Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de
către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
Costumaţie masonică
2005
IMORALITATEA APARTENENŢEI
LA FRANCMASONERIE
Doresc să demonstrez în cele ce
urmează că apartenenţa la francmasonerie este cel puţin imorală.
Voi pune în paranteză toată
controversa în legătură cu contribuţia reală şi potenţială, negativă sau
pozitivă, a francmasoneriei la istoria omenirii, pentru că aceasta nu schimbă
cu nimic concluzia în problema pe care am pus-o.
Pentru sprijinitorii
francmasoneriei, aceasta a contribuit, printre altele, la realizarea unui
climat de toleranţă şi libertate politică (?), la constituirea statelor
naţionale, la evitarea unor conflicte.
Pentru adversarii
francmasoneriei, aceasta a fost o forţă în principal ocultă, prin care răul
major s-a revărsat asupra lumii. Ea ar fi contribuit la izbucnirea războaielor
mondiale din ultimele secole, la împărţirea lumii în zone de influenţă, la vînzarea
unei părţi a Europei comunismului sovietic, ba chiar la fundamentarea şi biruinţa
acestuia, la triumful nu al toleranţei benefice, ci la încurajarea
imoralităţii, pornografiei, homosexualităţii, în numele unei false lupte
împotriva discriminării şi sprijinirii aşa-ziselor minorităţi, la tendinţele
anticreştine în numele democraţiei, în realitate al unui libertinaj criminal.
Aşa cum am spus, nu voi intra în
această controversă care deschide calea unei discuţii niciodată terminate şi în
realitate nesemnificative pentru ceea ce vreau să demonstrez. Voi arăta că,
indiferent ce părere avem despre contribuţia francmasoneriei, pozitivă sau
negativă, la viaţa societăţii din ultimele secole, participarea la ea este imorală
în sine. Indiferent că vedem jumătatea plină sau cea goală a paharului,
contează doar responsabilitatea pentru ce lipseşte.
În fond, ce este francmasoneria?
Plecăm de la ceea ce se ştie fără nici un dubiu. Francmasoneria este o
asociaţie prezentă în toată lumea, care dispune de fonduri uriaşe, sursa unei
influenţe viu simţite; cel puţin aceasta este mărturia a foarte mulţi oameni,
peste care nu se poate trece fără a friza absurdul, şi care, cu toate acestea,
nu este cunoscută în toate aspectele ei, deşi s-au spus şi s-au scris despre ea
milioane de pagini şi de emisiuni televizate şi relatări pe Internet.
Să plecăm de la ceea ce se vede:
asociaţiile văzute care, chiar dacă par a fi doar de faţadă, mascînd centrele
veritabile de putere şi influenţă, sînt totuşi singurele de necontestat pentru
toată lumea, inclusiv pentru cei neiniţiaţi. Luăm deci de bun, aşa cum am
făcut de la început, ceea ce se vede. Astăzi, membrii francmasoneriei văzute
pretind că ea este un fel de asociaţie nevinovată, care nu are nici un fel de
caracter sau ţeluri politice, religioase, estetice etc. Este greu, dacă nu
imposibil de imaginat şi admis că miliardele de dolari din dosul acestor
asociaţii sau loje, răspîndite în toată lumea, nu urmăresc şi nu cer membrilor
lor nimic politic, religios sau măcar artistic. Simple asociaţii, eventual, de jucat
golf sau bridge... Dar pentru a demonstra fără drept de apel şi a stabili ca
ultimă concluzie posibilă caracterul imoral al participării la francmasonerie,
să luăm de bune aceste afirmaţii.
Ceea ce se pretinde în fond este că francmasoneria nu constituie în ultimă instanţă
decît o asociaţie frăţească, tinzînd spre a generaliza în toată lumea spiritul
de maximă toleranţă. Dar toleranţa faţă de ce şi de pe ce poziţie? Toleranţa ca
atare, fără a lămuri în prealabil aceste elemente şi fără a avea o poziţie faţă
de ele, este o noţiune goală. Înainte de a avea o credinţă, toleranţa ta este o
atitudine inutilă, care face să zăngănească o monedă calpă. De altfel, ceea ce
este valoros în atitudinea de toleranţă este îmbrăţisat astăzi, cel puţin
declarativ, de majoritatea societăţilor civilizate.
S-a renunţat, cel puţin în aceste societăţi civilizate, şi în primul rînd în zona creştină, la
impunerea concepţiei de viaţă prin forţa statală. Fiecare trebuie să fie liber
în raport cu puterea politică, să gîndească asupra lumii, a vieţii şi a
organizării societăţii, aşa cum doreşte. În orice caz, valoroasă este această
toleranţă, acest respect al credinţei celorlalţi, neutilizarea în nici un fel a
forţei sau a ascendentului pe care ţi-l dă puterea politică pentru alinierea
celorlalţi la propriile tale convingeri, în măsura şi numai în măsura în care
ai o convingere pe care firesc doreşti să o răspîndeşti, însă exclusiv pe cale
spirituală, a argumentelor. Adevărul în care nu crezi şi pe care nu doreşti
să-l împărtăşeşti altora nu este decît o caricatură de adevăr.
De aceea, o asociaţie care
pretinde că nu militează pentru nici o concepţie religioasă sau politică, ci
exclusiv pentru toleranţă, este o imensă cacealma, dăunătoare şi absurdă.
Această poziţie afirmată declarativ de partea văzută a francmasoneriei, posibil
pentru uzul naivilor, şi care are menirea de a acoperi atitudini mult mai grave
nemărturisite, este ea însăşi de o mare nocivitate, pentru că ea conduce la
slăbirea şi, în final, la abandonarea oricărei credinţe. Atitudine sterilizantă şi
cel puţin la fel de nocivă ca şi fanatismul intransigent de care francmasoneria
pretinde că ne apără.
Nu ar fi de mirare ca această
poziţie, transparent afirmată, să ascundă, aşa cum mulţi cred, un ţel ocult,
mergînd pînă la dorinţa de dominaţie a lumii, de anihilare a credinţelor
religioase, îndeosebi a creştinismului, şi chiar, aşa cum unii o susţin, de
satanizare a societăţii noastre. Este atît de aberantă afirmaţia că francmasoneria
nu doreşte decît să răspîndească toleranţa încît toate aceste suspiciuni îşi
găsesc justificarea.
Dar din nou să renunţăm la orice
alte învinuiri şi suspiciuni şi să rămînem strict la ceea ce se recunoaşte de
către partea văzută a francmasoneriei, ba chiar să plecăm de la premisa că nu
există parte ocultă a francmasoneriei, oricît de improbabilă este această
ipoteză, pentru a vedea că acest “rest” de necontestat este el însuşi profund
imoral, aşa cum şi mai imorală ar fi şi alternativa unor acţiuni politice sau
(anti)religioase oculte, caracter care ar face-o profund dăunătoare societăţii
omeneşti.
S-a ajuns cu greu la convingerea –
acum de necontestat – că cele mai mari şanse pentru ca politica să fie benefică
este transparenţa. În societăţile moderne, centrele de iniţiativă politică
trebuie să fie la lumina zilei şi să acţioneze pe baza unor reguli cunoscute,
pentru a mări şansele de reuşită a lor. Desigur, nu totdeauna această
transparenţă şi aceste reguli sînt respectate şi nu totdeauna, chiar cînd se
respectă, ele conduc la cele mai bune soluţii şi la eliminarea elementelor
nocive şi chiar imorale din viaţa publică. Totuşi, şansele cele mai mari pentru
optimizarea vieţii publice le constituie transparenţa şi respectarea unor reguli
minimale.
Este posibil ca iniţiativele
politice pornind din centre oculte să fie bune în anumite momente. Aceasta nu
împiedică ca o astfel de politică să fie per sold rea, şi mai ales să nu conţină
în mult mai mare proporţie primejdii nemăsurate, unele cu caracter criminal şi
potenţial fatale civilizaţiilor în cadrul cărora se manifestă.
Ce sînt deci şi ce justificare au
asociaţiile francmasonice după ce am eliminat, aşa cum susţin francmasonii, chiar
frizînd absurdul, orice caracter militant al lor pe diferite planuri şi, de
asemenea, după ce am văzut că justificarea aşa-zisei “lupte pentru toleranţă” este
goală de conţinut?
Singura justificare de
neînlăturat, de fapt liantul şi forţa pe care o au şi pe care o mărturisesc
formal de la început societăţile masonice, rămîne organizarea, în mijlocul unor
societăţi mai mari, de nuclee cu oameni ce se ajută reciproc, transferînd
criteriile de selecţie şi promovare sociale.
Aceasta este de fapt singura
justificare posibilă, chiar dacă aceasta nu se recunoaşte deschis, pentru apartenenţa
la francmasonerie, în condiţiile în care se ia în serios afirmaţia că ea a
renunţat la orice ţeluri politice, religioase sau chiar estetice sau sportive.
Analizăm deci imoralitatea
apartenenţei la francmasonerie în condiţiile în care dăm crezare afirmaţiei că
ea nu mai are ţeluri religioase sau politice. Dacă aceste ţeluri există totuşi,
bine mascate, aceasta nu ar face decît să agraveze caracterul imoral şi
dăunător al apartenenţei la francmasonerie.
Prin urmare, din nou şi din nou,
vom porni, chiar frizînd absurdul, de la această afirmaţie de totală
neutralitate a francmasoneriei, pentru a arăta fără dubiu că în orice caz
apartenenţa la francmasonerie este imorală. De mii şi sute de ani, omenirea
încearcă, în ciuda nenumăratelor ratări, să stabilească criteriile obiective, cît
mai oportune pentru societate, ale selecţiei şi promovării în cadrul ei. O
asociaţie cum ar fi cea a francmasoneriei, care nu are nici un alt scop decît
cel al întrajutorării reciproce a membrilor săi prin eludarea sau în orice caz
transgresarea criteriilor transparente de promovare în societate, este evident
imorală.
Negarea unor scopuri politice sau
religioase, pe lîngă că este, pentru un om cît de cît lucid şi informat, total
inacceptabilă, nu înlătură cu nimic caracterul imoral şi antisocial al
apartenenţei la francmasonerie. Admiţînd, chiar împotriva evidenţei şi a
bunului simţ, neutralitatea politică şi religioasă a francmasoneriei, nu se
face altceva decît să se pună în relief că motivaţia atitudinii lor este una
interesată, imorală şi antisocială. Prin urmare, pentru un creştin nici nu se
pune problema justificării participării la francmasonerie, dar chiar pentru un
necreştin situaţia este inacceptabilă moral.
În general, cei care intră astăzi
în francmasonerie sînt intelectuali şi, din păcate, aceştia au în general o
mare capacitate ca, atunci cînd interesele lor o cer, să-şi justifice poziţia. Totuşi
mi se pare că argumentele care condamnă din punct de vedere moral apartenenţa
la francmasonerie sînt atît de pertinente încît este imposibil ca măcar o urmă
de îndoială să nu răzbată pentru cel ce optează pentru apartenenţa la ea şi
căruia i-a mai rămas o fărîmă de bun-simţ. Acestuia, dacă se uită cu luciditate
în oglindă, este imposibil să nu-şi apară sieşi penibil.
Pentru ca acest sentiment al
penibilului să mijească în conştiinţa celor cărora le-a mai rămas o urmă de
bun-simţ şi sînt membri ai francmasoneriei, am scris, poate cu naivitate şi în
zadar, aceste rînduri.
Pr. Matei BOILĂ
(Material apărut şi în Aldine,
8 iulie 2005, p. III)
* Pr. Matei Boilă, “Imoralitatea
apartenenţei la francmasonerie”, în Puncte
cardinale, anul XV, nr. 8/176, august 2005, p. 16 (rubrica “Demistificări”).
Autorul articolului (preot greco-catolic)
Mai
puteţi citi pe acest blog:
(1999)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire