I
Ei bine, Europa, bătrîna Europă,
hoaşca dracului, vrea să ne ia micul, mititelul, măsura noastră intimă,
raţiunea noastră de a fi!
De 23 de ani îi dăm totul, i-am
dat şi ce ne-a cerut, şi ce nu ne-a cerut: i-am dat suveranitatea noastră, i-am
dat resursele noastre naturale, am făcut ce-am făcut şi i-am dat un holocaust
românesc de 400.000 de mii de morţi, i-am dat materia noastră cenuşie, i-am dat
căpşunarii de care avea nevoie, i-am dat minorităţile pe care le iubeşte atît,
am făcut mai multe avorturi decît sîntem în total, ca să nu-i fie ei greu să ne
ducă în cîrcă, am dezincriminat homosexualitatea şi nu aşteptăm decît un semn
ca să dezincriminăm şi pedofilia, ne-am cipuit, ne-am spălat creierii, ne-am
scuipat toţi morţii, i-am dat sufletul din noi ("Un suflet pentru
Europa") şi i L-am da şi pe Dumnezeu legat fedeleş, dacă nu i-ar puţi a
ortodoxie şi a oase de martiri! Dar ce nu i-am dat, ce nu ne-am făcut, ce n-am
pus la mezat, iar acum, după atîta zdroabă, după atîta risipă, după atîtea
temenele, ea, cutra bătrînă, ea, marea tîrfă din Scripturi, ea, care a mai vrut
să ne ia porcul şi mielul, pruna şi buturuga, vine acum să ne tulbure 1 Maiul
pascal, puntea cu grătare dintre jertfa proletară şi jertfa lui Hristos
(Paştele şi Hristoşii mamii ei!), şi să ne ceară, să ne ia de la gură, să ne ia
în deşert... Micul, Mititelul, a zecea fericire (a noastră, dintre noi, pentru
noi), restul nostru de sfinţenie după 2000 de ani de răbdări prăjite şi de
dăinuire fără glorie în fatalitatea asta geografică, în iadul ăsta mioritic (mă
laşi cu gura de rai?!) în care, de cînd ne ştim, doi uneltesc să-l omoare pe al
treilea, iar fiecare visează să moară capra vecinului! Dar uite aşa, mici
mititei cum sîntem (şi cum ne mîncăm unii pe alţii), traşi prin inel, traşi la
faţă, traşi în piept, traşi în ţeapă, traşi pe roată, traşi pe sfoară, traşi de
păr, traşi pe grătar, am apărat porţile Europei, am apărat creştinătatea, i-am
dat lumii pe Gelu, pe Glad, pe Menumorut, pe Dracula (Park), pe Sfîntul Ştefan
cel Mare (care, de fapt, era mic...), pe franţuzitul de Brâncuşi şi pe englezita
de Nadia Comăneci (ca să nu mai zic de atîţia alţii, fugiţi de acasă sau putreziţi la vatră, pe care numai noi îi
ştim), am făcut istorie aproape cît bulgarii şi cît albanezii, am pus mereu
buturuga mică înaintea carului mare (care, la Caracal, cică s-a şi răsturnat),
am avut geniul diminutivului (ciobănaş, mioriţă, frunzuliţă, drăcuşor,
ţărişoară, mămăliguţă, Românica, mititel...) - şi nu sîntem noi de vină că
numai Europa (tocmai ea!) nu se poate diminutiva, că nu putem avea la suflet
Europica sau Europiţa noastră şi că euroii nu pot fi euraşi sau eurei...
Ce mai tot vrea de la noi Europa
asta rece şi mercantilă ca Patriarhul Daniel, cu Schengenul, cu poponarii, cu
macaroanele şi cu cremvurştii ei de rahat?! Nu i-am dat totul, deşi ne jurasem
că nu ne vindem ţara?! Şi acum vrea să ne ia, de la 1 iunie încolo, şi
mititelul?! Ei bine, mititelul noi nu-l dăm! Vorba aia mare şi sfîntă:
"Noi nu! Niciodată noi nu!". În Europa am intrat cu mititelul, din
Europa ieşim pentru el! Domnul Ponta ştie, domnul Ponta înţelege, domnul Ponta
e cu noi! În ceasul al doisprezecelea, domnule Băsescu, daţi-vă mîna cu domnul
Ponta, apăraţi mititelul cu prerogativele dumneavoastră prezidenţiale, fiţi
român şi rrom pînă la capăt! Lăsaţi interesele mărunte şi ascultaţi glasul
ţării, care vă conjură cu toate grătarele ei! Dacă ne iau azi mititelul, mîine
ne vor lua şi maneaua (poluare sonoră... chestii d-astea, d-ale lor) - şi atunci chiar că rămînem fără nimic! Noi am
sacrificat totul pînă acum numai ca să ne putem bucura în linişte de mititei şi
de manele. Mult, puţin, e pofta ce am poftit-o, e ce ne dorim, ce ne trebuie, ce
merităm! Aşa să vă duceţi, domnule Băsescu, cu pieptul înainte, şi să-i spuneţi
Europei de la obraz, ca preşedinte al tuturor r(r)omânilor: "Mititeii
sîntem noi! Eu şi 18 milioane! Vă dau Roşia Montană, vă dau Delta Dunării, vă
dau toată Grădina Maicii Domnului, dar nu vă atingeţi de mititei!". Şi
arătaţi-i pisica, aşa cum aţi mai făcut-o (cînd poate nu era atîta nevoie), cu
America (băgaţi chestia aia cu "axa Bucureşti-Londra-Washington"), că
ei, americanii, n-or fi venit chiar cînd i-am aşteptat noi, dar, cînd au venit
totuşi, nu s-au apucat să ne prigonească mititeii, ba, mai nou, ni-i şi
promovează (McMicii) - şi tot în Postul Paştelui, creştineşte, să ştie toată
lumea că In God we trust! Dacă e
nevoie, pentru mic şi/sau pentru manea, mai facem un sacrificiu, mai punem de-o
tranziţie, ieşim din Europa şi intrăm în America, mama ei de viaţă, că nu
sîntem noi proştii Europei, ca grecii şi ciprioţii, să ne pună frau Merkel la
regim de salată berlineză! Huuoo! Aşa să-i spunem Europei în faţă: "Huuoo,
fi-ţi-ar vaca cal,/ fără mici, fără mangal!".
II
Dar dacă veni vorba de mici
(care, în paranteză fie spus, au veche origine turco-sîrbească, dar au fost
"personalizaţi" cu geniu culinar românesc în Bucureştii de belle époque, de prin a doua jumătate a
secolului al XIX-lea pînă în primele decenii ale secolului XX), mai e un necaz
cu ei, care nu e deloc treaba Europei şi unde Europa, oricît de incredibil ar fi, n-are chiar nici o vină.
Aşa, ca băştinaşi învechiţi în civilizaţia mititelului (despre mine,
"Valahul", pe vremea cînd eram tînăr şi haleam micii cu duzina,
Marcel Petrişor - ardelean care n-are micul în sînge, ci cel mult virşlii
fierţi - spunea că fericirea mea supremă ar fi să fiu viermişor într-un mic),
trebuie să recunoaştem că nici mititelul nu prea mai e ce-a fost.
Mititeii de astăzi, în comparaţie
cu cei de odinioară (de care citim prin cărţi şi pe care i-am mai apucat şi eu
cît de cît, în copilărie şi, pe alocuri, în prima tinereţe) sînt nişte kitsch-uri culinare, dacă se poate spune
astfel, care au tot atîta legătură cu mititeii autentici cîtă au icoanele made in China cu iconografia ortodoxă
tradiţională. Privind lucrurile din acest unghi de vedere, aş zice că europenii,
chiar fără să ştie, dincolo de obsesia lui E-500 (bicarbonatul de sodiu,
folosit ca aditiv alimentar cam de pe la 1863), au şi o anume rea-voinţă, dar
şi un anume bun-gust, pe care noi părem a-l fi pierdut aproape cu totul...
Mai întîi că "materia primă",
carnea de vită, de porc sau de oaie, provenită de la animale crescute şi
hrănite artificial, cu furaje chimizate sau modificate genetic, iar pe deasupra
tratată cu fel de fel coloranţi şi conservanţi sintetici (pentru că trebuie
"să arate bine" şi "să ţină cît mai mult", dacă nu să şi
fie "mînărită" cantitativ, mai ales în variantele prelucrate) nu mai
are nici pe departe gustul de altădată.
Tocată industrial, carnea de mici
a devenit, aproape fără excepţie, "pastă de mici", un produs suspect
şi mai degrabă greţos, cu care parcă nici mirodeniile nu se mai brodesc ca
lumea. Or, carnea de mici, ca să-şi păstreze savoarea şi consistenţa ideală,
trebuie tocată mai mare, iar înainte vreme, la casele care se respectau, nu era
tocată la maşină, ci cu satîrul, "pînă cînd asudă cel care toacă".
Există mai multe reţete
tradiţionale de mititei şi n-o să mă apuc eu aici să concurez istoriile
gastronomice şi cărţile de bucate. În orice caz, unele reţete (precum cea de la
Carul cu Bere, de prin 1920) mergeau numai pe carnea de vită (luată mai ales
"de la gât, fără a se îndepărta grăsimea", eventual cu adaos de seu
de vită şi musai cu zeamă de oase), altele (precum cea întrebuinţată de
mesagerii savorilor valahe la Expoziţia Universală de la Paris, din 1900, cînd
cică s-ar fi bătut lupii la gura francezilor şi a altor neamuri) mergeau pe
amestecul de carne de vită şi carne de porc (de preferinţă, predominantă
rămînînd vita) şi numai grătarul ungîndu-se cu seu de oaie. Introducerea în
compoziţie a cărnii de oaie, sau predominanţa cărnii de porc, ca să nu mai
vorbesc de exclusivitatea uneia sau alteia, sînt deja abateri bădărăneşti de la
reţetele clasice.
Aluatul de carne se frămînta
iniţial cel puţin un ceas, de la început cu zeama de oase şi cu bicarbonatul de
sodiu (bun pentru afînare şi creştere, cam 8 grame la un kilogram de carne tocată,
"stins" cu o linguriţă de zeamă de lămîie). Condimentele sau
mirodeniile (piper, cimbru, enibahar, coriandru, chimion, anason, iar după
unele reţete chiar niscaiva busuioc ori rozmarin, pe toate fiind esenţial să ştii să le potriveşti) se adăugau "treptat,
uniform şi puţin cîte puţin"; la urmă de tot, la a treia frămîntare, era
lăsat usturoiul (cam o căpăţînă la un kilogram de carne, dar cu mujdeiul stors
printr-un tifon, ca să se aleagă numai sucul), altminteri ingredient esenţial
(unii grataragii îi "alintau" cu zeamă de mujdei şi pe parcursul frigerii,
ceea ce ajuta şi la gust, şi la crusta rumenă, îmbietoare). După prima
frămîntare, acoperit, amestecul "se dădea la gheţar" (ceea ce era cu
totul altceva decît regimul forţat al congelatoarelor de azi) pentru o zi şi o
noapte, apoi se scotea, se lăsa "cîteva ceasuri la dezmorţit", se
frămînta a doua oară ("preţ de o jumătate de ceas"), iarăşi cu
fiertură de măduvă, apoi venea adaosul de usturoi şi al treilea frămîntat
("preţ de un sfert de ceas"), după care iar era lăsat la rece
pînă a doua zi. Unii recomandau ţinerea amestecului bine învelit, peste noapte,
cînd e mai răcoare, la o gură de canal, ca să-şi ia amoniacul pe cale naturală
(dacă bicarbonatul de sodiu ajută la creştere, ca micii să fie pufoşi şi să nu
semene cu chiftelele, bicarbonatul de amoniu ajută la frăgezirea cărnii). Micii
comunişti puţeau uneori a amoniac, poate şi ca să se ascundă, vorba lui M.
Bulgakov, "prospeţimea de gradul doi" a cărnii...
Scosul de la gheţar e bine să se
facă, zice-se, cam cu trei ceasuri înainte de pusul la fript, să aibă carnea
timp să se înmoaie şi să-şi capete lesne forma ("ca de un deget mare
lungime şi ca de două degete grosime").
E foarte important nu numai cum
pregăteşti compoziţia micilor, ci şi cum îi frigi. În copilăria mea, prin anii
'60, meseria de grataragiu era încă una serioasă: la rigoare, înainte de
frigere, micii se ungeau cu untdelemn şi se lăsau cam o oră la zvîntat, apoi
erau fripţi la foc iute, pe jar de lemne sau cărbuni (de preferinţă, mangal);
trebuia să ştii cum să ungi grătarul, cît să-l laşi să se încingă, cînd şi de
cîte ori să-i întorci, cum să nu-i înţepi în timp ce se frig, cît să-i laşi pe grătar, cînd să îmblînzeşti focul cu
apă, cum să le faci vînt... Eu am rămas, de copil, cu impresia că adevăraţii
grataragii chiar îi descîntau... În orice caz, micii nu trebuie lăsaţi să se
pătrundă prea tare, să se usuce, să-şi piardă suculenţa (şi, o dată cu ea,
miresmele). E firesc ca ei să scadă puţin pe grătar (făcîndu-se, din mici, încă
şi mai mici, iar unii fiind de părere că de aici li s-ar trage şi denumirea de mititei), dar, dacă focul nu-i destul de
iute, sau dacă sînt lăsaţi prea mult, scad peste măsură şi devin fazi, chiar
înecăcioşi. Trebuie mîncaţi înainte de a se răci prea tare, cu sare după gust
(în compoziţie, după unele reţete vechi, nici nu se pune sare) şi cu ardei iute
proaspăt ("cu gust de grădină"), unii recomandînd să se pună ardei
iute, uscat şi pisat, şi în compoziţia propriu-zisă.
Paradoxul micilor este că, chiar
şi în vremurile lor bune, s-au servit de către mulţi - şi astăzi se servesc aproape curent - cu muştar (mai mult sau mai puţin picant), ceea ce le
perverteşte şi le estompează occidental savoarea orientală. Muştarul (cei de la
Carul cu Bere îl recomandau pe cel de Dijon) "e din alt film", cum se
zice astăzi, dar cine se mai sinchiseşte, mai ales cînd "aşa a
apucat" şi cînd toate în jurul lui - de la bucate la ţoale şi de la idei
la limbaj - sînt din ce în ce mai eclectice şi mai sincretice? Complice
istoric, prin muştar, cu mititeii noştri plini de bicarbonat, Occidentul vrea
acum să ni-i taie sau să ni-i prefacă în cîrnaţi şi-n chiftele ecologice! Păi
să nu-ţi sară muştarul şi să n-o dai pe ciuşcă?!
Cu Occident sau fără, de vechii
noştri mititei s-a ales mîrlănia industrială şi mercantilă: o pastă cleioasă şi
adeseori prea sărată, un mixaj sinistru de deşeuri de carne care abia au văzut
piperul, cimbrul şi usturoiul, canoniţi, cu dimensiuni din ce în ce mai
cîrnăţăreşti, pe grătare electrice ori în tigăi cu uleiuri proaste, sau fripţi
ţigăneşte pe grătare improvizate, cînd prea cruzi, cînd prea uscaţi (dacă nu
chiar arşi de-a dreptul), băltind într-un muştar apos, de un galben hepatic,
sau însoţiţi, cu satisfacţie proletară, de nişte murături fleşcăite şi de un
piureu tainic, care n-a văzut cartoful, dar care, aşa la grămadă, ţine dracului
de foame...
Deci, pînă să somăm Occidentul să
ne dezlege la mititeii noştri mioritici, ar fi poate de cuviinţă să facem din
nou ca micul să fie mic, să-i redăm firea şi demnitatea dintîi, cum s-ar cădea
să facem cu toate ale noastre, ajunse treptat la acelaşi numitor comun al
mizeriei păstoase, care nu lasă loc de vreo identitate, ci doar de maidane şi
de gropi de gunoi. Şi poate că, aşa reabilitat, micul n-ar mai speria Europa,
ci chiar ar cuceri-o...
Răzvan CODRESCU
7 comentarii:
uite-asa maruntel si poznas, guraliv si de nimic, chefliu si fara staif cum o fi, micul asta imi face pofta mai abitir decit vreun bruion de cultura. si cit timp nu se sumeteste - cum mai da semne - sa ia locul cuminecaturii in sufletul romanului (pentru mitocan, hrana intima trebuie sa fie, probabil, mitocanita), isi are loc de drept in petrecerea noastra prin lumea asta. hai repede la o bere, ca parca vad ca poimiine se face toamna si dam micul pe pastrama, berea pe vin si bookfestul pe gaudeamus :)
Excelent pamflet! Pariu ca Basescu nu se baga?
@ Anonimului de la 8:40 AM
Nu confundaţi şi dumneavoastră pamfletul cu realitatea!
Prioritatea preşedintelui e de-acum să-şi ţină AMR-ul, iar micul probabil că va intra, cu sau fără vigilenţa prezidenţială, pe lista "mîncărurilor tradiţionale", în care bicarbonatul poate trona liniştit, lăsînd loc altor chestiuni arzătoare la ordinea zilei.
De băgat, poate că nu s-ar fi băgat nici premierul, dacă n-ar fi avut atît "de recuperat"...
Când s-o face micul mare
şi grătarul rug aprins,
poate-om fi şi noi în stare
să scuipăm pe cât am lins...
Nu ne mai aparam nimic ?
Nici berea,nici al nostru mic ?
Fara cultura,ne-am dat fricii
Si nu ne mai cinstim nici micii.
Lui Mitica isihastul
Pravoslavnicul mustar
Ii sare ades' cand micul
Nu mai frige pe gratar...
“Sa le integram pe toate,
De mi-esti frate si amic!
Sunt io euro-Mitic
Punem d-un euro-mic...”
“Anatema la eretici,
Scuip spre putredul Apus,
Vreau cu turcul, vreau cu rusul,
Sa-mi ramana micu-n sus”
E foarte adevarat si bine zis ca micii au fost "personalizati" de romani.
Si e foarte probabil ca in Romania ei sa fi devenit intru mici pe filiera turceasco-sirbeasca.
Turcii fac mai multe tocaturi fripte, intre care adana kebab, un fel de mic mare infpt in protap.
Si sirbii mai frig, pe linga cevapcici, care sint asemanatori cu micii la dimensiuni, si alte tocaturi, de pilda plescavita de mai multe feluri, care e un fel de chiftea.
Cuvintul chiftea, ca vine la noi pe filiera turceasca (kofte) ori greceasca (keftes), se trage dintr-un cuvint persan care inseamna "a toca" si a "macina".
Dar nici tocaturile fripte ale tucilor, nici cele sirbesti nu au savoarea micilor. Au un cu totul alt gust si o alta consistenta.
Bineinteles ca nu putem sti daca nu cumva si tocaturile turcesti si cele sirbesti nu or fi avut si ele vremi de glorie si cu totul alt gust.
Esential e ca micii au devenit romaneste intru ei insisi si ca au disparut, nu chiar fara urma, dar se pare ca de tot, tot romaneste.
In fine, din cite lucruri bune a pierdut romanul, asta ar fi fost cel mai... mic.
Lucian Popescu
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire