Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de
către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
Petre Ţuţea văzut de Daniela Grapă
2002
CENTENARUL
PETRE ŢUŢEA
(1902-2002)
DESPRE FILOSOFI ŞI FILOSOFIE [1]
Filosoful este omul care
transformă în viciu nevoia întrebării. Încăpute pe mîna lui, chiar fructele
inspiraţiei devin “probleme”. Întrebările filosofilor au topit cîndva Olimpul,
acesta supravieţuind obscur doar în sufletul mulţimilor.
Filosoful se întreabă, util, comod
sau gratuit, mişcîndu-se, cu problemele şi cu pseudo-problemele lui, între
aporetic şi fals. Raţiunea filosofului poate plăsmui “simboluri” eficiente în
lumea aparenţei, pe care el încearcă însă, în mod ilegitim, să le aplice apoi
asupra transcendenţei. Pe calea aceasta se poate ajunge chiar la contestarea
realităţii, transformînd esenţele din cuprinsul ei în “fantome ale creierului”
(Kant). Întrebările filosofului pulverizează Realul; prin ele adevărul, binele,
frumosul şi sacrul devin ficţiuni
utile, comode sau plăcute, ori se prefac, dialectic, în aporii. Logicul şi senzorialul, raportate la Real, sînt deopotrivă
neesenţiale. La nivel empiric sau logic, totul stă sub semnul fenomenului, al
imanenţei, în vreme ce unităţile Realului sînt transcendente, atît prin
origine, cît şi prin finalitate. Necesitate în devenire? Dar în orizontul
material, al infinitului spaţio-temporal, “jocul apariţiei şi dispariţiei” se
desfăşoară arbitrar, sub semnul “realului imaginar”, fiindcă “tot ce devine nu
este”, cum spunea bătrînul Parmenide. Astfel, unitatea şi multiplicitatea,
calitatea şi cantitatea, esenţa şi lucrul – toate sfîrşesc în neant; căci acest
joc, înlăturîndu-L pe Dumnezeu în numele abstracţiunilor raţionale, dă doar
simpla iluzie a realului, chiar şi atunci cînd atribuie fiinţei pieritoare
demnitatea participării conştiente la el, ca-n panteismul hegelian. De la
presupusa “mirare primordială” (cu funcţiunea ei gnoseologic-trezitoare) şi
pînă azi, omul singur n-a făcut nici
un pas spre Absolut, cheltuindu-se neliniştit şi steril, precum Faust, în jocul
magic al ficţiunii pure.
Filosoful nu este decît ipostaza
“teoretizantă” a omului năuc, căutător între cele două lumi, confundîndu-le
adesea şi nereuşind niciodată să şi le asume integral şi definitiv. De obicei,
el amestecă ilegitim logicul cu ontologicul, pornind, precum Kant, de la
prejudecata raţionalistă a inteligibilităţii sau non-inteligibilităţii
realităţii, de parcă Realul s-ar sinchisi de raţiunea noastră autonomă. De aici
şi confuzia frecventă între logic şi ideal (“Lumea inteligibilă este o lume a
gîndirii pure, o lume ideală”, crede
Kant). Dar sfera inteligibilului este logică, nu ideală, idealul fiind
transcendent în esenţă, în sensul lui platonic. Un Goblot considera în mod
eronat ideile platonice ca aparţinînd lumii inteligibile; acestea aparţin
transcendenţei, supranaturalului, fiind arhetipuri, modele reale şi perfecte,
la care gîndirea “participă” vocaţional. Schopenhauer le-a definit ca Urformen als Urkräfte, deşi în Fedru, unde se face teoria ideilor,
aceste esenţe n-au formă şi nici culoare, distingîndu-se şi astfel de lucrurile
sensibile. Inteligibilul nu este idealul propriu-zis, ci doar cel mult unul
imperfect, reflectat; el nu trebuie confundat cu transcendentul, cu “supranaturalul”,
la care filosofia modernă nici nu mai are acces.
În definitiv, ce este filosofia?
Este ştiinţa umanistă – a omului întrebător – care problematizează gnoseologic
şi axiologic, încercînd să depăşească jocul dintre ontic şi logic, dar amestecînd
ilegitim cele două planuri. Ea este produsul neliniştii omului autonom, ştiinţă
imanentistă a întrebărilor, a problemelor izvorîte din aventura istorică a “omului-demiurg”,
al cărui orgoliu întreţine iluzia că lumea poate fi constrînsă să i se dezvăluie.
Acest “om-demiurg” se crede “legiutor al raţiunii sale” (Kant), al vieţii şi al
lumii, devenind robul propriilor ficţiuni, al acelui als ob kantian pe care un Vaihinger l-a înţeles atît de bine.
Ambiguul termen grecesc de philo-sophía
exprimă astăzi tocmai autonomia raţiunii
problematizante. Spiritul filosofic, născut, geograficeşte vorbind, în
lumea euro- mediteraneeană, reprezintă nefericita detaşare orgolioasă a omului
de tip european de puterea revelatoare a divinităţii, reducerea acestuia la
sine însuşi, la conştiinţa sa întrebătoare. Filosofia propriu-zisă nu poate fi
înţeleasă decît prin dihotomia ortodoxie – heterodoxie, spirit mistic – spirit
raţional. Refuzînd Absolutul ca instanţă supremă şi absolutizînd ilegitim
dimensiunea imanentă a cunoaşterii, spiritul filosofic cade în infinitul
rătăcirii raţionale. Căutătorul “alege şi, alegînd, rătăceşte”. Asta l-a făcut
probabil pe Tertullian să vorbească despre filosofi ca despre nişte “patriarhi
ai ereticilor”.
La greci, “Olimpul s-a dizolvat
raţional sub puterea negativă a întrebărilor”, tot aşa cum, sub ispita
demiurgiei, protopărinţii au pierdut paradisul, tot aşa cum neliniştea demonică
a omului modern îl îndepărtează de adevăr (“triumful aparenţei”, cum spunea
Alain despre gnoseologia kantiană). Numai credinţa îl poate scoate pe om din
chinul existenţial produs de întrebările fără răspuns (sau cu prea multe
“răspunsuri”, ceea ce este acelaşi lucru), abătîndu-l dinspre utilităţile,
plăcerile şi comodităţile trecătoare, dinspre acea “goană după vînt” de care
vorbea Ecclesiastul, spre Absolutul divin, spre maiestatea unică şi
netrecătoare a Logosului revelat. Omului “muşcat de şarpele demiurgiei” (Nae
Ionescu) i se opune omul îndumnezeit, misticul care “se înalţă smerindu-se” şi
“crede ca să cunoască” (Anselm de Canterbury).
Oricine, spune Bossuet, e liber
să aleagă între “calea omului” şi “calea Domnului”. Şi tot el: “Raţiunea omului
să tacă atunci cînd intră pe calea Domnului”. Nu este vorba să tacă în sensul
de a se anula, ci în sensul de a se smeri.
Pe cealaltă cale, pe “calea omului”, raţiunea sfidează Logosul divin prin
logoree: se semeţeşte şi piere pe limba ei.
Filosofia? Nu mi se pare altceva
decît o rafinată trăire în promiscuitate cu moartea şi cu neantul…
Petre ŢUŢEA
DE LA MISTICĂ LA GNOZĂ
(Pe marginea unui text al lui Petre Ţuţea [2])
De la mistică la gnoză: iată
calea pe care filosofii din toate timpurile au tins să angajeze, fără drum de
întoarcere, cugetarea umană. Şi nu există leac pentru “viciul întrebărilor” din clipa în care această specie
desacralizantă a abandonat certitudinea unui Adevăr revelat, pentru neliniştea
existenţială a “fiinţei întrebătoare”.
Petre Ţuţea s-a numărat printre
gînditorii care au înţeles că numai prizarea Absolutului poate vindeca această
angoasă, că filosofia este succedaneu al trăirii religioase, al experienţei
sacrului, iar mult-lăudatul “miracol grec”,
întrebuinţat de istoricii moderni ca etalonul-aur la care raportează celelalte
culturi, a constituit, de fapt, o epocă de decadenţă. Iar în acest peisaj
dezolant de arid al sufletului omenesc, un Pitagora, Empedocle, Heraclit,
Parmenide sau Platon reprezintă, cu expresia lui Noica, vîrfurile unui
continent scufundat. Vechile Olimpuri, odinioară topos-uri ale teofaniei, au fost inundate de potopul torenţial al
întrebărilor sofistice şi al aporiilor.
Astfel de potopuri despart
epocile în istorie: este de ajuns să ne gîndim la discordanţa dintre credinţa
abrahamică şi tînguirile Ecclesiastului, dintre Sf. Bernard de Clairvaux şi
Descartes, la prăpastia ce desparte generaţia romantismului de cea a
criticismului german. Raţionalizarea
miturilor devenise deja un nărav în epoca homerică, aşa încît Ţuţea avea
deplină acoperire să afirme că “filosofia propriu-zisă nu poate fi înţeleasă
decît prin dihotomia ortodoxie – heterodoxie, spirit mistic – spirit raţional”. Istoria creştinismului se
încadrează şi ea în acest parcurs al mentalităţii dinspre acceptarea mistică a
unui dat supraraţional către problematizarea de extracţie gnostică şi cu
prelungiri protestante. Ca şi Olimpul, mai mult decît el, Taborul a suferit
batjocura ironiilor scientiste, a fost ridiculizat de scepticismul dizolvant al
dubitaţiunii carteziene. De la îndoială (celebra dilemă metodologică) la
nihilism, pasul în neantul gîndirii autonome, “obiective”, a urmat firesc. (Ispită luciferică: “Dacă eu sînt purtător de lumină, atunci îmi
pot permite să mă aventurez în orice no
man's land”.) Filosofii din
tagma atît de pătrunzător surprinsă de Dostoievski în figura socialistului
Piotr Verhovenski (Demonii) nu s-au
mulţumit să învăluie reperele înalte în negura propriilor orbecăieli, ci au
dorit anihilarea munţilor metafizici, a piscurilor gîndirii. Fanatismul cu care
susţine ca excelentă ideea lui Stavroghin de a nivela munţii demonstrează o
dată mai mult observaţia lui Ţuţea: “Refuzînd Absolutul ca instanţă supremă...
spiritul filosofic cade în infinitul rătăcirii raţionale”. Neaflîndu-şi locul,
o dată ce s-a “instalat” în utopie, este menit să oscileze etern
nesatisfăcut printre fantasmele plăsmuite de raţiune, absolutizîndu-i dogmatic
proiectele. Aşa ajunge filosoful, “căutător între două lumi, confundîndu-le
adesea”, să ignore că “inteligibilul
nu este idealul propriu-zis, ci doar cel mult unul imperfect, reflectat”, precum avertiza Sf. Pavel: “... acum
cunoaştem ca-n oglindă, ca-n ghicitură”
[3].
Să reţinem de aici ideea lui
Ţuţea că filosofia se naşte dintr-o confuzie de planuri, dintr-un “amestec
ilegitim al logicului cu ontologicul”.
Inteligibilul constituie numai o reflectare a lumii ideilor plastonice (“realul” în sens tare). Acum vedem fisura
prin care se strecoară eroarea: presupusa “mirare primordială” ca origine a filosofării, în loc să
permită reflectarea (cf. it. mirare = a privi ţintă, a ţinti, şi lat. miror = a se mira, a admira) Cerului
ideilor pure, a Fiinţei, tinde să se contopească (ilegitim) cu imaginea sa (eidolon), reduce obiectul contemplării la facultatea minţii de a-l contempla;
filosoful se miră de el însuşi, admirîndu-se în oglinda propriei
închipuiri (facultăţi plăsmuitoare), pentru justificarea căreia fabrică tot
felul de ipoteze “utile,
comode sau gratuite”. Aşa s-au ivit babiloniile gîndirii, confuzia
planurilor şi încurcătura limbajelor. Starea de Babilon spiritual: în loc ca
ascuţimea minţii, topos privilegiat,
să fie înţeleasă ca un punct de convergenţă (mysterium conjunctionis) a transcendentului cu lumea, singura
poartă a lumii spre Absolut (cf.
denumirea Bab-ilan = poarta zeilor, locul pe unde Zeul coboară în lume şi se întrupează), devine unul de răspîndire a
confuziei în lume. Şi aceasta deoarece omul a avut pretenţia de a se fixa el
însuşi ca reper al Creaţiei, considerîndu-se centrul ei, “buricul pămîntului”. Livrat astfel imanenţei, a provocat
o răsturnare a viziunii tradiţionale, teocentrice (deraiere de sens care a
alterat însuşi termenul de “Babel”):
de unde temelia fiinţării lui era considerată în planul superior (ca în
reprezentarea mitică a omului primordial, cu picioarele în soare şi faţa în
jos), prin ispita cugetării autonome piramida existenţei a fost răsturnată cu
baza pe pămînt şi cu vîrful împungînd trufaş şi iscoditor Cerul, oferind
dubluri pervertite pentru Olimpurile şi Taborurile lumii de dincolo...
Unde să se mai reveleze
transcendenţa dacă omul sparge cleştarul lumii superioare, în care şi-ar fi
putut recunoaşte imagimnea pură, cu “întrebările lui care pulverizează Realul”? Ca o compensaţie pentru catastrofa
de care e răspunzător, filosoful dezabuzat de apucă să “organizeze" haosul
rămăşiţelor, încercînd să găsească pentru fiecare ciob al cunoaşterii lui
agresive, fragmentare şi, în fond, derizorii, rubrica ce satisface mania
raţiunii de a clasifica. Aşa apar “universaliile”. După ce singur şi-a amputat organul contemplaţiei, se răzbună
pe metafizică “ameninţînd lumea cu un sistem”, cum observa caustic Papini.
Recunoaştem, cu Ţuţea, în acest
tip uman pe gnostic, care, spre deosebire de mistic, refuză elecţiunea divină
şi reneagă valorile consacrate, atîta timp cît nu sînt alese de el, de parcă
reperele axiologice ar putea fi proclamate discreţionar. “Căutărorul alege şi,
alegînd, rătăceşte”, căci, o
dată intrat în labirintul alegerilor binare, cu excluziunea “metodologică” a unui terţ supraraţional, omul e
pierdut. Din “grădina cărărilor ce se bifurcă” (Borges) nu se poate ieşi decît apelînd la verticalitate, de care omul tocmai a uitat sau pe care o
neglijează, preocupat să scruteze dominator orizonturile din piscul semeţiei
sale, să interogheze insistent şi nemilos existenţa atomizată după chipul şi
asemănarea sa. Proliferarea terminologiilor savante, abuzul de cuvinte rezultat
de aici (“logoreea”), amorţeşte “organul
contemplaţiei”. Amnnezia “patriei
cereşti” se permanentizează,
devine o a doua natură. Regăsirea cuvîntului pierdut, Logosul-cheie de ieşire
din labirint, se petrece atunci cînd orgoliul gnosticului (“omul muşcat de
şarpele demiurgiei” – Nae
Ionescu) lasă loc iarăşi smereniei ziditoare a misticului. “Numai credinţa îl
poate scoate pe om din chinul existenţial produs de întrebările fără răspuns”...
Cît priveşte şansele cunoaşterii
reale, misticii au spus dintotdeauna mai mult omenirii decît spiritele
ştiinţifice, găsind mai direct calea către esenţe, în timp ce “omul singur n-a făcut nici un pas spre
Absolut”.
Ţuţea s-a încumetat să facă acest
pas decisiv, intrînd “de pe calea omului pe calea Domnului”, de pe poziţia abstracţiunilor
raţionale, îmbrăţişate în tinereţe, cînd împărtăşea convingeri socialiste,
către dobîndirea unei mari conştiinţe mistice, ferm creştine, abandonînd ca pe
o haină străină morga “omului autonom”.
Florea TIBERIAN
O BIBLIOGRAFIE PETRE ŢUŢEA
(preluată din numărul-pilot al revistei Rost [4])
Scrieri:
Manifestul Revoluţiei Naţionale, Tipografia Miron Neagu, Sighişoara, 1935 (în colab.); reed.: Editura
Crater, Bucureşti, 1998.
Bătrâneţea şi alte texte filosofice, Editura Viitorul Românesc, Bucureşti, 1992.
Între Dumnezeu şi neamul meu, Fundaţia Anastasia-Arta Grafică, Bucureşti, 1992.
Mircea Eliade,
Biblioteca Revistei “Familia”, Oradea, 1992.
Omul. Tratat de antropologie creştină. 1. Probleme sau Cartea
întrebărilor, Editura
Timpul, Iaşi, 1992.
Reflecţii religioase asupra cunoaşterii, Editura Nemira, Bucureşti, 1992.
Proiect de Tratat. Eros, Editura Pronto, Braşov – Editura Uniunii Scriitorilor, Chişinău, 1992.
Philosophia perennis, Editura Icar – Editura Horia Nicolescu, Bucureşti, 1992.
Lumea ca teatru. Teatrul seminar, Editura Vestala – Editura Alutus, Bucureşti, 1993.
Omul. Tratat de antropologie creştină. 2. Sistemele sau Cartea
întregurilor logice,
Editura Timpul, Iaşi, 1993.
321 [5] de vorbe memorabile ale lui Petre Ţuţea, Editura Humanitas, Bucureşti, 1993; reed.:
1998.
Nelinişti metafizice, Editura Eros, Bucureşti, 1994.
Filosofia nuanţelor (Eseuri. Profiluri. Corespondenţă), Editura Timpul, Iaşi, 1995.
Ieftinirea vieţii. Medalioane de antropologie economică, Editura Elion, Bucureşti, 2000.
Reformă naţională şi cooperare. Manifestul revoluţiei naţionale.
Istoria cooperaţiei. Addenda, Editura Elion, Bucureşti, 2001 (în colab.).
Anarhie şi disciplina forţei, Editura Elion, Bucureşti, 2002 (articole din tinereţe).
Referinţe:
*** “Ultimul Socrate”. Petre Ţuţea – încercare de
portret, Bucureşti, 1992
(broşură colectivă).
Dorin Popa, Convorbiri
euharistice: Petre Ţuţea, Neagu Djuvara, Sorin Dumitrescu, Andrei Pleşu,
Institutul European, Iaşi, 1992.
Radu Preda, Jurnal
cu Petre Ţuţea, Editura Humanitas, Bucureşti, 1992; reed.: Editura Deisis,
Sibiu, 2002.
A. I. Brumaru, Pariul
cu legenda sau Viaţa lui Petre Ţuţea aşa cum a fost ea, Editura Athena,
Bucureşti, 1995.
Radu Sorescu, Viaţa
şi opera lui Petre Ţuţea, Editura Scripta, Bucureşti, 1999.
[1] Acest text mai apăruse în Puncte cardinale în 1992 şi 1995. Înregistrat de Marcel Petrişor nu
mult înainte de 1989 şi transcris de mine la începutul anilor ‘90, textul
echivalează cu o mică sinteză testamentară, trimiţînd la principalele teme ale
gîndirii lui Petre Ţuţea şi la poziţionarea sa ca “gînditor creştin” (nu agrea
deloc să i se spună “filosof”). [Nota
Blog]
[2] Este vorba, desigur, chiar despre textul de
mai sus. [Nota Blog]
[3] I
Corinteni 13, 12: ... videmus nunc per speculum et in aenigmate. [Nota Blog]
[4] Pentru o bibliografie actualizată (la
nivelul anului 2011), a se vedea, pe acest blog, finalul postării intitulate “Petre
Ţuţea – după 20 de ani”. [Nota Blog]
[5] Cartea a cunoscut numeroase reeditări pînă azi. Cele 321 de vorbe au devenit ulterior 322. [Nota Blog]
* “Centenarul Petre Ţuţea (1902-2002)”, în Puncte cardinale, anul XII,
nr. 12/144, decembrie 2002, pp. 6-7 (grupaj sub rubrica “Sic cogito”).
Mai puteţi citi pe acest
blog:
(1999)
2 comentarii:
Text genial, comentariu inteligent, postare de nota 10.
M. B.
Genial!
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire