) – "Chestiunea țigănească..." (2010)
* Antologia Punctelor cardinale (CLXI) – "Interviu cu d-l Ilie Berghezan..." (2010)
* Antologia Punctelor cardinale (CLXII) – "Gabriel Constantinescu (1921-2010)" (2010)
* Antologia Punctelor cardinale (CLXIII) – "Nicu Naum: Prezent!" (2010)
* Antologia Punctelor cardinale (CLXIV) – "Memoriile
istoricului Vasile Netea" (2010)
* Antologia Punctelor cardinale (CLXV) – "Interviu cu d-l Zaharie Urdea..." (2010)
* Antologia Punctelor cardinale (CLXVI) –
"Atitudinea Mîntuitorului față de Legea Vechiului Testament" (2010)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire