SUMARUL BLOGULUI
Revista Puncte
cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de către veteranul de război
şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu şi a
apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii despre
această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
1997
ÎNTRE ZOÓN POLITIKÓN
ŞI HOMO RELIGIOSUS
I
[Creştinism şi
democraţie]
Creştinismul
nu este nici democratic, nici anti-democratic: el este trans-democratic, pentru că atît temeiurile cît şi scopurile lui
ultime stau dincolo de “veac” şi de
“lume”. El nu este, esenţial, o formă de gospodărire sau ameliorare a istoriei,
ci una de depăşire a ei; “împărăţia
lui Hristos” nu este din lumea aceasta. Mîntuirea înseamnă tocmai salvarea
omului din cercul vicios al Istoriei. Homo
religiosus, realizat plenar sub semnul lui Hristos, este omul
transcendenţei: el n-are aici “cetate stătătoare” (Evrei 13, 14), ci “cetăţenia” lui veşnică este în ceruri (Filipeni 3, 20). Cine-şi pune nădejdea
în Hristos numai pentru viaţa/lumea
aceasta, acela este, ne avertizează Apostolul, cel mai nefericit dintre oameni
(I Corinteni 15, 19). Democraţia, în
schimb, n-are nimic de a face, în mod necesar, nici cu veşnicia şi nici cu
Dumnezeu; ea este îndeobşte laică, dacă nu chiar atee, rostul ei împlinindu-se
“aici” şi “acum”. Despre ea se spune, în mod curent, că ar fi cea mai puţin rea
dintre înjghebările social-politice ale epocii moderne. (Aici este vorba strict
de democraţia postiluministă, ce nu trebuie confundată cu democraţia antică,
expresie a altui spirit şi a altor realităţi sociale [1].) Istoria lumii este, de vreo două veacuri încoace, una a
democraţiilor care se caută, se găsesc, se pierd şi se regăsesc, iarăşi şi
iarăşi. Trăim, istoriceşte, sub zodia democraţiei idolatrizate, iar mulţi
dintre noi cu ea îşi măsoară destinul...
Creştinismul
se întemeiază pe ideea de ierarhie:
întreaga Creaţie este structurată ierarhic, de la regnul mineral şi pînă la
lumea îngerilor (orînduită şi aceasta în “cete”, pe “trepte” de desăvîrşire).
Omenirea este “ierarhizată” la rîndu-i: social (de la “rob” la “împărat”),
intelectual (de la idiot la geniu) ş.a.m.d. [2] Inferiorul este treaptă spre
superior, subordonîndu-se acestuia şi rostuindu-se prin el. Menirea omului
creştin, în raport cu “semenii” săi,
este aceea de a se întîlni cu ei într-o comunitate de iubire, exercitîndu-şi
exemplar funcţia “socială”, în conformitate cu condiţia sa de fapt. Desigur, înlăuntrul unor limite fireşti, poziţia “ierarhică” se
poate modifica în dinamica existenţei, dar niciodată mecanic, ci întotdeauna în
funcţie de “progresul” sau “regresul” real
al persoanei [3]. Democraţia, în
schimb, s-a născut din ruina principiului ierarhic; ea reprezintă astăzi, în
conştiinţa celor mai mulţi, singura soluţie relativ funcţională într-o lume a
ierarhiilor prăbuşite, în care “Dumnezeu a murit” şi în care nici omul nu se
simte prea bine... Democraţia afişează virtuţi de bolniţă socială pentru o lume
“ieşită din fire” şi ajunsă la limita disoluţiei moral-spirituale. Cînd sensul
dumnezeiesc al lucrurilor se întunecă în oameni, societatea trebuie păzită de
două molime potenţiale: tirania şi anarhia (cum bine s-a spus: “Anarhia –
această tiranie a bestiei de jos; tirania – această anarhie a canaliei de sus”!).
Democraţia se vrea tocmai o cale de mijloc între tiranie şi anarhie. Deşi
utopică şi demagogică, atît în temeiurile, cît şi în manifestările ei, ea pare
a fi astăzi “un rău necesar” al vieţii publice, mai uşor de îndurat decît
altele...
Cu
toate aceste deosebiri de esenţă (care ar putea fi amplu detaliate),
creştinismul şi democraţia sînt în situaţia de a co-exista în mersul Istoriei.
Din această stare de fapt s-a născut şi aspiraţia politică spre o “democraţie
creştină”, care deocamdată e departe de a-i fi convins atît pe adevăraţii
creştini, cît şi pe adevăraţii democraţi. Fundamental ireductibilă, tensiunea dintre
creştinism şi democraţie este, în cele din urmă, însăşi tensiunea dintre cele
două lumi paulinice sau dintre cele două “cetăţi” augustiniene. Creştinismul
este ordinea lui “a fi”, democraţia este ordinea lui “a avea”. Creştinismul stă
sub semnul “iubirii de Dumnezeu duse pînă la uitarea de sine”, democraţia stă
sub semnul “iubirii de sine duse pînă la uitarea de Dumnezeu” (v. De Civitate Dei, XIV, 28).
Soluţie
ideală şi definitivă nu există în contingent. Cred că fiecare trebuie să decidă, în forul
său lăuntric, dacă e mai degrabă creştin sau mai degrabă democrat,
chivernisindu-şi existenţa în consecinţă. Dacă e mai degrabă democrat (adică
mai aproape de trup şi de Cezar), atunci e de competenţa d-lui Gabriel
Andreeescu. Dacă e mai degrabă creştin (adică mai aproape de duh şi de Dumnezeu), atunci e de competenţa părintelui Ioanichie Bălan. În ce mă
priveşte, mai degrabă pot circumscrie problema raportului creştinism-democraţie decît să-i dau vreo soluţie (nu ideală, dar măcar pasabilă). Cui
m-ar întreba, i-aş răspunde, după umori, fie cu francheţea augustiniană: “Dacă
nu mă întrebi, ştiu; dacă mă întrebi, nu ştiu”, fie cu cea argheziană: “Nici eu
ştiu, nici tu cunoşti: hai să rîdem ca doi proşti!”...
II
[De la democraţie la
demofilie]
Tensiunea
dintre creştinism (ordine religioasă cu finalitate transcendentă) şi democraţie (ordine istorică
de finalitate imanentă) nu este decît
un aspect particular al unor tensiuni generale şi perpetue, cum ar fi cea
dintre secular şi spiritual sau cea
dintre tradiţie şi modernitate. Avînd
în vedere că religia creştină a traversat, în două mii de ani, toate formele
posibile de statalitate, ajungînd la un modus
vivendi cu fiecare dintre ele şi urmîndu-şi, dincolo de caracterul mai mult
sau mai puţin favorabil al diferitelor conjuncturi, chemarea supra-lumească, sîntem îndreptăţiţi să credem că şi cu
democraţia contemporană există soluţie de adaptare, chiar dacă nouă nu ni se
înfăţişează întotdeauna suficient de limpede. În orice caz, aceasta nu trebuie
căutată în jocul abstract al unor principii, ci în lucrarea concretă a
oamenilor care le slujesc.
Admiţînd
democraţia ca pe “o fatalitate a lumii moderne” (în ordinea politică şi
socială), creştinismul nu-şi poate propune nici să o nege radical, nici să facă
abstracţie de ea; el e dator să încerce a o modela dinlăuntru, ca un fel de
catalizator moral-spiritual, făcînd-o să-şi conştientizeze şi să-şi diminueze
lipsurile sau excesele.
Între
altele, creştinismul şi-ar putea propune să
ajute demo-craţia (“guvernarea”
prin demos) să se înalţe, treptat,
spre o reală demo-filie (“iubire”
faţă de demos). Căci, cu formula
colportată odinioară de Nicolae Iorga, democraţia ar trebui să însemne nu atît
conducerea prin popor, cît conducerea
pentru popor (adică din iubire faţă de acesta şi din cunoaşterea
adevăratelor lui nevoi). S-ar putea
obiecta că democraţia, bună sau rea, este totuşi un sistem social-politic, pe cînd
demofilia nu-i decît un sentiment sau o poziţie atitudinală. Dar aici nu se
pune problema de a reduce lucrurile la o afacere sentimentală, ci de a insufla
democraţiei un spirit nou, păstrîndu-i,
în mare, structurile funcţionale. Demofilia nu reprezintă nicidecum un
substitut tehnic al democraţiei, ci un posibil corolar al ei, pe linia conduitei creştine.
Din
păcate, cu democraţia noastră lucrurile stau şi astăzi aşa cum le deconspirase
Mircea Eliade într-un articol de tinereţe [4]:
“În România... orice interes sau orice problemă colectivă este transformată de
oamenii politici în demagogie. La noi nu contează în primul plan nevoile maselor, ci opiniile acestor mase. Ceea ce interesează pe politicianul român nu
este ce se întîmplă cu masele, ci ce spun masele. Aceste cîteva reforme
care s-au făcut, bune sau rele cum ar fi, nu s-au făcut pentru întărirea socială
şi promovarea politică a maselor, ci pentru cucerirea
opiniei lor, adică a voturilor”.
Viciul
fundamental al bîjbîielilor noastre spre “democraţie” stă, de opt ani încoace,
indiferent de culoarea politică a puterii în exerciţiu, în deficitul de puritate morală şi de conştiinţă slujitoare (două virtuţi
profund creştine!) al celor ce “au cucerit voturile maselor”. Totul se reduce
la un formalism lipsit de scrupule, în care poporul este eternul sacrificat. El
încetează să mai fie un scop, devenind simplu mijloc al guvernării, bun să
legitimeze “puterea” şi atît. Aceasta, o dată legitimată, îşi urmăreşte
interesele proprii, sinchisindu-se prea puţin de poporul-instrument, pe care îl tratează cu indiferenţă sau chiar cu
dispreţ, sub paravanul unor măguliri sau făgăduinţe demagogice [5]. E limpede că,
în aceste condiţii, democraţia ajunge să-şi piardă pînă şi înţelesul
etimologic, căci “puterea poporului” (dacă există aşa ceva) încetează invariabil chiar a doua zi după
alegeri.
Creştineşte
vorbind (atît cît îi stă bine creştinismului să se amestece în viaţa istorică),
pînă cînd România nu va avea nişte guvernanţi care, indiferent de culoarea lor
politică, să se identifice cu interesele
naţionale şi să slujească cu dragoste
poporul, mergînd pînă la sacrificiul propriilor interese, orice discuţie pe
tema democraţiei rămîne fie pur teoretică, fie pur demagogică. Dar puterea în
funcţiune nu va avea nici ea “liniştea” sau “susţinerea” după care tînjeşte atît,
căci minciuna, indiferent cum şi de cine ar fi formulată, nu poate adormi pînă
la capăt instinctele adînci ale unui popor care nu se simte iubit.
Răzvan CODRESCU
[1] Merită reţinută, în
această ordine de idei, observaţia d-lui Teodor Baconsky: “Democraţia grecească
a fost o experienţă politică pre-creştină,
iar democraţia actuală tinde să fie o experienţă politică post-creştină. Creştinismul autentic, atît cît s-a putut el
manifesta în diacronia societăţilor omeneşti, rămîne la mijloc, între păgînismul clasic (unde absenţa lui Dumnezeu era
suplinită prin divinizarea Cetăţii) şi neo-păgînismul modern (în care prezenţei
lui Hristos i se substituie Statul-Providenţă). Dacă nu adorăm iluzia, trebuie
să recunoaştem că democraţia capătă chip tocmai prin distorsionarea valorilor
creştine” (Iacob şi îngerul. 45 de
ipostaze ale faptului religios, Editura Anastasia, Bucureşti, 1996, p. 148). [Nota din vol. 1999]
[2] Este vorba aici nu de ierarhii stabilite de oameni, ci de determinări diferenţiatoare pe care le avem prin naştere (după rosturi - “divine” sau “naturale” - care ne scapă): ne place sau nu, venim pe lume unii mai inteligenţi, alţii mai puţin inteligenţi, unii mai puternici, alţii mai slabi, unii mai frumoşi, alţii mai urîţi, unii mai săraci, alţii mai bogaţi etc. Sînt realităţi date pe care nu le putem eluda ideologic şi care trebuie gestionate ca atare în ansamblul vieţii comunitare. Prin decret ideologic “egalitarist” nu-l poţi face pe prost deştept, pe urît frumos, pe negru alb, pe român neamţ etc., dar, printr-o guvernare înţeleaptă, poţi asigura fiecăruia (sau cît mai multora) cadrul de a co-exista cît mai armonic într-o comunitate constituită şi de a-şi da măsura maximă în raport cu datele sale personale. În plan politic, aici este diferenţa crucială dintre realismul Dreptei (mai aproape de creştinism) şi idealismul Stîngii (mai aproape de democraţie). [Nota Blog]
[3] “A propovădui un
egalitarism absolut înseamnă a reduce diversitatea vocaţiilor umane, sfidînd
voinţa Celui graţie căruia această diversitate a fost posibilă şi necesară.
Asemenea unei Biserici fără ierarhie, o societate uniformizantă n-ar fi decît
reflexul parodic al unui creştinism răsturnat” (T. Baconsky, op. cit., p. 89). [Nota din vol.]
[4] “Demagogie
prerevoluţionară”, în Vremea, anul
VIII, nr. 413, 10 noiembrie 1935, p. 3. [Nota
din vol.]
[5] Stare de lucruri ce
aduce neplăcut aminte de scenariile cinice din controversatele Protocoale ale Înţelepţilor Sionului (unde
democraţia este văzută ca o armă de dominaţie şi manipulare perfidă a
societăţilor de goim, cărora trebuie
să li se asigure iluzia formală a libertăţii). [Nota din vol.]
*
Răzvan Codrescu, “Între
zoón politikón şi homo religiosus”, în Puncte cardinale, anul VII, nr.
9-10/81-82, septembrie-octombrie 1997, p. 3. Titlul articolului a dat subtitlul
volumului pe care l-am scos în 1999 în colecţia “Politica” a Editurii Dacia din
Cluj: Răzvan Codrescu, Exerciţii de
“reacţionarism”. Între zoón politikón
şi homo religiosus (unde textul din revistă se regăseşte în două articole
succesive: “Creştinism şi
democraţie”, pp. 113-116, şi “De la democraţie la demofilie”, pp. 117-119). În
forma şi cu titlul din Puncte cardinale
(păstrate şi în antologia de faţă), textul a fost republicat în Porunca iubirii, nr. 3/2000, pp. 31-32.
Mai puteţi citi pe acest
blog:
10 comentarii:
Democratie... Demofilie... Frumos, dar utopic! Ar fi posibil numai daca ar muri, s-ar retrage sau ar fi inlaturata intreaga clasa politica actuala.
Daca ar mai fi legionari, ar pune mana pe pistol, ca in Romania e clar ca nu se poate cu binisorul.
Aşa îţi vine să zici, dar. dincolo de alte considerente, avem experienţa trecutului. Lăsînd la o parte chestiunea creştinismului, ce au reuşit legionarii cu pistolul? Nu cumva au reuşit numai să-şi compromită propria dreptate, pe care n-au încetat nici o clipă să o aibă, dar pe care mai nimeni nu e dispus să le-o mai dea?
(Îmi cer scuze că, din grabă, postasem acest răspuns înainte de a fi dat drumul comentariului căruia el îi răspundea!)
Marea problema a legionarilor a fost urmatoarea: ei pe plan absolut, aveau dreptate, dar nu reuseau, pe plan istoric, sa le fie acceptata. Si atunci, inevitabil, au incercat sa "forteze" impunerea dreptatii lor. Dar fortand acest proces, tocmai din ratiuni istorice, s-au compromis.Istoric.
Asta e marea provocare a unei miscari crestine: daca pretinde ca se ghideaza dupa invatatura lui Hristos si actioneaza asemenea, va avea rabdarea sa astepte acceptarea ei de catre ceilalti?
Ma iertati daca comentez prea des.
@ Barbu Catargiu
Pentru comentarii nu există barem.
44 de ani de comunism, 22 de ani de democratie, 66 de ani de dezastru national...
Poporul roman e terminat, iar terminatorii sunt si la putere, si in opozitie. De unde sa mai apara demofilii?
I. P.
@ I. P.
"... Dumnezeu poate şi din pietrele acestea să ridice fii lui Avraam" - Matei, III, 9
Democratia fundamental stangista e "painea si circul" modernitatii. De alte valori nici nu mai e loc. Valorile crestine au devenit si ele niste simple inertii minoritare. Sunteti dintr-o specie pe cale de disparitie, domnule Codrescu.
Mie mi se pare că am şi dispărut...
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire