Revista Puncte cardinale a fost
întemeiată în ianuarie 1991 de către veteranul de război şi fostul deţinut
politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
D-l Horia-Roman Patapievici,
la vreo zece ani după Omul recent
2002
REVOLTA
“OMULUI RECENT”
Omul recent [1], ultima carte a d-lui Patapievici, a funcţionat ca un revelator
al primitivismului nostru cultural, atît prin lăudătorii, cît şi prin
detractorii ei. Precedată de imaginea mediatică de super-vedetă intelectuală a
autorului şi girată – cu superlative publice verbale, dar nu fără rezerve de
culise – de d-nii Andrei Pleşu şi Gabriel Liiceanu, cartea a făcut furori la
nivelul intelectualităţii medii, excitînd snobismele subţiri şi
subversivităţile refulate, de unde un mare succes de librărie, precum şi o
suită de semnalări elogioase, dar superficiale, făcute îndeobşte pe necitite,
pe fondul cam precipitat al sărbătorilor de iarnă.
Curajoasă, onorabilă şi
incitantă, critica modernităţii în general şi a actualităţii în special,
întreprinsă cu morgă de d-l Patapievici şi ambiţionînd o sistematicitate care
nu-i vine tocmai mănuşă unui autor cu virtuţi mai degrabă eseistice,
reprezintă, fără îndoială, dincolo de împlinirile sau neîmplinirile ei, un
demers intelectual demn de toată atenţia. Pe de altă parte, ea consolidează ipostaza
unui Patapievici post-liberal, căutător al temeiurilor conservatoare sub specie aeternitatis, refractar la
rigorismul ideologic al unui establishment
care a contribuit să-l propulseze fără să-i presimtă nealinierea, promotor
al unui antiamericanism principial, hrănit nu de vreun reacţionarism
naţionalist sau confesionalist, ci de asumarea veritabilă a unei mari
tradiţii spirituale şi culturale – cea a Europei eleno-romano-creştine.
Centrul de greutate şi
miza cărţii se află în paradigma culturală, iar nu în cea politică (chiar dacă
aceasta din urmă se reclamă în subsidiar [2]).
Autorul este însă silit să intre în dialog cu o contemporaneitate fundamental
incultă şi subtil decerebrată, dezobişnuită să filosofeze şi nărăvită să
ideologizeze, confundînd senină cultura cu bibliografiile la zi şi gîndirea cu
conformismul civilizat faţă de un set de convenţii curente. Că e aşa o dovedesc
chiar articolele anti-Patapievici din ultimele săptămîni, care pot fi reduse
toate la numitorul comun al confuziei paradigmelor.
Omul recent este, ce-i drept, o
carte dificilă, incomodă nu doar sub aspect
ideatic, dar şi tehnic sau formal, iar aceasta din două principale motive: mai
întîi că stă pe o cultură vastă şi diversă, care nu mai este cea curentă astăzi
(ceea ce, după fire, unora le creează un complex de admiraţie smerită, iar pe
alţii îi agasează sau chiar îi înfurie, altminteri fiind mai toţi la fel de
incompetenţi şi s-o laude, şi s-o critice); apoi cred că d-l Patapievici a
vrut prea mult şi de la sine însuşi, şi de la o singură carte: se aventurează
în prea multe domenii, se lasă furat prea adesea de redundanţa unor detalii
gratuite sau marginale, are preţiozităţi nu întotdeauna agreabile de erudiţie
şi stil, este destul de inegal în argumentaţie, iar scrisul său, îndeobşte
limpede şi incisiv, se împotmoleşte aici, nu o dată, în perioade ample, greoaie
şi obscure, uneori infatuat retorice sau excesiv metaforizante. Rămîn la
părerea (care admit că s-ar putea să nu fie cea justă) că un discurs mai
concentrat, pe care inteligenţa şi talentul d-lui Patapievici l-ar fi putut
încadra în jumătate din numărul actual de pagini, ar fi asigurat cărţii un
impact mai larg şi mai concret
(în sensul că majoritatea celor ce ar fi cumpărat-o ar fi şi citit-o din
scoarţă în scoarţă, iar majoritatea celor ce ar fi citit-o ar fi şi înţeles-o
mai bine, în toată gravitatea ei aproape profetică [3]); dincolo de evidenţa emoţională a deşteptăciunii d-lui
Patapievici (mutatis mutandis: “Nu
pricep, dar e grozav!”), lumea s-ar fi pătruns mai adînc de impasul tragic al vremurilor pe care le
trăim şi de urgenţa unei instanţe soteriologice.
O carte atît de
complexă, de ambiţioasă şi de solemn-provocatoare nu putea să nu dea naştere la
discuţii pro şi mai ales contra, numai că în atmosfera otrăvită
de la noi, după faza iniţială de consens aprioric-laudativ la nivelul presei
cotidiene (scrise şi audio-vizuale), discuţiile scontate s-au grăbit să ia
forma unor crize de gelozie isterică sau de suspiciune inchizitorială. Depăşiţi
(ca să nu zic: complexaţi) de materia cărţii (ca unii pe care-i cuprinde
ameţeala intelectuală mai jos de reformismele acefale ale secolului al
XVIII-lea [4]), simţindu-şi
periclitate micile lor pariuri oportuniste cu módele pseudo-culturale ale
vremii (postmoderniştii) sau micile lor libertăţi perverse garantate de
relativismul moral al unei lumi destructurate (homosexualii), lipsiţi de
osatura unei gîndiri proprii şi de aceea raportînd orice problemă la reţetarul
oficial al noii dogmatici ideologice (political
correctness), geloşi pe “harisma” d-lui Patapievici şi pe “vedetismul” său
intelectual nu tocmai gratuit, ştiind că pot miza pe asentimentul unui establishment globalist ai cărui
gravitoni se căznesc să fie (nouă formă de “pupcurism”, exercitat cu “limba de
lemn” a democraţiei… obligatorii) – o mînă pestriţă de inchizitori ulceraţi,
ghidaţi de un lider conjunctural (Ion Bogdan Lefter), au pus de-o campanie
anti-Patapievici în paginile săptămînalului Observator
cultural, aducîndu-le celor mai vîrstnici pe bună dreptate aminte de
linşajele ideologice din anii terorii staliniste [5](prin opt sau chiar prin nouă din cele zece texte publicate [6], dar mai cu seamă prin cele semnate
de Ion Bogdan Lefter, Gabriel Andreescu, Liviu Andreescu şi Paul Cernat, care
şi-au demonstrat astfel definitiv trista vocaţie de politruci şi terorişti ai
noii Cabale a “gîndirii unice”) [7].
Cu o anume întîrziere,
au apărut pînă la urmă, mai ales în paginile României literare, şi replicile favorabile d-lui Patapievici
(inaugurate de protestul indignat al d-lui Alex Ştefănescu), dar mă tem că, în
ansamblu, este vorba mai mult de plata unor poliţe între două publicaţii rivale
decît de miza în sine a Omului recent.
Oricum, apologeţii şi lăudătorii d-lui Patapievici au fost puşi în situaţia de
a adopta ei înşişi un ton mai ponderat, atît pentru că între timp au avut
răgazul să citească mai atent cartea, cît şi pentru că, printre şarjele de
abjecţie sau printre enormităţile inculte din Observator cultural, s-au strecurat şi unele observaţii totuşi
motivate cu privire la punctele mai slabe ale cărţii. Impresia e că discuţia de
fond abia urmează să înceapă [8].
Nu va fi simplu pentru nimeni, căci sînt implicate aici toate fundamentele unei
societăţi şi unei mentalităţi care se vor nu numai ale prezentului, dar şi ale
viitorului, iar “omul recent”, cu suficienţa şi inconsistenţele lui, stă la
pîndă, ca o ispită a veacului, în fiecare dintre noi. Nu-i nici lesne, nici
comod de asumat o asemenea “gîlceavă a înţeleptului cu lumea”, mai ales
dintr-o marginalitate tulbure, pauperă şi timorată, cum este aceea a Estului
postcomunist (şi a României în special, căci trebuie să ne recunoaştem
precaritatea, dacă vrem să ne vindecăm de ea).
Pînă una-alta, ceea ce
s-a petrecut mai deunăzi în spaţiul publicistic românesc, în speţă în cele două
numere consecutive ale Observatorului
cultural, arată mai degrabă că d-l Patapievici a scormonit, abil sau
insolent, într-o rană reală a lumii de azi. Sau, altfel spus, a agitat demonii
ascunşi ai unei civilizaţii crepusculare.
“Omul recent”, pus sub lentilă de d-l Patapievici
şi deconspirat cu migală pînă la ultima lui celulă, a reacţionat visceral şi
insidios, confirmîndu-şi astfel prezenţa camuflat demoniacă îndărătul
butaforiilor noastre culturale. El ne trece curent pe sub nas, “îmbrăcat în
înger de lumină”. Este ştiut că, în timpul exorcizărilor, spiritele rele intră
într-o agitaţie cumplită (“a face ca toţi dracii”, zice o expresie populară),
făcîndu-i pe posedaţi să se zbată, să se tăvălească, să urle şi să împroaşte
lumea din jurul lor, iar mai cu seamă pe exorcizator. E pînă la urmă firesc ca
Răul să nu-şi suporte deconspirarea, să se răzvrătească împotriva Binelui
care-l alungă “pe pustii”, ridicînd glas chiar şi împotriva lui Dumnezeu (căci,
pînă la urmă, “şi dracii cred şi se cutremură”). Pe linia acestei analogii, la Observator cultural nu s-a întîmplat
nimic nefiresc. “Omul recent”, demonizat cu sau fără ştirea lui, s-a revoltat
sub cruce, împroşcîndu-şi exorcizatorul.
Rămîne de văzut, în timp, dacă exorcizarea a reuşit
cu adevărat, sau dacă nu cumva acest neam de demoni (al căror nume s-ar putea
să fie “Leghiune”) nu iese decît cu post şi cu rugăciune…
Răzvan
CODRESCU
* Răzvan Codrescu, “Revolta «omului recent»”, în Puncte cardinale, anul XII, nr. 3/135, martie 2002, p. 2 (rubrica “Pulsul vremii”). Text introdus ulterior, cu
unele adaosuri, în volumul: Răzvan Codrescu, Recurs la Ortodoxie, Editura Christiana, Bucureşti, 2002, pp.
152-158 (de unde îl reproduc şi aici).
Mai puteţi citi pe acest blog:
(1999)
2 comentarii:
Nu vi se pare ca, oricum ar fi judecata, cartea lui Horia Roman Patapievici devine din ce în ce mai actuala?
Nu devine, ci rămîne.
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire