Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de
către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob
Constantinescu şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de
20 de ani (240 de numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel
Constantinescu, Răzvan Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia
Banea (n. Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul
revistei şi i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a
sprijinitorilor mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici.
Pentru detalii despre această antologie on-line, a se citi aici.
(R. C.)
Muntele Ispitirii (Carantania)
2007
CELE TREI ATACURI
ALE DIAVOLULUI
ASUPRA LUI HRISTOS
Asupra Domnului nostru Iisus
Hristos, diavolul a atentat de trei ori, ispitirile din Carantania fiind abia
al doilea atac, şi este de trebuinţă a lua aminte la aceasta nu doar pentru că
se vede aici opoziţia esenţială pe muchia căreia se derulează istoria
evanghelică, ci şi pentru că, mutatis mutandis şi cu cuviincioasa
păstrare a proporţiilor, fiecărui om îi va fi dat să aibă de înfruntat praguri
de acest tip. Poate că nu oricăruia i se vor da toate acestea, dar fiecare va
avea de trecut praguri al căror potenţial scandalos va fi cu siguranţă
pe potriva tensiunilor pe care chipul şi asemănarea sa dumnezeiască le vor
determina în simetria lor duhovnicească potrivnică diavolului.
Aşa cum a observat profesorul
Savvas Agouridis (citat de părintele Constantin Coman în cursul său de Noul
Testament), confruntările
lui Hristos încep deîndată ce El vine în lume. Bineînţeles că Irod cel Mare
vroia să-L ucidă, crezîndu-şi tronul ameninţat, şi că ideea asta i s-a putut
fixa numai pentru că el aparţinea întru totul mentalităţii iudaice doritoare de
un Uns lumesc, deci în mod necesar pretendent la tronul care acum era irodian.
Dar într-un alt plan se poate
desluşi, în primul atac asupra lui Hristos, promptitudinea reacţiei diabolice
la venirea în lume cu trupul a Fiului lui Dumnezeu. Irod cel Mare era numai
nimerit a se face vas al răutăţii acesteia, avînd toate datele necesare, căci,
la naşterea lui Hristos, deja îşi ucisese doi fii ce păreau să-i poată ameninţa
poziţia, iar cu puţin înainte de propria moarte avea să-l ucidă şi pe cel de-al
treilea. Irod Idumeul ucidea cu o uşurinţă fantastică şi era regele Iudeii.
Prin urmare, avea dispoziţia necesară cît şi prilejul de ispită, gîndul
eventualei uzurpări. Deşi acestea sînt simple chestiuni tehnice, ca să zicem
aşa, din punctul de vedere al satanei, sînt însemnate întrucît au săpat matca
răspunsului mistic al răului la naşterea Binelui. Aşa cum mai tîrziu diavolul
avea să intre în Iuda Iscarioteanul, aşa a intrat şi în Irod cel Mare – un vas
care îşi aştepta umplerea măsurii.
Acest atac împotriva lui Hristos
nu a produs efect asupra Sa şi nici măcar nu a avut vreo apropiere de El.
Aceasta tentativă de deicid a fost una oarbă. Irod părea să fie un orb care
loveşte la întîmplare, fără să priceapă exact ce se întîmplă, unde şi
cu atît mai puţin de ce. De altfel,
această din urmă chestiune nici nu l-a interesat, cum nu l-au interesat nici victimele
colaterale, pururea ignorate de diavol. Dar nu Irod însuşi este adevăratul
orb ucigaş, ci acela căruia încă nu îi venise vremea şi a cărui furie a produs
o crimă perfect diabolică: după Predanie, 14.000 de prunci omorîţi în mod
complet inutil.
Cel de-al doilea atac a fost la
venirea în lume a lui Hristos cu Duhul, căci îndată după botezarea Sa de către
Ioan, venind Duhul lui Dumnezeu peste El şi apoi postind El în pustie, a fost
ispitit de diavolul. Reacţia diavolului la venirea în lume cu Duhul s-a produs
la fel de prompt ca şi cea de la venirea cu trupul, iar de aici se vede că în
faţa unui asemenea Bine răul nu se poate stîrni decît imediat. Acum înfruntarea
a fost curat duhovnicească şi textele sinoptice [1]arată superbia a ceea
ce a fost o doua tentativă luciferică din întreaga creaţie.
De data asta, diavolul în
persoană a avut ocazia de a se întîlni cu Dumnezeu în Persoană, în persoana
Fiului, şi ar fi vrut să se măsoare cu El, aşa cum i se năzărise încă de cînd
din înger devenea drac – nu o devenire întru fiinţă, iar întru nefiinţă nici
atît, pentru că aşa ceva e un non-sens, ci o devenire întru anti-Fiinţă.
Diavolul, necunoscător prin excelenţă al raţiunilor dumnezeieşti, se va fi
văzut brusc faţă către Chip cu Mîntuitorul, fără să fie anunţat de aşa
pomeneală.
Exerciţiul ascetic vibrează în
registrul îngeresc, dar totodată şi în registrul demonic. Orice om aşezat la
rugăciune devine ţintă pentru diavol – şi vai lui de n-ar fi îngerul păzitor!
Asceza lui Hristos, pregătindu-Se în pustie pentru lucrarea Sa, a dat semnalul
pentru ispitire. Acesta este înţelesul versetului: “Atunci Iisus a fost dus de
Duhul în pustiu, ca să fie ispitit de către diavolul” (Matei 4, 1). Adică, aşa cum se lămureşte în Matei 4, 2-3, Duhul nu a provocat
ispita, ci asceza. Abia după patruzeci de zile s-a apropiat de El ispititorul.
Ispitirea nu a fost decît o contrareacţie drăcească.
În această apropiere de Dumnezeu
pe latura omenităţii, dracul nu s-a ales cu nimic. A fost singurul dintre cele
trei atacuri care a rămas fără victime, iar asta pentru că totul s-a petrecut
pe tărîm exclusiv duhovnicesc, între un Hristos în deplinătatea teandriei lui
şi un diavol, ca de obicei, mărginit.
Cel de-al treilea atac a venit
după ce Hristos intrase în Ierusalim, intrînd de data aceasta nu oricum, ci ca
Fiu al lui David recunoscut de mulţimea care Îi striga “Osana!”. Şi după ce
alungase vînzătorii din templu, sub cuvînt că prefăcuseră casa Sa de rugăciune
în peşteră de tîlhari. Şi, în sfîrşit, după ce vestise în repetate rînduri împărăţia
lui Dumnezeu.
Desigur că arhiereii şi
cărturarii înţeleseseră că Iisus vorbea despre ei dojenindu-i şi bineînţeles că
ei îşi cunoşteau o serie de păcate, pe care probabil că şi le scuzau loruşi cu
argumente de felul frăţiei care te ajută să treci puntea sau al unei
pseudo-modernităţi care te obligă. Erau învechiţi în rele, nicidecum întru
Lege, şi poate sinceri în solida lor nedreptate. Motivele lor de a-L ucide pe
Hristos erau, la urma urmei, meschine şi derizorii pe lîngă ale satanei, iar
motivul hulei – un simplu pretext. Ei nu pricepuseră, aşa cum diavolul constatase
fără rest, că Îl aveu în faţă pe Dumnezeu.
Numai diavolul a realizat punerea
în operă a deciziei arhiereilor, cărturarilor şi bătrînilor, pentru că numai el
a înţeles că, dacă nu face ceva, împărăţia lui Dumnezeu, alta decît cea
exclusiv iudaică şi istorică, are să îşi facă loc pe dată în inima omului. Şi
proba indubitabilă că asta era cu putinţă a fost lumina de pe muntele
Taborului, pe care, deşi nu o văzuse, dracul o contabilizase.
De data aceasta, el s-a arătat
priceput. Şi a izbutit (vom vedea mai apoi care a fost rezultatul calitativ al
izbînzii sale) numai întrucît a făcut totul pe dos, consecvent cu structura sa
ontologică, de ceva invers şi degrabă distructiv. Nu a deturnat vreun Irod, ci
chiar un apostol. Nu a exercitat violenţe, ci a dat o sărutare. Şi de aici
încolo lucrurile au mers surprinzător de uşor cu o mulţime care, după ce Îi
strigase lui Hristos: “Osana Fiului lui David!”, acum cerea pătimaş: “Sîngele
Lui asupra noastră şi asupra copiilor noştri!”, şi cu un Pilat mai interesat de
stabilitatea politico-administrativă decît de intuiţiile sentimentale ale
soţiei ori de viaţa unui iudeu nevinovat.
Acest atac ultim a izbutit în
sensul că Hristos, Fiul întrupat al lui Dumnezeu, a fost răstignit şi a murit
pe Cruce. Aici încape o întreagă teologie sau, mai bine zis, întreaga teologie,
însă, în ce priveşte încercările diavolului asupra lui Hristos şi asupra
oamenilor, vom vedea că, de data aceasta, înşelătorul s-a înşelat singur.
Hristos a înviat după trei zile. Curăţirea templului solomonic fusese doar avanpremiera
restaurării Templului ucis.
Dimensiunea înşelăciunii pe care
diavolul şi-a produs-o este corespunzătoare prefacerii întru Hristos. Satana
n-a obţinut nici un beneficiu de pe urma uciderii Trupului Mesiei, ba din contră,
căci Trupul a înviat, Hristos S-a înălţat şi prin asta a pus la îndemîna
viitoarelor potenţiale victime ale înşelătorului cele mai formidabile arme ce
s-ar fi putut închipui: Euharistia, Harul şi Biserica. Iar Biserica nu în
înţeles de persoană juridică [2], ci
în înţelesul mistic în care, după cuvîntul părintelui Stăniloae, Biserica este
Însuşi “Hristos cel unit după firea dumnezeiască cu Tatăl şi cu Duhul, iar după
firea omenească cu noi” [3].
Deci înşelătorul se înşeală. S-a
înşelat la răstignire nu în sensul parţial de a nu-i fi izbutit o încercare, ci
de a fi reuşit să provoace pentru sine o mare şi ireversibilă schimbare a
situaţiei, într-un sens invers decît cel urmărit. Aceasta ridică problema
relativei autonomii a diavolului sau, mai exact, a mărginirii puterii sale.
De aici va începe o lungă serie
de spectaculoase eşecuri demonice în istorie, care sînt, în general, legate de
atentate la vieţuirea sfinţilor, consacrată paterical sau nu, eşecuri care, în
ce ne priveşte pe noi, românii,
nădăjduim că nu se vor fi terminat cu isprava lui Ivan Turbincă...
Însemnătatea unor astfel de
momente este, uneori, greu decelabilă şi nu semnele exterioare le indică, ci
miza mistică. Cel mai celebru produs al acestui tip de confruntare, şi care a
venit extrem de repede, avea să fie livrat, în modul cel mai imperial şi roman
cu putinţă, de Rescriptul lui Traian. În rezumat, deşi împăratul era
adversarul aplicării oricăror pedepse fără stabilirea vinovăţiei şi fără
existenţa unei norme juridice corespunzătoare, atitudine exprimată chiar în Rescript,
el dispune prin acest act normativ aplicabil în Bitinia şi Pont, surprinzător
pentru unii, să fie eliberaţi de îndată creştinii care fac o simplă declaraţie
de renunţare la credinţa lor, iar ceilalţi să fie torturaţi pentru a o face şi,
în caz că, suferind chinurile, refuză, atunci să fie ucişi, chiar dacă nu li
s-ar fi dovedit vreo vină. Or, nu poate să fie surprinzător că Traian,
împăratul legalist şi raţional, şi-a abandonat principiile, chiar dacă, în
afară de faptul că nu se mai prea vindeau cărnurile de la jertfe, activitatea
creştinilor nu era pusă în legătură cu nimic interesant pentru statul roman.
Căci nu dreptul roman reglementa contenciosul acesta. Acolo era o luptă
duhovnicească în care un cuvînt apostatic sau gestul de a arunca tămîie pe
jertfelnicul zeilor ar fi fost destul pentru a da satisfacţie satanei.
Altminteri, pentru deplina vină a mărturisirii lui Hristos, trupul era ucis. Reservatio
mentalis nu se inventase, întrucît creştinii ştiau bine de cine să se
ferească.
Vedem astfel că orice tendinţă
semnificativă spre îndreptare, asceză sau simplă aşezare întru bine
pricinuieşte, mai devreme ori mai tîrziu, o contrareacţie mistică ce se poate
concretiza sub varii înfăţişări. Din pricina nevederii lui Dumnezeu, diavolul
nu poate anticipa binele, astfel că el lucrează doar prin contracarare a
binelui deja făptuit ori care, hotărît cu evidenţă, urmează a fi făptuit. În
absenţa binelui, răul îşi este suficient sieşi şi există prin însăşi această
absenţă. Căci răul înseamnă absenţa binelui, în vreme ce binele nu înseamnă
absenţa răului.
Încercarea poate fi subtilă sau
brută, paşnică ori violentă. Ea vine prin oameni care pot fi din exterior sau
din interior, vrăjmaşi ori casnici. Sau vine de la lumea căzută. Sau vine din
sinea celui încercat. Lucrarea diavolului este legată de cel puţin un om şi are
întotdeauna o rînduială. Iar cel ce se va strădui cu dragoste şi cu credinţă
va putea să nădăjduiască, întru curăţia inimii sale, că cele ce sînt cu neputinţă
la oameni, sînt cu putinţă la Dumnezeu.
Lucian D. POPESCU
[1] Matei 4, 1-11; Marcu 1, 13; Luca 4, 1-13.
[2] Este interesant că în dreptul românesc, urmînd nişte linii de
gîndire a teoriei generale a dreptului romano-german ilustrată în secolul al
XIX-lea de Rudolf von Ihering, persoana juridică mai era numită, pînă la
instaurarea statului socialist, şi persoană moralicească, desemnînd
acelaşi concept, dar avînd, evident, o altă concepţie. Persoana juridică de tip
bisericesc este cea mai aproape de concepţia salutară a persoanei
moraliceşti, însă Biserica al cărei Cap este Hristos are un alt înţeles.
[3] Pr. prof. dr. acad. Dumitru Stăniloae, Teologia dogmatică
ortodoxă, vol. 1, EIBMBOR, Bucureşti, 1997, p. 138.
* Lucian D. Popescu, "Cele trei atacuri ale diaolului asupra lui
Hristos", în Puncte cardinale,
anul XVII, nr. 7/199, iulie 2007, p. 9 (rubrica "Exegeze")
Autorul articolului
Mai puteţi citi pe
acest blog:
(1999)
2 comentarii:
Stimate domnule Codrescu,
Ati putea reposta (aici?) articolul aparut recent "de ce nu putem sluji cu heterodocsii" (s-au sa mi-l trimiteti prin email) ? N-am avut timp sa-l citesc pe indelete, si acuma nu-l mai gasesc...
Va multumesc mult intru Hristos Mintuitorul !
Iulian
Căutați-l în lista de POSTĂRI ANTERIOARE de pe pagina principală și îl puteți accesa cu un simplu clic! Articolul îi aparține tot lui Lucian D. Popescu.
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire