În întîmpinarea marelui praznic al Înălţării Sfintei
Cruci (14 septembrie), redau aici esenţialul unui articol apărut pe vremuri în
revista Puncte cardinale (septembrie 2003, p. 16).
Monumentul stavrofor de la Rîpa Robilor din Aiud (1)
Crucea – principalul simbol
al creştinismului
... Crucea, simbolul
prin excelenţă al creştinismului (deşi se întîlneşte şi în afara acestuia, încă
din timpurile cele mai vechi, cu un simbolism destul de bogat), ne poartă de la
sine cu gîndul la Cel ce a fost răstignit pe ea, sfinţind-o cu trupul şi sîngele
Său şi prefăcînd-o, dintr-un instrument de tortură aducătoare de moarte,
într-un obiect sacru şi de viaţă dătător. Crucea este o prezenţă permanentă în
viaţa credincioşilor, care se însemnează cu semnul ei nu doar la biserică sau
la rugăciunea zilnică de acasă, dar şi în orice împrejurare a existenţei (la
lucru, la drum, la necazuri, la bucurii), ca expresie a credinţei şi a
nădejdii, ca mulţumire şi cinstire adusă lui Dumnezeu. Lăcaşurile de cult sînt
ele însele construite sub formă de cruce şi poartă crucea pe creştet,
mormintele sînt străjuite de cruci, ca un zălog în aşteptarea învierii,
răscrucile drumurilor sau locurile vrednice de pomenire sînt marcate de cruci sau
troiţe, creştinii poartă crucea la gît, iar vulturul de pe stema ţării,
simbolizînd însuşi poporul român, o poartă în ciocul său, ca pe o flacără vie.
Canonul prevede ca orice fel de cruce să fie sfinţită mai înainte de a i se da
o destinaţie sau alta, ceea ce este valabil şi în cazul troiţelor: actul
sfinţirii dă materialului din care este făcută crucea un caracter sacru, căci,
la fel ca şi în cazul icoanelor, materia este scoasă de sub întrebuinţarea
obişnuită, cinstirea trecînd de la chipul reprezentării la realitatea tainică a
ceea ce este reprezentat.
Una dintre cele mai
populare rugăciuni creştine este Rugăciunea
Sfintei Cruci, ce are puterea de a alunga duhurile rele: Să se ridice Dumnezeu, şi
să se risipească vrăjmaşii Lui, şi să fugă de la faţa Lui cei ce-L urăsc pe Dînsul.
Să piară cum piere fumul; cum se topeşte ceara de faţa focului, aşa să piară
demonii de la faţa celor ce-L iubesc pe Dumnezeu şi se însemnează cu semnul
Crucii, zicînd: Bucură-te, preacinstită şi de viaţă dătătoare Crucea
Domnului, care alungi demonii cu puterea Celui ce S-a răstignit pe tine, a
Domnului şi Mîntuitorului nostru Iisus Hristos, Care S-a pogorît la iad, şi a
călcat puterea diavolului, şi te-a dăruit nouă pe tine, cinstită Crucea Sa,
spre izgonirea a tot vrăjmaşul. O, preacinstită şi de
viaţă făcătoare Crucea Domnului,
fii-mi mie spre ajutor, dimpreună cu Sfînta
Fecioară Născătoare de Dumnezeu şi cu toţi Sfinţii, în veci. Amin.
Monumentul stavrofor de la Rîpa Robilor din Aiud (2)
Repere tradiţionale
ale cinstirii Sfintei Cruci
Cinstirea Sfintei Cruci
a căpătat o pondere deosebită mai ales după ce Împărăteasa Elena, maica
Împăratului Constantin cel Mare, a aflat la Ierusalim, prin descoperire
dumnezeiască, la anul 326, lemnul Sfintei Cruci pe care a fost răstignit Mîntuitorul.
Patriarhul Ierusalimului a ridicat Sfînta Cruce astfel încît să poată fi văzută
de întreaga mulţime adunată acolo, care a început să se închine şi să strige:
„Doamne miluieşte”. De atunci şi pînă azi Biserica prăznuieşte Înălţarea
Sfintei Cruci (14 septembrie). Împăratul Constantin cel Mare adoptase deja
crucea ca emblemă pentru steagurile şi monezile sale. Se ştie că în toamna
anului 312, în ajunul bătăliei cu Maxenţiu, rivalul său la tron, marelui
Constantin i s-a arătat pe cer o cruce luminoasă, însoţită de cuvintele: In
hoc signo vinces („Prin acest semn vei învinge”). Acest fapt minunat a
contribuit şi la semnarea de către împărat, în anul 313, a Edictului de la
Milan, prin care s-a pus capăt prigoanelor anticreştine. Sfîntul Constantin a
ridicat în inima Romei o cruce impunătoare (prototipul troiţelor de mai tîrziu)
pe care s-a scris: „Prin acest semn mîntuitor, semnul adevăratei puteri, eu am
eliberat cetatea voastră de jugul unei domnii tiranice [...], am dat poporului
libertate, onoare şi strălucire”.
Răpită de perşii care au
cucerit temporar Ierusalimul, Sfînta Cruce a fost recîştigată prin luptă de
către creştini şi mutată la Constantinopol, capitala Imperiului ortodox.
Faptul acesta s-a petrecut în anul 633, la 14 septembrie, zi în care se
pomeneşte triumful creştinătăţii prin şi pentru Cruce (care mai este
prăznuită de către Biserică şi la alte trei date anual: în a treia duminică din
Postul Mare, la 7 mai şi la 1 august). Sinodul VII ecumenic de la Niceea
(787) a stabilit definitiv că modul de cinstire al Sfintei Cruci este asemenea
cu cinstirea Sfintelor Icoane, ea reprezentînd o dimensiune esenţială a credinţei
şi evlaviei creştine. Înălţîndu-se ca o binecuvîntare
supremă, Crucea trage pămîntul spre cer şi clipa spre eternitate...
Prof. Ioan MAREŞ
Bucureşti
Tipuri
de cruci:
Mai
puteţi citi pe acest blog:
2 comentarii:
Stimate domnule Codrescu,
Doame ajuta !
Am nevoie de ajutorul dvs: eu stiam ca Sfinta Cruce a fost luata de Saladin de la cruciati (am uitat anul). Cum s-a intors en innapoi la Constantinopol ? A fost luata si de persi, dar nu mai stiu contextul... Aveti va rog amabilitatea sa-mi raspundeti ? Poate postati si vreun articol (nu neaparat original, dar pedagogic) despre aceste lucruri !
Va multumesc mult !
Iulian
După moartea Sfintei Elena (336), cea mai mare parte din lemnul Sfintei Cruci a rămas la Ierusalim, în Biserica Sfîntului Mormînt. În anul 614, armatele persane au cucerit Ierusalimul și au luat Sfînta Cruce ca pradă de război. Vreo două decenii mai tîrziu, împăratul bizantin Heraclie a reușit să o redobîndească pentru creştinătate. Cruciaţii au ţinut-o la mare cinste în Regatului Latin al Ierusalimului, dar tot ei aveau s-o piardă în 1187, pentru totdeauna, în timpul bătăliei de la Hattin, cînd a căzut în mîna musulmanilor lui Saladin, fără a se mai şti pînă azi ce s-a întîmplat cu ea. N-au rămas decît părticele răspîndite, în timp, prin toată lumea creştină.
În 1870, francezul Charles Rohault de Fleury, pentru a răspunde criticilor lui Calvin, care afirmase că din fragmentele Sfintei Cruci păstrate în toate bisericile lumii s-ar putea construi... o ditamai corabia, a scris o lucrare intitulată "Tratat asupra relicvelor Patimilor", cu un catalog precis al tuturor acestor relicve ale Sfintei Cruci, dovedind astfel că, adunate la un loc, ele n-ar reprezenta decît o treime din Crucea inițială (ce avea 4 metri lungime și 2 metri lățime).
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire