O CONVORBIRE
CU
DR. PAVEL CHIRILĂ
Desigur, aţi fost
botezat, ca toţi românii ortodocşi, la vîrstă foarte mică. Dar, de fapt, cînd
şi cum aţi descoperit credinţa ortodoxă?
Munca la Spitalul de Urgenţă m‑a ajutat să descopăr
limitele medicinei şi neputinţa doctorului. Am lucrat un timp la salonul cu
tentativele de sinucidere, în 4 martie 1977 eram de gardă şi am văzut toate
ororile cutremurului, tot în gărzile mele au fost două mari intoxicaţii colective
(alcool metilic şi acid azotic) cu zeci de victime; toate acestea m‑au ajutat
să‑mi pun întrebări la care nu se poate răspunde cu ajutorul raţiunii şi nici
cu argumentele profesiunii medicale.
A fost un moment în care mi‑am pus întrebarea (tipică pentru
intelectualii cîrcotaşi) care confesiune creştină este cea adevărată.
Am înţeles că Sfînta Scriptură este Cartea Cărţilor, este
textul fundamental pe care trebuie să ne bazăm viaţa creştină. Dar am văzut că
atît ortodocşii, cît şi catolicii, protestanţii şi neoprotestanţii argumentează
frumos cu texte biblice, deşi învăţătura lor de credinţă este deosebită de cea
ortodoxă.
Această constatare m‑a determinat să caut calea
„istorică“ pentru a mă lămuri, adică am vrut să văd care dintre învăţăturile de
credinţă vine neschimbată din secolul I. Aşa am descoperit minunata şi sublima
Ortodoxie. Şi pînă astăzi zic la fel ca Paul Evdokimov: „Cînd merg duminica la
Sfînta Liturghie sînt bucuros că mă rog aşa cum se ruga Sfîntul Ioan Gură de
Aur în secolul IV şi că Sfîntul Ioan Gură de Aur se ruga aşa cum mă rog eu
astăzi“.
Această manifestare a credinţei pe verticală este
fascinantă şi îţi dă o certitudine sfîntă că eşti în adevăr.
Dacă simţi firul roşu al celor 2000 de ani de Ortodoxie,
coloana infinită care urcă spre veşnicie, simţi că orizontala manifestărilor de
credinţă îţi foloseşte doar ca să nu te clatini.
În acelaşi timp, simţi nevoia acută să îmbrăţişezi
această coloană.
Ştiu că aţi avut un
duhovnic foarte mare. Ce calitate a lui v‑a impresionat foarte mult?
Smerenia desăvîrşită. Regret că nu pot atinge măsura lui.
Toate sfaturile pe care mi le‑a dat au fost bune foarte; aceasta pentru că
Duhul Sfînt vorbeşte prin duhovnicii smeriţi, iar de la cei mîndri se retrage
discret. Cred că acesta este cel mai important criteriu atunci cînd trebuie să
ne alegem un duhovnic.
L‑am întrebat odată cum pot să cunosc un episcop bun, de
mare nădejde pentru Biserică. Mi‑a răspuns aşa: „Vezi de cine îi este frică, de
Dumnezeu sau de oameni“.
Aţi primit sfaturi
importante de la duhovnicii mari?
Cei mai mari duhovnici sînt, de regulă, monahi. Ei au
exerciţiul ascezei şi dacă sînt şi smeriţi Duhul Sfînt vorbeşte prin ei. L‑am
cunoscut bine pe Părintele Arsenie Papacioc. Cu puţină vreme înainte de
trecerea la cele veşnice l‑am vizitat; nu mai mult de cîteva minute, căci era
bolnav, căzut la pat, cu un trup neputincios dar cu un spirit viu.
- Părinte,
spuneţi‑mi un cuvînt de folos.
- Da,
fii atent: trebuie să priveghezi şi să fii tare în fiecare clipă, căci în
fiecare clipă poţi cădea! Dar să‑ţi mai spun ceva pentru vremurile care vin:
Noi creştinii nu putem dansa după orice lăutar.
După evenimentele din
’89, aţi fondat şi deschis Aşezămîntul CHRISTIANA. Cum a fost primită
înfiinţarea unui aşezămînt medical‑creştin?
Aşezămîntul CHRISTIANA a trezit atitudini contradictorii
încă de la înfiinţare. La scurt timp după fondarea Asociaţiei CHRISTIANA, am
mers la Patriarhul României să‑i spun intenţia de a deschide un spital creştin
care să aplice şi să promoveze conceptul de medicină creştină şi unde să
lucreze şi monahii specializate. Alături era un episcop care pe loc a replicat
şi a spus că nu e bine, deoarece misiunea maicilor era una singură: rugăciunea.
Nu m‑am smintit de acest răspuns, pentru că duhovnicul
meu şi alţii mi‑au spus că a fi soră medicală‑maică sau doctor‑maică e acelaşi
lucru cu a avea orice altă ascultare în mănăstire.
Am găsit mai tîrziu o frază scrisă de Cuviosul Paisie
Velicikovski, care sună aşa: „Singurul motiv pentru care poate lipsi un monah
de la Sfînta Liturghie este îngrijirea unui frate bolnav“.
Mergînd apoi mult prin mănăstiri, am văzut diferite
ascultări binecuvîntate de maica stareţă, ca de pildă: păzitul porcilor şi al
oilor, confecţionarea de pulovere şi covoare, munca la grădina de zarzavat, călugări
care mergeau cu o tăbliţă de gît să colecteze fonduri prin tîrguri şi la
hramuri, vînzătoare de obiecte bisericeşti, maici „la palat“, maici „la maica
stareţă“, „şoferul mănăstirii“ etc. Toate acestea sînt importante, dar
îngrijirea bolnavilor – cu nimic mai prejos.
În al doilea rînd, cînd am văzut o astfel de intervenţie,
m‑am dus cu gîndul la Sfînta Scriptură şi mi‑am dat seama, o dată în plus, cît
de preţioasă era pentru Mîntuitorul vindecarea bolnavilor şi cît de generoase sînt
pasajele noutestamentare care descriu bolile şi vindecările. Iar, pe de altă
parte, opera Sfîntului Vasile cel Mare nu poate fi contestată.
Prea Fericitul Părinte Patriarh a venit împreună cu alţi
ierarhi la deschiderea Spitalului CHRISTIANA şi au binecuvîntat această lucrare.
Timp de patru ani au venit mereu; eu am spus tot timpul că Aşezămîntul
CHRISTIANA este un aşezămînt ortodox şi aşa – chiar dacă nu era finanţat de
Biserică – mă bucuram să spun şi lumea să înţeleagă că este al Bisericii. Prin
personalul ortodox, preot, Sfînta Liturghie, prezenţa maicilor – eu chiar cred
că a fost un spital ortodox.
Mai tîrziu, cînd aşezămîntul a fost distrus (sau, mai
bine zis, în timp ce se lucra la distrugerea lui) şi eu am suportat cele mai
dureroase calomnii şi defăimări, ierarhii au fost mai rezervaţi.
ÎPS Bartolomeu, om care a făcut puşcărie politică şi care
a ştiut ce înseamnă să fii acuzat pe nedrept, m‑a sunat într‑o zi şi mi‑a
oferit tot sprijinul.
Asociaţia CHRISTIANA a
organizat multe manifestări ştiinţifice şi culturale. Primul simpozion a avut
ca temă ,,Funcţiunile arhitecturii mănăstireşti“, pornind de la faptul că
intenţionaţi să construiţi un spital‑mănăstire sau spital‑biserică. Ce vă
amintiţi de la acel simpozion?
În condiţiile anului ’90, a fost emoţionant. Era prima
dată cînd puteam să ne întîlnim, să ne manifestăm şi să ne spunem părerile,
după atîţia ani de propovăduire ateistă.
Totuşi, un renumit pictor bisericesc a spus într‑o
intervenţie la acel simpozion, că ierarhul trebuie să se priceapă la
arhitectura şi pictura Bisericii, ca să nu păţim ca la Agapia.
A doua zi, unul dintre participanţi a mers la Prea
Fericitul şi i‑a spus că a apărut o asociaţie nouă făcută de un doctor şi care
a organizat un simpozion unde au fost criticaţi ierarhii...
Prea Fericitul l‑a întrebat pe un preot al cetăţii cu bun
renume, care a fost la simpozion. El i‑a spus: ,,Nu a fost chiar aşa rău, Prea
Fericirea Voastră“.
Şi viaţa a mers înainte.
Am avut la un moment dat intenţia să publicăm un album cu
icoanele făcătoare de minuni din România, prin Editura CHRISTIANA.
Am identificat, la vremea aceea, cred, 11 icoane faţă de
care există o mare evlavie populară. Am cerut acordul episcopilor să le
reproduc. Toţi mi‑au aprobat şi s‑au bucurat, cu excepţia unuia singur, care mi‑a
scris o scrisoare neplăcută (urîtă), spunîndu‑mi că nu concepe să facem afaceri
cu icoane. I‑am răspuns că Asociaţia CHRISTIANA este filantropică, nu este un
SRL, vrem să facem doar misiune cu ele şi, în plus, noi, cei care am studiat
aici, în România, nu ne pricepem atît de bine la afaceri precum cei care au studiat
în…
Ulterior, acelaşi ierarh, peste mai mulţi ani, m‑a certat
în public, de faţă cu alţi clerici şi ierarhi (probabil că aşa se simte dînsul
mai bine), acuzîndu‑mă pe nedrept că sectarizez Biserica. Această acuzaţie am
considerat‑o cea mai mare jignire care mi s‑a adus vreodată.
Nu m‑am smintit nici de data aceasta, nici cînd mi‑am dat
seama că era mai bine să fie preocupat de colegii din Sinod care, chiar în
zilele acelea, co-liturghiseau sau se împărtăşeau cu catolicii...
Regret că trec anii şi acest ierarh continuă să mă certe
din cînd în cînd. I‑am făgăduit că – prin porunca duhovnicului meu– nu îi voi
aduce niciodată atingere sau critici publice. Sper să avem, cîndva, o relaţie mai
bună. (Va urma)
(Din Prof. Univ. Dr. Pavel Chirilă,
Întîmplări
din Biserică şi Spital.
Dialog
consemnat de Răzvan Codrescu,
Ed. Christiana, București, 2014, pp. 35-71)
Mai puteţi citi pe acest blog:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu