16 noiembrie 2013 - 110 de la naşterea Părintelui Dumitru Stăniloae. Ca
un modest omagiu la acest ceas aniversar, după prezentarea generală pe care i-am schiţat-o în postarea anterioară, reproduc aici şi un text despre
Părintele Stăniloae al d-lui Costion Nicolescu (autorul cărţii Teologul
în cetate. Părintele Stăniloae şi aria politicii, apărute acum zece ani la Editura Christiana). Textul luminează
un aspect mai puţin familiar astăzi al activităţii publice a marelui teolog şi
merge direct la surse (mai ales articolele din Telegraful Român, de pe
la începutul anilor ‘30 pînă spre jumătatea anilor ‘40, cînd i-au pus botniţă
comuniştii).
Dreaptă să-i fie pomenirea! (R. C.)
Biserica şi partidele politice
în viziunea Părintelui Stăniloae
în viziunea Părintelui Stăniloae
În
principiu, Părintele Stăniloae considera că partidele politice şi activitatea
desfăşurată de ele pot avea un rol benefic în viaţa naţiunii: “Oamenii pot
fi de ajutor neamului din care fac parte în diferite forme şi pe diferite
căi. Una este şi aceea a grupării în partide politice”. Dar aceasta cu o
condiţie esenţială: “Dar aceste partide politice numai atunci vor
putea face ceva serios şi cu adevărat folositor pentru neam, cînd vor păstra,
în spiritul, în acţiunea şi în metodele lor de lucru, un minimum din spiritul
Bisericii, din învăţătura creştină”. Biserica nu se
constituie în partid, dar trebuie să-şi facă o datorie din a lupta pentru
a impune societăţii crezul ei. (Cu cîtva timp înainte, Sf. Sinod dăduse un
comunicat în care propunea un program naţional minimal, cu şase puncte prioritare:
neamul; virtuţile creştine; armonia şi solidaritatea între toţi fiii neamului;
îngrădirea puterii străinilor, ca să nu primejduiască existenţa
românismului; combaterea comunismului ateu, antinaţional, antietic,
inspirat de aşa-numita “luptă de clasă”).
În
pasajul ce urmează am putea afla un bun program de prezenţă socială pentru
Biserică şi în ziua de azi: “Prea se învăţaseră toţi marii şi micii
«şefi» de turme electorale să trateze Biserica drept un sterp departament supus
orgolioasei lor puteri, manipulat după bunul lor plac şi dăscălit de la
înălţimea infailibilei lor liber-cugetări. Era timpul suprem ca Biserica să-şi
arate, printr-o demnă şi calmă ridicare în picioare, înălţimea ei superbă
de învăţătoare a tuturor, inclusiv a partidelor politice. Biserica este
singura mamă şi singura învăţătoare adevărată a neamului românesc; nici
un partid nu se poate compara cu ea în dragoste, în capacitatea de jertfă dovedită
în toată istoria, în claritatea ţintelor, în eficacitatea mijloacelor pe care
le poate pune la dispoziţie neamului românesc pentru a se ferici” (“Un
eveniment epocal”, în Telegraful Român [în continuare: T. R.], nr. 13, 28 martie 1937).
Părintele
Stăniloae este împotriva oricărei înregimentări politice a preoţilor.
El deplînge asaltul partidelor politice în vederea folosirii preoţilor şi a
prestigiului Bisericii pentru obţinerea de capital politic, dar fără a fi
real interesate de soarta Bisericii.“Toate partidele, fără excepţie, au
tăbărît pînă acum pe capul preotului, strîmtorîndu-l cu fel de fel de ameninţări
şi promisiuni să lase un pic altarul şi să conlucreze cu ele. Biserica şi
preoţimea n-au contat pînă astăzi în acest Stat ca o valoare independentă,
ci numai întrucît puteau partidele şi oamenii politici să se servească
de ea. O lăudau cînd voiau să îi sprijine şi o dăscăleau cu ifos cînd
refuza să se preteze la jocul lor. De ce toate partidele făceau curte
Bisericii cîtă vreme erau în opoziţie şi o supuneau la fel de fel de vexaţiuni
după ce ajungeau la putere? Pentru că Biserica a trebuit să fie mereu în
ipostaza de protestatară faţă de guvernele samavolnice cu drepturile ei, ceea
ce-i făcea pe opozanţi să creadă că e aliata lor, ca să vadă, cînd ajungeau la
putere, spre neplăcerea lor, că ea îşi merge drumuì ei, cerînd înţelegere
şi tratament civilizat” (“Precizări”, în T. R., nr. 1, 9
martie 1941).
Părintele consideră inadmisibilă situaţia în care te miri
ce preot, intrat într-un partid sau altul, începe să-şi critice ierarhul în
diverse “foi”, uneori chiar bisericeşti, fără să se ia împotriva lui măsurile
disciplinare ce se impun. Acest lucru conduce la uzurparea prestigiului
şi autorităţii ierarhilor (“Momentul de la Cluj”, în T. R., nr. 73,
1 noiembrie 1933).
Viaţa
de partid nu este una favorabilă – şi, deci, nici recomandabilă – misiunii
preotului: “Propagandă pentru idee, pentru neam, pentru iubirea lui, dar nu
pentru cutare sau cutare partid. Să nu substituim neamului partidul. Să fim
naţionalişti, nu partidişti. Să fim de neam, nu de un partid sau altul. Să
aprindem dragostea de neam, nu de un partid. Rămînem aşa mai presus de
împerecherile oamenilor, ascultaţi de toţi, şi pregătim aşa mai bine toate
sufletele pentru organizaţiile naţionaliste” (”Pentru o mai bună
educaţie în şcoalele teologice”, în T. R., nr. 38/1936).
Nu o
dată, Părintele se vedea nevoit să constate o evidentă neglijare de către
partidele politice a condiţiei religioase a românilor, a prestigiului
Bisericii Ortodoxe şi a crezului ei. Astfel, în 1933, în urma unei
procesiuni care a avut loc în ziua de 24 ianuarie la mormîntul Eroului, în
cursul căreia organele poliţieneşti au intervenit brutal, terfelind crucea
procesiunii şi pe preotul în odăjdii care o însoţea,
Părintele deplînge“absenţa oricărei reacţiuni din partea acelor
organisme care se consideră reprezentantele naţiunii
şi pe mîna cărora e dată ţara, cu rîndul,
să fie îndrumată atît în ordinea celor materiale, cît şi a celor morale şi
culturale” (“Partidele politice şi
crucea”, în T. R., nr. 13-14, 11 februarie
1933).
Un
rol aparte l-a avut în perioada interbelică Mişcarea Legionară, fenomen
politic specific românesc, cu implicaţii importante în viaţa ţării, pe
multiple planuri.
După cum
se ştie, Mişcarea Legionară a parcurs ea însăşi mai multe etape, de la “Legiunea
Arhanghelul Mihail” la “Garda de Fier” şi la Partidul “Totul pentru Ţară”.
Pot fi detectate, de asemenea, diferenţe importante între ceea ce
a fost înainte de moartea lui Corneliu Codreanu
(“Căpitanul”), survenită în 1938, şi ceea ce a fost după aceea. Personal, m-aş
ataşa analizei lui Mihai Urzică, om duhovnicesc care a trecut
prin epocă şi a observat îndeaproape fenomenul legionar. El a fost ataşat
la început de acest fenomen printr-o simpatie firească şi discretă, trecînd
apoi spre distanţare afirmată. Analiza sa (pe care ne-a citit-o unui
grup de prieteni apropiaţi şi care credeam că va fi cuprinsă în lucrarea sa Taina
fărădelegii, dar după apariţia cărţii la Editura Anastasia mi-am dat
seama că face parte dintr-un alt manuscris, rămas încă inedit) a fost redactată
la o vîrstă înaintată, sine ira et studio. El este singurul, din cîţi
autori am citit eu, care a folosit cum se cade instrumentele de lucru
teologice în analiza legionarismului. Astăzi încă foarte mulţi se raportează
la acest fenomen în felul în care se raportează fanii sau antifanii la o echipă
de fotbal, ceea ce mi se pare uşuratic, căci în fond este vorba de lucruri
extrem de serioase, cu evidente rădăcini spirituale, demne de luat în seamă.
Mai observ că atunci cînd dau de oameni exagerat de anti, devin pro,
iar cînd dau de pro fanatici, devin anti. Pînă la urmă, măcar
acum, după trecerea a mai mult de jumătate de veac, un echilibru plin de
dreaptă socoteală este cît se poate de necesar, spre a nu risca să pierdem
învăţături preţioase pentru manifestarea spiritului naţional românesc.
Cineva,
un distins intelectual de mare notorietate al zilelor noastre, fiu de
legionar, îmi spunea că el crede că este imposibil ca Părintele
Stăniloae să nu fi fost legionar. Era rezultatul acelei dorinţe
năvalnice pe care o vădesc numeroşi oameni de a vedea nume prestigioase
ataşate taberei lor, crezînd în acelaşi timp că numai această apartenenţă îi
poate valida şi pe aceia. În anii îndelungaţi în care am fost mai aproape
de Părintele Stăniloae, nu-mi amintesc să-l fi auzit vreodată
mărturisind acest lucru, nici măcar tangenţial. Şi asta nu numai din prudenţă.
Cred că atitudinea lui faţă de legionari era la fel de nuanţată şi
de echilibrată ca şi a lui Mihai Urzică. Dar ceea ce-mi amintesc sigur
este că spunea că atunci cînd a fost eliminat de la Academia Teologică
“Andreiană” din Sibiu şi obligat să plece la Bucureşti, unul
dintre principalele capete de acuzare, care au venit chiar din
partea unor “colegi” de-ai săi, a fost acela că ar fi fost cu legionarii (simpatizant, probabil). S-ar putea
spune că nu iese fum fără foc. Părintele mărturisea,
însă, că acest lucru nu era adevărat, că din contră, tocmai unii
dintre cei care-l acuzau fuseseră activi în Mişcarea Legionară, pentru
ca apoi să se dea în mod oportunist cu puterea comunistă, nu
numai pentru a-şi scăpa pielea, dar şi urmărind scoaterea din joc a
altor preoţi importanţi, fie la comanda autorităţilor, fie chiar din proprie
iniţiativă meschină.
Poate
că singura “probă” ce i s-ar fi putut administra era colaborarea sa la revista Gândirea, a lui
Nichifor Crainic, care însă nu era publicaţie propriu-zis legionară, iar directorul
ei era demult în conflict cu legionarii, cum se vede astăzi şi din memoriile
sale.
Noi
avem însă a ne referi în continuare exclusiv la cele scrise de Părintele
Stăniloae, de altfel destul de puţine şi, adesea, destul de voalate, necesitînd,
în consecinţă, o lectură atentă, uneori printre rînduri.
O primă referinţă – nenominalizată – la programul legionar o avem în TelegrafulRomân din 20 mai 1933 (“Morala eroică”), după ce citise“într-o revistă scoasă de o falangă de tineri” un articol-program intitulat “Morala etică”,
ce cuprindea “rînduri grave, sfînt de grave, despre cum îşi înţelege
tineretul de azi datoriile sale faţă de neam, faţă de societate”. El vede o
mică minune în apariţia aceasta aproape incredibilă şi inexplicabilă a
unui tineret a cărui morală nu mai gravitează în mod egoist în
jurul Eu-lui propriu, ci al neamului, al aproapelui; într-un cuvînt,
o “morală de sacrificiu”. El vede o mare prăpastie între
ceea ce-şi propune acest tineret spre renaşterea neamului şi
venalitatea politicianistă a restului societăţii politice. Numai o adîncă
tristeţe şi decepţie la oferta politică şi socială a făcut ca acest
tineret să fie atît de matur şi de grav şi să se decidă să ia pe umerii săi
povara restaurării morale a naţiunii – “cea mai mare
revoluţie”, după părerea Părintelui. Părintele Stăniloae subscrie entuziast
la programul acelor tineri şi le acordă întreaga sa preţuire. Cum am
spus, în articol nu sînt numite nici acea “falangă de tineri”, nici publicaţia
în care a apărut textul respectiv… Dar toate datele ne îndreptăţesc să ne gîndim
la Mişcarea Legionară şi la manifestările ei în epocă.
În 1933, cu prilejul unui pelerinaj făcut de 24 ianuarie la mormîntul Eroului, organele poliţieneşti au intervenit, sfărîmînd crucea procesiunii şi trîntind-o în noroi, soartă împărtăşită şi de preotul îmbrăcat
în odăjdii care a însoţit procesiunea. Părintele observă că numai Liga
Creştină şi Garda de Fier au protestat în Parlament, la deschiderea acestuia,
fără să capete însă şi adeziunea altor forţe politice (“Partidele
politice şi crucea”, în T. R., nr. 13-14, 11 februarie 1933).
Faţă
de înscrierea unui număr mare de preoţi în Mişcarea Legionară, Părintele îşi
exprimă o evidentă rezervă, chiar dacă nu numeşte respectiva forţă politică.
Chiar fără precizări exacte, trimiterea din pasajul următor este extrem de
transparentă: “Să nu ne înscriem într-un parţial naţionalism care, pe lîngă iubirea
de neam, mai are şi multe detalii mai puţin frumoase, cu care noi nu putem face
cauză comună. Să rămînem nu înscrişi, ci crescuţi din trunchiul neamului.
Să aducem naţionalismului o contribuţie de clarificare a ţelurilor, de
purificare a scăderilor, pentru că aşa îi facem un serviciu mai mare, căci
numai ceea ce-i la unison cu virtuţile creştine durează mult. Să aduceţi naţionalismului o contribuţie de spiritualitate, căci
aceasta o aşteaptă eì de la noi şi aceasta numai noi le-o putem da. Contribuţia
de gîtlejuri frînte, de braţe care lovesc, o poate da oricine. Să nu ne
cufundăm în masă, să nu pierdem calitatea de preoţi – sau de
viitori preoţi – practicînd naţionalismul aşa cum nu se potriveşte cu noi.
Preoţi în frunte, dar cu crucea, nu cu puşca!” (“Pentru o mai bună educaţie în
şcoalele teologice”, în T. R., nr. 38/1936).
Am putea să
ne întrebăm dacă rîndurile care urmează nu-i aveau în vedere pe legionari: “Diferitele
centre naţionale, în special extremiste, a căror acţiune n-ar avea
alt rost decît acela de a reacţiona contra progreselor comunismului, pot greşi
în tactica lor, şi greşeala poate fi utilizată contra lor”
(“Atenţie, comunismul!”, în T. R., nr. 38, 13 septembrie 1936).
Moartea lui Ion I. Moţa şi Vasile Marin pe frontul din Spania, de partea trupelor franchiste,
este considerată de Părintele Stăniloae ca un adevărat martiriu pentru credinţă, pentru Hristos. Numele lor “sînt nume de foc luminător şi dogorîtor în istoria mîndriei româneşti
şi a Bisericii Ortodoxe române”. “Ei ne-au ridicat prestigiul – atît
de grav compromis de politicianismul postbelic – în faţa străinătăţii” (“Martiri pentru
Hristos”, în T. R., nr. 4, 24 ianuarie 1937). În acelaşi sens se
exprima şi N. Iorga în articolul “Doi băieţi viteji”, fără să aibă “simpatii
legionare”...
Evenimentul asasinării lui Armand Călinescu
îl neliniştete pe Părintele Stăniloae. Chiar fără să fie nominalizată,
această intervenţie este cît se poate de transparentă: “Astăzi
vedem cum acest duh de învrăjbire a orbit atît de mult unele
biete minţi de adolescenţi încît, în pornirea lor de răzbunare, nu
le-a mai păsat că actul lor poate să aducă prăpădul peste neamul întreg”.
Şi continuă astfel: “Spiritul nenorocit de critică exagerată şi
exclusivă a fost o calamitate. Pentru mulţi, nimic din ce făcea stăpînirea nu
era bun. Duşi pe lunecuşul criticei negative, întindeau peste toate un
aspect sumbru: totul era aşa de rău, neamul întreg se afla într-o aşa mare suferinţă
şi strîmtorare, încît nu mai exista nici o speranţă şi nici un
temei de încredere în viitor. Era un dezastru sufletesc să stai să asculţi un sfert de ceas la
asemenea oameni”. Atitudinea
adolescenţilor decepţionaţi şi răzbunători are totuşi unele circumstanţe
atenuante în atmosfera generală din ţară, dominată de un politicianism egoist
şi dezastruos (“Solidaritate naţională”, în T. R., nr. 40, 1 octombrie
1939).
Transformării
statului român în stat naţional-legionar, în toamna lui 1940, Părintele
Stăniloae încearcă să-i dea o interpretare sui generis,
atribuindu-i ca destinaţie cam ceea ce şi-ar fi dorit el: apărarea
creştinătăţii chiar şi fără voia ei, dar şi formarea unui
zid în faţa oceanului slav ce ameninţa să inunde
Europa: “Acesta credem că e sensul revoluţiei de azi în viaţa
Statului nostru, sensul transformării în Stat naţional-legionar sub
patronajul Arhanghelului Mihail, războinicul lui Dumnezeu împotriva puterilor
agresive ale răului” (“Restaurarea românismului
în destinul său istoric”, în T. R., nr. 39, 22 septembrie 1940).
Dacă Părintele se
referă destul de favorabil la Legiune, o face deoarece în
programul ei sînt cuprinse şi elemente de credinţă: “Nimic nu
poate constitui între membrii unei naţiuni un cheag atît de puternic
ca credinţa. Nici o teorie filosofică nu are forţa să unifice gîndurile
şi aspiraţiunile inşilor, cum le poate unifica o credinţă cu caracter
religios. De aceea reuşeşte astăzi atît de admirabil Legiunea să ne
salveze din dezagregare şi să ne ridice la starea înălţătoare a unei
naţiuni: pentru că operează cu elementul religios…” (“Creştinism şi naţionalism”,
în T. R., nr. 40, 29 septembrie 1940).
O remarcă dintr-un articol din toamna anului 1944 pare să se refere tot la tineretul legionar, atunci cînd îndeamnă ca acum “tineretul să nu se mai socotească pe sine un zeu care ştie totul” (“Ţară nouă”, în T.
R., nr. 36, 3 septembrie 1944).
În 1944,
printr-un apel pus sub semnătura a doi preoţi, Partidul Social-Democrat
încearcă inabil să atragă preoţimea să activeze în sprijinul lui,
“să dispună democratic de destinele ei”. Părintele consideră astfel de chemări
superflue şi inutile, deoarece Biserica noastră dispune de regulamentul şagunian,
a cărui democraţie largă o anticipase cu mult pe cea propusă acum: “Să
înţelegem timpurile şi cerinţele lor, să fim o Biserică a
poporului, dar fără să uităm de fiinţa divină a Bisericii”
(“Şagunismul şi democraţia”, în T. R., nr. 64, 8 octombrie 1944).
În fine, spre sfîrşitul anului 1944, Părintele Stăniloae trecea în revistă
atitudinea principalelor forţe politice ale momentului faţă de
Biserica strămoşească. Partidul Naţional Ţărănesc se bucură
de aprecieri frumoase din partea Părintelui. În platforma Frontului Naţional Democrat, din care
făcea parte şi Partidul Comunist Român
nu găseşte nimic referitor la Biserică. Respinge
însă vehement o chemare a Comitetului Scriitorilor Români (controlat,
se pare, de acest Front) care cerea o separaţie a Bisericii de Stat
(“Partidele politice şi Biserica”, în T. R., nr. 80, 29 octombrie
1944)...
Costion NICOLESCU
Mai puteţi citi pe acest
blog:
Părintele
Stăniloae: 15 ani de la moarte (02.10.2008)
Casa
Părintelui Stăniloae (18.11.2008)
Lucian
Blaga şi creştinismul (02.05.2009)
O
datorie împlinită către Părintele Stăniloae
(06.09.2009)
Anul Stăniloae: toamna patriarhului (14.11.2013)
Parintele Staniloae intr-o scrisoare din 46 catre Mitropolitul Nicolae Balan (din cate se pare, in aceasta scrisoare nu isi exprima o parere foarte buna cu privire la legionarism):
RăspundețiȘtergere"Ca preot și ca conducător al unei instituții de formare a preoților, mi-am propus ca linie de conduită să rămân mai presus de împărțirile politice dintre credincioși. Mi-am menținut această atitudine cu grele riscuri în vremea legionarismului care lupta mai vehement pentru otrăvirea sufletelor viitorilor preoți. Am luptat tot timpul împotriva oricărei tendințe de politicianizare a școlii. Aceasta este marea mea nevinovăție, sau poate marea vină pe care trebuie să o ispășesc acum. În scrisul meu ziaristic de 15 ani m-am menținut în vremuri de mari pasiuni, pe aceeași linie. Nu se va găsi în scrisul meu un singur cuvânt de glorificare a lui Hitler, Musolini, de ură față de evrei sau de persiflare a democrației. Dimpotrivă, atât cât se putea, strecuram mereu marea idee a democrației evanghelice despre marea valoare a omului, despre dragostea în libertate etc".
http://studiiteologice.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=40&Itemid=&lang=en
Marele Anonim
Ce altceva ar fi putut spune în 1946?
RăspundețiȘtergereAdevărul este că linia sa a fost mereu una de echilibru şi că niciodată n-a putut fi vorba de partizanat politic.
Sigur că, fatalmente, prin poziţia sa creştină, era mai aproape de dreapta decît de stînga (care desconsideră principial religia şi tradiţia). Cu legionarii nu putea să nu aibă şi puncte de convergenţă, tot aşa cum nu putea să nu aibă şi puncte de divergenţă (cum a fost şi cazul lui Crainic, de altfel). Iar admirator al fascismului sau al hitlerismului nu putea fi din simplul motiv că ambele erau departe de creştinism (nu mai zic de ortodoxie).
@ Amicus M. L. (după voia sa, nepostat):
RăspundețiȘtergereRămîneţi fermi în protestul mediatic, dar nu faceţi agitaţie de stradă, nu arătaţi că vă e frică! Le daţi apă la moară şi le lăsaţi impresia - şi lor, şi lumii largi - că chiar ar avea motivaţie reală. E o mare greşeală tactică. Nu mai vorbesc de postura penibilă...
P. S. Ţi-aş sugera să nu ignori diferenţa dintre un sfat batrînesc şi un sfat senil... "Bătrîneţea" (ca şi "tinereţea", bat-o vina!) poate fi bună sau rea...