Din Comunicatul oficial
Hotărîre
sinodală neavenită
(nr. 3745 din 26
mai 2014)
1. Introducere
Preotul nu exercită
un mandat, ci o misiune,
care include imperios un apel la cultura dialogului permanent, la toate
nivelurile. Această evidenţă este una dintre trăsăturile definitorii ale
Sfintelor Evanghelii. De aceea Sfinţii Apostoli întreabă şi cer lămuriri mereu
Domnului nostru Iisus Hristos: Nu Te înțelegem! Lămureşte-ne! Ce ai vrut să
spui? Explică-ne! (vezi Matei 13, 36; Luca 8, 9; Ioan
13, 22-30).
Faptul că Apostolii
cer lămuriri arată că nu erau simpli admiratori sau ascultători necondiţionaţi
ai Fiului Omului, un fel de fani religioși fără discernămînt, sau manipulaţi
şi purtaţi de impulsuri emoţionale. Ei doreau să creadă în cunoștință de
cauză şi să acţioneze ca atare. Iisus Hristos le răspunde de fiecare dată,
oferindu-ne un exemplu minunat de conlucrare a libertății cu responsabilitatea
şi a ascultării cu discernămîntul, contînd mereu pe capacitatea ființei umane
de a înțelege, fie și numai în parte, Tainele Împărăţiei lui Dumnezeu.
Iată de ce,
episcopul, preotul şi credinciosul, aflaţi în comuniune de credinţă şi de har
în Biserica lui Hristos, nu trebuie să tacă atunci cînd sînt unele
lucruri neclare sau nefireşti.
În acest caz, tăcerea, sigur, nu-i de aur.
"În realitatea
noastră bisericească, cea mai mică unitate, adică nucleul trupului bisericesc,
este parohia. Ea se prezintă ca adunare euharistică, în corelaţie, fireşte, cu Episcopia, căreia îi aparţine în mod organic, precum şi ca Biserică sobornicească (întreaga Biserică) într-un anumit loc şi timp. Preotul și credinciosul trăiesc taina Bisericii în viaţa şi realitatea
parohiei lor. În cadrul Bisericii, ei îşi duc lupta desăvîrşirii duhovniceşti
şi se sfinţesc, se unesc cu fraţii lor în Hristos, realizînd continuu existenţa
lor în Hristos, cu alte cuvinte, caracterul bisericesc al vieţii lor. Prin urmare, cuvîntul despre parohie şi viaţa ei este, de fapt, şi un cuvînt despre Biserica însăşi şi prezenţa ei în lume", spune pr. prof. Gheorghe Metallinos [1].
"Biserica este Hristos Însuşi (cap şi trup), nu ca un trup
de creştini, ci ca trup al lui Hristos. Toţi credincioşii care participă la
trupul lui Hristos, cler şi popor, sînt în interiorul trupului, niciodată
dincolo de trup. De aceea, orice concept de supra-episcop (cum este, de pildă,
papa) sau despotism nu poate să aparţină vieţii Bisericii" [2], precizează același profesor
Metallinos.
2. Argumente biblice și canonice
împotriva recentei
hotărîri sinodale
Din punct de vedere
biblic, canonic şi al Sfintei Tradiţii a Bisericii Ortodoxe, nu a existat şi nu
există o restricţie care să interzică preotului, ce se află în relaţie de
rudenie de sînge, ca tată şi fiu, sau de rudenie în Hristos, respectiv
fini, gineri, naşi, cuscri, să slujească la acelaşi altar, în aceeaşi parohie.
Recent, Hotărîrea sinodală nr. 3745 din 26 mai 2014 interzice o astfel de
slujire, în ciuda argumentelor biblice şi canonice, care consideră chiar o
obligaţie morală a preotului să se poarte de grijă ca fiii lui să urmeze
slujirea tatălui, la acelaşi Altar.
În Vechiul
Testament se rînduieşte, la porunca Domnului prin Moise (Levitic
8, 36), slujirea la Cortul Sfînt în echipă tată-fiu/fii, ca preoţi. De exemplu,
la Ieşire 29, 1: "Iată ce trebuie să săvîrşeşti asupra lor, cînd îi
vei sfinţi să-Mi fie preoţi..."; 29, 4: "Apoi să aduci pe Aaron şi pe
fiii lui la intrarea cortului adunării şi să-i speli cu apă…"; 29, 8: "După
aceea să aduci şi pe fiii lui şi să-i îmbraci cu hitoane"; 29, 9: "Să-i
încingi cu brîie şi să le pui turbanele; şi-Mi vor fi preoţi în veac. Aşa
vei sfinţi tu pe Aaron şi pe fiii lui".
Apoi, se arată
clar, că ei slujesc împreună şi după sfinţirea ca preoţi (29, 10): "Să
aduci apoi viţelul înaintea cortului adunării şi să-şi pună Aaron şi fiii lui mîinile
pe capul viţelului, înaintea Domnului, la uşa cortului adunării".
Apoi se porunceşte
ca această rînduială de aducere de jertfă şi slujire să fie veşnică şi
ca unul din fiii lui Aaron să urmeze ca Mare Preot şi să primească drept
moştenire şi veşmintele cu care a slujit Aaron. 29, 24: "Să le pui toate
pe braţele lui Aaron şi pe braţele fiilor lui, ca să le aducă, legănîndu-le,
înaintea Domnului"; 29, 28: "Şi acestea să fie prin lege veşnică
pentru Aaron şi fiii lui din cele ce aduc fiii lui Israel"; 29, 29: "Veşmintele
sfinte cele pentru Aaron să fie, după el, ale fiilor săi, şi să fie unşi şi
sfinţiţi, îmbrăcaţi cu ele"; 29, 30: "Marele preot dintre fiii lui,
care-i va urma şi care va intra în cortul adunării, ca să slujească în locul
cel sfînt, se va îmbrăca cu ele şapte zile". A se vedea, pe larg, şi cap.
8 din Levitic. (Să ne amintim că Arhiereul Ana era socrul lui Caiafa.)
Se ştie faptul, că
fiii lui Samuel – Ioel şi Abia – au fost împreună cu tatăl lor la Cortul Sfînt.
În mai multe locuri este menţionat Aaron împreună cu fiii săi. Pentru slujirea
preoţească, nu li se cerea candidaţilor la preoţie decît descendenţa din
Aaron şi integritatea fizică (Levitic 21. 17-23).
Lipsa fiilor de
preoţi, împreună slujitori sau urmaşi ca preoţi la Cortul Sfînt, era considerată
o mare pierdere şi ruperea unei rînduieli liturgice divine, pentru care
Dumnezeu "a fost nevoit",
după moartea lui Nadab şi a lui Abiud, care nu aveau copii, să rînduiască
seminţia lui Levi, ca substitut a lipsei de fii de preoţi. Numeri
3, 4: "Însă Nadab şi Abiud au murit înaintea feţei Domnului, cînd
au adus foc străin înaintea feţei Domnului în pustiul Sinai, neavînd copii, şi
au rămas preoţi numai Eleazar şi Itamar, cu tatăl lor Aaron"; şi "atunci
a grăit Domnul cu Moise şi a zis: «Ia seminţia lui Levi şi o pune la îndemîna
lui Aaron preotul, ca să-l ajute în slujba lui»" (Numeri 3, 5-6; Leviticul
16, 8-19). Numeri 18, 1-15; Levitic 6. 14-18. La Numeri 18,
2 citim: "Apropie-ţi pe fraţii tăi, seminţia lui Levi, neamul tatălui tău,
ca să fie pe lîngă tine şi să-ţi slujească; iar tu şi fiii tăi împreună cu
tine veţi fi la cortul adunării".
Eliazar cu Itmar
erau fraţi de sînge, de unde rezultă, că relaţia tată-fii şi fraţi era
dorită şi rînduită de Dumnezeu Însuşi. În acelaşi context
vechi-testamentar, Iisus Hristos a chemat la apostolat pe primii patru
Apostoli, dintre fraţi: Andrei şi Petru, dar şi pe tatăl lui Iacob şi Ioan,
însă au răspuns chemării doar fiii (Matei 4, 21-22), şi cred că i-ar fi
ales pe toţi apostolii dintre fraţi, împreună cu taţii lor, dacă ar fi fost
posibil, deoarece Biserica lui Hristos este icoana familiei cu toată casa
(Fapte 10, 2), iar Sfînta Treime este o relaţie de iubire, care sugerează
familia: Tatăl, Fiul şi Sfîntul Duh!
Se pune firesc
întrebarea: există riscul, lucrînd împreună, să facă "afaceri"
care ar putea sminti lumea? Ce ar fi de făcut în acest caz?
Este posibilă şi
această situaţie, însă nu se poate desconsidera o tradiţie biblică şi canonică
a Bisericii în schimbul adoptării unei politici personale, a drobului de
sare. Dacă se întîmplă şi nereguli, sînt atîtea mijloace pastorale şi
canonice să se îndrepte acea greşeală. Pînă la proba contrarie, se cuvine să se
acorde prezumţia de nevinovăţie şi toată încrederea, întrucît, dacă a primit
cineva marele dar de a administra Tainele Bisericii, care sînt
dumnezeieşti şi veşnice, cu atît mai mult va fi cinstit şi demn să administreze
şi bunurile pămînteşti şi trecătoare, cu aceeaşi responsabilitate preoţească.
Dacă nu se gîndeşte aşa, atunci înseamnă că se pune din partea episcopului mai
mult grija, accentul şi prioritatea pe bunurile administrative şi nu pe cele
duhovniceşti.
Însă, din punct de
vedere canonic, nu există vreo interdicţie ori restricţie în acest sens,
de a sluji tată şi fiu ca preoţi la acelaşi Sfînt Altar, sau rude spirituale,
respectiv fini, naşi sau cuscri, ci canoanele opresc doar rudelor trupeşti şi
sufleteşti să primească Taina Cununiei. Deci, alte restricţii nu există, cu
referire la rudeniile de sînge sau la rudenia cea de suflet, adică de
cuscrie (Can. 53-54 Trulan), decît asupra episcopului.
3. Canoanele
care interzic rudenia trupească
pentru a sluji Biserica împreună
se referă doar
la episcopi, nu la preoţi
Pentru a evita
nepotismul există restricţii doar pentru episcopi, de a nu-şi numi rudele ca
urmaşi în scaun sau ca administratori ai eparhiei lor. Canonul 76 apostolic
stabileşte: "Orînduim că nu se cuvine ca episcopul să hirotonească în
demnitatea episcopală pe cine voieşte, dăruind-o fratelui sau fiului, sau altei
rude, căci nu este drept să se rînduiască moştenitori episcopiei, dăruind
simţirii (patimii) omeneşti cele ce sînt ale lui Dumnezeu; pentru că nu se cade
a pune Biserica lui Dumnezeu sub moştenitori. Iar dacă va face cineva aceasta,
hirotonia să rămînă fără tărie, iar el să se pedepsească".
Hotărîrea sinodală
menţionată a adus nu numai nedumeriri şi mîhniri sufleteşti, ci şi stupefacţie,
deoarece argumentarea ei nu se bazează pe argumente biblice, patristice sau
canonice, ci pe modelul lumesc, respectiv Banca Naţională a României şi unele
societăţi comerciale. Iată cîteva mostre: "multe instituţii publice sau
societăţi comerciale impun, ca şi condiţie la angajare, ca în aceeaşi unitate
sau subunitate să nu funcţioneze rude apropiate sau soţi, întrucît experienţa a
arătat că pot exista [subl. mea] probleme de responsabilitate
instituţională, iar exercitarea coordonării ierarhice poate fi afectată. [...]
să nu fie angajaţi în acelaşi timp soţul/soţia sau rudele pînă la gradul III
(soţ/soţie, părinte/copii, fraţi, unchi/nepot), într-o relaţie ierarhică şi/sau
funcţională; [...] Aprobă ca prezenta hotărîre sinodală să se aplice fără amînare,
urmînd ca Centrele eparhiale să comunice la Cancelaria Sfîntului Sinod, pînă în
data de 15 iunie 2014, cazurile identificate şi soluţiile adoptate [...]".
Instituţiile
naţionale, corporaţiile comerciale şi Banca Naţională nu pot fi un model
pastoral-administrativ pentru Biserica Ortodoxă.
Biserica-parohie sau
eparhie nu este un club liturgic sau social, o mare afacere sau o corporaţie
care funcţionează după regulile fiscale ale veacului, sau după modelul
societăţilor comerciale sau al Băncii Naţionale, ci Biserica este Trupul lui
Hristos, în care iubirea şi înţelegerea sînt mai mari decît banii şi reglementările-cascadă
venite de sus, care doresc să controleze totul şi să subordoneze totul, în
numele unităţii şi al bunului mers eclesial, în dauna libertăţii eclesiale şi
pastorale, reglementate canonic, de Sfinţii Părinţi.
Dacă
viaţa
liturgică şi duhovnicească a Bisericii Ortodoxe Române se desfăşura, pînă
nu demult, într-o armonie firească cu viaţa administrativ-economică a acesteia, după îndemnul
hristic de a căuta mai întîi împărăţia lui Dumnezeu şi dreptatea lui şi toate celelalte se vor adăuga vouă (Matei 6, 33; 1 Corinteni 9, 9), constat în ultima vreme o inversare axiologică eclesială, prin faptul că acum se caută mai întîi împărăţia economicului şi alinierea la normele mondializării şi administrarea Bisericii în contextul integrării europene [3], care sînt rînduite şi impuse prin metode poliţieneşti, mai drastice decît la trezorerie, ca şi cînd orice Biserică sau Schit ar deţine o parte din Banca Naţională a României!
Nenumirea sau
îndepărtarea fiului de preot, sau a rudelor trupeşti sau spirituale ale
acestuia, la sau de la aceeaşi parohie, desfiinţează a priori
prezumţia de corectitudine a familiei preotului, slăbeşte încrederea în relaţia
episcop-preot-credincios în faţa oamenilor, care pot pune sub semnul întrebării
şi al îndoielii încrederea în preotul paroh şi în familia lui.
În lumea laică, fiii/fiicele
de medici, avocaţi, ingineri, profesori etc. lucrează adeseori împreună cu
părinţii lor în aceeaşi categorie socio-profesională. Tradiţia Bisericii arată
clar că acolo unde tatăl preot a slujit cu fiul preot, la acelaşi Altar, acolo
s-a întărit parohia respectivă şi a adus multă stabilitate şi folos duhovnicesc
şi bunăstarea parohiei. Rare sînt cazurile de nereguli sau neîmplinire, dar pentru
o excepţie, nu trebuie făcută o regulă pentru toţi.
Cred că Biserica
este deasupra timpurilor şi a celor trecătoare şi nu trebuie să stea la comanda
şi discreţia puterii seculare, locale, europene sau mondiale, sau să se
alinieze după duhul lumii privind legislaţia muncii, normelor laice
patrimoniale ori altor principii de organizare, cu preţul desconsiderării
Sfintelor Canoane, a relaţiilor de familie, a normalităţii şi a bunului simţ.
3.1. Cîteva
repere eclesiale
ale sinodalităţii reale
"Biserica este
universală, dar este realizată cu adevărat numai în adunarea euharistică
locală, în cadrul căreia un grup de oameni păcătoși – bărbați și femei – devin
pe deplin poporul lui Dumnezeu" [4].
Deci, egalitatea o
dă Sfîntul Duh, prin modul direct de a lucra prin Sfintele Taine, iar nu o
declaraţie externă sau un privilegiu dat de cineva din administraţia bisericească
[5], întrucît parohia "este un
spaţiu al comuniunii de iubire şi sfinţirii vieţii credincioşilor prin Sfîntul
Duh, de comuniune eclesială frăţească şi de independenţă administrativă" [6].
Din acest punct de
vedere, fără să se nesocotească principiul ierarhic, nu există Biserică, ca
instituţie, aşa cum este în lumea catolică, care să fie subordonată altei
Biserici, sau să se găsească în relaţie de stăpîn-slugă, de vasalitate, sub un
papă infailibil, ci în Ortodoxie există doar un sistem canonic [7], care reglementează şi precizează
faptul că toate Bisericile locale trebuie să se găsească într-o relaţie de
comuniune şi iubire frăţească între ele şi cu episcopul lor, fapt reglementat
de Sfinţii Apostoli prin Can. 34 privind principiul teritoriului canonic local
ca fundament al Bisericii, aşa cum scrie şi Sfîntul Apostol Pavel cînd se
adresează Bisericilor locale (Romani, Galateni, Efeseni) şi nu unor structuri
administrative centrale.
Fără viaţă parohială
liberă, sau parohia constituită pe baze hristice, euharistice şi canonice
clare, stabilite de Sfinţii Părinţi şi nu doar declarative şi de decor,
Biserica administrativă eparhială sau parohială nu ar fi decît teorie,
organizare strict umană, idealism naiv, utopie romantică ori nostalgie poetică [8].
Or, Biserica-parohie, care este fiinţial experienţa harică şi vie a Bisericii,
avînd drept celulă vie însăşi familia creştină, reprezintă realizare
istorică, destinaţie hristică şi soteriologică, realitate biblică şi
patristică, toate în profunzimea lor cea mai adîncă.
De aici rezultă că,
din punct de vedere teologic şi pastoral, parohia conţine întreaga Biserică şi
ea trebuie susţinută şi întărită pe principii euharistice, hristice, canonice,
pastorale şi economice clare, şi nu primordial privită ca o sursă economică cu
orice preţ, în dauna familiei preotului sau în general a familiei creştine, în
numele ascultării necondiţionate, fals înţelese din cauza faptului că se dă întîietate
primordială principiului conducerii şi nu celui euharistic – sacru, cum se vede,
din păcate, că se dezvoltă şi se impune, în ultima vreme, de sus în jos, ajungîndu-se,
în mod ironic, să fie numită şi percepută în mass-media ca BOR SRL, care a devenit o Mega Corporaţie Economică,
ce se diluează în secular, imitîndu-l fidel, aproape la toate nivelurile.
Modernizarea
Bisericii şi alinierea ei la legislaţia europeană, profitul economic şi
rentabilitatea socială în numele filantropiei creştine, în pericol de a deveni
filantropie de marketing de cinci stele, fără duhul lui Hristos, toate acestea
fac ca Biserica să devină parte a în-globalizării forţate, a subordonării ei
puterii lumeşti, şi în cele din urmă duce la des-bisericire, adică secularizare
şi în-globare.
4. Analiză, statistică şi prognoză pastorală?
Perspective şi dileme
S-a creat, de curînd,
un Departament de Prognoză Pastorală, în cadrul Sectorului Misiune, Statistică
şi Prognoză Pastorală (vezi Candela
Moldovei, nr. 1-2, 2014, p. 10).
Rog pe membrii
acestui departament să facă o analiză şi o statistică ştiinţifică, care să constituie
cu adevărat o diagnoză şi prognoză pastorală autentică, bazate pe
tradiţia Bisericii Ortodoxe şi nu pe normele europene sau laice, nu pe
obsesiile şi ura unora, faţa de familia preotului, bazate nu pe politica
administrativă a drobului de sare, sau a unor comenzi primite
din afara Bisericii, şi vom vedea cîtă bunăstare a sfintelor lui Dumnezeu
Biserici, cît folos spiritual şi material, cîtă armonie şi pace a adus în
Biserică, în istoria ei, tocmai relaţia de rudenie trupească şi sufletească
a preotului, a episcopului sau a credinciosului în cadrul familiei creştine,
care reprezintă o imagine în miniatură a Bisericii lui Hristos!
S-au construit, cu
multă jertfă şi sacrificii, atîtea Biserici, Mănăstiri, Schituri şi aşezăminte
filantropice de către preoţi împreună cu soţiile, fiii şi ficele lor; de către
monahi şi monahii împreună cu fraţii şi surorile lor, după trup; de către
episcopi împreună cu familiile lor, într-o perfectă colaborare şi dragoste,
pentru a sluji Biserica lui Hristos, şi în mod firesc; tot ei sînt cei care le
păstoresc sau le administrează, cu aceeaşi grijă şi responsabilitate cu care
le-au şi construit.
În acest context,
se pun cîteva întrebări: aceste responsabile familii de clerici au fost bune
doar să construiască şi să facă multe sacrificii, donaţii şi jertfe personale,
neglijîndu-i de multe ori pe cei dragi, dar nu mai sînt bune şi credibile să le
şi administreze, tocmai cei care ei însişi le-au şi ctitorit cu atîta trudă?!
Se repetă, mult mai
dureros şi ruşinos, istoria prigonirii familiei preotului de pe vremea
bolşevismului, cînd fiii şi ficele de preoţi erau daţi afară din şcoli, iar
acum sînt daţi afară sau excluşi din propria biserică, pe motive imaginare, cum
ar fi "funcţionarea în aceeaşi unitate sau subunitate [...] ar putea crea
probleme de responsabilitate instituţională" (citat din hotărîrea
menţionată), sau o presupusă fraudă administrativă.
Sfîntul Sinod, în
loc să fie îngrijorat de faptul că multe soţii de preoţi au plecat la muncă în
străinătate, pentru a-şi putea purta copiii în şcoli şi a putea ieşi din
sărăcie, lăsînd acasă pe preot şi copiii singuri, riscînd unitatea şi sfinţenia
familiei, şi în loc să caute soluţii pastorale, financiare şi administrative,
pentru a face locuri de muncă pentru familia preotului, a face lobby pe lîngă oamenii politici, să
faciliteze noi oportunităţi de muncă în cadrul Bisericii sau societăţii laice,
pentru membrii familiei clericale, pentru bunăstarea şi păstrarea cît mai unită
a familiei acestuia, preotul să nu mai aducă bani de acasă, pentru a-şi plăti
dările sociale şi impozitul la stat, în speranţa îndepărtată a unei pensii,
etc., fac, în schimb, tot felul de scenarii, cu presupuse pericole, fie
imaginare, fie, ipotetic vorbind, unele chiar posibile, şi inventează pe baza
lor tot felul de hotărîri şi bariere, punîndu-le în calea şi pe umerii
preotului, parcă pentru a-l distruge şi mai mult, a-l demoraliza şi a-i dezmembra
şi umili familia, de parcă viaţa nu ar fi, şi aşa, destul de potrivnică
familiei preotului, într-o lume din ce în ce mai secularizată şi anticlericală,
şi nu fac nici un efort pentru a-l ajuta pe preot şi a-i fi Părinte ocrotitor,
cum s-ar cuveni unui Sinod bisericesc, care poartă şi apelativul de Sfînt.
Poate fi numită
hotărîrea menţionată ca fiind sinodală, emisă de un sinod cu sfinţenie
hristică? Dacă nu putem fi ajutaţi de Sfîntul Sinod, în mod concret, ar fi mult
mai bine dacă nu am mai fi chinuiţi şi umiliţi cu astfel de hotărîri neavenite.
S-a făcut vreun studiu de diagnoză şi prognoză pastorală ce ar însemna
punerea în aplicare a unei astfel de hotărîri (ne)sinodale? Nu cred că este
nevoie, deoarece este uşor de prevăzut că ar duce la blocarea şi dizolvarea
vieţii fireşti a familiei preotului, care a păstorit de două mii de ani
Biserica lui Hristos, fără atîtea directive şi hotărîri demolatoare, şi ar
desfiinţa tot ce au făcut de-a lungul istoriei Bisericii, pentru preot şi
familia lui, atîţia vrednici Patriarhi, Mitropoliţi şi Episcopi. Refuz să cred
că se bate păstorul pentru a risipi turma!
Preotul are obligaţia,
în asemenea momente, să se apere pastoral cu mijloace canonice şi să-şi
exercite drepturile minime, pentru o pastorație demnă şi responsabilă, atît
prin scris, cît şi prin dialog cu membrii Sfîntului Sinod, dacă dorește să
poată vorbi liber pe limba adevărului şi a dragostei, în Duhul lui Hristos, în
mod eclesial şi sinergic preot-episcop-credincios, întru dragostea și
Evanghelia Dreptății, pentru întărirea Bisericii şi nu pentru a proteja
ipotetic şi financiar statul, pe care îl apără cu atîta precauţie pastorală Sfîntul
Sinod, tocmai pe statul care trăieşte deja, în multe din clădirile şi
proprietăţile confiscate abuziv de la Biserică şi care ne-a jefuit permanent în
istorie, şi chiar ne mai jefuieşte şi acum, prin taxe şi impozite aberante.
Astfel de nedreptăţi Biserica nu le vede şi nu le sancţionează moral şi
hristic, măcar aşa cum a făcut, nu demult, Sfîntul Sinod al Greciei.
Trecem, ca ţară,
printr-o criză economică ucigătoare, care creează probleme și Bisericii, scăzînd
considerabil veniturile financiare ale parohiei. Însă presiunea și umilința
recentă, la care sînt supuși unii preoții şi protopopi neclientelari, a
depăşit măsura bunului simţ din partea celor care cer mereu mai mult, în timp
ce credinciosul sărăceşte şi mai mult, din zi în zi, în mod dramatic. În acest
context, ne cerem scuze şi iertare pentru prea bunul nostru simţ şi
pentru neputinţa noastră că nu putem cerşi de la credincioşii sărăciţi şi produce
economic în parohie pe cît ne cereţi şi pe cît aţi putea cheltui la nivel
central, nu totdeauna cu folos pastoral, şi nu de puţine ori pentru imagine
personală sau de faţadă socială a Bisericii, cosmetizată diplomatic şi adusă la
zi, după normele marketingului actual.
În lumea laică, cei
ce plătesc şi susţin o instituţie sînt respectaţi, şi acestora li se acordă
mulţumire şi socoteală pentru banul primit. La noi, în mod paradoxal, este
total invers: cel ce dă este controlat, umilit şi batjocorit, iar cei ce
primesc vin în control, pe poziţii de satrapi, induc credinciosului păstorit
ideea că preotul ar fi un hoţ şi impostor, cu toată familia şi neamul lui,
care-şi jefuieşte credincioşii şi propria lui Biserică.
Deci, în loc să
primim mulţumire pentru contribuţia şi aportul nostru la centrele eparhiale, şi
pentru bunăstarea Bisericii în general, primim sfidare, batjocură şi suspiciuni
dăunătoare unităţii parohiale, credincioşilor şi Bisericii lui Hristos.
Tendinţa de a umili
pe preot şi familia acestuia, în ultima vreme, a atins cote paroxistice şi obsesive, încălcînd, pe lîngă tradiţia
biblică a preoţiei, expusă mai sus, contrar canoanelor şi tradiţiei Bisericii,
şi pe cele privind legislaţia muncii în vigoare şi dreptul internaţional [9]. Hotărîrea sinodală nr. 3745/2014 este o dovadă în
plus de abuz în serviciu,
de atitudine discreţionară şi de sfidare a oricăror legi civile sau
bisericeşti, deoarece somează să se execute şi retroactiv, anulînd
libertatea canonică a episcopului, cu toate consecinţele ei, frizînd astfel
ridicolul. Mă întreb: ce mai urmează? Ultimele directive şi adrese venite de la
administraţia patriarhală induc ideea că preotul şi rudele sale, cu tot neamul
lui viu şi probabil şi cel adormit, reprezintă un real pericol pentru
Biserica în care slujeşte; enoriaşii sînt atenţionaţi duhovniceşte să
fie vigilenţi şi chiar sînt obligaţi să-şi păzească preotul ca pe un
delincvent, iar cei ce vin în control de la Eparhie, unii chiar în timpul
Sfintei Liturghii, se comportă abuziv şi-l tratează pe preot tot ca pe un
infractor. Nimic mai trist şi umilitor!
Se percepe din ce în
ce mai mult că BOR se transformă încet-încet într-o instituție excesivă,
care nu mai respectă libertatea comunităţii creştine locale, a episcopului şi a
preotului, ci impune dictatorial; în care Sfîntul Sinod nu mai este
vocea poporului dreptcredincios, ci credincioşilor li se impune totul, în mod
papist, de sus în jos, adică se transformă relația vie și comunitară cu
Dumnezeu fie într-un act individualist, fie într-o instituție de tip
papal, în care sistemul sinodal nu mai funcționează [10], fie este transformată
într-o instituție birocratică, în care Duhul este înăbușit; și se
întrevede, astfel, pericolul transformării Bisericii Ortodoxe într-o nouă
Sinagogă, care ar putea duce chiar la dispariția parohiei [11],
dacă se foloseşte autoritatea sinodală discreţionar, sau Statutul
BOR, modificat în repetate rînduri, în regim de ordonanţă de urgenţă,
fără consultarea sinodală plenară, sau supus dezbaterilor preoţeşti sau
academice a profesorilor de teologie, ci doar mînuit tacit, pe post de ghioagă
pastorală, canonică şi legislativă, împotriva propriilor preoţi şi a familiilor
acestora.
Să fi suferit oare
BOR o astfel de mutaţie duhovnicească şi/sau administrativă în ultima vreme? Sper
din toată inima că nu, iar dacă da, am încă speranţa revenirii la normalitate,
deoarece cred în forţa de recuperare şi regenerare a Ortodoxiei, numai
dacă lăsăm să lucreze mai mult harul lui Dumnezeu, principiul sinodalităţii
reale, Canoanele, Sf. Tradiţie şi firescul bunului simţ în
Biserica lui Hristos, şi mai puţin voinţa
noastră reformatoare şi modernizatoare!
Cu acest scop am
scris cele de mai sus, în Duh de dragoste şi nu de ură, şi cu nădejdea
că pacea lui Hristos va fi în mijlocul nostru.
Pr. Dr. Mihai VALICĂ
[2] Ibidem.
[3]
A se
vedea Pagina Centrului de Studii Canonice Cluj, în special broşura Administraţie
parohială în contextul integrării europene; vezi şi www.canonice.net.
[4]
John MEYENDORFF, Teologia Bizantină. Tendințe istorice
și teme doctrinare, ediţia a II-a, Ed. Nemira, București, 2011, p. 19.
[5]
A se vedea pr. Cosmin SANTI, "Sfînta Euharistie,
Taina Bisericii şi Trupul lui Hristos", în Ortodoxia, nr. 2, IV
(2012), pp. 61-86.
[6]
A se vedea Georgică GRIGORIŢĂ, "Autocefalie în Sinodalitate. Autonomia eclesială în Biserica Ortodoxă din
punct de vedere canonic", în Biserica Ortodoxă Română, 2010, p.
233; vezi şi Arhim. Vasile MIRON, "Importanţa locaşului de cult în viaţa
comunităţii parohiale", în Biserica Ortodoxă Română, 2010, pp.
247-271.
[7] A se vedea Georgică
GRIGORIŢĂ, "Autocefalie în Sinodalitate. Autonomia eclesială în Biserica Ortodoxă din
punct de vedere canonic", op. cit. p. 235.
[8]
A se
vedea Christos YANNARAS, Contra Religiei, trad. rom. de Tudor Dinu, Ed.
Anastasia, Bucureşti, 2011, pp. 238-263.
[9] A se vedea
http://www.avocat-dreptul-muncii.eu/codul_muncii_2014.php.
[10] A se vedea Pr. Prof.
Dr. Dumitru POPESCU, "Centralitatea lui Hristos în teologia
ortodoxă contemporană", în Ortodoxia LIII, (2002), nr. 3-4, p. 11-23; Pr. Prof. Dr. Dumitru
STĂNILOAE, "Biserica universală şi
sobornicească", în Ortodoxia, XVIII (1966), nr. 2,
pp. 169-198; Pr. Cosmin SANTI, "Sfînta
Euharistie, Taina Bisericii şi Trupul lui Hristos", în Ortodoxia, SN, IV, (2012) nr.
2, pp. 61-86. Pr. Ioan BIZĂU, Experiența liturgică a prezenței lui Dumnezeu în
viața lumii, Ed. Eikon, Cluj-Napoca, pp. 247-281, face precizări de excepţie
privind acest subiect: "acolo unde este Euharistia, acolo este
Biserica", însă "atunci cînd nu este asumat în spiritul Tradiţiei
apostolice, acest principiu teologic [...] riscă să sfîrşească în două erori
majore [...]" (p. 273). Pentru evitarea lor, consideră că "păstrarea
echilibrului natural între biserica locală şi Biserica universală este
esenţială" (p. 274).
[11]
A se
vedea pe larg Christos YANNARAS, op. cit., pp. 141-150.
2 comentarii:
Nu e cam... pro domo?
E şi "pro domo", desigur, dar problema există dincolo de cazul particular al autorului. Şi merită dezbătută.
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire