LĂMURIRI ASUPRA CONTROVERSELOR
LEGATE DE PĂRINTELE ARSENIE BOCA
M-am
ferit, de ceva timp încoace, să iau poziţie în disputele (şi certurile,
scandalurile etc.) privitoare la Părintele Arsenie Boca. De ce? Din pricina
patimilor atît de puternice care se războiesc între ele în aceste dispute. Din
păcate – la figurat şi la propriu – cei mai mulţi dintre participanţii la
dispute nu sînt interesaţi în a căuta adevărul. Şi folosesc, şi unii, şi
ceilalţi, o argumentaţie atît de subiectivă încît adesea se reduce la insulte.
Bineînţeles, am putea discuta despre creştinismul unor asemenea discuţii (şi persoane).
Dar, ca să vezi, nu sînt parte în aceste discuţii doar creştinii. Mulţi sînt
din afara Bisericii dar, ca de obicei, se bagă şi ei în seamă. Chiar cu foarte
multă „competenţă” şi „autoritate”, cu foarte multă agresivitate. Deşi în
neştiinţa lor arogantă sînt la fel de ridicoli precum un vestit comentator de
presă care nu ştia deosebirea [sic!] dintre „Împărtăşanie” şi „Spovedanie”, dar
încerca să explice Bisericii care i-ar fi rostul!!! Faţă de un asemenea ghiveci
total, plin de tot felul de legume şi buruieni, între care se găsesc şi
ciuperci halucinogene, cucută sau omag, am socotit bine să stau, măcar o vreme,
deoparte.
Dincolo de cei din afară, în Biserică am văzut cîteva linii:
–
cei care nu ştiu ce este cu Părintele Arsenie Boca şi nici nu se implică în
discuţii (în treacăt fie zis, o poziţie de mult bun-simţ);
–
cei care nu ştiu ce este cu Părintele Arsenie Boca, dar se aruncă şi ei într-o
tabără sau alta, ba chiar dintr-o tabără în alta; trist, dăunător;
–
cei care cred că ştiu că Părintele Arsenie Boca este sfînt sau rătăcit şi
adoptă o poziţie creştină; fie cinstindu-l după tipic, fie ferindu-se de el,
dar fără să încerce a-şi impune părerea; şi aici trebuie spus, poziţii corecte
amîndouă;
–
cei care încearcă să lămurească şi să se lămurească, sincer; iarăşi un lucru
foarte bun;
–
cei care cred că ştiu că Părintele Arsenie Boca este sfînt sau rătăcit şi
încearcă să impună cu forţa punctul lor de vedere pe care şi-l închipuie adevăr
absolut; trist şi foarte greşit.
Unele
din argumente şi exprimări sînt dincolo de hotarele raţiunii şi bunului simţ.
De pildă:
• „Părintele Arsenie nu putea să greşească (fiind luminat de Duhul Sfînt)”.
Absurditate desăvîrşită! De Duhul Sfînt au fost luminaţi şi Sfinţii Apostoli,
şi tot au mai greşit, au mai fugit, s-au şi lepădat unii… Ceea ce nu îi face
nici eretici, nici osîndiţi, nici mai puţin sfinţi decît sînt. Dar ne arată
limpede că nu există infailibilitate omenească.
• „Dacă
[Părintele Arsenie Boca] a greşit înseamnă că nu este sfînt” (cu variante de
tipul „înseamnă că este în iad”). Am arătat mai sus absurditatea unei asemenea
idei. De fapt orice sfînt are şi greşeli, iar Iov spune chiar că şi îngerilor
Dumnezeu le găseşte vină (oricît de neînţeleasă ni s-ar părea nouă această
idee). Asta nu înseamnă că îngerii încetează a mai fi îngeri, sau sfinţii trec
deodată în iad, pentru că am aflat noi că au greşeli.
• „Dacă nu îl
cinsteşti pe Părintele Arsenie Boca te duci în Iad”, cu completarea la fel de
extremistă „Dacă îl cinsteşti pe Părintele Arsenie Boca te duci în Iad”.
În fapt sînt
milioane de sfinţi şi nu este posibilă o cinstire (cultică) nominală a
fiecăruia dintre ei. Iar ceea ce este din încredinţare nu este păcat. Cîtă
vreme nu a fost canonizat Părintele Arsenie Boca este greşit să spună cineva că
cei care nu îl cinstesc săvîrşesc vreun păcat. Aşa cum atîta vreme cît nu a
fost osîndit de vreun sinod, a crede că cei care îl cinstesc sînt rătăciţi este
foarte greşit.
Desigur, există situaţii în care a cinsti sau a nu cinsti pe un sfînt te poate
duce în iad. De exemplu, dacă cineva îl cinsteşte pe Sfîntul Apostol Petru
pentru lepădarea lui, crezînd că este un lucru bun, are toate şansele să se osîndească
(ferească Dumnezeu!). Aşa cum cineva care nu îl cinsteşte exact din această
pricină iarăşi se află pe o cale greşită.
Pe scurt, a
judeca viaţa şi învăţătura unui om este greu. Simplismul duce în rătăcire, iar
radicalismul este un semn clar că deja sîntem în afara Căii lui Dumnezeu.
O poziţie
radicală o găsim în cartea Fenomenul Arsenie
Boca, scrisă de Pr. Aniţulesei Gheorghe. Ţin să îmi exprim aici
dorinţele cele mai bune faţă de Pr. Aniţulesei Gheorghe şi faţă de oricare alte
persoane – în viaţă sau nu – care sînt cumva amintite, direct sau indirect, de
rîndurile mele. Le vreau tuturor binele şi Dumnezeu să îi miluiască şi să ne
miluiască! Orice critică se referă la cele spuse ori scrise, nu atinge persoana
şi nu înseamnă că îmi îngădui eu vreo apreciere asupra altuia.
Deci, voi folosi
această broşură, foarte răspîndită astăzi –
Fenomenul Arsenie Boca – deoarece sintetizează majoritatea acuzaţiilor
aduse Părintelui Arsenie Boca.
Ţin să menţionez
aici o serie de informaţii şi afirmaţii ştiinţifice făcute de Părintele Arsenie
Boca şi pe care cercetări ulterioare le-au infirmat. Aceste afirmaţii şi
informaţii ştiinţifice greşite sînt fireşti pentru fiecare epocă a cunoaşterii
umane. „Adevărurile ştiinţifice” din secolul al IV-lea cuprindeau lucruri ce
i-ar face să rîdă cu poftă pe savanţii secolului al XIX-lea. Pe de altă parte,
multe din „adevărurile ştiinţifice” ale secolului al XIX-lea au fost invalidate
ulterior, unele chiar pînă la ridicol . Este firesc. Aşa cum informaţiile şi
afirmaţiile ştiinţifice total depăşite din Dogmatica
Sfîntului Ioan Damaschin nu aduc nici cea mai mică atingere sfinţeniei sale, la
fel nu pot fi invocate cele ale Părintelui Arsenie Boca împotriva sa. Pe de
altă parte însă – şi trebuie să spunem asta – ele ne arată şi că orice om poate
greşi, inclusiv Părintele Arsenie Boca, dar şi că trebuie cernut totul, după
cum ne porunceşte Legea lui Dumnezeu (cercetaţi toate, ţineţi ce este bine).
Ne întoarcem deci la
sinteza amintită mai sus, sinteză despre care am spus că reprezintă o poziţie
radicală. De ce?
Deoarece chiar
din prima pagină, fără o argumentaţie prealabilă, vorbeşte această lucrare de
rău despre ucenicii Părintelui Arsenie Boca, „majoritatea… sînt slabi
cunoscători ai dogmelor ortodoxe”, refuză să-i acorde persoanei despre care
vorbeşte chiar şi titlul de „preot” („ucenicilor lui A. Boca” este una dintre
exprimări), foloseşte expresia „idolul lor” (adică Părintele Arsenie Boca) – o
dublă insultă, cu atît mai gravă cu cît este lipsită de orice argumentaţie
iniţială – etc.
Deja la sfîrşitul primului paragraf cititorul obişnuit este silit fie să-l
creadă pe cuvînt pe Pr. Aniţulesei Gheorghe, osîndindu-l pe Părintele Arsenie
Boca, fie să facă invers. Desigur, amîndouă poziţiile sînt greşite. Dar sînt
provocate implicit de autoritarismul şi radicalismul textului.
Mi-aş dori să putem trece toţi peste asemenea ispite. Şi, dincolo de tonul
potrivit sau nepotrivit al broşurii Fenomenul
Arsenie Boca să vedem care sînt acuzele şi argumentele prezentate aici, ca
parte a încercării de a dovedi ne-sfinţenia Părintelui Arsenie Boca.
1. „Majoritatea ucenicilor lui A. Boca sînt
slabi cunoscători ai dogmelor ortodoxe, şi sînt necunoscători ai
spiritualităţii practice a Sfinţilor Părinţi” (Fenomenul..., p. 3).
Atît acest
argument, cît şi alte critici asemănătoare, sînt lipsite de orice putere de a
spune ceva despre starea Părintelui Arsenie Boca. De la Sfîntul Proroc Elisei
şi pînă la Domnul nostru Iisus Hristos, şi de la Sfîntul Apostol Ioan la Sfîntul
Ioan de Kronstadt, avem o mulţime nenumărată de învăţători ai Adevărului cu
mulţi ucenici aflaţi departe de Acesta. Mai pe scurt, majoritatea celor care
îşi spun „ucenici ai lui Christos” (adică toţi cei care îşi spun „creştini”) sînt
între destul de departe şi foarte departe de Învăţătura Fiului lui Dumnezeu.
Ceea ce ne arată categoric faptul că starea ucenicilor nu mărturiseşte automat
şi general starea învăţătorului.
2.
Părintele Arsenie Boca ar fi fost (prea) mîndru (Fenomenul..., pp. 3-6 ş.a.).
Îmi cer iertare,
dar deoarece exprimările textului în această privinţă sînt şi multe şi, adesea,
gratuit insultătoare, nu le-am reprodus ca atare. Ideea este însă extrem de
clară.
Care sînt însă
argumentele? Ei bine, afirmaţii pe care le găsim la mulţi sfinţi din Istoria
Bisericii! Afirmaţii atribuite Părintelui Arsenie Boca de către diferiţi
martori şi referitoare la puterea rugăciunii sale sau adîncimea legăturii sale
cu Dumnezeu.
În această
privinţă, este de amintit ceva foarte important. Pe de-o parte, avem
într-adevăr în Patericul egiptean,
invocat în Fenomenul Arsenie Boca, sfinţi
care „după o viaţă de nevoinţă cereau pe patul de moarte timp de pocăinţă” (op. cit., p. 4). Dar avem, tot acolo, şi
sfinţi care erau siguri de mîntuirea lor! Avem sfinţi ce nu făceau minuni
văzute, în afara vieţii lor minunate. Dar şi sfinţi care mergeau pe apă, mutau
munţii din loc, alungau demonii pe faţă, vindecau bolnavii etc., etc. Este cel
puţin interesant faptul că românii îi acceptă liniştiţi pe aceşti sfinţi, doar
pentru că nu sînt români! Ceea ce ne duce la o altă acuzaţie asemănătoare cu
aceasta:
3.
Părintele Arsenie Boca făcea prea multe minuni, avea prea multe daruri. (citat
„Nu pare oare suspect faptul că A. Boca [sic!] avea atîtea daruri… ?”).
O afirmaţie
asemănătoare am auzit-o odată şi faţă de Sfîntul Nectarie, învinuit şi el că
face prea multe minuni. Doar că era o opinie izolată a unui om care abia venise
la Biserică şi care a fost, totuşi, exprimată cu prudenţă şi decenţă. Chiar şi
termenul de „Sfîntul Nectarie” a fost întrebuinţat de persoana în cauză.
Dincolo de
exprimarea radicală, izbitoare, să reţinem faptul esenţial că Duhul împarte
darurile după cum voieşte. Nici lipsa minunilor nu înseamnă lipsa sfinţeniei,
nici prezenţa „prea multor minuni” sau daruri. Dumnezeu este Cel care ştie cîte
daruri se împart, cum şi cui.
Dacă – subliniem, dacă – un om este de la Dumnezeu şi ştie ce daruri a primit
şi ce poate face cu ele se prea poate să le amintească atunci cînd este nevoie.
De pildă atunci cînd trebuie să scoată un om din întristare, deznădejde,
tulburare.
A, dacă un om
spune că poate face de la Dumnezeu cutare şi cutare lucru, şi se dovedeşte
mereu mincinos, putem spune că este în înşelare. Dar dacă un om chiar face ceea
ce spune, de ce l-am desconsidera? Aşa au făcut mulţi sfinţi în istorie, de la
unii dintre prooroci şi pînă la Sfîntul Apostol Pavel, dar nu numai. Putem da
numeroase pilde, atît din Biblie cît şi din Vieţile Sfinţilor şi multe alte
lucrări. Dar credem că cine vrea să caute le va găsi singur şi se va bucura de
ele.
Oricum, simplul
fapt că un om aminteşte de ceea ce poate face ca să-l ajute pe altul nu-l face
mîndru. Este ca şi cum ai spune că un medic este prea mîndru – şi, deci,
incompetent – pentru că îl asigură pe un pacient că îi poate face operaţia,
explicîndu-i eventual o operaţie mai grea deja făcută sau pe care urmează să o
facă. Deşi, pe de altă parte, pacientul este înfricoşat şi are nevoie de
asigurări pentru a se linişti.
Prin urmare, amîndouă
aceste acuzaţii sînt cu totul lipsite de temei. Trist este că se începe cu
asemenea acuzaţii aflate în afara teologiei ortodoxe în loc să se înceapă, aşa
cum este firesc, de la viaţa şi opera celui acuzat. Dar ajungem şi aici prin
afirmaţia după care
4. „A.
Boca [sic!] credea în metempsihoză [reincarnare]”.
Afirmaţia este
„aruncată” la p. 6 a lucrării scrise de Pr. Aniţulesei, trecîndu-se apoi rapid
la altă discuţie. Ni se pare foarte important pentru atmosfera duhovnicească a broşurii
faptul că este însoţită de o vorbă uimitoare: „aflăm de la pr. Papacioc (nu
cred că poate fi bănuit de invidie sau bîrfă) că A. Boca [sic!] credea în
metempsihoză [reincarnare]”.
Sincer, atunci cînd
am dat prima oară de această frază am simţit nevoia să o recitesc. Şi tot nu am
înţeles. Nu am înţeles de ce l-am putea bănui pe Părintele Arsenie Boca de
orice, dar pe Părintele Arsenie Papacioc – sau oricare altul – de nimic. După
ce criteriu? Ori putem să ne îndoim de oricare dintre duhovnici, ori de
niciunul! Este elementar, este logic, este de bun-simţ!
Fac aici o
paranteză personală. Pentru că, din nefericire, mulţi dintre români nu mai pot
astăzi să discute idei fără a trece, adesea fără să-şi dea seama, la atacul la
persoană. Şi sînt sigur că dintre cei care îl cinstesc pe Părintele Arsenie
Papacioc unii se vor simţi, greşit, atinşi de observaţia mea. Totuşi eu l-am
cunoscut pe Părintele Arsenie Papacioc şi am avut bucuria de a vorbi cu el, îl
respect şi îl iubesc. Fără să îl cred infailibil, aşa cum infailibil nu cred pe
nimeni în afară de Dumnezeu Însuşi. Ştiu că şi Părintele Arsenie Papacioc a
avut greşeli, aşa cum au avut greşeli şi Părintele Arsenie Boca, dar şi Sfîntul
Apostol Ioan sau Sfîntul Apostol Petru. Dar numai cei încă aflaţi departe de
Dumnezeu îşi închipuie că greşelile sau păcatele „anulează sfinţenia”. În
realitate, fiecare dintre noi are nevoie de iertarea lui Dumnezeu şi prin
această iertare intrăm în Rai, nu prin meritele noastre.
Trist şi
paradoxal ni se pare că în aceeaşi lucrare autorul foloseşte două măsuri.
Atunci cînd sînt prezentate afirmaţii împotriva Părintelui Arsenie Boca, oricît
de lipsite de substanţă, ele sînt „incontestabile”, şi la fel sînt şi cei care
le fac. Tot incontestabili. Dar atunci cînd sînt prezentate afirmaţii în
favoarea Părintelui Arsenie Boca, precum cele al Părintelui Justin Pârvu, se
invocă îndată failibilitatea umană! Adică Părintele Justin Pârvu putea greşi,
că era dezinformat (Fenomenul…, p.
7), dar Părintele Arsenie Papacioc nu putea greşi, nu putea fi dezinformat… O
asemenea dublă măsură este incorectă şi nu poate fi privită ca argument valabil
sau obiectiv. Dimpotrivă.
Mă întorc la
acuzaţia adusă Părintelui Arsenie Boca. Menţionez întîi că am ascultat
materialul înregistrat care circulă pe youtube, pe care îl ştiu încă din vremea
cînd îl dispreţuiam profund pe Părintele Arsenie Boca. Şi că pînă şi atunci mi
s-a părut foarte neduhovnicesc, un exemplu de cădere în bîrfă de care călugării
trebuie să se ferească. Dar, dincolo de acest aspect – poate odată voi avea
vreme să îl tratez mai pe larg – părerea mea este să-l ascultăm chiar pe
acuzat. Înainte de a ne lua după ce crede unul sau altul (ori doar pretinde) că
ar fi crezut Părintele Arsenie Boca, să vedem ce spune chiar el! Iată: „Dacă doctrina aceasta [a
reîncarnării] ar exprima adevărul, toată icnomia mîntuirii omului, descoperită
nouă prin Hristos, ar fi inutilă”.
Este clar? Credem că da. Însă Părintele Arsenie Boca continuă:
„Dacă doctrina aceasta [a reîncarnării] ar exprima adevărul… mîntuirea era
automată. Însăşi venirea lui Iisus n-ar mai fi avut rost. Dar, fiindcă a venit
Iisus şi a pus cu adevărat problema mîntuirii omului, reîncarnarea – „mîntuirea”
automată – nu are nici o bază în Revelaţie” (Cuvinte vii, Ed. Charisma, Deva, 2006).
Textul continuă, dar nu insistăm, cine doreşte îl poate citi în întregime în
lucrarea indicată. Esenţial este faptul că, indiferent de impresiile unora,
Părintele Arsenie Boca mărturiseşte public împotriva reîncarnării. Iar logica
acestei mărturisiri este imbatabilă, făcînd parte organic din Teologia Dogmatică ortodoxă.
Iată deci o
acuzaţie azvîrlită în fugă – ceea ce este împotriva canoanelor ortodoxe – şi
lipsită, în fapt, de orice temei.
5.
Părintele Arsenie Boca citea/primea/avea cărţi despre hipnoză, despre Rudolf
Steiner etc.
Acuzaţia aceasta poate părea de o absurditate incredibilă, însă există şi în
lucrarea Fenomenul Arsenie Boca, şi
în înregistrarea de pe youtube amintită mai sus, şi în alte discuţii pe temă.
Sfinţi ca Vasile cel Mare, Ioan Gură de Aur, Grigorie de Nisa, Grigorie de
Nazianz şi mulţi alţii au citit lucrări păgîne ale vremii lor, inclusiv despre
practici magice, aducere de jertfe, citirea viitorului în măruntaiele jertfelor
etc., etc. De la Ioan Damaschinul sau Epifanie de Salamina şi pînă la Serafim
Rose sau Iustin Popovici nenumăraţi sînt sfinţii care au citit şi lucrări păgîne
sau eretice. Uneori dîndu-le răspunsuri sau replici directe, alteori nu. Uneori
folosind părţi din ele spre bine – ca Sfîntul Apostol Pavel în Areopag –
alteori părînd că le ignoră cu totul.
Eu însumi am
citit sute de cărţi şi broşuri adventiste, iehoviste şi de la alte culte
neoprotestante, unul din roade fiind cartea Lumina
Adevărului, în care prezint Adevărul lui Dumnezeu în paralel cu învăţăturile
greşite din acele cărţi.
După „logica”
acestei acuzaţii, toţi apologeţii, de la autorul Stromatelor şi pînă la cei de astăzi, sînt deja „vinovaţi”. În fapt
nu contează existenţa unor cărţi de acest fel în biblioteca sau bibliografia
unui teolog, ci felul în care se raportează la ele, felul în care le foloseşte.
Or, în scrierile Părintelui Arsenie Boca ocultismele sînt osîndite. Ceea ce
înseamnă că a folosit bine cărţile respective.
6. „Fanii
lui Boca nu i-au spus [Părintelui Justin Pârvu] că a pictat [Părintele Arsenie
Boca] la Drăgănescu pe ereticii Ulfila şi Francisc de Assisi cu aureolă” (Fenomenul…, p. 7).
Din nou se
foloseşte un limbaj radical, injurios chiar. Şi fără acoperire, pentru că nu
are cum să ştie cineva ce i-au spus sau nu ucenicii Părintelui Justin dacă nu a
fost de faţă.
Dincolo de
aceste aspecte triste rămîne faptul că, într-adevăr, Părintele Arsenie Boca i-a
pictat la Drăgănescu pe ereticii Ulfila şi Francisc de Assisi cu aureolă.
Pentru a
înţelege cu adevărat cum putem judeca acest gest avem nevoie de obiectivitate.
Nu să încercăm să demonstrăm că persoana X – aici, Părintele Arsenie Boca –
este în Rai sau în Iad. Ci să încercăm sincer să ne dăm seama de ce a făcut
ceea ce a făcut.
Primul lucru:
era Părintele Arsenie Boca un om care punea pe picior de egalitate Biserica lui
Hristos cu feluritele confesiuni sau grupări creştine? Nu. În Cărarea Împărăţiei (p. 14, 16-17 ş.cl.)
şi în Cuvinte vii (p. 116), ca să
luăm ceea ce este consemnare directă, Părintele Arsenie Boca arată că este o
singură Biserică a lui Dumnezeu. Că aceasta nu este unde este Papa, nu este
unde sînt adunările sectare, ci acolo unde sînt cu adevărat, neschimbate,
Învăţătura Apostolică, Sfînta Împărtăşanie şi Sfînta Cruce. Delimitarea între
Biserica lui Hristos şi toate celelalte grupări (catolice sau protestante) se
face politicos dar clar.
Desigur, aici
avem o problemă, şi nu chiar mică. Sînt foarte mulţi astăzi cei care cred că
cei care nu-i ocărăsc, blesteamă şi insultă pe cei de altă credinţă înseamnă că
nu sînt mărturisitori, ba chiar sînt „ecumenişti”. Este o rătăcire profundă, a
unor oameni care confundă dragostea de Adevăr cu ura faţă de cei căzuţi. Ca şi
cum Hristos nu s-ar fi răstignit pentru aceea, nu ar fi vorbit despre bucuria
întoarcerii celui rătăcit etc. Una este a te delimita de rătăcire şi a-i vedea
hotarele şi adîncurile şi alta a da cu pietre după tiparul fariseilor. Desigur,
Părintele Arsenie Boca nu dă cu pietre. Dar face o delimitare clară. Şi pentru
cei care cunosc teologie este limpede că Părintele Arsenie Boca nu era
ecumenist.
Deci nu a pictat
pe cei doi pentru a face propagandă pro-ecumenistă sau pro-catolică (nu există
aşa ceva în scrierile sale, dimpotrivă). Şi atunci, de ce a făcut acest lucru?
Părerea mea,
întemeiată pe ceea ce ştiu despre mediul teologic românesc interbelic, în care
s-a format Părintele Arsenie Boca, şi chiar postbelic, este că avem de-a face
cu ceea ce Pr. Aniţulesei Gheorghe a numit o „dezinformare”. Imaginea lui
Francisc de Assisi în întreaga lume era, pînă la sfîrşitul secolului al XX-lea,
aceea a unui „ortodox în catolicism”. Dăm în această privinţă un citat clasic,
al profesorului Ioan Savin, care spune că Francisc de Assisi avea o viaţă care
„uneşte sărăcia materială cu totala bogăţie spirituală, lepădarea de lume cu
bucuria de a fi în lume, combinarea deplină a simţurilor cu gustarea
frumuseţilor pe care le oferă natura; independenţa personală cea mai puternică,
cu supunerea disciplinară totală; iubirea cea mai larg cuprinzătoare, cu
castitatea cea mai ideală, ignoranța livrescă cea mai uluitoare, cu
înţelepciunea cea mai edificatoare, … toate trăite, gustate şi realizate în
acest mare mistic al Bisericii creştine”.Această imagine a lui Francisc de Assisi este atît de răspîndită încît un
neoprotestant new-age interbelic îl vedea ca un chip al blîndeţii ce se opune
radicalismului petrin, ca o formă cu totul deosebită a Catolicismul de
autoritarismul comun acestuia.
Această imagine
a lui Francisc de Assisi apare chiar şi la sfinţii închisorilor, pentru că era
singura informaţie despre el cunoscută în epocă.
Analiza
demolatoare făcută vieţii lui Francisc de Assisi de către Sfîntul Ignatie
Briancianinov este tradusă în limba română şi începe să fie cunoscută la
începutul anilor ’90, şi astăzi fiind teologi mai în vîrstă care încă nu o
cunosc. Eu însumi am avut prilejul să aud în Facultatea de Teologie din
Bucureşti părinţi profesori care lăudau ortodoxia lui Francisc de Assisi sau
Ulfila [sic!], dar şi pe Origen! Şi sînt departe, foarte departe de a fi
singurele rătăciri care au circulat sau circulă în mediul teologic, un mediu
foarte supus ispitelor de dreapta şi de stînga.Fără a judeca pe nimeni, şi cu atît mai mult fără a osîndi pe nimeni, putem
uşor să vedem că Părintele Arsenie Boca a fost în această privinţă, ca să-l
cităm pe Pr. Aniţulesei Gheorghe, dezinformat.
A ştiut –
greşit, dar aşa a ştiut – că Ulfila şi Francisc au fost ortodocşi din afara
Ortodoxiei oficiale. Sau, ceea ce aminteşte şi Sfîntul Apostol Pavel cînd
vorbeşte despre cei care, neavînd Lege, îşi sînt loruşi Lege, ceea ce îi apără
în Ziua Judecăţii (Romani 2, 14-16).
În situaţia în
care Părintele Arsenie Boca a făcut o separaţie clară între Biserica lui
Dumnezeu, pe care o declară limpede, conform canoanelor, ca unică, sfîntă,
sobornicească şi apostolească; în situaţia în care mediul teologic ortodox din România
l-a receptat cel puţin pînă în 1992 pe Francisc de Assisi drept „ortodox din
catolicism”; în situaţia în care încă sînt voci care îl prezintă pe Ulfila ca
un ortodox greşit socotit arian, cauzele apariţiei celor doi în biserica de la
Drăgănescu devin limpezi. Şi nu ţin de rătăcire, ci de dezinformare.
Menţionez aici o
teorie, după care această pictură ar avea un caracter profetic ce ne scapă. De
exemplu s-a menţionat cazul unei femei catolice convertită la Ortodoxie prin
îndemnul lui Francisc de Assisi, care i s-a arătat în vis. Nu ştiu dacă se
poate argumenta serios o asemenea teorie. Mie nu mi se pare că stă în picioare,
dar se poate să mă înşel. Mi-aş dori să fie o proorocie adevărată despre o
revenire a catolicilor în Biserică, dar îmi pare foarte puţin probabilă. Mai
curînd cred, după cum am argumentat, că a fost vorba despre o cunoaştere
greşită a Părintelui Arsenie Boca în privinţa celor doi.
7.
Puterile Părintelui Arsenie Boca ţin(eau) de ocultism (Fenomenul..., pp. 8-11).
Este o teorie cu
atît mai stranie cu cît vine din partea unor oameni care altfel manifestă
credinţă şi respect faţă de cele sfinte, inclusiv faţă de moaşte, icoane, Sfînta
Cruce şi Sfînta Împărtăşanie. Mai mult, chiar în Fenomenul Arsenie Boca se
menţionează minuni făcute în Biserică, la Sfînta Liturghie etc. Consecinţele
dogmatice ale unor asemenea afirmaţii sînt atît de grave încît nu putem să nu
ne uimim de uşurătatea emiterii şi preluării lor.
Există nenumărate
mărturii despre puterea Sfintei Cruci, a moaştelor şi chiar a rugăciunii unui
mirean de a opri manifestări oculte extrem de puternice. Să îţi închipui că
toate acestea la un loc – Evanghelie, Cruce, Liturghie, Împărtăşanie, moaşte
etc. – erau mai slabe decît „puterile oculte” ale Părintelui Arsenie Boca ni se
pare extrem de grav.
Or, clasica
pierdere a puterilor în prezenţa celor sfinte – adesea însoţită de o stare de
rău extremă, ba chiar de manifestări directe ale demonilor izgoniţi sau
chinuiţi de sfinţenie – nu există nicăieri în toată viaţa Părintelui Arsenie
Boca. Dimpotrivă, sînt arhicunoscute dragostea lui faţă de Sfînta Împărtăşanie
şi Sfînta Cruce, faţă de Evanghelie ş.a.m.d.
8. „… A.
Boca [sic!] era un slab cunoscător al dogmelor ortodoxe, de aceea nu deosebea
erezia de dreapta credinţă” (Fenomenul...,
p. 11).
Afirmaţia este
urmată de o serie de interpretări (răstălmăciri) ale unor citate scoase din
context sau completate după dorinţă, spre a se potrivi ideilor. În primul rînd,
dacă ar fi adevărată această afirmaţie, Părintele Arsenie Boca ar fi în
situaţia Sfîntului Iustin Martirul şi Filosoful, care din neştiinţă a propagat
mai multe idei eretice, dar a fost primit de Biserică fără tulburare.
În al doilea rînd, este de observat că a declara pe unul dintre cei care au
luat parte la traducerea şi publicarea Filocaliei
drept un „slab cunoscător al dogmelor ortodoxe” este cel puţin straniu. Mai
ales cînd lipseşte o argumentaţie solidă.
De pildă, atunci
cînd Părintele Arsenie Boca vorbeşte în Cărarea
Împărăţiei despre creştinii ne-ortodocşi care vor trebui să renunţe la
vrajbă confesională şi să fie una în faţa unei prigoane universale
anti-creştine, autorul broşurii Fenomenul…
vrea musai să interpreteze textul în cheie ecumenistă. De ce nu înţelege oare
acest cuvînt ca o întoarcere (dorită sau proorocită) la Ortodoxie a
confesionaliştilor? Pentru că a hotărît dinainte osînda, iar acum trebuie
potrivite lucrurile astfel încît să o sprijine. Dar aşa cum am arătat mai sus,
Părintele Arsenie Boca spune limpede, în chiar acea carte, la începutul ei
chiar (nu la p. 123!) că există o singură Biserică a lui Dumnezeu, una mîntuitoare,
una sfîntă, una apostolească etc. Ceea ce dă interpretării ecumeniste fie
statutul unei răstălmăciri intenţionate, fie al unei răstălmăciri făcută din
abordare neatentă.
Merită consemnat
aici un fapt simplu şi trist. Oriunde cineva spune o afirmaţie nepotrivită
despre ori pe seama Părintelui Arsenie Boca, autorul lucrării pe care o
analizăm o preia ca adevărată. Fără să aibă îndoieli, fără să se gîndească în
ce măsură este exactă sau nu etc. Lipseşte orice interes faţă de spusele celui
acuzat. Din ceea ce este scris chiar de către Părintele Arsenie Boca nu se bagă
în seamă decît mici fragmente care, izolate din context, sînt prezentate
răstălmăcit. O asemenea abordare nu se numeşte analiză, cu atît mai puţin
obiectivă.
Un exemplu tipic
este faptul că se notează cu majuscule (nu cursiv, nu bolduit, cu majuscule!)
că „Biserica Ortodoxă este una, sfîntă, sobornicească şi apostolească”, dar nu
se aminteşte (nu se ştie?) că în chiar Cărarea
Împărăţiei Părintele Arsenie Boca menţionează şi dezvoltă această
realitate. Paradoxal este faptul că, fără să fi adus nicio dovadă reală pentru
o asemenea afirmaţie, se proclamă că „Boca” [sic!] ar fi crezut că Biserica
Ortodoxă este „jumătate de biserică”! (Fenomenul…,
p. 11).
Iarăşi poate fi
observat faptul că autorul pretinde că „Arianismul are o singură diferenţă de
ortodoxie” (op. cit., p. 12), ceea ce
este profund greşit. Erezia amintită („că Fiul este prima creatură a Tatălui” –
ibidem) duce la multe, foarte multe
alte erezii. De la cele privitoare la Întrupare pînă la cele privitoare la
Împărtăşanie, Biserică, Duhul Sfînt etc. Ignorarea acestei realităţi dogmatice
este mai mult decît nepotrivită pentru cineva care îşi doreşte să judece
capacităţile dogmatice ale altuia.
9. Sînt
ucenicii ai Părintelui Arsenie Boca ce judecă Biserica după etalonul acestuia
în loc să-l judece pe acesta după etaloanele Bisericii (Fenomenul…, p. 14).
Am lămurit
această aşa-zisă acuzaţie la punctul 1. Este adevărat că sînt oameni care ajung
să fie împotriva Părintelui Arsenie Boca datorită purtării radicale a unor
(aşa-zişi) ucenici. Dar există şi fenomenul invers, de oameni care ajung să fie
„de partea” părintelui datorită radicalismului acuzatorilor.
Din păcate, o mare parte din discursul broşurii pe care o cercetăm se învîrte
iar şi iar în jurul unor mărturii indirecte, la a doua şi a treia mînă, dar şi
în jurul unor insinuări ce nu ţin în nici un caz de practica ortodoxă. Bîrfa,
socotită de Scripturi ca o formă de canibalism, este oprită. Ştii ceva, spui –
cu cel puţin doi sau trei martori pe fiecare fapt în parte. Nu ştii, taci.
Insinuări de genul „oare nu era prea…”, „nu vă face impresia că…” sînt cu totul
în afara liniei ortodoxe de cercetare.
Da, pentru orice canonizare ortodoxă există un advocatus diaboli, un teolog –
sau un grup de teologi – care caută punctele slabe ale vieţii şi operei
candidatului. Care încearcă să argumenteze de ce ar trebui să nu fie canonizat
acesta. Dar argumentaţia merge întotdeauna pe fapte atestate, pe documente
clare, nu pe insinuări.
10. „Se
spune că A. Boca [sic!] era clarvăzător, dar modul cum îşi exercita această
însuşire este străină Sfinţilor Părinţi: descoperea păcatele oamenilor în
public” (Fenomenul..., p. 18 ş.u.).
Această
afirmaţie categorică este greşită în două puncte. Unul se vede curînd după ce
este făcută – de către cel care citeşte broşura ca să vadă adevărul, nu ca
să-şi confirme ideile preconcepute. Acest prim punct este generalizarea. „Descoperea
păcatele oamenilor în public” este o afirmaţie generală, care prezintă o
regulă. În fapt, după cum se vede imediat, este vorba despre cazuri izolate (sînt
citate… două!).
Al doilea punct
greşit este acela al ideii că această însuşire este străină Sfinţilor Părinţi.
Dimpotrivă, ea apare de-a lungul istoriei Bisericii de foarte multe ori, chiar
dacă în raport cu numărul celor care vin la Biserică pare o excepţie. Avem de
la exemplul Sfîntului Ioan Botezătorul pînă la cel al Sfîntului Antonie cel
Mare sau al multor sfinţi nebuni pentru Hristos o mulţime de asemenea pilde. Nu
le înşirăm aici. Pentru cei care cunosc Sfintele Scripturi, Patericul şi
scrierile aghiografice mai vechi şi mai noi sînt uşor de regăsit aceste cazuri.
Iar cei care nu le cunosc au o mare nevoie să înceapă să le citească măcar
acum.
Dacă am fi avut
un obicei al Părintelui Arsenie Boca de a dezvălui public păcatele celor care
veneau la el, nu am avea doar cîteva asemenea cazuri, ci mii şi zeci de mii.
Ceea ce nu se întîmplă. Dimpotrivă, avem de-a face cu o purtare tipic
patristică.
11. Dacă
este clarvăzător (prin harul lui Dumnezeu) de ce a greşit? (Fenomenul…, pp. 20-21).
Este o acuzaţie interesantă, mai ales că vine în contradicţie cu explicaţii
oferite chiar de acuzatori. De pildă, ei spun că Părintele Justin sau Părintele
Cleopa ar fi greşit cînd l-au apreciat pe Părintele Arsenie Boca pentru că au
fost dezinformaţi. Dar şi despre cei doi sînt mărturii clare, categorice, că
aveau darul înainte-vederii! Deci, cum au putut fi dezinformaţi?
Pentru cine
cunoaşte Istoria Bisericii şi Teologia Dogmatică răspunsul este evident:
Dumnezeu este singurul atotştiutor şi infailibil. Sfîntul Epifanie de Salamina,
vestit pentru darul său proorocesc, nu l-a pomenit ani de zile pe Sfîntul Ioan
Gură de Aur, socotindu-l rătăcit pe temeiul unor bîrfe. Se vede că ispitele
călugăreşti erau aceleaşi atunci ca şi astăzi, mulţi purtînd vorbe fără destul
discernămînt. Întîlnirea dintre cei doi a dus la lămurirea lucrurilor şi
îndreptarea lor. Dar această clarificare, în această lume, nu este întotdeauna
posibilă.
Există un canon
de sinod ecumenic ce osîndeşte grav pe cei care spun că sfinţii nu aveau
greşeală, ci numai din smerenie spuneau asta. Corolarul este că săvîrşeşte un
mare păcat şi cel care neagă sfinţenia cuiva pe temeiul imperfecţiunii,
existenţei unor greşeli şi păcate etc., nu pe temeiul unei lepădări
propriu-zise, a profesării conştiente a ereziei ş.a.m.d.
Greşeli, chiar
teologice, chiar dogmatice, au avut destui sfinţi vestiţi ai Bisericii. Am amintit
de Sfîntul Iustin Martirul şi Filosoful, dar putem să amintim şi pe Grigorie
Taumaturgul, Augustin, Irineu şi alţii. Care sînt, cu toţii, în calendar,
pecetluiţi de Biserică din vremea sinoadelor ecumenice şi pînă astăzi.
Atunci cînd
Biserica cercetează viaţa şi opera cuiva, spre a vedea, atunci cînd există
îndoieli, dacă poate fi canonizat sau nu, se urmăreşte cu stăruinţă găsirea
adevărului, nu satisfacerea unor idei preconcepute. Şi nu aduc musai
canonizarea nici minunile, nici martiriul chiar, după cum nu aduc musai oprirea
canonizării anumite greşeli sau păcate. Se construieşte un întreg tablou al
vieţii şi operei, încercîndu-se aşezarea fiecărei bucăţi după adevăr. Abia aşa
se poate vedea ce intenţii au animat pe omul acela, ce sentimente a trăit faţă
de Dumnezeu şi Biserica Lui, în ce măsură a trăit Credinţa – în hotarele
priceperii şi puterii sale.
12. „Ucenicii
lui aproape toţi sînt ecumenişti”.
O afirmaţie
tristă, aflată în gama celor combătute la punctul 1. O menţionez şi pentru a mă
întreba care sînt studiile sau statisticile din care reiese că „majoritatea
ucenicilor lui A. Boca [sic!] sînt slabi cunoscători ai dogmelor ortodoxe” sau
că „ucenicii lui aproape toţi sînt ecumenişti”…
Asemenea afirmaţii gratuite pot avea efect de intimidare pentru cei slabi, sau
pot fi mîngîietoare pentru cei mîndri, după cum sînt aceştia „pro” sau „anti”
Arsenie Boca. Dar din punct de vedere ortodox sînt total gratuite. Şi, cu
tristeţe o spun, în lipsa unor cercetări serioase reprezintă doar o formă de a
bîrfi, insulta şi şantaja moral. Practic prin ele se spune „dacă eşti de altă
părere decît această broşură eşti slab cunoscător al dogmelor şi ecumenist”. De
fapt, asemenea afirmaţii, mai directe, chiar există în carte. Şi nu ţin de o
analiză ori prezentare obiectivă…
13.
Televiziunile – şi mass-media în general
– îl prezintă frumos pe Părintele Arsenie Boca, deci este rău (Fenomenul…, pp. 22-26).
Desigur,
argumentul nu este nici ortodox, nici logic. La televiziuni au apărut de-a
lungul vremii emisiuni laudative despre Părintele Dumitru Stăniloae, Părintele
Arsenie Papacioc sau Părintele Justin Pârvu. De asemenea, există emisiuni şi
articole denigratoare faţă de Părintele Arsenie Boca. Nici unele, nici altele
nu dovedesc nimic prin simpla lor existenţă şi/sau poziţie.
În încheiere,
amintesc cele spuse mai la început: cercetarea mea este asupra unor idei, nu
asupra unor oameni. Autorul broşurii, Pr. Aniţulesei Gheorghe, recunoaşte la sfîrşit
că este failibil, că este supus greşelii, prin aceea că ani de zile l-a lăudat
pe Părintele Arsenie Boca. Nu discut schimbarea sa de poziţie, pe care o
consider personală şi, prin urmare, prea puţin importantă pentru cercetarea
aceasta. Însă mi se pare foarte important să subliniez deosebirea între
recunoaşterea failibilităţii şi tonul broşurii, de o infailibilitate agresivă.
Acuzaţii, categorisiri, răstălmăciri şi insulte sînt făcute cu un glas extrem
de categoric, fără cea mai mică îndoială. De ce această contradicţie, nu ştiu.
Şi, pînă la urmă, nu este treaba mea. Lucrul meu a fost acela de a cerceta cîteva
din cele mai importante acuzaţii ce se aduc Părintelui Arsenie Boca. Am lăsat
deoparte ceea ce ţine strict de insinuări fără acoperire, zonă în care nu avem
de ce să intrăm.
Constat că dintre cele 13 acuzaţii principale există una singură care este
parţial justificată, aceea a pictării lui Ulfila şi Francisc de Assisi la
Drăgănescu. O greşeală cît de cît mai semnificativă într-o viaţă de om. O
greşeală într-o viaţă ce a cuprins puşcărie pentru Hristos, lagăr pentru
Hristos, persecuţii pentru Hristos.
Ceea ce par să
uite acuzatorii este cît de uşor i-ar fi fost Părintelui Arsenie Boca dacă ar
fi schimbat macazul. Dacă tot era un „hipnotizator” şi „iluzionist”, ar fi
putut uşor mînca un cozonac excepţional pe seama statului comunist. Interesul
faţă de asemenea oameni, mai ales după moartea lui Stalin, era maxim. Şi
avantajele pe măsură: vile, vacanţe la munte şi la mare, băutură, fetiţe,
petreceri, onoruri etc., etc. Şi gigantic ar fi fost şi numărul celor pe care
laicul Arsenie Boca i-ar fi despărţit de Biserică, i-ar fi atras în ocultism,
i-ar fi făcut comunişti. Cine cunoaşte într-adevăr epoca bolşevică ştie
interesul uriaş al Partidului Comunist pentru paranormal şi felurite asemenea
puteri, banii şi feluritele avantaje pe care le căpătau cei care, avînd astfel
de abilităţi, se puneau în slujba lui. Ca şi efectul uriaş pe care l-ar fi avut
o personalitate de această talie asupra tinerilor şi copiilor.
În loc de aşa
ceva Părintele Arsenie Boca, în ciuda capacităţii de teleportare – cum a fost
numită de unii – sau de a face (multe) alte minuni, a ales să fie închis pentru
Hristos. A ales să fie numit „bandit” şi insultat în toate felurile, zi de zi.
A ales să rabde chinuri, foamete, sete, frig, arşiţă, bătăi. A ales să
mărturisească neîncetat Crucea: „podoaba Bisericii, lauda lui Pavel, semnul
Fiului Omului, semnul Sfintei Cruci, suferinţa noastră cea de toate zilele,
crucea suferinţei, harul crucii – iată atîtea nume în legătură cu Crucea. Dar
cea mai grea cruce e lepădarea de sine: nu poţi fi liber fără aceasta.
Libertatea cu atît se plăteşte”. „Prin Cruce, prin suferinţa unei răstigniri în
viaţă, se intră în Împărăţia lui Dumnezeu. Şi se intră cu atît mai sigur, cu cît
răbdăm o răstignire nedreaptă”. A ales să bată munţii şi drumurile Ţării, să
întărească pe oameni în Credinţă, să se roage şi să vestească pe Dumnezeu.
Urmărit mereu de oamenii Securităţii, avînd mereu din partea diavolului oferte
avantajoase de apostazie. De ce să fi stat în Biserică, dacă ieşind putea
îndeplini toate scopurile negative ce i se atribuie de unii, în cele mai bune
condiţii pentru el însuşi, incomparabil mai eficient?
Însă o asemenea
întrebare devine pur retorică în faţa realităţii: Părintele Arsenie Boca a fost
şi a rămas al Bisericii. Da, nu infailibil. Astfel încît niciun om raţional să
nu-l transforme în idol (deşi sînt mereu oameni care îşi caută, iraţional,
idoli, orice ai face). Dar a fost şi a rămas al Bisericii, pînă la moarte şi
dincolo de ea.
Ca unul care am
străbătut Ardealul din Maramureş în Braşov şi din Bistriţa în Oradea, Arad ori
Timişoara, cred că am dreptate să spun că fără Părintele Arsenie Boca de mult
s-ar fi prăbuşit aici Credinţa. S-a pus întrebarea: „De ce i-a dat Dumnezeu atîtea
daruri”? Răspunsul meu este simplu: pentru că am avut nevoie de toate ca să ne
păstrăm credinţa. În faţa fascinaţiei orientalismelor, magicului,
secularismului ş.a.m.d. se ridică, în Ardeal şi nu numai, chipul Părintelui
Arsenie Boca. Prin care Dumnezeu a arătat unde poate ajunge omul care Îl
iubeşte. Prin care Dumnezeu a mărturisit, iar, „da, puteţi deveni dumnezei prin
har”. Ca dumnezei prin har sfinţii nu sînt Dumnezeu şi nu sînt infailibili.
Dar, da, sînt apropiaţii Lui, prietenii Lui, dăruiţii Lui. Este o parte din
mărturia Părintelui Arsenie Boca. O mărturie care ţine zeci de mii, dacă nu
sute de mii de oameni în Biserică, dîndu-le iar şi iar şansă de mîntuire. Şi
care le aminteşte să nu creadă că vor intra după moarte în Împărăţia în care nu
au trăit pe pămînt.
Da, unii înţeleg greşit mărturia Părintelui Arsenie Boca, învăţătura Bisericii,
cuvîntul lui Dumnezeu. Ceea ce, de fapt, sporeşte cununa mărturisitorului, nu
îi aduce vină.
Să stăm bine, să
stăm cu frică, să luăm aminte! Şi, cu mila lui Dumnezeu, pace tuturor!
Pr. Mihai-Andrei ALDEA
(Material
publicat în Nr. 41
al revistei Atitudini)
Autorul textului
1 comentarii:
Superb materialul. Chiar aveam nevoie de cineva care sa demonteze logic si fara agresivitate, toate răutățile despre parintele Arsenie. Sa traiti parinte Mihai Andrei. Sa stiti ca sunteti trecut in pomelnicul meu duminical. Doamne ajută !
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire