SUMARUL BLOGULUI
Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de
către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob
Constantinescu şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de
20 de ani (240 de numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel
Constantinescu, Răzvan Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia
Banea (n. Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul
revistei şi i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a
sprijinitorilor mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici.
Pentru detalii despre această antologie on-line, a se citi aici.
(R. C.)
2008
JULIUS EVOLA
TAINA DECADENŢEI
Oricine a ajuns să respingă mitul
raţionalist al "progresului" şi interpretarea istoriei ca neabătuta
dezvoltare pozitivă a omenirii se va fi lăsat atras treptat către o viziune
asupra lumii care este comună tuturor marilor culturi tradiţionale şi pentru
care problema centrală este tocmai înţelegerea procesului de degenerare, de
lentă ocultare pînă la completa anihilare a lumii precedente. Pe măsură ce
pătrundem pe calea unei atare interpretări, vom avea de dezlegat diferite
probleme, între care poate cea mai importantă este tocmai TAINA DECADENŢEI.
În sensul ei prim, această
chestiune nu e nicidecum nouă. Admirăm magnificele rămăşiţe ale unor culturi
străvechi, în ciuda faptului că, uneori, nu cunoaştem nici măcar numele
popoarelor care le-au creat. Măreţia şi puterea pe care ne-o transmit aceste
relicve fragmentare sînt aproape nepămînteşti. Dacă ne întrebăm CUM anume
dispar culturile, sesizăm imediat insuficienţa tuturor explicaţiilor ce au
încercat să elucideze problema.
Îi putem mulţumi Contelui de
Gobineau [1] pentru că a rezumat
foarte bine chestiunea în discuţie şi a demontat cu inteligenţă principalele
ipoteze avansate pentru a o soluţiona. Dacă teoria sa întemeiată pe concepţii
rasiale şi pe puritatea rasială e adevărată într-o mare măsură, ea trebuie
completată cu cîteva observaţii care ţin de o realitate superioară. Căci au
existat multe cazuri cînd o cultură s-a prăbuşit chiar dacă rămasese pură din
punct de vedere rasial, precum acele grupuri care au dispărut treptat, în ciuda
faptului că erau total izolate de alte rase. Un exemplu la îndemînă este cel al
suedezilor şi al olandezilor. Dispoziţia eroică şi conştiinţa propriei lor
identităţi rasiale, ambele atît de vii, odinioară, sînt azi de negăsit, deşi
condiţia rasială a acestor popoare nu s-a schimbat deloc în ultimele două
veacuri. Alte culturi mari par a se fi "mumificat". Ele sînt de multă
vreme moarte lăuntric, putînd fi doborîte cu un bobîrnac. Aşa s-a întîmplat cu
vechiul Peru,
acel mare imperiu solar care a fost nimicit de cîţiva aventurieri proveniţi din
pegra Europei.
Dacă dorim să dezlegăm taina
decadenţei folosind exclusiv argumentele gîndirii tradiţionale, rezolvarea
problemei va deveni încă mai dificilă. Problematică este însăşi împărţirea
culturilor în două tipuri principale. Pe de-o parte, avem culturile
tradiţionale, al căror principiu fondator este identic şi imuabil, în ciuda
tuturor diferenţelor de suprafaţă. Axul central al acestor culturi şi punctul
culminant al ierarhiilor lor îl constituie puterile şi acţiunile
supra-individuale, care servesc la in-formarea şi justifică realităţile aflate
pe planul pur omenesc, temporal, supus devenirii şi istoriei. Pe de altă parte,
avem "cultura modernă" – de fapt, anti-tradiţia – care se iroseşte
complet în construcţia planului pur uman, a condiţiilor mundane de existenţă,
şi în dezvoltarea lor extremă, fiind în căutarea unei vieţi pe de-a-ntregul detaşate de realităţile "tărîmului
superior".
Chiar de la începuturile
modernităţii, întreaga istorie este o continuă degenerescenţă, arătînd declinul
universal al culturilor de tip tradiţional şi afirmarea hotărîtă şi violentă a
unei noi civilizaţii universale de tip "modern".
De aici provine o dublă problemă.
Mai întîi, cum a fost posibil să
se întîmple aşa ceva? Întreaga doctrină a evoluţiei este subminată de o eroare
logică: este imposibil ca superiorul să se ivească din inferior, iar mai multul
din mai puţin. Dar nu întîlnim, oare, aceeaşi dificultate cînd dorim a explica
lucrurile prin doctrina involuţiei? Cum e cu putinţă ca superiorul să decadă?
Dacă ne-am putea mulţumi cu nişte simple analogii, am rezolva uşor problema.
Omul sănătos se poate îmbolnăvi, omul virtuos poate să cadă pradă viciilor.
Iată o lege naturală pe care toată lumea o consideră de la sine înţeleasă: orice
fiinţă vie începe prin a se naşte, apoi creşte şi prinde puteri, pentru ca, o
dată cu vîrsta, să slăbească şi să se devină tot mai vulnerabilă. Dar, chiar
dacă admitem că asemenea analogii au legătură cu problema discutată mai sus,
ele rămîn doar nişte afirmaţii care nu explică nimic.
În al doilea rînd, aici nu e
vorba să explicăm numai posibilitatea ca o anume cultură să degenereze, dar
şi aceea ca declinul unei culturi să
treacă şi la alte popoare, antrenîndu-le pe panta decadenţei. Aşadar, va trebui
să explicăm nu doar modul în care s-a prăbuşit vechea civilizaţie occidentală,
dar şi cum a fost posibil ca "modernitatea" să cucerească practic
întreaga lume, cum de a avut puterea să devieze atîtea popoare păstrătoare ale
unor culturi cît se poate de diverse şi să se impună chiar şi acolo unde state
de tip tradiţional păreau a fi viabile (să ne amintim de soarta Asiei ariene).
Ar fi superficial să spunem că e
vorba numai despre o cucerire materială
şi economică. Mai întîi, o ţară cucerită la
nivel material este supusă, pe termen lung, şi unor influenţe de ordin mai
înalt, care ţin de tipologia culturală a cuceritorului. Putem afirma că
dominaţia europeană pe plan politic a semănat peste tot germenii "europenizării",
premizele gîndirii "moderne", raţionaliste, anti-tradiţionale şi
individualiste. În al doilea rînd, concepţia tradiţională asupra culturii şi
statului este de tip ierarhic, nu dualist. Reprezentanţii ei nu pot subscrie
decît cu mari rezerve la principii precum "Daţi Cezarului ce este al
Cezarului" şi "Împărăţia Mea nu este din lumea aceasta" [2]. Pentru noi, "Tradiţia"
este tocmai prezenţa victorioasă şi creatoare a ceea ce "nu e din această
lume"; cu alte cuvinte, prezenţa Spiritului, înţeles ca o putere care
depăseşte planul uman sau material.
Orice viziune autentic
tradiţională asupra vieţii se întemeiază pe această idee. Iată de ce nu ne
putem permite a vorbi cu dispreţ despre cuceririle care se întîmplă "doar"
pe plan material. Dimpotrivă: o cucerire în plan material este, dacă nu semnul
unei victorii spirituale, măcar acela al slăbiciunii, sau al unui "reflux"
spiritual în sînul culturilor care sînt cucerite şi îşi pierd independenţa.
Pretutindeni unde Spiritul – în accepţinea sa de putere superioară – a fost cu
adevărat prezent, el nu a dus lipsă de mijloace – fie acestea vizibile sau nu –
pentru a rezista în faţa superiorităţii tehnice şi materiale a adversarului.
Dacă nu s-a întîmplat aşa, trebuie să admitem că decadenţa era ascunsă chiar în
spatele faţadei cu aparenţe tradiţionale a fiecărui popor cucerit de către
lumea "modernă". Singurul "privilegiu" al Occidentului este
de a fi fost spaţiul în care criza universală a luat formele cele mai acute,
iar procesul decăderii a sfîrşit prin a da o lovitură fatală unor popoare mai
puţin "avansate", dar unde, oricum, tradiţia îşi pierduse deja forţa
originară, aşa încît ele nu au fost capabile să se apere în faţa unui asalt din
exterior.
O dată cu aceste considerente, ne
vom întoarce la primul aspect al problemei noastre, trebuind să explicăm
semnificaţia şi posibilitatea decadenţei, fără a face referire la alte
împrejurări.
În acest scop, trebuie să
limpezim o chestiune: e eronat să presupunem că ierarhia lumii tradiţionale se
întemeiază pe tirania claselor de sus. Aceasta e doar o concepţie "modernă",
complet străină modului tradiţional de gîndire. Doctrina tradiţională concepe
acţiunea spirituală drept o "acţiune fără act". Ea vorbeşte, de
asemenea, despre "motorul imobil", strîns legat de simbolismul "polului",
axă imuabilă în jurul căreia ia naştere orice mişcare ordonată (am arătat
altundeva că aceasta este semnificaţia svasticei, "crucea arctică").
Doctrina tradiţională a pus mereu accentul pe spiritualitatea "olimpiană",
amintind despre veritabila autoritate pe care o implică şi modalitatea ei directă
de a acţiona asupra subordonaţilor, nu prin violenţă, ci prin simplă "prezenţă".
Tradiţia recurge la comparaţia cu un magnet, iar, după cum vom vedea, cheia
problemei noastre este tocmai aici.
Ar fi cu totul ridicol şi absurd
să ne închipuim că veritabilii purtători ai Spiritului sau ai Tradiţiei făceau
eforturi pentru a-şi supune poporul, astfel încît fiecare să-şi ocupe locul
într-o ierarhie prestabilită, că ar fi "condus" oamenii, sau că ar fi
avut vreun interes personal în crearea şi menţinerea unor relaţii de tip
ierarhic graţie cărora şi-ar fi asigurat rolul de conducători. De fapt, supuşii
au RECUNOSCUT ierarhia ca temei autentic al oricărei societăţi tradiţionale. Nu
superiorul are nevoie de inferior, ci invers. Esenţa ierarhiei rezidă în faptul
că o anume realitate este actualizată în cîteva persoane, în vreme ce, pentru
restul poporului, ea este prezentă doar ca un ideal, o premoniţie, o strădanie
vagă. Este inevitabil ca aceştia din urmă să fie atraşi de cei din prima
categorie, recunoscuţi drept conducători. Dacă de aici se naşte o relaţie de
subordonare, ea nu va fi faţă de un principiu străin, ci faţă de propria lor
identitate autentică (to their own true "self").
Doar aşa pot fi cu adevărat explicate, pe de-o parte, disponibilitatea pentru
sacrificiul de sine, eroismul, loialitatea, iar, pe de altă parte, prestigiul,
autoritatea, şi calmul cu care conducătorul tradiţional îşi exercită puterea –
complet inaccesibile tiranilor, oricît de bine "blindaţi" ar fi
aceştia.
Iată că am soluţionat atît
problema decadenţei în genere, cît şi pe aceea a posibilităţii ca o anume
ierarhie să se prăbuşească. Nu am auzit de atîtea ori că succesul unei
revoluţii denotă slăbiciunea şi decadenţa vechilor conducători? Însă o asemenea
viziune parţială nu ne poate mulţumi. Ea ar fi adevărată în cazul unor cîini
turbaţi, care, la un moment dat, scapă, brusc, de sub control, dovedind că stăpînul
care-i ţinea în lesă a slăbit şi nu mai are putere asupra lor. Dar, aşa cum am
explicat mai sus, lucrurile se întîmplă cu totul altfel într-o ierarhie
tradiţională. Ea poate întra în declin şi poate fi răsturnată doar în clipa cînd
individul degenerează, folosindu-şi libertatea funciară pentru a nega Spiritul,
pentru a refuza orice referinţă superioară şi pentru a trăi "doar pentru
sine însuşi". Atunci, legăturile sînt în mod fatal rupte, iar tensiunea de
ordin metafizic ce garantează unitatea organismului tradiţional este slăbită,
energiile individuale încep să-şi iasă din rost, iar, în cele din urmă,
acţionează haotic. Vîrfurile rămîn, desigur, pure şi inviolabile, dar restul –
care, în fond, depinde de ele – formează acum o avalanşă, o masă ce şi-a
pierdut echilibrul şi se află în cădere liberă, la început imperceptibilă, dar
accelerînd treptat către văile cele mai adînci. Acesta este secretul decadenţei
şi al revoluţiei. Europeanul a început prin a ucide ierarhia ÎN SINE ÎNSUŞI,
extirpîndu-şi acele posibilităţi lăuntrice care formau temelia ordinii, ce va
fi apoi distrusă şi în exterior.
Potrivit religiei creştine, Căderea Omului şi
Revolta Îngerilor sînt atribuite liberului arbitru. E vorba tot despre înspăimîntătorul
potenţial al omului de a-şi folosi libertatea pentru a distruge spiritualitatea
şi de a interzice accesul la orice i-ar asigura o valoare supra-naturală. În spatele
celor mai variate forme de gîndire şi acţiune anti-tradiţională,
individualistă, umanistă – pe scurt, "modernă" – se află o decizie de
ordin metafizic. Această decizie este
singura cauză pozitivă şi decisivă care a dus la decadenţă şi la distrugerea
Tradiţiei.
Doar astfel vom înţelege cu
adevărat sensul acelor legende despre conducători misterioşi care există "dintotdeauna"
şi nu au murit niciodată (umbre ale Împăratului adormit de sub muntele
Kyffhaeuser!). Asemenea conducători pot fi redescoperiţi numai în clipa cînd
cineva este împlinit din punct de vedere spiritual şi a trezit în sine o
calitate comparabilă cu însuşirea metalului care SIMTE instantaneu "magnetul",
se orientează şi se mişcă neabătut spre el. Pentru moment, ne vom rezuma la
această aluzie. O analiză exhaustivă a legendelor de acest gen, care provin din
cele mai vechi surse ariene, ar depăşi cu mult intenţiile acestui eseu. Ne vom
opri, poate, cu altă ocazie asupra tainei care face posibilă reconstrucţia,
asupra "magiei" capabile să restaureze legătura dintre masele
decăzute şi piscurile care există încă, imuabile, solitare şi nevăzute, acolo,
sus...
Traducere de
Marian STAN
[1] Joseph Arthur, Comte de Gobineau (1816-1882), romancier şi
eseist francez, teoretician al primatului rasei ariene (exploatat pro domo de ideologii nazismului), autor
al celebrului Eseu asupra inegalităţii
raselor omeneşti (1853-1855; o traducere românească a apărut în 2002 la
Editura Antet din Bucureşti, în condiţii subculturale). [Nota Blog]
[2] Autor tradiţionalist şi de dreapta, dar necreştin, Evola
trebuie citit şi valorificat cum grano
salis. [Nota Blog]
* Julius Evola, "Taina decadenţei" (traducere de Marian Stan), în Puncte cardinale, anul XVIII, nr. 6/210,
iunie 2008, p. 13 (rubrica "Sic cogito").
Cea mai cunoscută carte a lui Evola (ed. 1998)
Mai puteţi citi pe
acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) – "Cine se teme de naţionalism?"
(1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) – "Mircea Eliade – «credinciosul fără
Dumnezeu»?" (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (IV) – "Fiziologia trepăduşului"
(1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) – "«Resurecţia» lui Nichifor Crainic
între bucurie şi dezamăgire" (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) – "Necesara despărţire a apelor"
(1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) – "Distincţii necesare" (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – "Spiritul viu al dreptei"
(1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – "Dimensiunea transcendentă a
politicului: Mişcarea Legionară" (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) – "Necesitatea unei viziuni de
dreapta..." (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) – "Apelul unui licean către «oastea
naţionalistă»" (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) – "Confruntarea dintre Memorie şi
Uitare" (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – "Martin Luther şi evreii..."
(1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – "Dreptatea d-lui Pleşu" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) – "Pe marginea unei decepţii"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – "Unde d-l Pleşu nu mai are
dreptate" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – "Viaţa – proprietate de stat"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – "Sensul unităţii creştine"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – "Căderea Cuvîntului în cazuri"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XX) – "O reacţie a d-lui Patapievici"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – "San Juan de la Cruz: Romances"
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – "Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – "Domnul Petru Creţia şi
«legionarul de 1,65»" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – "Iarba verde de acasă…"
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – "Doar o vorbă să-ţi mai spun…"
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVbis) – "«Doar o vorbă să-ţi mai
spun...»" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – "Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – "Între zoón politikón şi homo
religiosus" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – "Apocalipsa şi ştiinţa"
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – "Stafia comunismului la
Paris" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – "«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – "Falimentul speranţei" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – "Masoneria şi organizaţiile
internaţionale" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – "Ispita «iubirii»" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – "Apostrof-area ca asasinat
moral" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – "Fabulă cu trandafir" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVI) – "Biserica să nu se teamă de
puternicii zilei!" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVII) – "Aspecte ale dialogului
religie-cultură…" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVIII) – "Puncte cardinale 100":
"La aniversară", "Măcel de Buna Vestire",
"Marginalii" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIX) – "Cronica unei gafe
editoriale" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XL) – "Epica Holocaustului…" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLI) – "Lecţia americană" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLII) – "Demonizarea Americii" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIII) – "«Dictatura bunului simţ»…"
(1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIV) – "În sfîrşit, Acasă…" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLV) – "Anul Eminescu", "Oda (în
metru antic): deschiderea nivelelor de receptare" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVI) – "Cine eşti dumneata, domnule
Neştian?" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVII) – "Demitizarea" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVIII) – "Maxime Egger: Cum am devenit
ortodox" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIX) – "Marea iertare" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (L) – "Maica Mihaela" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LI) – "Un luceafăr pe columna
cezarilor" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LII) – Interviu cu Alain de Benoist (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIII) – "Radu Gyr sau despre gratuitatea
eroismului" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIV) – "Supără realitatea sau formularea
ei?" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LV) – "Marginalii la o scrisoare a lui
Mircea Eliade" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVI) – "Odihna de Eminescu" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVII) – "Mesianismul Dreptei" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVIII) – "Misiunea românilor în
istorie" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIX) – "Obligaţiile unei conştiinţe
morale" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LX) – "Naţionalismul şi România de
azi", "Menirea generaţiei noastre" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXI) – "Lichidarea unei legende"
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXII) – "Pentru o Europă unită a
naţiunilor" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIII) – "Kitsch-ul în literatura
politică naţionalistă" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIV) – "Despre a fi altfel" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXV) – "Pentru un naţionalism
european" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVI) – "Caracterul naţional al
Ortodoxiei" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVII) – "Un evreu renegat avertizează
America" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVIII) – "In memoriam: Horia
Bernea", "Muzeul Ţăranului Român după Horia Bernea" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIX) – "Europa lui Hristos" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXX) – "Ziua judecăţii" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXI) – "Interviu cu istoricul Neagu
Djuvara" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXII) – "Elitele şi partidele
politice" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIII) – "Revolta «omului recent»"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIV) – "Naţionalism şi democraţie"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXV) – "Perversiunea
naţional-comunistă" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVI) – "Isteria antifascistă"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVII) – "Moştenirile lui Horia
Bernea" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVIII) – "Veşti triste din Spania"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIX) – "Mai bine prea tîrziu decît
niciodată!" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXX) – "Centenarul Petre Ţuţea
(1902-2002)" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXI) – "Rost – «manifestul românesc» al
unei noi generaţii" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXII) – "Istoria în actualitate: Penele
Arhanghelului" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIII) – "Cultul monştrilor" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIV) – "Nu-i pace sub măslini..."
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXV) – "Aceşti evrei visători şi
utopiile lor păguboase" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVI) – "De la vulgaritate la
perversiune" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVII) – "Dimensiunea cosmică a
dorului" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVIII) – "Călătorie în «buricul
pămîntului»" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIX) – "Taina fratelui" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XC) – "Conceptul de medicină
creştină" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCI) – "Cazul Paulescu văzut cu ochii altora"
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCII) – "Political correctness?"
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIII) – "Tîlcuirea patristică a Psalmului
50" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIV) – "Un clown pentru
Nobel?" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCV) – "Chilia isihastului în lume"
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVI) – "Paul Goma «antisemit»?"
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVII) – "Catedrala Mîntuirii
Neamului..." (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVIII) – "Mircea Dinescu între ignoranţă
şi abjecţie" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIX) – "August roşu: circ fără
pîine" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (C) – "«Insurecţia» de la 23 august văzută
prin ochii unui soldat german" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CI) – "Erosul care mişcă lumile"
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CII) – "Sfinţita rugăciune" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIII) – "Păcatul lui Onan" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIV) – "Dante, Infernul, Cîntul
XXXIV" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CV) – "Acatistul Sfinţilor Români din
închisori" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVI) – "Giulgiul din Torino: o provocare
perpetuă" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVII) – "Tentative de purificare"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVIII) – "La despărţirea de Papa Ioan Paul
II..." (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIX) – "Cine a fost Teodor M.
Popescu?" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CX) – "Cuvînt prevenitor despre idolatrie
şi magie" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXI) – "Cultul eroilor la români"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXII) – "Miza unui linşaj mediatic"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXIII) – "Biblia lui Robespierre"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXIV) – "Imoralitatea apartenenţei la
francmasonerie" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXV) – "Împotriva falsului ecumenism"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXVI) – "De la Facere la Apocalipsă"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXVII) – "O uşă interzisă" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXVIII) – "Pe marginea unei
blasfemii" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXIX) – "Un portret al Căpitanului la
copilărie" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXX) – "«Am vrut să-l împuşc pe
Ceauşescu»" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXI) – "Ciobanul şi «futelniţa»"
(2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXII) – "Luciferismul de larg
consum" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXIII) – "Adevărata dramă de la
Petru-Vodă" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXIV) – "În jurul unei neînţelegeri"
(2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXV) – "Ofensiva homosexualilor"
(2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXVI) – "Ultima biruinţă a lui Ştefan cel
Mare" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXVII) – "«Sfîntul» Mişa din
Clejani" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXVIII) – "Memento Gulag în
Vendeea" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXIX) – "La plecarea dintre noi a
Părintelui Calciu" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXX) – "Tinereţe fără bătrîneţe"
(2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXI) – "O nouă carte la Editura Puncte
Cardinale..." (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXII) – "Despre poziţia Bisericii faţă
de stăpînire" (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXIII) – Două traduceri din Annick de
Souzenelle (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXIV) – "Suferinţa ca
binecuvîntare" (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXV) – "Cele trei atacuri ale diavolului
asupra lui Hristos" (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXVI) – "Luciferismul în ţara lui
Caragiale" (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXVII) – "Sperietoarea şi modelul"
(2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXVIII) – "José Antonio Primo de
Rivera..." (2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXXIX) – "(De) ce uită Occidentul?"
(2007)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXL) – " Principale diferenţe între
Catolicism şi Ortodoxie"; "O istorisire de demult..." (2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXLI) – "Poezia carcerală (1): Valeriu
Gafencu" (2008)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXLII) – "Adevăr, Biserică,
ecumenism" (2008)
* Antologia Punctelor cardinale (CXLIII) – "De
la un tînăr cititor al Punctelor cardinale" (2008)
* Antologia Punctelor cardinale (CXLIV) –
"Poezia carcerală (2): Radu Gyr" (2008)
* Antologia Punctelor cardinale (CXLV) – "Paul
Goma – lupul singuratic" (2008)
* Antologia Punctelor cardinale (CXLVI) –
"Biserica şi Securitatea" (2008)
* Antologia Punctelor cardinale (CXLVII) – "Poezia
carcerală (3): Nichifor Crainic" (2008)
* Antologia Punctelor cardinale (CXLVIII) – "De
la ecumenism la apostazie" (2008)
1 comentarii:
Este pagan ca Guenon, dar nu si profund ca el. Daca nu ar fi relatia lui cu Codreanu, mi-ar fi foarte antipatic.
M. B.
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire