SUMARUL BLOGULUI
Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în
ianuarie 1991 de către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu şi a
apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii despre
această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
1998
APOSTROF-AREA
CA ASASINAT MORAL
Deşi a trecut mai
bine de jumătate de veac de cînd Mişcarea Legionară nu mai este decît legendă,
ea continuă să se bucure de o deosebită atenţie, nu atît din partea istoricilor
(care ar avea căderea să se aplece asupra acestui controversat şi hulit fenomen
românesc sine ira et studio, să-l
prezinte cu toate ale lui, bune sau mai puţin bune), ci, cu precădere, din
partea detractorilor săi ideologici (recrutaţi, ca de obicei, din tabăra
antinaţională şi anticreştină a internaţionaliştilor de tot felul).
Unii dintre aceşti
detractori nu fac altceva decît să reia clişeele mistificatoare ale propagandei
antilegionare mai vechi (comunişti, antonescieni, carlişti), să le amplifice şi
să le pună în circulaţie, pentru uzul demolatorilor postdecembrişti ai
valorilor spirituale româneşti; mai subtili şi mai sofisticaţi, “scormonind în
retorica ascunsă a textelor, în cutele discursului politic şi în meandrele
mentalităţii”, fac trimiteri, pentru a explica succesul legionarismului, la
imaginarul colectiv românesc (mitul “regenerării” prin distrugere şi moarte,
legenda Meşterului Manole, simbolistica jertfei mioritice etc.). După d-l Sorin
Alexandrescu, de exemplu, succesul Mişcării Legionare “s-a datorat
sincronizării ei cu o anumită mitologie mai generală, singura care-i putea
acorda prestigiu, aceea a «perpetuei regenerări»...”.
În cele ce urmează,
vom face cîteva consideraţii pe marginea amplului eseu al d-nei Marta Petreu [1], apărut în revista clujeană Apostrof (an IX, nr. 4/95, 1998, pp. 11-21), intitulat
“Doctrina legionară şi intelighenţia interbelică”.
Cineva care nu ar
şti că rubrica “Dosar”, sub care apare eseul amintit, este o rubrică permanentă
a Apostrof-lui clujean, ar fi tentat
să creadă că autoarea, înfierînd intelighenţia interbelică românească,
întocmeşte celor incriminaţi dosare
penale. Şi, de fapt, asta şi face! Neputînd să le conteste opera, încearcă să-i asasineze moral; căci, pentru dumneaei
(ca, de altfel, pentru majoritatea “intelighenţiei” româneşti postdecembriste
de extracţie marxistă), a fi ori a fi fost legionar (sau numai simpatizant al
acestei diabolizate mişcări) constituie o crimă incalificabilă, care umbreşte –
sau chiar anulează total – orice merit.
De altfel,
profesoara de filosofie din Cluj nu este la prima tentativă de asasinat moral.
Se pare că dumneaei şi-a făcut din aceasta o adevărată profesiune. E suficient
să amintim, în acest sens, încercarea sa de a-l desfiinţa pe “măruntul”
(calificativul aparţine d-lui Virgil Nemoianu, pare-mi-se) Nae Ionescu, acuzîndu-l
de plagiat (România literară, nr.
49-59, 1994) [2], mai tîrziu aplicînd
acelaşi procedeu lui Blaga şi lui Cioran (în paginile aceleiaşi publicaţii).
De data aceasta,
d-na Marta Petreu s-a hotărît “să demaşte” în bloc pe toţi intelectualii
interbelici de dreapta care “pe măsura aderării lor la ideologia legionară... propagă,
argumentează şi dezvoltă, prin articolele lor, părţi ale doctrinei legionare”,
de parcă a nu fi indiferent şi a participa la frămîntările epocii tale, aşa cum
au făcut aceia, ar constitui o infamie. Minţi iscoditoare şi spirite
neliniştite, preocupate de problemele cetăţii şi de destinul neamului lor, cum
au fost Mircea Eliade, Emil Cioran, Constantin Noica, Vasile Marin etc., nu
puteau să rămînă indiferenţi şi să nu “reacţioneze la provocările veacului”,
neparticipînd la cea mai mare aventură
spirituală a poporului român, aventură cu care au fost contemporani. Căci,
îi place sau nu-i place doamnei doctor în filosofie, asta a fost Mişcarea
Legionară: o mare “aventură” (în sensul bun al cuvîntului) spirituală, care a
angajat energiile unei întregi generaţii.
Pentru că, din
perspectiva stîngii intelectuale, opţiunea prolegionară “a acestei generaţii
dezagreabil mistice” (sintagma îi aparţine lui Camil Petrescu) trebuie să fie
neapărat infamă, autoarea consacră mai mult de jumătate din lungul său expozeu
diabolizării Mişcării Legionare, prezentîndu-i tendenţios doctrina şi
întemeietorul. De fapt, dumneaei nu face decît să preia clişeele tocite ale
duşmanilor acestei mişcări, pe care încearcă să le “argumenteze” cu citate
(decontextualizate) din literatura legionară, pe care o parcurge nu pentru a
înţelege fenomenul legionar, ci pentru a găsi “chichiţe” care să-i susţină
aserţiunile. Iată, spre exemplu, cum răstălmăceşte ultimul cuvînt pronunţat de
Codreanu la procesul de la Turnu-Severin (care a avut loc în perioada 20-26 mai
1925): “Noi am luptat şi tot ce am făcut, am făcut din credinţă şi dragoste
pentru ţară. Ne luăm angajamentul de a lupta pînă la capăt” – spune Codreanu;
la care autoarea adaugă: “adică de a asasina în continuare”; iar în altă parte
(căci repetă această răstălmăcire, de care pare foarte mîndră): “adică de a
ucide pînă la capăt”! De asemenea, prin nu ştiu ce alambicată interpretare,
deduce “reacţionarismul extrem al
legionarismului, faptul că a fost o ideologie a crimei şi intoleranţei,
a supunerii necondiţionate la voinţa Căpitanului...” din ceea ce scrie Codreanu
în ordinul de zi nr. 1, din 24 iunie 1927, ziua înfiinţării Legiunii
Arhanghelul Mihail: “Să vină în aceste rînduri cel ce crede nelimitat. Să rămînă
în afară cel ce are îndoieli”. De unde o fi dedus dumneaei, din acest citat,
“reacţionarismul extrem al legionarismului... ideologie a crimei şi
intoleranţei, a supunerii necondiţionate...”, mărturisesc sincer că nu înţeleg.
O altă observaţie.
Se ştie (şi nimeni nu poate nega acest lucru) că principala componentă a
Mişcării Legionare a fost anticomunismul. De altfel, de la aceasta s-a şi pornit. Dacă d-na Petreu ar fi citit atent Pentru legionari (din care citează
totuşi abundent), ar fi găsit chiar în primele pagini temeiul începuturilor
Mişcării Legionare, în capitolul intitulat “În pădurea Dobrina”, unde Codreanu
spune fără nici un fel de echivoc: “Convocasem pe aceşti tineri camarazi pentru
a discuta cu ei o problemă gravă... Ce facem dacă vin bolşevicii peste noi?
Părerea mea, asupra căreia au căzut şi ceilalţi de acord, era aceasta: dacă
armata bolşevică va trece Nistrul şi apoi Prutul, ajungînd să încalce şi
locurile noastre, noi să nu ne supunem, ci să ne retragem în pădure
înarmaţi...”. Apoi toate acţiunile lui din perioada 1919-1920 sînt îndreptate
împotriva acestui pericol. Dar d-na Petreu eludează acest lucru. Discursul său
se deosebeşte astfel de clişeele antilegionare comuniste, în care legionarii
erau acuzaţi, mai ales, de a fi fost “mîncători de comunişti”, vîrf de lance al
burgheziei împotriva clasei muncitoare. Astăzi însă, pentru că a fi sau a fi
fost anticomunist este o virtute, dumneaei nu recunoaşte Mişcării Legionare
această componentă. Legionarii au toate păcatele de pe lume. Sînt antisemiţi,
xenofobi, naţionalişti, extremişti, antidemocraţi, obscurantişti etc., numai
anticomunişti nu! Într-un singur loc pomeneşte, într-o formulare foarte
ambiguă, că “el [Codreanu] mărturiseşte, de asemenea, că în perioada 1919-1920
era animat de idei anticomuniste...”. Observaţi că era doar “animat de idei
anticomuniste”, şi aceasta numai “în perioada 1919-1920”! Nu reiese din această
relatare nici faptul că el şi ai lui ar fi întreprins ceva împotriva acestui
flagel, nici dacă, după 1920, a mai fost măcar “animat” de asemenea idei. Dacă
vajnica inchizitoare s-ar fi aplecat mai cu grijă asupra fenomenului legionar
şi l-ar fi studiat fără idei preconcepute, ar fi observat, de bună seamă, permanenţa componentei anticomuniste în
doctrina legionară. De asemenea, i-ar fi căzut în mînă, probabil, şi Circulara din 30 mai 1936, în legătură
cu politica externă a României, în care Şeful Legiunii face unele consideraţii
care, din nenorocire pentru poporul român, s-au dovedit a fi profetice. Căci
iată ce spune Codreanu în acea Circulară:
“De vor intra trupele ruseşti pe la noi şi vor ieşi învingătoare în numele
diavolului, cine poate să creadă, unde este mintea care să susţină că ele vor
pleca de la noi înainte de a ne sataniza, adică bolşeviza? Consecinţele? Inutil
a le discuta”. Le-am trăit cu toţii şi le resimţim şi astăzi.
Pe de altă parte,
d-na Petreu, prezentînd doctrina Mişcării Legionare, nu ţine seamă de dimensiunea spirituală a acesteia, de
faptul că această mişcare nu a fost un partid politic, ci o mişcare spirituală,
o şcoală, un sistem pedagogic de educare şi formare a “omului eroic”. Încă de
la începuturile Legiunii, Codreanu face următoarea precizare: “Poporul român,
în aceste zile ale lui, nu are nevoie de un mare om politic, aşa cum greşit se
crede, ci de un mare educator”. E adevărat, în evoluţia ei, Mişcarea Legionară
a trebuit să se manifeste şi politic, şi atunci a apărut “Garda de Fier”, iar
mai tîrziu partidul “Totul pentru Ţară”, acestea constituind conjunctural
expresia politică a Mişcării. Acest lucru, pe care astăzi mulţi nu pot (sau
refuză) să-l înţeleagă, l-au înţeles, la vremea respectivă, tineri intelectuali
ca Eliade, Cioran, Noica etc., care au salutat cu entuziasm această adevărată
“revoluţie spirituală”. Iată, de pildă, ce scria Mircea Eliade în vol. II al Memoriilor sale (redactat mult mai tîrziu,
cînd, nemaiavînd motive să fie entuziasmat, putea judeca lucrurile la rece):
“Nu ştiu cum va fi judecat de istorie Corneliu Codreanu. Fapt este că patru
luni după fenomenalul succes electoral al mişcării legionare, şeful ei se afla
condamnat la 10 ani de temniţă grea, iar după încă cinci luni era executat.
Evenimente care mi-au reconfirmat că generaţia noastră nu are destin politic.
Probabil că Corneliu Codreanu nu m-ar fi contrazis. Căci, pentru el, mişcarea
legionară nu constituia un partid politic, ci era de esenţă etică şi religioasă. Repetase de atîtea ori că nu-l interesează cucerirea
puterii, ci crearea unui «om nou». Ştia demult că regele îi pregăteşte pieirea
şi, dacă ar fi vrut, s-ar fi putut salva, refugiindu-se în Italia sau Germania.
Dar Codreanu credea în necesitatea jertfei...”. Iar pe de altă parte, în
acelaşi volum, notează că “mişcarea legionară avea structură şi vocaţie de
sectă mistică, iar nu de mişcare politică”.
După ce îi
prezintă, în culorile pe care le-am arătat, pe principalii doctrinari ai
Mişcării Legionare (Corneliu Codreanu şi Vasile Marin), d-na Petreu se ocupă de
contribuţia doctrinară a altor intelectuali din epocă: “Am urmărit – spune
dumneaei – doctrina legionară aşa cum a fost ea creată de întemeitorul
mişcării, C. Z. Codreanu, şi aşa cum a fost ea argumentată de V. Marin...
Adaosuri şi retuşuri doctrinare se fac, din mers, şi în continuare, pe măsură
ce la mişcarea legionară aderă un număr tot mai mare de tineri intelectuali şi
pe măsură ce intelectuali cunoscuţi, ca Nichifor Crainic, Nae Ionescu, Mihail
Manoilescu ş.a., comentează cu simpatie din afara mişcării... programul,
idealurile şi metodele ei”. Apoi adaugă într-o veritabilă limbă de lemn: “La nivelul
actual al cercetărilor, putem susţine că Nichifor Crainic şi mai ales Nae
Ionescu – prin publicistica lor antidemocratică, naţionalistă, prin cursurile
lor de factură mistică, antiraţionalistă, precum şi prin exemplul personal – au
pregătit şi au influenţat o parte a intelectualiăţii tinere în direcţia
ideologiei legionare creştin-ortodoxe. În mod sigur influenţa lui Nae Ionescu a
fost mai puternică decît a lui Crainic”. Mai ceva decît în Istoria filosofiei româneşti a politrucului comunist Gh. Al. Cazan!
Dintre tinerii
intelectuali legionari, sau care au fost numai simpatizanţi ai Mişcării
Legionare, a căror activitate publicistică a contribuit substanţial la
creşterea influenţei şi prestigiului legionarismului, autoarea îi remarcă pe
Mircea Eliade, Constantin Noica şi Emil Cioran, cu menţiunea că acesta din urmă
“a fost un simpantizant al legionarilor cît se poate de eretic faţă de doctrina
oficială” (nu ni se spune prea clar şi de ce). Şi conchide: “Articolele
tinerilor intelectuali prolegionari... sînt mai confuze decît laconicele texte
ale lui Codreanu şi decît foarte precisele texte ale lui V. Marin; ele au un
ton bombastic, emfatic, şi un aer pîclos, irespirabil. Este vorba despre o
mistică a omului nou, a mîntuirii neamului, a morţii, a trecutului ancestral mitizat etc.
Rezultanta este un fel de nebuloasă nocivă; nocivă în sine şi nocivă practic,
căci... ideile şi idealurile legionare îşi probează adevărata lor calitate în
zona practică. Or, în această zonă, ideile şi idealurile legionare îşi trădează
caracterul antiuman şi intoleranţa faţă de tot ce nu li se supune
necondiţionat; în zona vieţii reale, aceste idei alimentează violenţa şi
represiunea, crima organizată”.
Cu o asemenea
caracterizare, compromiterea respectivilor intelectuali este asigurată. Simplu
şi pe o cale îndelung bătătorită! În felul acesta, democraţia de azi, ca şi
comunismul de ieri, poate face tabula
rasa din toată istoria şi spiritualitatea românească, ce ar urma să înceapă
abia de la indispoziţiile civice şi intelectuale ale unei Marta Petreu sau ale
unui Sorin Alexandrescu [3], muiate,
precum posmagii, într-o “supă de cultură” à
la Bernard Pivot [4].
Demostene ANDRONESCU
[1] A se vedea, printre alte
replici, V. A. M. [Răzvan Codrescu], „Istoria unei calomnii: o conspiraţie (feministă?)
împotriva lui Nae Ionescu”, în Puncte
cardinale, anul V, nr. 2/50, februarie 1995, p. 16 (text publicat ulterior
şi în România literară [iar acum
postat şi aici]).
[2] În Puncte cardinale, cu aluzie la această autoare, articolul purta
următorul motto (la care autorul a
renunţat în volum): „Marto, Marto, te îngrijeşti şi pentru multe te sileşti;
dar un lucru trebuie: căci Maria partea cea bună şi-a ales, care nu se va lua
de la ea” (Luca 10, 41-42). [Nota Blog]
[3] Cu privire la acesta din
urmă, a se vedea alte două articole ale d-lui Demostene Andronescu apărute în
aceeaşi revistă: „Paradoxul român şi paradoxurile domnului Sorin Alexandrescu”
(mai 1999, p. 5) şi „Din nou despre paradoxurile domnului Sorin Alexandrescu”
(august 1999, p. 11), ambele introduse şi în vol. De veghe la cumpăna vremilor... (2011). [Nota Blog]
[4] Bernard Pivot - realizator TV din Franţa, stîngist moderat, celebru mai ales pentru emisiunile sale de actualitate culturală numite Apostrophes şi Bouillon de culture. [Nota Blog]
* Demostene Andronescu, „Apostrof-area ca asasinat moral”, în Puncte cardinale, anul VIII, nr. 11/95, noiembrie 1998, p. 3, reluat în anul IX, nr. 4/100, aprilie 1999, p. 20 (număr festiv). Text
inclus vol. Demostene Andronescu, De
veghe la cumpăna vremilor. Articole, cronici, mărturii, Editura Christiana
[col. „Cruciaţii secolului XX”], Bucureşti, 2011, pp. 65-71.
Autorul articolului, azi
Mai
puteţi citi pe acest blog:
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire