SUMARUL BLOGULUI
Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de
către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob
Constantinescu şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de
20 de ani (240 de numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel
Constantinescu, Răzvan Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia
Banea (n. Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul
revistei şi i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a
sprijinitorilor mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici.
Pentru detalii despre această antologie on-line, a se citi aici.
(R. C.)
2008
DEZBATERE A.Z.E.C.:
CAZUL NICOLAE CORNEANU
Pe 4 iunie, la Sala Radio
din Bucureşti, a avut loc dezbaterea A.Z.E.C. pe tema "evenimentului"
de la Timişoara: împărtăşirea cu greco-catolicii a unui ierarh ortodox.
Dezbaterea a fost moderată de d-l Răzvan Bucuroiu, preşedintele A.Z.E.C., iar
printre invitaţi s-au numărat Pr. Prof. Dr. Ştefan Buchiu, decanul Facultăţii
de Teologie din Bucureşti, ca reprezentant oficial al Patriarhiei Române, Conf.
Univ. Dr. Radu Preda, de la Cluj, Pr. Dr. Bogdan Teleanu, de la Biroul de Presă
al Patriarhiei Române, şi Răzvan Codrescu, vice-preşedintele A.Z.E.C.
În preludiul dezbaterii,
Î.P.S. Nicolae Corneanu a răspuns telefonic, timp de aprox. o jumătate de oră,
întrebărilor deloc comode formulate de ziariştii creştini şi preoţii adunaţi la
Sala Radio. De data aceasta, Mitropolitul
Nicolae Corneanu a recunoscut deschis
că s-a împărtăşit, pradă unei stări emoţionale de moment, dar că nu-şi regretă
fapta şi că e pregătit să suporte consecinţele.
Înregistrarea audio
integrală a dezbaterii intitulate "Mitropolitul Nicolae şi consecinţele
gestului său: forţarea unităţii sau abandonarea identităţii?", cuprinzînd
şi răspunsurile ierarhului, poate fi audiată şi descărcată de pe numeroase
site-uri şi bloguri [...]. Reproducem aici cîteva fragmente – atît din
declaraţiile ierarhului de la Timişoara, cît şi din concluziile exprimate de
doi dintre invitaţi.
DIN CONVORBIREA TELEFONICĂ
"Da, este perfect adevărat... Sincer să spun, nu-mi pare rău..."
Răzvan Bucuroiu: Înalt
Prea Sfinţia Voastră, este adevărat că v-aţi împărtăşit la Biserica
Greco-Catolică din Timişoara,
acum două duminici?
Nicolae Corneanu: Da, este
perfect adevărat. Am fost invitat de către confraţii greco-catolici la
sfinţirea unei noi biserici de aici, din oraşul Timişoara. În momentul cînd s-a făcut împărtăşirea
credincioşilor, m-a impresionat mulţimea
de credincioşi care, toţi, alături evident de preoţii care erau de faţă, au
cerut să fie şi ei împărtăşiţi. Printre acei credincioşi erau nu numai
greco-catolici, ci şi ortodocşi, pentru că în zona respectivă trăiesc
mai mulţi ortodocşi decît greco-catolici. Dar, sigur, solemnitatea şi serviciul
religios a fost al
greco-catolicilor. În momentul cînd s-a împărtăşit toată lumea, repet din nou,
am fost impresionat, emoţionat de
modul cum toată asistenţa, toţi participanţii la serviciul religios s-au
apropiat de preoţii care cuminecau, ca să primească şi ei Împărtăşania.
Am simţit un sentiment de… dacă pot spune aşa... frăţietate faţă de obştea de credincioşi, care erau nu numai
greco-catolici, repet, ci şi ortodocşi, şi printr-un gest spontan, m-am
apropiat şi eu de cei care se împărtăşeau şi m-am împărtăşit şi eu alături de
ceilalţi. Sigur că trebuia să reflectez
la consecinţele sau comentariile care erau previzibile pe această temă, dar a
fost un gest spontan de frăţietate pe care în acel moment l-am simţit, să zic aşa,
necesar să îl fac şi eu, alături
de toată obştea care se afla atunci la acel serviciu religios. Îmi pare
rău că am dat în felul acesta posibilitatea unor comentarii, din cele mai... să
zic aşa... negative, dar pentru mine, ca şi om al lui Hristos şi al lui
Dumnezeu, a fost un gest de frăţietate.
Pe lîngă toate, în acel moment mi-am adus aminte de foarte multele întruniri
ecumenice la care luam şi eu parte în trecut şi la care se dezbătea, pe vremea
aceea, un document care se chema "Botez,
Euharistie şi comuniune". Sigur
că pe plan ecumenic am fost toţi de acord că e necesar să ne apropiem unii de
alţii şi să recurgem la tot ceea ce se poate pentru a manifesta frăţietatea
dintre marile confesiuni creştine.
Răzvan Bucuroiu: Înalt
Prea Sfinţia Voastră, după ce emoţia a trecut, vă pare rău pentru acest gest?
Nicolae Corneanu: Sincer să
spun, nu-mi pare rău, doar că regret că am dat prilej la comentarii din cele
mai felurite şi, majoritatea, destul de negative. Ar fi trebuit să
calculez foarte bine gestul care l-am făcut atunci, dar a fost un gest spontan şi,
să zic aşa, o comuniune în Hristos pe care am simţit-o, alături de ceilalţi creştini,
pentru că sînt cu adevărat creştini şi ei. Nu ne desparte în fond nimic decît pe plan jurisdicţional –
acceptarea primatului papal, pe care, sigur, noi o privim cu alţi ochi şi din
alt punct de vedere [1] –, dar încolo nu este nici un fel de deosebire între
noi, ne asemănăm şi ne indentificăm din toate punctele de vedere.
Radu Preda: Am vorbit şi eu cu cîţiva prieteni timişoreni,
artişti, oameni ai Bisericii, chiar şi teologi, unul dintre ei chiar preot,
care au înţeles – şi înţeleg mărturia pe care aţi depus-o aici, în faţa noastră
– că a fost un gest personal, a fost, dacă vreţi, o "comoţie" a unei
persoane care, în mijlocul unei comunităţi rugătoare, practic nu a putut refuza
invitaţia de a duce pînă la ultima consecinţă această stare de comuniune. Vă înţeleg
foarte bine, din punct de vedere
psihologic, dacă vreţi. Însă întrebarea este următoarea: dvs. eraţi acolo ca Mitropolit al Banatului.
Practic reprezentaţi Biserica locală. Cum le veţi răspunde timişorenilor
sau bănăţenilor, şi prin extrapolare, nu fantezistă, ci foarte reală, ortodocşilor,
nu numai români (ştirea aceasta a făcut deja înconjurul lumii panortodoxe), cum
veţi răspunde astfel încît să ia partea bună, dacă există una, din acest gest,
astfel încît să evităm, pe cît posibil, ca acest capitol al dvs. să rămînă de
fapt o sminteală. În ce măsură aveţi la îndemînă criteriile teologice încît să
faceţi distincţia între un gest personal, constructiv, profetic, îl numim cum
vreţi, şi, pe de altă parte, o
sminteală care, pînă la urma urmei, ştiţi ce ne costă, Înalt Prea Sfinţite?
Ne costă o polarizare inutilă în interiorul Bisericii între ecumenişti şi tradiţionalişti.
Dacă presa pînă acuma miza pe o polarizare, de obicei miza prosteşte, din lipsă
de cunoştinţe, din grabă, din superficialitate, iată că acum eu, ca teolog şi
om al Cetăţii, văd că practic nu mai am răspunsuri. Într-adevăr, avem de-a face
cu o polarizare în Biserică. Deci cum răspundeţi la acest tip nu de lectură
negativă, ci realmente de receptare?
Nicolae Corneanu: Ca răspuns la această întrebare, aş vrea să vă
relatez că, fără a fi fost provocat, Duminica următoare, în Catedrala noastră
Mitropolitană, la sfîrşitul Sfintei Liturghii, m-am adresat credincioşilor,
relatîndu-le cele ce s-au întîmplat. Nimeni nu mi-a cerut o explicaţie, dar
pentru că am aflat eu de comentariile care se făceau, să zic aşa, în afară,
m-am adresat credincioşilor, relatîndu-le ceea ce s-a întîmplat. Şi vă mărturisesc
că reacţia
credinicioşilor – catedrala a fost plină – a fost o reacţie pozitivă, în sensul
că numai că nu m-au aplaudat. Eu i-am rugat să nu facă nici un astfel de gest,
dar începuseră să aplaude. Şi le-am spus că îi rog ca în Biserică
să nu facă aşa ceva! Dar reacţia lor a fost pozitivă. Şi dacă îmi permiteţi,
există un sentiment de frăţietate – acuma, la ora actuală, i se zice ecumenism,
eu îi zic de frăţietate – care l-au simţit mereu, tot timpul, credincioşii
din zona în care îmi desfăşor eu activitatea, ca să nu zic din Banat, şi au fost, permiteţi-mi să spun, încîntaţi de
gestul meu. Am primit şi reacţii în scris, am fost vizitat de credincioşi care
toţi mi-au adresat cuvinte de apreciere. Asta a fost reacţia credincioşilor,
pentru că m-aţi întrebat de poziţia lor.
Radu Preda: Şi credincioşii care vor continua să vă întrebe
cum vedeţi pastoral situaţia? Pentru acei credincioşi care văd în asta o
sminteală, cum le răspundeţi acelora? Nu celor care, să zicem aşa, sînt fani ai
intercomuniunii, ci celor care au nelămuriri teologice? Pentru că înţeleg că dvs.
aveţi o viziune foarte coerentă – o înţeleg, fără să o pot accepta, bineînţeles,
în integralitatea ei –, dar ce le răspundeţi acestora, pastoral? Îi puteţi sfătui pe credincioşii dvs. să
meargă la orice biserică, nu contează la care, pentru că oricum Euharistia este
peste tot aceeaşi? Pastoral, ca păstor, ca Mitropolit al locului…
Nicolae Corneanu: … nici nu
le voi interzice, dar există acest sentiment de comuniune între
credincioşii pe care eu îi păstoresc, sentiment care l-am împrumutat şi eu de
la ei, care ni l-am comunicat unii altora de ani de zile, şi acest sentiment îl
au şi ei. N-am avut, să zic aşa, nici un
cuvînt de reproş din partea nimănui, ci dimpotrivă, cînd unii dintre cei care
au urmărit presa, sau care au mai aflat cîte ceva din comentariile care s-au făcut,
au venit la mine să îmi spună: "Vă lăudăm, vă apreciem pentru tot ceea
ce aţi făcut, vă admirăm!", am rămas, vă mărturisesc, foarte emoţionat
de reacţia aceasta a credincioşilor. [...]
Răzvan Bucuroiu: Mulţumim
foarte mult, ÎPS Voastră. Acestea au fost cele cîteva întrebări pe care ziariştii
şi cei prezenţi voiau să vi le adreseze… Eu aş vrea să vă mai întreb un lucru,
dacă îngăduiţi...
Nicolae Corneanu: Vă rog…
Răzvan Bucuroiu: Vă
asumaţi pînă la capăt toate consecinţele acestui gest? Şi în plan personal, şi…
Nicolae Corneanu: Evident că
da! N-am încotro, l-am făcut şi nu pot să-l reneg. E o realitate pe care o
recunosc şi... dacă va fi să trag nişte consecinţe negative, cu voia lui
Dumnezeu, le voi trage acele consecinţe...
DIN INTERVENŢIA LUI RĂZVAN CODRESCU
"Aşa păstor, aşa turmă!"
Din punctul meu de vedere,
dincolo de perplexitatea pe care am mărturisit-o aici cu toţii, se profilează o
evidenţă, mai ales după ce am ascultat şi ceea ce a avut de spus Înaltul de la
Timişoara: anume faptul că este înţelept aici să nu judecăm un om, o
persoană, ci să judecăm o situaţie care s-a ivit, un precedent care s-a creat
şi care trebuie împiedicat să recidiveze. Prin urmare, presa
trebuie să înţeleagă miza teologică a acestei situaţii, pentru că
lumea la noi (şi am constatat lucrul acesta mai ales în mulţimea dezbaterilor
de pe internet, în care problema se disipează şi se bagatelizează într-un mod
aproape insuportabil) este din în ce în ce mai puţin catehizată, din ce în ce
mai dezbisericită, şi nu mai pricepe care este greutatea mistică a Sfintei
Euharistii, centralitatea ei în viaţa credinciosului, tratînd-o ca
pe o afacere pe care fiecare o poate aborda în mod particular
şi căreia îi dă conotaţii… simbolice. Auzi, cică "a făcut şi el un gest simbolic"!
Păi ce, faci gesturi simbolice cu Sfînta Euharistie?! Deci oamenii nu mai au dimensiunea mistică a
faptelor şi din cauza aceasta discuţia nici nu se mai poate duce…
Pe de altă parte, sînt destul de
întristat să constat "naivitatea" unui anumit tip de argumentaţie,
care se regăseşte şi de o parte, şi de cealaltă. De pildă, în acest comunicat
al greco-catolicilor, care în mod evident s-au eschivat pentru că nu au ce să
spună. Neputînd să-i ţină partea, dar totuşi convenindu-le gestul pe care l-a
săvîrşit Înaltul Nicolae, caută cel puţin să tacă, spre a nu fi siliţi să-l
dezaprobe. După părerea mea, aici este vorba nu de prudenţă, ci de laşitate –
pe care, din păcate, greco-catolicii au mai dovedit-o şi altădată, căutînd să o
ascundă sub anumite declaraţii de "principialitate". Iar lucrul care m-a indignat cel mai
mult în acest comunicat este finalul lui, în care se spune, îmi daţi voie să
citez, că "Biserica Română Unită cu Roma Greco-Catolică, pentru cazuri
particulare motivate de întemeiate dispoziţii sufleteşti
– cine decide dacă o dispoziţie sufletească e întemeiată sau e
neîntemeiată? Straniu! – respectă libertatea şi dorinţa personală a
fraţilor ortodocşi de a se împărtăşi la Sfintele Liturghii greco-catolice".
Nici o
problemă din punctul lor de vedere dacă se duce ortodoxul şi se împărtăşeşte la
ei! Cinstit era să spună dacă au aceeaşi poziţie şi atunci cînd
un greco-catolic sau romano-catolic ar veni să se împărtăşească la ortodocşi.
Dacă nu există această reciprocitate, înseamnă că, de fapt, argumentul este parşiv.
Aşa cum parşiv mi se pare, pe de
altă parte, acest mod în care încearcă să se apere după ce a comis gafa
respectivă – şi rămîne ca Sinodul să cerceteze din ce motive, din ce raţiuni –
Înaltul Nicolae. Şi asta îmi aduce aminte de o placă pe care am mai auzit-o
după ‘90: "Ştiţi, vremurile au fost grele şi n-am putut să nu cedez [referinţă la cei 40 de
ani de colaborare cu Securitatea], dar mă căiesc în inima mea...".
Domnule, adopţi felul ăsta plîngăcios, îţi recunoşti copilăreşte chestia asta şi
cauţi să ne duci de nas ca pe nişte copii proşti! Ba mai mult, invoci – şi ăsta
este lucrul cel mai grav! – asentimentul unei turme pe care tu o păstoreşti şi
care te aplaudă pentru ceea ce ai făcut! Păi
e grav, oameni buni, nu mai e un gest personal! Aşa păstor, aşa turmă!!!
Aici trebuie să conştientizăm foarte
bine că sîntem în faţa unei situaţii extrem de grave şi să evităm să o
bagatelizăm, în orice formă de discurs.
DIN
CONCLUZIILE LUI RADU PREDA
"Curentul
emo a intrat şi în Biserică!"
De unde provine sau în ce constă exact
caracterul provocator pentru unii şi profetic pentru alţii al gestului comis de
Mitropolitul Nicolae? De ce un astfel de gest a avut ecouri atît de diferite?
Altfel spus, cum este posibil ca Mitropolitul Nicolae să fie deopotrivă un
trădător al Ortodoxiei şi un (potenţial) martir al unităţii în Hristos? Ei
bine, caracterul paradoxal provine tocmai din suprapunerea nefericită a două
logici: a celei teologice propriu-zise şi a celei mediatice. Nedeclarat,
argumentul canonic a intrat în conflict cu argumentul emoţional, sobrietatea
responsabilităţii eclesiale fiind înlocuită cu populismul entuziast. De aici şi
reacţiile. În timp ce unii (cu precădere ortodocşi) văd consecinţele canonice,
alţii (cu precădere greco-catolici, dar şi ortodocşi mai puţin catehizaţi)
percep adierea unui suflu nou. În timp ce unii văd periclitată identitatea
confesională, alţii o pun între paranteze. În timp ce unii invocă rînduiala
liturgică şi disciplina eclesiologică, alţii aplaudă rebeliunea sacramentală şi
o citesc în cheie ecumenică. Pe această confuzie fundamentală îşi bazează şi
Mitropolitul Nicolae apologia gestului său: a făcut pasul (emoţional) către
fraţii despărţiţi, fără ca prin aceasta să îşi părăsească (teologic) propria
Biserică. Or, tocmai acest tip de gîndire este cel mai discutabil şi, la
rigoare, condamnabil pentru o înaltă faţă bisericească, indiferent de
confesiune. În plus, o astfel de amestecare de planuri este cea mai periculoasă
şi mai contraproductivă pentru dialogul inter-confesional.
Din punct de vedere teologic, raportul actual
dintre Ortodoxie şi Catolicism este dominat de dialogul început în 1979 şi
continuat în ciuda blocajelor provocate fie de chestiunea uniatismului
post-comunist, fie de războiul din Balcanii de Vest, fie de disensiunile
inter-ortodoxe. Este vorba de un drum parcurs cu tenacitate de ambele Biserici
şi prin asumarea tuturor riscurilor. Acest dialog a fost făcut posibil prin
nuanţarea la Conciliul Vatican II (1959-1965) a exclusivismului eclesiologic
romano-catolic (Lumen gentium 8), adică prin renunţarea la pretenţia de
a fi unica Biserică a lui Hristos şi recunoaşterea Ortodoxiei ca fiind cea mai
veche şi mai apropiată de tradiţia apostolică Biserică a lumii creştine (Unitatis
reintegratio 14-18). În plus, legat de existenţa Bisericilor
greco-catolice sau catolice orientale, acelaşi Conciliu preciza statutul
provizoriu al acestora (Orientalium Ecclesiarum 30), fapt reconfirmat de
către Documentul de la Balamand (1993) prin respingerea comună a uniatismului
ca metodă de refacere a unităţii. Pentru a nu exista nici o confuzie,
stabilirea caracterului tranzitoriu al Bisericilor catolice orientale nu este
sinonimă cu desfiinţarea lor. Vatican II operează doar o primă şi importantă
ajustare a sensului dat acestor comunităţi rupte din trupul Ortodoxiei prin
metode nu mereu adecvate, adică le pune într-un context eclesiologic marcat de
data aceasta nu de concurenţă, ci de dorinţa comuniunii. Este motivul pentru
care, mai ales după 1990, Roma tot insistă pe necesitatea ca Bisericile
greco-catolice renăscute după perioada persecuţiei comuniste, în România sau
Ucraina de pildă, să îşi asume datele Conciliului, să îşi revizuiască
atitudinea teologică şi pastorală faţă de ortodocşi.
Faza actuală a dialogului ortodoxo-catolic este
una deosebit de sensibilă. Documentul comun de la Ravenna (2007), cel mai recent
produs al Comisiei mixte, tratează consecinţele ecleziologice şi canonice ale naturii
sacramentale a Bisericii, punînd accentul pe importanţa înţelegerii corecte a comuniunii
ecleziale, pe practica sinodalităţii şi a autorităţii ca slujire. Adică abordează
tocmai acele teme absente în poziţia Mitropolitului Nicolae şi în cea a
ignoranţilor săi admiratori.
În ceea ce priveşte communicatio in sacris,
adică recunoaşterea reciprocă a Sfintelor Taine şi împărtăşirea între Biserici,
atît partea catolică, cît şi cea ortodoxă sînt rezervate. Vatican II recomandă
atenţie sporită, astfel încît datele Tradiţiei să nu fie ignorate şi nici
dorinţa de unitate să se manifeste în detrimentul respectului faţă de tezaurul
de credinţă şi viaţă al celorlalte Biserici (Unitatis redintegratio
15-16). Administrarea sacramentelor altor creştini decît catolici se face doar
în cazuri extreme, de boală sau iminentă moarte, sau doar dacă aceştia o cer în
mod spontan şi au o dispoziţie bună, definiţia acestei "dispoziţii"
fiind încă ambiguă (Codex Iuris Canonici 844, 3; Codex Canonum
Ecclesiarum Orientalium 671, 3). Ortodoxia este şi mai limpede la acest
capitol. Cum dimensiunea liturgică este expresia nemijlocită a credinţei,
participarea la comuniunea sacramentală
nu poate fi reală şi cu adevărat ziditoare de unitate decît ca rezultat al comuniunii dogmatice. Cu alte cuvinte, comuniunea liturgică este încununarea
comuniunii de credinţă, elementul vizibil al unităţii profunde. Altminteri,
avem de-a face nu cu un gest de unitate, ci cu unul de sincretism. Acesta este
sensul canoanelor Sinoadelor Ecumenice şi Locale care interzic inter-comuniunea
cu schismaticii şi/sau ereticii şi care reglementează atitudinea faţă de cei
căzuţi din credinţă şi reveniţi ulterior în sînul Bisericii (can. 45 apostolic;
can. 62 apostolic; can. 8, 10 şi 11 Niceea I; can. 4 şi 5 Constantinopol I;
can. 1-5 Efes; can. 1 Cartagina; can. 4 şi 5 Antiohia etc.).
Aceste prevederi arată un singur lucru: nici
Ortodoxia şi nici Catolicismul nu sînt dornice de o unitate doar la suprafaţă,
de ochii lumii. Tocmai pentru că unitatea Bisericii nu este sinonimă cu
fuziunea corporaţiilor economice, dar nici cu alianţele de state, ci reprezintă
aducerea diversităţilor culturale naturale la cel mai înalt numitor spiritual
comun posibil, Iisus Hristos, orice altă formă de concordie minoră este în fapt
o caricatură a unităţii. Este motivul pentru care un gest precum cel al
Mitropolitului Nicolae este la rigoare anti-ecumenic, adică în dezacord
fundamental cu ceea ce cele două emisfere ale Creştinismului apostolic înţeleg
prin unitate. Mai mult, prin astfel de acţiuni unilaterale, rupte de voinţa
sinodală, se alimentează imaginea şi ideea vedetismului eclesial în detrimentul
conştiinţei soborniceşti, cea care, în ultimă instanţă, este temelia şi
garanţia unităţii de credinţă, atît în Răsărit, cît şi în Apus. Plasîndu-se
între Ortodoxie şi Catolicism, Mitropolitul Banatului nu este acum în comuniune
deplină nici cu una şi nici cu cealaltă Biserică, credinţa lui fiind, din punct
de vedere canonic şi dogmatic, incertă pentru ambele părţi. [...]
Ce va urma în B.O.R.? Judecata şi decizia
Sinodului. Fără a anticipa, cert este însă un lucru: orice poate fi explicat,
nuanţat şi contextualizat, dar numai ortodoxia Mitropolitului Nicolae nu. Pe aceasta
trebuie să i-o repereze cineva.
Pe 6 iunie, la Mănăstirea Neamţ, s-a reunit Sinodul Permanent al
B.O.R., în care Mitropolitul Nicolae Corneanu a relatat "cu regret"
cele petrecute (conform laconicului comunicat al Biroului de Presă al
Patriarhiei), urmînd ca Sf. Sinod să discute în plen această chestiune şi să
adopte măsuri corespunzătoare la şedinţa sa regulară din luna iulie [2]. De
felul în care Sf. Sinod va şti să gestioneze acest caz depind, pe termen lung,
atît încrederea credincioşilor ortodocşi români
în proprii lor ierarhi, cît şi imaginea
Bisericii Ortodoxe Române în ansamblul lumii ortodoxe. Deocamdată, singurul
înalt ierarh al B.O.R. care a exprimat public o poziţie fermă a fost Î.P.S.
Bartolomeu Anania ("Unirea cu catolicii nu poate fi anticipată emblematic
prin exhibiţionismul unui mitropolit ortodox, care, la adînci bătrîneţi, a
ajuns să creadă că Euharistia este egală, primăvara, cu borşul de urzici"
– cf. Adevărul din 16 iunie 2008), ce
a şi propus de altfel, în Sinodul Permanent, caterisirea arhiereului de la
Timişoara (ca şi a celui de la Oradea – P.S. Sofronie Drincec –, care a săvîrşit
de Boboteaza acestui an o faptă la fel de incompatibilă cu toate canoanelele
Ortodoxiei, co-liturghisind cu greco-catolicii).
[1] Într-un
interviu acordat ziaristului Ion Longin Popescu (cf. Formula AS, nr. 611, din
2004), Mitropolitul Nicolae Corneanu "profetiza" mult mai tranşant şi
în această problemă: "Va veni o vreme în care şi românii îl vor
recunoaşte pe Papa drept cap al Bisericii, ca o concluzie a unităţii
creştinismului"! E o probă de naivă cecitate să se judece gestul
ierarhului de la Timişoara ca unul izolat şi spontan: el este doar ultima
consecinţă a unui lung traseu de gesturi şi declaraţii favorabile heterodoxiei,
începînd cu cedarea necondiţionată a lăcaşurilor revendicate de greco-catolicii
din eparhia sa, la începutul anilor ’90, şi mergînd, mai recent, pînă la
profanarea spaţiului sacru ortodox prin punerea Catedralei Mitropolitane din
Timişoara la dispoziţia unor obscure ritualuri de tip masonic. Şi toate acestea
fără a mai aduce aminte şi de constanta sa colaborare – remunerată! – cu
Securitatea de dinainte de 1989, începută chiar în 1948 (anul în care "fraţii"
lui greco-catolici primeau lovitura de graţie din partea noului regim),
concretizată şi în numeroase caterisiri de preoţi ortodocşi la porunca
Partidului Comunist (mai ales după "scandalul" Calciu, de la sfîrşitul
anilor ’70)... Propriul lui trecut îi deconspiră teatrul "frăţietăţii"
şi al "blîndeţii" bătrîneşti pe care-l joacă acum, cu încercarea
indignă de a-şi face copărtaşă turma credincioşilor şi de a da unei sminteli
personale aparenţă de curent public local! (Nota
Redacţiei)
[2] Iată Decizia
Sfîntului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române privind comportamentul sacramental şi
liturgic al clerului şi credincioşilor ortodocşi care a urmat (atitudine
"scăldată", mult sub aşteptări, care le-a permis ierarhilor Nicolae
Corneanu şi Sofronie Drincec să spurce mai departe scaunele arhiereşti): "În
şedinţa de lucru, din zilele de 8-9 iulie 2008, Sfîntul Sinod al Bisericii
Ortodoxe Române a luat în discuţie împărtăşirea Înalt Prea Sfinţitului Părinte
Nicolae, Mitropolitul Banatului, la o Liturghie greco-catolică şi concelebrarea
Prea Sfinţitului Părinte Sofronie, Episcopul Oradiei, cu un ierarh
greco-catolic la slujba de sfinţire a Aghiazmei Mari. Sfîntul Sinod a
dezaprobat gesturile necanonice ale celor doi ierarhi, care au produs tulburare
în Biserică. Apoi, Sfîntul Sinod a luat act de regretul şi pocăinţa acestora,
pe care le-a primit ca prim semn de îndreptare. În legătură cu comportamentul sacramental şi
liturgic al ierarhilor, preoţilor, diaconilor, monahilor, monahiilor şi
credincioşilor mireni ai Bisericii Ortodoxe Române în relaţie cu alte culte, pe
temeiul Sfintelor Canoane şi al învăţăturii de credinţă ortodoxă, Sfîntul Sinod
a hotărît că nu este îngăduit nici unui ierarh, preot, diacon, monah,
monahie sau credincios mirean din Biserica Ortodoxă Română să se împărtăşească
euharistic în altă Biserică creştină. De asemenea, nu este îngăduit nici unui
cleric ortodox să concelebreze Sfintele Taine şi Ierurgii cu slujitori ai altor
culte. Cei ce nu se
supun acestei hotărîri pierd comuniunea cu Biserica Ortodoxă şi, în consecinţă,
vor suporta sancţiuni canonice corespunzătoare stării pe care o ocupă în
Biserică: depunerea din treaptă sau caterisirea, în cazul clericilor, şi
oprirea de la împărtăşanie a credincioşilor mireni" (Biroul de Presă al
Patriarhiei Române). Deci, cum s-ar spune, pe ăştia îi iertăm, pe următorii îi caterisim!
Stranie logică sinodală! [Nota Blog]
* "Dezbatere A.Z.E.C.: Cazul Corneanu", în Puncte cardinale, anul XVIII, nr. 7/211, iulie 2008, pp. 8-9.
Un ierarh care a supravieţuit în scaun, timp de peste 6 ani,
propriei lui sinucideri canonice şi duhovniceşti!
Dumnezeu să-l ierte.
* Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) – "Mircea Eliade – «credinciosul fără
Dumnezeu»?" (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (IV) – "Fiziologia trepăduşului"
(1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) – "«Resurecţia» lui Nichifor Crainic
între bucurie şi dezamăgire" (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) – "Necesara despărţire a apelor"
(1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) – "Distincţii necesare" (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – "Spiritul viu al dreptei"
(1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – "Dimensiunea transcendentă a
politicului: Mişcarea Legionară" (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) – "Necesitatea unei viziuni de
dreapta..." (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) – "Apelul unui licean către «oastea
naţionalistă»" (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) – "Confruntarea dintre Memorie şi
Uitare" (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – "Martin Luther şi evreii..."
(1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – "Dreptatea d-lui Pleşu" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) – "Pe marginea unei decepţii"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – "Unde d-l Pleşu nu mai are
dreptate" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – "Viaţa – proprietate de stat"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – "Sensul unităţii creştine"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – "Căderea Cuvîntului în cazuri"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XX) – "O reacţie a d-lui Patapievici"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – "San Juan de la Cruz: Romances"
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – "Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – "Domnul Petru Creţia şi
«legionarul de 1,65»" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – "Iarba verde de acasă…"
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – "Doar o vorbă să-ţi mai spun…"
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVbis) – "«Doar o vorbă să-ţi mai
spun...»" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – "Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – "Între zoón politikón şi homo
religiosus" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – "Apocalipsa şi ştiinţa"
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – "Stafia comunismului la
Paris" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – "«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – "Falimentul speranţei" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – "Masoneria şi organizaţiile
internaţionale" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – "Ispita «iubirii»" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – "Apostrof-area ca asasinat
moral" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – "Fabulă cu trandafir" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVI) – "Biserica să nu se teamă de
puternicii zilei!" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVII) – "Aspecte ale dialogului
religie-cultură…" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVIII) – "Puncte cardinale 100":
"La aniversară", "Măcel de Buna Vestire",
"Marginalii" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIX) – "Cronica unei gafe
editoriale" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XL) – "Epica Holocaustului…" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLI) – "Lecţia americană" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLII) – "Demonizarea Americii" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIII) – "«Dictatura bunului simţ»…"
(1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIV) – "În sfîrşit, Acasă…" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLV) – "Anul Eminescu", "Oda (în
metru antic): deschiderea nivelelor de receptare" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVI) – "Cine eşti dumneata, domnule
Neştian?" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVII) – "Demitizarea" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVIII) – "Maxime Egger: Cum am devenit
ortodox" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIX) – "Marea iertare" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (L) – "Maica Mihaela" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LI) – "Un luceafăr pe columna
cezarilor" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LII) – Interviu cu Alain de Benoist (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIII) – "Radu Gyr sau despre gratuitatea
eroismului" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIV) – "Supără realitatea sau formularea
ei?" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LV) – "Marginalii la o scrisoare a lui
Mircea Eliade" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVI) – "Odihna de Eminescu" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVII) – "Mesianismul Dreptei" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVIII) – "Misiunea românilor în
istorie" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIX) – "Obligaţiile unei conştiinţe
morale" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LX) – "Naţionalismul şi România de
azi", "Menirea generaţiei noastre" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXI) – "Lichidarea unei legende"
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXII) – "Pentru o Europă unită a
naţiunilor" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIII) – "Kitsch-ul în literatura
politică naţionalistă" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIV) – "Despre a fi altfel" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXV) – "Pentru un naţionalism
european" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVI) – "Caracterul naţional al
Ortodoxiei" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVII) – "Un evreu renegat avertizează
America" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVIII) – "In memoriam: Horia
Bernea", "Muzeul Ţăranului Român după Horia Bernea" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIX) – "Europa lui Hristos" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXX) – "Ziua judecăţii" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXI) – "Interviu cu istoricul Neagu
Djuvara" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXII) – "Elitele şi partidele
politice" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIII) – "Revolta «omului recent»"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIV) – "Naţionalism şi democraţie"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXV) – "Perversiunea
naţional-comunistă" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVI) – "Isteria antifascistă"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVII) – "Moştenirile lui Horia
Bernea" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVIII) – "Veşti triste din Spania"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIX) – "Mai bine prea tîrziu decît
niciodată!" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXX) – "Centenarul Petre Ţuţea
(1902-2002)" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXI) – "Rost – «manifestul românesc» al
unei noi generaţii" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXII) – "Istoria în actualitate: Penele
Arhanghelului" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIII) – "Cultul monştrilor" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIV) – "Nu-i pace sub măslini..."
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXV) – "Aceşti evrei visători şi
utopiile lor păguboase" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVI) – "De la vulgaritate la
perversiune" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVII) – "Dimensiunea cosmică a
dorului" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVIII) – "Călătorie în «buricul
pămîntului»" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIX) – "Taina fratelui" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XC) – "Conceptul de medicină
creştină" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCI) – "Cazul Paulescu văzut cu ochii
altora" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCII) – "Political correctness?"
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIII) – "Tîlcuirea patristică a Psalmului
50" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIV) – "Un clown pentru
Nobel?" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCV) – "Chilia isihastului în lume"
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVI) – "Paul Goma «antisemit»?"
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVII) – "Catedrala Mîntuirii
Neamului..." (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVIII) – "Mircea Dinescu între ignoranţă
şi abjecţie" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIX) – "August roşu: circ fără
pîine" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (C) – "«Insurecţia» de la 23 august văzută
prin ochii unui soldat german" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CI) – "Erosul care mişcă lumile"
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CII) – "Sfinţita rugăciune" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIII) – "Păcatul lui Onan" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIV) – "Dante, Infernul, Cîntul
XXXIV" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CV) – "Acatistul Sfinţilor Români din
închisori" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVI) – "Giulgiul din Torino: o provocare
perpetuă" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVII) – "Tentative de purificare"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVIII) – "La despărţirea de Papa Ioan Paul
II..." (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIX) – "Cine a fost Teodor M.
Popescu?" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CX) – "Cuvînt prevenitor despre idolatrie
şi magie" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXI) – "Cultul eroilor la români"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXII) – "Miza unui linşaj mediatic"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXIII) – "Biblia lui Robespierre"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXIV) – "Imoralitatea apartenenţei la
francmasonerie" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXV) – "Împotriva falsului ecumenism"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXVI) – "De la Facere la Apocalipsă"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXVII) – "O uşă interzisă" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXVIII) – "Pe marginea unei blasfemii"
(2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXIX) – "Un portret al Căpitanului la
copilărie" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXX) – "«Am vrut să-l împuşc pe
Ceauşescu»" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXI) – "Ciobanul şi «futelniţa»"
(2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXII) – "Luciferismul de larg
consum" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXIII) – "Adevărata dramă de la
Petru-Vodă" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXIV) – "În jurul unei neînţelegeri"
(2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXV) – "Ofensiva homosexualilor"
(2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXVI) – "Ultima biruinţă a lui Ştefan cel
Mare" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXVII) – "«Sfîntul» Mişa din
Clejani" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXVIII) – "Memento Gulag în
Vendeea" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXIX) – "La plecarea dintre noi a
Părintelui Calciu" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXX) – "Tinereţe fără bătrîneţe"
(2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXI) – "O nouă carte la Editura Puncte
Cardinale..." (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXII) – "Despre poziţia Bisericii faţă
de stăpînire" (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXIII) – Două traduceri din Annick de
Souzenelle (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXIV) – "Suferinţa ca
binecuvîntare" (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXV) – "Cele trei atacuri ale diavolului
asupra lui Hristos" (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXVI) – "Luciferismul în ţara lui
Caragiale" (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXVII) – "Sperietoarea şi modelul"
(2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXVIII) – "José Antonio Primo de
Rivera..." (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXIX) – "(De) ce uită Occidentul?"
(2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXL) – " Principale diferenţe între
Catolicism şi Ortodoxie"; "O istorisire de demult..." (2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXLI) – "Poezia carcerală (1): Valeriu
Gafencu" (2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXLII) – "Adevăr, Biserică,
ecumenism" (2008)
* Antologia Punctelor cardinale (CXLIII) – "De
la un tînăr cititor al Punctelor cardinale" (2008)
* Antologia Punctelor cardinale (CXLIV) –
"Poezia carcerală (2): Radu Gyr" (2008)
* Antologia Punctelor cardinale (CXLV) – "Paul
Goma – lupul singuratic" (2008)
* Antologia Punctelor cardinale (CXLVI) –
"Biserica şi Securitatea" (2008)
* Antologia Punctelor cardinale (CXLVII) – "Poezia
carcerală (3): Nichifor Crainic" (2008)
* Antologia Punctelor cardinale (CXLVIII) – "De
la ecumenism la apostazie" (2008)
* Antologia Punctelor cardinale (CXLIX) –
"Julius Evola: Taina decadenţei"
(2008)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire