INDICE DE NUME
Crăciunul sau Naşterea Domnului nostru Iisus Hristos este
în tradiţia creştin-ortodoxă, dintre cele 12 praznice împărăteşti de peste an, sărbătoarea
cea mai mare după cea de Paşti şi cea de Rusalii. La ziua de 25 decembrie („Prăznuirea
Naşterii celei după trup a Domnului Dumnezeului şi Mîntuitorului nostru Iisus
Hristos”), sinaxarul spune: „… Ieşit-a poruncă de la Cezarul August ca să se
înscrie la Betleem... Şi cînd a venit vremea ca să nască, Fecioara n-a găsit
casă, că era multă lume, de aceea a intrat într-o peşteră săracă şi acolo a
născut, fără stricăciune, pe Domnul nostru Iisus Hristos. L-a înfăşat ca pe un
prunc şi l-a culcat în ieslea vitelor. Acolo, între vite,
au pus pe Ziditorul tuturor, pentru că avea să ne mîntuiască pe noi de
întinăciune”.
HIC DE VERGINE MARIA JESUS CHRISTUS NATUS EST
Etimologie
şi calendar
Oricîtă bunăvoinţă
am avea să considerăm că denumirea sărbătorii derivă din latinescul creatio, creationem
– creaţie –, nemaivorbind că noţiunea nu ar fi deloc corectă teologic, căci
Fiul este născut, nu făcut, cea mai probabilă etimologie poate fi legată de
numele sărbătorii păgîne a vechilor slavi pentru solstiţiul de iarnă: Korociun.
Există şi părerea că termenul de Crăciun este de origine daco-tracă, legat de
sărbătorile solstiţiului de iarnă – făcîndu-se analogie cu substratul
comun traco-ilir (spre exemplu, în albaneză kercu înseamnă „bucată de
lemn”). Comparaţia merge, savant, mai departe, la prietenii noştri
italieni, ce numesc sărbătoarea nu doar prin termenul de Natale, ci şi
prin cel de Ceppo, care înseamnă atît Crăciun, cît şi creangă, cracă.
Tot aşa şi în română, am avea Crăciun, care ar proveni dintr-o veche
denumire ce ar însemna crenguţă, crăcuţă – cu referire la obiceiul roman de a
agăţa crengi pe la casele oamenilor cu ocazia solstiţiului de iarnă.
Într-adevăr, în
Imperiul Roman, la 25 decembrie era ziua solstiţiului de iarnă, zi în care
începe să crească forţa soarelui şi să se prelungească luminozitatea zilei – Dies
natalis Solis Invicti. Încă din primele secole, creştinii L-au denumit pe Hristos
Soarele Dreptăţii, după cum spune şi Troparul Naşterii Domnului: „Naşterea Ta, Hristoase, Dumnezeul nostru, răsărit-a lumii lumina cunoştinţei,
că întru dînsa, cei ce slujeau stelelor, la stea s-au învăţat să se închine Ţie,
Soarelui Dreptăţii, şi să Te cunoască pe Tine, Răsăritul cel de Sus. Doamne,
Slavă Ţie!”.
Iniţial, Apusul şi
Răsăritul au sărbătorit Naşterea Domnului la date diferite: la 25 decembrie în
partea apuseană a creştinătăţii şi la 6 ianuarie în cea răsăriteană, ulterior
data de 25 decembrie aproape generalizîndu-se, cu excepţia creştinilor armeni,
care sărbătoresc dintotdeauna Naşterea Domnului pe 6 ianuarie, unită cu Botezul
Domnului. Din păcate, la începutul secolului 20, o dată cu adoptarea
calendarului „îndreptat” de către o parte din Bisericile ortodoxe (română,
greacă, bulgară, finlandeză, cehă, Patriarhiile de Constantinopol, Antiohia şi
Alexandria), celelalte Biserici ortodoxe (rusă, sîrbă,
Patriarhia greacă de Ierusalim, dar şi Muntele Athos) au optat să ţină în continuare Crăciunul în
conformitate cu calendarul iulian neîndreptat, adică pe 25 decembrie stil
vechi, ceea ce în calendarul nostru îndreptat (totodată şi calendar civil)
corespunde cu data de 7 ianuarie. (În paranteză fie spus, în fiecare an, pe 7
ianuarie, mai toate televiziunile de ştiri se reped să titreze că la acea dată
se sărbătoreşte de către unii credincioşi Crăciunul „pe rit vechi”, cînd în
realitate nu se sărbătoreşte decît cel pe stil
vechi, ritul fiind forma exterioară a cultului.) Ca să încheiem această digresiune,
vom spune că, în fine, ca deosebirile să fie depline, există şi creştini armeni
de stil vechi, care sărbătoresc Crăciunul pe 19 ianuarie, o dată cu Boboteaza
pe stil vechi. Pînă la urmă nu greşim dacă vorbim de prăznuirea Naşterii
Domnului în întreaga creştinătate la patru date diferite!
Închinarea şi darurile Magilor
Magi şi
păstori
Sărbătoarea Naşterii
Domnului a rămas în amintirile noastre legată în mod inseparabil de un decor
idilic în care principalele personaje sînt boul, măgarul, ieslea şi cei trei
magi. Este o imagine înduioşătoare, plină de lumină, care le înmoaie inima
chiar şi celor ce nu cad prea uşor pradă sentimentalismelor, aducîndu-ne
tuturor aminte de raiul copilăriei.
În sinaxarul zilei
de 25 decembrie găsim că „tot în această zi se face pomenirea
închinării magilor, oameni învăţaţi, înţelepţi, cititori în stele. „Cînd au
văzut pe cer o stea care nu mergea de la răsărit la apus, ci de la miazănoapte
la miazăzi, au cunoscut că această stea arată naşterea unui mare împărat. Şi au
mers după stea pînă la Ierusalim şi au întrebat: Unde este împăratul iudeilor, Cel ce s-a născut, că am văzut
steaua Lui şi am venit să ne închinăm Lui?... Iată, steaua pe care o
văzuseră în Răsărit mergea înaintea lor şi a stat deasupra locului unde s-a
născut Pruncul şi intrînd au găsit pe Hristos Domnul. Au căzut în genunchi, I
s-au închinat şi I-au adus daruri: aur, smirnă şi tămîie”.
Cît priveşte „steaua de la Bethleem”, toate eforturile astronomilor şi astrologilor de a o
identifica, fie ca atare, fie ca o conjuncţie astronomică, se dovedesc a fi, pînă
la urmă, inutile, cîtă vreme simplitatea relatării ne îndeamnă să căutăm în
altă parte: cu toată umilinţa pentru îndrăzneala interpretării, s-ar putea
spune că lumina stelei care mergea altfel decît celelalte nu venea de
sus, din ceruri, ci dinspre Pruncul Iisus şi Maica Sa („am văzut steaua Lui...”).
Aşa s-ar putea explica de ce doar magii de la Răsărit ar fi putut-o vedea, ei
doar şi nu altcineva – o omenire întreagă la fel de oarbă ca şi Irod!
În tablourile religioase
occidentale magii sînt reprezentaţi cu coroane regale. Ei sînt sărbătoriţi ca
atare în ţările romano-catolice la începutul lunii ianuarie. Spre exemplu, în
Spania, abia atunci, de Sărbătoarea Regilor, se împart daruri copiilor, în
amintirea darurilor aduse pruncului Iisus. Sînt însă îndoielnice numele lor – Gaspar, Melchior şi Balthazar –, nume care nu apar în Evanghelii, unde magii sînt
anonimi. Mai ales astăzi, cînd se dezvoltă, la nivel general, moda prea puţin
creştină de a ne raporta la constelaţii şi zodii, cu efecte dintre cele mai
păgubitoare pentru credinţa fiecăruia, personalitatea magilor de la Răsărit
demonstrează, chiar şi din această perspectivă, veridicitatea relatărilor din
Evanghelii.
Tot în ziua de 25 decembrie
se pomenesc păstorii care L-au văzut pe Domnul: „Şi în ţinutul acela erau
păstori, stînd pe cîmp şi făcînd de strajă noaptea împrejurul turmei lor. Şi
iată îngerul Domnului a stat lîngă ei şi le-a zis: Nu vă temeţi... Că vi s-a născut astăzi Mîntuitor, Care este Hristos
Domnul din cetatea lui David. Şi acesta va fi semnul: Veţi găsi un prunc înfăşat,
culcat în iesle... Şi grăbindu-se, au găsit pe Iosif şi pe Prunc, culcat în
iesle” (Luca 2, 2-17).
Matteo di Giovanni, Tăierea pruncilor (detaliu)
Bucurie
şi jertfă
Sărbătoarea
Crăciunului ţine în mod tradiţional trei zile: Naşterea Domnului pe 25 decembrie,
Soborul Maicii Domnului pe 26 decembrie şi Sfîntul Mucenic şi Arhidiacon Ştefan,
întîiul martir, pe 27 decembrie.
În mod obişnuit,
termenul de „sobor” înseamnă „adunare de oameni”. Sinaxarul zilei de 26 decembrie
ne spune că în împrejurarea de acum, de după Naşterea Domnului, cuvîntul semnifică
două lucruri: întîi este o chemare pentru credincioşi – să ne adunăm în cinstea
Maicii Domnului aici pe pămînt; pe de altă parte, cuvîntul ne aduce aminte că
Maica Domnului se află preaslăvită, fără de asemănare, în mijlocul sfinţilor
fericiţi din ceruri – adunare cerească care se uneşte în această zi cu adunarea
pămîntească în cinstea Maicii Domnului, cum spune şi Apostolul: „O, copiii
mei, pentru care sufăr iarăşi durerile naşterii, pînă cînd Hristos va lua chip
în voi!” (Galateni 4, 19).
În 27 decembrie se
face pomenirea Sfîntului Apostol, Întîiul Mucenic şi Arhidiacon Ştefan, unul
dintre cei şapte diaconi. Din Faptele
Apostolilor rezultă că era un bun vorbitor, expunînd idei îndrăzneţe, care i-au
scandalizat pe conducătorii Templului: „Voi, cei tari de cerbice şi netăiaţi
împrejur în inimă şi la urechi, voi pururea staţi împotriva Duhului Sfînt” (Fapte 7, 21). „Iar Ştefan, fiind plin de
Duh Sfînt şi privind la cer, a văzut slava lui Dumnezeu şi pe Iisus stînd la
dreapta lui Dumnezeu” (Fapte 7, 55).
Discursul lui Ştefan
a produs o tulburare nemaiîntîlnită („Ei, auzind aceasta, fremătau de furie în
inimile lor şi scrîşneau din dinţi... Iar ei, strigînd cu glas mare şi-au
astupat urechile şi au năvălit asupra lui” – Fapte 7, 54-57). Mulţimea dezlănţuită era instigată de un fariseu
pe nume Saul: „Saul s-a făcut părtaş la uciderea lui...”; şi mai departe: „Iar
martorii şi-au pus hainele la picioarele unui tînăr, numit Saul...” (Fapte 8, 1; 7, 58). Acest din urmă
amănunt ar putea însemna, mai ales din perspectiva celor cu oarece cunoştinţe
în istoria dreptului, că, pînă la urmă, nu avem de-a face cu un linşaj, ci cu
executarea legală a unei sentinţe: în procedura instanţelor judecătoreşti
evreieşti (Sanhendrin) exista obiceiul, consfinţit prin tradiţie şi cutumă,
conform căruia executorii sentinţei cu moartea prin lapidare îşi depuneau
hainele la picioarele acuzatorului înainte de a-l ucide pe condamnat. Ne întîlnim
astfel cu Saul, viitorul apostol Pavel, a cărui viziune de pe drumul Damascului
l-a convertit la creştinism, determinîndu-l să propovăduiască plin de ardoare şi
să sfîrşească, la rîndu-i, prin moarte martirică, la Roma.
Moş Crăciun de supermarket
Înainte-prăznuirea
şi
prăznuirea prelungită
Sărbătoarea
Crăciunului se prelungeşte însă pînă pe 31 decembrie, cînd are loc odovania
praznicului (după-prăznuirea sau prăznuirea prelungită), adică încheierea
sărbătorii. Vechea denumire slavonă este păstrată, poate, şi din raţiunea de a
evidenţia că încheierea sărbătorii nu are loc brusc, dintr-odată, ci se petrece
treptat, precum apune soarele în zonele temperate. La fel, trebuie spus că
începerea sărbătorii (înainte-prăznuirea, preserbarea) este marcată pe 20
decembrie, tot aşa cum răsare soarele dimineaţa. Înainte-prăznuirea este de 5
zile, iar după-prăznuirea de 7 zile, în total cele 12 zile ale Crăciunului, cum
se spune atît în tradiţia răsăriteană, cît şi în cea apuseană.
Merită consemnat că
în cele 7 zile de prăznuire prelungită pomenim şi Fuga în Egipt, în duminica de
după Naşterea Domnului. Fuga în Egipt, menţionată sumar doar de Evanghelia după Matei, ne arată, mai
înainte de toate, că Hristos a fost un veşnic pelerin pe acest pămînt: „Vulpile
au vizuini şi păsările cerului cuiburi; Fiul Omului nu are unde să-Şi plece capul”
(Matei 8, 20). Viaţa noastră, chemată
să reediteze, la scară redusă, viaţa Dumnezeului întrupat, este şi ea o
permanentă fugă, un veşnic pelerinaj!
În ziua de 29
decembrie în calendar sînt pomeniţi pruncii ucişi din porunca lui Irod, suflete
nevinovate care au prefigurat sacrificiul martirilor Bisericii.
Sărbătoarea Naşterii
Domnului se încununează pe 1 ianuarie cu prăznuirea Tăierii împrejur cea după
trup a Domnului nostru Iisus Hristos – în a 8-a zi de la Naştere, conform Legii
vechi –, cînd sărbătorim şi Anul Nou civil („Crăciunul cel mic”, cum i se mai
spune în tradiţia populară), alături de pomenirea Sfîntului Vasile cel Mare,
unul dintre cei mai importanţi Părinţi ai Bisericii.
Bucuria Crăciunului
Anul
Nou şi înnoirea
întru Iisus
Hristos
Anul Nou – inclusiv
ca sărbătoare laică, civilă – se raportează tot la sărbătoarea Naşterii
Domnului, căci dacă numărăm anii de la naşterea lui Hristos, evident că
fiecare nu poate începe decît o dată cu Naşterea Domnului (spre deosebire
de anul astronomic, care începe în martie la punctul vernal – echinocţiul de
primăvară), proclamarea începerii anului la 1 ianuarie fiind o chestiune de
dată oarecum recentă, pentru uşurarea calculului calendaristic. Chiar şi
astăzi, numeroase ţări plasează Crăciunul ca dată ce desemnează trecerea de la
un an la altul, inclusiv prin înglobarea unor tradiţii mai vechi, precreştine,
în care are loc şi evidenţierea celor „12 zile al Crăciunului”. Astfel, pînă
astăzi, monarhul Marii Britanii rosteşte, an de an, un mesaj de Crăciun şi nu
unul de Anul Nou, pentru că sărbătoarea Anului Nou este subsumată celei a
Crăciunului, este inclusă în ea, noul an începînd, de fapt, la Crăciun; sau,
altfel spus, la Anul Nou este tot Crăciun.
Aceasta este
Povestea Crăciunului. Ea este diferită total de cea propusă obsesiv de mai
toate televiziunile. Ea nu face referire la spiriduşi, la elfi şi – chiar dacă
mulţi se vor arăta dezamăgiţi – nu-l conţine nici măcar pe Moş Crăciun, despre
care aceleaşi televiziuni titrează mereu că există şi îl prefac în adevăratul
„erou” al sărbătorii. Poate doar luminiţele din brad să ne aducă aminte de
steaua de la Bethleem, mai ales dacă lumina ei va străluci dinspre inimile
noastre. Povestea Crăciunului nostru creştin este importantă însă pentru că noi
ştim un lucru care a străbătut veacurile şi despre care au mărturisit magii de
la Răsărit: că ea este cea adevărată.
Alexandru
ŢURLEA
(text apărut iniţial
în revista Lumea credinţei)
Colinde de Crăciun: măicuţele de la Diaconeşti şi părintele duhovnic Amfilohie
Mai
puteţi citi pe acest blog:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu