SUMARUL BLOGULUI
Axion
la Înălţarea Sfintei Cruci
Rai de
taină eşti, Născătoare de Dumnezeu,
care ai odrăslit, nelucrat, pe Hristos,
întru care lemnul Crucii, cel de viaţă purtător,
pe pămînt s-a sădit.
Pentru
aceasta, acum înălţat fiind,
închinîndu-ne lui, pe tine te mărim!
CÎTEVA SEMNIFICAŢII ALE CRUCII
Prin verticala ei, crucea semnifică legătura dintre
cer şi pămînt, aspiraţia spre cele înalte, rectitudinea vieţii străluminate de
credinţă. Orizontala ei semnifică îmbrăţişarea atotcuprinzătoare a lumii prin
iubire jertfelnică, chemarea şi adunarea (ecclesia)
tuturor în jurul axei sfinte care duce spre Cer. Punctul de întretăiere, de
“cuminecare” a orizontalei cu verticala semnifică centrul esenţial al
existenţei noastre, buna aşezare în taina mîntuirii, care este posibilă prin
con-lucrarea în har a omului cu Dumnezeu, prin conexarea materiei la spirit şi
a spiritului creat (sufletul omenesc) la spiritul necreat (Duhul Sfînt).
În vechime, crucea, deşi avea pe alocuri şi semnificaţie sacră (în spiritul păgîn al “religiilor cosmice”), era cunoscută mai ales ca un instrument de supliciu (ajuns în cele din urmă şi
în lumea romană). În mai toate limbile moderne, cuvîntul provine din lat. crux,-cis (în legătură cu crucio, “a răstigni”, “a tortura”).
Pentru
creştini, crucea a fost sfinţită prin jertfa lui Hristos şi poartă în ea toată
taina răscumpărării. Lemnul Crucii Domnului a fost aflat la Ierusalim de către Sfînta
Elena, maica Sfîntului Constantin cel Mare. Tradiţia spune că la cererea mulţimii,
neputînd să se apropie şi să o atingă fiecare, Fericitul
Macarie, Patriarhul Ierusalimului, a înălţat Sfînta Cruce deasupra amvonului
(cum se arată şi în icoana marelui praznic din 14 septembrie), să o poată vedea
tot poporul (care atunci a strigat cu înfiorată bucurie: “Doamne, miluieşte-ne
cu puterea crucii Tale!”).
Creştinul
adevărat se legitimează prin semnul Sfintei Cruci, căruia nu doar că i se
închină, dar cu care se şi închină el însuşi (şi se cuvine să conştientizăm cît mai îndeaproape semnificaţia complexă a
gestului ritual de “a ne face cruce” – care astăzi, din păcate, este adeseori
“luat în deşert”): după rînduiala ortodoxă, ţinem trei degete ale mîinii drepte
bine împreunate (semnificînd unitatea treimică a lui Dumnezeu), iar pe
celelalte două lipite în podul palmei (semnificînd cele două firi unite “fără
amestecare” în Hristos, dar şi cele două ipostaze ale umanului – bărbatul şi
femeia – prosternate dinaintea Sfintei Treimi, ba încă şi unitatea sufletului
cu trupul în firea noastră omenească); ducem mîna întîi la frunte (cinstind
raţiunea umană subsumată Raţiunii Divine), apoi la piept (unde bate inima,
centru al vieţii biologice, dar şi duhovniceşti), iar la urmă pe umărul drept
şi pe cel stîng (ca într-o cuprindere a întregii noastre fiinţe); şi rostim
concomitent (cu voce tare sau doar în gînd) marea taină a Dumnezeirii creatoare
şi proniatoare: “în numele Tatălui” (cînd ne ducem mîna în sus) “şi al Fiului”
(cînd ne ducem mîna în jos) “şi al Duhului Sfînt” (cînd ne-o ducem în lateral),
încheind cu cuvîntul Amin (care se
tălmăceşte: “Adevărat”, “Aşa să fie!”) – întărirea mărturisirii noastre “în Duh
şi în Adevăr”. În închinarea cu semnul Sfintei Cruci avem, aşadar, rezumatul
întregului nostru crez creştinesc şi mărturia simplă a faptului fundamental că “toate se cer după Cruce” (Sfîntul Maxim
Mărturisitorul).
Răzvan CODRESCU
Mai puteţi citi pe acest blog:
* Sub
semnul Sfintei Cruci
LA
DESPĂRŢIREA DE UN MARE PURTĂTOR DE CRUCE
LISTA
TRISTEŢII
(foşti
deţinuţi politici care ne-au părăsit):
PR. MIHAIL LUNGEANU
Duminică, 2 septembrie 2012, a decedat Părintele Mihail Lungeanu, fost
slujitor la Biserica „Buna Vestire” din Iaşi
Părintele Mihail
Lungeanu s-a născut la 12 aprilie 1924, în Frumuşiţa, judeţul Galaţi. Tatăl
fiind numit preot la Biserica Frumoasa din Iaşi, a devenit elev al Liceului
Naţional din Iaşi şi apoi student al Facultăţii de Medicină din Iaşi, secţia
Medicină Generală.
A fost arestat la
19 august 1947, cu „grupul Medicină”, şi condamnat la 4 ani închisoare
corecţională pentru „activitate legionară de la 1945-1947 în oraşul Iaşi”. A
executat pedeapsa în închisorile Suceava, Târgu Ocna, Jilava, Aiud. A fost
eliberat la 27 august 1953. Timp de nouă luni a lucrat în Iaşi ca oficiant
sanitar pe maşina de salvare. Apoi a fost din nou arestat, la 14 ianuarie 1955, şi condamnat la 15
ani muncă silnică, pedeapsă prelungită ulterior cu 36 de luni administrative. A
executat pedeapsa în închisorile Galaţi, Jilava, Codlea, Iaşi, Aiud. A fost
eliberat la 8 mai 1964. În anul ce a urmat a început să lucreze ca laborant în
cadrul Clinicii a III-a Medicală a Spitalului „Sfântul Spiridon” din Iaşi. În
acelaşi an s-a şi căsătorit.
Deoarece nu i s-a
permis să-şi continue studiile în cadrul Facultăţii de Medicină, a fost
reînmatriculat la Facultatea de Psihologie, direct în anul 3 de studiu. După
absolvire a fost angajat ca asistent de laborator la Policlinica Municipală din
Iaşi şi apoi, în urma unui concurs, a lucrat până la pensionare, în anul 1986,
ca biolog principal la Dispensarul Comasat Tătăraşi. Respectându-şi promisiunea
făcută în urmă cu mulţi ani în închisoare, în octombrie 1993 a fost hirotonit
diacon în Catedrala din Cluj, de către Mitropolitul Bartolomeu Anania, iar în
ianuarie 1998 a fost hirotonit preot de către acelaşi înalt prelat. A slujit la
Biserica „Buna Vestire” din Iaşi, până în decembrie 2008.
(Necrolog
preluat aici de pe blogul d-lui Cosmin Budeancă)
1 comentarii:
Dumnezeu sa ii odihneasca pe toti eroii si martirii nostri si pe noi sa ne ierte ca nu mai suntem nici pe departe la inaltimea lor!
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire