Revista Puncte cardinale a fost
întemeiată în ianuarie 1991 de către veteranul de război şi fostul deţinut
politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
D-l Horia-Roman Patapievici,
la vreo zece ani după Omul recent
2002
REVOLTA
“OMULUI RECENT”
Omul recent [1], ultima carte a d-lui Patapievici, a funcţionat ca un revelator
al primitivismului nostru cultural, atît prin lăudătorii, cît şi prin
detractorii ei. Precedată de imaginea mediatică de super-vedetă intelectuală a
autorului şi girată – cu superlative publice verbale, dar nu fără rezerve de
culise – de d-nii Andrei Pleşu şi Gabriel Liiceanu, cartea a făcut furori la
nivelul intelectualităţii medii, excitînd snobismele subţiri şi
subversivităţile refulate, de unde un mare succes de librărie, precum şi o
suită de semnalări elogioase, dar superficiale, făcute îndeobşte pe necitite,
pe fondul cam precipitat al sărbătorilor de iarnă.
Curajoasă, onorabilă şi
incitantă, critica modernităţii în general şi a actualităţii în special,
întreprinsă cu morgă de d-l Patapievici şi ambiţionînd o sistematicitate care
nu-i vine tocmai mănuşă unui autor cu virtuţi mai degrabă eseistice,
reprezintă, fără îndoială, dincolo de împlinirile sau neîmplinirile ei, un
demers intelectual demn de toată atenţia. Pe de altă parte, ea consolidează ipostaza
unui Patapievici post-liberal, căutător al temeiurilor conservatoare sub specie aeternitatis, refractar la
rigorismul ideologic al unui establishment
care a contribuit să-l propulseze fără să-i presimtă nealinierea, promotor
al unui antiamericanism principial, hrănit nu de vreun reacţionarism
naţionalist sau confesionalist, ci de asumarea veritabilă a unei mari
tradiţii spirituale şi culturale – cea a Europei eleno-romano-creştine.
Centrul de greutate şi
miza cărţii se află în paradigma culturală, iar nu în cea politică (chiar dacă
aceasta din urmă se reclamă în subsidiar [2]).
Autorul este însă silit să intre în dialog cu o contemporaneitate fundamental
incultă şi subtil decerebrată, dezobişnuită să filosofeze şi nărăvită să
ideologizeze, confundînd senină cultura cu bibliografiile la zi şi gîndirea cu
conformismul civilizat faţă de un set de convenţii curente. Că e aşa o dovedesc
chiar articolele anti-Patapievici din ultimele săptămîni, care pot fi reduse
toate la numitorul comun al confuziei paradigmelor.
Omul recent este, ce-i drept, o
carte dificilă, incomodă nu doar sub aspect
ideatic, dar şi tehnic sau formal, iar aceasta din două principale motive: mai
întîi că stă pe o cultură vastă şi diversă, care nu mai este cea curentă astăzi
(ceea ce, după fire, unora le creează un complex de admiraţie smerită, iar pe
alţii îi agasează sau chiar îi înfurie, altminteri fiind mai toţi la fel de
incompetenţi şi s-o laude, şi s-o critice); apoi cred că d-l Patapievici a
vrut prea mult şi de la sine însuşi, şi de la o singură carte: se aventurează
în prea multe domenii, se lasă furat prea adesea de redundanţa unor detalii
gratuite sau marginale, are preţiozităţi nu întotdeauna agreabile de erudiţie
şi stil, este destul de inegal în argumentaţie, iar scrisul său, îndeobşte
limpede şi incisiv, se împotmoleşte aici, nu o dată, în perioade ample, greoaie
şi obscure, uneori infatuat retorice sau excesiv metaforizante. Rămîn la
părerea (care admit că s-ar putea să nu fie cea justă) că un discurs mai
concentrat, pe care inteligenţa şi talentul d-lui Patapievici l-ar fi putut
încadra în jumătate din numărul actual de pagini, ar fi asigurat cărţii un
impact mai larg şi mai concret
(în sensul că majoritatea celor ce ar fi cumpărat-o ar fi şi citit-o din
scoarţă în scoarţă, iar majoritatea celor ce ar fi citit-o ar fi şi înţeles-o
mai bine, în toată gravitatea ei aproape profetică [3]); dincolo de evidenţa emoţională a deşteptăciunii d-lui
Patapievici (mutatis mutandis: “Nu
pricep, dar e grozav!”), lumea s-ar fi pătruns mai adînc de impasul tragic al vremurilor pe care le
trăim şi de urgenţa unei instanţe soteriologice.
O carte atît de
complexă, de ambiţioasă şi de solemn-provocatoare nu putea să nu dea naştere la
discuţii pro şi mai ales contra, numai că în atmosfera otrăvită
de la noi, după faza iniţială de consens aprioric-laudativ la nivelul presei
cotidiene (scrise şi audio-vizuale), discuţiile scontate s-au grăbit să ia
forma unor crize de gelozie isterică sau de suspiciune inchizitorială. Depăşiţi
(ca să nu zic: complexaţi) de materia cărţii (ca unii pe care-i cuprinde
ameţeala intelectuală mai jos de reformismele acefale ale secolului al
XVIII-lea [4]), simţindu-şi
periclitate micile lor pariuri oportuniste cu módele pseudo-culturale ale
vremii (postmoderniştii) sau micile lor libertăţi perverse garantate de
relativismul moral al unei lumi destructurate (homosexualii), lipsiţi de
osatura unei gîndiri proprii şi de aceea raportînd orice problemă la reţetarul
oficial al noii dogmatici ideologice (political
correctness), geloşi pe “harisma” d-lui Patapievici şi pe “vedetismul” său
intelectual nu tocmai gratuit, ştiind că pot miza pe asentimentul unui establishment globalist ai cărui
gravitoni se căznesc să fie (nouă formă de “pupcurism”, exercitat cu “limba de
lemn” a democraţiei… obligatorii) – o mînă pestriţă de inchizitori ulceraţi,
ghidaţi de un lider conjunctural (Ion Bogdan Lefter), au pus de-o campanie
anti-Patapievici în paginile săptămînalului Observator
cultural, aducîndu-le celor mai vîrstnici pe bună dreptate aminte de
linşajele ideologice din anii terorii staliniste [5] (prin opt sau chiar prin nouă din cele zece texte publicate [6], dar mai cu seamă prin cele semnate
de Ion Bogdan Lefter, Gabriel Andreescu, Liviu Andreescu şi Paul Cernat, care
şi-au demonstrat astfel definitiv trista vocaţie de politruci şi terorişti ai
noii Cabale a “gîndirii unice”) [7].
Cu o anume întîrziere,
au apărut pînă la urmă, mai ales în paginile României literare, şi replicile favorabile d-lui Patapievici
(inaugurate de protestul indignat al d-lui Alex Ştefănescu), dar mă tem că, în
ansamblu, este vorba mai mult de plata unor poliţe între două publicaţii rivale
decît de miza în sine a Omului recent.
Oricum, apologeţii şi lăudătorii d-lui Patapievici au fost puşi în situaţia de
a adopta ei înşişi un ton mai ponderat, atît pentru că între timp au avut
răgazul să citească mai atent cartea, cît şi pentru că, printre şarjele de
abjecţie sau printre enormităţile inculte din Observator cultural, s-au strecurat şi unele observaţii totuşi
motivate cu privire la punctele mai slabe ale cărţii. Impresia e că discuţia de
fond abia urmează să înceapă [8].
Nu va fi simplu pentru nimeni, căci sînt implicate aici toate fundamentele unei
societăţi şi unei mentalităţi care se vor nu numai ale prezentului, dar şi ale
viitorului, iar “omul recent”, cu suficienţa şi inconsistenţele lui, stă la
pîndă, ca o ispită a veacului, în fiecare dintre noi. Nu-i nici lesne, nici
comod de asumat o asemenea “gîlceavă a înţeleptului cu lumea”, mai ales
dintr-o marginalitate tulbure, pauperă şi timorată, cum este aceea a Estului
postcomunist (şi a României în special, căci trebuie să ne recunoaştem
precaritatea, dacă vrem să ne vindecăm de ea).
Pînă una-alta, ceea ce
s-a petrecut mai deunăzi în spaţiul publicistic românesc, în speţă în cele două
numere consecutive ale Observatorului
cultural, arată mai degrabă că d-l Patapievici a scormonit, abil sau
insolent, într-o rană reală a lumii de azi. Sau, altfel spus, a agitat demonii
ascunşi ai unei civilizaţii crepusculare.
“Omul recent”, pus sub lentilă de d-l Patapievici
şi deconspirat cu migală pînă la ultima lui celulă, a reacţionat visceral şi
insidios, confirmîndu-şi astfel prezenţa camuflat demoniacă îndărătul
butaforiilor noastre culturale. El ne trece curent pe sub nas, “îmbrăcat în
înger de lumină”. Este ştiut că, în timpul exorcizărilor, spiritele rele intră
într-o agitaţie cumplită (“a face ca toţi dracii”, zice o expresie populară),
făcîndu-i pe posedaţi să se zbată, să se tăvălească, să urle şi să împroaşte
lumea din jurul lor, iar mai cu seamă pe exorcizator. E pînă la urmă firesc ca
Răul să nu-şi suporte deconspirarea, să se răzvrătească împotriva Binelui
care-l alungă “pe pustii”, ridicînd glas chiar şi împotriva lui Dumnezeu (căci,
pînă la urmă, “şi dracii cred şi se cutremură”). Pe linia acestei analogii, la Observator cultural nu s-a întîmplat
nimic nefiresc. “Omul recent”, demonizat cu sau fără ştirea lui, s-a revoltat
sub cruce, împroşcîndu-şi exorcizatorul.
Rămîne de văzut, în timp, dacă exorcizarea a reuşit
cu adevărat, sau dacă nu cumva acest neam de demoni (al căror nume s-ar putea
să fie “Leghiune”) nu iese decît cu post şi cu rugăciune…
Răzvan
CODRESCU
[1] Horia-Roman
Patapievici, Omul recent. O critică a
modernităţii din perspectiva întrebării “Ce se pierde atunci cînd ceva se
cîştigă?”, Editura Humanitas, Bucureşti, 2001 (lansată, cu public numeros
şi extaziat, la Tîrgul de Carte “Gaudeamus”, la sfîrşitul lunii noiembrie, apoi
la Muzeul Ţăranului Român, la începutul lunii decembrie). Reamintesc aici
definiţia “omului recent”, aşa cum apare ea în cuvîntul înainte şi, parţial,
pe coperta finală a cărţii: “… oamenii pe care îi produce într-un ritm
industrial modernitatea […] nu sînt cu adevărat nici noi, nici înnoiţi: sînt,
asemeni conservelor cu dată de expirare pe etichetă, doar recenţi… Omul recent
este omul care, oricît timp ar trece peste el şi oricîtă vreme l-ar şlefui, tot
rudimentar rămîne. Pentru că acest tip uman nu se mai poate sprijini pe
existenţa vreunui suflet, nici al lui şi nici al lumii, el nu mai are resursele
de a întemeia tradiţii şi nici măcar datini. […] Omul recent este omul care,
dorind să se sature de toate fenomenele acestei lumi – stăpînindu-le, posedîndu-le,
schimbîndu-le după plac şi pătrunzîndu-se de toată materialitatea lor – s-a
trezit într-o bună zi că nu mai este decît un epifenomen al curgerii,
scurgerii şi prelingerii lor”.
[2] La o analiză atentă,
chiar diatriba împotriva “corectitudinii politice” (political correctness) este una de natură culturală, ţinînd de
tabloul simptomatic al unei anumite mentalităţi, iar nu de futilitatea unor
angajări politice efective.
[3] În sensul originar,
veterotestamentar, profetul sau proorocul nu era doar un vizionar
legitimat prin darul premoniţiei, ci vocea
certătoare a cetăţii, amendînd cu
orice risc rătăcirile poporului, dar şi ale mai-marilor lui, şi
desluşindu-le tuturor calea cea dreaptă,
nu în nume propriu, ci în numele lui
Dumnezeu.
[4] Cu excepţia d-lui George
Bălan, a cărui altitudine culturală era totuşi demnă de o cauză mai bună.
Străduindu-se să-şi legitimeze viciul prin prisma culturii, straniul
“musicosoph” a ajuns, pe cît se vede, la a legitima cultura prin prisma viciului
său. Argumentaţia sa halucinantă că d-l Patapievici ar ponegri homosexualitatea
tocmai ca să-şi ascundă propriile înclinaţii homosexuale (!!!) scoate discuţia
pînă şi din sfera abjecţiei, împingînd-o de-a dreptul în sfera delirului
patologic.
[5] Autor incomod şi
perpetuu provocator, atît prin inteligenţă, cît şi prin sinceritate, d-l
Patapievici a mai fost aspru criticat şi în alte rînduri, cu sau fără dreptate.
Reacţiile au fost multiple şi după apariţia volumului Politice (1996), cînd eu însumi (care sînt departe, iată, de a fi
un “fan” al domniei-sale) i-am amendat punctual unele concluzii care mi s-au
părut nepotrivite sau paradoxale, ca şi unele unele excese de limbaj – ce-i
drept, conjuncturale (şi în care n-a mai recidivat, dovedind astfel că în jurul
lor s-a făcut o zarvă totuşi exagerată). Niciodată însă, nici în cazul d-lui
Patapievici, nici în cazul altcuiva, nu s-a mai concertat, după 1989, o
asemenea execuţie publică de tip inchizitorial, pe baza unei argumentaţii
atît de accentuat ideologice, precum cea din Observator cultural. Dincolo de cartea incriminată şi de autorul
ei, săptămînalul bucureştean a creat un precedent îngrijorător, la care
întreaga lume intelectuală românească s-ar cuveni să mediteze cu mai multă
responsabilitate.
[6] Distinsul intelectual
Vlad Alexandrescu, prezent cu o glosă favorabilă, a fost folosit ca paravan al
“monstruoasei coaliţii”, menit să permită insinuarea că ar fi vorba de o
pluralitate a punctelor de vedere.
[7] Cît despre nivelul
cultural al echipei redacţionale de acolo, în treacăt fie spus, ne lămureşte
cîte un detaliu precum acesta: fiind anunţată nu demult, pe pagina a doua,
lansarea unei broşuri despre N. Steinhardt semnate de Arhim. Mina Dobzeu,
cititorii sînt înştiinţaţi că, după lansare, autoarea va ţine şi o conferinţă!
[8] Între timp, situaţia s-a
mai echilibrat, prin recenziile sau replicile pertinente apărute mai cu
seamă în 22 şi Cuvântul. Cu totul remarcabil este textul semnat de d-l Traian
Ungureanu: “Soarta lui Dumnezeu. O carte pentru oamenii singuri” (în 22, nr. 11/2002, pp. 12-14). [Nota din vol.]
* Răzvan Codrescu, “Revolta «omului recent»”, în Puncte cardinale, anul XII, nr. 3/135, martie 2002, p. 2 (rubrica “Pulsul vremii”). Text introdus ulterior, cu
unele adaosuri, în volumul: Răzvan Codrescu, Recurs la Ortodoxie, Editura Christiana, Bucureşti, 2002, pp.
152-158 (de unde îl reproduc şi aici).
Mai puteţi citi pe acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) – “Cine se teme de naţionalism?” (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) – “Mircea Eliade – «credinciosul fără
Dumnezeu»?” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (IV) – “Fiziologia trepăduşului” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) – “«Resurecţia» lui Nichifor Crainic între
bucurie şi dezamăgire” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) – “Necesara despărţire a apelor” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) – “Distincţii necesare” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – “Spiritul viu al dreptei” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – “Dimensiunea transcendentă a politicului:
Mişcarea Legionară” (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) – “Necesitatea unei viziuni de dreapta...”
(1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) – “Apelul
unui licean către «oastea naţionalistă»” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) – “Confruntarea dintre Memorie şi Uitare”
(1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – “Martin Luther şi evreii...” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – “Dreptatea d-lui Pleşu” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) – “Pe marginea unei decepţii” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – “Unde d-l Pleşu nu mai are dreptate”
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – “Viaţa – proprietate de stat” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – “Sensul unităţii creştine” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – “Căderea Cuvîntului în cazuri” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XX) – “O reacţie a d-lui Patapievici” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – “San Juan de la Cruz: Romances”
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – “Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – “Domnul Petru Creţia şi «legionarul de
1,65»” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – “Iarba verde de acasă…” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – “Doar o vorbă să-ţi mai spun…” (1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – “Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – “Între zoón politikón şi homo
religiosus” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – “Apocalipsa şi ştiinţa” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – “Stafia comunismului la
Paris” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – “«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – “Falimentul speranţei” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – “Masoneria şi organizaţiile
internaţionale” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – “Ispita «iubirii»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – “Apostrof-area ca asasinat
moral” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – “Fabulă cu trandafir” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVI) – “Biserica să nu se teamă de puternicii
zilei!” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVII) – “Aspecte ale dialogului
religie-cultură…”
(1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVIII) – “Puncte cardinale 100”: “La
aniversară”, “Măcel de Buna Vestire”, “Marginalii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIX) – “Cronica unei gafe editoriale” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XL) – “Epica Holocaustului…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLI) – “Lecţia americană” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLII) – “Demonizarea Americii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIII) – “«Dictatura bunului simţ»…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIV) – “În sfîrşit, Acasă…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLV) – “Anul Eminescu”, “Oda (în metru
antic): deschiderea nivelelor de receptare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVI) – “Cine eşti dumneata, domnule Neştian?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVII) – “Demitizarea” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVIII) – “Maxime Egger: Cum am devenit
ortodox” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIX) – “Marea iertare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (L) – “Maica Mihaela” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LI) – “Un luceafăr pe columna cezarilor” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LII) – Interviu cu Alain de Benoist (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIII) – “Radu Gyr sau despre gratuitatea
eroismului” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIV) – “Supără realitatea sau formularea ei?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LV) – “Marginalii la o scrisoare a lui Mircea
Eliade” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVI) – “Odihna de Eminescu” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVII) – “Mesianismul Dreptei” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVIII) – “Misiunea românilor în istorie” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIX) – “Obligaţiile unei conştiinţe morale”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LX) – “Naţionalismul şi România de azi”,
“Menirea generaţiei noastre” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXI) – “Lichidarea unei legende” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXII) – “Pentru o Europă unită a
naţiunilor” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIII) –
“Kitsch-ul în literatura
politică naţionalistă” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIV) – “Despre a fi altfel” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXV) – “Pentru un naţionalism
european” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVI) – “Caracterul naţional al
Ortodoxiei” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVII) –
“Un evreu
renegat avertizează America” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVIII) – “In memoriam: Horia Bernea”, “Muzeul Ţăranului Român după Horia Bernea” (2001)
* Antologia Punctelor cardinale (LXIX) – “Europa lui Hristos”
(2001)
* Antologia Punctelor cardinale (LXX) – “Ziua
judecăţii” (2002)
* Antologia Punctelor cardinale (LXXI) – “Interviu
cu istoricul Neagu Djuvara” (2002)
* Antologia Punctelor cardinale (LXXII) – “Elitele
şi partidele politice” (2002)
Nu vi se pare ca, oricum ar fi judecata, cartea lui Horia Roman Patapievici devine din ce în ce mai actuala?
RăspundețiȘtergereNu devine, ci rămîne.
RăspundețiȘtergere