Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de
către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
2005
CINE A FOST TEODOR M. POPESCU ?
De mai multă vreme apare în serial documentarul alcătuit de Teodor M.
Popescu despre Anticreştinismul comunist*, dar mulţi cititori sînt nelămuriţi asupra identităţii
autorului**. Această prezentare, apărută iniţial în revista Rost, e un demers
care îl onorează pe tînărul cercetător Adrian Nicolae Petcu (CNSAS), căruia îi
mulţumim pentru îngăduinţa de-a o prelua şi în Puncte cardinale. Pînă la
sfîrşitul anului [2005] urmează să apară “Martirologiul” finanţat de Fundaţia “Sf.
Gerhard” din Germania, Martiri pentru Hristos din România, în perioada
regimului comunist (la care se lucrează, sub oblăduirea P. S. Ciprian
Cîmpineanul, din noiembrie 2002, şi în care se va regăsi şi acest text,
amplificat)***. Christiana pregăteşte şi ea editarea unei ample biografii a lui
T. M. Popescu, cu extrase din scrierile sale şi din dosarele de la CNSAS****
(utilizate din plin şi în textul de mai jos).
Omul şi teologul. Teodor
M. Popescu s-a născut la 9 iunie 1893, din părinţi agricultori, în satul
Boteni, comuna Conţeşti, judeţul Dîmboviţa. Între 1900-1905, a făcut şcoala
primară în comuna natală, iar între 1905-1913 Seminarul Central din Bucureşti.
În anul 1919 a obţinut licenţa în Teologie, iar în 1922 a devenit doctor în
Teologie la Athena (unde, între 1921-1922, este interpret la Legaţia Română). A
urmat cursuri de specializare la Facultatea de Litere şi Filosofie a
Universităţii din Leipzig (1922-1923), la Facultatea de Teologie Protestantă,
la Institutul Catolic şi la École pratique des Hautes Études, Section des
sciences religieuses din Paris (1923-1925) [1].
Încorporat în 1916 şi urmînd cursurile Şcolii Militare de Infanterie din
Botoşani, a devenit sublocotenent, iar între 1917-1918 a fost pe front [2].
A profesat fără întrerupere la
catedra de Istorie Bisericească Universală, la Facultatea de Teologie
(1927-1948), apoi la Institutul Teologic de grad universitar din Bucureşti
(1948-1959). A suplinit catedra de Patrologie şi Istoria Dogmelor între 1928 şi
1938, iar în anul universitar 1947-1948 pe cea de Istoria Bisericii Române [3]. Între 6 septembrie 1942 şi 14
octombrie 1944, a îndeplinit funcţia de decan al Facultăţii de Teologie din
Bucureşti [4]. Ca teolog şi profesor
de Istorie Bisericească, a luat poziţie faţă de problemele cu care se confrunta
Biserica Ortodoxă din România, dar şi cea din Rusia sovietică. Astfel s-a evidenţiat
prin susţinerea unor conferinţe, cu argumente solide, care aduceau soluţii la
problemele vremii, începînd cu “Misiunea creştină a statului”, ţinută la 8
martie 1934 [5], continuînd cu cea
de deschidere a anului universitar de la Facultatea de Teologie, la 4 noiembrie
1940, intitulată „Ce reprezintă azi Biserica Ortodoxă?” [6], şi, tot la Sala Dalles, “Vitalitatea Bisericii Ortodoxe” [7], în 1942, toate cu caracter
anticomunist, antiateu. Şi-a continuat activitatea de apologet prin publicarea
unor studii bine alcătuite, menite să descopere cititorilor adevărata situaţie
a Bisericii creştine din Rusia, cît şi pericolul comunist care putea să
afecteze restul civilizaţiei europene. Cel mai important studiu de acest fel
este “Anticreştinismul comunist” [8].
Din dispoziţia Patriarhului
Nicodim şi cu acordul Mareşalului Antonescu, în zilele de 16-17 iulie 1943,
profesorul Teodor M. Popescu, în calitate de decan al Facultăţii de Teologie,
este trimis într-o delegaţie formată din profesorii Nichifor Crainic şi Iacob
Lazăr, în frunte cu Mitropolitul Visarion Puiu (şeful Misiunii Ortodoxe din
Transnistria), pentru a fi martor la deshumările de la Winnitza (vestul
Ucrainei), care revelau metodele poliţiei NKVD de a pedepsi pe “duşmanii
poporului” [9]. Întors în ţară, strînge
informaţii, pe lîngă cele luate de la autorităţile germane din Ucraina, şi
publică o dare de seamă despre cele văzute [10].
Tot privitor la fenomenul Winnitza, redactează un articol, care este însă
refuzat de ziarul Universul [11].
După venirea comuniştilor,
profesorul Teodor M. Popescu, ca reprezentant al vechii generaţii intelectuale
şi teologice, deranja noul regim şi, potrivit mentalităţii comuniste, trebuia
anchetat şi arestat, pentru a nu mai încuraja reprezentanţii Bisericii la
rezistenţă, mai ales că, după 1950, era supravegheat şi chemat frecvent la
Securitate [12].
Anchetat de Securitate. Pe
30 ianuarie 1959, avea să fie chemat la Securitate şi interogat asupra
activităţii sale, punîndu-se accent pe următoarele acuzaţii: “critica politicii
regimului comunist; [că] profesorii şi studenţii Institutului de Teologie fac
politică legionară; că el organizează ajutor legionar împreună cu alt profesor
din Institut (diacon Nicolae Balca); că Institutul de Teologie are prea multe
catedre şi prea mulţi profesori şi că numărul trebuie redus; că Institutul
Teologic constituie o problemă care trebuie rezolvată; şi i s-a cerut să
colaboreze pentru aceasta cu Securitatea” [13].
El a respins acuzaţiile şi cererea de a deveni informator, dovadă că în noaptea
de 4/5 martie 1959 e arestat [14]. A
urmat o percheziţie domiciliară minuţioasă, ce-a durat toată noaptea, fiindu-i
confiscate cărţi şi reviste de specialitate în diferite limbi, manuscrise,
corespondenţă [15].
În tot timpul anchetei, a fost
bătut, torturat, ameninţat cu moartea. Anchetatorii, în frunte cu căpitanul
Teodoru Ion, l-au interogat asupra mai multor capete de acuzare: “1) activitate
legionară; 2) acţiune intensă contra clasei muncitoare şi a mişcării
revoluţionare, duşman al poporului; 3) grave calomnii la adresa Uniunii
Sovietice, cu privire la religie şi instigator la război contra URSS; 4)
instigator al poporului la acţiuni războinice, prin intermediul Bisericii şi al
preoţilor; 5) sprijinitor al fascismului în viaţa politică a ţării; 6) că a
ţinut în public, la sala Dalles şi în faţa studenţilor următoarele conferinţe:
a) Anticreştinismul comunist, în anul 1941; b) De la Neron la Stalin, în anul
1942; c) Misiunea creştină a statului; d) Actualitatea creştinismului, în anul
1947; 7) prin lucrările de la punctul 6) ar fi indicat guvernelor să ia măsuri
împotriva clasei muncitoare şi înăbuşirea mişcării revoluţionare din România şi
a sprijinit fascismul; 8) că este credincios (din punct de vedere religios) şi
fanatic, deci este criminal; 9) că, fiind credincios şi teolog, este ignorant;
10) Cazul Winnitza, în anul 1943” [16].
Acuzat de “legionarism”.
Discutînd acuzele aduse profesorului, sesizăm că de fapt erau
nefondate. Astfel, activitatea legionară de care a fost învinuit nu are nici un
temei, deoarece el chiar s-a opus Mişcării legionare, care influenţase o mare
parte a studenţilor teologi în anii `30, atitudine demonstrată în două articole
din revista studenţilor teologi Raze de
lumină [17], cît şi în
conflictul iscat la greva studenţilor din 8-9 mai 1938 [18]. De fapt, acuzaţia de legionarism a fost permanentă în timpul
anchetei, căci anchetatorul îl apostrofa cu: “Eşti legionar pentru că eşti
teolog, şi fiind teolog eşti anticomunist, iar a fi anticomunist înseamnă a fi
legionar” [19]. Anchetatorul îl
acuza că e legionar şi pe motiv că la începutul guvernării legionare fusese
numit decan de către ministrul Traian Brăileanu, deşi el refuzase această
funcţie tocmai din rezervă faţă de Mişcarea legionară [20].
Acţiunea intensă contra clasei
muncitoare, cît şi calomnia adusă Uniunii Sovietice sînt alte acuze care nu
aveau nici un temei, deoarece ca teolog şi istoric, în discursuri şi studii
bine documentate, a făcut cunoscută cititorilor români prigoana care se abătuse
asupra Bisericii Ruse, ca instituţie şi casă a credincioşilor, de desfiinţare a
unor valori ruseşti şi chiar europene, vorbind numai de situaţia din perioada
lui Stalin [21].
Prima conferinţă pentru care a
fost învinuit, “Misiunea creştină a statului”, a fost ţinută în 1934 şi dezbate
rolul statului faţă de Biserică, din antichitate pînă în perioada interbelică,
arătînd că partidele politice nu ţin seamă de problemele acestei instituţii [22]. Alte lucrări de care a fost
acuzat în anchetă sînt “Anticreştinismul comunist”, “De la Neron la Stalin” şi “Actualitatea
creştinismului”. Ultimul este un articol publicat în 1947, unde autorul discută
problema materialismului care punea tot mai mult stăpînire pe societatea românească,
fără referinţe la “fericirea comunistă” [23].
Acuze i s-au adus şi pentru conferinţele “Vitalitatea Bisericii Ortodoxe” şi “Ce
reprezintă azi Biserica Ortodoxă?”,
unde se arăta cum autorităţile sovietice prigoneau Biserica Rusă [24].
Ultima acuzaţie legată de
activitatea sa profesională şi de convingerea sa anticomunistă se referea la
cazul Winnitza. Profesorul, după ce fusese martor la deshumări în localitatea
ucraineană, scrisese o dare de seamă şi un articol, ultimul nefiind publicat [25].
Alte acuzaţii, nelegate de
activitatea profesională, sînt cele de imoralitate [26]; imposibilitatea U.R.S.S. de a lansa sateliţi – de fapt o
simplă discuţie pe marginea unui articol din Scînteia, din perioada 20-27 februarie 1959, cînd se afla la Curtea
de Argeş, la cursurile de îndrumări misionare ale preoţilor, la relaţiile cu
Petre Guciujna, Constantin Noica, Nichifor Crainic şi Ion Gh. Savin, abia ieşit
din închisoare în 1958, pentru că iniţiase o chetă pentru ajutoarea financiară
a acestuia din urmă [27]. Tot în
timpul anchetei a fost acuzat că e credincios, făcîndu-i-se proces de credinţă [28], fiind chiar intimidat [29].
Meditaţii pentru ofiţerul
anchetator. De remarcat este faptul că, în timpul anchetei, profesorul
Popescu a acordat meditaţii ofiţerului anchetator, Teodoru Ion, potrivit
biografului său: “Acesta [anchetatorul – n. n.] ajunsese cu învăţătura de
carte, deci cu cultura lui, în clasa I din ciclul mediu, la învăţămîntul seral,
şi trebuia să se pregătească pentru examenul de sfîrşit de an, care se apropia,
însă el avea mari greutăţi îndeosebi la istoria veche, la limba franceză şi la
limba latină, materii la care era slab de tot şi în care nu se putea descurca.
L-a întrebat pe Teodor M. Popescu ce studii are şi cînd a aflat, l-a obligat
să-l mediteze la cele trei obiecte şcolare. Acuzatul întemniţat, «ignorantul»,
ca să nu-şi agraveze şi mai mult situaţia în care se afla, i-a dat lui Ion
Teodoru explicaţiile şi cunoştinţele
necesare, cu competenţa superioară pe care o avea, deşi puterea de
înţelegere a elevului era foarte slabă” [30].
La 25 martie 1959 i s-a pus în
vedere “Ordonanţa de punere sub învinuire” pentru activitatea anticomunistă din
perioada 1934 – 23 august 1944 [31],
iar la 29 aprilie procesul verbal de închidere a anchetei penale, unde era “învinuit
de săvîrşirea infracţiunii de crimă de activitate intensă împotriva clasei
muncitoare, prevăzută şi pedepsită de art. 193, al[ineatul] 2, C[odul] P[enal]”
[32].
Un simulacru de proces.
Procesul s-a desfăşurat pe 2 iunie 1959, într-o aripă a Palatului de Justiţie
din Bucureşti. Instanţa şi-a însuşit concluziile de învinuire ale
anchetatorului, inculpatul fiind acuzat de activitatea de dinainte de 1944 şi,
prin urmare, nu s-a mai ţinut nici o dezbatere. Avocatului apărării, Radu
Soare, nu i s-a permis să consulte dosarul, deoarece era considerat secret, el
luînd cunoştinţă de acuzaţii la enunţarea capetelor de acuzare. Şedinţa de
judecată s-a rezumat la citirea actului de acuzare de către procuror, la
apărarea inculpatului de către avocat (căruia i s-a permis să vorbească numai
cinci minute), la un scurt cuvînt al inculpatului (un minut, timp în care a
putut să spună că timpul alocat nu este necesar apărării sale [33]). I s-a refuzat aducerea
martorilor în instanţă [34]. Astfel,
profesorul Teodor M. Popescu era condamnat prin Sentinţa nr. 118, în ziua de 2
iunie 1959, de către Tribunalul Militar al Regiunii a II-a Militare la “15
(cincisprezece) ani detenţiune grea pentru crima prevăzută şi pedepsită de art.
193/1, al. 4, Codul Penal din schimbare de calificare conform art. 292 Codul
Justiţiei Militare, din crima prevăzută şi pedepsită de art. 193/1, al. 2, Cod
Penal”. Se dispunea confiscarea totală a averii şi era obligat la plata sumei
de 400 lei cheltuieli de judecată [35].
La data de 13 iunie 1959,
profesorul Popescu, deţinut la penitenciarul Jilava, a cerut recurs, motivînd “necesitatea
absolută şi legală: 1) de a se cita martori; 2) [a] produce dovezi scrise şi
tipărituri în sprijinul apărării mele, în legătură cu obiectul procesului şi cu
acuzaţiile ce mi se aduc; 3) neputinţa de a mă apăra la prima judecare, neluînd
pînă atunci contact cu avocatul şi nedîndu-mi-se timp şi posibilitate ca să mă
apăr şi personal, sub motiv că m-a apărat avocatul” [36]. Cu toate acestea, prin minuta Deciziei nr. 374, din 13 iulie
1959, Tribunalul Suprem al RPR, Colegiul Militar, respingea recursul solicitat [37].
Arestarea şi condamnarea sa au
ajuns la cunoştinţa Bisericilor Ortodoxe naţionale şi a Facultăţilor de
Teologie din tot spaţiul ortodox. Vestea arestării sale a fost dusă în Grecia
de pr. prof. Ştefan Tzankov de la Sofia, creînd mare impresi. Astfel, la
conferinţa panortodoxă ţinută în Rodos, în anul 1963, ierarhia greacă a
întrebat de profesorul Popescu, însă întrebarea a rămas fără răspuns din partea
delegaţiei BOR [38]. În rîndul
ierarhiei ortodoxe române se vorbea despre arestarea profesorului ca fiind din
cauza “unor meditaţii religioase pe care le ţinea preoţilor la teologie şi pe
care le distribuia apoi preoţilor, ca material omiletic, pentru predici, bătute
la maşină. Că celelalte probleme erau uitate, dar că aceasta a născut ancheta” [39].
După Jilava, profesorul a fost
transferat la penitenciarul Aiud (23 octombrie 1959) [40], unde avea să stea pînă la eliberare. Aici s-a întîlnit cu
alţi preoţi închişi pentru credinţă, cum au fost Bartolomeu Anania [41]sau
Grigore Băbuş [42].
Trecut prin “reeducare”.
În timpul detenţiei, profesorul Popescu “le-a vorbit celor din celula lui
despre toate cîte învăţase în munca lui de la ţară, în satul natal, despre ce
văzuse şi învăţase în şcolile înalte prin care trecuse în ţară şi străinătate,
despre ce văzuse mai bun la alte popoare, dar mai ales le-a vorbit despre
Dumnezeu, Biserică şi credinţă, lămurindu-i asupra multor lucruri confuze din
mintea oamenilor din mulţimea anonimă, pe care nu le putuse lămuri alţii cu mai
puţină ştiinţă şi disciplină spirituală” [43].
Şi aici era acuzat de legionarism în timpul reeducărilor pe care avea să le
suporte, rămînînd ferm în credinţa în care se născuse şi pe care o propovăduise
[44].
A avut de înfruntat sănătatea
precară, după cum ne încredinţează şi biograful său: “De cîteva ori, în
închisoarea din Aiud, din cauza slăbiciunii trupeşti, în timp ce stătea în
picioare, după canonul impus de călăii săi, Teodor M. Popescu şi-a pierdut
cunoştinţa şi s-a prăbuşit. A fost luat pe braţe de ceilalţi întemniţaţi şi
aşezat pe pat, dar observat de temniceri a fost dus de fiecare dată la carceră”
[45]. Potrivit aceluiaşi biograf,
“începuse să se pregătească sufleteşte pentru sfîrşitul său. Alţi deţinuţi se
stinseseră înaintea lui, astfel că el nu-şi mai făcea iluzia să mai
supravieţuiască mult timp. Mai întîi a făcut ceea ce creştineşte putea să facă
în temniţă: a postit tot postul Paştelui din anul 1962, de la prima pînă la
ultima zi, 40 de zile hrănindu-se numai cu pîine şi apă, şi îşi făcea regulat
rugăciunile cele de dimineaţă şi de seară, cu credinţa şi cu evlavia care nu-i
slăbiseră cu nimic, ba dimpotrivă, îi erau şi mai cu temei sprijin şi speranţă.
Şi Dumnezeu nu l-a părăsit” [46].
La data de 15 ianuarie 1963,
profesorul Teodor M. Popescu a fost eliberat din penitenciarul Aiud, în urma
decretului de graţiere 5/1963 [47].
După eliberare, era “privit ca un ciumat” de unii din mediul teologic. Pentru
mulţi profesorul era de nerecunoscut, după tratamentul care i se aplicase în
puşcărie: “Se vede după faţă că este suferind, fiind foarte slab şi
opintindu-se mult pentru a munci”. De altfel, mărturisea unui preot că doreşte “să
se interneze într-un sanatoriu pentru a-şi face analize şi reface sănătatea
zdruncinată” [48]. Conform
certificatului medical eliberat de infirmeria penitenciarului Aiud (30 martie
1959), profesorul suferea de “scleroză cardio-vasculară şi hipertensiune
arterială”, iar potrivit biografului său ajunsese “o umbră de om, abia mergînd,
din cauza flebitei şi a epuizării” [49].
Adăpostit de Patriarhul
Justinian. Apreciat de Patriarhul Justinian Marina şi de episcopi, fiind
considerat de altfel “o bibliotecă ambulantă, fiind foarte bine pregătit în
materie de istorie bisericească”, şi pentru a-şi îmbunătăţi situaţia materială,
de la 1 aprilie 1965, fără recunoaşterea Departamentului Cultelor, va fi
angajat ca inspector în Administraţia Patriarhală, Biroul Relaţii Externe,
pentru întocmirea unor studii şi traduceri, apoi, din 1966, la Tipografia
Cărţilor Bisericeşti, unde a diortosit cărţi de cult, alături de Ion V.
Georgescu. De altfel, în 1968 va face parte din comisia condusă de pr. Ion
Gagiu pentru pregătirea noii ediţii a Bibliei [50]. Contribuţii importante aduse de profesorul Popescu în
cercetarea teologică, din punct de vedere istoric, sînt alcătuirea, în anul
1964, a unui bine documentat material privitor la data Paştilor şi care a fost
primit cu satisfacţie de către Consiliul Ecumenic al Bisericilor, sau
participarea în comisia pentru dialogul cu Biserica Vechilor Catolici.
Totodată, marele profesor a mai scris 321 meditaţii teologice şi 327 predici
(195 duminicale şi 132 la praznice), numai în perioada 1964-1970 [51].
Profesorul Popescu şi-a dorit
foarte mult revizuirea procesului său, despre care spunea că “a fost o bătaie
de joc; că nu i s-a dat dreptul să se apere şi că vina era articolele ce le
scrisese înainte de 1944 […]; că era învinuit că difuzează predici
dactilografiate la preoţi etc.”. Prin urmare, considera că procesul său trebuie
rejudecat, pentru a i se face dreptate şi pentru a-şi redobîndi jumătatea de
casă ce i s-a confiscat la condamnare [52].
Aflat la odihnă la Mănăstirea Sinaia, profesorul Popescu spunea că atunci “cînd
a fost închis a suferit foarte mult; [că] a fost torturat groaznic, dar a
rezistat şi nu şi-a negat credinţa” [53].
Profesorul Victor Brătulescu spunea despre Teodor M. Popescu: “Am rămas cu
impresia că a fost bătut rău, cu ocazia cercetărilor, cînd a fost arestat. De
la Iorga, nu avem un mai mare istoric ca el” [54].
Sfîrşitul vieţii sale avea să se
întrezărească o dată cu ultima încercare a Securităţii de a-l lichida. Potrivit
biografului său, “Teodor M. Popescu a plecat, în ziua de 14 februarie 1972, de
la biroul său de la Patriarhie, la ora 12. I s-a pierdut urma după plecare. Mai
tîrziu, după ce îşi revenise din urmările atentatului, a declarat soţiei sale
că, după ce a plecat de la birou şi a ieşit din incinta Patriarhiei, a fost
luat în primire de doi agenţi ai Securităţii şi dus undeva, prizonier – nu s-a
putut desluşi unde anume –, ţinut pînă s-a înserat bine, pe vremea aceea mohorîtă,
apoi adus, sub vălul protector al întunericului, la locul atentatului, în
boschetul de pe Şos. Giuleşti, unde a fost lovit cu sălbăticie”. Plin de noroi
şi de sînge, a fost găsit de portarul Institutului Pasteur, de unde spre
dimineaţă a fost internat la Spitalul Colţea. Aici avea să fie găsit de soţia
sa.
După ceva timp, a fost externat,
profesorul refăcîndu-se trupeşte şi sufleteşte. În ziua de 12 aprilie chiar a cîntat
“Îngerul a strigat”, axionul de Paşti, ca o iluminare a sufletului său. Cu
toate că în parte se refăcuse, el chiar dorind să se întoarcă la lucru, începînd
cu martie 1973 “a refuzat complet să mai mănînce”. La puţin timp, a fost internat
la spitalul Gheorghe Marinescu, pentru o săptămînă. La 4 aprilie 1973, într-o
zi de luni, “titanul teologiei româneşti” era chemat la Domnul [55].
Adrian Nicolae PETCU
* Zguduitorul documentar de epocă - supraintitulat De la Nero la Stalin - a fost reprodus
integral în Puncte cardinale, din
iunie 2004 pînă în iunie 2005. [Nota
Blog]
** Care în unele surse apare ca Tudor M. Popescu. [Nota Blog]
*** Masivul volum (de peste 800 de pagini) a apărut abia în 2007,
la Bucureşti, sub egida Editurii Institutului Biblic şi de Misiune al BOR, cu
un amplu “Studiu introductiv” semnat chiar de d-l Adrian Nicolae Petcu. [Nota Blog]
**** Volumul a apărut în anul următor, în colecţia “Ortodoxia
luptătoare”: Vasile M. Popescu, Un martir
al Crucii. Viaţa şi scrierile lui Teodor M. Popescu, ediţie îngrijită de
Gabriela Moldoveanu şi Răzvan Codrescu, cu un documentar din arhivele
Securităţii alcătuit şi comentat de Adrian Nicolae Petcu, cercetător CNSAS,
Editura Christiana, Bucureşti, 2006. [Nota
Blog]
[1] “Prezentare biografică şi bibliografică selectivă a
profesorilor Facultăţii de Teologie şi Institutului Teologic Universitar din
Bucureşti de-a lungul existenţei sale de o sută de ani”, în Studii Teologice, an XXXIV (1982), nr.
1-2, p. 47; Biblioteca Sf. Sinod al BOR, ms. III 116, Ing. Vasile M. Popescu, Teodor M. Popescu, patriot, teolog, istoric,
profesor şi pedagog. Viaţa şi opera, Bucureşti, 1984, f. 166 (în
continuare, Viaţa…).
[2] Ibidem, f. 48-52, 167.
[3] “Istoricul catedrelor şi disciplinelor de studiu la Facultatea
de Teologie şi Institutul Teologic din Bucureşti, 1881-1981”, în Studii Teologice, an XXXIII(1981), nr.
7-10, p. 531.
[4] Ibidem. De menţionat
că nu a fost hirotonit ca preot, cum găsim în Paul Caravia (coord.), Biserica întemniţată. România 1944-1989,
INST, Bucureşti, 1998, p. 357.
[5] Publicat în volumul Probleme actuale în Biserică şi Stat.
Conferinţe ţinute la Fundaţia «Dalles» - 25 ianuarie – 26 martie 1934 sub
auspiciile Consiliului Central Bisericesc, Tipografia Cărţilor Bisericeşti,
1935, pp. 103-142.
[6] Publicat într-o formă extinsă în revista centrală BOR, an LIX
(1941), nr. 1-2, pp. 10-39.
[7] Ortodoxia, vol. 1,
Bucureşti, 1942, pp. 125-177 (conferinţă ţinută la 19 martie 1942).
[8] Publicat în BOR, an
LX (1942), nr. 1-4, pp. 13-50. O parte din acest studiu a făcut obiectul unei
prelegeri ţinute la Facultatea de Teologie din Bucureşti, în noiembrie 1941. O
altă parte s-a publicat în revista Gândirea,
an XXI (1942), nr. 1, pp. 22-29, sub titlul “De la Nero la Stalin”.
[9] Viaţa…, f. 223. Vezi
adresa nr. 773 din 9 iulie 1943 trimisă de Patriarhul Nicodim către IPS
Visarion Puiu, în care se spune, conform adresei nr. 6566 din 8 iulie 1943 a
Legaţiei germane, că “s-au descoperit urmele unor noi mari crime bolşevice” şi,
ca atare, să fie prezentă o delegaţie reprezentativă a BOR, aleşi fiind
profesorii mai sus menţionaţi, via Berlin, între 12-20 iulie 1943. La
întoarcere să scrie o dare de seamă (ANIC, fond Visarion Puiu, dosar 13, f.
86). Vezi membrii delegaţiei şi în Informaţia
Zilei, an III, nr. 548, din 17 iulie 1943.
[10] Viaţa…, f. 223; “Masacrul
bolşevic de la Winnitza văzut de delegaţiile bisericeşti străine”, la rubrica “Cronica
Externă” în BOR, an LXI(1943), nr.
7-9, pp. 437-448.
[11] Viaţa…, f. 223; AMJ,
fond Penal, dosar 39.238, vol. 1, f. 37-54.
[12] Viaţa…, f. 175.
[13] Ibidem, f. 176. Din dosarul penal pe care Securitatea
l-a întocmit profesorului nu reiese această anchetă.
[14] AMJ, fond Penal, dosar 39.238, vol. 1, f. 2-3; Viaţa…, f. 176. Detalii despre
arestarea, anchetarea şi condamnarea sa, cf.
“Profesorul Teodor M. Popescu şi regimul comunist”, în CNSAS, Arhivele Securităţii, vol. 1, pp. 80-96.
[15] AMJ, dosar citat, vol. 1, f. 4; Viaţa…, f. 177 – “Dimineaţa, cînd s-a luminat de ziuă, oamenii
Securităţii au încărcat într-un camion tot ce au confiscat şi au plecat să nu-i
vadă vecinii”. Este de menţionat faptul că o parte din publicaţiile luate în
urma percheziţiei au fost arse, după consumarea procesului şi a recursului,
conform procesului verbal din data de 29 septembrie 1959. Potrivit procesului
verbal de percheziţie, acestea au fost: “1) Unsprezece file scrise cu cerneală
în limbă străină; 2) trei reviste «Gîndirea» cu diferite articole scrise de
Nichifor Crainic; 3) treizeci reviste «Gîndirea» cu diferite articole scrise de
Nichifor Crainic, Radu Gyr, etc; 4) un volum intitulat «Biserica şi mişcarea
legionară»; 5) una broşură intitulată «Memoriu lui V.I. Brătianu prezentat CC
al PNL»; 6) şaizeci cărţi şi reviste diferite cu caracter interzis; una carte
intitulată «Prăbuşirea socialismului bolşevic»”
(AMJ, dosar citat, vol. 4, f. 14).
[16] Viaţa…, f. 178-179.
[17] “Sub teroarea ignoranţei (răspuns public unui avertisment
anonim)”, an III, nr. 4, 1931, pp. 250-254 şi Educaţia în Facultate, an V(1933), nr. 5, pp. 319-324; Viaţa…, f. 169.
[18] Viaţa…, f. 168-169,
227.
[19] Ibidem, f. 228.
[20] Viaţa…, f. 227-228.
În ancheta din 11 martie 1959 profesorul spunea: “Numirea mea în calitate de
decan are următoarea explicaţie: Facultatea de Teologie nu avea profesori
legionari. Ministrul a luat informaţii de la personalul vechi al ministerului,
despre un profesor distins, cu autoritate. Pe acest considerent am fost numit
decan şi această funcţie am deţinut-o timp de două săptămîni, după care am fost
destituit pentru faptul că nu eram agreat de studenţii teologi legionari”.
Referitor la publicaţiile legionare găsite la percheziţie, profesorul a spus că
“materialele pe care le-am avut, le-am păstrat pentru documentarea mea ca
profesor de teologie, deci în scop de informaţie” (AMJ, dosar citat, vol. 1, f.
9v-10v).
[21] De remarcat este faptul că între 8-18 iulie 1948 a fost la
Moscova, într-o delegaţie condusă de Patriarhul Justinian, cu ocazia
aniversării a 500 de ani de autocefalie a Bisericii Ruse şi a Consfătuirii
panortodoxe, unde în data de 9 iulie a prezentat un referat (L` attitude du Vatican à l`égard de l`Orthodoxie
durant les 30 derniers annèes), bine primit de asistenţă, ştiindu-se,
evident, cine este şi ce făcuse Teodor M. Popescu anterior acestui eveniment (Viaţa…, f. 171, 236). Vezi şi Glasul Bisericii, an VII (1948), nr.
7-8, p. 45, unde se enunţă membrii delegaţiei, mai puţin profesorul Popescu,
însă prezentat cu comunicarea amintită în Actes
de la conference des chefs et des representants des Eglises orthodoxes
autocephales reunis à Moscou à l`ocasion de la celebration
solennelle des fêtes du 500eme anniversaire de l`autocephalie
de l`Eglise Orthodoxe Russe, Moscou, 1950, pp. 223-291.
[22] “Nu poate fi condus
fără criterii religioase şi morale statul unui popor creştin [subl. aut.],
(…) căci ar fi aproape zadarnic ca Biserica să înveţe poporul dogme şi precepte
creştine, dacă statul le-ar ignora sau le-ar încălca” (vezi în Probleme actuale în Biserică şi Stat, p.
141).
[23] Păstorul Ortodox,
revista Societăţii “Frăţia”, an XXVII (1947), nr. 1-12, Piteşti, pp. 15-20. Pe
coperta revistei este scris “Aprobat de cenzura militară a presei nr. 2115 din
30 noiembrie 1944”. În procesele verbale interogatorii prezente în dosarul
penal nu există această acuzaţie, ci doar în ultimele acte de la anchetă, unde
i se aduc învinuirile premergătoare procesului; Viaţa…, f. 224.
[24] AMJ, dosar citat, vol. 1, f. 11v, 13, 18v.
[25] Ibidem, f. 13v-14, 19; Viaţa…, f. 223. Pentru acest
manuscris inedit, a se vedea Adrian Nicolae Petcu, “Morţii de la Winntza”, în
CNSAS, Arhivele Securităţii, vol. 1,
Bucureşti, Ed. Pro Historia, 2002, pp. 203-218.
[26] Viaţa…, f. 225-226a
– fusese denunţat că, pe timpul studenţiei de la Athena, profesorul trăise cu
gazda cu care, apoi s-a căsătorit şi a venit în ţară – fără nici un temei,
deoarece soţia lui, Sofia Popescu , fostă Ionescu şi văduvă, era o veche
prietenă din copilărie. De aceea,
profesorul Popescu nu a fost hirotonit ca preot.
[27] Ibidem, f. 57, 229; AMJ, dosar citat, vol. 1, f.
16-16v, 27-33.
[28] “Anchetatorul – spune biograful – i-a cerut să răspundă la
întrebarea: «Pe ce se bazează credinţa ta ?» Teodor Popescu i-a răspuns scurt
cu un motiv logic şi raţional şi cu un motiv teologic religios moral (pe care
nu le-a redat în însemnările sale). Ofiţerul anchetator l-a întrerupt brusc şi
a ripostat: «Păcat că se zice că eşti om învăţat, pentru că dacă crezi în
Dumnezeu, eşti tot aşa de ignorant ca orice om simplu care crede în Dumnezeu»,
adăugînd apoi: «Ştiinţa a dovedit că nu există Dumnezeu, nici suflet. Religia
este o minciună, o născocire a popilor, pentru a amăgi şi exploata poporul, ca
nişte înşelători şi escroci»” (Viaţa…,
f. 230-231).
[29] “L-a ameninţat cu «tortura din care n-ai să mai ieşi om», cu o
pedeapsă pe care «să o ispăşească cu moartea în închisoare», dată fiind vîrsta
lui înaintată, că «ai noroc tăticule, că n-o să mai ai timp să faci în
închisoare toţi anii la care ai să fii condamnat, pentru că eşti bătrîn şi ai
să mori în închisoare»” (ibidem, f. 228).
[30] Ibidem, f. 232-233.
[31] AMJ, dosar citat, vol. 1, f 17.
[32] Ibidem, f. 36, 35.
[33] Ibidem, f. 131-131v;
Viaţa…, f. 234-237.
[34] Ibidem, f. 238. Martorii doriţi de profesor erau
preotul profesor Petre Vintilescu şi Constantin Bercuş, fostul secretar al
Facultăţii de Teologie.
[35] AMJ, dosar citat, vol. 1, f. 135-137; Viaţa…, f. 240-246. Prin schimbarea alineatului 2 cu 4, din acelaşi
articol, infracţiunea era acum de “complice”.
[36] AMJ, dosar citat, vol. 1, f. 155-155v.
[37] Ibidem, f. 165, 167-169v; Viaţa…, f. 251-252.
[38] Ibidem, f. 252-253.
[39] ACNSAS, fond Informativ, dosar 701, vol. 1, f. 304. Este vorba
de o parte din meditaţiile teologice publicate în anul 1997 la Ed.
Arhiepiscopiei Bucureştilor, la rugămintea Părintelui Arhim. Grigore Băbuş,
multă vreme acestea păstrîndu-se inedite în Biblioteca Sf. Sinod al BOR. Despre
activitatea sa de îndrumare a studenţilor teologi şi a preoţilor, profesorul a
fost întrebat în timpul anchetei, fiind acuzat de “mare influenţă asupra
popilor” (Viaţa…, f. 228).
[40] Ibidem, f. 254; AMJ, fond Penal, dosar citat, vol. 3,
f. 1, 30.
[41] Iată cum povesteşte ÎPS Bartolomeu Anania întîlnirea cu
profesorul Popescu în penitenciarul Aiud: “11 iunie 1962, pe etajul patru al
celularului de la Aiud. Din ţeava caloriferului se aud semnale Morse care cer
recepţionarea unui mesaj. Scot pietricica ascunsă-n tocul bocancului şi confirm
prezenţa. Mesajul: «Domnul Profesor Teodor M. Popescu, de pe etajul doi, îi
transmite părintelui Anania urarea: La mulţi ani!» – «Mulţumesc, mulţumesc…»,
răspund emoţionat, cu ochii umezi” (Cuvînt despre autor la Teodor M. Popescu, Biserica şi cultura, Bucureşti, Ed.
Institutului Biblic şi de Misiune al BOR, 1996, p. 5).
[42] Mărturia directă a Arhim. Grigore Băbuş.
[43] Viaţa…, f. 255-256.
[44] “După proces şi condamnare, în timpul întemniţării în
închisoarea Aiud, ofiţerul politic al închisorii, care îl interoga periodic, ca
să ajungă la credinţă pornea de la legionarism: «Eşti legionar? Eşti fanatic?
Eşti credincios?»” (ibidem, f. 239). De remarcat că, la internarea sa la
Aiud, în dosarul de penitenciar, la rubrica apartenenţa politică la data
arestării, cît şi în trecut, e scris “Legionar”
(AMJ, dosar citat, vol. 3, f. 1-1v).
[45] Viaţa…, f. 256.
Despre pedepsele la care a fost supus în închisoare nu deţinem decît o mărturie
documentară din dosarul său de penitenciar: “În ziua de 22.11.1961 ora 12,
deţinutu[l] Popescu Teodor din secţia a II-a, cam[era] 92, cond[amnat] 15 ani
pentru I[n]stigaţie a comis următoarele: Deţinutu[l] mai sus menţionat a fost găsit
confecţionînd la un ac dintr-un cui, pentru acest fapt propun a fi pedepsit cu
3 zile Izolare. Pedeapsa începe la 13-XII-961, ora 8; expiră 16-XII-961, ora 8,
Supraveghetor serg Sas Panfil” (AMJ, dosar citat, vol. 3, f. 5).
[46] Viaţa…, f. 259.
[47] Ibidem, f. 259-260; AMJ, dosar citat, vol. 3, f. 4.
[48] ACNSAS, fond Informativ, dosar 706, vol. 2, f. 29, 32.
[49] AMJ, dosar citat, vol. 3, f. 21; Viaţa…, f. 260.
[50] ACNSAS, fond Informativ, dosar 706, vol. 2, f. 6, 15, 18, 24,
36. Conform informatorului “Nicolau”, profesorul Popescu “scrie la revistele
bisericeşti. Se spune că multe articole îi sînt indicate de patriarh; le scrie
din însărcinarea lui. Nu are drept la pensie în mod legal, dar patriarhul îi
dă, se spune, 1000 lei lunar, găsind formula «în contul pensiei»” (ibidem,
f. 32). Iniţial a cîntat la biserica Sf. Maria-Patriarhul Miron, pînă cînd “împuternicitul
cultelor a ridicat problema ca el, Teodor Popescu, [care] cîntă la strana
bisericii, unde preoţii îl plătesc cu sume neînregistrate, i-a interzis să mai
cînte la acea biserică sau la altele din Bucureşti” (ibidem, vol. 1, f.
118). Ulterior, va participa la slujbe doar în calitate de credincios, bunăoară
cum fecventa Biserica Sf. Nicolae-Buzeşti: “sursa a observat, în cîteva
duminici, pe T. M. Popescu la slujba religioasă de la biserica Sf.
Nicolae-Buzeşti. A vorbit la sfîrşit cu preoţii, în special cu Ciocan. A stat
destul de retras şi rezervat mai în fundul bisericii. A donat 5 lei la
contribuţiile pentru biserică” (ibidem, vol. 2, f. 32).
[51] Viaţa…, f. 274.
[52] ACNSAS, fond Informativ, dosar 706, vol. 2, f. 15, 33. Despre
tratamentul care i s-a administrat în anchetă şi în puşcărie, profesorul
Popescu nu a ezitat să afirme chiar ofiţerului de Securitate care l-a vizitat
la domiciliu, la 15 iulie 1969: “În condamnarea şi anchetarea sa au fost
folosite metode incorecte: bătaia, injuriile, jignirile etc., şi deşi el a
recunoscut că a scris articole împotriva comunismului, n-a putut să recunoască
faptul că a fost legionar, cum i-au imputat anchetatorii, el fiind unul din cei
care s-au ridicat împotriva legionarismului” (ibidem, vol. 3, f. 19).
[53] Ibidem, f. 20.
[54] Ibidem, f. 18.
[55] Viaţa…, f. 281-285.
* Adrian Nicolae Petcu, “Cine a fost Teodor M. Popescu?”, în Puncte
cardinale, anul XV, nr. 4-5/172-173, aprilie-mai 2005, pp. 18-19 (rubrica “Cruciaţii
secolului XX”).
Mai puteţi citi pe
acest blog:
(1999)
3 comentarii:
Sunt curios, ce avea de reprosat legionarismului? Un punct de vedere al domniei sale merita luat in calcul.
Recurgerea conjuncturală la violenţă, care a apăsat şi conştiinţa creştină a multor legionari, în frunte cu Codreanu însuşi. Culminaţia fatală a fost, sub Horia Sima, uciderea lui Iorga, chiar dacă n-a fost ordonată de conducerea Legiunii.
Multumesc. Sarbatori cu bine!
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire