Revista Puncte cardinale a fost
întemeiată în ianuarie 1991 de către veteranul de război şi fostul deţinut
politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
Autorul articolului
2003
[CONCEPTUL
DE]
MEDICINĂ
CREŞTINĂ
Principala premiză a medicinii creştine este aceea că
actul medical – adică descifrarea bolii, identificarea deopotrivă a cauzelor ei
biologice şi spirituale, precizarea evoluţiei şi prognosticului, profilaxia şi
tratamentul – trebuie să se săvîrşească în cadrul spiritual al Bisericii,
pentru că Hristos este Tămăduitorul absolut. Altfel spus, doctorul tratează, dar Dumnezeu vindecă.
Recurs la
tradiţie
Deşi Sfînta Scriptură abundă în
teme medicale, deşi vindecarea sufletească şi trupească este funcţia cea mai
evidentă a Bisericii, deşi Sfinţii Părinţi s-au referit adeseori la viaţă,
moarte, suferinţă, vindecare, doctori şi leacuri, deşi adevăratul întemeietor
al aşezămintelor spitaliceşti nu este nimeni altul este Sfîntul Vasile cel
Mare, conceptul specific de medicină
creştină lipseşte aproape complet din limbajul teologilor şi medicilor contemporani.
În zilele noastre, cînd ştiinţa medicală a căzut în mare măsură în cursa materialismului
ateist, iar sufletele bolnavilor sînt ispitite de fel de fel de
“spiritualităţi” străine de creştinism, fundamentarea acestui concept, prin
reasumarea unei tradiţii de două ori milenare, este mai necesară decît oricînd.
Între a fi
“ceva” şi a fi “cineva”
În Vechiul Testament îi întîlnim
implicaţi în actul tămăduirii trupeşti atît pe doctor, cît şi pe preot. Noul
Testament aduce noutatea tămăduirii harice a bolilor sufleteşti şi trupeşti de
către Hristos şi apostolii Săi, punîndu-se astfel bazele slujirii tămăduitoare
a Bisericii, din care fac parte atît clericul, cît şi medicul. Desigur,
Tradiţia nu a exclus ştiinţa medicală axată doar pe trup, dar a îngăduit-o şi a
folosit-o numai în măsura în care ea nu l-a abătut pe bolnav de la credinţa în
Dumnezeu. În accepţia comună astăzi, cea a medicinii trupului, sănătatea
înseamnă strict integritatea corpului şi buna funcţionare a tuturor
organelor. În accepţia teologică creştină, cu rădăcini în Sfînta Scriptură şi
în Sfînta Tradiţie, starea de sănătate deplină înseamnă mult mai mult. Omul
reprezintă o unitate deplină între suflet
şi trup. Sufletul e legat de trup, dar depăşeşte materialitatea acestuia,
făcînd din om o persoană capabilă de îndumnezeire şi destinată eternităţii. Altfel spus, fiinţa umană
este, prin suflet, nu doar ceva, ci
şi cineva, în măsură să intre în
relaţie conştientă cu iubirea divină.
De la
vindecare la mîntuire
Bolile fizice au întotdeauna
cauze sufleteşti sau spirituale, care nu pot fi descoperite eficient decît în
Biserică, trup tainic al lui Hristos Mîntuitorul. Medicina atee ignoră aceste
cauze adînci, se rezumă la efectele lor (între care încearcă să stabilească relaţii
de “cauzalitate” pur materială) şi se opreşte neputincioasă la poarta morţii.
Medicina atee crede, mai mult sau mai puţin înfricoşată, că moartea înseamnă dispariţie
în neant (“trecere în nefiinţă”). Medicina creştină trăieşte însă în adevărul
Învierii lui Hristos, Care ne-a eliberat de frica morţii şi ne-a dat
încredinţarea vieţii veşnice, pe care o mărturisim cu bucurie în cîntările
pascale: “Hristos a înviat din morţi, cu moartea pre moarte călcînd şi celor
din morminte viaţă dăruindu-le”. În creştinism, vindecarea primeşte pentru
prima dată un sens eshatologic, adică
legat de mîntuirea şi îndumnezeirea omului întreg, în perspectiva tainică a
obşteştii învieri şi veacului ce va să vie, cînd, după cuvîntul apostolic,
“acest trup stricăcios se va îmbrăca în nestricăciune”. Pentru prima dată cuvîntul
“vindecare”, în accepţie medicală, devine insuficient, fracturat de însuşi
sensul lui biologic.
Medicină şi
sacralitate
Din cei zece
leproşi care L-au întîlnit pe Iisus şi s-au
curăţit de lepră, numai unul s-a
şi mîntuit, anume acela care a intrat
într-o relaţie personală cu Hristos,
întorcîndu-se şi mulţumindu-I. Aşadar, principala condiţie a însănătoşirii trupului
şi sufletului este încrederea în grija personală a lui Dumnezeu pentru fiecare
dintre noi. Doctorul nu este, de fapt, decît un slujitor care are zilnic o
mulţime de prilejuri de a-L descoperi bolnavilor pe Hristos, Adevăratul
Tămăduitor. Actul medical este astfel, dincolo de competenţa ştiinţifică,
încărcat de sacralitate, sufletul
bolnavului se bucură de preţuirea şi cercetarea atentă a medicului, iar trupul
se ridică de la o simplă structură anatomică la sensurile anatomiei spirituale,
ca mădular al trupului lui Hristos. Medicina creştină operează cu mijloace
specifice: patologia şi terapia medicală se corelează cu patologia şi terapia
spirituală. Aceasta nu înseamnă, desigur, că Dumnezeu, în marea Lui bunătate şi
milă faţă de bolnavi, nu dă ştiinţa tratării trupurilor şi unor medici atei,
dar acţiunea acestora nu este decît una parţială, redusă la “animalitatea”
fiinţei umane. Medicul creştin crede şi mărturiseşte că omul este infinit mai
mult: fiinţă personală şi nepieritoare, creată “după chipul şi asemănarea” lui
Dumnezeu.
Dr. Pavel
CHIRILĂ
(fondator şi
preşedinte
al A.F.M.C. “Christiana”)
* Dr. Pavel Chirilă, “Medicina creştină”, în Puncte cardinale, anul XIII, nr. 9/153, septembrie 2003, p. 13 (în
textul original, păstrat în arhiva revistei, titlul este: “Conceptul de medicină creştină”).
De vorbă cu dr. Pavel Chirilă
Mai puteţi citi pe acest
blog:
(1999)
* Antologia Punctelor cardinale (LXXXIX) – “Taina fratelui” (2003)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire