PĂRINTELE MINA DOBZEU:
CU STEINHARDT
ŞI DINCOLO DE STEINHARDT
I
Născut la 29 iulie 1912,
Nicu-Aurel Steinhardt a fost deţinut politic între 1960 şi 1964. A fost botezat
în închisoare de părintele Mina Dobzeu,
iar înainte de a se călugări, devenind monahul Nicolae de la Rohia (16 august
1980), a redactat Jurnalul fericirii
(apărut postum, în 1991 [1]), de mai
multe ori confiscat de Securitate, care l-a urmărit permanent pe autor (dosarul
său, păstrat în arhivele C.N.S.A.S., însumează 11 volume şi peste 8000 de
pagini!). S-a stins la 30 martie 1989, fără a şti, probabil, că turnătorul său
cel mai abject nu fusese altul decît unul dintre prietenii şi colaboratorii cei mai apropiaţi...
[2]
Cum a ajuns în închisoare, la
sfîrşitul "obsedantului deceniu", un om de blîndeţea lui N.
Steinhardt (şi evreu pe deasupra)?! Ne-o spune el însuşi, pe larg, în Jurnalul fericirii (probabil cartea cea
mai citită din toată memorialistica închisorilor, tradusă deja în şapte limbi),
şi, pe scurt, într-o Autobiografie
din 1987, din care citez:
"Domnul însă lucrează în
chip tainic şi umblă pe căi misterioase. În 1959, grupul de prieteni căruia
aparţineam de cîţiva ani a început să fie arestat, primul dintre noi fiind
filosoful Constantin Noica.
Îndemnat cu putere de tatăl meu
(căci mi se acordaseră trei zile de răgaz), ba şi beştelit pentru a fi primit
să reflectez trei zile [3], şi
învrednicindu-mă de harul Domnului, am refuzat să fiu martor al acuzării, am
fost arestat, judecat în cadrul «lotului mistico-legionar Constantin Noica –
Constantin [Dinu] Pillat» şi osîndit la doisprezece ani muncă silnică pentru
crima de uneltire împotriva orînduirii socialiste a Statului.
Atunci n-am mai şovăit şi toate
aprehensiunile şi subtilităţile mele mintale au dispărut ca prin farmec. Eram
sigur că nu voi rezista doisprezece ani şi că voi muri în puşcărie. Nu voiam să
mor nebotezat.
Domnul din nou mi-a venit în
ajutor. În prima celulă în care am intrat la Jilava, primul om care mi-a vorbit
a fost un ieromonah basarabean, Mina Dobzeu [4]: de îndată ce i-am destăinuit
dorinţa mea, nu a stat mult pe gînduri. Acolo, la Jilava, în camera 18 de pe
secţia a doua (unde în două rînduri cursese sînge), am primit Sfîntul Botez (15
martie 1960). Părintele Mina a ţinut să dea botezului acestuia, care s-a
asemuit mult unui hold-up, un
caracter ecumenic şi i-a poftit la mica ceremonie clandestină pe cei doi
preoţi greco-catolici aflaţi în celulă. Am fost botezat – valabil – în
mare grabă cu apa dintr-un ibric cu smalţul sărit. Naş l-am avut pe un coleg de
lot, fost director de cabinet al mareşalului Antonescu, Emanuel Vidraşcu".
După eliberarea din închisoare
(1964), N. Steinhardt îşi consolidează statutul de convertit, iar în 1980 apucă
drumul mînăstirii, devenind monahul Nicolae de la Rohia [5].
II
Pînă în 1991, cînd a apărut postum Jurnalul
fericirii al lui N. Steinhardt, ieromonahul Mina Dobzeu abia de era
cunoscut în mediul monahal sau în cel al foştilor deţinuţi politici. O dată cu Jurnalul fericirii, numele său avea să
capete o tîrzie popularitate, ba chiar şi o aură de legendă: botezătorul din
închisoare al lui N. Steinhardt – harismaticul evreu convertit la Ortodoxie şi
devenit călugăr în inima Maramureşului. Totuşi popularitatea sa n-a ajuns atît
de mare încît să nu se întîmple ca un redactor postmodernist de la Observator cultural să-şi informeze acum
cîţiva ani cititorii că la cutare colocviu N. Steinhardt va fi prezentă şi Mina Dobzeu...
Încrucişarea drumului său cu cel al lui N. Steinhardt pare a-i fi marcat
fatal viaţa, privîndu-l într-un fel de autonomia propriei persoane. Cînd spui
Mina Dobzeu, toată lumea avizată se gîndeşte reflex la N. Steinhardt. Iar
monahul cu ochi albaştri nu pare deloc deranjat, ci mai degrabă onorat, desigur
şi dintr-un lung exerciţiu al smereniei. De altfel, el însuşi se face bucuros
con-lucrător al acestei anexări identitare, fiind gata oricînd să relateze, cam
cu aceleaşi cuvinte, irezistibila poveste a celuilalt,
în a cărui plasă de paing îngeresc îi place să se simtă prins, cu voia
Domnului, ca o gîză cuminte.
Mina Dobzeu este, într-adevăr, înainte toate, botezătorul lui N. Steinhardt, dar încă prea puţini ştiu că nu este
numai atît. Schiţîndu-i acest portret
sumar şi respectîndu-i propria opţiune, voi da şi eu prioritate episodului cu
pricina, dar fără a mă rezuma la el şi fără a-l îneca în comentarii superflue.
Relatarea neobişnuitului botez este una dintre secvenţele-cheie din Jurnalul fericirii; îmi voi îngădui, de
aceea, nişte citate mai lungi, pentru că niciodată nu va putea vorbi cineva mai
îndreptăţit decît Steinhardt însuşi despre contextul şi actanţii acelui ceas de
graţie divină:
"Botezul, hotărît pentru ziua de cincisprezece [15 martie 1960], are
loc aşa cum stabilisem. Părintele Mina alege momentul pe care-l socoteşte cel
mai potrivit: la întoarcerea «de la aer», cînd caralii sînt mai ocupaţi, cînd
agitaţia e maximă. Trebuie să lucrăm repede şi să acţionăm clandestin în văzul
tuturor [...] Eu unul nu voi ieşi la plimbare. (Lucru uşor, deoarece m-a ros
bocancul şi am o umflătură purulentă pe laba piciorului drept. La infirmerie
n-am izbutit să fiu dus, cu toate că mă prezint în fiecare dimineaţă la raport.
Doctorii Răileanu şi Al. G. [Sergiu Al-George] mă tratează aplicîndu-mi pe
«bubă» un ştergar muiat în apa viermănoasă din ciubăr. Cu o zi înainte un
plutonier mi-a spus că «nici mort» nu mă duce la medicul oficial. Căile
Domnului, ocolite.) [...] Cînd puhoiul de oameni se întoarce cu zgomot mare,
ducînd în rînd de cîte doi balia, ciubărul, tineta şi un «rezervor» cu apă,
părintele Mina, fără a-şi scoate mantaua, dă buzna la singura căniţă din cameră
– e o căniţă roşie, cu smalţul sărit, năclăită şi respingătoare – şi o umple cu
apa viermănoasă proaspăt adusă în «rezervorul» cu apă purtat de el şi de un alt
deţinut. Vin la capul meu şi cei doi preoţi greco-catolici şi naşul. Naş mi
l-am ales cu vreo cîteva zile mai înainte pe Em. V. [Emanuel Vidraşcu], fost
avocat şi profesor, bun cunoscător de latină şi greacă, trimis în judecată
pentru a fi redactat ordinul de zi «Vă ordon, treceţi Prutul!». V. a fost
directorul de cabinet al lui Ică [Mihai Antonescu] şi a purtat cu maşina la
tipografie faimosul ordin pe care pentru nimic în lume orgoliosul şi altminteri
foarte cultul general Antonescu nu ar fi îngăduit altcuiva să-l scrie în numele
său [...].
Doi dintre deţinuţi, complici, trec în dreptul vizetei, s-o astupe. S-ar
putea în orice clipă să vină gardianul să se uite, dar acum, cînd celulele, pe
rînd, sînt scoase la plimbare ori aduse înapoi, e puţin probabil. La repezeală
– dar cu acea iscusinţă preoţească unde iuţeala nu stînjeneşte dicţia desluşită
– părintele Mina rosteşte cuvintele trebuincioase, mă înseamnă cu semnul
crucii, îmi toarnă în cap şi pe umeri conţinutul ibricului (căniţa e un fel de
ibric bont) şi mă botează în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfîntului Duh.
De spovedit, m-am spovedit sumar: botezul şterge toate păcatele. Mă nasc din
nou, din apă viermănoasă şi din duh rapid.
Trecem apoi, oarecum liniştiţi, oarecum uşuraţi – hoţul care nu e prins în
fapt e om cinstit – la patul unuia din preoţii greco-catolici: e lîngă tinetă
şi balie (am coborît cu toţii de la cucurigu) şi acolo recit crezul (ortodox, după cum fusese stabilit).
Reînnoiesc făgăduinţa de a nu uita că am fost botezat sub pecetea ecumenismului.
Gata! Botezul, în asemenea împrejurări, e perfect valabil şi fără de cufundare
în apă, şi fără de mirungere. (Dacă voi ajunge să scap din închisoare cu bine,
urmează, pentru taina mirungerii, să mă prezint la un preot al cărui nume îmi
este dat de părintele Mina [6];
numele acesta aveam să-l uit şi apoi să mi-l reamintesc)..." (ed.
2008, pp. 167-169).
Proaspătul botezat mărturiseşte a
fi trăit o stare de jubilaţie unică (explicînd, probabil, în foarte mare
măsură, şi titlul jurnalului de mai tîrziu): "Cine a fost creştinat de mic
copil nu are de unde să ştie şi nu poate bănui ce înseamnă Botezul. Asupra mea
se zoresc clipă de clipă tot mai dese asalturi ale fericirii. S-ar zice că de
fiecare dată asediatorii urcă mai sus şi lovesc mai cu poftă, cu precizie. Va
să zică este adevărat: este adevărat că Botezul este Sfîntă Taină, că există Sfinte Taine.
Altminteri fericirea aceasta care mă-mpresoară, mă cuprinde, mă îmbracă, mă
învinge, n-ar putea fi atît de neînchipuit de minunată şi deplină. Linişte. Şi
o absolută nepăsare. Faţă de toate. Şi o dulceaţă. În gură, în vine, în muşchi. Totodată o resemnare,
senzaţia că aş putea face orice, imboldul de a ierta pe oricine, un zîmbet
îngăduitor care se împrăştie pretutindeni, nu localizat pe buze. Şi un fel de strat
de aer blînd în jur, o atmosferă asemănătoare cu aceea din unele cărţi ale
copilăriei. Un simţămînt de siguranţă absolută. O contopire mescalinică în
toate şi o desăvîrşită îndepărtare în senin. O mînă care mi se-ntinde şi o
conivenţă cu înţelepciuni ghicite. Şi noutatea: nou, sînt un om nou..." (ibidem, pp. 170).
În afară de cel botezat, de
botezător şi de naş, mai erau de faţă deţinuţii Alexandru Paleologu şi Sergiu
Al-George, precum şi cinci preoţi neortodocşi (doi catolici, doi uniţi şi un
protestant), "spre a da botezului un caracter ecumenic".
III
Aceste pagini din Jurnalul fericirii le citisem şi le
răscitisem cînd, prin 1998, am trăit emoţia de a-l cunoaşte pe părintele Mina
Dobzeu în carne şi oase: un bătrîn frumos şi nesofisticat, parcă desprins din
vechile paterice, cu o rîvnă misionară şi mărturisitoare încă vie, deşi poate
puţin distonantă cu paradigma mai complexă a vremurilor noi. Ardea, mai presus
de toate, de dragostea Basarabiei natale (s-a născut, cu numele de botez
Mihail, la 5 noiembrie 1921, în părţile Lăpuşnei, la Grozeşti) şi era implicat
sufleteşte ca nimeni altul în drama lui Ilie Ilaşcu şi a grupului său sălbatic
prigonit [7]. Tocmai îi adresase lui
Igor Smirnov acea teribilă şi memorabilă scrisoare, în care cerea, printre
altele: "Dacă Ilie Ilaşcu e în temniţă grea, cu lanţuri la picioare şi
cătuşi la mîini, lipsit de masă suficientă şi privat pe viaţă de libertate, sau
condamnat la moarte, primiţi-mă pe mine, călugărul Mina Dobzeu, să fac schimb
cu el. De! El să fie eliberat şi să rămîn eu să fac mai departe detenţia, că
aşa se ajută oamenii între ei la nevoie...".
Eram pe atunci redactor-şef al
Editurii Anastasia, iar părintele Mina Dobzeu, spre entuziasmul maestrului
Sorin Dumitrescu (care-l cunoscuse bine pe N. Steinhardt şi îi datora în mare
măsură apropierea de Biserica Silvestru şi de părintele Galeriu), avea în
traistă, neorînduite, dar proaspete, manuscrisele din care am croit, printr-o
selecţie nu întotdeauna uşoară, micul volum memorialistic Trei strigări împotriva lui Antihrist. Istoria adevărată a pustnicului
de la Brădiceşti (titlul – editorial – îi aparţine, aţi ghicit, maestrului
Sorin Dumitrescu), apărut în 1999 în populara colecţie "Comorile
Pustiei".
Cine este legendarul Mina Dobzeu,
părintele basarabean ce l-a botezat, în condiţii atît de neobişnuite şi sub
semnul unei senioriale Ortodoxii ecumenice, pe marele "războinic întru
cuvînt"? Cum a ajuns în închisoare şi cum s-a apropiat de atipicul N. Steinhardt? Care este istoria adevărată a vieţii şi a
luptei lui mărturisitoare, dincolo de acest episod hipermediatizat? La toate
aceste întrebări aflam răspuns în acele pagini oarecum stîngace, dar nu mai
puţin revelatoare, parte dactilografiate, parte olografe (cu un scris mărunt,
aproape feminin). Cred că am articulat şi diortosit volumul mai repede decît
avea apoi să se tipărească. Astăzi e probabil mai anevoie de găsit şi de aceea
îmi îngădui să-l descriu pe scurt, conştient de limitele lui, dar cu aceeaşi
senzaţie pregnantă de a putea intui, dincolo de cuvinte, un autentic pariu
existenţial întru Hristos.
Îmi amintesc că am aşezat, în loc
de introducere auctorială, o autobiografie pe scurt (curriculum vitae) a părintelui arhimandrit, de prin 1995, ce
conţinea şi o listă bibliografică (pe care, pe cît posibil, am ordonat-o
cronologic). Urma mai ampla mărturisire a traseului său duhovnicesc, punctat de
cele trei mari "lupte cu Satana" (1948, 1959, 1986-1988),
materializate în cele trei proteste – "strigări împotriva lui
Antihrist" – pentru care a suferit închisoare şi alte persecuţii din
partea regimului comunist. Părintele mi se vădea şi ca un interpret al
"semnelor", multe pagini reprezentînd descrieri şi tîlcuiri ale unor
"vedenii" personale, sau interpretări sui generis ale textelor apocaliptice. Mai multe capitole povestesc
întîmplări şi experienţe din anii de închisoare, inclusiv episodul botezului lui
N. Steinhardt (mai zgîrcit decît ne-am fi
aşteptat, dar cu sugestia implicită că lucrurile mari, cruciale chiar, sînt
adeseori de o "clasică" simplitate).
O semnificaţie aparte au cele
şapte scrisori trimise lui Nicolae Ceauşescu (a se vedea capitolul "A
treia strigare împotriva lui Antihrist"), într-o perioadă în care forţa de
reacţie a Bisericii Ortodoxe părea aproape complet anihilată de totalitarismul
ateu al regimului. Ideile sau şarjele verbale pot părea astăzi simpliste, dar
angajarea e autentică, iar curajul aproape sinucigaş, oarecum din speţa
"nebuniei pentru Hristos". Nu cred să-i mai fi adresat cineva lui
Ceauşescu (poate doar părintele Calciu, dar indirect, în cele Şapte cuvinte către tineri) rînduri ca
acestea: "Cine vede raţiune în lucrurile omului şi nu vede raţiunea
superioară în lucrurile naturii, acela este orb. Religiozitatea, prin simţul
natural al omului, tinde spre această sursă a raţiunii supreme, îndreptîndu-se
către ea aşa cum biologicul se îndreaptă, cu simţire şi dorinţă de viaţă, către
soare – sursa fizică a luminii, căldurii şi energiei. Oare ce-i nefiresc aici?
De ce vrei să omori ce-i firesc în om şi să-i impui în loc ateismul, ce nu-i
firesc?" (din scrisoarea a doua). Sau: "Dar acum ce vrem să facem din
poporul acesta? Că îl defăimăm pentru credinţa lui strămoşească şi curată, şi-i
desfiinţăm ziua de odihnă şi sărbătorile sfinte, şi-i predăm, în locul
credinţei lui fireşti, ceea ce vrei tu – om păcătos! Credinţa poporului
acestuia, care este un popor prin excelenţă creştin, are cunoştinţa şi
conştiinţa existenţei lui Dumnezeu, afirmînd-o pe temeiurile raţiunii sănătoase
şi lucide, şi n-are rost să i se predea ceea ce nu-i trebuie şi nu-i
firesc..." (din scrisoarea a cincea).
În loc de încheiere, îmi amintesc
că am aşezat o epistolă-apel către ierarhii B.O.R., datînd din 1993, adevărat
manifest duhovnicesc pentru dinamizarea vieţii şi slujirii ortodoxe
("Pentru o Biserică dinamică"), ce-şi păstrează şi azi actualitatea [8].
Textele acestea, în simplitatea
lor mărturisitoare, dezvăluiau atunci, la 10 ani de la moartea lui Steinhardt
şi la 8 ani de la apariţia Jurnalului
fericirii, amănunte interesante nu numai despre smeritele
"aventuri" (folosesc aici cuvîntul "aventură" în sensul lui
originar, de "risc esenţial") ale autorului lor, ci şi despre
contextul general al istoriei postbelice româneşti, dintr-o perspectivă mistică
şi duhovnicească, cu ingenue accente vizionare şi apologetice, crescînd organic
din marea Tradiţie a Răsăritului ortodox, dar cu tot zbuciumul apocaliptic al
unui veac în care par a se fi împlinit cuvintele profetice ale Apostolului:
"Căci va veni o vreme în care nu vor mai suferi învăţătura sănătoasă, ci –
dornici să-şi desfete auzul – îşi vor îngrămădi învăţători după poftele lor,
întorcîndu-şi auzul de la adevăr şi abătîndu-se către basme" (II Timotei 4, 3-4).
Din taina pilduitoare a acestei
lupte jertfelnice vor şti poate să se cuminece, întru Cuvîntul cel mai presus
de cuvinte, cruciaţii şi rugătorii vremurilor noi. Un lucru rămîne cert:
călugărul Mina Dobzeu, fără a avea altitudinea intelectuală a lui Steinhardt
sau a celorlalţi din "lotul Noica", pe lîngă care a gravitat în
închisoare, şi-a binemeritat, prin întreg traseul unei vieţi de luptă
propovăduitoare în numele lui Hristos, alegerea de sus ca botezător al
viitorului monah legendar de la Rohia, dar şi o fatală posteritate alături de
acesta, spre mereu înnoita preţuire a inepuizabilului "miracol
ortodox".
Răzvan CODRESCU
[1] La Editura Dacia din Cluj, cu o postfaţă de Virgil Ciomoş. De
atunci a avut numeroase reeditări (cea mai bună este cea apărută la Polirom,
Iaşi, 2008). Este în curs excelenta ediţie a operei integrale scoasă în
colaborare de Mînăstirea Rohia şi Editura Polirom, ce beneficiază de competenţa
şi vrednicia principalului monograf al autorului (Nicolae Steinhardt şi paradoxurile libertăţii. O perspectivă
monografică, Editura Humanitas, Bucureşti, 2009), conf. univ. dr. George
Ardeleanu, de la Universitatea Bucureşti
[2] Cf. George Ardeleanu,
"Cine-l turna la Securitate pe N. Steinhardt?", în Lumea credinţei, an II, nr. 12, iulie
2004 (era vorba de poetul Ion Caraion, 1923-1986, deţinut politic între
1950-1955 şi 1958-1964, pe numele adevărat Stelian Diaconescu; ca turnător,
avea numele de cod "Artur").
[3] În Jurnalul fericirii
relatează mai precis ce i-a spus tatăl său: "Ce-ai mai venit acasă,
nenorocitule?! Le-ai dat impresia că şovăi, că poate să încapă şi posibilitatea
să-ţi trădezi prietenii. În afaceri, cînd spui lăsaţi-mă să mă gîndesc,
înseamnă că ai şi acceptat. Pentru nimic în lume să nu primeşti a fi martor al
acuzării. Hai, du-te chiar acum!" (ed. 2008, p. 70). Şi încă: "Ţi-au
spus să nu mă laşi să mor ca un cîine? Ei bine, dacă-i aşa, n-am să mor deloc
[şi n-a murit]. Te aştept. Şi vezi să nu mă faci de rîs, zice. Să nu fii jidan
fricos şi să nu te caci în pantaloni!" (ibidem, p. 73).
[4] Deţinut politic între 1959 şi 1964, pentru că protestase
împotriva Decretului 410/1959 (reforma abuzivă a vieţii mănăstireşti). Pentru
mai multe detalii, cf. Arhimandrit
Mina Dobzeu, Trei strigări împotriva lui
Antihrist. Istoria adevărată a pustnicului de la Brădiceşti, Editura
Anastasia, Bucureşti, 1999 (colecţia "Comorile Pustiei" – 29).
[5] A trecut în lumea drepţilor la 30 martie 1989.
[6] Mirungerea a avut loc la Schitul Darvari din Bucureşti.
[7] Nimeni n-ar fi bănuit pe atunci că Ilie Ilaşcu (care a avut
ceasul lui de eroism autentic şi tragică măreţie) avea să eşueze, o dată
eliberat, în cloaca vadimistă de dincoace de Prut...
[8] M-am bucurat s-o văd apoi retipărită în alte volume sau broşuri
(mai bine sau mai rău îngrijite), alături de alte texte congenere, cu conţinut
mai teologic şi mai duhovnicesc decît cele din volumaşul de la Anastasia, a
cărui miză fusese, în mod deliberat, una de ordin strict memorialistic.
Părintele Mina Dobzeu la Sibiu, acum 10 ani
Mai puteţi citi pe acest blog:
Domnule Răzvan Codrescu, foarte impresionant portretul pe care i l-aţi făcut părintelui Mina Dobzeu! Este reconfortant să ştim că părintele Calciu n-a fost, ca preot român, un caz izolat de războinic întru cuvânt în confruntarea pe faţă cu ateismul totalitar. Aveți idee, unde se mai poate găsi acum volumul memorialistic al parintelui Mina Dobzeu pe care l-aţi editat la Anastasia? S-ar cuveni, poate, o reeditare?
RăspundețiȘtergereVă mulțumesc!
Cu stimă,
Florin Mitrea.
@ Florin Mitrea
RăspundețiȘtergereProbabil ca s-a epuizat demult. Puteti incerca, totusi, la Libraria "Parintele Galeriu" de pe b-dul Carol, daca o prindeti deschisa. De reeditat, greu de presupus, caci activitatea Anastasiei pare demult blocata.
Îmi cer iertare dacă necăjesc, dar poate este de folos ca pentru acest cuvânt frumos să fie şi puţină "corectură" de amănunt. Notele de subsol, mi se pare mie, suferă de un plus decalant. În text numărul de notă [1] este pus mult mai devreme decât ar trebui după lămurirea din nota de subsol. Decalarea merge mai departe cu următoarele note, derutant la prima lectură. Desigur, faţă de conţinutul textului este doar un amănunt... să-i zicem tehnic. (P.S. Comentariul nu trebuie publicat, este un mesaj personal. Mulţumesc!)
RăspundețiȘtergereVă mulţumesc pentru sesizare. Am reparat.
RăspundețiȘtergere