INDICE DE NUME
Cartea Crăciunului,
culegere de texte îngrijită de Răzvan Codrescu,
Editura Lumea Credinței, București, 2016
CUPRINS
Prolog editorial
Crăciunul în tradiție
Sărbătorile de iarnă în tradiția populară
Crăciunul: tradiții și etimologii
Povestea Crăciunului
Personajele Crăciunului
Betleem – leagănul lui Dumnezeu
Bucuria Crăciunului la Betleem
Crăciunul în actualitate
Ce înțeles are pentru creștinul de azi Nașterea Domnului?
Interviu cu Moș Crăciun
Despre porc, rigoare, spovedanie și post
Crăciunul de supermarket
«Moșu’ și cu caltaboșu’». În căutarea Crăciunului pierdut
Cum să întîmpinăm Crăciunul
Două predici de Crăciun
Părintele Toma Chiricuță: Bucuria Crăciunului
Părintele Galeriu: Sensul înnoitor al Crăciunului
Addenda
Nașterea Domnului în Sfintele Evanghelii
Colinde și cîntece de Crăciun
În loc de epilog: Hristos se naște. Slăviți-L!
PROLOG EDITORIAL
Cartea
de față îl introduce pe cititorul mediu contemporan în universul religios și
cultural al marelui praznic creștinesc al Nașterii Domnului, cunoscut la noi
mai ales sub numele de Crăciun. Textele antologate, apărute mai toate, de-a
lungul anilor (2003-2015), în paginile revistei Lumea Credinței, sau în volume tipărite sub egida ei, poartă
semnături diverse (Mariana Borloveanu, Răzvan Bucuroiu, Răzvan Codrescu,
Cristian Tabără, Alexandru Țurlea, dar și doi predicatori de vrednică pomenire
ai secolului 20: părintele Toma Chiricuță și părintele Constantin Galeriu) și
lămuresc – cu unele repetiții inerente de la un text la altul, dar care am
considerat că ajută la fixarea unor informații referențiale – originea,
istoricul și semnificațiile sărbătorii, în contextul așa-numitelor „sărbători
de iarnă” (populare sau bisericești) dintre Sfîntul Nicolae (6 decembrie) și Sfîntul
Ioan (7 ianuarie), ce însoțesc înnoirea anului calendaristic, creștinește
inseparabilă de Nașterea Mîntuitorului „de la Duhul Sfînt și din Maria
Fecioara”, acum două milenii, în ieslea din Betleemul Iudeii, dar și an de an,
în „ieslea” sufletelor noastre.
Materia
a fost împărțită în trei secțiuni: „Crăciunul în tradiție”, „Crăciunul în
actualitate” și „Două predici de Crăciun” (completate, în Addenda, de relatările evanghelice – Matei și Luca – despre
Nașterea Domnului și de o selecție – inevitabil subiectivă – de colinde și cîntece
de Crăciun). Textele au suferit mici modificări conjuncturale, iar notele de
subsol, în marea lor majoritate, au fost redactate pentru volumul de față.
Nădăjduim
ca demersul nostru editorial să înlesnească generațiilor mai noi o apropiere
mai conștientă și mai vie de duhul Sărbătorii, dar și de zestrea Tradiției românești
și universale, ca deplină să fie întîlnirea și bucuria noastră întru Hristos,
Domnul Vieții și al Învierii.
R.
C.
CUM SĂ ÎNTÎMPINĂM
CRĂCIUNUL
CRĂCIUNUL
Am atras altădată atenţia asupra
unor proaste năravuri sau apucături care ne îndepărtează de adevăratul sens al
sărbătorii Crăciunului şi de cadrele sănătoase ale propriei noastre tradiţii.
Dacă în alte contexte am încercat să
arătăm, cu exemple concrete, ce şi cum
nu se cuvine să facem, acum vom încerca, pe scurt, să reamintim ce şi cum s-ar cuveni să facem, urmînd
şi învăţătura Bisericii, şi obiceiurile „din bătrîni”. Fie ca toţi (sau măcar cît mai mulţi) să ne bucurăm de Naşterea
Domnului după toată cuviinţa!
În legătură cu marele praznic al Naşterii
Domnului (cea mai mare sărbătoare creştină de peste an, pentru apuseni, şi a
doua mare sărbătoare creştină după Învierea Domnului, pentru răsăriteni), prea
puţini dintre noi, fie din
neştiinţă, fie din neputinţă, mai facem ce se
cuvine (sau măcar o parte din cele cuvenite), dar la rigoare ar fi aşa:
- să ţinem tot postul de 40 de zile (care e
uşor, căci are multe dezlegări, nu ca la Paşte, dar despre care să nu uităm că
nu se reduce la „a nu mînca de dulce”, ci implică abstinenţa
de la toate relele nărăviri ale vieţii curente) şi să-l încununăm cu spovedania
şi împărtăşania;
- să tăiem porcul la Ignat, dar să nu mîncăm
din el pînă în seara de Ajun (iar apoi, în tot răstimpul sărbătorilor, să mîncăm
şi să bem cu măsură, căci nu îmbuibarea şi cheful sînt ţelul bunei prăznuiri);
- să mergem la biserică în dimineaţa de
Crăciun şi să ne pătrundem de Cuvîntul Domnului;
- să facem mai multă milostenie şi să ne
arătăm bucuroşi de oaspeţi, dovedindu-ne darnici nu doar cu cei apropiaţi nouă,
ci şi cu străinii mai nevoiaşi decît noi;
- să primim eventualii colindători şi să
ascultăm sau să cîntăm noi înşine colinde autentice (bisericeşti sau populare),
ca pe nişte mărturii pline de încredere şi bucurie;
- să recitim relatările evanghelice despre
Naşterea Domnului şi să le împărtăşim copiilor şi nepoţilor, străduindu-ne să
le tîlcuim toate pe înţelesul şi inima lor;
- să înconjurăm cu un plus de veneraţie
maternitatea şi sfinţenia copilăriei, înălţînd mai multe rugăciuni lui Dumnezeu
şi Preasfintei Sale Maici;
- în fine, să trăim real sentimentul unei
înnoiri a vieţii şi a firii, cu buna nădejde a mîntuirii înlesnite prin
Întrupare.
Deşi noi, ortodocşii, nu avem cultul Sfintei
Familii (Iosif, Maria, pruncul Iisus), din raţiuni mai mult sau mai puţin
dogmatice (pe care ar fi oţios să le discutăm aici), prăznuirea Crăciunului
rememorează şi reconsfinţeşte an de an comunitatea de dragoste pe care o
reprezintă familia, iar petrecerea lui are loc prioritar în mediul familial şi
domestic („mica biserică de acasă”), în care neamul
omenesc se perpetuează şi se împlineşte prin rînduilală divină şi unde se
exercită cel mai firesc, concret şi direct iubirea şi datoria faţă de celălalt.
Sînt cercuri concentrice: marea familie mistică şi liturghisitoare care este
Biserica lui Hristos, „mica biserică de acasă” a familiei binecuvîntate
de Dumnezeu încă de la facerea lumii şi „templul
Duhului Sfînt”
(cf. I Corinteni 3, 16) pe care-l constituim trupeşte fiecare dintre noi şi în care se
lămureşte, clipă de clipă, „omul tainic al
inimii” (homo cordis absconditus).
Pomul împodobit, ghirlandele luminoase,
focurile de artificii, costumul/masca de Moş Crăciun, specialităţile de porc
sau de curcan, toate acestea sînt lucruri secundare şi mondene, îngăduite în
felul lor, dar fără nici o legătură cu esenţa şi scopul sărbătorii (care nu-i
nici laică, nici păgînă). Crăciunul nu-i preludiul Revelionului, cum par să
creadă unii (tot mai mulţi). E o gravă sminteală ca, în loc să sărbătorim Anul
Nou în duhul Crăciunului, cum era odinioară, să sărbătorim Crăciunul în duhul
Anului Nou (Revelionului), cum se întîmplă astăzi! Dacă nu (mai) sîntem în
stare să înălţăm lumescul la ceresc, măcar să ne abţinem de a coborî cerescul
la lumesc!
Răzvan CODRESCU
UN CRĂCIUN PLIN DE BUCURIE
ȘI UN AN NOU ÎMBELȘUGAT
TUTUROR CITITORILOR
ȘI COLABORATORILOR
ACESTUI BLOG !
ACESTUI BLOG !
Mai puteţi citi pe acest blog:
* Sărbătorile lunii decembrie în tradiţia populară românească
* Betleem - leagănul lui Dumnezeu
* Părintele Mihai Valică despre Crăciun
* Răzvan Ionescu: Povestea colindătorilor
* Răzvan Ionescu: Străin în noapte
* Erast Călinescu: Vremea colindelor
* Părintele Galeriu despre Naşterea Domnului
* Crăciunul: tradiţii şi etimologii
* Onomastică şi sfinţenie (De la Sf. Nicolae la Sf. Ştefan)
* Pe urmele lui Moş Crăciun
* Pr. Toma Chiricuţă: Bucuria Crăciunului
* Povestea Crăciunului (de Alexandru Ţurlea)
* În căutarea Crăciunului pierdut
* Crăciun la Bethleem (de Maria Chirculescu)
* Hristos se naște. Slăviți-L! (de Răzvan Bucuroiu)
Dumnezeu să vă bucure de Crăciun și să vă păzească sănătos în anul care vine.
RăspundețiȘtergereEste o Sarbatoare a faptului ca Cuvintul a venit, salasuit printre noi. Dar cum rezulta din Prologul 'ucenicului iubit' noi nu am primit Lumina. Astazi, din pacate, aceste cuvinte suunt la fel de adevarate. Traim o perioada a istorieicare este plina cu domnia banului, a egoismului si parca iti este descrii toate grozaviile la care s-a ajuns. Isus a invins moartea prin Sacrificiul sau suprem si ne-a asigurat prin Harul Domnului Viata Vesnica.Care este esenta acestei contradictii? Imi depaseste intelegerea, deci nu comentez, nu pot decat sa constat. Insa vom constata cu toti la Judecata din urma ca cele spuse in Cartea lui Dumnezeu (Biblia) se vor adeveri.Isus nu cere imposibilulci doar sa acceptam un alt mod de-a trai prin acceptarea Sa si implicit a Domnului, sa respectam un minim de percepte etice si morale. Liberul arbitru (de vointa) pare ca prin posibilitatea alegerii a ceeace este (pare0 mau\i usor sa fie acceptat decit calea Domnului. Satana in cele mai variate forme si manifestari umbla printre noi. Daca traim sau nu vremurile din urma, este greu de spus, desigur falsi hristosi umbla pe toate drumurile anuntidu-ne despre faptul ca raspunsul nu este da ci cind? Acest raspuns este apanajul exclusiv al Domnului cum spune Biblia. Ramine sa veghem. Acest subiect este imens, dar cere un raspuns ferm din partea noastra a tuturora.
RăspundețiȘtergere