luni, septembrie 06, 2010

6 LUNI FĂRĂ GABRIEL CONSTANTINESCU

SUMARUL BLOGULUI



Sîmbătă 4 septembrie a. c. s-a săvîrşit la Sibiu, în cimitirul din gura Dumbrăvii, chiar dinaintea mormîntului împodobit cu flori prospete, după cum e obiceiul în Ardeal, parastasul de 6 luni al veteranului de război şi fostului deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu (1921-2010), ctitorul şi directorul revistei Puncte cardinale. Au fost de faţă peste o sută de persoane (rude, camarazi, cunoştinţe apropiate, preţuitori ai săi din Sibiu sau din lumea largă), printre care şi grupul de co-iniţiatori (Constantin Apolzan, Radu Urdea, Ion Ungureanu etc.) şi de co-laboratori constanţi (Demostene Andronescu, Răzvan Codrescu, Nicolae Pop etc.) ai publicaţiei ajunse în cel de-al 20-lea an de apariţie neîntreruptă. A slujit un sobor de preoţi, din care nu au lipsit nici de această dată părintele Gheorghe Bogdan (fost deţinut politic) şi părintele Dumitru Abrudan (fost decan al Facultăţii de Teologie din Sibiu), care au şi rostit emoţionante cuvinte de pomenire, dar şi de mărturie creştină în răspărul vremurilor confuze pe care le trăim. Părintele profesor Dumitru Abrudan a ţinut să se refere cu osebire la semnul biruitor al Sfintei Cruci, sub care creştinul stă în viaţă şi în moarte, dar, mai presus de toate, în zariştea veşnică a Învierii.



Ani de-a rîndul, pe 14 septembrie, de Înălţarea Sfintei Cruci, Gabriel Constantinescu a fost prezent la Aiud, la marea comemorare a morţilor din temniţele comuniste, despre care a şi scris în atîtea rînduri, considerînd evocarea şi cinstirea lor ca pe datoria de capătîi a vieţii sale. A fost un sprijinitor neobosit al monumentului-biserică şi al schitului ridicate la Rîpa Robilor şi a murit bucuros să ştie că acolo se vor ridica în urmă o mănăstire şi un centru de martirologie, unde urmaşii vor veghea asupra destinului postum al martirilor, atît liturgic, cît şi documentar. În alt chip, tainic, va fi desigur prezent acolo şi în acest an, cu marele sobor al drepţilor care ne veghează din ceruri şi pentru care Dumnezeu ne mai rabdă, poate, în acest tîrziu al istoriei.
Aceste 6 luni fără Gabriel Constantinescu, fără grija şi îndrumarea sa exercitate în mod direct şi imediat, au fost cele mai grele din cei 20 de ani ai Punctelor cardinale. După strămutarea sa la cele veşnice, nimic n-a mai fost – n-a mai putut fi – parcă la fel; ne-am străduit, totuşi, să-i împlinim ultima dorinţă şi să ducem mai departe revista, pînă la capătul anului 20, cît şi cum ne-am priceput, cu concursul generos al familiei şi al cîtorva vechi sprijinitori din ţară şi din străinătate. Traseul de două decenii se apropie acum de sfîrşit. Dincolo de o anumită mulţumire şi mîndrie de a fi fost părtaşi, o mînă de oameni mai vîrstnici sau mai tineri, la această realizare unică a presei de dreapta din România postcomunistă, avem acum inimile strînse, dar încercăm să ne mîngîiem cu gîndul că orice lucru pe lumea aceasta are o durată firească a lui şi că lucrurile făcute cu inimă bună supravieţuiesc pînă la urmă propriei lor săvîrşiri, în neuitarea oamenilor (fie ei şi puţini) şi în neuitarea lui Dumnezeu (prin şi întru Care sînt toate).



Numărul pe septembrie 2010 este antepenultimul al Punctelor cardinale (vor urma cel pe luna octombrie şi numărul dublu pe lunile noiembrie-decembrie, închinat cu precădere lui Gabriel Constantinescu, care în toamna aceasta ar fi împlinit 89 de ani). Celor obişnuiţi din 1991 încoace să-şi achite încă din toamnă abonamentele pentru anul următor Redacţia le atrage atenţia – nu fără regret – că nu mai e cazul şi le aduce mulţumiri pentru fidelitatea admirabilă cu care ne-au însoţit pe decindea vremii, oferindu-ne adeseori mai mult decît am fost noi în stare să le oferim lor. Şi, prin mijlocirea noastră nevrednică, le mulţumeşte însuşi directorul fondator al publicaţiei, cel care va rămîne – pentru noi şi pentru ei deopotrivă – măsură pilduitoare de vrednicie creştină şi românească, pe care nimeni nu ne-o va putea răpi din suflete şi din conştiinţe.
Ca şi ilustrul său tată, scriitorul-ofiţer Paul Constant, Gabriel Constantinescu intră de-acum, cu blazonul pînă la capăt onorat al Punctelor cardinale şi al cărţilor de referinţă pe care le-a scris*, în istoria culturală a Sibiului şi, cu voia lui Dumnezeu, în conştiinţa mărturisitoare a dreptei româneşti de mîine – care va fi creştină sau nu va fi deloc.

Răzvan CODRESCU


* Filosofia arabă a istoriei. Ibn Haldun, Ed. Anastasia, Bucureşti, 1996; Marginalii la Talmud, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 1999; Evreii în România (secolele XVI-XX), Ed. FRONDE, Alba-Iulia – Paris, 2000; Gîlceava anticomunistului cu lumea. Cronica unui deceniu de tranziţie: 1991-2001, Ed. Christiana, Bucureşti, 2002; Şah la rege. Declinul monarhiei române în secolul XX, Ed. Christiana, Bucureşti, 2007 (în curs de reeditare).

31 comentarii:

La 7/9/10 10:05 p.m. , Anonymous Anonim a spus...

Stimate Dl Codrescu,

Locuind de mai multa vreme in strainatate, am descoperit doar cu cateva luni in urma revista "Puncte Cardinale" si am gasit'o exceptionala ! Gratie unor valori nationale ca raposatul domn Constantinescu (si Dvs insiva printre altii), am remarcat ca revista - atat cat am putut citi pe internet - este de foarte inalta tinuta (in toate privintele) ! Nu inteleg de ce opriti editarea ei in continuare ? Noi avem enorm de multa nevoie de perenitatea unor publicatii ca "Puncte Cardinale".... Pe de alta parte, unde se pot gasi cartile Dl Constantinescu, le'am cautat pe internet insa nimic... Vor fi ele puse on-line ca sa fie accesibile oricui ? Va multumesc foarte mult pt raspunsul Dvs ! Va doresc toate cele bune, Doamne Ajuta !

 
La 8/9/10 12:01 a.m. , Blogger Răzvan Codrescu a spus...

"Punctele cardinale" nu mai pot continua în primul rînd din motive financiare (revista are un tiraj prea mic pentru a se putea întreţine, în condiţiile în care în ultimii ani a rămas fară aproape jumătate din abonaţii externi, care o ţineau de fapt în viaţă, dar şi fără foarte mulţi colaboratori benevoli, care fie au răposat, fie au îmbătrînit şi nu mai pot activa).
Cărţile d-lui Constantinescu sînt epuizate (eu unul intenţionez, după ce se mai potoleşte criza, să le reeditez pe unele dintre ele la Editura Christiana, dar nu ştiu cînd va fi posibil, mai ales că sponsori sînt tot mai greu de găsit pentru cărţile "de dreapta").
Vom vedea ce vom mai putea valorifica on-line, cu timpul...

 
La 8/9/10 8:52 a.m. , Anonymous Anonim a spus...

Eu am gasit unele in anticariate. Puteti incerca daca mai veniti prin tara. Mai ales Sah la Rege, care e si cea mai tare.

 
La 4/11/10 10:47 a.m. , Anonymous Anonim a spus...

Stimate Domnule Codrescu,

Va scriu din nou ca sa va multumesc foarte mult pentru noua Dvs postare despre Codreanu si miscare. Am ales sa va scriu aici, pentru ca doresc ca mesajul meu sa fie continuarea precedentului. In sfarsit, incep sa cunosc si sa inteleg ceea ce a fost fenomenul legionar. Tot ce stiam erau doar aspecte pur propagandistice de inspiratie comunist-antinationala, si desi stiam ca nu sunt adevarate, stiam ca nu stiam care era adevarul... Postarea Dvs are si un rol pedagogic, pe langa faptul ca este foarte documentata si este un document de analiza istorica de inalta tinuta. Incepusem sa inteleg ceva citindu'l vara asta pe Dl Goma (situl sau contine multe lucruri interesante). As vrea sa va rog sa'mi raspundeti la urmatoarele intrebari:

1) care este cartea (trebuie sa fie macar una acuma...) care contine o istorie adevarata a miscarii: vreau sa cunosc mai intai realitatea istorica, si apoi sa o inteleg; n'am incredere decat in unul ca Dvs in ceea ce priveste astfel de recomandari

2) vreau sa cunosc adevarul despre Maresalul Antonescu; anul trecut am fost in tara si am luat de la cineva cartea Dl Baciu "crucificarea Romaniei la Yalta" care a fost o revelatie pentru mine. Ar mai fi "Sah la rege" pe care tot nu am gasit'o pana acuma, dar sunt convins ca sunt si altele de acuma, dar nu vreau sa citesc orice, de aceea am nevoie de ajutorul Dvs

Va rog (si ne rugam pentru dvs) sa continuati: foarte multe lume este simplu ignoranta, si nu doar dintre cei care nu preau au dat pe la scoala... Faceti ca Dl Goma: repetati ori de cate ori aveti ocazia, lumea (si eu...) inca suntem ignoranti, rau/tendentios informati, etc. Continuati postarile ! Noi trebuie sa cunoastem adevarul, asa cum este in complexitatea lui, sa'l intelegem, numai dupa aceea vom putea sa analizam corect situatia in care (inca) ne gasim.

Va multumesc foarte mult pt raspunsul Dvs ! Va doresc toate cele bune, Doamne Ajuta !

 
La 7/11/10 4:38 p.m. , Anonymous Anonim a spus...

Stimate Domnule Codrescu,

va scriu fara nici o intentie de a va ocupa inutil spatiul de afisare.... de altfel cred ca ar fi bine nici sa nu'l postati... e un mesaj doar pt Dvs

am citit de cateva ori si cu foarte multa atentie postarea despre Codreanu; asta mi'a permis sa aflu si sa inteleg multe lucruri, multe intrebari raman (dar pt astea acuma am bibligrafia...);

nu mai stiu unde am citit (puncte cardinale, la Paul Goma - cita si el de undeva probabil - ) despre un ofiter roman cazut prizonier la rusi, legionar, si anchetat la Moscova? de catre nkvd, intr'o sala mare (amfiteatru?) cu multa lume (nkvd-isti) care luau note si puneau intrebari (imi aduc aminte ca am avut impresia ca se tinea un "curs magistral"...); deci rusii se interesau fff serios de "cum a fost posibil ca legionarii sa comunice" cu populatia... din lucrarea Dvs am aflat despre tabere de munca legionare, reuniuni pe stadioane, etc Pai exact asta au facut comunistii cand au ajuns la putere: au utilizat metodele legionare (in plus utilizand si forta!) pentru antrenarea maselor in programul lor antinational (vazusera ca "merge", ca populatia raspunde la astfel de chemari... deci ei si'au zis: "daca mintim bine si reusim sa ducem lumea de nas, ar trebui sa mearga si cu noi")! in timp ce metodele astea de comunicare legionarii le folosisera pentru formarea omului nou de tip crestin si pentru difuzarea ideilor de aparare a identitatii nationale, comunistii... pt "omul lor nou" de tip sovietic; daca exagerez, spuneti'mi...

cand aveti un moment de ragaz, va multumesc anticipat pt raspunsul Dvs la postarea mea anterioara (unde ceream niste titluri de carti)

Va doresc toate cele bune, Doamne Ajuta !

 
La 7/11/10 8:39 p.m. , Blogger Răzvan Codrescu a spus...

Cred că vă referiţi la ceea ce spune d-l Demostene Andronescu în introducerea cărţii sale despre "Reeducarea de la Aiud" (Ed. Christiana, Buc., 2009):

"Dacă în privinţa agenţilor infiltraţi nu deţinem, deocamdată, dovezi concludente, avem în schimb dovezi sigure că serviciile secrete sovietice (atât NKVD-ul, cât şi serviciile de informaţii ale armatei) nu au încetat să se intereseze de Mişcarea Legionară nici chiar în timpul războiului. Şi aceasta nu numai în cea de-a doua parte a lui, când era evident că ruşii vor ajunge pe meleagurile noastre, ci şi în prima parte, când această posibilitate nu se întrevedea încă. Printre ofiţerii români căzuţi prizonieri la ruşi erau şi foarte mulţi foşti membri ai Mişcării Legionare (ofiţeri de rezervă, mai ales învăţători, profesori, avocaţi, doctori etc.); aceştia relatează – în scrierile lor memorialistice, unii, sau în simple aduceri aminte, alţii – că în lagărele în care erau internaţi veneau periodic comisii formate din ofiţeri NKVD, şcoliţi desigur, unii dintre ei chiar foarte instruiţi şi manieraţi, care îi anchetau în legătură cu trecutul lor legionar. Îi interesa absolut tot: când şi în ce împrejurări au intrat în Mişcare, dacă au trecut sau nu prin Frăţiile de Cruce, cum se desfăşura o şedinţă de cuib şi ce probleme se dezbăteau într-o astfel de şedinţă, ce calităţi trebuia să întrunească un şef de cuib, ce personalităţi legionare au cunoscut şi care dintre acestea i-au impresionat în mod deosebit, dacă l-au cunoscut pe Corneliu Zelea Codreanu şi prin ce calităţi se impunea acesta, ce părere au despre viitorul acestei Mişcări... şi încă multe altele. Insistau, în mod deosebit, asupra Frăţiilor de Cruce şi asupra sistemului de educaţie din cadrul acestora. Era evident că aceste discuţii aveau mai mult un caracter de documentare decât de anchetă.
Acelaşi lucru îl relatează şi Eugen Cristescu, şeful fostului Serviciu Român de Informaţii, una din cele şase persoane arestate şi duse, după 23 august 1944, împreună cu mareşalul Antonescu, la Moscova, pentru anchetă. Acesta povesteşte (vezi, printre altele, Gabriel Bălănescu, Din împărăţia morţii) că un mare număr din şedinţele de anchetă la care a fost supus, a fost consacrat Mişcării Legionare şi că atunci când era anchetat despre altceva (alte partide, diferite personalităţi politice, diplomaţi etc.), la anchetă asistau doar două-trei sau cel mult patru persoane. Când era însă vorba de Mişcarea Legionară, ancheta avea loc într-un mare amfiteatru, în faţa unei asistenţe de până la o sută de persoane, care notau conştiincios tot ce spunea el, unii dintre aceştia punând chiar şi întrebări lămuritoare. La aceste şedinţe participa întotdeuna şi un general, Vinogradov, care conducea ancheta. Îi interesa, în mod deosebit, modul de organizare al Mişcării, sistemul de educaţie a membrilor ei, idealurile acestora, statutul lor social, precum şi ponderea cadrelor militare în rândurile lor. De asemenea, în mod deosebit, îi interesau Frăţiile de Cruce, despre care voiau să afle cât mai multe lucruri, cum ar fi: criteriile de recrutare a tinerilor în acestă organizaţie, activitatea lor şi mai ales educaţia care se făcea în aceste adevărate pepiniere de viitori legionari".

 
La 12/11/10 10:50 p.m. , Anonymous Anonim a spus...

Stimate Domnule Codrescu,

Va multumesc foarte foarte mult pt citatul pe care mi l'ati postat ! Va raspund cu oarecare intarziere - pt care'mi cer scuze - dar am fost prins cu ale mele. Intr'adevar, acesta era articolul publicat in "Puncte Cardinale". Mie mi se pare foarte simnificativa atitudinea NKVD-ului. Ca i'a interesat miscarea legionara - cel mai eficient opozant al bolsevismului la noi - in detaliu ca sa poata s'o anihileze fizic (ca altfel ea a ramas in cugetul crestinilor care au stiut ce a insemnat) e numai o parte din adevar. Parerea mea este ca "modul ei de functionare" le'a servit de model pt multiplele perversiuni organizatorice comuniste. Un model "cultural" ca sa zic asa care a mers bine la romani. Si bineinteles aici e partea cea mai diabolica: folosesti ceva care merge in sensul bun al cuvantului intr'un scop complet opus binelui: vezi ca lumea merge la biserica si te folosesti de "model" (cu tot ceea ce inseamna el) pt a crea o "anti-biserica". C S Lewis spunea ca diavolul maimutareste adevarul, il "imita" atat cat ii trebuie ca sa deturneze scopul si sensul original (bun).

Am fost complet ignorant de aceste interogatorii pe care le descrie pasajul Dvs reprodus in raspuns. Incep sa am o viziune mai clara asupra a ceea ce s'a petrecut... si va multumesc f mult !

Cu cele mai sincere urari crestine de bine, pe curand !

 
La 26/11/10 9:01 p.m. , Anonymous Anonim a spus...

Stimate Domnule Codrescu,

va multumesc f mult pt noua Dvs postare despre Nicolae Iorga ! excelenta, am aflat multe despre afacerea asta care m'a interpelat pe vremea cand eram elev si despre care nu intelesesem mare lucru dar banuisem ca erau multe nespuse... am o intrebare: spuneti ca cei care l'au asasinat, nu s'au predat, ca cei din inaintea lor... au fost ei vreodata identificati cu certitudine, arestati ? daca nu, atunci afacerea este si mai "interesanta" !

pe de alta parte, am citit si eu unele din comentarii, e dezolant numarul celor care s'au nu inteleg intr'adevar, sau se fac ca nu inteleg ceea ce ati scris (de altfel foarte clar...)

Va doresc toate cele bune, Doamne Ajuta !

 
La 26/11/10 10:03 p.m. , Blogger Răzvan Codrescu a spus...

Asasinii lui Iorga au fost identificaţi, dar nu prinşi, fiind condamnaţi în contumacie.

 
La 27/11/10 6:40 p.m. , Anonymous Anonim a spus...

Stimate Domnule Codrescu,

Multumesc f mult pt raspuns ! tocmai am citit raspunsurile la articolul Dvs despre Iorga si le'am gasit simptomatice pt parioada pe care (cu greu) o traverseaza tara; nu'i de mirare. Am mai multe remarci:

1) cazul "Petru Voda" pe care nu'l cunosc personal, fiind departe geografic: lasand la o parte doza considerabila de primitivism, eu sugerez ca ar putea fi vorba de o manipulare neo-securista. Cei care cred ca "fostii" nu mai sunt activi, se inseala. Ei sunt, fie in persoana prin diferite canale, fie prin cei pe care i'au pus (tot ei) in locul lor, formati la aceeasi scoala ideologica, antiromaneasca. Iar scopul lor este sa impiedice re-crearea unei veritabile drepte crestine. Eu sunt convins ca desi nu toti dintre cei din "servicii" o pricep (fiind prea ocupati cu "ale lor"), unii stiu prea bine ce fac, fiind la solda intereselor antinationale. Atentie deci la cei care se straduiesc prin parazitare (creind o falsa miscare nationalista) sa compromita ideeile de nationalism. Astea's clar actiuni de sabotaj-dezinformare dirijate de profesionisti, care stiu ce fac, actiuni in care "idiotii utili" isi au rostul lor.

2) nu neglijati deloc consecintele lipsei de educatie/informatie. Multe din comentariile citite de mine tradeaza o logica de "creiere spalate". E normal, am fost torturati si intelectuliceste timp de 42+20 de ani. Singura solutie este - cum spuneati si Dvs - educatia si satisfacerea nevoii de adevar. Asta cere actiuni radicale, de anvergura. Lumea nu poate fi tinuta ignoranta la infinit, incet incet lumea se va trezi. De aceea sugerez postarea - unde credeti ca'i mai bine ! - a unei baze de lucrari care sa prezinte istoria veacului trecut asa cum a fost ea, cu toate adevarurile deranjante. Paul Goma si'a pus totul pe situl lui: ar putea exemplul lui sa fie imitat ? stiu ca sunt probleme de copyright, etc, dar cred ca situatiile exceptionale cer actiuni exceptionale. Daca iau doar cazul meu, abia anul trecut am gasit, venind in tara o carte de'a lui N Baciu despre Yalta (si am luat'o la mine), abia anul asta am descoperit tragedia Basarabiei citind pe situl Dl Goma (si bunicul meu a fost membru in statul major al Gen. Dascalescu, "istorii" despre front stiam destule), si prin primavara punctele cardinale... si ceva din "sah la rege"; am cerut unor prieteni sa'mi caute "sah la rege", iar ei mi'au spus ca n'au auzit niciodata nici de "sah la rege", nici de "punctele cardinale", etc, si ei sunt de acasa ! Pe de alta parte nici nu'mi pot permite sa dau sfaturi... sugerez numai: o baza de date cu cartile Dvs, Baciu, Constantinescu, etc, din care lumea sa invete, apoi sa inteleaga istoria asa cum a fost ea, cu ale ele buni si rai; numai dupa aia putem avea dezbateri care au sens, si cei cu vederi antinationale se vor exclude ei insisi ! pot sa va spun ca de la fereastra mea, pe 1 dec anul trecut am vazut un grup de studenti romani, veniti pe aici la studii, mergand la cursuri dimineata, pe la vreo 7:30, prin ceata, cantand "treceti batalioane"... nu mi'a venit sa cred ! deci fibra este vie, slava Domnului ! si ei sunt tineri care poate stiu chiar mai putina istorie decat mine...

toate cele bune si sper sa va citesc cat mai curand !

 
La 28/11/10 3:17 p.m. , Anonymous Anonim a spus...

Stimate Domnule Codrescu,

Multumesc foarte mult pt postare ! Scuze pt erorile de tipar care's inerente in graba; voisem sa spun "intelectualiceste" si nu "intelectuliceste", un anume "filolog" se pare ca le observa f repede

Desi si acuma sunt f grabit, va scriu cu privire la unele aspecte care mi se par importante; scriind geografic de departe, cred ca am o perspectiva utila. Insa cu siguranta ca o persoana de calibrul Dvs le stie de multa vreme...

1) faptul ca unii fosti auditori ai marelui C Noica se plaseaza pe pozitii putin/deloc impartasite de Noica trebuie subliniat pt a nu induce in eroare pe cei care cred ca ei sunt continuatorii lui Noica. La urma urmei, profesorul nu'i responsabil de ceea ce fac fostii studenti/auditori liberi cu cunostintele transmise; unii le vor intelege si le vor fructifica, altii... contrariul ! Insa cei din urma trebuie net separati de adevaratii continuatori. Nu numai ca nu sunt, dar mai pot fi - si sunt! - utilizati (prin cumparare, oportunism, santaj, naivitate, exploatare a orgoliului, etc) de profesionisti ai dezinformarii (si/sau de stapinii lor!) ca sa dea impresia ca sunt continuatori ai Maestrului, in scopul de a sminti lumea...

2) multe din dezbateri sunt sterile, un dialog de surzi, cu multe non-sensuri, ne-adevaruri, jumatati de adevaruri, etc. O lupta intelectuala impotriva ne-adevarurilor cu care ne confruntam este pierduta de la inceput cata vreme adeptii ne-adevarurilor nu's pregatiti sa accepte contrariul (si nu sunt pt ca ar trebui sa fie capabili sa le recunoasca, si cum nu sunt...). Deci lupta trebuie inceputa la alt nivel, la educatia de baza. Cata vreme scolile vor poduce absolventi care nu cunosc adevarul si nu se identifica cu el, axiomele constitutive ale unei fiinte crestin-rationale, dezbaterile nu produc nimic si - f important ! - ii tin "ocupati" pe cei ale caror competinte ar fi fost f utile in alta parte (cu mult mai multe rezultate). Bineinteles ca toata acesta strategie de manipulare/dezinformare/deturnare este diabolica, si cauta ca individul sa aiba atentia fixata constant in alta parte si mai ales sa nu aiba acces la adevar (istoric, politic, etc)

3) f multi care pleaca la studii (politica, filozofie, sociologie, etc) in strainatate se formeaza acolo la doctrinele post-crestine occidentale, si le vor asimila fara o analiza critica pt ca le lipsezsc bazele sanatoase din scolile noastre! (nu ca n'ar fi si lucruri f bune aici, dar aici departamentele de filozofie, etc sunt de generatii de stanga/extrema stanga!); impactul asupra culturii/valorilor spirituale romanesti este vizibil (si probabil ca influenta asta se manifesta la noi de prin 1900, ceea ce ar explica multe evenimente...). O lupta ca a Dvs pt o dreapta crestina nu poarte fi conceputa fara un accent major pe educatia in scoala. Numai cei a caror suflet si minte s'au primenit in sanul valorilor noastre crestine, milenare, vor putea mai tarziu sa inteleaga importanta prezervarii lor, si faptul ca in afara lor este neantul. Daca noi ne trezim - si o avem deja din pacate... - cu o generatie de asa numite elite culturale (mal)formata in scoli care dipenseaza alte valori (unele bune! dar altele chiar contrare valorilor romanesti) ne pierdem identitatea si vom fi si victimele erorilor altora

m'ar interesa punctul Dvs de vedere! toate cele bune si sper sa va citesc cat mai curand !

 
La 2/12/10 8:22 p.m. , Anonymous Anonim a spus...

Stimate Domnule Codrescu,

Inca o data multumiri pt articolul despre N Iorga, care ne'a (m'a) informat f bine despre un aspect major al istoriei noastre. Sunt f bucuros ca Pr Aldea a pus accentul pe faptul ca multi doctoranzi de'ai nostri se formeaza intelectual la scoli de gandire care - imi asum riscul - fiind de factura materialist dialectica nu poseda resursele de a produce valori intelectuale care sa reziste timpului (nu zic ca nu exista si scoli de valoare, dar mai toate departamentele de "humanities" cam au reputatia de a fi foarte la stanga... si asta o stie aproape toata lumea). Si asta este o tragedie nationala: ei vor fi "formatati" intelectual dupa principii si teorii care nu aduc nimic valoros - din contra adeseori ! - patrimoniului de gandire romanesc.

Astept comentarii din partea Dvs numai daca timpul va permite, e mult mai important sa continuati publicarea materialelor Dvs (spre binele celor multi).

Va doresc toate cele bune, Doamne Ajuta ! sper cand vin in tara sa trec si pe la Bucuresti si sa va intalnesc...

 
La 20/12/10 12:58 p.m. , Anonymous Anonim a spus...

Stimate Domnule Codrescu,

Va doresc dumneavostra si familiei un Craciun fericit si binecuvantat, sanatate bucurii si putere de munca, sa va (ne) ajute Dumnezeu in tot ceea ce vom intreprindre !

Am citit cu deosebita placere si interes postarea Dvs despre Craciun ! De asemenea, textul Dvs despre Divina Comedie l'am gasit nu numai foarte interesant dar si emotionant (istoricul interesului Dvs...)

Ne rugam pentru Dumneavostra ! La multi ani intru Hristos !

 
La 20/12/10 1:25 p.m. , Blogger Răzvan Codrescu a spus...

Vă mulţumesc şi vă doresc la rîndul meu numai spor şi bucurie!
LA MULŢI ANI ÎNTRU HRISTOS !

 
La 31/12/10 3:31 p.m. , Anonymous Anonim a spus...

Stimate Domnule Codrescu,

La multi ani cu sanatate si numai bucurii, dumneavostra si familiei, intru Hristos ! Sa auzim numai de bine in 2011, si cu Dumnezeu inainte !

 
La 31/12/10 8:47 p.m. , Blogger Răzvan Codrescu a spus...

LA MULŢI ANI tuturor!
Şi un gînd bun pentru Gabriel Constantinescu, căci e primul An Nou cînd nu-l mai avem viu printre noi.

 
La 21/1/11 9:15 p.m. , Anonymous Anonim a spus...

Stimate Domnule Codrescu,

Sper ca sunteti foarte bine ! Multe multumiri pt ultimile Dvs postari pe care le'am gasit exceptionale, foarte pedagogice si bine documentate. Am invatat multe despre Mota si Marin si mai ales despre contextul perioadei. Vedeti dumneavostra, sunt multi cei care din lipsa de informatii pertinente si prin opozitie cu perioada comunista au o impresie foarte romantica despre perioada interbelica; si atunci s'au facut multe greseli din care inca nu am tras toate concluziile, ca sa s'o spun repede....

Am cateva sugestii:

1) am mai spus'o deja: avem nevoie de o prezentare a istoriei (cam de la Tudor Vladimirescu incoace) cat mai cinstit prezentata, de cineva integru; multe fapte nu sunt cunoscute sau de loc sau la adevarata lor dimensiune (si multe fals prezentate, tendentios, etc)(de ex eu habar n'am avut de trecutul patriarhului Cristea; abia acum gratie articolelor Dvs incep sa inteleg ce'a fost legiunea); aveti Dvs o recomandare ?

2) am incercat sa citesc online "cele doua Romanii" ale Dl Constantinescu; abia o treime este disponibila pe situl "Punctelor cardinale"... este vital ca noi toti sa cunoastem adevarul de care am fost privati atat de multa vreme; nici "sah la rege" nu'i disponibila pe undeva....

3) ati putea posta ceva despre "protocronism" ? cred ca este multa confuzie legata de asta

Sanatate si numai bucurii intru Hristos ! pe foarte curand sper !

4)

 
La 22/1/11 12:42 a.m. , Blogger Răzvan Codrescu a spus...

Nu ştiu nici o sinteză istorică aşa cum v-aţi dori dvs. Destul de corectă este "O istorie sinceră a poporului român" de Florin Constantiniu, dar şi acolo rămîn multe nemenţionate. "Şah la rege" sper să se poată reedita în cursul acestui an (făgăduinţe ferme sînt greu de făcut în asemenea vremuri).
Despre protocronism nu cred că voi avea prea curînd răgazul să scriu (problema nu e deloc simplă, căci sînt multe soiuri de protocronişti şi multe variante de protocronism, ce în nici un caz nu se pot judeca la grămadă).
Sper însă ca acest blog să aducă în continuare unele lămuriri (sub semnătura mea sau a altora), chiar dacă într-un mod mai puţin sistematic.

 
La 18/2/11 10:37 p.m. , Anonymous Anonim a spus...

Stimate Domnule Codrescu,

multumesc f mult pt analizele si articolele publicate pe blogul Dvs care sunt de exceptionala calitate si foarte inspirate ! de asemenea felicitari pt creatiile Dvs poetice ! acum vreo doua saptamini am imprimat vreo suta de pagini de pe blog si le'am adus acasa ca sa le citesc pe indelete; sunt convins ca mai sunt inca multe lucruri de citit, mai trebuie gasit timpul... gratie Dvs descoperit un site Bartolomeu Anania si acuma ascult predicile lui in fiecare seara, unele de maui multe ori !

in ceea ce priveste ultimele Dvs raspunsuri la comentarii despre 23 aug '44, nu vreau sa intru in polemici cu atat mai mult cu cat sunt "anonim"... parerea mea de om simplu de la tara, simplu plugar, daca cineva face efortul minim sa cunoasca adevarul istoric, e practic imposibil sa fie in dezacord cu Dvs, Gabriel Constatinescu, Nicolea Baciu (si or mai fi si altii), indiferent de ce simpatii / preferinte / sensibilitati ar avea; fara emfaza sau exprimari pretentioase, sa o spunem drept: adevarul vorbeste de la sine... e ca si cum ai un model/teorie in fata, si'l citesti si daca'i coerent, esti convins imediat, o simti in tine insuti...

ca MS Mihai I si comunistii - "strainii" lui Noica - isi revendica "paternitatea" actului, sa continue, sa persiste ! ei intr'adevar au fost actorii si autorii tradarii si nesabuintei, iar noua, restul, ne trebuie adevarul pur, oricat de dureros ar fi el, ca sa putem intoarce pagina si cu invatamintele corect intelese sa ne intoarcem privirile spre viitor; marea tragedie cu MS Mihai este ca in mediocritatea sa a compromis idea de monarhie... dar poate ca speranta mai exista, marea intrebare fiind: sigur nu el sau descendentii lui intru mediocritate, dar pe cine altul ?

o alta frumoasa idee pe blogul Dvs este aceea cu nationalismul crestin, singurul veritabil, opus nationalismului - atat cat a fost - de factura comunista, parazitar: excelent studiul Dvs !

cu Dumnezeu inainte ! toate cele bune Dumneavoastra !

 
La 4/3/11 5:09 a.m. , Anonymous Anonim a spus...

Stimate Domnule Codrescu,

Dumnezeu sa'l hodineasca in ceata dreptilor pe Gabriel Constantinescu ! cartea lui "sah la rege" cat am putut citi pe internet a fost o revelatie pt mine;

va scriu acuma in legatura cu un alt aspect: am constatat ca de ceva vreme se vorbeste tot mai des despre maresalul Antonescu prin presa, etc; e foarte bine, ca si legiunea, este un subiect foarte important, "sensibil" si - cum altfel ?... - taram fertil pt manipulatori / dezinformatori, etc; am auzit recent ca istoricul Petre Ţurlea a scris o carte despre Antonescu (pe care n'am citit'o inca neavand'o la dispozitie); redau mai jos insa un citat care mi'a atras atentia:

"Luptând împotriva extremei drepte legioanare şi a extremei stângi comuniste, aparent Ion Antonescu a fost înfrânt, fiind asasinat în 1946. La scara Istoriei, însă, Ion Antonescu a învins definitiv atât extrema dreaptă cât şi extrema stângă. El este cel care a rămas în inima Poporului român iar nu adversarii lui. (Petre Ţurlea)"

o astfel de "interpretare" mi se pare suspecta, caci se incearca a opune "extrema dreapta" - care extrema dreapta si de ce a fost ea "extrema" ?! faptul ca Codreanu a fost un crestin devotat si n'a tolerat coruptia politica etc face din el un extremist ?! - si Antonescu (care nici el n'a tolerat coruptia...); de departe de unde sunt, parca'mi da impresia sau unei discutii doar relativ utile (desi s'ar putea ca lucrarea sa aiba si parti foarte bune...) sau unei prezentari tendentioase; atat maresalul cat si Codrescu au trait timpuri extrem de grele pt istoria noastra, intre el si legiune lucrurile n'au fost totdeauna "simple" si sunt convins ca avem inca foarte multe de invatat, si din deciziile eroice luate in conditii extrem de grele cat si din erorile comise ... o alta impresie este ca lucrarea mentionata nu pare sa incorporeze dimensiunea crestina a personajelor / evenimentelor, ceea ce conduce la intrebarea: care sunt reperele la care ne raportam cand analizam evenimentele ?

propunerea mea: ati putea scrie un articol despre maresal si legiune ? cu cat mai multe detalii, etc?

cu speranta ca mesajul meu sa gaseasca un ecou favorabil, va doresc toate cele bune intru Hristos !

 
La 4/3/11 11:16 a.m. , Blogger Răzvan Codrescu a spus...

Există o tendinâă istoriografică mai veche de a-l apăra pe Antonescu lovind in legionari. Pe de altă parte, legionarii, nu o dată, îl critică pe Antonescu spre a se scuza pe ei înşişi. Adevărul istoric e foarte complex: şi Antonescu, şi legionarii au făcut şi multe bune, şi multe rele, în acord sau în dezacord. Este indiscutabil că şi unul şi alţii avut intenţii bune pentru ţară, dar adversarii vin şi zic (şi nu-i poţi contrazice pînă la capăt) că şi iadul e pavat cu bune intenţii...
Cît despre aserţiunea "istoricului" Petre Ţurlea, ea e cel puţin "romantică"...

 
La 4/3/11 9:27 p.m. , Anonymous Anonim a spus...

multumesc f mult Dl Codrescu ! asertiunea Dvs "Adevărul istoric e foarte complex: şi Antonescu, şi legionarii au făcut şi multe bune, şi multe rele" reprezinta si concluzia mea, Dvs avand si meritul de a fi prezentat lucrurile foarte clar; am cautat pe internet si am gasit niste informatii lapidare despre Petre Turlea: fost deputat FSN printre altele, deci este cineva care face politica, foarte probabil membru de partid cu ceva Stefan Gheorghiu, inainte de '89, etc; ca Dl Turlea prezinta lucrurile dintr'o perspectiva "romantica" s'ar putea explica prin ceva motivatii/interese sa zicem politice, dar ceea ce regret eu este o lipsa de interes pt adevar asa cum a fost el (nu "interpretari materialist-dialectice" in slujba anumitor interese, fie ele si bune la inceput); vedeti Dvs, eu cred ca ne lipseste o cultura a adevarului (prea ne multumim cu jumatati de masura) si lipsa curajului de a afirma si asuma singurul reper de valori care exista si la care trebuis sa ne raportam: valorile crestine; numai dupa ce le vom asuma deschis si plenar vom putea sa incepem sa intelegem; astept cu mult interes sa va citesc urmatoarele postari ! toate cele bune !

 
La 15/3/11 7:49 p.m. , Anonymous Anonim a spus...

Stimate Domnule Codrescu,

multumesc f mult pt postarea ultimului meu mesaj (referitoar la contributia Dl Tarziu)! am citit si ultimele postari ale diferitilor intervenanti, si tinand cont de continutul lor va rog sa continuati! ca unii pro-Platon - al lor, nu filozoful... - sau pro-Feodorovici (sau mai stiu si eu care altul) sunt f agresivi e un fapt neglijabil; nu ei reprezinta tara, sau constiinta nationala (inca adormita...); cei multi, fie ei si simpli plugari ca mine, au capacitatea sa-nteleaga si sa distinga graul de neghina; chiar daca ML ca atare nu este repetabila, un fel de "curent" national este fff necesar, care sa promoveze valorile crestin nationale, sa implice oameni din toate categoriile socio-economice, care sa restabileasca coeziunea nationala utilizand ca liant valorile crestin nationale; publicatiile Dvs sunt mai necesare ca niciodata

ati putea posta in curand ceva despre maresalul Antonescu si ML ? ati spus ca subiectul e dificil, dar odata dezbaterea lansata... si in ciuda postarilor rau voitoare pe care le anticipam cu totii... cred ca ar contribui la elucidarea unui aspect f important din istoria noastra !

Doamne ajuta !

 
La 24/3/11 2:31 p.m. , Anonymous Anonim a spus...

Stimate Domnule Codrescu,

foarte interesante ultimele Dvs postari! o sa va scriu mai mult in curand...

am gasit la adresa de mai jos:

http://arxiv.org/PS_cache/arxiv/pdf/1012/1012.1375v2.pdf

un articol despre extinctia religiei in unele parti ale lumii... nu stiu in ce masura autorii sunt motivati politic, s'ar putea sa fie doar o aplicatie a teoriei clasice, de baza,a ecuatiilor cu derivate partiale legata de un subiect sensibil; ccea ce este interesant este ca ei s'au folosit de niste date experimentale reale (nu simulari) obtinute probabil de niste institute de cercetari statistice

toate cele bune si pe curand !

 
La 5/5/11 7:34 p.m. , Anonymous Anonim a spus...

Stimate Domnule Codrescu,

Hristos a Inviat !

imi cer scuze ca sunt cam in intarziere...

 
La 5/5/11 8:58 p.m. , Blogger Răzvan Codrescu a spus...

Adevărat a înviat!

Aici nu încape întîrziere: Învierea e mereu prezentă şi actuală.

 
La 6/5/11 12:42 p.m. , Anonymous Anonim a spus...

Stimate Domnule Codrescu,

Am fost in tara de curand... am cautat la trei anticariate "sah la rege" si iata raspunsul (stiau de carte !): "stiti, parerile se mai schimba, lumea nu mai e asa de interesata ca altadata de idei mai vechi(!), si daca nimeni nu aduce cartea asta n'avem de unde s'o vindem; pe de alta parte noi trebuie sa vindem, daca nimeni n'o cumpara ar sta la noi pe raft degeaba..." . Mie mi'a lasat impresia ca se cam fereau pe undeva sa vorbeasca (si asta m'a lasat perplex ! de parca as fi fost un provocator...) . Nici "o istorie sincera a poporului roman" n'a fost de gasit.

Am gasit biserica de langa fosta casa parinteasca foarte activa, cu un preot minunat si enorm de multa lume! la slujba duminica, lume ferventa, credincioasa, o mare bucurie ! Dar cineva imi spunea ca la tara preotul cerea o "cotizatie" lunara si chiar si cei care nu au de unde da trebuie sa contribuie... o fi adevarat ? n'am avut timp sa verific

In orice caz lumea mi se pare aproape deloc cunoscatoare a adevarului istoric (legionari, Antonescu: legionari = multi dintre ei banditi, Antonescu oarecum mai bun, comunistii au mai facut ei cate ceva, hotii sunt cei care l'au tradat pe nea Nicu, care el nu era prea la curent cu ce se petrecea prin tara pt ca'l tineau neinformat); teribile confuzii !!! ca sa nu spun mai mult... biata TARA... eu raman totusi optimist: cu o informare/educare adecvata si sustinuta, vom reusi sa ne redresam ! unii mi'au parut favorabili monarhiei - o idee excelenta - dar cine sa fie rege ? pai Mihai I... si aici nimeni nu stie adevarul despre 23 aug '44 ... cand am exprimat pct de vedere din "sah la rege" multi m'au privit ingaduitor...

am vrut sa va sun la redactia "Christiana" cat am sat prin Bucuresti dar din pacate n'am avut timp, poate va sun saptamana viitoare daca aveti ceva timp...

Va doresc toate cele bune, Doamne Ajuta !

 
La 6/5/11 12:55 p.m. , Blogger Răzvan Codrescu a spus...

Aşa-i pe-acasă... Dar optimismul nu strică...

 
La 14/5/11 8:07 p.m. , Anonymous Anonim a spus...

Stimate Domnule Codrescu,

toate felicitarile pt postarea Dvs despre neam si nationalism, si pt frumoasele Dvs poeme ! mi'au placut si poemele precedente, dar n'am avut timp sa va scriu, imi cer scuze !

gratie postarii/lor Dvs am gasit si un articol in Rost al Dl Tarziu, tocmai le'am imprimat ca sa le citesc linistit acasa; din pct meu de vedere ceea ce scrieti Dvs este excelent, numai cei de la "putere" - atat cat se justifica prezenta lor la conducerea tarii - sa va auda ! ca tare'mi pare mie ca ei, cand nu tradeaza prosteste, deschis tara, se comporta ca niste ticalosi care se lasa cumparati pt ceva bani...

pe de alta parte, tocmai am vazut pe blogul Dl Tarziu remarci despre monarhie; personal sunt f atasat ideii de monarhie, mi se pare singura care convine noua; dar pe cine sa avem Rege ? de cand am citit cartea lui Nicolae Baciu si cat am putut din cea a lui Constantinescu, nu mai pot moral accepta ca Mihai I sa redevina Rege; sunt inca insuficient de corect informat (ca de propaganda anti-romaneasca nu ducem lipsa) privind Antonescu si Mihai I si mai ales despre ceea ce s'a intamplat cu adevarat in anii '40, bune si rele ! Mihai I mi'a parut un om slab, care nu s'a delimitat niciodata deschis de Carol al II-lea, care n'a facut nimic in exil pt tara (nici o activitate politica, etc bineinteles ca scuze si explicatii se gasesc, banuiesc...) cineva propusese pe Nicolae, un nepot... o fi o idee buna ? mi se pare extrem de important si chiar urgent, dupa ce dezbaterea cu legionarii a fost lansata (si am vazut ca adevarul incepe sa iasa la iveala), ca una despre Antonescu sa inceapa de asemenea; daca Dvs nu aveti timp, poate sugerati altora - oameni integri si cunoscatori - sa o lanseze, poate postati pe blogul Dvs textele sau macar indicati unde se pot citi, etc

mie mi se pare ca tara a ajuns la o cotitura: sau punem umarul fiecare dupa puteri la redresare, sau va fi ffff greu dupa aia...

va transmit cele mai bune urari crestine Dvs si colaboratorilor Dvs

 
La 22/5/11 5:57 p.m. , Anonymous Anonim a spus...

Stimate Domnule Codrescu,

multumesc f mult pt postarea despre Aurel State ! am intrat pe google numele lui si am dat peste un site "miscarea" care este legat de... miscare; acolo am gasit si niste comentarii in plus; in general sunt f atent cu ce citesc - mai ales ca eu nu am nici un fel de referinta personala: rude, etc, pe care sa mai pot intreba si in care sa am incredere absoluta (in familie am avut multi militari, bunicul a fost un subordonat apropiat generalului Dascalescu, un mare erou!) - pt ca sa nu ma "intoxic" cu neadevaruri istorice, pozitii partinice, etc; singur adevarul istoric pur, asa cum este el (adesea dezagreabil) ma intereseaza; pe situl lor am gasit comentarii despre asasinarea de catre siguranta a unor legionari, o femeie (sefa "cetatuilor de fete" pe tara) care a fost arsa de vie la crematoriu, etc ? astea chiar s'au intamplat ? Dvs stiti multe... chiar admitand ca unele aspecte sunt exagerari, raman totusi crimele ... ce'a avut Antonescu cu legionarii ? de ce nu s'au inteles, ca doar impreuna aveau aceleasi interese: sa salveze tara ! au fost sabotati, manipulati, etc ? mie'mi lasa impresia ca noi astazi nu cunoastem, nu intelegem istoria anilor '30-'40, si din cauza asta suntem f usori manipulati si influentati; va rog sa continuati sirul postarilor Dvs ! si daca puteti sa'mi raspundeti... va multumesc anticipat !

va transmit cele mai bune urari crestine Dvs si colaboratorilor Dvs

 
La 22/5/11 6:36 p.m. , Blogger Răzvan Codrescu a spus...

Anonimului de la 6.09 PM:

Aurel State nu a fost propriu-zis legionar Singura lui idee politică fermă a fost, cred, anticomunismul. Cazul lui reprezintă o pildă morală care depăşeşte orice etichete.
Dincolo de discuţia despre el, faptele la care faceţi referinţă chiar s-au petrecut. În general, în chestiunea legionară nu atît faptele sînt puse la îndoială, cît judecăţile asupra lor.
În ce priveşte raportul Antonescu-legionari, e mai puţin important astăzi de ce nu s-au înţeles pînă la capăt şi cît a greşit fiecare celuilalt: cert este că nu s-au înţeles şi că neînţelegerea s-a dovedit păguboasă ambelor părţi.
Dar nu cumva neînţelegerea între fraţi este un leit-motiv (mioritic?) al întregii noastre istorii? Şi nu cumva trăim şi astăzi în plin război româno-român, cu dreptăţile şi cu nedreptăţile noastre?

P. S. Nu înţeleg: de ce nu trimiteţi comentariile chiar în subsolul postărilor la care vă referiţi, ci, invariabil, în subsolul uneia şi aceleiaşi postări mai vechi ("6 luni fără Gabriel Constantinescu")?! În felul acesta vă puneţi în afara posibilelor dezbateri sau lămuriri punctuale venite de aiurea. Nu numai eu vă pot lămuri, dar şi alţii, poate chiar mai avizaţi decît mine.

 

Trimiteți un comentariu

Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]

<< Pagina de pornire