Revista Puncte cardinale a fost
întemeiată în ianuarie 1991 de către veteranul de război şi fostul deţinut
politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
2001
In memoriam
HORIA BERNEA
Pictorul Horia Bernea (fiul cunoscutului sociolog şi
etnolog Ernest Bernea: 1905-1990) s-a născut la Bucureşti, în 1938, de Ziua
Crucii (14 septembrie). Crucea i-a conformat şi viaţa, şi arta, iar maestrul
Sorin Dumitrescu avea dreptate să scrie în necrologul apărut pe 9 decembrie
[2000] în pagina creştină a cotidianului Ziua:
“Fundaţia Anastasia resimte săvîrşirea din viaţă a lui Horia Bernea ca pe o
decapitare în parte a culturii spirituale româneşti: breslei pictorilor i s-a
retezat prora, iar intelectualităţii credincioase – purtătorul de cuvînt”.
Între 1957 şi 1959, Horia Bernea a urmat Facultatea
de Matematică şi Fizică a Universităţii Bucureşti, între 1959 şi 1962 – Şcoala
Tehnică de Arhitectură, iar între 1959 şi 1962 – Institutul Pedagogic (secţia
Desen). A debutat public în 1965, în Cenaclul Tineretului al Uniunii Artiştilor
Plastici. A fost de timpuriu membru al grupului de la Poiana Mărului şi a
lucrat în taberele de creaţie de la Văratec şi Tescani, apoi la Paris şi în
sudul Franţei, iar mai recent la Roma (despre care avea să lase, în ultimul an
de viaţă, un adevărat testament spiritual). În anii ’80 a devenit membru al
grupului “Prolog” (alături de alţi mari plasticieni cu sensibilitate
religioasă, printre care Paul Gherasim, Horia Paştina, Mihai Sîrbulescu,
Constantin Flondor etc.). Între 1967 şi 1998 a avut numeroase expoziţii
personale sau de grup la Bucureşti, Cluj, Paris, Glasgow, Liverpool, Budapesta,
Roma. A primit Premiul pentru Pictură al U.A.P. (1970), Premiul “Stahly” la Bienala
Tineretului de la Paris (1971), Premiul “Ion Andreescu” al Academiei Române
(1978), Marele Premiu al U.A.P. (1983) şi alte distincţii. În 1997, Muzeul
Naţional de Artă al României – Departamentul de Artă Contemporană – a editat un
splendid album Horia Bernea (în care
a apărut şi textul programatic şi mărturisitor intitulat “Avantajele spirituale ale unui artist din Est”, reprodus şi în Puncte cardinale, ca Remember la 40 de zile de la moartea sa).
O mare împlinire a activităţii sale de maturitate
este Muzeul Ţăranului Român, unde în 1990 bunul său prieten Andrei Pleşu (pe
atunci ministru al Culturii) a avut inspiraţia să-l numească director general (ipostază
în care este evocat cu precădere aici [1]
de colaboratorul său apropiat Costion Nicolescu; în urma plecării sale,
interimatul a fost încredinţat istoricului Dinu C. Giurescu [2]). Şi-a format acolo o echipă
admirabilă (Irina Nicolau, Costion Nicolescu, Marius Caraman etc.), cu care a
ctitorit cel mai important aşezămînt de cultură tradiţională din România,
organizat după toate exigenţele muzeisticii contemporane, dar şi cu un plus de
har inimitabil, pe care nimeni şi nimic nu-l va putea probabil substitui. În
1994 i s-a decernat, de către Fundaţia Culturală Română, Premiul pentru
contribuţia adusă la recuperarea tradiţiilor spirituale ale civilizaţiei
ţărăneşti, la care se adaugă Marele Premiu “George Apostu”. În fine, în 1996
muzeul bucureştean a fost răsplătit cu înalta distincţie “European Museum of the Year”.
Horia Bernea s-a săvîrşit din viaţă la Paris, în
seara zilei de 4 decembrie 2000, după ce suferise o dificilă intervenţie
chirurgicală pe cord deschis (ani de zile amînată, cu o sumbră presimţire). A
fost adus în ţară şi înmormîntat pe 9 decembrie în curtea Bisericii Mavrogheni,
chiar în coasta Muzeului pe care l-a ctitorit şi la al cărui destin se cuvine
să medităm cu toată gravitatea. La prohodire au participat numeroşi ierarhi ai
B.O.R., în frunte cu Părintele Patriarh Teoctist şi cu Arhiepiscopul [3] Bartolomeu Valeriu Anania (care a
ţinut o memorabilă cuvîntare). Plecarea lui Horia Bernea a adunat la un loc mai
toată elita autentică a României (teologi, artişti, cărturari, jurnalişti
iluştri, oameni politici de dreapta etc.), care nu se suprapune decît în mică
măsură cu VIP-urile zilei, iar printre purtătorii sicriului s-au aflat un
Andrei Pleşu şi un Horia-Roman Patapievici.
Se cade menţionat că de curînd, marcînd împlinirea
unui an de la trecerea sa la cele veşnice, a văzut lumina tiparului la Editura
Humanitas [4], în condiţii grafice de
excepţie, monumentala carte-album Roma
caput mundi. Un ghid subiectiv al Cetăţii Eterne (sprijinit pe dialoguri, note,
fotografii, acuarele şi desene), realizat împreună cu teologul-diplomat
Teodor Baconsky [5] în 1998-99. “Dialogul nostru a început în atelierul lui Horia
Bernea de la Accademia di Romania,
continuînd pe străzile şi în muzeele Urbei […] Rezultatul este această
carte-album, abundent ilustrată, dotată cu un aparat minimal, presărată cu
inserturi eseistice şi cu mici racorduri antropologice […]. Roma în sine,
tăcută, asemenea oricărui lucru nepovestit, şi-a găsit o nouă punere în scenă.
[…] Viaţa nu poate fi privită doar ca obiect.
Iată opţiunea omului răsăritean, recognoscibilă, cred, şi în dialogul nostru” (Teodor
Baconsky). Fatal aristocratică, această carte-album, de o monumentalitate care
sfidează resemnările umil-paupere ale editorialisticii noastre curente, ne
ispiteşte, cu profunzimea şi splendoarea ei, la aventura unei noi asumări
paideice a miracolului roman, prin cuminecarea dialogic-peripatetică a două
sensibilităţi răsăritene deschise, în
care pîinea şi vinul romanităţii creştine, dogorite de duhul auroral al
tradiţiei bizantine, se transsubstanţiază în carnea şi sîngele Europei Eterne.
Închinăm înfioraţi paginile de faţă memoriei lui
Horia Bernea şi ne rugăm ca pilda lui să lucreze pe mai departe în prea lesne
uitătoarea noastră lume românească. Cu cît mai de neînlocuit este, cu atît mai
de neuitat. Dumnezeu să-l odihnească. (R. C.)
* R.
C., “Horia Bernea”, în Puncte cardinale, anul XI, nr.
1-2/121-122, ianuarie-februarie 2001, p. 11 (unde a însoţit textul lui Horia
Bernea “Avantajele spirituale ale unui
artist din Est”), reluat, în formă prescurtată, dar cu unele actualizări, în nr.
12/132, decembrie 2001, p. 8 (unde a însoţit textul lui Costion Nicolescu “Muzeul
Ţăranului Român după Horia Bernea”).
Aici am contopit cele două variante.
[1] A se vedea, mai jos, textul intitulat “Muzeul Ţăranului Român după
Horia Bernea”. [Nota Blog]
[2] Actualmente, director al M.Ţ.R. este controversatul şi cvasianonimul
Virgil Ştefan Niţulescu (cu totul străin, din păcate, de duhul şi linia lui
Horia Bernea). [Nota Blog]
[3] Ulterior Mitropolit. [Nota Blog]
[4] Unde, cu vreun an înainte, apăruse şi splendida cărticică policromă
intitulată Crezul. Tatăl nostru – în zece limbi,
ilustrată cu acuarele de Horia Bernea. [Nota
Blog]
[5] Pe atunci, ambasador al României pe lîngă Sfîntul Scaun (Vatican). [Nota Blog]
2001
MUZEUL ŢĂRANULUI ROMÂN
DUPĂ HORIA BERNEA
I.
La sfîrşitul lui decembrie 1989 regimul comunist avea să cadă, nu fără grele
sacrificii umane, ce-ar fi putut fi în cea mai mare parte evitate. “Evenimentele” l-au prins pe Horia Bernea pe un aeroport parizian, pe
picior de întoarcere în ţară.
În 5 februarie 1990, noul
guvern va decreta reînfiinţarea vechiului Muzeu de Artă Populară (practic
desfiinţat în anul 1977 prin unirea sa cu Muzeul Satului), în sediul său
originar, uzurpat din 1953 de muzee ale partidului comunist purtînd diferite
denumiri. Cîţiva intelectuali inspiraţi (în principal Dan Hăulică şi Andrei
Pleşu) au avut curajul să numească în fruntea acestui muzeu (etnografic!) un
pictor, este drept unul dintre cei mai importanţi ai veacului pe care tocmai
l-am încheiat.
În prealabil Horia Bernea
fusese consultat asupra denumirii muzeului, iar el s-a oprit în chip inspirat
asupra celei de Muzeu al Ţăranului Român,
chiar dacă ea apărea cam rugoasă la un prim contact sonor şi putea să deranjeze
pe cei care vedeau în “român” o conotaţie
naţionalistă exclusivistă (ceea ce, după cum avea să se vadă, nu era în nici un
fel în gîndul lui Horia Bernea). Dar denumirea aceasta arăta clar că accentul
de abordare muzeală urma să fie apăsat antropologic,
pus prioritar pe omul în sine, nu pe
procedurile sale, chiar dacă, normal, acestea urmau să constituie vocabulele
limbajului muzeografic.
Horia Bernea spunea că îşi
trăise ultimii zece ani înainte de ’89 ca şi cum ar fi urmat să devină director
şi creator al acestui muzeu, fără ca măcar să viseze că acest lucru se va
petrece într-o bună zi. Lecturile sale, preocupările sale principale se
orientaseră toate în această direcţie, bineînţeles în paralel cu meseria sa de
bază, aceea de pictor.
Horia Bernea întrunea cîteva
calităţi care au făcut posibil ca muzeul să devină ceea ce a devenit: o
instituţie de cultură de nivel european, în care tradiţia este respectată şi
slujită, dar în chip modern, creator-continuator, la adumbrirea unei
dumnezeieşti inspiraţii. Era, în primul rînd, un om al Bisericii, un om în
Biserică, trăitor şi mărturisitor deopotrivă. Apoi mai era şi un mare
pictor, vizionar om al vizualului. În plus, era şi o personalitate marcantă a
societăţii civile. Şi încă: Horia Bernea rămînea un om al echilibrului, chiar
şi atunci cînd o realitate sau alta îl obligau să se exprime radical.
Nu fără importanţă a fost
probabil şi faptul că, atunci cînd a purces la construcţia muzeului, simţea o
anumită datorie de împlinit faţă de tatăl său, Ernest Bernea. Acesta îi
înlesnise prime şi solide contacte cu satul românesc prin copilăria petrecută
la Poiana Mărului, sat în care eminentul sociolog se retrăsese cu gîndul să
scape de prigoana comunistă. Pe parcursul întregii vieţi, Horia Bernea avea să
adîncească temeinic aceste prime cunoştinţe fie prin numeroasele sale
călătorii, fie pe cale livrescă. Avea un geniu al descoperirii pe orice traseu
pe care-l făcea. Simţea cînd trebuie să părăsească drumul mare şi să scoată la
iveală alcătuiri măiestre sau chiar geniale, genuine, pe lîngă care cei mai
mulţi treceau nepăsători. Mii de diapozitive revelatoare stau mărturie în acest
sens.
II.
O dată numit în fruntea muzeului, Horia Bernea a purces la alcătuirea unei
echipe capabile să-l secondeze, iar apoi la curăţirea şi exorcizarea clădirii
şi a instituţiei de toate reziduurile infestante ale defunctului muzeu al
partidului. Lucrare deloc uşoară. După o serie de expoziţii temporare, menite
să marcheze existenţa instituţiei şi să antreneze colectivul abia format, în
primăvara anului 1993, de Paşti, muzeul a fost deschis cu o primă parte a
expunerii permanente, pusă sub semnul generos al Crucii. A urmat deschiderea sălilor cu icoane în 1994, iar în 1996
inaugurarea etajului, sub titlul semnificativ Triumf. A fost cu adevărat un triumf, încununat în acelaşi an cu
trofeul de Muzeu European al Anului (European Museum
Year’s Award – EMYA), primit de directorul său general, la Barcelona, din mîna reginei Fabiola a
Belgiei.
Muzeul s-a dezvoltat în
condiţii materiale precare, desigur nu mai precare decît condiţiile întregii
culturi şi, în fond, ale întregii ţări. Din sărăcie s-a întrupat Muzeul
Ţăranului Român. Aşa cum s-a întrupat, în mare măsură, şi arta ţărănească. Cu
toate acestea, în anii de după deschidere, colecţiile muzeului au continuat să
se îmbogăţească prin achiziţionarea a noi piese valoroase sau prin obţinerea de
donaţii. Între acestea, tot la iniţiativa lui Horia Bernea, şi 6 biserici de
lemn, dintre care 2 au fost aduse la Bucureşti (cea din Mintia, expusă în
interior, în chip de moaşte, şi cea din Bejani, în curtea muzeului – ambele din
judeţul Hunedoara), iar alte 4 sînt păstrate şi îngrijite in situ (la Lunca Moţilor – jud. Hunedoara; la Groşii Noi, Juliţa
şi Troaş – jud. Arad).
Retrospectiv, după 11 ani, se poate afirma că Muzeul
Ţăranului Român reprezintă una dintre cele mai importante reuşite culturale
postdecembriste.
III. Horia Bernea a adus un suflu proaspăt în muzeografia
contemporană prin faptul că a construit muzeul ca pe o pictură. Dar nu ca pe o
pictură oarecare, ci, aşa cum a mărturisit-o în repetate rînduri, ca pe o icoană a Ţăranului Român. Or, faţă de fotografie,
sau chiar faţă de pictura cea mai bună, icoana presupune sfinţenia celui
reprezentat, precum şi un tip anume de abordare, canonică. În acelaşi timp,
introducînd şi dînd viaţă conceptului de muzeografie
apofatică, Horia Bernea a făcut saltul de la etnografia curentă la
etnografia teologică. Făcînd o muzeografie
apofatică este limpede că te referi, în ultimă instanţă, la Dumnezeu.
Muzeul zugrăvit de Horia Bernea avea să vorbească prin ţăran despre Dumnezeu,
despre dialogul şi convieţuirea acestuia cu El. Dar vorbeşte nu tezist, nu
ideologic, ci decent, smerit, teologic. De abia în acest fel exprimîndu-se,
etnografia a devenit poetică (pîlpîitoare,
cum tot lui Horia Bernea îi plăcea să spună), capabilă să vorbească nu numai
informaţional şi sec, ci şi penetrant constructiv şi mîngîietor fiinţei
lăuntrice despre ea însăşi, întru cunoaştere de sine. Poate nu sînt mulţi cei
ce conştientizează aceasta, în schimb sînt mulţi cei ce o simt. Aflat o dată
într-un depozit al muzeului, la vizionarea unor scoarţe pregătite pentru o
expoziţie la Roma, Horia Bernea a spus cu o notă de mare gravitate, într-o
izbucnire aproape patetică: “Pentru astea simţi că merită să trăieşti!” (se referea cu precădere la ceramică şi la ţesături).
Merită să trăieşti pentru că te afli într-o bună continuitate, pentru că
zestrea este importantă, pentru că drumul a fost pornit cum se cade, pentru că
ai ce duce mai departe, pentru că eşti cineva şi însemni ceva la scara
veşniciei în măsura în care nu risipeşti condamnabil ceea ce s-a adunat şi s-a
rodit de ai tăi cu multă jertfă.
IV.
S-a spus despre muzeu că ar constitui în acest moment “o extensie a atelierului
lui Horia Bernea” (Sorin Dumitrescu), ceea ce poate părea uşor exagerat, dacă
nu înţelegem afirmaţia în substanţa ei. Horia Bernea a lucrat în muzeu după
felul în care lucra şi în atelier, cu aceeaşi implicare formală şi cu aceeaşi
seriozitate metafizică. Dar mai degrabă muzeul s-a constituit într-o frumoasă
şi benefică extensie decentă şi binefăcător pasabilă a Bisericii. Horia Bernea
îl conducea (şi cuvîntul în cazul său are o acoperire totală, deoarece el chiar
îl purta pe o direcţie atent gîndită şi valabilă eshatologic) nu atît ca un
manager (cumplit şi nesuferit cuvînt, un barbarism total!), ci prin maiestoasa
sa personalitate, prin care reuşea să impună şi celor mai recalcitranţi sau mai
nesimţitori.
Horia Bernea a murit tînăr,
extrem de tînăr, dacă ne gîndim nu atît la vîrsta sa, cît la proiectele pe care
le avea în vedere şi la capacitatea sa de a le fi transformat în realitate
peren viabilă. Cîteva săli importante urmează să completeze în viitorul
apropiat expunerea de bază a muzeului. Ele se construiseră pînă la un punct în
el, mental; le-a vorbit cîtorva dintre cei care i-au stat în preajmă despre
ele, atît cît se putea vorbi. Dar detaliile, acelea care dau genialitate
oricărei creaţii, urmau să se precizeze la întoarcerea lui, şi anume de o
manieră artistică, pe măsura întrupării proiectului, adică văzînd şi făcînd,
punînd accentele şi tuşele la faţa locului, exact ca pe pînza unui tablou.
Plecînd la Dumnezeu, Horia
Bernea a lăsat muzeului o dublă moştenire, deloc uşor de administrat: cea materializată, constînd în tot ceea
ce el a produs în muzeu, nu numai cu gîndirea, dar atît de adesea chiar “cu mîna lui”, şi cea spirituală,
şi anume concepţia sa muzeografică, duhul raportării la ţăran privit în
raportul lui existenţial cu Dumnezeu. Cea dintîi se cere păstrată cu sfinţenie,
cea de-a doua se cere a nu fi trădată.
V.
Ce va urma după Horia Bernea? Problema continuităţii (şi nu este acum vorba de
funcţia administrativă, ci de continuitatea unui drum pe care s-a pornit) nu
este deloc uşoară şi îngrijorează pe destui dintre cei ataşaţi muzeului. Prin
Horia Bernea, acesta a depăşit situarea de instituţie obişnuită, oricît de onorabilă,
devenind o instituţie cu un marcant caracter mistic. Asta pentru cei care, după
cuvîntul Mîntuitorului (Marcu 8, 18),
au ochi să vadă şi urechi să audă
(căci muzeul acesta şi cîntă în zugrăvirea lui).
Plecarea lui Horia Bernea a
luat prin surprindere, a prins nepregătiţi pe mai toţi cei care au o legătură
cu muzeul, fie ea instituţională sau de suflet. O anumită derută este vizibilă
şi de înţeles. Adevărul este că un al doilea Horia Bernea, un om care să
întrunească cît de cît în el calităţile enumerate, nu se întrevede în preajma
noastră. Şi nici nu trebuie căzut în capcana de a-l căuta. Exemple din orice
domeniu arată că după o perioadă fastă e greu să continui cu una la fel. După
domnia lui Ştefan cel Mare, e greu să afli un altul asemenea. Bine-i dacă dai
şi peste un Petru Rareş… Ceea ce trebuie să prevaleze e continuitatea de duh, lucru deloc uşor, cerînd buna împărtăşire de
la acelaşi Izvor.
Mai trebuie avut în vedere
un lucru extrem de important: dacă problema succesiunii se pune în termeni de putere sau în termeni de slujire. În termeni de putere nici nu
merită o prea lungă analiză, deoarece nu poate reprezenta decît o cale
înfundată în suficienţa unui personaj sau a altuia. În termeni de slujire, se
pune problema: cui se cere slujit şi în ce fel? Răspunsul corect ar fi acela că
trebuie slujit lui Dumnezeu, prin ţăranul român. Se poate şi altfel? Desigur.
Dar atunci muzeul va fi doar unul ca toate celelalte, un muzeu bun sau foarte
bun, dar unul obişnuit. Pînă la urmă nu o grădină a Învierii, ci un cimitir
septic şi, eventual, agreabil.
VI.
Căci patru sînt etajele la care trebuie considerat Muzeul.
Primul,
cel central şi superior, cel dintîi şi cel de pe urmă, este Ţăranul Român, aşa
cum am spus, în dialogul şi convieţuirea lui cu Dumnezeu. Fără Ţăran Muzeul nu
ar fi posibil.
Al
doilea ar fi acela al celor care vorbesc despre ţăran, al muzeografilor şi
cercetătorilor care interpretează ceea ce el a produs, care pun în simeză sau
în pagină discursul despre el. Cei de pe acest palier ar trebui să slujească
iubitor şi smerit celui care le este rădăcină şi motivaţie.
Al treilea este cel al instituţiei ca instituţie, în care toate organismele
componente trebuie să funcţioneze corect şi convingător, de la paznici şi
pompieri pînă la directori şi şefi de secţie.
Al patrulea este cel al vizitatorilor, pe treapta cea mai de sus iubitori ai Muzeului şi ai subiectului
său. Ei trebuie priviţi ca fiind, de la un punct încolo, co-autori.
O tendinţă nefericită ar fi
aceea de a centra totul în jurul interpreţilor, astfel că în loc ca ei să
slujească Ţăranului şi culturii sale, să nu găsească în el decît un pretext de
a-şi experimenta imaginaţia şi orgoliul nativ. O alta ar putea fi aceea de a
considera Muzeul numai ca pe o sumă de obiecte patrimoniale fără viaţă, corect
gestionate, înşirate ordonat, dar cu lăsarea într-un plan îndepărtat a
coordonatelor spirituale structurante.
Dintre toate cele patru
elemente ale acestei funcţii cu patru variabile, cel mai uşor de continuat este
cel instituţional, de altfel foarte necesar unei bune funcţionări (cu ordinea
şi disciplina aferentă, cu hîrtiile şi arhivele ei). Dar esenţial, la nivelul
spiritului, este cel dintîi. Fără o ataşare reală la Ţăran şi la cultura sa,
fără o îmbinare fericită între profesionalism şi iubire, interpretarea
specialiştilor va rătăci calea, se va bloca la porţi, rece, seacă, uneori
„interesantă”, dar fără putere de penetrare la sensurile ultime.
VII.
Parafrazîndu-l pe evanghelistul Matei (7, 21), se poate spune că nu tot cel ce
va zice “Bernea, Bernea” va fi îndrituit să se
considere urmaş şi continuator al lui în construirea pe mai departe a muzeului,
ci acela care va face pe mai departe voia lui, care va fi în acelaşi duh cu el.
Din păcate nu se poate spune că Horia Bernea a lăsat ucenici în sensul deplin
al cuvîntului. Sînt oameni care au înţeles mai mult sau mai puţin din ceea ce a
făcut şi din ceea ce a vrut să spună, sînt alţii care eventual intuiesc, şi
sînt destui care cred că au înţeles, dar de fapt nu au înţeles mare lucru sau
au înţeles greşit. În plus, nu toţi cei care înţeleg au şi darul de a face.
Să fim optimişti sau
pesimişti în legătură cu viitorul muzeului? Răspunsul depinde mult de înălţimea
la care punem ştacheta. Dacă o punem la înălţimea la care a aşezat-o Horia
Bernea, ne îndoim să o putem trece în viitorul apropiat sau mediu. Dacă o
coborîm înţelept, fără compromisuri majore, putem fi încrezători, deoarece
muzeul are resurse umane pentru a se păstra la un nivel foarte bun. Totul este
ca aceste resurse să se valorifice într-un făgaş spiritual corect, păstrînd
orientarea dată de ctitorul său contemporan. Cu alte cuvinte: tradiţia muzeului
este corectă şi ocrotitoare, formată întru adevăr, partitura este excelentă şi
trebuie respectată, orchestra este bună şi dispune de cîţiva şefi de partidă
remarcabili; rămîne numai ca dirijorul să găsească măsura justă pentru a
întrupa aceste virtualităţi.
Nădejdea noastră constă în
faptul că ceea ce e cu neputinţă oamenilor e cu putinţă la Dumnezeu (cf. Matei 19, 26). Sub aceste auspicii cred
că trebuie privită şi numirea academicianului Dinu C. Giurescu la conducerea
muzeului [1]. Providenţa veghează şi
lucrează. Rămîne ca şi noi să ne dovedim vrednici de a con-lucra cu ea.
Muzeul Ţăranului Român
depăşeşte o cauză locală. El se referă la moştenirea noastră cea mai de preţ,
cea capabilă să ne legitimeze valabil între alte neamuri, arătînd că am avut
răspunsuri personale majore la marile întrebări existenţiale. El trebuie să
rămînă o oglindă duhovnicească a identităţii noastre de neam călătorind
creştineşte nădăjduitor spre braţele părinteşti [2].
Costion
NICOLESCU
* Costion Nicolescu, “Muzeul Ţăranului Român
după Horia Bernea”, în Puncte cardinale, anul XI, nr. 12/132, decembrie 2001, pp. 8-9
(rubrica “Ctitorii”).
[1] După moartea adevăratului său ctitor şi după scurtul interimat al
regretatei Irina Nicolau, la conducerea M.Ţ.R, s-au succedat (unul mai
nefericit decît altul): Dinu C. Giurescu (2001-2005), Vintilă Mihăilescu
(2005-2010) şi Virgil Şt. Niţulescu (din 2010 pînă în prezent). [Nota Blog]
[2] Despre frămîntările mai recente de la M.Ţ.R., a se vedea pe acest blog,
între altele: "Ministeriadă"
împotriva Muzeului Ţăranului Român şi Ce
mai înseamnă MŢR? [Nota Blog]
Horia Bernea, Hrană cu lumînări (1979)
Mai puteţi citi pe acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) – “Cine se teme de naţionalism?” (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) – “Mircea Eliade – «credinciosul fără
Dumnezeu»?” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (IV) – “Fiziologia trepăduşului” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) – “«Resurecţia» lui Nichifor Crainic între
bucurie şi dezamăgire” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) – “Necesara despărţire a apelor” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) – “Distincţii necesare” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – “Spiritul viu al dreptei” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – “Dimensiunea transcendentă a politicului:
Mişcarea Legionară” (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) – “Necesitatea unei viziuni de dreapta...”
(1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) – “Apelul unui licean către «oastea naţionalistă»” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) – “Confruntarea dintre Memorie şi Uitare”
(1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – “Martin Luther şi evreii...” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – “Dreptatea d-lui Pleşu” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) – “Pe marginea unei decepţii” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – “Unde d-l Pleşu nu mai are dreptate”
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – “Viaţa – proprietate de stat” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – “Sensul unităţii creştine” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – “Căderea Cuvîntului în cazuri” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XX) – “O reacţie a d-lui Patapievici” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – “San Juan de la Cruz: Romances”
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – “Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – “Domnul Petru Creţia şi «legionarul de
1,65»” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – “Iarba verde de acasă…” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – “Doar o vorbă să-ţi mai spun…” (1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – “Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – “Între zoón politikón şi homo
religiosus” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – “Apocalipsa şi ştiinţa” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – “Stafia comunismului la
Paris” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – “«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – “Falimentul speranţei” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – “Masoneria şi organizaţiile
internaţionale” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – “Ispita «iubirii»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – “Apostrof-area ca asasinat
moral” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – “Fabulă cu trandafir” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVI) – “Biserica să nu se teamă de puternicii
zilei!” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVII) – “Aspecte ale dialogului
religie-cultură…”
(1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVIII) – “Puncte cardinale 100”: “La
aniversară”, “Măcel de Buna Vestire”, “Marginalii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIX) – “Cronica unei gafe editoriale” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XL) – “Epica Holocaustului…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLI) – “Lecţia americană” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLII) – “Demonizarea Americii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIII) – “«Dictatura bunului simţ»…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIV) – “În sfîrşit, Acasă…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLV) – “Anul Eminescu”, “Oda (în metru
antic): deschiderea nivelelor de receptare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVI) – “Cine eşti dumneata, domnule Neştian?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVII) – “Demitizarea” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVIII) – “Maxime Egger: Cum am devenit
ortodox” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIX) – “Marea iertare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (L) – “Maica Mihaela” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LI) – “Un luceafăr pe columna cezarilor” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LII) – Interviu cu Alain de Benoist (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIII) – “Radu Gyr sau despre gratuitatea
eroismului” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIV) – “Supără realitatea sau formularea ei?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LV) – “Marginalii la o scrisoare a lui Mircea
Eliade” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVI) – “Odihna de Eminescu” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVII) – “Mesianismul Dreptei” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVIII) – “Misiunea românilor în istorie” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIX) – “Obligaţiile unei conştiinţe morale”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LX) – “Naţionalismul şi România de azi”,
“Menirea generaţiei noastre” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXI) – “Lichidarea unei legende” (2001)
* Antologia Punctelor cardinale (LXII) – “Pentru
o Europă unită a naţiunilor” (2001)
* Antologia Punctelor cardinale (LXIII) – “Kitsch-ul în literatura politică
naţionalistă” (2001)
* Antologia Punctelor cardinale (LXIV) – “Despre
a fi altfel” (2001)
* Antologia Punctelor cardinale (LXV) – “Pentru
un naţionalism european” (2001)
* Antologia Punctelor cardinale (LXVI) – “Caracterul
naţional al Ortodoxiei” (2001)
* Antologia Punctelor cardinale (LXVII) – “Un
evreu renegat avertizează America” (2001)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu