Hyeon Soo Lim, după eliberare
COREEA DE NORD:
CAMPIOANĂ MONDIALĂ
LA PERSECUȚIA CREȘTINILOR
Coreea de Nord e campioana mondială la persecuţia
creştinilor. Rar, pe parcursul celor 2000 de ani de creştinism, au fost
creştinii persecutaţi atît de intens şi cu atîta cruzime ca astăzi în Coreea de
Nord. Subiectul nu e discutat în mass-media din Occident și nici din România.
Dimpotrivă, interesant pentru ziariști
și politicieni, dacă nu și pentru cetăţenii de rînd, e „ofensiva de farmec” (charm offensive) pe care maşina
de propagandă a regimului totalitar nord-coreean o duce, cu foarte mult succes,
în Occident şi America de Nord. Jocurile Olimpice din Coreea de Sud din
februarie 2018 rămîn un grăitor exemplu recent. Ele au fost folosite de
comuniştii nord-coreeni pentru a proiecta la nivel internaţional o imagine
fermecătoare a regimului totalitar. Sute de tineri şi tinere din Coreea de Nord,
care arătau sănătoşi, îmbrăcaţi frumos, şi sora tiranului nord-coreean au fost
subiectele care au dominat reportajele jurnalistice occidentale despre Coreea.
Acelaşi subiect a dominat şi reportajele despre vizita recentă a dictatorului
nord-coreean în China. Lipsa libertăţii şi tirania politică nu sînt discutate.
Aşa e: cînd ai rachete nucleare direcţionate spre o ţintă precisă, cîştigi şi
războiul propagandistic şi îţi amuţeşti oponenţii. Pe lîngă toate acestea,
însă, un adevăr incontestabil este ca în prezent Coreea de Nord e campioana
mondială la persecuţia creştinilor. Oferim, în acest sens, un material pregătit
pentru dvs. de părintele Emil
Ember (AFR Baia
Mare). Materialul a fost tradus şi abreviat, dar cei interesaţi pot citi
articolul în întregime aici. E un articol scris de un pastor sud-coreean - Hyeon Soo Lim - stabilit în Canada și care a stat 919
de zile în închisorile nord-coreene, pentru credinţa în Hristos.
Pastorul
sud-coreean
Legătura mea cu
Coreea de Nord a fost unică. Eram un pastor presbiterian din Mississauga
(Ontario, Canada) venit să ofere ajutor într-o țară
care avea o reală nevoie. Prima mea vizită în Coreea de Nord a avut loc în
1996, după potopul care a ruinat recoltele, paralizînd ţara şi aducînd moartea
unui milion de cetăţeni într-o perioadă de cinci ani, din cauza înfometării. Pe
durata acestei vizite am făcut voluntariat la un orfelinat. În vizitele care au
urmat, am ajutat la construirea unui nou orfelinat şi a cinci centre de zi în
oraşul portuar Rason, cu donaţiile de la biserica noastră. Biserica noastră a
donat haine de iarnă, cizme şi ochelari. Trecînd timpul, am devenit un cunoscut
al oficialilor guvernamentali, care mi-au oferit viză şi autorizaţie specială
pentru acces în ţară. Am coordonat un proiect pentru a construi opt azile de
bătrîni, am adunat o echipă pentru a-i ajuta pe profesori să înveţe engleza. Am
consturit ferme şi am angajat localnici pentru a repune pe picioare agricultura.
Am făcut o fabrică de tăieţei, care produce acum 40.000 de pachete de noodles pe zi. Am investit într-o staţie
de benzină în Hamhung, al doilea oraş ca mărime din ţară, şi am folosit
profitul pentru a ajuta orfelinatele noastre. Pînă în 2015, vizitasem Coreea de
Nord de 150 de ori, cîteodată însoţit de soţia mea, Keum Young, alteori de alţi
membri din biserică, şi nu am avut prea mari bătăi de cap. Pentru mine, o
vizită la Pyonyang devenise la fel de puţin periculoasă ca o plimbare la mall.
Un apel
telefonic
Spre finele lui
2014, eram acasă cînd am primit un telefon de la un misionar coreean pe care îl
ştiam că lucrează în China. Ministrul comerţului nord-coreean, spunea el, a
cerut o întîlnire cu mine. Excursia ar fi durat o zi şi tema întîlnirii era
legată de turism. Am plecat cu maşina spre graniţă. Gărzile înarmate păzeau
frontiera şi zeci de oficiali în uniforme au verificat documentele. Un grup de
oficiali guvernamentali, dintre care pe unii îi întîlnisem pe durata vizitelor
mele anterioare, mă aşteptau şi m-au informat că planurile s-au schimbat şi că trebuia
să mă prezint la Pyongyang, ceea ce însemna 17 ore de condus. Cam mult pentru o
excursie de o zi... Mi-au arătat o maşină de teren strălucitoare şi am urcat în
ea. Conducînd pe drumuri pavate, am văzut munţii înălţîndu-se la distanţă, am trecut
pe lîngă nord-coreeni plimbîndu-se în haine fabricate în China la vrac. După cîteva
ore, am ajuns la un mic hotel în Pyongyang. În vreme ce 10,5 milioane de
rezidenţi sînt subnutriţi, localităţi ca Pyongyang sînt bogate în hoteluri,
galerii de artă şi o reţea de metrou funcţională. Eram flămînd, aşa că m-am
îndreptat imediat spre restaurant. După ce am mîncat, am urcat în cameră ca să
dorm Cînd mă
întindeam, am auzit uşa deschizîndu-se. În grabă, şase oameni pe care nu i-am
mai văzut, îmbrăcaţi în haine simple şi cu arme în mîini, au intrat în camera
mea. Unul dintre ei m-a înşfăcat, ridicîndu-mă în picioare şi împingîndu-mă
afară. Eram dezorientat. „Ce se întîmplă?”, am întrebat. „Care este problema?
Unde mă duceţi?”. Ei nu mi-au răspuns deloc. Unul m-a legat la ochi şi m-a
împins pe bancheta din spate a unui vehicul. Cînd mi-au luat legătura de la
ochi, eram pe podeaua de ciment a unei celule, despre care am aflat ulterior că
se afla într-un centru de detenţie de lîngă Pyongyang. Nu exista pat, nici vreo
fereastră – doar o toaletă acoperită cu mucegai şi o chiuvetă. Curînd, un tînăr
a intrat în celula mea. Nu s-a prezentat, dar mi-am dat seama că lucra pentru
guvern. El a început să-mi pună întrebări despre o predică pe care o ţinusem la
o conferinţă în Texas și care a ajuns pe internet. În acea predică le spuneam
celor care mă ascultau că nu ar trebui să venereze familia lui Kim ca pe nişte
zei. Asta simţeam. Cred că în Coreea de Nord stă diavolul şi că Kim Jong-un
spală creierul poporului său, cum a făcut-o şi tatăl lui. A-i obliga pe
cetăţeni să-i considere zei este un sacrilegiu. Aparent, aceste puncte de
vedere au ajuns la cineva cu influenţă.
Vizitatorul meu
a făcut aluzie la un rînd din predica mea din 2010, în care spuneam: „Dacă
Dumnezeu va permite... în cîţiva ani Coreea de Nrd va fi evanghelizată şi îşi
va recupera gloria de altădată”. Acum mi-am dat seama ce se întîmplă. Kim
Jong-un m-a considerat un inamic al statului. După trei săptămîni de
interogatorii zilnice – ei voiau să ştie cu cine mai colaborăm pentru sabotarea
guvernului – un judecător de stat a venit să mă vadă. Mi-a explicat că am fost
acuzat de atac la demnitatea conducerii supreme a ţării, încercînd să folosesc
religia pentru a distruge guvernul, făcînd propagandă negativă despre Coreea de
Nord în rîndul coreenilor de peste ocean şi ajutîndu-i pe dezertorii din nord.
Eram uimit. După toate cîte am făcut pentru a le ajuta poporul, îmi spuneam,
cum ar fi putut să mă trateze astfel? Mi-am dat seama că puteam să-mi petrec
restul vieţii într-o celulă. O singură dată, un bărbat de vreo 50 de ani, cu
păr negru şi des, a intrat în celula mea şi mi s-a prezentat ca fiind avocatul
meu din oficiu, apoi m-a certat. „De ce ai înjurat dinastia Kim?”, m-a
întrebat.
Un proces-fantomă
Ştiam că
pretinsul sistem de justiţie era fals şi că oricine pretindea că este de partea
mea era de fapt o capcană – toţi avocaţii din Coreea de Nord lucrează pentru
stat. „Îmi pare rău”, am spus-o cu simplitate. Vizita lui nu a durat mult. Interogatoriile
erau zilnice, cu aceleaşi întrebări iar şi iar. Le-am vorbit despre munca de
caritate pe care am realizat-o de-a lungul anilor, dar ei nu voiau să audă
despre asta. Am ştiut că ar fi riscant să cer să vorbesc cu un reprezentant al
guvernului canadian. Ceea ce puteam face pentru a fi la adăpost era să
cooperez, să evit să agravez situaţia şi să mă rog ca această mizerie să se
termine cît mai curînd. În fiecare zi, la prînz şi la cină, gardienii împingeau
un castron printr-o fantă din uşa mea. Era aproape întotdeauna orez uns cu
noroi şi conţinînd bucăţi de pietriş, pe care le aruncam. Îl mîncăm cu mîinile
goale, cu picioarele încrucişate pe podea. Aveam probleme cu tensiunea, dar nu
aveam ce să fac în acele condiţii. O dată pe săptămînă, gardienii aruncau o
găleată cu apă fierbinte în încăpere, aşa că mă puteam spăla. Cea mai grea era
lupta cu plictiseala. Un minut părea uneori o oră. M-am gîndit adesea la
frumoasa mea soţie, Keum Young. Gîndurile la familia mea m-au liniştit un pic
şi m-au ajutat să-mi ocup mintea. Ocazional, mi se permitea să primesc resturi
de hîrtii şi un creion, pe care le foloseam ca să scriu imnuri. Am cerut nişte
cărţi şi gardienii mi-au adus biografiile lui Kim Jong-il şi a tatălui său, Kim
Il-sung. Gardienii sperau, cred, că o astfel de literatură m-ar îndoctrina.
Dimpotrivă, doar mi-a adîncit hotărîrea mea împotriva lor, împotriva acestor
oameni consideraţi semizei.
După un an, am
decis să schimb direcţia. Am confirmat toate acuzaţiile lor absurde. Pe 15
decembrie 2015, doi gardieni m-au ridicat de pe podeaua celulei mele. Pînă atunci,
fusesem ţinut captiv pentru 316 zile. Mi-au pus o haină neagră şi m-au legat la
ochi ca să mă conducă la tribunal. Afară, gardienii mi-au permis să vorbesc cu
patru delegaţi canadieni care veniseră să fie observatori la procesul meu. „Ai
fost torturat?”, m-a întrebat un bărbat. Am clătinat din cap. Am fost condus
înăuntru cu cătuşe pentru a fi înfăţişat înaintea a trei judecători care şedeau
în tronuri din lemn de cireş. Steagul ţării atîrna drept în spatele lor şi un cîrd
de reporteri de stat înregistrau fiecare mişcare a mea în boxă. Procurorii au
prezentat dovezile – o filmare video cu mine predicînd şi transcrieri ale altor
adrese. Audierea a durat mai puţin de o oră. Am promis că nu voi mai aduce
prejudicii Coreei de Nord de acum înainte. Mi-am ţinut capul plecat cîtă vreme
judecătorii au deliberat.
Condamnat la
moarte
„Eşti condamnat
la moarte”, a anunţat unul dintre ei. Simţeam cum urcă furia în mine. Judecătorii
mi-au acordat însă, reducîndu-mi pedeapsa, sentinţa pe viaţă într-un lagăr de
muncă. Ei nu au oferit nici o explicaţie pentru această schimbare. Am fost
uşurat. Gardienii m-au escortat la maşină şi mi-au ţinut capul aplecat, astfel
încît eu nu am putut vedea pe unde mergeam. Cînd mi s-a permis să-mi ridic
capul, am văzut un complex gri în formă de U, înconjurat de un gard electric şi
cu camere de securitate montate pe pereţi. Gardienii purtau haine militare şi
aveau arme în mîini. Înăuntru, clădirea era dărăpănată şi mirosea a gaz din
cauza unei scurgeri. Am fost condus la celula mea – o încăpere mică, cu un pat,
toaletă şi chiuvetă. Era fierbinte şi mirosea urît, cu păduchi şi ţînţari roind
în aer. Nu mai dormisem într-un pat de aproape un an de zile, dar bucuria mea a
fost scurtată. Salteaua era infestată de gîndaci de bucătărie care se urcau
noaptea pe mine. Carcasa lor era prea tare pentru picioarele mele goale, aşa că
am folosit un băţ de lemn care atîrna de chiuvetă, omorînd pînă la 30 pe zi. În
prima noapte, m-am aşezat pe pat, holbîndu-mă în gol, şi lăsînd valuri de
furie, îndoială şi nesiguranţă să mă cuprindă. M-am rugat. Am plîns. Am căutat
să mă gîndesc la versete din Biblie care puteau să-mi dea putere. Eram hotărît
să nu-mi pierd minţile.
Zilele mele au
devenit o rutină posomorîtă. La 6 dimineaţa, o boxă anunţa zgomotos
deşteptarea. Micul dejun consta din şase felii subţiri de pîine albă şi apă.
Munca începea la 8. Sarcina mea principală era să sap gropi – un metru lăţime
pe un metru adîncime – pentru o livadă de meri. Şi de îndată ce terminam una,
trebuia să încep o alta. Cîteodată mi se dădea o lopată. Altfel, trebuia să sap
cu mîinile goale. Mă întorceam în celulă la 6 seara. Prînzul şi cina erau
întotdeauna aceleaşi: un castron cu orez murdar împestriţat cu variate bucăţele
de grohotiş necomestibil. Mi se dădea un ou fiert pe săptămînă, un cartof
ocazional şi foarte rar, varză cu sare. Între 8 şi 10 seara, eram forţat să
particip la două ore de ceea ce ei numeau „timp cultural”. Dar de vreme ce nu
mi se dădea nimic cultural de consumat, am preferat să mă rog şi să mă ţin de
Dumnezeu pentru a da sens proastei mele situaţii.
Trupul meu
începea să se deterioreze. Iarna, degetele de la picioare mi se învineţeau de
la frig, chiar şi cînd îmi puneam ciorapi şi îmi înveleam picioarele în pungi
de plastic, într-o încercare eşuată de a le ţine cald. Aveam cam o treime din
greutatea corporală de la început. Cedam. Probabil că gardienii şi-au dat seama
şi m-au dus la un spital. Dar spitalele din Coreea de Nord sînt bune pentru
convalescenţă, nu pentru tratament. Medicii de acolo mi-au dat calmante
expirate. Am stat acolo două luni înainte să fiu trimis din nou în lagăr.
Nu ştiam la acea
vreme că guvernul canadian făcea eforturi pentru eliberarea mea. Canada nu are
o reprezentanță consulară în Coreea de Nord, dar se bazează pe cea suedeză
pentru a se ocupa de problemele consulare şi pentru a comunica cu prizonierii
din alte ţări. Totuşi, oficialii canadieni au discutat cazul meu cu ministrul Afacerilor
Externe din Coreea de Nord. Astfel că mi s-a permis să primesc cîteva scrisori
de la familia mea, care mi-au fost livrate de diplomaţi suedezi, şi am aflat
astfel că ei făceau tot ce le stătea în putinţă pentru a primi orice informaţie
de la reţeaua noastră de contacte de misionari din Coreea şi din China.
Presa
occidentală
În ianuarie
2016, mi s-a permis să dau un interviu lui Will Ripley, un jurnalist de la CNN
pentru care guvernul nord-coreean a garantat accesul înainte. Ne-am întîlnit în
sala de conferinţe a unui hotel din Pyongyang. Ripley m-a întrebat dacă
viziunea mea despre conducerea ţării s-a schimbat şi am răspuns că da. „Înainte
credeam că ei îşi deifică liderii prea mult, dar ei nu îşi zic zei”, i-am spus.
Asta nu era adevărat, desigur. Ripley m-a întrebat dacă am nevoie de ceva şi
i-am cerut o Biblie. Curînd după aceea, un gardian mi-a adus una în celulă,
trimisă de soţia mea, cu luni înainte, alături de medicaţia pentru tensiune. În
dimineaţa de 9 august 2017, eu săpam gropi ca de obicei cînd un gardian mi-a
cerut să mă opresc şi m-a însoţit înăuntru, spunîndu-mi să-mi adun lucrurile.
Mi-am luat Biblia şi cîteva hîrtii, inclusiv un imn pe care-l compusesem, şi
m-au împins într-o maşină. După treizeci de minute, eram tras într-o mică sală
de conferinţe dintr-un hotel din Pyongyang. De o parte a mesei era un rînd de
oameni – canadieni, am presupus. Am aflat mai tîrziu că era Daniel Jean, un
consultant pe probleme de siguranţa naţională al premierului Trudeau, şi un
fost deputat, ministru de Afaceri Externe, plus încă cinci delegaţi. De
cealaltă parte erau şase nord-coreeni. Nimeni nu a vorbit şi nici unul nu m-a băgat
în seamă. Un oficial nord-coreean a intrat aducînd o scrisoare şi unul din
echipa lui a citit-o cu voce tare. De îndată ce a rostit cuvîntul coreean
„eliberat”, am ştiut că am scăpat. Trecuseră 919 zile – doi ani, şase luni şi o
săptămînă – de cînd fusesem încarcerat. Ieşind încet din încăpere, mă simţeam
ca şi cum mă trezeam din visare. Dar numai după ce am ajuns în siguranţă în avion,
privind spre munţii îndepărtîndu-se prin fereastră, am explodat de bucurie.
Eram, în sfîrşit, liber.
ALIANȚA FAMILIILOR DIN ROMÂNIA
Str. Zmeica nr. 12, sector 4,
București
Tel. 0741.103.025; Fax 0318.153.082
office@alianta-familiilor.ro
2 comentarii:
Stimate domnule Codrescu,
Da, se stie bine ca regimurile de stînga sînt represive si mai ales anti-religioase. Intrebarea mea este (poate stiti...) este aceasta organizatie AFR legata - macar oarecum - cu Focus on the Family a lui Jim Dobson?
Iulian
N-am habar de așa ceva.
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire