După ce am scris "la cald" textul de mai jos, constat, cîntărind lucrurile mai "la rece" şi urmărindu-le evoluţia (cu multe paradoxuri şi incertitudini), că rămîne loc de bănuiala unei eventuale "lucrături" mai complexe, bazate pe lansarea publică a unei "ficţiuni" provocatoare. Dacă această bănuială s-ar confirma, "bombei" iniţiale urmîndu-i una şi mai mare, voi fi căzut şi eu în "cursă", împreună cu atîţia alţii, rămînînd să-mi asum pripita naivitate. Deşi nu sînt tocmai un simpatizant al d-lui Turcescu, mărturisesc că, atît pentru dumnealui personal, cît şi pentru imaginea presei româneşti şi a serviciilor noastre secrete, m-aş bucura sincer să fie aşa (cu toate că "deontologia" tot şifonată ar ieşi). Oricum, nu va putea dura mult pînă să ne lămurim asupra scopului şi mijloacelor aruncate în joc. Nu cred însă că, indiferent ce şi cum va fi pînă la urmă, faptul va putea să influenţeze marşul spre dezastru al vieţii publice româneşti, pe care numai o minune dumnezeiască l-ar mai putea opri. Sincer sau scamator, "curat" sau "murdar" (dacă nu cumva "curat murdar", vorba lui Pristanda), d-l Turcescu este prea mic pentru un dezastru atît de mare. (R. C. - 23.09.2014)
Înainte de a fi trist, cazul Robert Turcescu este unul simptomatic pentru
lumea în care trăim: o lume putredă moral, "atinsă" pînă în fibra ei,
"şmecherită" butaforic sub diferite forme şi grade de impostură şi
demagogie, iar de aceea incapabilă, în 25 de ani de postcomunism, de o
resurecţie adevărată, oricît şi-ar dori-o uneori şi oricît i-ar simţi pe
alocuri nevoia. Impuritatea ei este una cronicizată şi metastaziată, iar pe un
asemenea fond nimic sănătos nu se poate naşte şi nu poate funcţiona. Înainte de
a suferi de sărăcie, sau de prostie, sau de orice altceva, România suferă de impuritate, de la cea moştenită din
comunism pînă la cea acumulată în postcomunism.
Dezvăluirile jurnalistului Robert Turcescu de pe blogul personal, apoi şi
de pe postul de televiziune unde a jucat ani de zile rolul de erou justiţiar,
au creat un fel de şoc public, la intersecţia dintre scandalos şi penibil.
După ce a jucat rolul justiţiarului, Robert Turcescu încearcă să joace acum
rolul penitentului, nu fără apel la recuzita creştină (la noi, după 1989,
Dumnezeu a devenit paravan de serviciu pentru ticăloşiile personajelor publice,
de la vlădică pînă la opincă: să zicem, de la un Nicolae Corneanu la un George
Becali, cu Robert Turcescu ca ultimă updatare). Sentimentul de eliberare şi
jubilaţie interioară pe care pretinde a-l fi trăit prin mărturisirea publică,
şi pe care caută să-l vîndă ca rezultat al unui lung proces de dezbatere
lăuntrică, te întrebi de ce nu s-o fi întîmplat să-l trăiască mai devreme (nu zic
cu ani, dar măcar cu săptămîni), ci numai exact
atunci cînd, în urma unei anumite declaraţii a preşedintelui Băsescu, a
simţit că deconspirarea se apropie. În contextul acestei neprevăzute
înghesuieli, reacţia a fost una elementară: decît să îl deconspire alţii (lucru
cu care nu ştiu dacă va fi fost efectiv ameninţat sau şantajat, cum spun unii),
mai bine să se deconspire singur, prefăcînd defecţiunea morală în... triumf
subit al moralităţii.
În afara contextului recent, făcut adică mai din vreme şi fără nici o
presiune, gestul ar fi avut frumuseţea lui. Aşa, el aduce mai degrabă a
"praf aruncat în ochi" şi a cusătură "cu aţă albă". Nu-i
greu de presupus că, aşa cum s-a răbdat pe sine atît amar de ani, s-ar fi
răbdat şi pe mai departe. Altfel spus, dacă lui Traian Băsescu nu i-ar fi luat-o
gura pe dinainte, e foarte probabil că nici "bomba Turcescu" nu s-ar
fi declanşat, iar toată lumea, bună sau rea, şi-ar fi văzut de alegeri şi de
alte treburi la ordinea zilei.
Emisiunea de la B1, de duminică seara, n-a lămurit nimic, n-a adus elemente
noi, ci doar a sporit deruta şi perplexitatea, fiind pînă la urmă blocată chiar
de cel (auto)incriminat, deloc dispus să ducă lucrurile pînă la capăt, ci doar
să întreţină, fie şi cu preţul penibilului, "poza" pe care şi-a
compus-o. Cu un om în starea de excitaţie psihică a lui Robert Turcescu, chiar
dacă ar fi fost sută la sută sincer, nu se putea lega, ce-i drept, o discuţie.
E mai bine că a părăsit repede studioul, înainte ca penibilul să devină
grotesc.
Făcînd pe "vinovatul nevinovat", contestînd competenţa judecăţii
atît sieşi, cît şi celorlalţi, în aşteptarea nu ştiu cărui
"judecător" abstract, întruchipînd nu ştiu ce "dreptate"
absolută, prestaţia lui Robert Turcescu, mai incoherent decît oricînd, n-a făcut decît să confirme impuritatea
precipitatei sale penitenţe publice, în anturajul jenat-îngăduitor al unor
tovarăşi de breaslă care n-au reuşit - sau au evitat deliberat - să pună vreun
punct pe i.
Nu ştiu şi nu văd cum şi în ce măsură autodeconspirarea lui Robert Turcescu
ar avea vreo dimensiune penală şi mă îndoiesc că va ajunge vreodată în faţa
unei instanţe juridice. În orice caz, este vorba de două lucruri cu totul
diferite, pe care Robert Turcescu le confundă (sau se preface a le confunda): judecata juridică, ce ar implica un
tribunal legal şi o procedură standardizată, cercetînd dacă şi în ce măsură
fostul ofiţer acoperit (cu grad de locotenent-colonel şi ştate de plată în
regulă) a călcat vreo lege, după codul civil sau penal, şi judecata morală, care nu mai este în căderea nici unui tribunal
legal, ci ţine de propria lui conştiinţă, de autoritatea duhovnicului (dacă are
unul), de publicul pe care l-a înşelat şi de breasla pe care a trădat-o
(punctual sau doar principial). Aici toată "vrăjeala" că nimeni n-ar
avea dreptul să se pronunţe pică în lotul stupidităţii şi dovedeşte cel mult că
adevărata dispoziţie interioară a lui Robert Turcescu nu este, de fapt, decît
aceea de a înlocui un registru demagogic vechi cu un registru demagogic nou, cu
scopul de a ieşi cît de bine se mai poate dintr-o situaţie ingrată, în care l-a
azvîrlit, cînd îi era lumea mai dragă, tocmai cel pe care s-a străduit din
răsputeri să-l servească!
Se pare că noi ne-am obişnuit să-l considerăm pe Robert Turcescu deştept,
iar dumnealui s-a obişnuit să ne considere pe noi proşti. Dar cel mai probabil
este că nici noi nu sîntem chiar atît de proşti, nici dumnealui chiar atît de
deştept...
Răzvan CODRESCU
3 comentarii:
Ati irosit atatea cuvinte pentru un jurnalist lipsit de substanta. Tatiana
C. T. Popescu are dreptate: fariseul R. Turcescu a adoptat in emisiunea televizata atitudinea lui Ceausescu: "Nu raspund decat in fata Marii Adunari Nationale". Nu, Turcescule, raspunzi in fata tribunalului MORAL al poporului roman, care are tot dreptul sa te judece si sa iti spuna in fata: "Esti un porc!".
De acord cu Tatiana.
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire