Iată că luna aceasta, în ziua a
zecea, se împlinesc zece ani de cînd
cel mai mare predicator român din a doua jumătate a secolului 20, Părintele
Constantin Galeriu (1918-2003), s-a mutat la cele veşnice. Cuvîntul lui rămîne
însă mereu viu şi prezent printre noi, iar Lumea
Credinţei îşi face o datorie de suflet editîndu-i cu acest prilej
comemorativ volumul intitulat 10 predici
de Părintele Galeriu la 10 ani de la mutarea sa la Cer, din care, ca o
arvună, am alcătuit grupajul de mai jos (apărut iniţial în numărul pe luna
august al magazinului ilustrat Lumea
Credinţei, iar aici reprodus - păstrînd ortografia din volum - şi în
întîmpinarea marelui praznic al Schimbării la Faţă, tîlcuit de Părintele
Galeriu în termeni de neuitat). (R. C.)
UN FLORILEGIU DE SUFLET
(spicuiri din introducerea editorială)
La zece ani de la trecerea la cele veşnice a Părintelui Constantin
Galeriu, Editura Lumea Credinţei, pe urma revistei care s-a străduit să-i
cultive constant memoria, oferă celor ce l-au ascultat pe Părintele şi îi duc
dorul, ca şi celor ce, născuţi mai târziu, nu au avut această şansă, un
florilegiu de suflet, cu zece predici
alese din ultimul său an de activitate pastorală curentă, mai precis din martie
2001 (la Duminica Sfântului Grigorie Palama – probabil teologul ortodox de care
Părintele s-a simţit mereu cel mai aproape) până în ianuarie 2002 (la hramul
Bisericii Sf. Silvestru – marele său bastion de cruciat al Cuvântului). La
începutul fiecărei predici sunt precizate locul şi data rostirii ei.
Am ales ca încheiere o mărturie
testamentară a Părintelui dinspre capătul vieţii, pe o temă mereu actuală
(Biserica Ortodoxă ca Biserică naţională) şi pe care Părintele a atins-o în
nenumărate rânduri, implicit sau tangenţial, şi în predicile sale. Un scurt
portret iniţial al Părintelui şi câteva repere bio-bibliografice au încercat să
reţină şi să puncteze, în interesul cititorului (şi îndeosebi al celui mai
tânăr), aspectele esenţiale ale unei vieţi exemplare în slujba lui Hristos.
Editorii aduc cuvenitele
mulţumiri doamnei preotese Argentina Galeriu pentru îngăduinţa şi sprijinul
acordate acestei întreprinderi editoriale, cu nădejdea că la un moment dat va
fi posibilă şi o ediţie lărgită a omileticii Părintelui (atât cât s-a păstrat
din ea, scris sau înregistrat, de către familie sau de către unii fii
duhovniceşti). Un gând aparte se îndreaptă spre regretatul Rodion Galeriu, fiul
părintelui care s-a ostenit cel mai mult pentru posteritatea acestuia,
editându-i multe scrieri inedite, sub egida Editurii Harisma (de care Părintele
însuşi a fost atât de legat până la moarte).
Mulţumiri se cuvin, de asemenea,
Părintelui Profesor Vasile Gordon, specialist în Omiletică şi apropiat de
Părintele Galeriu, pentru bunăvoinţa şi promptitudinea cu care a răspuns
solicitării noastre editoriale de a prefaţa acest volum omagial.
Rămânem perpetuu datori
Părintelui Galeriu pentru tot ce ne-a dăruit de-a lungul vieţii, în scris sau
prin viu grai, şi avem încredinţarea că şi generaţiile mai noi se vor
învrednici de dreapta lui pomenire. Citiţi-i predicile şi veţi găsi în ele
temeiul neuitării, cel care ne ţine treji şi într-un duh dinaintea Dumnezeului
celui Viu şi Adevărat, în strălumina neînserată a Învierii.
Răzvan CODRESCU
UIMITOAREA PUTERE DE CONVINGERE
A PREDICILOR PĂRINTELUI GALERIU
(spicuiri din prefaţa volumului)
Cu cel puţin un sfert de veac
înaintea trecerii sale la Domnul, Părinte Galeriu a fost nu doar cunoscut, ci recunoscut ca unul dintre cei mai persuasivi
predicatori ai României. Aşa stând lucrurile, este instructiv pentru noi toţi,
preoţi şi credincioşi, să ne întrebăm: care sunt, practic, atuurile acestei
uimitoare puteri de convingere?
În ce ne priveşte (îndrăznesc să
scriu aici şi în numele celorlalţi colegi care l-au avut profesor), am remarcat
câteva dintre atuurile inconfundabile, pe care le sintetizăm în şapte puncte.
1. Părintele a fost un slujitor cu personalitate: duhovnicesc, cu aleasă
cultură şi o ţinută demnă în toate împrejurările. În cunoscutul Tratat despre preoţie (Περὶ Ἱερωσύνης),
Sfântul Ioan Gură de Aur face la un moment dat o afirmaţie aparent
paradoxală: „Ascultătorii stau şi judecă
nu atât cele spuse, cât părerile despre
cei care vorbesc…” (V, 5, 20).
Adică, evaluează predica nu neapărat după cele rostite, ci după numele sau faima
predicatorului. Sfântul Părinte nu sugerează nicidecum că ar fi vorba de o ignorare
a conţinutului, ci vrea să scoată în relief conştientizarea progresivă privind
responsabilitatea uriaşă asumată de propovăduitor. Deplin conştient de acest
statut, Părintele Galeriu s-a străduit să fie mereu un om şi slujitor bun, după
un principiu al retoricii antice pe care îl evoca adesea la orele de curs: Non posse oratorem esse, nisi bonum virum – Nu poate fi (nimeni) orator, dacă nu este
bărbat bun (Quintilian, Ars retorica,
III, 33).
2. În toate predicile, părintele acordă prioritate cuvintelor
Mântuitorului Iisus Hristos, pe care le tâlcuieşte în lumina învăţăturilor
Sfinţilor Părinţi, neuitând, în nici o predică, să invoce şi cuvinte de
rugăciune pentru luminarea înţelesurilor evanghelice. „Iisus Hristos dă toate
răspunsurile pentru noi, pentru că e Dumnezeu; savanţii lumii nu ni le pot da!”
– spunea Părintele. De aceea, avea mereu în conştiinţă mărturisirea Sfântului
Apostol Pavel: „Nu ne propovăduim pe noi înşine, ci pe Hristos!” (II Corinteni 4, 5).
3. Invitaţia făcută ascultătorilor de a pătrunde mereu mai adânc
învăţăturile necesare mântuirii. Părintele invoca, în acest sens, cuvintele
Psalmistului: „Adânc pe adânc cheamă în glasul căderilor apelor Tale” (41, 9).
Exemple de aprofundări teologice, duhovniceşti, vom întâlni la tot pasul şi în
predicile antologate în acest volum omagial.
4. Părintele realiza de fiecare dată acea sine qua non „captatio benevolentiae”,
reuşind să ţină în mână un auditoriu considerabil, de la aprox. 45 min.
până la o oră, în fiecare duminică sau sărbătoare. Timpul fizic (χρόνος) era „uitat”, pentru că
Părintele îi transmuta liturgic, pe toţi, într-un alt „timp” – „ziua cea
neînserată a Împărăţiei” (καιρός) –, nemăsurat de ceas.
5. Părintele insufla siguranţa că este
păstorul care-şi călăuzeşte fiii pe drumul adevărat al mântuirii. De aceea, foarte mulţi
l-au ales şi ca duhovnic, iar unii dintre noi am optat să-l avem îndrumător şi
la studiile doctorale. Toţi, şi enoriaşi, şi ucenici, am receptat mai ales calitatea
lui de părinte, nu doar pe cea de
învăţător, în care excela, de altfel. Se încadra, fără dubii, în ceata celor
puţini, din noianul de dascăli pe care i-am avut, confirmând spusele Sfântului
Apostol Pavel: „De aţi avea zeci de mii de învăţători în Hristos,
totuşi nu aveţi mulţi părinţi! (I
Corinteni 4, 15).
6. Conţinutul de substanţă al predicilor este îmbrăcat într-un frumos
veşmânt stilistic. Frazele curg într-o curată limbă românească, ferită de
floricele, preţiozităţi şi teribilisme retoriceşti, dar îmbogăţită la tot pasul
cu expresii liturgice de o fineţe şi o gingăşie aparte.
7. Mai presus de toate, din predicile părintelui, ca din întreaga sa
slujire, de altfel, se revarsă o dragoste neţărmurită pentru toţi. Şi nu
doar pentru enoriaşi, membri ai familiei, studenţi, ucenici etc., ci pentru
întregul neam românesc. Formula frecventă de la începutul predicilor,
„vrednicilor de iubire, drept-măritori creştini” nu este întâmplătoare, cum nu
este nici adresarea ulterioară „iubiţii mei” sau „iubiţilor”.
Iar această dragoste neţărmurită explică, în final, puterea uriaşă de
persuasiune, dar şi declanşarea unei receptivităţi totale din partea
ascultătorilor.
*
Felicităm pe toţi ostenitorii
acestei cărţi de suflet, cu speranţa că nu peste multă vreme vom avea o ediţie
omiletică integrală, pe care o aşteptăm cu toţii, preoţi, enoriaşi, studenţi şi
chiar noi, slujitorii mai vârstnici, care nu vom înceta niciodată să ne
considerăm ucenici ai unuia dintre cei mai însemnaţi predicatori pe care i-a
avut Biserica Ortodoxă Română.
Preot Prof. Vasile GORDON
Facultatea de Teologie
„Patriarhul Justinian”
a Universităţii din Bucureşti
Icoana Schimbării la Faţă
(Mihai Laduncă, tempera pe lemn)
LUMINA CEA NEÎNSERATĂ
(spicuiri din ultima predică a
Părintelui Galeriu
la Schimbarea la Faţă a
Domnului - 6 august 2001)
Dreptmăritori şi vrednici de
dragoste dumnezeiască fraţi şi creştini, Schimbarea la Faţă a Domnului este,
totodată, şi sfânta Lui dorinţă ca şi noi toţi să ne împărtăşim de schimbarea
la faţă cu Dânsul…
Iubiţilor, Schimbarea la Faţă, ca
orice act al Evangheliei, are o unicitate. În Schimbarea la Faţă ne este dată o
arvună a învierii noastre, o pregustare de aici, din viaţa şi veacul de acum, a
tainei Împărăţiei. Aceasta este însemnătatea ei, a acestei mari descoperiri
dumnezeieşti...
Iisus îi întreabă pe ucenici,
între dânşii fiind: “Cine spun oamenii că
că sunt?”. Şi ucenicii îi spun, pe rând:
“Unii spun că eşti Ioan Botezătorul, alţii că eşti Ilie, iar alţii că eşti unul
dintre prooroci”. “Dar voi cine
ziceţi că sunt Eu?” (Marcu 8,
27-29).
Întrebarea aceasta pe noi ne
priveşte, în clipa aceasta. Cine este Iisus pentru noi, ce credem noi despre
El? Şi e fapt capital: Ce cred eu despre Iisus? Fiecare. Pentru că ce cred eu
despre El cred pentru mine şi eu devin părtaş Lui, mă unesc cu El. Şi ce este
El devin şi eu, în părtăşia Lui. Vedeţi cât e de adânc şi răscolitor,
transfigurator! Şi atunci, ştiţi, Petru a răspuns: “Tu eşti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu”. Şi Mântuitorul
i-a zis: “Ferice de tine, Simone…” –
îl numeşte fericit. Nu spune
Mântuitorul de multe ori “fericit”. Va mai spune acest cuvânt când e vorba de
[cele nouă] fericiri şi când e vorba de marea descoperire: “Fericiţi cei ce n-au văzut şi au crezut” (Ioan 20, 29). “Fericit eşti
Simone, fiul lui Iona, că nu trup şi sânge ţi-au descoperit ţie aceasta…” –
nu firea căzută, păcătoasă; şi nu numai că e păcătoasă, dar carnea şi sângele
sunt zidite. Or, tu ai spus: “Tu eşti
Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu” – Cel nezidit. Asta nu cele zidite
ţi-au descoperit. Şi de ce nu pot cele zidite să le spună? Pentru că cele
zidite nu sunt din veci, cu cele nezidite. De aceea a spus: nu carnea şi
sângele – zidite în timp, ci Tatăl. Numai Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt sunt din
veci şi numai Sfânta Treime poate da această mărturie, noi nu. Dar ne
împărtăşim din ea. Şi s-a împărtăşit atunci Petru din mărturia Tatălui. A dat
Dumnezeu aşa, ca un om să rostească, iar Fiul lui Dumnezeu să o întărească, să
o confirme. Dar acesta e cuvântul Tatălui ceresc, pe acest cuvânt se zideşte
Biserica...
“Şi după şase zile – spune Sfântul Marcu – a luat Iisus cu Sine pe Petru şi pe Iacov şi pe Ioan şi i-a dus într-un
munte înalt [Taborul, mai jos de Marea Galileii, în drum spre Ierusalim], de
o parte, pe ei singuri, şi S-a schimbat la faţă înaintea lor. Şi veşmintele Lui
s-au făcut strălucitoare, albe foarte, ca zăpada, cum nu poate înălbi aşa pe
pământ înălbitorul” (Marcu 9,
1-3). Dar, mai mult, cum spune şi Sfântul Apostol Matei: “A strălucit faţa Lui ca soarele, iar veşmintele Lui s-au făcut
albe ca lumina” (Matei 17, 2). În
această strălucire, iată, doi bărbaţi vorbeau cu El, care erau Moise şi Ilie.
Şi Sfântul Luca ne spune ceva mai mult: că cei doi, “arătându-se întru slavă, vorbeau despre sfârşitul Lui, pe care avea
să-l împlinească în Ierusalim” (Luca
9, 31). Adică despre ceea ce le vestise şi ucenicilor: întreaga taină a crucii
şi învierii. Aceea era în grai, în cuvânt rostită şi în fapt împlinită. Pentru
că faţa Lui strălucea, veşmintele [erau] albe ca lumina, văzduhul întreg şi
muntele şi tot ce era pe munte strălucea, se transfigura. Şi tâlcuiau în
cuvânt. iar cei trei – Petru Iacov şi Ioan – auzeau, ca să fie mărturie, tot
ceea ce se grăia. Cum auzim noi. Şi aşa ar trebui să ne pătrundem noi de
Cuvântul atât de puternic, cel care “pătrunde
până la despărţitura sufletului de duh”, cum zice Sfântul Pavel (Evrei 4, 12). Din adânc să te simţi, să
simţi puţin transfigurarea în tine; măcar în gând şi cuvânt. Să simţi
iluminarea scânteind...
Iată mărturia Sfântului Petru. A
vorbit Mântuitorul despre taina tainelor tuturor, a Crucii şi a Învierii şi a
Pogorârii Duhului Sfânt, dar de ce în chip deosebit scrie despre acest moment
al Schimbării la Faţă? Şi, în puţinătatea minţii noastre, de ce n-a vorbit
Petru despre Cruce şi Înviere? Păi, iubiţilor, a luat Petru parte cu Iisus la
Cruce? A fost Petru, în acel moment în care a înviat Mântuitorul, de faţă? N-a
luat parte, n-a fost de faţă. E unic acel moment al Crucii şi Învierii, dar la Tabor
Petru a luat parte. S-a schimbat şi Petru la faţă împreună cu Iisus? S-a
schimbat. Într-un fel vorbeşte despre Înviere – cum o va tâlcui în ziua
Cincizecimii – şi altfel vorbeşte despre Schimbarea la Faţă. Pentru că el a
trăit schimbarea la faţă. Şi aceasta, o dată mai mult, ne spune nouă că şi nouă
ne este dată. Deci să luăm aminte: schimbarea la faţă şi nouă ne este dată, să
o trăim. Şi cum? Ascultând cuvântul. Crezând şi ascultând, cuvântul prinde
rădăcină în tine. Şi iei puţin parte, ucigând în tine tot ce e stricăcios şi
puturos în lume. Pentru că strălucirea Schimbării la Faţă e numai lumină, numai
iubire divină şi numai bună mireasmă...
Facă Domnul să simţiţi această
lumină neînserată a lui Iisus Hristos cu Tatăl, cu Duhul Sfânt, cu Maica
Domnului, cu toţi sfinţii. Amin.
Haloul solar care a marcat, în miezul zilei,
înmormîntarea Părintelui Galeriu
Mai puteţi citi pe acest blog:
* O
sinteză tîrzie a Părintelui Galeriu: Ortodoxia (I)
* O
sinteză tîrzie a Părintelui Galeriu: Ortodoxia (II)
* O
sinteză tîrzie a Părintelui Galeriu: Ortodoxia (III)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu